Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Què és el popular? El popular no és la fama ni el famós. El popular no són els productes de la cultura de masses. El popular no és el pop. El popular no és l’art del poble, ni la identitat del país, ni els símbols de la nació. El popular no és producte del proletariat ni l’artesania de les classes treballadores. El popular no és el folklore. El popular no són els tòpics ni els souvenirs per a turistes. El popular no són les llepolies visuals, les mercaderies de tot a un euro, les regalies de la publicitat. El popular camina entre tot això, per davall de tot això, però és una altra cosa. popular és una exposició i és una investigació –ensenyar és una forma de coneixement–, que pretén respondre a aquesta pregunta.

El popular és una forma d’imaginació, sovint paraules, imatges i coses, que es produeixen mitjançant gestos, accions i festes, de maneres molt diverses. El popular té una naturalesa performativa, plàstica, mòbil, en contínua metamorfosi, més prop del ritual que del monument, litúrgia sense cap teologia.

popular parteix d’una interpretació forta. Aquells grups humans, formes-de-vida determinades, que no tenen cap representació política, per alguna raó, desenvolupen fortament la seua representació simbòlica. Succeeix històricament, des del naixement del poble, després de les revolucions polítiques de finals del segle XVIII, seran, precisament, les imaginacions de la pagesia i de les zones més remotes de les repúbliques on es comença a establir això que anomenem popular. Precisament els que tenien una menor representació política, perquè els estats nació estaven fortament lligats a les ciutats, a les grans metròpolis urbanes. Si pensem, per exemple, en com els imaginaris afrodescendents, quan els negres encara eren esclaus, es van convertir en llocs comuns per a representar els Estats Units, el Brasil o Cuba. O si pensem en com els gitanos a Espanya –però també a Hongria o a la Rússia prosoviètica–, els sempre exclosos políticament, encarnen els tòpics sobre la nació –Carmen, flamenc o bous– podem entendre de què estem parlant.

No és una fórmula senzilla, per descomptat. Per exemple, en el camp de l’art sabem bé que representació i participació no són categories que puguem separar del tot. Identificar amb precisió aquells grups humans amb excedent simbòlic no solament no és tasca fàcil, sinó que tampoc es tracta de sotmetre l’arxivament –en aquest cas la col·lecció de l’IVAM– a una mirada policial, a una mirada que vaja assenyalant amb el dit. La història de les emancipacions socials ens dona una idea de quins grups humans han anat aconseguint el llarg dels últims segles la representació política. La revolució industrial, les revolucions americanes i francesa, la revolució feminista, totes afegeixen camps en els quals fixar la nostra atenció. Si intentem situar la nostra mirada a la València del segle XXI, podem veure des d’ací com el proletariat, les dones o els grups LGTBI, d’una determinada manera, però també els migrants llatinoamericans, els àrabs, els africans, d’una altra manera, travessen aquesta imaginació que anomenem popular.

popular treballa sobre la rica col·lecció de l’IVAM, ampliant el focus sobre determinats aspectes –la música, per exemple–, subratllant llums sobre nombrosos aspectes de la col·lecció –l’imaginari de les classes treballadores– i fent notar les absències –la imaginació afrodescendent, per exemple. popular és un buidatge de l’arxiu IVAM, una espècie de festa de la mirada amb més de 1500 peces en exposició, amb una nova posada en relació de les peces –per exemple, el Niño de Elche ha realitzat cançons a partir de 15 peces de la col·lecció–, desbordant –desbordar és una altra de les qualitats del popular– genealògicament el marc del que significa art modern i, alhora, intentant donar unes pautes clares de lectura, un poc a la manera d’aquella Escola Popular de Saviesa Superior de Juan de Mairena, en paraules del bo d’Antonio Machado.

Activacions popular

Videos

Relacionats

El gest narratiu. Literatura entremig de l’exposició popular

15 nov. 2023 – 22 mai. 2024
Grup de lecturaIVAM Centre Julio González

Projecció < … - OHPERA - MUET - … > i trobada amb Alejandra Riera

02 nov. 2023
ArticulacionsCinemaConversesIVAM Centre Julio González

tHIS iS nOT vaLENCIA oRange oR caRmEN. A PErfOrmaNCE bY DeLAiNE LE Bas & LiNcOLN CAtO

05 oct. 2023
IVAM Centre Julio González

La biblioteca negra, amb Gabriela Halac i Lluc Mayol

EducacióIVAM Centre Julio González

Amb motiu de la presentació de la programació educativa de l’IVAM per al curs 23-24, i seguint la línia de recerca editorial des de les pràctiques educatives en art contemporani -que desenvolupem en projectes com Moguda!-, Gabriela Halac i Lluc Mayol presenten i activen La biblioteca negra. Aquesta biblioteca es forma a partir de llibres, cossos, procedents del que és excedent, els seus volums han estat fermentats per altres textos i es resisteixen a ser llegits. Busquen asil, sostre, i pretenen okupar, infiltrar-se, a biblioteques públiques, privades o inclassificables. Són llibres compostats, cossos que conviden a la desescriptura per esdevenir juntament amb la despulla de les seues antigues necessitats i funcions, La biblioteca negra convida a un altre llegir i un altre escriure. Prové de llocs desconeguts, no pas per estranys sinó per difícils de determinar.

La biblioteca negra ha emergit gràcies a una convocatòria pública d’aportacions, on s’han buscat llibres excedents, llibres que es van imprimir, distribuir o vendre sense possibilitat de ser llegits. Llibres que, per alguna raó, sobren. Llibres que romanen tancats, en una espera infinita, marginats o destinats a la seva destrucció. Sense importar-ne la mida, ni el tipus de paper ni les tintes o manipulats que li donen forma. Només importa que siguen llibres que no han estat llegits ni, probablement, ho seran mai.

Gabriela Halac i Lluc Mayol presentaran una acció a partir de la presentació d’una sèrie d’objectes de referència del projecte de La biblioteca negra, a partir dels quals es visibilitze l’esdevenir del procés d’aquest projecte d’edició expandida, alhora que proposen reflexions sobre les nocions de llibre-cos o llibre-performance. Finalment es presentaran alguns dels volums excedents que formen part del fons de La biblioteca negra com a cossos físics, parant atenció als aspectes de vulnerabilitat, fragilitat i potència que els defineixen.

Relacionats

Benvingut curs 2023-2024!

07 set. 2023
Centres educatiusFamíliesProfessoratIVAM Centre Julio González

Programació educativa curs 2023-2024

01 set. 2023 – 30 jun. 2024
Centres educatiusProfessoratIVAM AlcoiIVAM Centre Julio González

La biblioteca negra, amb Gabriela Halac i Lluc Mayol

MediacióIVAM Centre Julio González

Amb motiu de la presentació de la programació educativa de l’IVAM per al curs 23-24, i seguint la línia de recerca editorial des de les pràctiques educatives en art contemporani -que desenvolupem en projectes com Moguda!-, Gabriela Halac i Lluc Mayol presenten i activen La biblioteca negra. Aquesta biblioteca es forma a partir de llibres, cossos, procedents del que és excedent, els seus volums han estat fermentats per altres textos i es resisteixen a ser llegits. Busquen asil, sostre, i pretenen okupar, infiltrar-se, a biblioteques públiques, privades o inclassificables. Són llibres compostats, cossos que conviden a la desescriptura per esdevenir juntament amb la despulla de les seues antigues necessitats i funcions, La biblioteca negra convida a un altre llegir i un altre escriure. Prové de llocs desconeguts, no pas per estranys sinó per difícils de determinar.

La biblioteca negra ha emergit gràcies a una convocatòria pública d’aportacions, on s’han buscat llibres excedents, llibres que es van imprimir, distribuir o vendre sense possibilitat de ser llegits. Llibres que, per alguna raó, sobren. Llibres que romanen tancats, en una espera infinita, marginats o destinats a la seva destrucció. Sense importar-ne la mida, ni el tipus de paper ni les tintes o manipulats que li donen forma. Només importa que siguen llibres que no han estat llegits ni, probablement, ho seran mai.

Gabriela Halac i Lluc Mayol presentaran una acció a partir de la presentació d’una sèrie d’objectes de referència del projecte de La biblioteca negra, a partir dels quals es visibilitze l’esdevenir del procés d’aquest projecte d’edició expandida, alhora que proposen reflexions sobre les nocions de llibre-cos o llibre-performance. Finalment es presentaran alguns dels volums excedents que formen part del fons de La biblioteca negra com a cossos físics, parant atenció als aspectes de vulnerabilitat, fragilitat i potència que els defineixen.

Relacionats

Benvingut curs 2023-2024!

07 set. 2023
Centres educatiusFamíliesProfessoratIVAM Centre Julio González

Programació educativa curs 2023-2024

01 set. 2023 – 30 jun. 2024
Centres educatiusProfessoratIVAM AlcoiIVAM Centre Julio González

Activació de materials de joc autònom a partir de l'art contemporani

FamíliesIVAM Centre Julio González

Quan s’acaba un joc? I, quan es juga, qui decideix el que és important?

En l’IVAM et reptem a descobrir-lo en família, mitjançant l’activació del recurs didàctic “Esperant un joc”: una caixa que crea la il·lusió de contindre una obra d’art i que recull diferents elements manipulatius que suggereixen un diàleg amb la col·lecció de l’IVAM i conviden a jugar de forma autogestionada, en diferents punts del museu.

Dates 2024

Diumenge 21 de juliol a les 12h

Relacionats

Torna el Nadal a l’IVAM

23 des. 2023 – 07 gen. 2024
EducacióTallersVisitesIVAM Centre Julio González
MediacióInfantilIVAM Centre Julio González

L’artista Joaquin Torres Garcia deia que la millor joguina per a un xiquet és un tros de fang, per això proposava materials poc sofisticats, o no nobles, per tal de transformar-os en joguines. I no nomes Torres García sinó que molts artistes van utilitzar també materials comuns, com el paper i el cartró, la xapa de ferro, les pedres o d’altres per tal de convertir-los en joguines.

Milimbo empra de manera habitual el cartró per a fer les seues joguines i passen molt de temps experimentant amb aquest material per imaginar noves formes i inventar altres usos. Però també aprenen dels jocs i dels seus usos compartint aquestes experiències amb altres persones i és per quest motiu que volen proposar-nos aquest joc.

Amb Plegats es tracta d’utilitzar el gest mínim de plegar el paper i per a donar-li vida i crear tot tipus de formes i personatges. Cal intentar que la nostra creació nasca plegant i tallant del mateix paper, sense necessitat de grans artificis, plegant el mínim possible. Amb els mínims recursos anem a aconseguir moltes maneres de plegar, insertar, fixar, etc.

Càpsules audiovisuals de les obres mestres del museu per a persones sordes

MediacióIVAM Centre Julio González

Sota el ferm propòsit d’arribat a tots els públics i estendre la via d’accessibilitat de l’IVAM, presentem el projecte Signem la col·lecció de l’IVAM. Càpsules audiovisuals de les obres mestres del museu per a persones sordesCreat en col·laboració amb la Federació de Persones Sordes de la Comunitat Valenciana (FESORD C.V.), la pretensió del projecte és apropar el coneixement de la Col·lecció de l’IVAM a la comunitat sorda.

Presenten una selecció d’obres clau del museu, els seus artistes i el moment històric en què van ser creades, realitzats en còmodes clips de vídeo. Estan accessibles en una llista de reproducció dins del canal de YouTube de l’IVAMSignem la col·lecció de l’IVAM és un projecte dirigit al conjunt de la comunitat sorda i fa ús tant la llengua de signes com subtítols per a comunicar els seus continguts. Amb la intenció de ser plenament efectiu, compta amb la col·laboració d’una persona amb discapacitat auditiva, especialista en llengua de signes, i es realitza gràcies a la col·laboració  de FESORD C.V. Inclou música original creada específicament per a l’IVAM per DJ Biano.

La Federació de Persones Sordes de la Comunitat Valenciana (FESORD C.V.) és una organització no governamental, sense ànim de lucre, fundada el 26 d’agost de 1978. Treballa per la defensa i l’empoderament de totes les persones sordes i les seues famílies. Tot respectant la seua identitat, la seua llengua i cultura, per l’enfortiment de la seua xarxa associativa i per la defensa i protecció de l’ús de les llengües de signes com a dret fonamental.

Videos

PoliglotiaIVAM Centre Julio González

Imaginar noves Europes dona compte de la manera en què artistes, ciutadania i institucions col·laboren en la construcció de formes de vida en comú en un període sacsejat per la precarietat i la incertesa, però en el qual emergeixen sabers, poètiques i maneres de fer d’una enorme potència.

Aquesta iniciativa s’ofereix com un espai de visibilitat pública en el qual es posen en diàleg experiències de diferents territoris de l’Estat espanyol caracteritzades per usar la capacitat transformadora de la cultura i de l’art per a assajar imaginaris socials que responguen a la complexitat dels reptes contemporanis des de l’apoderament, l’empatia i el respecte a les diferències. Aquests processos es defineixen per la seua naturalesa situada, vinculada a cadascun dels contextos i territoris en què sorgeixen, però posseeixen també la virtualitat de ressonar en diferents escales i en diferents llocs.

A Imaginar noves Europes conflueixen huit programes emmarcats en set institucions culturals de l’Estat espanyol: Lo vivo · lo pueblo · lo jondo: Geopsiquias del Albaicín (La Marassa, Granada); Fàbrica de cultura popular del Albayzín (La Marassa, Granada); De/tra(n)s (TEA, Santa Cruz de Tenerife); Jardí ambulant (MACBA, Barcelona); Poliglotía (IVAM, València); Laboratori d’art i pensament. Zona de contacte: Reparar les crisis (És Baluard Museu, Palma); Museu Situat (Museu Reina Sofia, Madrid) i AMAonline (Artium, Vitòria-Gasteiz).

Per la naturalesa col·lectiva i participativa de tots ells, a Imaginar noves Europes es presta oïda a multitud de veus de llengües i accents diferents, traduint la força d’una societat plural i en profunda transformació, però que comparteix l’ús de les eines comunes de la cultura i de l’art.

Imaginar noves Europes ens acosta al quin, al com i al qui de cadascun d’aquests programes mitjançant l’ús de la paraula i la imatge. Conscients de la dificultat de representar processos col·lectius, incloem una breu càpsula d’àudio que permet conéixer cadascun d’ells a partir de la veu dels seus protagonistes. S’afigen referències i enllaços que donen accés a altres materials i informació específica.

Imaginar noves Europes és un projecte col·lectiu comissariat per Jesús Carrillo i impulsat per l’Oficina de Coordinació per a la Presidència espanyola de la Unió Europea.

Relacionats

Poliglotia 21/22

01 nov. 2021 – 17 jun. 2022
AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

POLIGLOTIA. Inventari. 22

01 mar. 2022 – 14 jun. 2022
AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

POLIGLOTIA. Escola de sabers diversos. 23

07 feb. 2023 – 27 jun. 2023
PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

Comunitat d’investigadors i produccions docents

Centres educatiusMESTRES AL MUSEUProfessoratIVAM Centre Julio González

D’ací allà. Segona edició és una proposta d’investigació col·lectiva, intercanvi de coneixement i experiències entre l’equip curatorial i de mediació del Programa Art i Context i el professorat de diferents disciplines d’Educació Secundària i Batxiller.

Partint del procés de treball de les artistes participants en el programa, es proposen una sèrie de sessions formatives i propositives al costat d’un equip de professorat resident en l’IVAM al llarg del curs 2023-2024. Aquest projecte arranca el pròxim setembre i naix amb vocació bianual.

Durant les sessions de treball col·lectiu es compartiran metodologies i eines d’investigació artística per a treballar en paral·lel al propi procés de desenvolupament del Programa Art i Context.

La pretensió és generar creus i sinergies amb les artistes, les comissàries i les agents que ho fan possible. Tot això podrà derivar en el disseny d’una bateria de recursos artístics per a treballar de manera autònoma a les aules, o en altres formats de mediació a explorar, segons els interessos del grup participant.

Presentació del procés de l’escola d’estiu acompanyada per Alberto Feijóo

MediacióJovesIVAM Centre Julio González

Aquesta mateixa setmana s’ha desenvolupat l’escola d’estiu de l’IVAM protagonitzada per joves de 13 a 17 anys que juntament amb l’artista Alberto Feijóo i la mediadora Mar Bonet han treballat la idea d’imatge expandida en format Club Collage.

Aquest procés artístic finalitzarà amb una xicoteta mostra oberta i pública dels treballs realitzats instal·lats i disseminats per l’IVAM. Els participants explicaran les seues obres al públic, en format de recorregut pel museu, que finalitzarà en un còctel d’inauguració.

Relacionats

Imatges d’estiu. Club Collage

10 jul. 2023 – 14 jul. 2023
EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Presentació del procés de l’escola d’estiu acompanyada per Alberto Feijóo

EducacióIVAM Centre Julio González

Aquesta mateixa setmana s’ha desenvolupat l’escola d’estiu de l’IVAM protagonitzada per joves de 13 a 17 anys que juntament amb l’artista Alberto Feijóo i la mediadora Mar Bonet han treballat la idea d’imatge expandida en format Club Collage.

Aquest procés artístic finalitzarà amb una xicoteta mostra oberta i pública dels treballs realitzats instal·lats i disseminats per l’IVAM. Els participants explicaran les seues obres al públic, en format de recorregut pel museu, que finalitzarà en un còctel d’inauguració.

Relacionats

Imatges d’estiu. Club Collage

10 jul. 2023 – 14 jul. 2023
EducacióTallersIVAM Centre Julio González
DossierIVAM Centre Julio González

L’exposició Craving for Southern Light (Anhel de llum del sud) d’Otobong Nkanga (Kano, Nigèria, 1974) reuneix una important selecció del seu treball realitzat en les darreres dues dècades i inclou dibuixos, tèxtils, poemes, escultures, objectes i performances, així com una instal·lació específica per a l’IVAM.

A la primera sala, diverses sèries de dibuixos i un tapís de grans dimensions defineixen una iconografia poètica i política que sempre ha acompanyat l’artista, on es mostra el seu potencial ficcional a través d’imatges portadores de memòries de cossos, espais i moviments interconnectats.

Les seues figures donen protagonisme a l’acció i invoquen records que parlen de treball, pertinença i propietat: escenes domèstiques i familiars, però també conflictes. Dibuixos diagramàtics s’organitzen en sèries i inclouen la paleta de color, que funciona com a origen de noves escenes.

La sala central acull un treball específic que és resultat dels viatges, la investigació i les relacions que l’artista ha establit a la ciutat i amb el museu. Un paisatge alterat, fosc: un espai emocional entre la foscor i la llum, fet de formes
fràgils, precàries, com l’argila modelada en formes abstractes reminiscents de mons naturals que remeten a la fragilitat ecològica, econòmica i política. Davant aquest paisatge es presenten diferents objectes que tenen a veure amb la regeneració i la reparació de diversos ecosistemes: recipients que alberguen vida o catifes que ens permeten pensar en la comoditat de les fibres naturals protectores i, alhora, transmissores d’energia. Una sèrie de cordes que s’esvaren per l’espai, travessen boles de gran grandària o pugen fins al sostre ens remeten a encreuaments de narratives o històries itinerants.

Descarrega dossier complet en valencià ací.

Recorreguts per les exposicions de l'IVAM amb l'equip de mediació

MediacióIVAM Centre Julio González

Durant el mes d’agost, visita les exposicions de l’IVAM de la mà de l’equip de mediació del museu i acosta’t a creadors internacionals com Otobong Nkanga o Aref El Rayess, dona pas a conéixer la creació més jove i pròxima de la mà d’Alberto Feijóo o les i els artistes presents en el programa Art i Context de l’IVAM, deambula per les creacions del grup valencià de disseny La Nau o perd-te en la col·lecció de l’IVAM gràcies a Julio González o (re)descobrint peces de la col·lecció del museu en clau de gènere amb la visita Rellegim. Aquest agost: t’esperem!

Dissabte 5 d’agost, 18h
Visita a l’exposició: La Nave 1984-1991
Idioma: castellà

Diumenge 6 d’agost, 12h
Visita a l’exposició: Trascity. Alberto Feijóo
Idioma: valencià

Dissabte 12 d’agost, 18h
Visita a l’exposició: Rellegim la col·lecció de l’IVAM
Idioma: castellà

Diumenge 13 d’agost, 12h
Visita a l’exposició: Ser artista. Julio González
Idioma: valencià

Dimarts 15 d’agost, 12h
Visita a l’exposició: [DOSMILVINT-I-O] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 trobada. Art i Context
Idioma: valencià

Dissabte 19 d’agost, 18h
Visita a l’exposició: Otobong Nkanga
Idioma: castellà

Diumenge 20 d’agost, 12h
Visita a l’exposició: La Nave 1984-1991
Idioma: valencià

Dissabte 26 d’agost,18h
Visita a l’exposició: Trascity. Alberto Feijóo
Idioma: valencià

Diumenge 27 d’agost, 12h
Visita a l’exposició: Aref El Rayess. Obres (1957-1978)
Idioma: castellà (visita en llengua de signes)

Relacionats

Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud

13 jul. 2023 – 07 gen. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Trascity. Alberto Feijóo

01 jun. 2023 – 07 gen. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

[DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro

08 jun. 2023 – 05 nov. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González