Diàleg i presentació del catàleg de la mostra. #100añosJuanaFrancés #IVAM35

ArticulacionsIVAM AlcoiTerritori

Amb motiu de l’exposició dedicada a l’artista Juana Francés en l’IVAM Alcoi, i coincidint amb el centenari del seu naixement, presentem una conversa entre la historiadora de l’art Isabel Tejeda i la comissària de la mostra Mª Jesús Folch. En ella s’analitzarà la figura i trajectòria de l’artista des d’una perspectiva de gènere, amb l’objectiu d’indagar en l’entramat de les construccions socioculturals de la seua època i comprovar com van influir en la seua activitat artística.

A més, es presentarà el catàleg associat a l’exposició.

Isabel Tejeda Martín (Madrid, 1967) és Catedràtica en la Facultat de BBAA de la Universitat de Múrcia, especialitzada en feminismes i art contemporani i discursos museogràfics. Va ser directora del Departament d’Art i Comunicació Visual Eusebio Sempere de la Diputació d’Alacant en la primera meitat de la dècada 1990 i directora del Departament d’Arts Visuals de Múrcia Cultural (CARM) i, com a tal, directora de l’Espai AV i la Sala de Veròniques de 1998 a 2010. Ha comissariat quasi un centenar d’exposicions a Espanya, Puerto Rico, l’Argentina, Gran Bretanya, Itàlia, França, Holanda i República Txeca. És Premi Espais a la Crítica de Arte; finalista del Premi d’Assaig Art i Dret, 2005; Premi Anetta Nicoli (UMH) i Premi Juana Francés – Precrea de les Universitats Públiques Valencianes.

María Jesús Folch és conservadora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) des de 1996 i doctora en Història de l’art per la Universitat de València (2017) amb una tesi titulada La dona com a document gràfic: una aproximació al fotoperiodisme femení. En els últims anys ha centrat el seu treball en l’estudi de la col·lecció de l’IVAM, a més d’haver coordinat més de 80 exposicions i comissariat altres tantes entre les quals destaquen alguns casos d’estudi sobre la col·lecció de l’IVAM com a Cos, espai i temps en Bruce Nauman (2015); Ana Peters. Mitologies polítiques i estereotips femenins en els seixanta (2015).

Videos

Relacionats

Juana Francés

16 jun. 2023 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Juana i els rinoceronts. Jornada al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaVisitesIVAM AlcoiTerritori

Juana i els rinoceronts

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaIVAM AlcoiTerritori

Tertúlia de bar amb Mónica Pérez, Pau Pons i Kika Garcelán, amb la col·laboració de GoGorostiza. #100añosJuanaFrancés #IVAM35

EscèniquesMúsicaIVAM AlcoiTerritori

El 13 de gener de 1961, Juana Francés va assistir a l’estrena del rinoceront en el Teatre María Guerrero de Madrid. Va ser tot un esdeveniment: 17 alçades de teló entre aplaudiments i recriminacions del públic del galliner al de la platea. José Luis Alonso, director de l’obra i acabat de nomenar director del María Guerrero pel Consell Superior de Teatre del Ministeri d’Informació i Turisme, amb Fraga Iribarne al capdavant, estava encantat amb la polèmica. Ionesco havia saltat dels escenaris del teatre independent —amb Dido Xicotet Teatre, dirigit per Josefina Sánchez Pedreño— al gran públic de Madrid, després d’estar en cartell a París, Nova York o Londres.

En el marc de la Jornada al voltant de Juana Francés, es durà a terme una recreació de la festa posterior a aquella estrena. Qui van estar? Què va suposar eixa estrena per a la comunitat artística? Censura i por era el dia a dia. Quin risc es corria? Va entendre algú eixe nou llenguatge? Eixe èxit va ser una acceptació o una renúncia? “No capitularé!”, crida Berenger, el protagonista de l’obra, enfront de la resta del món convertit en rinoceronts. Se sentia Juana una Berenger? José Luis? Josefina? Què queda de tot allò? Som tots rinoceronts amb complex de Berenger?

Una tertúlia entre Mónica Pérez, Pau Pons i Kika Garcelán, amb l’acompanyament musical de GoGorostiza

Mónica Pérez és gestora cultural especialitzada en arts escèniques, així com en pràctiques que inclouen la pedagogia, l’anàlisi crítica i el pensament contemporani. Actualment és directora de la Mostra de Teatre Espanyol d’Autors Contemporanis d’Alacant.

Pau Pons és directora, actriu i pedagoga d’arts escèniques. L’any 2000 crea, juntament amb tres companys més, la seua pròpia companyia, Pont Flotant, amb una clara voluntat d’investigació i d’experimentació escènica vinculada a la creació contemporània.

Kika Garcelán és actriu i directora. És fundadora dels Reis del Mambo, una organització dedicada al disseny i realització d’escenografia, on aferma el seu interés cap a la plàstica escènica.

GoGorostiza és un DJ al qual l’atrauen gravacions de variats gèneres de la segona mitat del segle XX; exòtica, bandes sonores, acid-jazz, psicodelicias, folk àcid o els seus favorits beat i garage. Va ser co-encarregat del segell discogràfic i botiga Discos Monterey en el Barri del Carme (València), entre altres peripècies.

Relacionats

Juana Francés

16 jun. 2023 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Conversa entre Mª Jesús Folch i Isabel Tejeda al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
ArticulacionsIVAM AlcoiTerritori

Juana i els rinoceronts. Jornada al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaVisitesIVAM AlcoiTerritori

En el marc de l'exposició Juana Francés. #100añosJuanaFrancés #IVAM35

EscèniquesMúsicaVisitesIVAM AlcoiTerritori

Amb motiu del centenari de l’artista alacantina i en el marc de l’exposició Juana Francés, comissariada per Mª Jesús Folch, el 24 de febrer es desenvoluparà en l’IVAM Alcoi una jornada que proposa altres acostaments alternatius a l’obra de l’artista.

Juana Francés va començar la seua activitat artística en la dècada de 1950, va formar part del cercle avantguardista madrileny i va ser l’única dona del grup El Paso, col·lectiu que abandona en 1957 per sentir el menyspreu cap a la seua obra i per la seua condició femenina.

Les jornades comptaran amb una conversa entre Mª Jesús Folch, comissària de la mostra, i la historiadora de l’art Isabel Tejeda, els qui a més presentaran el catàleg de l’exposició. En finalitzar la xarrada-presentació, continuarem amb una visita a l’exposició en forma de passeig dialogat, que realitzarem en companyia de l’equip de mediació de l’IVAM. En este, i a partir de les preguntes i interessos derivats de la conversa prèvia i de les obres, podrem repassar els punts fonamentals del treball de Juana Francés.

Per a finalitzar, ens traslladarem a la vesprada del 13 de gener de 1961. Exactament, a la tertúlia de bar posterior a la representació del rinoceront de Ionesco en el Teatre María Guerrero de Madrid. Mónica Pérez, Pau Pons i Kika Garcelán, acompanyades per Dj GoGorostiza, ens presentaran a figures teatrals coetànies a l’artista i analitzaran el gran èxit d’eixa peça, per a fer-nos reflexionar sobre el moment històric i el seu context artístic, envoltades d’efluvis rinocerontescos.

Programa de la jornada
09.15 h – Eixida de València a Alcoi (des de C/ Guillem de Castro 118, València)
11.30 h – Café benvinguda
12.00 h – Conversa entre Mª Jesús Folch i Isabel Tejeda i presentació del catàleg de l’exposició
13.00 h – Visita amb l’equip de mediació de l’IVAM
13.40 h – Juana i els Rinoceronts, amb Mónica Pérez, Pau Pons, Kika Garcelán i Dj GoGorostiza
15.00 h – Menjar
17.00 h – Retorn d’Alcoi a València

Dades pràctiques i reserves

Reserves
Si viatges des de València, és necessari que reserves la teua plaça d’autobús i que a més ens digues si menjaràs o no amb el grup. Són dues reserves independents: una per a l’autobús i una altra per al menjar.
Pots menjar pel teu compte. També pots arribar amb els teus propis mitjans.
Les activitats i l’autobús són gratuïts. L’import del menjar l’abonarà cada persona en el restaurant.
Si vens des d’Alcoi t’esperem a les 11.30 h en el café de benvinguda.

Bus: l’IVAM oferix servici de bus gratuït per a les i els assistents a la jornada. Eixida a les 9.15 h des de l’IVAM Centre Julio González (C/Guillem de Castro 118, València) i retorn amb eixida a les 17.00 h des de l’IVAM Alcoi.

Esmorzar: Existix la possibilitat de reservar plaça per al menjar que realitzarem de manera conjunta les i els assistents a la jornada (19 euros/persona – begudes apart – que s’abonaran directament en el restaurant El Templet (Carrer Sant Maure, 32, 03801 Alcoi, Alacant)

Preu: l’assistència a la jornada és gratuïta i requerix reserva. Es prega puntualitat tant en els punts d’eixida del bus com per a l’assistència a les diferents propostes.

Relacionats

Juana Francés

16 jun. 2023 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Juana i els rinoceronts

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaIVAM AlcoiTerritori

Conversa entre Mª Jesús Folch i Isabel Tejeda al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
ArticulacionsIVAM AlcoiTerritori
Nota de premsaIVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori
  • Del 22 de desembre al 7 de gener, el Museu proposa una sessió amb el DJ set Califato, tallers, joc lliure, mediacions especials i una nova proposta amb l’artista Carlos Maiques

 

València (18.12.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) proposa més d’una desena de tallers, activitats i activacions amb la finalitat d’acostar el seu programa expositiu i oferir un espai d’experiències a tots els públics durant les festes nadalenques.

Els andalusos Califato ¾ seran els encarregats de fer ballar els assistents divendres que ve, 22 de desembre, amb un dels seus últims DJ sets de l’any. Folklore, rumba, world music i electrònica a través de remix, edits i tot l’univers clubber i breakbeater subterrani a partir de les 20.00 hores.

Amb un ampli bagatge musical, la banda és coneguda per mesclar reminiscències de la tradició musical andalusa amb gèneres moderns com el rock, l’electrònica o el punk. Les seues cançons són una mescla de sàtira, reflexió i humor en allò que han denominat com a “folklore futurista”.

Prèviament a la sessió de Califato, divendres, a les 18.30 hores, l’IVAM inaugura una nova proposta d’‘Estudi obert’ amb l’artista Carlos Maiques, que instal·larà el seu estudi en l’IVAMLab3 fins al 5 de gener.

Este projecte d’estudi obert, que va tindre com a primer artista convidat LUCE, continua enguany amb ‘Pareidolia hipercúbica’, en què Carlos Maiques compartirà els seus processos de treball i generarà un diàleg a través de diversos àmbits com la paraula, la representació gràfica o una performance electrònica.

 

Propostes familiars

Així mateix, durant els dies nadalencs l’IVAM oferix cinc propostes de tallers familiars. El primer és una nova edició de ‘Juguetoría’, el taller de construcció i joc que va inaugurar el Museu l’estiu passat, dirigit a la primera infància.

Una altra proposta és ‘De sobte un conte!’, on es posarà a prova l’espontaneïtat narrativa dels participants, unint literatura, oralitat i art a partir de l’exposició de ‘Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud’, que es clausura el 7 de gener.

Sota el títol ‘Que el joc no s’acabe mai’, l’IVAM oferix també a les famílies un joc autònom amb el qual dialogar amb la seua col·lecció per a gaudir en qualsevol racó del museu. A més, el més “rebel” dels tallers, ‘Al museu? No!’, convida a recórrer els espais de l’IVAM replantejant què es pot fer o no fer als museus.

Finalment, ‘Troballa o deixalla?’ és una proposta de creació col·lectiva a partir d’elements inusitats i d’espais que no solen ser accessibles als museus.

És imprescindible la reserva prèvia per a participar en els tallers. Consulteu horaris: consulteu.

 

Mediacions especials i performance

Amb motiu de l’exposició ‘Anhel de llum del sud’, l’IVAM convida a aproximar-se a l’obra d’Otobong Nkanga -recentment guardonada amb el Premi Nasher d’escultura-, a través de diverses mediacions.

D’una banda, el 27 de desembre, l’Escola de Sabers Diversos de Poliglotisme oferirà una visita especial a través de les veus de tres dones: la italiana Noemi Neri, la iraniana Saba Moradi i la toledana Soledad Martín.

D’altra banda, el 5 de gener es podrà gaudir d’una nova activació de l’obra Carved to Flow (Tallat per a fluir, 2016), sota el guiatge de Lucía Jaén i Katalay Sun.

Així mateix, l’equip de mediació de l’IVAM proposa diverses visites a les exposicions del museu: ‘La fotografia al mig’, ‘Ser artista. Julio González’, ‘Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud’ i ‘Trascity. Alberto Feijoo’.

Galeria

Relacionats

Torna el Nadal a l’IVAM

23 des. 2023 – 07 gen. 2024
EducacióTallersVisitesIVAM Centre Julio González
Nota de premsaIVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori
  • Amb motiu de l’Any Sempere l’IVAM, en col·laboració amb el MACA acollirà una gran mostra sobre l’artista alacantí
  • El museu s’alia amb la National Portrait Gallery de Londres, el Museé du quay Branly de París o la Fundació Gulbenkian de Lisboa en tres grans projectes
  • Simone Fattal, Francesca Woodman, Julia Margaret Cameron, Senga Nengudi, Carolina Caycedo, Cualladó, Sempere o Renau, protagonistes del 2024

 

València (14.12.23). La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha presentat la programació d’exposicions de l’IVAM per a l’any 2024 amb una proposta que inclou exposicions de grans noms valencians com Llorenç Barber, Gabriel Cualladó, Eusebio Sempere, Josep Renau o Pinazo -que torna a la sala de la Muralla després de les obres de condicionament de l’espai, juntament amb artistes de l’escena internacional històrica i contemporània, com Simone Fattal, Francesca Woodman, Julia Margaret Cameron, Senga Nengudi, Maren Hassinger o Carolina Caycedo.

“El programa combina noves lectures de la col·lecció del museu, la revisió d’unes certes trajectòries d’artistes menys visibles i projectes que plantegen noves mirades crítiques sobre la història hegemònica, com una mostra sobre la iconografia de l’africanisme o una exploració del treball de les dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia”, ha destacat Enguita.

L’IVAM allotjarà al Centre Julio González un total de 14 exposicions en 2024, a les quals cal sumar les dos que organitza a la seua seu d’Alcoi i l’exposició dedicada a Juana Francés que acollirà el Centre Cultural Niemeyer d’Avilés. “Una oportunitat de mostrar els excepcionals fons sobre l’artista alacantina que atresora l’IVAM fora de la Comunitat Valenciana” ha assenyalat.

En un moviment complementari al de la seua territorialització, l’IVAM consolida la seua presència internacional i col·laborarà l’any 2024 amb institucions com la National Portrait Gallery de Londres, el Museé du quay Branly de París o la Fundació Gulbenkian de Lisboa en tres projectes de gran envergadura.

“L’IVAM continua treballant en la seua internacionalització amb la finalitat d’oferir exposicions i projectes compartits i afermant la seua presència en una xarxa global”, ha destacat Nuria Enguita. En eixa línia s’inserix una exposició que es mostrarà inicialment a la National Portrait Gallery i que després viatjarà a València”, ha assegurat la directora de l’IVAM.

“La mostra permetrà establir connexions entre la fotògrafa estatunidenca Francesca Woodman i la britànica Julia Margaret Cameron -dos grans artistes que van desenvolupar les seues obres amb cent anys de diferència- a través dels seus treballs més famosos, però també dels menys coneguts”, ha desgranat Núria Enguita.

El mes de maig l’IVAM inaugurarà l’exposició ‘El poder amb què saltem juntes. Dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia’ sobre la producció de les artistes espanyoles i portugueses de l’època i l’ampli ventall d’estils i mitjans que van adoptar.

Un altre projecte clau en la programació del pròxim curs és l’exposició a duo de dos pioneres en el treball dels feminismes negres, Senga Nengudi i Maren Hassinger, que indagarà en l’estreta col·laboració entre les dos artistes al llarg de cinc dècades, a través d’instal·lacions, textos, escultures, performances i projectes de vídeo.

El mes de juliol, una altra gran mostra col·lectiva d’obres procedents, en la seua majoria, del Museé du quay Branly mostrarà els usos i sentits de la imatge d’una dona mangbetú, que s’ha convertit en icona tant de l’Àfrica colonial com de la genealogia de l’africanisme etnogràfic. Les obres d’esta mostra procedixen també de col·leccions tan prestigioses com el Museu Britànic de Londres, la Biblioteca del Museu d’Arts Decoratives de París o el Museu Nacional d’Art de Basilea.

La memòria ambiental dels territoris i les lluites per la justícia, sobretot tot entorn de l’aigua com a recurs fonamental per a la humanitat, són algunes de les claus que la creadora Carolina Caycedo reflectirà en ‘Terra d’amistat’. Una coproducció amb l’Artium Museoa que revisa per primera vegada a Europa el treball d’esta artista nascuda a Londres, criada a Colòmbia i resident a Los Angeles, centrat en la investigació sobre els moviments socials i comunitaris que s’oposen a les grans infraestructures hidràuliques.

 

35é aniversari de l’IVAM i Any Sempere 

El 18 de febrer de 2024 es compliran 35 anys des de la inauguració de l’IVAM. Amb motiu d’este aniversari el museu inicia este mes una sèrie d’exposicions que, amb la rúbrica d’‘Escenes de la Col·lecció de l’IVAM’, anirà mostrant els seus fons. “És una proposta basada en investigacions sobre la col·lecció, la pedra angular del museu”, ha explicat Núria Enguita.

La primera presentació entorn de la col·lecció planteja la idea de museu com a catalitzador d’un context i, amb el títol ‘Fer paisatge’, proposa un recorregut que relaciona qüestions de memòria, arqueologia i paisatge amb formes de vida compartides i coneixements ancestrals. A partir d’una escultura de Robert Smithson, inclourà també obres de Miquel Navarro, Helena Almeida, LUCE, Adolf Gotlieb i Cecilia Vicuña, entre altres.

La segona presentació, que tindrà lloc al maig amb el títol de ‘Latències’, s’organitza a partir de l’obra ‘El pamflet’ d’Equipo Crónica i plantejarà els múltiples camins que obrin les pràctiques artístiques en la seua trobada amb el que és real, principalment en les últimes dècades del segle XX. L’acompanyaran obres de Juan Muñoz, Ana Penyas, Richard Serra, Yturralde, Teresa Lanceta o Gary Hill.

Donant continuïtat a l’Any Sempere, el museu també s’unix a la celebració del centenari del naixement de l’artista alacantí. El mes de març l’IVAM presentarà una importantíssima exposició -en col·laboració amb el MACA, Museu d’Art Contemporani d’Alacant- sobre la seua estada a París des de 1949 a 1960, un temps en el qual va realitzar la seua sèrie de gouaches i els seus famosos relleus lluminosos.

 

Artistes valencians

Prèviament, l’artista sonor valencià Llorenç Barber obrirà l’agenda amb el primer projecte expositiu del 2024 en l’IVAM. Una proposta que planteja una exposició en forma d’arxiu, un programa de performances i tallers i una publicació.

Un altre nom valencià fonamental en 2024 serà Gabriel Cualladó, Premi Nacional de Fotografia en 1994. Una exposició al novembre mostrarà el seu treball no sols com a fotògraf, sinó també com a col·leccionista, escriptor o editor, partint d’una exhaustiva investigació dels seus fons duta a terme per l’IVAM en el seu afany per aportar noves lectures sobre este mestre de la fotografia.

En eixa voluntat per llegir la història ‘a contrapel’ per a afegir capes de sentit s’inserix també l’exposició col·lectiva ‘Atrevir-se a més. València abans de l’art normatiu (1947-1957)’. Un període històric de l’art valencià en el qual va sorgir el Grupo Z, el Grupo de los 7 o el Grupo Parpalló amb noms com Manolo i Jacinta Gil, Juan Genovés, Rafael Pérez Contel, José Vento, Ángeles Ballester o Salvador Soria.

Així mateix, també es desenvoluparà una exposició que reunirà els treballs de ‘Confluències’, el programa d’intervencions artístiques en el medi rural, en un doble desplaçament del museu cap al territori i retorn a la ciutat. La programació es completa amb Ignacio Pinazo que torna a la sala de la Muralla, després de les obres de condicionament de l’espai, amb una mostra que porta per títol ‘Identitats’.

 

Premi Internacional Julio González 2024

Amb motiu del guardó, l’IVAM presentarà al novembre una exposició que revisa les principals línies del treball de la creadora francolibanesa Simone Fattal. Una artista la inspiració de la qual beu de la mitologia, des de l’antic Egipte fins al misticisme sunnita, passant per la tradició grecoromana, i d’esta manera crea figures escultòriques.

 

IVAM Alcoi

El programa previst per a la seu d’Alcoi presenta dos exposicions. La primera és una revisió de la llarga i complexa trajectòria del cartellista valencià Josep Renau a través de 150 obres. La segona mostra, ‘Unes notes sobre el foc’, convida una sèrie d’artistes a interpretar el foc com a matèria que destruïx, però també com a canvi d’estat, prenent com a punt de partida l’alçament popular que va tindre lloc a Alcoi en 1873. Esta exposició es completarà amb obres de la col·lecció de l’IVAM.

 

Programes públics IVAM

La programació d’activitats i educació aferma els programes de llarga duració -programes situats i que escolten i dialoguen amb el context-, alhora que dissenya noves mediacions i accions que expandixen la programació expositiva.

En 2024 continua ‘Art i context’ amb l’objectiu de reivindicar la producció artística jove del context valencià a través d’una selecció d’artistes i un equip curatorial. Durant dos anys compartiran el seu procés creatiu en forma d’activitats i obertures públiques que culminarà amb una exposició final en l’IVAM.

També en 2024 seguix ‘Articulacions’, el programa d’estudis internacional que al juny mostrarà alguns dels projectes duts a terme; ‘El gest narratiu’, espai que connecta l’exposició popular amb la literatura i altres narratives; ‘Poliglotisme’, un programa processual que convida persones amb llengües i accents diversos a trobar-se a través de les diferents llengües de la ciutat de València; o els grups residents ‘Els Grans’ i ‘Bandarres’, el primer conformat per sèniors (a partir 60 anys) i el segon pels més jóvens (entre 6 i 10 anys).

Alhora, el programa educatiu i de mediació continua amb accions en el territori de la mà de les mediacions de ‘Confluències’ i ‘Prop’, que desplaça el museu a xicotetes localitats de la Comunitat. Però també a l’IVAM, amb propostes que amplien les exposicions a diferents públics i edats, des de visites a tallers específics, passant per conferències, seminaris, textos de mediació, performances o arts en viu que actualitzen discursos i potències de les mostres.

Descarregar dossier

Recorregut per La Pobla de Sant Miquel (Racó d'Ademús, València) i visionat del documental de Confluències a la província de València.

ConfluènciesTerritori

El mes de novembre de l’any 2022, es van donar a conéixer les intervencions artístiques realitzades pels artistes de Confluències en els tres pobles amb menys habitants de la província de València (Carrícola, Sempere i La Pobla de Sant Miquel). Des de llavors, l’IVAM ha organitzat successives eixides per a conéixer les diferents propostes artístiques, els llocs i les persones que els acullen.

Ara, un any després de visitar la població en companyia de Makea Tu Vida per a presentar el seu projecte La _________ del pueblo, celebrem una nova trobada en la qual recórrer els seus carrers i asseure’ns en la bancada instal·lada en la plaça pels artistes. Un lloc on ajuntar-nos i relacionar-nos a l’ombra de l’església .

Durant la jornada aprofitarem per a descobrir l’impressionant patrimoni natural de la localitat, en companyia del personal del Parc Natural de La Pobla de Sant Miquel, amb un itinerari de 4 km que ens permetrà gaudir de longeus i espectaculars exemplars de savines monumentals.

Després del menjar en el bar San Miguel, ens dirigirem cap a la sala de La Herrería en la qual farem la presentació del documental realitzat al costat de La Cosecha. Amb el seu visionat podrem descobrir com ha sigut part del procés de creació artística de Confluències en els tres municipis la província de València.

Es recomana calçat còmode per a la realització de la ruta de les savines.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a la província de València

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en el medi rural

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Recorregut per Vallat-Espadilla-Torrechiva (Castelló) i visionat del documental d'Alt Millars.

ConfluènciesTerritori

Els pobles més xicotets de la comarca de l’Alt Millars van ser els primers a acollir, des de setembre de 2021, les diferents accions de Confluències, programa de creació i mediació artística dins de la línia d’acció de l’IVAM al territori. En sis d’ells, diferents artistes van materialitzar els seus processos d’intercanvi i escolta activa a través d’intervencions específiques en cada localitat.

Des de llavors, l’IVAM ha organitzat successives eixides per a conéixer les diferents propostes artístiques, els llocs i les persones que els acullen. Dos anys després dels primers passos, celebrem una nova trobada per a revisitar les intervencions en tres d’aquests pobles i, de la mà dels artistes, tornar a conversar amb els seus habitants.

Durant la jornada passarem primer per Vallat; podrem asseure’ns en les cadires que formen part de la instal·lació artística Tres arbres i tretze fruites de Laura Palau, acció que facilitarà la conversa i l’intercanvi d’impressions de tot l’esdevingut des de l’última vegada que el visitem.

Després, i després d’una breu trobada a Espadilla, ens desplaçarem fins a Torrechiva. Allí passejarem al costat de Bleda i Rosa per a descobrir els racons on es troben les diferents instal·lacions d’Un Tresor. Després del menjar en aquesta població, la nostra jornada inclourà la presentació d’un documental realitzat al costat de la Collita. Amb el seu visionat podrem descobrir com ha sigut part del procés de creació artística de Confluències en els municipis de l’Alt Millars.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en el medi rural

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a Alt Millars

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Banc de recursos per a gaudir el museu des de casa

IVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

Arriba l’estiu i tenim més temps per a asseure’ns a llegir, per a escoltar podcast, per a prendre notes, per a jugar en família. En l’IVAM hem revisat els nostres arxius i hem elaborat una xicoteta llista amb alguns d’ells. Et convidem a donar una ullada a una selecció de les últimes conferències, publicacions i recursos del museu.


CONFERÈNCIES I AUDIOVISUALS

· Conferència Casino, grandes almacenes, hospital o cripta: El futuro del Museo, Clémentine Deliss. Programa Articulacions.

· Conferència Las arañas, los Guaraníes y algunos europeos. Otros apuntes para descolonizar el inconsciente, Suely Rolnik. Programa Articulacions.

· Conferència El ‘aquí’ y el ‘ahora’ son cada vez menos importantes, Dean Kissick. Programa d’Art i Context.

· Conferència (In)materialidad persistente: de Internet a la IA, Toni Navarro y Alejandra López Gabrieli. Programa d’Art i Context.

· Conferència Arte Programmata, Marco Meneguzzo. En el marc de l’exposició Lluny del buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa .

· Presentació de l’exposició Trascity. Alberto Feijóo, amb l’artista i la comissària, Nuria Enguita.

· Presentació de l’exposició Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud, amb l’artista i la comissària, Nuria Enguita.

· Presentació de l’exposició La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació a càrrec de Ellef Prestsæter, comissari de l’exposició; Jacob Thage, director del Museum Jorn i Nuria Enguita, Directora de l’IVAM. Acompanyats dels artistes Michael Murtaugh i Nicolas Malevé (Institute for Computational Vandalism) i Anna Sofie Mathiasen.

· Pel·lícula Al voltant de la Carbonera de Laura Palau en el marc de Confluències, Vallibona (Els Ports).


ÀUDIOS I PODCAST

· Conferència d’Elvira Espejo Ayca i Max Jorge Hinderer Cruz. Programa Articulacions.

· Playlist Trascity de Alberto Feijóo en el marc de l’exposició Trascity. Alberto Feijóo.

· Podcast de la clausura de Poliglotía: Escuela de Saberes Diversos , programa La Kafeta de Ràdio Malva #022.

· Peça sonora Sub-vertical de Rubén García a Benillup, en el marc de Confluències, Benillup (Comtat).


TEXTOS I FANZINES

· Fanzine En una casa. En el marc de l’exposició Ana Penyas i Alba Herrero. En una casa.

· Lectura fàcil. Textos de mediació accessible de les exposicions de l’IVAM.


JOCS I BALLS

· Ballem amb Juliol: dansa contemporània i Julio González per a ballar a les aules (o a casa!).

· Plegats: Joc de papiroflexia en família per a fer des de casa.

Projecció d'Al voltant de la Carbonera de Laura Palau i el documental realitzat per La Cosecha durant el procés de residències als pobles de la comarca d'Els Ports

CinemaConfluènciesTerritori

Confluències participa a la segona edició del festival de curtmetratges Espígol Fest, amb la projecció de Al voltant de la Carbonera de Laura Palau i el documental realitzat per La Cosecha durant el procés de residències, mediació i creació artística als pobles de la comarca d’Els Ports –en què s’inclou Mirades d’Herbers, el projecte que Fent Estudi ha realitzat a Herbers–.

L’Espígol Fest és una iniciativa de l’associació valenciana Àmbit, en què participen les veïnes i veïns d’Herbers i l’Ajuntament del municipi, juntament amb altres associacions i entitats col·laboradores. L’edició d’enguany es desenvoluparà del 13 al 16 de juliol, centrada en la cultura diversa, la inclusió, la lluita contra la despoblació i les desigualtats, desenvolupant un programa que inclou, a més de la projecció dels curtmetratges seleccionats, unes jornades de sensibilització sobre despoblació, causes socials, ruralitat i biodiversitat a través del cinema.

El programa del festival començarà el dijous 13, destacant la presència del director Montxo Armendáriz durant la jornada del divendres 14. Al llarg de tres dies, a la Sala del Dic del Castell d’Herbers es projectaran 19 curtmetratges de procedència internacional seleccionats per l’Espígol Fest, que aborden el territori, la immigració, la identitat sexual, la despoblació i la biodiversitat.

Confluències participarà de la jornada del diumenge 16 de juliol:

12 h Trobada de bones pràctiques en l’àmbit rural, juntament amb el Col·lectiu Libélula Negra, el Grup Arcoiris, la Matarranya Íntim, la Mare de Déu de la Font, el Geldo Capital Cultural, el Pilotem i el CDR Alt Maestrat (Albocàsser).

18 h Projecció de la peça de Laura Palau a Vallibona, Al voltant de la Carbonera, i del documental de Confluències a la comarca dels Ports, amb la presència de Sonia Martínez, directora adjunta de l’IVAM i Eva Bravo, coordinadora de Confluències. També es projectarà Domingo, Domingo, amb la presència de la directora Laura García Andreu.

Podeu consultar ací el programa complet del Espigol Fest.

I ací podeu consultar Mirades d’Herbers, la peça que Fent Estudi ha realitzat per a Herbers en el marc de Confluències, Intervencions artístiques al medi rural.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en Els Ports

01 oct. 2022 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en el medi rural

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Al voltant de la Carbonera, Laura Palau (Vallibona)

01 oct. 2022 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori
Nota de premsaTerritori
  • En el marc de la Ruta 99, l’IVAM presenta aquest dissabte les creacions de Rubén García a Benillup, Lola Zoido a Benimassot, Pilar Beltrán a Tollos i La Cuarta Piel a Famorca
  • En total són 24 intervencions artístiques les que ja es poden contemplar a les poblacions de menys de cent habitants de la Comunitat

 

Alacant (07.07.23). L’Institut València d’Art Modern (IVAM) presenta, aquest dissabte 8 de juliol, els nous projectes del seu programa ‘Confluències, intervencions artístiques en el medi rural’ a les poblacions més xicotetes del Comtat  (Alacant). Es tracta de les creacions de Rubén García a Benillup, Lola Zoido a Benimassot, Pilar Beltrán a Tollos i La Cuarta Piel a Famorca.

Amb aquestes, l’IVAM completa l’última fase de residències de ‘Confluències’, un projecte que compta amb 24 propostes artístiques a les poblacions de la Ruta 99, els pobles de menys de cent habitants de la Comunitat Valenciana. La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha assenyalat que “al Comtat finalitza el període de residències i creacions de ‘Confluències’, el programa de l’IVAM en què s’han convidat dotze artistes a desenvolupar, cadascun d’ells, dos projectes artístics específics per a aquestes poblacions”. Al llarg de tot aquest procés, que va començar l’any 2021, “s’han establit vincles i experiències compartides entre artistes, habitants, visitants i el Museu mateix, com a mediador de les propostes”.

Enguita ha explicat que “les propostes dels artistes estableixen un diàleg i són un acompanyament per a donar visibilitat i fer valdre els recursos naturals i patrimonials d’aquestes poblacions. Al seu torn, l’IVAM, com a museu situat, vol motivar, des de les pràctiques i llenguatges artístics contemporanis, una reflexió sobre el nostre territori i sobre les possibles amenaces a les quals s’enfronten aquests municipis a causa de la despoblació”.

A Benillup, un xicotet municipi situat al centre de la vall del Travadell, les pluges torrencials han menjat el terreny al poble, situat a pocs metres del barranc de Caraita. Amb la seua instal·lació, ‘Sub-Vertical’, Rubén García vol denunciar aquesta amenaça silenciosa que pateix el poble, convidant a parar atenció sobre els sons que formen part del paisatge. Situada al mirador de Travadell, les persones visitants podran experimentar, a través d’aquesta instal·lació, un tipus d’escolta sense la intervenció de l’oïda, mitjançant la inducció òssia.

Conegut com el mirador de la Serrella, des de Benimassot es poden contemplar les magnífiques vistes sobre la vall de Seta. En aquesta població Lola Zoido vol cridar l’atenció sobre l’aigua com a recurs fonamental. Una sèrie de monedes i targetes creades a partir d’IA, i en la superfície de les quals apareixen elements del paisatge de Benimassot, s’instal·laran al canal, actualment sec, que travessa el poble amb l’esperança que en el futur aquestes queden ocultes quan l’aigua torne a recórrer-lo.

Pilar Beltrán a Tollos tracta de recuperar el so perdut dels ramats que abans pasturaven pel territori, mitjançant la instal·lació d’una sèrie d’escultures de les quals pengen esquellots i campanetes de diferents grandàries i sonoritats. Beltrán hi ha instal·lat 37 escultures, el mateix nombre d’habitants que té Tollos, el municipi més xicotet de la província.

La Cuarta Piel a Famorca ha pujat fins a la Nevera de la Font. Fins fa poc més d’un segle, la gelera de Famorca proveïa de gel les ciutats de la Costa Blanca. A través de diversos tallers junt amb les veïnes del municipi, han dissenyat el sabor i la forma d’un gelat propi per a connectar el moment present amb aquesta tradició. La visita d’aquest dissabte per les quatre instal·lacions finalitzarà a Famorca amb una festa en què es podrà degustar aquest gelat.

 

Un total de 24 instal·lacions en la Ruta 99

Les 24 instal·lacions de ‘Confluències’ es poden visitar a les poblacions d’Espadilla, Fuentes de Ayódar, Torralba del Pinar, Torrechiva, Vallat, Villamalur, Higueras, Pavías, Matet, Sacañet, Fuente la Reina, Castell de Cabres, Herbers, Palanques, Vallibona i Villores, a la província de Castelló; Sempere, Carrícola i la Puebla de San Miguel, a la província de València, i Benillup, Benimassot, Famorca i Tollos, a la d’Alacant.

Junt amb els artistes del Comtat, completen el programa Bleda y Rosa, Carlos Izquierdo, Fent Estudi, Laura Palau, LUCE, Makea Tu Vida, Pep Vidal i Sandra Mar.

Al llarg de la pròxima tardor el programa continuarà amb l’organització de diverses activitats i accions de mediació entorn d’aquestes obres.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en El Comtat (Alacant)

01 feb. 2023 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Mediacions d'art i diàleg contemporani al territori rural

Centres educatiusL’IVAM AL TERRITORITerritori

Confluències és un projecte d’intervencions i mediacions artístiques als pobles de la Ruta 99 de la Comunitat Valenciana. El punt de partida del projecte de mediació artística són les obres i les intervencions generades pels artistes d’aquest programa i, a partir de les quals, l’IVAM acostarà les lògiques pròpies de la creació contemporània a una selecció de xicotetes localitats del territori valencià. Durant el segon i tercer trimestre del curs, els artistes Pep Vidal i Rubén García donaran a conèixer el seu procés creatiu a l’alumnat del centre participant i abordaran la seua obra des de diverses accions mediadores, acompanyats pel museu i l’equip de mediació.

Trobades d'art i acompanyament per a una escola en transformació

Centres educatiusL’IVAM AL TERRITORITerritori

Enguany, A prop es consolida com a projecte degà de l’IVAM al territori i —seguint la discreta senda ja iniciada en dues de les tres edicions anteriors—, centra la seua presència en residències socioeducatives valencianes, activant la seua presència en elles.

Aquestes trobades són sensibles a la urgència contemporània de repensar l’equilibri entre naturalesa, producció cultural i sostenibilitat, i proposen una experiència d’investigació de les llavors que viuen en els nostres entorns quotidians. Prenent com a referència la vida, les cures, l’ecologia, els processos, la responsabilitat compartida i la transformació, es despleguen unes pràctiques que posen veu a les migracions i a les genealogies individuals i col·lectives de l’alumnat.