#IVAM35

AltresIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

IVAM-ARRANCAPINS és la segona trobada del projecte ‘Pólvora, cos, so’ i es durà a terme en la Falla Arrancapins el pròxim dia 18 de març a les 14h. Esta comissió fallera s’ha caracteritzat pel seu caràcter crític i el seu compromís social, sent seu del grup de consum de productes de proximitat o realitzant falles àcides que agiten el pensament i el debat. La trobada sonora realitzada pels artistes Llorenç Barber i Martí es produirà directament en l’espai públic a mode de mascletà experimental produïda, en part, usant el banc sonor gravat en la Pirotècnia Hnos. Caballer.

Relacionats

Pólvora, cos, so. Un projecte de Ricardo Ruiz

02 mar. 2024 – 18 mar. 2024
AltresIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

Pólvora, cos, so. IVAM – SPOOK

02 mar. 2024
MúsicaIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

#IVAM35

AltresIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

En la seua voluntat per entendre i ser partícip del que ocorre en el seu context popular, la recent línia d’actuació de l’IVAM entorn de les Falles ha tractat d’analitzar i posar en valor l’experimentació artística que hui existeix —no sense generar interessants tensions—, en el cor d’alguns casals. Tot això, amb la finalitat de reflexionar sobre el present i el futur de la celebració. Després de l’estudi del llibret de falla (2022) i de l’obra de l’artista Alfredo Ruiz (2023), el projecte de 2024, titulat Pólvora, cos, so, pretén entendre una de les manifestacions sonores més arrelades i pròpies del territori festiu, la mascletà. La intenció és establir connexions i ponts amb altres disciplines de l’art sonor a fi d’explorar totes les seues possibilitats aplicables i aplicades.

IVAM-SPOOK és la primera trobada del projecte Pólvora, cos, so i es durà a terme en la mítica discoteca de Pinedo el pròxim dia 2 de març. Esta sala, inaugurada en 1984, era una de les parades fonamentals del circuit de discoteques de l’anomenada Ruta Destroy, i forma part de les situades en els Poblats del Sud que es troben cosides per la carretera CV-500 al llarg del litoral de l’Albufera. En l’actualitat, la discoteca és una referència de programació de música techno, un gènere d’àmplia tradició valenciana en el qual, com en la traca popular, predominen el ritme i la potència. Així doncs, la trobada sonora es produirà en diferents parts de les instal·lacions de Spook i es dividirà en una taula redona de debat amb la participació de Mikel Molina, Edu Comelles i Iván Llopis, així com l’escolta de produccions sonores de Finalversion3 i Atisbo i les actuacions en directe de Berta Cortina, Martí, Tusa + Revendless i Lucía Gea realitzades usant, en part, el banc sonor gravat en la Pirotècnia Hnos. Caballer

IVAM-ARRANCAPINS és la segona trobada del projecte ‘Pólvora, cos, so’ i es durà a terme en la Falla Arrancapins el pròxim dia 18 de març a les 14h. Esta comissió fallera s’ha caracteritzat pel seu caràcter crític i el seu compromís social, sent seu del grup de consum de productes de proximitat o realitzant falles àcides que agiten el pensament i el debat. La trobada sonora realitzada pels artistes Llorenç Barber i Martí es produirà directament en l’espai públic a mode de mascletà experimental produïda, en part, usant el banc sonor gravat en la Pirotècnia Hnos. Caballer.

Relacionats

Pólvora, cos, so. IVAM – SPOOK

02 mar. 2024
MúsicaIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

Pólvora, cos, so. IVAM – ARRANCAPINS

18 mar. 2024
AltresIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

Un projecte de Ricardo Ruíz per a l'IVAM. #IVAM35

MúsicaIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

IVAM-SPOOK és la primera trobada del projecte Pólvora, cos, so i es durà a terme en la mítica discoteca de Pinedo el pròxim dia 2 de març. Esta sala, inaugurada en 1984, era una de les parades fonamentals del circuit de discoteques de l’anomenada Ruta Destroy, i forma part de les situades en els Poblats del Sud que es troben cosides per la carretera CV-500 al llarg del litoral de l’Albufera. En l’actualitat, la discoteca és una referència de programació de música techno, un gènere d’àmplia tradició valenciana en el qual, com en la traca popular, predominen el ritme i la potència. Així doncs, la trobada sonora es produirà en diferents parts de les instal·lacions de Spook i es dividirà en una taula redona de debat, l’escolta de produccions sonores i les actuacions en directe realitzades usant el banc sonor gravat en la Pirotècnia Hnos. Caballer.

Programa
14h – 1ª eixida, punt de trobada: IVAM Centre Julio González
14:45h – 2º eixida, punt de trobada: IVAM Centre Julio González
14:30 – 16:30h Dinar
17h Taula redona i produccions musicals
19h Actuacions

Taula redona
. Reyes Martí. Pirotècnica de referència en la fase de disseny de mascletàs i propietària de la pirotècnia Martí de Borriana.
. Mikel Pagola. Llicenciat en Belles arts, divulgador, promotor i crític de pirotècnia, coautor d’obres com La pirotècnia a València.
. Nuria Martí. Pirotècnica de referència en la fase de producció de material i copropietària de la pirotècnia Nadal-Martí de l’Olleria.
. Miguel Molina. Artista i investigador d’art sonor, professor en la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, és coautor d’obres com Mascletà virtual i actualment dirigix la tesi El petard: un instrument musical, de Toni Coín.
. Iván Llopis. Pianista i compositor, director artístic sonor i cofundador de Banjo Soundscapes. Ha produït directament emprant el so del Tro de Bac i ha realitzat obres com Pólvora a la Vespra amb la Pirotècnia Vulcano.
. Edu Comelles. Artista sonor, músic i gestor cultural. Porta anys gravant el paisatge sonor de les falles i va realitzar al costat de Falla Immaterial el projecte Sent i ment amb sons gravats en la Pirotècnia El Gato de Xelva.

Produccions musicals
. Finalversion3. DJ resident de Spook, productor musical de techno, codirector de Club Gordo i del segell Gordo Trax.
. Atisbo. DJ de techno contemporani, membre de Club Gordo i Gordo Trax així com investigador del col·lectiu SONS.

Actuacions
. Berta Cortina. Artista sonora experimental que treballa amb modulars.
. Martí. Artista sonor i codirector en Nvcli: espai d’art sonor experimental.
. Tusa + Revendless. Duo format per la combinació d’un artista sonor que treballa la síntesi electrònica i instruments DIY i un compositor i productor musical enfocat en la creació de textures i harmonies.
. Lucía Gea. Primera dona DJ resident de Spook i productora musical.

Relacionats

El llibret de falla: una oportunitat cultural

15 mar. 2022 – 24 abr. 2022
IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles

02 mar. 2023 – 23 abr. 2023
IVAM LabIVAM Centre Julio González

Pólvora, cos, so. Un projecte de Ricardo Ruiz

02 mar. 2024 – 18 mar. 2024
AltresIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

Diàleg i presentació del catàleg de la mostra. #100añosJuanaFrancés #IVAM35

ArticulacionsIVAM AlcoiTerritori

Amb motiu de l’exposició dedicada a l’artista Juana Francés en l’IVAM Alcoi, i coincidint amb el centenari del seu naixement, presentem una conversa entre la historiadora de l’art Isabel Tejeda i la comissària de la mostra Mª Jesús Folch. En ella s’analitzarà la figura i trajectòria de l’artista des d’una perspectiva de gènere, amb l’objectiu d’indagar en l’entramat de les construccions socioculturals de la seua època i comprovar com van influir en la seua activitat artística.

A més, es presentarà el catàleg associat a l’exposició.

Isabel Tejeda Martín (Madrid, 1967) és Catedràtica en la Facultat de BBAA de la Universitat de Múrcia, especialitzada en feminismes i art contemporani i discursos museogràfics. Va ser directora del Departament d’Art i Comunicació Visual Eusebio Sempere de la Diputació d’Alacant en la primera meitat de la dècada 1990 i directora del Departament d’Arts Visuals de Múrcia Cultural (CARM) i, com a tal, directora de l’Espai AV i la Sala de Veròniques de 1998 a 2010. Ha comissariat quasi un centenar d’exposicions a Espanya, Puerto Rico, l’Argentina, Gran Bretanya, Itàlia, França, Holanda i República Txeca. És Premi Espais a la Crítica de Arte; finalista del Premi d’Assaig Art i Dret, 2005; Premi Anetta Nicoli (UMH) i Premi Juana Francés – Precrea de les Universitats Públiques Valencianes.

María Jesús Folch és conservadora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) des de 1996 i doctora en Història de l’art per la Universitat de València (2017) amb una tesi titulada La dona com a document gràfic: una aproximació al fotoperiodisme femení. En els últims anys ha centrat el seu treball en l’estudi de la col·lecció de l’IVAM, a més d’haver coordinat més de 80 exposicions i comissariat altres tantes entre les quals destaquen alguns casos d’estudi sobre la col·lecció de l’IVAM com a Cos, espai i temps en Bruce Nauman (2015); Ana Peters. Mitologies polítiques i estereotips femenins en els seixanta (2015).

Relacionats

Juana Francés

16 jun. 2023 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Juana i els rinoceronts. Jornada al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaVisitesIVAM AlcoiTerritori

Juana i els rinoceronts

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaIVAM AlcoiTerritori

Tertúlia de bar amb Mónica Pérez, Pau Pons i Kika Garcelán, amb la col·laboració de GoGorostiza. #100añosJuanaFrancés #IVAM35

EscèniquesMúsicaIVAM AlcoiTerritori

El 13 de gener de 1961, Juana Francés va assistir a l’estrena del rinoceront en el Teatre María Guerrero de Madrid. Va ser tot un esdeveniment: 17 alçades de teló entre aplaudiments i recriminacions del públic del galliner al de la platea. José Luis Alonso, director de l’obra i acabat de nomenar director del María Guerrero pel Consell Superior de Teatre del Ministeri d’Informació i Turisme, amb Fraga Iribarne al capdavant, estava encantat amb la polèmica. Ionesco havia saltat dels escenaris del teatre independent —amb Dido Xicotet Teatre, dirigit per Josefina Sánchez Pedreño— al gran públic de Madrid, després d’estar en cartell a París, Nova York o Londres.

En el marc de la Jornada al voltant de Juana Francés, es durà a terme una recreació de la festa posterior a aquella estrena. Qui van estar? Què va suposar eixa estrena per a la comunitat artística? Censura i por era el dia a dia. Quin risc es corria? Va entendre algú eixe nou llenguatge? Eixe èxit va ser una acceptació o una renúncia? “No capitularé!”, crida Berenger, el protagonista de l’obra, enfront de la resta del món convertit en rinoceronts. Se sentia Juana una Berenger? José Luis? Josefina? Què queda de tot allò? Som tots rinoceronts amb complex de Berenger?

Una tertúlia entre Mónica Pérez, Pau Pons i Kika Garcelán, amb l’acompanyament musical de GoGorostiza

Mónica Pérez és gestora cultural especialitzada en arts escèniques, així com en pràctiques que inclouen la pedagogia, l’anàlisi crítica i el pensament contemporani. Actualment és directora de la Mostra de Teatre Espanyol d’Autors Contemporanis d’Alacant.

Pau Pons és directora, actriu i pedagoga d’arts escèniques. L’any 2000 crea, juntament amb tres companys més, la seua pròpia companyia, Pont Flotant, amb una clara voluntat d’investigació i d’experimentació escènica vinculada a la creació contemporània.

Kika Garcelán és actriu i directora. És fundadora dels Reis del Mambo, una organització dedicada al disseny i realització d’escenografia, on aferma el seu interés cap a la plàstica escènica.

GoGorostiza és un DJ al qual l’atrauen gravacions de variats gèneres de la segona mitat del segle XX; exòtica, bandes sonores, acid-jazz, psicodelicias, folk àcid o els seus favorits beat i garage. Va ser co-encarregat del segell discogràfic i botiga Discos Monterey en el Barri del Carme (València), entre altres peripècies.

Relacionats

Juana Francés

16 jun. 2023 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Conversa entre Mª Jesús Folch i Isabel Tejeda al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
ArticulacionsIVAM AlcoiTerritori

Juana i els rinoceronts. Jornada al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaVisitesIVAM AlcoiTerritori

En el marc de l'exposició Juana Francés. #100añosJuanaFrancés #IVAM35

EscèniquesMúsicaVisitesIVAM AlcoiTerritori

Amb motiu del centenari de l’artista alacantina i en el marc de l’exposició Juana Francés, comissariada per Mª Jesús Folch, el 24 de febrer es desenvoluparà en l’IVAM Alcoi una jornada que proposa altres acostaments alternatius a l’obra de l’artista.

Juana Francés va començar la seua activitat artística en la dècada de 1950, va formar part del cercle avantguardista madrileny i va ser l’única dona del grup El Paso, col·lectiu que abandona en 1957 per sentir el menyspreu cap a la seua obra i per la seua condició femenina.

Les jornades comptaran amb una conversa entre Mª Jesús Folch, comissària de la mostra, i la historiadora de l’art Isabel Tejeda, els qui a més presentaran el catàleg de l’exposició. En finalitzar la xarrada-presentació, continuarem amb una visita a l’exposició en forma de passeig dialogat, que realitzarem en companyia de l’equip de mediació de l’IVAM. En este, i a partir de les preguntes i interessos derivats de la conversa prèvia i de les obres, podrem repassar els punts fonamentals del treball de Juana Francés.

Per a finalitzar, ens traslladarem a la vesprada del 13 de gener de 1961. Exactament, a la tertúlia de bar posterior a la representació del rinoceront de Ionesco en el Teatre María Guerrero de Madrid. Mónica Pérez, Pau Pons i Kika Garcelán, acompanyades per Dj GoGorostiza, ens presentaran a figures teatrals coetànies a l’artista i analitzaran el gran èxit d’eixa peça, per a fer-nos reflexionar sobre el moment històric i el seu context artístic, envoltades d’efluvis rinocerontescos.

Programa de la jornada
09.15 h – Eixida de València a Alcoi (des de C/ Guillem de Castro 118, València)
11.30 h – Café benvinguda
12.00 h – Conversa entre Mª Jesús Folch i Isabel Tejeda i presentació del catàleg de l’exposició
13.00 h – Visita amb l’equip de mediació de l’IVAM
13.40 h – Juana i els Rinoceronts, amb Mónica Pérez, Pau Pons, Kika Garcelán i Dj GoGorostiza
15.00 h – Menjar
17.00 h – Retorn d’Alcoi a València

Dades pràctiques i reserves

Reserves
Si viatges des de València, és necessari que reserves la teua plaça d’autobús i que a més ens digues si menjaràs o no amb el grup. Són dues reserves independents: una per a l’autobús i una altra per al menjar.
Pots menjar pel teu compte. També pots arribar amb els teus propis mitjans.
Les activitats i l’autobús són gratuïts. L’import del menjar l’abonarà cada persona en el restaurant.
Si vens des d’Alcoi t’esperem a les 11.30 h en el café de benvinguda.

Bus: l’IVAM oferix servici de bus gratuït per a les i els assistents a la jornada. Eixida a les 9.15 h des de l’IVAM Centre Julio González (C/Guillem de Castro 118, València) i retorn amb eixida a les 17.00 h des de l’IVAM Alcoi.

Esmorzar: Existix la possibilitat de reservar plaça per al menjar que realitzarem de manera conjunta les i els assistents a la jornada (19 euros/persona – begudes apart – que s’abonaran directament en el restaurant El Templet (Carrer Sant Maure, 32, 03801 Alcoi, Alacant)

Preu: l’assistència a la jornada és gratuïta i requerix reserva. Es prega puntualitat tant en els punts d’eixida del bus com per a l’assistència a les diferents propostes.

Relacionats

Juana Francés

16 jun. 2023 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Juana i els rinoceronts

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaIVAM AlcoiTerritori

Conversa entre Mª Jesús Folch i Isabel Tejeda al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
ArticulacionsIVAM AlcoiTerritori
Nota de premsaIVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori
  • Del 22 de desembre al 7 de gener, el Museu proposa una sessió amb el DJ set Califato, tallers, joc lliure, mediacions especials i una nova proposta amb l’artista Carlos Maiques

 

València (18.12.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) proposa més d’una desena de tallers, activitats i activacions amb la finalitat d’acostar el seu programa expositiu i oferir un espai d’experiències a tots els públics durant les festes nadalenques.

Els andalusos Califato ¾ seran els encarregats de fer ballar els assistents divendres que ve, 22 de desembre, amb un dels seus últims DJ sets de l’any. Folklore, rumba, world music i electrònica a través de remix, edits i tot l’univers clubber i breakbeater subterrani a partir de les 20.00 hores.

Amb un ampli bagatge musical, la banda és coneguda per mesclar reminiscències de la tradició musical andalusa amb gèneres moderns com el rock, l’electrònica o el punk. Les seues cançons són una mescla de sàtira, reflexió i humor en allò que han denominat com a “folklore futurista”.

Prèviament a la sessió de Califato, divendres, a les 18.30 hores, l’IVAM inaugura una nova proposta d’‘Estudi obert’ amb l’artista Carlos Maiques, que instal·larà el seu estudi en l’IVAMLab3 fins al 5 de gener.

Este projecte d’estudi obert, que va tindre com a primer artista convidat LUCE, continua enguany amb ‘Pareidolia hipercúbica’, en què Carlos Maiques compartirà els seus processos de treball i generarà un diàleg a través de diversos àmbits com la paraula, la representació gràfica o una performance electrònica.

 

Propostes familiars

Així mateix, durant els dies nadalencs l’IVAM oferix cinc propostes de tallers familiars. El primer és una nova edició de ‘Juguetoría’, el taller de construcció i joc que va inaugurar el Museu l’estiu passat, dirigit a la primera infància.

Una altra proposta és ‘De sobte un conte!’, on es posarà a prova l’espontaneïtat narrativa dels participants, unint literatura, oralitat i art a partir de l’exposició de ‘Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud’, que es clausura el 7 de gener.

Sota el títol ‘Que el joc no s’acabe mai’, l’IVAM oferix també a les famílies un joc autònom amb el qual dialogar amb la seua col·lecció per a gaudir en qualsevol racó del museu. A més, el més “rebel” dels tallers, ‘Al museu? No!’, convida a recórrer els espais de l’IVAM replantejant què es pot fer o no fer als museus.

Finalment, ‘Troballa o deixalla?’ és una proposta de creació col·lectiva a partir d’elements inusitats i d’espais que no solen ser accessibles als museus.

És imprescindible la reserva prèvia per a participar en els tallers. Consulteu horaris: consulteu.

 

Mediacions especials i performance

Amb motiu de l’exposició ‘Anhel de llum del sud’, l’IVAM convida a aproximar-se a l’obra d’Otobong Nkanga -recentment guardonada amb el Premi Nasher d’escultura-, a través de diverses mediacions.

D’una banda, el 27 de desembre, l’Escola de Sabers Diversos de Poliglotisme oferirà una visita especial a través de les veus de tres dones: la italiana Noemi Neri, la iraniana Saba Moradi i la toledana Soledad Martín.

D’altra banda, el 5 de gener es podrà gaudir d’una nova activació de l’obra Carved to Flow (Tallat per a fluir, 2016), sota el guiatge de Lucía Jaén i Katalay Sun.

Així mateix, l’equip de mediació de l’IVAM proposa diverses visites a les exposicions del museu: ‘La fotografia al mig’, ‘Ser artista. Julio González’, ‘Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud’ i ‘Trascity. Alberto Feijoo’.

Galeria

Relacionats

Torna el Nadal a l’IVAM

23 des. 2023 – 07 gen. 2024
EducacióTallersVisitesIVAM Centre Julio González
Nota de premsaIVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori
  • Amb motiu de l’Any Sempere l’IVAM, en col·laboració amb el MACA acollirà una gran mostra sobre l’artista alacantí
  • El museu s’alia amb la National Portrait Gallery de Londres, el Museé du quay Branly de París o la Fundació Gulbenkian de Lisboa en tres grans projectes
  • Simone Fattal, Francesca Woodman, Julia Margaret Cameron, Senga Nengudi, Carolina Caycedo, Cualladó, Sempere o Renau, protagonistes del 2024

 

València (14.12.23). La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha presentat la programació d’exposicions de l’IVAM per a l’any 2024 amb una proposta que inclou exposicions de grans noms valencians com Llorenç Barber, Gabriel Cualladó, Eusebio Sempere, Josep Renau o Pinazo -que torna a la sala de la Muralla després de les obres de condicionament de l’espai, juntament amb artistes de l’escena internacional històrica i contemporània, com Simone Fattal, Francesca Woodman, Julia Margaret Cameron, Senga Nengudi, Maren Hassinger o Carolina Caycedo.

“El programa combina noves lectures de la col·lecció del museu, la revisió d’unes certes trajectòries d’artistes menys visibles i projectes que plantegen noves mirades crítiques sobre la història hegemònica, com una mostra sobre la iconografia de l’africanisme o una exploració del treball de les dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia”, ha destacat Enguita.

L’IVAM allotjarà al Centre Julio González un total de 14 exposicions en 2024, a les quals cal sumar les dos que organitza a la seua seu d’Alcoi i l’exposició dedicada a Juana Francés que acollirà el Centre Cultural Niemeyer d’Avilés. “Una oportunitat de mostrar els excepcionals fons sobre l’artista alacantina que atresora l’IVAM fora de la Comunitat Valenciana” ha assenyalat.

En un moviment complementari al de la seua territorialització, l’IVAM consolida la seua presència internacional i col·laborarà l’any 2024 amb institucions com la National Portrait Gallery de Londres, el Museé du quay Branly de París o la Fundació Gulbenkian de Lisboa en tres projectes de gran envergadura.

“L’IVAM continua treballant en la seua internacionalització amb la finalitat d’oferir exposicions i projectes compartits i afermant la seua presència en una xarxa global”, ha destacat Nuria Enguita. En eixa línia s’inserix una exposició que es mostrarà inicialment a la National Portrait Gallery i que després viatjarà a València”, ha assegurat la directora de l’IVAM.

“La mostra permetrà establir connexions entre la fotògrafa estatunidenca Francesca Woodman i la britànica Julia Margaret Cameron -dos grans artistes que van desenvolupar les seues obres amb cent anys de diferència- a través dels seus treballs més famosos, però també dels menys coneguts”, ha desgranat Núria Enguita.

El mes de maig l’IVAM inaugurarà l’exposició ‘El poder amb què saltem juntes. Dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia’ sobre la producció de les artistes espanyoles i portugueses de l’època i l’ampli ventall d’estils i mitjans que van adoptar.

Un altre projecte clau en la programació del pròxim curs és l’exposició a duo de dos pioneres en el treball dels feminismes negres, Senga Nengudi i Maren Hassinger, que indagarà en l’estreta col·laboració entre les dos artistes al llarg de cinc dècades, a través d’instal·lacions, textos, escultures, performances i projectes de vídeo.

El mes de juliol, una altra gran mostra col·lectiva d’obres procedents, en la seua majoria, del Museé du quay Branly mostrarà els usos i sentits de la imatge d’una dona mangbetú, que s’ha convertit en icona tant de l’Àfrica colonial com de la genealogia de l’africanisme etnogràfic. Les obres d’esta mostra procedixen també de col·leccions tan prestigioses com el Museu Britànic de Londres, la Biblioteca del Museu d’Arts Decoratives de París o el Museu Nacional d’Art de Basilea.

La memòria ambiental dels territoris i les lluites per la justícia, sobretot tot entorn de l’aigua com a recurs fonamental per a la humanitat, són algunes de les claus que la creadora Carolina Caycedo reflectirà en ‘Terra d’amistat’. Una coproducció amb l’Artium Museoa que revisa per primera vegada a Europa el treball d’esta artista nascuda a Londres, criada a Colòmbia i resident a Los Angeles, centrat en la investigació sobre els moviments socials i comunitaris que s’oposen a les grans infraestructures hidràuliques.

 

35é aniversari de l’IVAM i Any Sempere 

El 18 de febrer de 2024 es compliran 35 anys des de la inauguració de l’IVAM. Amb motiu d’este aniversari el museu inicia este mes una sèrie d’exposicions que, amb la rúbrica d’‘Escenes de la Col·lecció de l’IVAM’, anirà mostrant els seus fons. “És una proposta basada en investigacions sobre la col·lecció, la pedra angular del museu”, ha explicat Núria Enguita.

La primera presentació entorn de la col·lecció planteja la idea de museu com a catalitzador d’un context i, amb el títol ‘Fer paisatge’, proposa un recorregut que relaciona qüestions de memòria, arqueologia i paisatge amb formes de vida compartides i coneixements ancestrals. A partir d’una escultura de Robert Smithson, inclourà també obres de Miquel Navarro, Helena Almeida, LUCE, Adolf Gotlieb i Cecilia Vicuña, entre altres.

La segona presentació, que tindrà lloc al maig amb el títol de ‘Latències’, s’organitza a partir de l’obra ‘El pamflet’ d’Equipo Crónica i plantejarà els múltiples camins que obrin les pràctiques artístiques en la seua trobada amb el que és real, principalment en les últimes dècades del segle XX. L’acompanyaran obres de Juan Muñoz, Ana Penyas, Richard Serra, Yturralde, Teresa Lanceta o Gary Hill.

Donant continuïtat a l’Any Sempere, el museu també s’unix a la celebració del centenari del naixement de l’artista alacantí. El mes de març l’IVAM presentarà una importantíssima exposició -en col·laboració amb el MACA, Museu d’Art Contemporani d’Alacant- sobre la seua estada a París des de 1949 a 1960, un temps en el qual va realitzar la seua sèrie de gouaches i els seus famosos relleus lluminosos.

 

Artistes valencians

Prèviament, l’artista sonor valencià Llorenç Barber obrirà l’agenda amb el primer projecte expositiu del 2024 en l’IVAM. Una proposta que planteja una exposició en forma d’arxiu, un programa de performances i tallers i una publicació.

Un altre nom valencià fonamental en 2024 serà Gabriel Cualladó, Premi Nacional de Fotografia en 1994. Una exposició al novembre mostrarà el seu treball no sols com a fotògraf, sinó també com a col·leccionista, escriptor o editor, partint d’una exhaustiva investigació dels seus fons duta a terme per l’IVAM en el seu afany per aportar noves lectures sobre este mestre de la fotografia.

En eixa voluntat per llegir la història ‘a contrapel’ per a afegir capes de sentit s’inserix també l’exposició col·lectiva ‘Atrevir-se a més. València abans de l’art normatiu (1947-1957)’. Un període històric de l’art valencià en el qual va sorgir el Grupo Z, el Grupo de los 7 o el Grupo Parpalló amb noms com Manolo i Jacinta Gil, Juan Genovés, Rafael Pérez Contel, José Vento, Ángeles Ballester o Salvador Soria.

Així mateix, també es desenvoluparà una exposició que reunirà els treballs de ‘Confluències’, el programa d’intervencions artístiques en el medi rural, en un doble desplaçament del museu cap al territori i retorn a la ciutat. La programació es completa amb Ignacio Pinazo que torna a la sala de la Muralla, després de les obres de condicionament de l’espai, amb una mostra que porta per títol ‘Identitats’.

 

Premi Internacional Julio González 2024

Amb motiu del guardó, l’IVAM presentarà al novembre una exposició que revisa les principals línies del treball de la creadora francolibanesa Simone Fattal. Una artista la inspiració de la qual beu de la mitologia, des de l’antic Egipte fins al misticisme sunnita, passant per la tradició grecoromana, i d’esta manera crea figures escultòriques.

 

IVAM Alcoi

El programa previst per a la seu d’Alcoi presenta dos exposicions. La primera és una revisió de la llarga i complexa trajectòria del cartellista valencià Josep Renau a través de 150 obres. La segona mostra, ‘Unes notes sobre el foc’, convida una sèrie d’artistes a interpretar el foc com a matèria que destruïx, però també com a canvi d’estat, prenent com a punt de partida l’alçament popular que va tindre lloc a Alcoi en 1873. Esta exposició es completarà amb obres de la col·lecció de l’IVAM.

 

Programes públics IVAM

La programació d’activitats i educació aferma els programes de llarga duració -programes situats i que escolten i dialoguen amb el context-, alhora que dissenya noves mediacions i accions que expandixen la programació expositiva.

En 2024 continua ‘Art i context’ amb l’objectiu de reivindicar la producció artística jove del context valencià a través d’una selecció d’artistes i un equip curatorial. Durant dos anys compartiran el seu procés creatiu en forma d’activitats i obertures públiques que culminarà amb una exposició final en l’IVAM.

També en 2024 seguix ‘Articulacions’, el programa d’estudis internacional que al juny mostrarà alguns dels projectes duts a terme; ‘El gest narratiu’, espai que connecta l’exposició popular amb la literatura i altres narratives; ‘Poliglotisme’, un programa processual que convida persones amb llengües i accents diversos a trobar-se a través de les diferents llengües de la ciutat de València; o els grups residents ‘Els Grans’ i ‘Bandarres’, el primer conformat per sèniors (a partir 60 anys) i el segon pels més jóvens (entre 6 i 10 anys).

Alhora, el programa educatiu i de mediació continua amb accions en el territori de la mà de les mediacions de ‘Confluències’ i ‘Prop’, que desplaça el museu a xicotetes localitats de la Comunitat. Però també a l’IVAM, amb propostes que amplien les exposicions a diferents públics i edats, des de visites a tallers específics, passant per conferències, seminaris, textos de mediació, performances o arts en viu que actualitzen discursos i potències de les mostres.

Descarregar dossier

Recorregut per La Pobla de Sant Miquel (Racó d'Ademús, València) i visionat del documental de Confluències a la província de València.

ConfluènciesTerritori

El mes de novembre de l’any 2022, es van donar a conéixer les intervencions artístiques realitzades pels artistes de Confluències en els tres pobles amb menys habitants de la província de València (Carrícola, Sempere i La Pobla de Sant Miquel). Des de llavors, l’IVAM ha organitzat successives eixides per a conéixer les diferents propostes artístiques, els llocs i les persones que els acullen.

Ara, un any després de visitar la població en companyia de Makea Tu Vida per a presentar el seu projecte La _________ del pueblo, celebrem una nova trobada en la qual recórrer els seus carrers i asseure’ns en la bancada instal·lada en la plaça pels artistes. Un lloc on ajuntar-nos i relacionar-nos a l’ombra de l’església .

Durant la jornada aprofitarem per a descobrir l’impressionant patrimoni natural de la localitat, en companyia del personal del Parc Natural de La Pobla de Sant Miquel, amb un itinerari de 4 km que ens permetrà gaudir de longeus i espectaculars exemplars de savines monumentals.

Després del menjar en el bar San Miguel, ens dirigirem cap a la sala de La Herrería en la qual farem la presentació del documental realitzat al costat de La Cosecha. Amb el seu visionat podrem descobrir com ha sigut part del procés de creació artística de Confluències en els tres municipis la província de València.

Es recomana calçat còmode per a la realització de la ruta de les savines.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a la província de València

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en el medi rural

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Recorregut per Vallat-Espadilla-Torrechiva (Castelló) i visionat del documental d'Alt Millars.

ConfluènciesTerritori

Els pobles més xicotets de la comarca de l’Alt Millars van ser els primers a acollir, des de setembre de 2021, les diferents accions de Confluències, programa de creació i mediació artística dins de la línia d’acció de l’IVAM al territori. En sis d’ells, diferents artistes van materialitzar els seus processos d’intercanvi i escolta activa a través d’intervencions específiques en cada localitat.

Des de llavors, l’IVAM ha organitzat successives eixides per a conéixer les diferents propostes artístiques, els llocs i les persones que els acullen. Dos anys després dels primers passos, celebrem una nova trobada per a revisitar les intervencions en tres d’aquests pobles i, de la mà dels artistes, tornar a conversar amb els seus habitants.

Durant la jornada passarem primer per Vallat; podrem asseure’ns en les cadires que formen part de la instal·lació artística Tres arbres i tretze fruites de Laura Palau, acció que facilitarà la conversa i l’intercanvi d’impressions de tot l’esdevingut des de l’última vegada que el visitem.

Després, i després d’una breu trobada a Espadilla, ens desplaçarem fins a Torrechiva. Allí passejarem al costat de Bleda i Rosa per a descobrir els racons on es troben les diferents instal·lacions d’Un Tresor. Després del menjar en aquesta població, la nostra jornada inclourà la presentació d’un documental realitzat al costat de la Collita. Amb el seu visionat podrem descobrir com ha sigut part del procés de creació artística de Confluències en els municipis de l’Alt Millars.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en el medi rural

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a Alt Millars

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Banc de recursos per a gaudir el museu des de casa

IVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

Arriba l’estiu i tenim més temps per a asseure’ns a llegir, per a escoltar podcast, per a prendre notes, per a jugar en família. En l’IVAM hem revisat els nostres arxius i hem elaborat una xicoteta llista amb alguns d’ells. Et convidem a donar una ullada a una selecció de les últimes conferències, publicacions i recursos del museu.


CONFERÈNCIES I AUDIOVISUALS

· Conferència Casino, grandes almacenes, hospital o cripta: El futuro del Museo, Clémentine Deliss. Programa Articulacions.

· Conferència Las arañas, los Guaraníes y algunos europeos. Otros apuntes para descolonizar el inconsciente, Suely Rolnik. Programa Articulacions.

· Conferència El ‘aquí’ y el ‘ahora’ son cada vez menos importantes, Dean Kissick. Programa d’Art i Context.

· Conferència (In)materialidad persistente: de Internet a la IA, Toni Navarro y Alejandra López Gabrieli. Programa d’Art i Context.

· Conferència Arte Programmata, Marco Meneguzzo. En el marc de l’exposició Lluny del buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa .

· Presentació de l’exposició Trascity. Alberto Feijóo, amb l’artista i la comissària, Nuria Enguita.

· Presentació de l’exposició Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud, amb l’artista i la comissària, Nuria Enguita.

· Presentació de l’exposició La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació a càrrec de Ellef Prestsæter, comissari de l’exposició; Jacob Thage, director del Museum Jorn i Nuria Enguita, Directora de l’IVAM. Acompanyats dels artistes Michael Murtaugh i Nicolas Malevé (Institute for Computational Vandalism) i Anna Sofie Mathiasen.

· Pel·lícula Al voltant de la Carbonera de Laura Palau en el marc de Confluències, Vallibona (Els Ports).


ÀUDIOS I PODCAST

· Conferència d’Elvira Espejo Ayca i Max Jorge Hinderer Cruz. Programa Articulacions.

· Playlist Trascity de Alberto Feijóo en el marc de l’exposició Trascity. Alberto Feijóo.

· Podcast de la clausura de Poliglotía: Escuela de Saberes Diversos , programa La Kafeta de Ràdio Malva #022.

· Peça sonora Sub-vertical de Rubén García a Benillup, en el marc de Confluències, Benillup (Comtat).


TEXTOS I FANZINES

· Fanzine En una casa. En el marc de l’exposició Ana Penyas i Alba Herrero. En una casa.

· Lectura fàcil. Textos de mediació accessible de les exposicions de l’IVAM.


JOCS I BALLS

· Ballem amb Juliol: dansa contemporània i Julio González per a ballar a les aules (o a casa!).

· Plegats: Joc de papiroflexia en família per a fer des de casa.

Projecció d'Al voltant de la Carbonera de Laura Palau i el documental realitzat per La Cosecha durant el procés de residències als pobles de la comarca d'Els Ports

CinemaConfluènciesTerritori

Confluències participa a la segona edició del festival de curtmetratges Espígol Fest, amb la projecció de Al voltant de la Carbonera de Laura Palau i el documental realitzat per La Cosecha durant el procés de residències, mediació i creació artística als pobles de la comarca d’Els Ports –en què s’inclou Mirades d’Herbers, el projecte que Fent Estudi ha realitzat a Herbers–.

L’Espígol Fest és una iniciativa de l’associació valenciana Àmbit, en què participen les veïnes i veïns d’Herbers i l’Ajuntament del municipi, juntament amb altres associacions i entitats col·laboradores. L’edició d’enguany es desenvoluparà del 13 al 16 de juliol, centrada en la cultura diversa, la inclusió, la lluita contra la despoblació i les desigualtats, desenvolupant un programa que inclou, a més de la projecció dels curtmetratges seleccionats, unes jornades de sensibilització sobre despoblació, causes socials, ruralitat i biodiversitat a través del cinema.

El programa del festival començarà el dijous 13, destacant la presència del director Montxo Armendáriz durant la jornada del divendres 14. Al llarg de tres dies, a la Sala del Dic del Castell d’Herbers es projectaran 19 curtmetratges de procedència internacional seleccionats per l’Espígol Fest, que aborden el territori, la immigració, la identitat sexual, la despoblació i la biodiversitat.

Confluències participarà de la jornada del diumenge 16 de juliol:

12 h Trobada de bones pràctiques en l’àmbit rural, juntament amb el Col·lectiu Libélula Negra, el Grup Arcoiris, la Matarranya Íntim, la Mare de Déu de la Font, el Geldo Capital Cultural, el Pilotem i el CDR Alt Maestrat (Albocàsser).

18 h Projecció de la peça de Laura Palau a Vallibona, Al voltant de la Carbonera, i del documental de Confluències a la comarca dels Ports, amb la presència de Sonia Martínez, directora adjunta de l’IVAM i Eva Bravo, coordinadora de Confluències. També es projectarà Domingo, Domingo, amb la presència de la directora Laura García Andreu.

Podeu consultar ací el programa complet del Espigol Fest.

I ací podeu consultar Mirades d’Herbers, la peça que Fent Estudi ha realitzat per a Herbers en el marc de Confluències, Intervencions artístiques al medi rural.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en Els Ports

01 oct. 2022 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en el medi rural

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Al voltant de la Carbonera, Laura Palau (Vallibona)

01 oct. 2022 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori