Programa Articulacions

ArticulacionsConversesIVAM Centre Julio González

Tots els museus són espais cívics que, juntament amb les universitats i les escoles d’art, tenen una funció educativa important. En l’actualitat, un compromís renovat amb els arxius porta el museu més enllà de la seua definició actual cap a una comprensió més radical de la urgència curatorial i educativa. El treball amb les col·leccions es dirigeix necessàriament a la “matèria del cos” (Merleau-Ponty) de què està fet el món. Aleshores, què fem amb l’eficiència, l’ecologia i la sostenibilitat, i com es reflecteix això no només en la manera com comissaríem, col·leccionem i conservem, sinó també en l’ús de l’edifici del museu i la seua infraestructura? Podem arribar a reorganitzar les sales d’exposició d’un museu amb espais de treball per a investigadors i estudiants? Podem portar les col·leccions a l’espai central del recinte, omplint-lo d’artefactes, arxius, documents i miscel·lània que d’altra manera mai no es veurien?

Clémentine Deliss parlarà sobre les maneres de reformar els museus per adaptar-los a models multidisciplinars, performatius, decolonials i democràtics de recerca, pràctica artística i educació. Entre els estudis de casos s’inclourà el redisseny del Museu Weltkulturen de Frankfurt, i els desenvolupaments posteriors del Metabolic Museum-Universitat de Kíev, Ljubljana i Berlín.

Clémentine Deliss és catedràtica d’Humanitats Globals d’Història de l’Art a la Universitat de Cambridge i comissària associada de l’Institut KW d’Art Contemporani de Berlín, on dirigeix el Museu-Universitat Metabòlica i prepara l’exposició Skin in the Game (setembre de 2023). La pràctica creua les fronteres de l’art contemporani, l’antropologia crítica, l’experimentació curatorial i l’edició. Entre 2010 i 2015 va dirigir el Museu Weltkulturen de Frankfurt, on va crear un nou laboratori per a la investigació post-etnogràfica i la remediació de col·leccions polèmiques. És membre de l’Institut d’Estudis Avançats de Berlín i ha impartit classes de teoria de l’art i la pràctica curatorial a l’Escola Nacional Superior de París-Cergy, la Universitat d’Art i Disseny de Karlsruhe i la Universitat de les Arts d’Hamburg. És Professora Associada de SVA Curatorial Practice a Nova York i Mentora Convidada del Programa per a Artistes de Berlín. El seu llibre The Metabolic Museum ha estat publicat per Hatje Cantz en coproducció amb KW (2020), en rus (Garage Museum, 2021) i es publicarà en espanyol amb Caniche, Madrid, en abril del 2023.

Relacionats

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV

15 jun. 2022 – 04 set. 2022
ConversesEducacióSeminarisTallersIVAM Centre Julio González

La investigadora i curadora d’arts vives imparteix una xarrada en el marc del programa d’estudis ‘Articulacions’

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

València (21.02.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta aquest dimecres 22 de febrer a les 18 h el treball d’Isabel de Naverán, ‘La ola en la mente’. Es tracta d’una proposta que indaga en les connexions entre l’escriptura, la dansa i el pas del temps en el marc d’‘Articulacions’, el programa d’estudis sobre teories i pràctiques artístiques que organitza l’IVAM en col·laboració amb les universitats públiques valencianes.

El títol original, ‘La ola en la mente’ –The Wave in the Mind–, procedeix d’una carta que Virginia Woolf envia a la poeta Vita Sackville-West en 1926. Woolf hi insisteix en la importància de trobar el ritme adequat en l’escriptura, un procés que compara amb el moviment d’una ona. La tasca de qui escriu consisteix a detectar el moviment d’aquesta onda, ja que només llavors es reconeix el ritme que subjau en les paraules.

Partint d’aquest títol, ‘La ola en la mente’ és un projecte d’investigació d’Isabel de Naverán centrat en l’escriptura com a forma de curadoria. Entre 2021 i 2023 aquesta proposta ha comptat amb diverses fases i formats oberts al públic: una trobada, un grup de lectura, una sèrie de ‘podcasts’, un seminari i un llibre que es publicarà en 2023.

Naverán, que utilitza com a metodologia de treball la correspondència epistolar, ha mantingut correspondència a quatre amb les artistes Lorea Alfaro, María García Ruiz, Raquel G. Ibáñez i Andrea Soto Calderón. Des de diversos àmbits –l’art, l’arquitectura, el disseny i la filosofia–, el saber fer de les quatre convidades ha interpel·lat i ha interferit en els continguts de la investigació de ‘La ola en la mente’.

Amb la proposta d’Isabel de Naverán, l’IVAM convida els públics a participar de les àrees d’investigació del seu primer programa d’estudis ‘Articulacions’, entenent que l’art contemporani està en constant fricció amb altres disciplines del saber i les pràctiques culturals.

Isabel de Naverán (Getxo, 1976) investiga en l’encreuament entre l’art, la coreografia contemporània i la ‘performance’ en projectes de curadoria, edició i escriptura. La preocupació pel pas i l’ús del temps subjau en les seues investigacions, centrades en la transmissió corporal i la revisió del concepte de temps històric des de pràctiques efímeres i fugitives.

Descarregar nota de premsa

Relacionats

La ola en la mente. Isabel de Naverán

22 feb. 2023
ArticulacionsConversesIVAM Centre Julio González

Amb l’objectiu de posar en valor la seua tasca editorial, el museu també ha remodelat la seua botiga-llibreria per a oferir un espai específic per a l’adquisició de llibres

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

L’Institut València d’Art Modern (IVAM) torna a la Fira Internacional d’Art Contemporani d’Espanya, ARCOmadrid 2023, amb una selecció de les seues publicacions més recents, dins de l’espai reservat per a ArtsLibris, la Fira Internacional del Llibre d’Artista, el Fotollibre i l’Autoedició.

Aquesta selecció permet oferir un repàs per la programació del museu valencià, una relectura de la seua col·lecció i de les seues principals línies d’investigació, a través de més d’una vintena de títols. El conjunt pretén, així mateix, manifestar l’atenció a la tasca editorial que desenvolupa actualment l’IVAM, així com l’especificitat de cada exposició, elaborant catàlegs que constitueixen una peça més en diàleg amb la resta de la mostra.

Dins d’aquesta selecció, que es podrà veure en la fira del 22 al 26 de febrer, hi ha una important presència d’artistes valencianes i valencians com Carmen Calvo, Ana Penyas, Mar Arza, Jordi Teixidor o Guillermo Ros; publicacions que destaquen per la singularitat en la seua producció com ‘Assajos sobre lo cutre. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch’; coproduccions com en el cas del catàleg d’Anna Boghiguian junt amb S.M.A.K i MGKSiegen, o ‘Indústria. Matrius, Trames i Sons’ junt amb Archive Books.

Un altre conjunt de publicacions dona compte de la col·lecció de l’IVAM, com ‘Pinazo en l’espai públic’, ‘Julio González Raonat. Vol I i II’, la sèrie de ‘50 obres mestres en la col·lecció de l’IVAM. 1900-1950’, ‘Un contínuum comú indefinidament llis’ o ‘Art en una terra erma. 1939-1959’.

Amb la presència de l’IVAM en ARCOmadrid, com a lloc de trobada per a les arts, la institució museística ofereix el seu suport al sector artístic valencià i dona visibilitat a alguns dels projectes desenvolupats en el museu en els dos últims anys.

Botiga-llibreria
En aquesta mateixa línia de posada en valor del treball curatorial i d’investigació que es materialitza en les seues publicacions, l’IVAM ha remodelat la seua botiga-llibreria per a oferir un espai específic per a la consulta i l’adquisició de les publicacions, integrat en el vestíbul del museu.

Galeria

ExposicióIVAM Centre Julio González

Emprant l’escultura, el dibuix i la performance, però també l’escriptura i els formats pedagògics, Otobong Nkanga (Kano, Nigèria, 1974) analitza la noció de ‘terra’ com una formació geològica i discursiva, sovint prenent com a punt de partida els sistemes i procediments mitjançant els quals s’excaven localment les matèries primeres, processant-les tecnològicament i distribuint-les globalment. Des d’ací, segueix els fils que entrellacen els minerals, la cultura material i la construcció del desig amb la redistribució del poder i el saber.

L’exposició monogràfica de Nkanga inclourà dibuixos, instal·lacions, fotografies, escultures i performances a través de les quals l’artista examina la relació social i topogràfica amb el nostre entorn quotidià. En explorar la noció de terra com un lloc de no pertinença, Nkanga proporciona un significat alternatiu a les idees socials d’identitat. Així mateix, exposa les complexitats inherents dels recursos naturals i els seus valors potencials per a provocar narratives i històries relacionades amb la terra.

Pedres, teles, espècies o plantes són altres materials que Otobong Nkanga empra en les seues instal·lacions, la qual cosa li permet parlar de la terra i de la gent que l’habita. Les obres sempre tenen la intenció de ser, metafòricament, com a símbols del sistema global, involucrant imatges de migració, transformacions, apropiació i pèrdua.

L’artista realitzarà un projecte específic per a la galeria 1 de l’IVAM.

Videos

Relacionats

Visita “Otobong Nkanga”

13 jul. 2023 – 07 gen. 2024
MediacióIVAM Centre Julio González

Performance “Solid Maneuvers”. Otobong Nkanga

14 jul. 2023
AltresIVAM Centre Julio González

Performance “Constellation to Appease”. Otobong Nkanga

13 jul. 2023
AltresIVAM Centre Julio González

Exposició de la primera edició d'Art i Context

ExposicióIVAM Centre Julio González

Entre octubre de 2021 i juny del 2023, la primera edició de Art i Context ha activat més de 25 propostes en forma de tallers, conferències, performances, mediacions o col·laboracions que han tingut lloc en diferents espais, tant dins i fora del museu com a la xarxa, generant connexions entre diferents capes del context valencià. [DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro és la presentació de les produccions que el grup d’artistes ha desenvolupat al llarg del programa.

Les integrants de la primera edició d’Art i Context són Diego Navarro i Darío Alva, Claudia Dyboski, Marina González Guerreiro, Álvaro Porras i M Reme Silvestre. El marc en què s’inscriu la pràctica s’entén des d’una reacció a la inestabilitat del present i al procés d’abstracció de la realitat contemporània. Reacció que pren forma a través de l’ús d’eines digitals, la construcció de narratives escapistes de caràcter especulatiu, la reivindicació del manual o la revisió crítica dels processos històrics. L’exposició continua la mateixa idea que ha articulat el programa, entès com a trobada generacional, un espai d’intercanvi d’influències i referents més enllà del museu.

La mostra es concep, per tant, com un exercici més dins les obertures públiques del programa, un procés obert i no conclusiu, una reivindicació del momentum de gestació de les obres com a element generador de sentit.

Fulla de sala

Videos

Relacionats

Presentació i inauguració [DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro

08 jun. 2023
ConversesIVAM Centre Julio González

Visita “[DOSMILVINT-I-U][DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro”

08 jun. 2023 – 22 oct. 2023
MediacióIVAM Centre Julio González

Bruxisme Generacional. Conversa amb Núria Gómez Gabriel

10 oct. 2023
Art i ContextConversesIVAM Centre Julio González
ExposicióIVAM Centre Julio González

Trascity és un projecte que reflexiona sobre els rols i espais que ocupem i sobre els objectes que acumulem i col·leccionem, entre ells imatges.

Aquesta instal·lació, concebuda específicament per a la Galeria 3 de l’IVAM, intenta reformular des de diferents perspectives els usos de la sala expositiva, que s’utilitzarà com una rèplica d’un espai que existeix en el món exterior, un lloc de treball, un punt de trobada, un espai en construcció, un arxiu d’imatges o un traster d’objectes del passat. Trascity fa referència a la problemàtica contemporània de trobar un lloc en el món; un espai on explorar les nostres inquietuds, un refugi on aconseguir una independència. Un espai físic on l’artefacte artístic es converteix en un objecte de consum.

En aquest projecte es reflexiona sobre el concepte de ‘fragment’ entès des de múltiples visions: d’una banda, una ciutat creada a partir de la mescla de vàries; records i anotacions quotidianes fugaces en forma de fotografies, que s’acumulen unes damunt d’unes altres formant arquitectures inestables que mostren un món col·lapsat, accelerat i decadent. D’altra banda, la fragmentació mental d’un artista visual que exerceix diferents rols al llarg del dia amb l’objectiu de fer front a una realitat complexa i precària. D’aquesta manera apareix el col·leccionista, l’acumulador, el fotògraf, l’aprenent… Trascity és sinònim d’identitat mutant, de transformació, de ciutat que t’atrapa, d’apropiació, de cultura popular, de magatzem de memòria, de pas del temps o de mise en abyme.

Pots escoltar la Playlist de l’artista ací.

Videos

Relacionats

Visita “Trascity. Alberto Feijóo”

01 jun. 2023 – 07 gen. 2024
MediacióIVAM Centre Julio González

Presentació i inauguració “Trascity. Alberto Feijóo”

01 jun. 2023
ConversesIVAM Centre Julio González

Un horitzó alterat. Club Collage

26 oct. 2023
IVAM Centre Julio González
ExposicióIVAM Centre Julio González

Nascut en Aley (el Líban) en 1928, Aref El Rayess va començar a pintar als onze anys. En 1948 va realitzar la seua primera exposició a Beirut. De 1948 a 1957, El Rayess va viatjar entre el Senegal i París, on va estudiar art en l’Acadèmia de Belles arts i es va formar en els estudis de Fernand Léger i André Lhôte, entre d’altres. En 1957 va tornar al Líban i en 1959 li van oferir una beca per a estudiar a Itàlia. En 1963, el govern libanès li va encarregar dues escultures per a representar al Líban en la Fira Mundial de Nova York. En 1967 va tornar al Líban, un país molt marcat llavors pels esdeveniments del món àrab. Va ser membre fundador del Departament de Belles arts de la Universitat libanesa. A partir d’aquell moment, El Rayess va organitzar, va assistir i va participar en conferències i exposicions sobre política i art en el món àrab. En 1975 va ser convidat a Algèria, on va realitzar una sèrie de dibuixos sobre la guerra civil libanesa i en 1978 va participar en l’Exposició Internacional d’Art en Solidaritat amb Palestina. Per aquesta època va començar a treballar a l’Aràbia Saudita, on va realitzar unes 13 escultures entre les ciutats de Jeddah, Tabuk i Riyad. Va viure en Jeddah fins a 1987 i uns anys després, en 1992, va tornar a Aley, al Líban, on va viure fins a la seua mort en 2005.

Aref El Rayess és una figura fonamental del panorama cultural libanès des dels anys 60 fins als 80. En les seues paradoxes i en la seua singularitat, en els seus centellejos i en els seus atzucacs, l’obra d’Aref El Rayess és, per tant, exemplar d’una trajectòria moderna sense concessions, seguint l’única «exigència interior» d’un subjecte preocupat, atent i solidari amb les crisis polítiques, socials i culturals del seu temps, més que amb els «ismes» i les seqüències esperades del cànon modern. Amb un talent precoç i en gran manera autodidacta, molt dotat i poc disciplinat, observador divertit i sovint càustic, fascinat en l’adolescència per «impressions d’Àfrica» vitals i intempestives que li acompanyarien al llarg de tota la seua vida, la trajectòria formal i l’obra del Rayess es desenvolupen més aviat en cicles, reiteracions i reminiscències, i en les diverses disciplines que impulsaria al seu torn (dibuix, gravat, pintura, escultura, collage).

Aquesta exposició se centra en els anys 1958 a 1978, quan El Rayess torna a Beirut després dels seus anys de formació entre el Senegal, París i el Líban i fins als inicis de la guerra civil (1975-1990). En molts sentits, la seua obra d’aquell període és la d’un sismògraf que registra els desitjos i esperances frustrats d’una època, a través d’expressions formals heterogènies inspirades en la insurrecció del poble drus (1958), la guerra d’independència algeriana, les lluites d’alliberament del «Tercer Món» i la guerra del Líban.

Crono-biografia de Aref El Rayess

Videos

Relacionats

Presentació i inauguració de l’exposició “Aref El Rayess. Obres (1958 – 1978)”

11 mai. 2023
ConversesIVAM Centre Julio González

Visita “Aref El Rayess. Obres (1958-1978)”

11 mai. 2023 – 27 ago. 2023
MediacióIVAM Centre Julio González

El públic que s’acoste al museu rebrà com a obsequi una ‘tote bag’

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

L’Institut València d’Art Modern (IVAM) celebra aquest dissabte el seu 34é aniversari amb entrada gratuïta durant tota la jornada, a més del regal d’una ‘tote bag’ multiusos de tela per als primers 500 visitants.

El 18 de febrer de 1989 va obrir les portes l’IVAM com el primer museu de titularitat autonòmica d’art modern i contemporani en un edifici de nova planta al barri del Carme. El museu albergava àmplies sales destinades a exposicions permanents i temporals, sent la més rellevant la dedicada a Julio González, i la seua programació molt prompte el va convertir en una referència més enllà de l’àmbit artístic nacional.

Aquest dissabte es compleixen 34 anys des del seu naixement i el museu valencià ho celebra amb tots els assistents que s’acosten fins al centre de Guillem de Castro. El públic que visite l’IVAM tindrà l’oportunitat de conéixer la mostra recentment inaugurada a la galeria 1, ‘La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació’, que aprofundeix en la creació d’imatges, en les connexions entre la pintura i l’edició i en l’experimentació gràfica de l’artista escandinau.

La galeria 3 de l’IVAM proposa una reflexió sobre el treball de la llar i les cures a través del projecte de la investigadora social Alba Herrero i la il·lustradora Ana Penyas, Premi Nacional de Còmic 2018, amb el títol ‘En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures’.

L’oferta de l’IVAM es completa amb la mostra dedicada a Teresa Lanceta i amb noves mirades sobre les obres d’Ignacio Pinazo i Julio González en les exposicions ‘Pinazo en l’espai públic’ i ‘Ser artista. Julio González’.

L’exposició aprofundeix en l’edició i l’experimentació gràfiques de l’aclamat pintor danés

Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • L’exposició aprofundeix en l’edició i l’experimentació gràfiques de l’aclamat pintor danés

  • Formada per més de 200 peces, algunes de les quals són inèdites, repassa totes les seues etapes creatives a través de pintures, dibuixos, gravats, publicacions i col·laboracions

València (15.02.23). L’Institut València d’Art Modern (IVAM) presenta ‘La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació’, una mostra que aprofundeix en la creació d’imatges, en les connexions entre la pintura i l’edició i experimentació gràfiques de l’aclamat pintor danés i desplega tot el seu univers creatiu.

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita; el comissari de l’exposició, Ellef Prestsæter; el director del Museum Jorn, Jacob Thage, i Fernando Canós, subdirector general de la Territorial Est de Banc Sabadell en representació de la Fundació Banc Sabadell, han presentat als mitjans la mostra que s’inaugura el dijous 16 de febrer a l’IVAM Centre Julio González.

“L’exposició pretén oferir una mirada complexa i diferent sobre aquest artista fonamental del segle XX, posant Jorn en context, atenent diverses situacions múltiples i superposades que van definint la seua trajectòria”, ha destacat Nuria Enguita sobre la mostra que recorre totes les etapes de l’artista a través de més de 200 peces, algunes de les quals són inèdites, entre pintures, dibuixos, gravats, publicacions i col·laboracions.

Produïda per l’IVAM, en col·laboració amb el Museum Jorn de Silkeborg i el suport de la Fundació Banc Sabadell, l’exposició és la més extensa de quantes s’han fet sobre l’obra del pintor danés a l’Estat espanyol.

Segons Nuria Enguita, “la idea més estesa entorn de la figura d’Asger Jorn el presenta com un pintor expressionista, adscrit al grup Cobra. Però aquesta mirada oblida la seua faceta d’escriptor, activista i editor, i el caràcter decididament poètic i polític de la seua activitat”.

En aquest sentit, la directora de l’IVAM ha explicat que “aquesta exposició implica una reformulació important del treball de Jorn”, entre altres qüestions, perquè “emfatitza la importància de la imatge en els processos de pensament, documenta la dialèctica entre el treball col·lectiu i la creació individual i presenta el projecte d’investigació d’art popular escandinau que va emprendre en els anys seixanta, amb el nom d’Institut Escandinau de Vandalisme Comparat”.

Per la seua banda, el director del Museum Jorn ha assenyalat que aquesta exposició engloba “gran part de les millors obres de Jorn”, considerat “l’artista escandinau més important després de la II Guerra Mundial”.

Asger Jorn, en situació
Comissariada per l’historiador de l’art noruec Ellef Prestsæter, l’exposició es desplega al llarg de les cinc sales de la galeria 1 de l’IVAM per a mostrar l’heterogeneïtat dels treballs de Jorn i les seues múltiples connexions. “Una relació que va des del dibuix automàtic que va fer Asger Jorn en 1946, durant una estada a la ciutat sueca de Saxnäs, fins a les seues últimes pintures en la dècada de 1960”, ha detallat.

El títol de la mostra fa referència “a la creació oberta de Jorn, un art experimental i lliure, que no està dissociat del món, sinó que entén l’artista com a part implicada. Jorn volia que l’art fora social”. Per al comissari de la mostra, “els enemics de la creació oberta són aquells que intenten plantejar un objectiu concret per a l’art, que el redueixen a un únic significat, restringint-ne la llibertat”.

En el centre de la galeria es despleguen els dibuixos, les pintures, l’obra gràfica i les pel·lícules junt amb els seus dibuixos lluminosos que conformen el que Jorn va anomenar ‘Mite mut’. Així mateix, es mostren els treballs desenvolupats entorn del grup Cobra i la Internacional Situacionista.

“Asger Jorn va ser un artista capaç d’aconseguir un equilibri entre el popular i el singular i extraordinari”, en paraules d’Ellef Prestsæter, que ha insistit en la importància dels llibres en l’obra de Jorn “com a mitjà productiu en connexió amb la pintura”, i que es presenten en la mostra d’una manera performativa a través de la videocreació.

L’obra de Jorn, des de la contemporaneïtat
En consonància amb la insistència de Jorn a abordar la història com un artista en actiu, diversos artistes han sigut convidats a abordar el llegat de Jorn des d’una perspectiva contemporània. D’aquesta manera, l’exposició inclou una pel·lícula de Per Kirkeby homenatge a Jorn, obres encarregades per l’artista danesa Anna Sofie Mathiasen, una videocreació en què dona vida al dibuix de Saxnäs. Per la seua banda, el grup d’art i investigació de l’Institut Escandinau de Vandalisme convida els visitants a crear les seues pròpies interpretacions del mateix dibuix, integrant aquestes creacions anònimes en l’exposició, ja que, segons el comissari, “l’objectiu en aquesta mostra no ha sigut explicar el significat de l’art, sinó convidar a experimentar-lo com ho faria Jorn”.

Obra també d’Anna Sofie Mathiasen és la intervenció, de grans dimensions, que es pot veure en la fatxada del museu. Es tracta d’una interpretació de l’Odradek, l’enigmàtica criatura inventada per Franz Kafka en el conte que el mateix Asger Jorn va traduir al danés.

“Les pràctiques artístiques d’Asger Jorn són hui un exemple imprescindible. Suposen una obertura de la mirada cap a un coneixement profund i crític del present, exercit des d’una consciència social i un compromís estètic, entenent l’art com a eina transformadora”, ha conclòs Nuria Enguita.

Relacionats

LA CREACIÓ OBERTA I ELS SEUS ENEMICS: Asger Jorn en situació

16 feb. 2023 – 18 jun. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González
DossierIVAM Centre Julio González

La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació presenta la singular trajectòria de l’artista danés Asger Jorn (1914-1973), membre fundador de moviments d’avantguarda europeus com Cobra i la Internacional Situacionista.

Per a Asger Jorn, produir, col·leccionar i reelaborar imatges era una manera de transformar el món, i creia que l’art experimental ens havia de comprometre a un nivell profund i personal. Com va dir en un primer text programàtic: «Totes les persones estem implicades. L’espectador com a tal ja no existeix ni pot existir en aquest moment».

Encara que sovint se’l reconeix com a un pintor extraordinari, l’excepcional abast de la pràctica de Jorn mereix una exploració més àmplia. La creació oberta i els seus enemics és un estudi exhaustiu de les activitats transdisciplinàries de Jorn, que inclou un gran nombre de pintures, dibuixos, gravats, publicacions i col·laboracions de totes les etapes de la seua carrera.

D’acord amb la insistència de Jorn a acostar-se a la història com a artista en exercici, l’exposició inclou obres per encàrrec de l’artista danesa Anna Sofie Mathiasen, així com del grup d’art i recerca Institute of Computational Vandalism (Institut per al Vandalisme Computacional), que han sigut convidats convidats a abordar el llegat de Jorn des d’una perspectiva contemporània.

Desenvolupada en estreta col·laboració amb el Museum Jorn de Silkeborg i comissariada per l’historiador d’art noruec Ellef Prestsæter, l’exposició inclou obres de la col·lecció de l’IVAM i de Canica Art Collection, Collection Troels Jorn, Edition Julien Martial, fluid archives, Guttormsgaards arkiv, Henie Onstad Kunstsenter (Høvikodden), Kunsten Museum of Modern Art (Aalborg), Louisiana Museum of Modern Art (Humlebæk), Museum Jorn (Silkeborg), Randers Kunstmuseum, Sammlung Hinterfeldt, Sammlung Selinka, SMK – the National Gallery of Denmark, Tangen Collection / Kunstsilo, Torpedo Press, i nombrosos prestadors privats que volen mantindre l’anonimat.

La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació és una exposició produïda per l’IVAM en colaboració amb el Museum Jorn, Silkeborg.

Decarrega dossier en valencià

Relacionats

LA CREACIÓ OBERTA I ELS SEUS ENEMICS: Asger Jorn en situació

16 feb. 2023 – 18 jun. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

Un projecte de Ricardo Ruiz i Daniel Escobedo

Projectes LABIVAM Centre Julio González

Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles presenta la singular trajectòria de l’artista valencià Alfredo Ruiz Ferrer (València, 1944). Considerat un dels precursors de l’aparició de nous llenguatges a les falles de València, el seu camí està carregat de polèmica i debat a l’espai públic.

La presentació de l’exposició es farà com un diàleg distés entre l’artista Alfredo Ruiz i els comissaris de la mostra, on s’abordaran qüestions que permeten entendre el calat i la importància de la seua obra en el context local, així com la peça central de l’exposició, la falla ‘Bosc geomètric’, una creació inèdita. A més, es projectarà una peça de vídeo que forma part del treball de recerca i que recull les veus d’alguns dels artistes de falles experimentals en l’actualitat.

Videos

Relacionats

Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles

02 mar. 2023 – 23 abr. 2023
IVAM LabIVAM Centre Julio González
ConvocatòriaIVAM Centre Julio González
  • Dimecres, 15 de febrer de 2023
  • 11.00 hores
  • Auditori Carmen Alborch de l’IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita; el comissari de l’exposició, Ellef Prestsæter; el director del Museum Jorn, Jacob Thage, i Fernando Canós, subdirector general de la Territorial Est de Banc Sabadell, presentaran als mitjans la mostra ‘La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació’.

L’exposició, produïda per l’IVAM en col·laboració amb el Museum Jorn, Silkeborg, presenta la singular trajectòria de l’artista danés Asger Jorn (1914 1973), membre fundador de moviments d’avantguarda europeus com Cobra i la Internacional Situacionista.