Casino, grans magatzems, hospital o cripta: El futur del Museu. Clémentine Deliss

Programa Articulacions

ArticulacionsConversesIVAM Centre Julio González

Tots els museus són espais cívics que, juntament amb les universitats i les escoles d’art, tenen una funció educativa important. En l’actualitat, un compromís renovat amb els arxius porta el museu més enllà de la seua definició actual cap a una comprensió més radical de la urgència curatorial i educativa. El treball amb les col·leccions es dirigeix necessàriament a la “matèria del cos” (Merleau-Ponty) de què està fet el món. Aleshores, què fem amb l’eficiència, l’ecologia i la sostenibilitat, i com es reflecteix això no només en la manera com comissaríem, col·leccionem i conservem, sinó també en l’ús de l’edifici del museu i la seua infraestructura? Podem arribar a reorganitzar les sales d’exposició d’un museu amb espais de treball per a investigadors i estudiants? Podem portar les col·leccions a l’espai central del recinte, omplint-lo d’artefactes, arxius, documents i miscel·lània que d’altra manera mai no es veurien?

Clémentine Deliss parlarà sobre les maneres de reformar els museus per adaptar-los a models multidisciplinars, performatius, decolonials i democràtics de recerca, pràctica artística i educació. Entre els estudis de casos s’inclourà el redisseny del Museu Weltkulturen de Frankfurt, i els desenvolupaments posteriors del Metabolic Museum-Universitat de Kíev, Ljubljana i Berlín.

Clémentine Deliss és catedràtica d’Humanitats Globals d’Història de l’Art a la Universitat de Cambridge i comissària associada de l’Institut KW d’Art Contemporani de Berlín, on dirigeix el Museu-Universitat Metabòlica i prepara l’exposició Skin in the Game (setembre de 2023). La pràctica creua les fronteres de l’art contemporani, l’antropologia crítica, l’experimentació curatorial i l’edició. Entre 2010 i 2015 va dirigir el Museu Weltkulturen de Frankfurt, on va crear un nou laboratori per a la investigació post-etnogràfica i la remediació de col·leccions polèmiques. És membre de l’Institut d’Estudis Avançats de Berlín i ha impartit classes de teoria de l’art i la pràctica curatorial a l’Escola Nacional Superior de París-Cergy, la Universitat d’Art i Disseny de Karlsruhe i la Universitat de les Arts d’Hamburg. És Professora Associada de SVA Curatorial Practice a Nova York i Mentora Convidada del Programa per a Artistes de Berlín. El seu llibre The Metabolic Museum ha estat publicat per Hatje Cantz en coproducció amb KW (2020), en rus (Garage Museum, 2021) i es publicarà en espanyol amb Caniche, Madrid, en abril del 2023.

Relacionats

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV

15 jun. 2022 – 04 set. 2022
ConversesEducacióSeminarisTallersIVAM Centre Julio González