Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • Una visita comentada tanca la primera exposició a Espanya de l’artista nigeriana, guardonada amb el Premi Internacional Nasher d’Escultura
  • Últims dies també per a visitar ‘Trascity’, la proposta de l’alacantí Alberto Feijóo, un collage en moviment sobre la cara B de les ciutats

 

València (03.01.24) L’Institut València d’Art Modern (IVAM) acomiada este diumenge la primera exposició a Espanya de l’artista nigeriana Otobong Nkanga -guanyadora del Premi Nasher d’Escultura 2023- i la proposta de l’artista alacantí Alberto Feijóo que porta per títol ‘Trascity’. En el marc de la programació especial per Nadal, l’IVAM acomiada la mostra amb una visita comentada a l’exposició a les 12 hores.

En l’exposició ‘Anhel de llum del sud’, l’artista Otobong Nkanga (Kano, Nigèria, 1974) reflexiona sobre la terra com a lloc de vida i com a font de recursos, al mateix temps que qüestiona l’extractivisme i els sistemes de producció. A través d’escultures, dibuixos, tèxtils, poemes, objectes i performances, l’IVAM oferix un repàs per alguns dels seus projectes més destacats de les últimes dècades. La mostra també inclou una instal·lació creada ex professo per al museu, juntament amb el ceramista Juan Carlos Iñesta de l’estudi Domanises.

Durant els mesos d’exhibició el públic ha participat activament en l’obra Carved to Flow, una peça que va iniciar Otobong Nkanga per a la documenta 14 consistent en la creació de sabons ecològics. El pròxim 5 de gener Lucía Jaén i Katalay Sun convidaran els visitants a dialogar sobre l’obra i es podran adquirir els sabons per a col·laborar amb la Fundació Carved to Flow a Nigèria.

D’altra banda, i fins al 4 de gener, els més menuts poden participar en un taller familiar gratuït en el qual descobriran els materials que utilitza l’artista en les seues obres, plens de simbologia, història i possibilitats creatives.

Últims dies per a visitar ‘Trascity’

L’artista Alberto Feijóo (Alacant, 1985) ha convertit la galeria 3 de l’IVAM en un traster per a reflexionar sobre el lloc que ocupem en el món i tot el que deixem arrere. ‘Trascity’, que es va inaugurar al juny, es clausura este diumenge a l’IVAM. El projecte es va reconfigurar el mes de novembre quan l’artista va dur a terme una reordenació de l’espai expositiu amb una nova posada en escena dels elements de la sala.

Este collage en moviment que representa l’exposició s’ha convertit també en un espai viu a través de diferents accions desenvolupades per Feijóo, com el Club Collage, una activitat desenvolupada juntament amb l’artista que ha viatjat també per diversos centres penitenciaris.

Galeria

Relacionats

Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud

13 jul. 2023 – 07 gen. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Trascity. Alberto Feijóo

01 jun. 2023 – 07 gen. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

En el marc de l'exposició popular, comissariada per Pedro G. Romero

TallersIVAM Centre Julio González

Khyout Jdor/ The Threads of Roots/ خيوط جذور és un taller proposat per Teresa Lanceta i Zineb Achoubie a partir de la invitació de Pedro G. Romero i emmarcada dins de l’exposició popular.

Igual que el tatuatge, les tècniques de teixit berber són el resultat d’antics fenòmens socials. Amprant estes tècniques, les participants en el taller treballaran a través del teixit en la narració d’estes històries d’ahir, molt presents en l’actualitat.

A partir d’este llegat, les participants crearan una fusió entre el tradicional i el modern guiats per les artistes, mitjançant l’ús de tècniques mixtes i incloent en particular el teixit tradicional amb Bouchrwite.

El taller està orientat a qualsevol persona interessada, amb una voluntat intergeneracional i pluricultural. Es desenvoluparà en un diàleg fluid entre espanyol, berber, àrab, francés o anglés.

Teresa Lanceta és pionera de l’art tèxtil contemporani. Des dels setanta, la seua pràctica ha forçat els límits entre el que es considerava art i artesania. Li interessen els elements d’exploració formal, però també les qüestions materials i tècniques, així com les tradicions i formes de vida associades a l’acte de teixir, una forma de creació que opera sense esbós previ i en la qual figura i fons es construïxen alhora. Llanceta entén el teixir com un codi primigeni de la humanitat mitjançant el qual ha entrat en contacte amb les cultures de diversos col·lectius com la població romaní i les teixidores nòmades marroquins. Tradicions artístiques i formes de vida amb les quals ha mantingut un diàleg a través dels seus tapissos, pintures i dibuixos i la seua teorització.

Zineb Achoubie és artista visual i mestra teixidora. Graduada a l’escola de Belles arts de Casablanca, especialitat en disseny d’interiors, Zineb Achoubie va exercir com a dissenyadora d’interiors durant dos anys i va continuar estudiant teixit en la Reial Acadèmia d’Arts Tradicionals. No es va detindre ací, en 2018 va començar una investigació sobre la cultura amazigh i ara dirigix una cooperativa de teixit enlaire Atles. Ha participat en nombroses exposicions en fires d’art nacionals i internacionals. La seua pràctica es desenvolupa a través de la reflexió sobre els gestos, materials i colors. Experimenta, prova, explora amb el profund desig de descobrir i preservar les velles pràctiques.

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Trobada amb Beatriz Cavia, Leire Vergara i Miren Jaio, en el marc del programa d'estudis Articulacions. #IVAM35

ArticulacionsConversesIVAM Centre Julio González

Amb motiu de la seua participació en el programa d’estudis Articulacions, Beatriz Cavia, Leire Vergara i Miren Jaio, integrants de Bulegoa z/b, realitzaran un recorregut al llarg de tretze anys de treball compartit. Parlaran d’alguns dels programes i produccions desenvolupats en els últims anys, així com de les formes de treball, les metodologies i les urgències d’una oficina d’art i coneixement, i com estes han anat canviant al llarg del temps.

Bulegoa zenbaki barik és una oficina d’art i coneixement situada en el barri bilbaí de Solokoetxe. És una iniciativa que sorgix al voltant d’un interés compartit per qüestions com les pedagogies crítiques, els coneixements situats i les metodologies col·laboratives; els feminismes i la perspectiva decolonial; els processos de historització, la traducció cultural i les transformacions socials en la seua relació amb l’art.

Relacionats

Articulacions – Programa Públic 23/24

04 oct. 2023 – 28 jun. 2024
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Articulacions – programa d’estudis IVAM · UV · UPV

08 jun. 2023
Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • Esta activitat, orientada principalment a xiquets de 0 a 5 anys, es realitza fins al 7 de gener en l’IVAMlab2
    Els més menuts poden experimentar amb construccions, llums, textures i posicions a través del joc lliure i desestructurat

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) obri les portes este Nadal als bebés amb una nova edició del seu taller ‘Juguetoría’, una factoria d’objectes, espais i experiències de joc en l’IVAMlab2. Principalment dirigit a xiquets de 0 a 5 anys, el taller el pot gaudir qualsevol persona.

Després d’una primera experiència este estiu, en la qual van participar 5.000 persones, ‘Juguetoría’ hi torna, i s’instal·la definitivament en la programació educativa de l’IVAM.

El taller estarà obert tots els matins nadalencs des del 23 de desembre fins al 7 de gener, de manera gratuïta i amb reserva prèvia, en sessions d’una hora. Durant el curs escolar, el taller viatjarà per les escoles infantils oferint una formació específica al professorat sobre esta activitat de percepció, exploració i joc lliure en la primera infància.

Com a novetat, la nova col·lecció de joguets, dissenyada específicament per a l’IVAM per Sara San Gregorio i Alicia Gutiérrez, convida a explorar amb llum, reflexos, volum, textures, rotacions, posicions, mirades o construccions. Els objectes estan disposats en l’espai perquè l’experimentació aparega de manera natural i la trobada succeïsca de manera espontània.

‘Juguetoría’ s’emmarca dins del projecte ‘Juga l’IVAM!’, amb el qual el museu situa la primera infància com a protagonista oferint-li un espai propi. La intenció és generar una connexió amb l’art contemporani des dels primers anys de vida.

A més de ‘Juguetoría’, l’IVAM proposa este Nadal més d’una vintena de tallers, activitats i activacions amb les quals acostar-se al seu programa expositiu, i una nova proposta del seu Estudi Obert amb el dibuixant valencià Carlos Maiques.

Galeria

Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • Fins al 5 de gener, l’artista instal·la el seu estudi en l’IVAM, on compartirà el procés creatiu a través de dotze sessions obertes al públic

 

València (22.12.23). L’Institut València d’Art Modern (IVAM) presenta hui divendres 22 de desembre, a les 18.30 hores, una nova edició del seu Estudi obert amb la invitació al dibuixant valencià Carlos Maiques, que ha traslladat el seu estudi a l’IVAMLab3, on se’l podrà veure treballant fins al 5 de gener.

Este projecte d’Estudi obert, que va tindre com a primer artista convidat a LUCE en 2022, busca un acostament diferent de l’art i els artistes contemporanis valencians, que promou un diàleg obert i participatiu dels processos d’investigació amb els públics al llarg de dotze sessions, cada una diferent de l’anterior. Esta interacció amb els assistents permetrà aportar nous significats al seu treball.

A partir del concepte de pareidolia hipercúbica, Carlos Maiques convida els assistents a participar en un espai viu, que es modifica diàriament, per a reflexionar sobre la percepció humana, sobre el que ocorre quan canvia l’espai o els punts de vista.

Segons Maiques, la pareidolia succeïx quan el cervell adjudica una identitat coneguda a qualsevol objecte o paisatge de la naturalesa, com veure cavalls o dracs en els núvols, rostres en els taulells o figures en el sòl.

L’artista mateix ha explicat que es tracta d’“un acte reflex que tots fem de manera involuntària: dos punts, dos ulls; un cercle, un cap; tres punts units, una piràmide. És quan es donen una sèrie de coincidències des del lloc del punt de vista és quan es dona la pareidolia, per això esta perd o guanya la seua forma quan es desplaça en el temps o en l’espai”.

Des d’esta idea, Maiques planteja dotze trobades diferents en què analitzar, crear o resignificar diferents objectes, imatges, sons o estímuls de manera conjunta. Des d’un recorregut per la sala en què reconéixer diferents situacions de desplaçament (Caminar, 23 de desembre); crear una obra junt amb l’artista a partir de la combinació de paraules i imatges a l’atzar (Paraules encadenades, conceptes deslligats, 26 de desembre); aportar nous objectes al seu taller per a ser alterats (Reparar converses / Recollir incògnites, 27 de desembre), o participar en sessions d’escriptura i dibuix automàtic sobre pissarres adhesives (Ací és mentrestant, 28 de desembre).

Els assistents també podran muntar una exposició aportant objectes potencials d’evocació (Yaru & el Dr. Noguchi, 30 de desembre) o modificar-ne una ja existent, buscant nous camins (Northumberland Road, 2 de gener), entre altres activitats. A més, el 3 de gener Maiques proposa una jam-session d’improvisació amb la col·laboració del col·lectiu NEIN, i convida els públics a participar-hi.

 

Carlos Maiques

Carlos Maiques (València, 1971) investiga les imatges i els seus circuits, intervals i combinacions, utilitzant diversos mitjans, però principalment el dibuix. És llicenciat en Belles Arts i becari Erasmus a Southampton. Premi INJUVE 1999. Premi Fundació Divina Pastora 2015.

Ha publicat en diverses editorials nacionals i internacionals, i ha exposat el treball que ha realitzat en galeries com Luis Adelantado o Espaivisor. Col·labora amb l’associació cultural Plutó. Ha participat en la primera edició d”Articulacions’, el programa d’estudis internacional sobre teories i pràctiques artístiques de l’IVAM.

L’Estudi obert de Carlos Maiques s’inserix dins del programa especial de Nadal dissenyat per l’IVAM amb la finalitat d’acostar el seu programa expositiu i oferir un espai d’experiències per a tots els públics durant les festes.

Galeria

Nota de premsaIVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori
  • Del 22 de desembre al 7 de gener, el Museu proposa una sessió amb el DJ set Califato, tallers, joc lliure, mediacions especials i una nova proposta amb l’artista Carlos Maiques

 

València (18.12.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) proposa més d’una desena de tallers, activitats i activacions amb la finalitat d’acostar el seu programa expositiu i oferir un espai d’experiències a tots els públics durant les festes nadalenques.

Els andalusos Califato ¾ seran els encarregats de fer ballar els assistents divendres que ve, 22 de desembre, amb un dels seus últims DJ sets de l’any. Folklore, rumba, world music i electrònica a través de remix, edits i tot l’univers clubber i breakbeater subterrani a partir de les 20.00 hores.

Amb un ampli bagatge musical, la banda és coneguda per mesclar reminiscències de la tradició musical andalusa amb gèneres moderns com el rock, l’electrònica o el punk. Les seues cançons són una mescla de sàtira, reflexió i humor en allò que han denominat com a “folklore futurista”.

Prèviament a la sessió de Califato, divendres, a les 18.30 hores, l’IVAM inaugura una nova proposta d’‘Estudi obert’ amb l’artista Carlos Maiques, que instal·larà el seu estudi en l’IVAMLab3 fins al 5 de gener.

Este projecte d’estudi obert, que va tindre com a primer artista convidat LUCE, continua enguany amb ‘Pareidolia hipercúbica’, en què Carlos Maiques compartirà els seus processos de treball i generarà un diàleg a través de diversos àmbits com la paraula, la representació gràfica o una performance electrònica.

 

Propostes familiars

Així mateix, durant els dies nadalencs l’IVAM oferix cinc propostes de tallers familiars. El primer és una nova edició de ‘Juguetoría’, el taller de construcció i joc que va inaugurar el Museu l’estiu passat, dirigit a la primera infància.

Una altra proposta és ‘De sobte un conte!’, on es posarà a prova l’espontaneïtat narrativa dels participants, unint literatura, oralitat i art a partir de l’exposició de ‘Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud’, que es clausura el 7 de gener.

Sota el títol ‘Que el joc no s’acabe mai’, l’IVAM oferix també a les famílies un joc autònom amb el qual dialogar amb la seua col·lecció per a gaudir en qualsevol racó del museu. A més, el més “rebel” dels tallers, ‘Al museu? No!’, convida a recórrer els espais de l’IVAM replantejant què es pot fer o no fer als museus.

Finalment, ‘Troballa o deixalla?’ és una proposta de creació col·lectiva a partir d’elements inusitats i d’espais que no solen ser accessibles als museus.

És imprescindible la reserva prèvia per a participar en els tallers. Consulteu horaris: consulteu.

 

Mediacions especials i performance

Amb motiu de l’exposició ‘Anhel de llum del sud’, l’IVAM convida a aproximar-se a l’obra d’Otobong Nkanga -recentment guardonada amb el Premi Nasher d’escultura-, a través de diverses mediacions.

D’una banda, el 27 de desembre, l’Escola de Sabers Diversos de Poliglotisme oferirà una visita especial a través de les veus de tres dones: la italiana Noemi Neri, la iraniana Saba Moradi i la toledana Soledad Martín.

D’altra banda, el 5 de gener es podrà gaudir d’una nova activació de l’obra Carved to Flow (Tallat per a fluir, 2016), sota el guiatge de Lucía Jaén i Katalay Sun.

Així mateix, l’equip de mediació de l’IVAM proposa diverses visites a les exposicions del museu: ‘La fotografia al mig’, ‘Ser artista. Julio González’, ‘Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud’ i ‘Trascity. Alberto Feijoo’.

Galeria

Relacionats

Torna el Nadal a l’IVAM

23 des. 2023 – 07 gen. 2024
EducacióTallersVisitesIVAM Centre Julio González
Nota de premsaIVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori
  • Amb motiu de l’Any Sempere l’IVAM, en col·laboració amb el MACA acollirà una gran mostra sobre l’artista alacantí
  • El museu s’alia amb la National Portrait Gallery de Londres, el Museé du quay Branly de París o la Fundació Gulbenkian de Lisboa en tres grans projectes
  • Simone Fattal, Francesca Woodman, Julia Margaret Cameron, Senga Nengudi, Carolina Caycedo, Cualladó, Sempere o Renau, protagonistes del 2024

 

València (14.12.23). La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha presentat la programació d’exposicions de l’IVAM per a l’any 2024 amb una proposta que inclou exposicions de grans noms valencians com Llorenç Barber, Gabriel Cualladó, Eusebio Sempere, Josep Renau o Pinazo -que torna a la sala de la Muralla després de les obres de condicionament de l’espai, juntament amb artistes de l’escena internacional històrica i contemporània, com Simone Fattal, Francesca Woodman, Julia Margaret Cameron, Senga Nengudi, Maren Hassinger o Carolina Caycedo.

“El programa combina noves lectures de la col·lecció del museu, la revisió d’unes certes trajectòries d’artistes menys visibles i projectes que plantegen noves mirades crítiques sobre la història hegemònica, com una mostra sobre la iconografia de l’africanisme o una exploració del treball de les dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia”, ha destacat Enguita.

L’IVAM allotjarà al Centre Julio González un total de 14 exposicions en 2024, a les quals cal sumar les dos que organitza a la seua seu d’Alcoi i l’exposició dedicada a Juana Francés que acollirà el Centre Cultural Niemeyer d’Avilés. “Una oportunitat de mostrar els excepcionals fons sobre l’artista alacantina que atresora l’IVAM fora de la Comunitat Valenciana” ha assenyalat.

En un moviment complementari al de la seua territorialització, l’IVAM consolida la seua presència internacional i col·laborarà l’any 2024 amb institucions com la National Portrait Gallery de Londres, el Museé du quay Branly de París o la Fundació Gulbenkian de Lisboa en tres projectes de gran envergadura.

“L’IVAM continua treballant en la seua internacionalització amb la finalitat d’oferir exposicions i projectes compartits i afermant la seua presència en una xarxa global”, ha destacat Nuria Enguita. En eixa línia s’inserix una exposició que es mostrarà inicialment a la National Portrait Gallery i que després viatjarà a València”, ha assegurat la directora de l’IVAM.

“La mostra permetrà establir connexions entre la fotògrafa estatunidenca Francesca Woodman i la britànica Julia Margaret Cameron -dos grans artistes que van desenvolupar les seues obres amb cent anys de diferència- a través dels seus treballs més famosos, però també dels menys coneguts”, ha desgranat Núria Enguita.

El mes de maig l’IVAM inaugurarà l’exposició ‘El poder amb què saltem juntes. Dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia’ sobre la producció de les artistes espanyoles i portugueses de l’època i l’ampli ventall d’estils i mitjans que van adoptar.

Un altre projecte clau en la programació del pròxim curs és l’exposició a duo de dos pioneres en el treball dels feminismes negres, Senga Nengudi i Maren Hassinger, que indagarà en l’estreta col·laboració entre les dos artistes al llarg de cinc dècades, a través d’instal·lacions, textos, escultures, performances i projectes de vídeo.

El mes de juliol, una altra gran mostra col·lectiva d’obres procedents, en la seua majoria, del Museé du quay Branly mostrarà els usos i sentits de la imatge d’una dona mangbetú, que s’ha convertit en icona tant de l’Àfrica colonial com de la genealogia de l’africanisme etnogràfic. Les obres d’esta mostra procedixen també de col·leccions tan prestigioses com el Museu Britànic de Londres, la Biblioteca del Museu d’Arts Decoratives de París o el Museu Nacional d’Art de Basilea.

La memòria ambiental dels territoris i les lluites per la justícia, sobretot tot entorn de l’aigua com a recurs fonamental per a la humanitat, són algunes de les claus que la creadora Carolina Caycedo reflectirà en ‘Terra d’amistat’. Una coproducció amb l’Artium Museoa que revisa per primera vegada a Europa el treball d’esta artista nascuda a Londres, criada a Colòmbia i resident a Los Angeles, centrat en la investigació sobre els moviments socials i comunitaris que s’oposen a les grans infraestructures hidràuliques.

 

35é aniversari de l’IVAM i Any Sempere 

El 18 de febrer de 2024 es compliran 35 anys des de la inauguració de l’IVAM. Amb motiu d’este aniversari el museu inicia este mes una sèrie d’exposicions que, amb la rúbrica d’‘Escenes de la Col·lecció de l’IVAM’, anirà mostrant els seus fons. “És una proposta basada en investigacions sobre la col·lecció, la pedra angular del museu”, ha explicat Núria Enguita.

La primera presentació entorn de la col·lecció planteja la idea de museu com a catalitzador d’un context i, amb el títol ‘Fer paisatge’, proposa un recorregut que relaciona qüestions de memòria, arqueologia i paisatge amb formes de vida compartides i coneixements ancestrals. A partir d’una escultura de Robert Smithson, inclourà també obres de Miquel Navarro, Helena Almeida, LUCE, Adolf Gotlieb i Cecilia Vicuña, entre altres.

La segona presentació, que tindrà lloc al maig amb el títol de ‘Latències’, s’organitza a partir de l’obra ‘El pamflet’ d’Equipo Crónica i plantejarà els múltiples camins que obrin les pràctiques artístiques en la seua trobada amb el que és real, principalment en les últimes dècades del segle XX. L’acompanyaran obres de Juan Muñoz, Ana Penyas, Richard Serra, Yturralde, Teresa Lanceta o Gary Hill.

Donant continuïtat a l’Any Sempere, el museu també s’unix a la celebració del centenari del naixement de l’artista alacantí. El mes de març l’IVAM presentarà una importantíssima exposició -en col·laboració amb el MACA, Museu d’Art Contemporani d’Alacant- sobre la seua estada a París des de 1949 a 1960, un temps en el qual va realitzar la seua sèrie de gouaches i els seus famosos relleus lluminosos.

 

Artistes valencians

Prèviament, l’artista sonor valencià Llorenç Barber obrirà l’agenda amb el primer projecte expositiu del 2024 en l’IVAM. Una proposta que planteja una exposició en forma d’arxiu, un programa de performances i tallers i una publicació.

Un altre nom valencià fonamental en 2024 serà Gabriel Cualladó, Premi Nacional de Fotografia en 1994. Una exposició al novembre mostrarà el seu treball no sols com a fotògraf, sinó també com a col·leccionista, escriptor o editor, partint d’una exhaustiva investigació dels seus fons duta a terme per l’IVAM en el seu afany per aportar noves lectures sobre este mestre de la fotografia.

En eixa voluntat per llegir la història ‘a contrapel’ per a afegir capes de sentit s’inserix també l’exposició col·lectiva ‘Atrevir-se a més. València abans de l’art normatiu (1947-1957)’. Un període històric de l’art valencià en el qual va sorgir el Grupo Z, el Grupo de los 7 o el Grupo Parpalló amb noms com Manolo i Jacinta Gil, Juan Genovés, Rafael Pérez Contel, José Vento, Ángeles Ballester o Salvador Soria.

Així mateix, també es desenvoluparà una exposició que reunirà els treballs de ‘Confluències’, el programa d’intervencions artístiques en el medi rural, en un doble desplaçament del museu cap al territori i retorn a la ciutat. La programació es completa amb Ignacio Pinazo que torna a la sala de la Muralla, després de les obres de condicionament de l’espai, amb una mostra que porta per títol ‘Identitats’.

 

Premi Internacional Julio González 2024

Amb motiu del guardó, l’IVAM presentarà al novembre una exposició que revisa les principals línies del treball de la creadora francolibanesa Simone Fattal. Una artista la inspiració de la qual beu de la mitologia, des de l’antic Egipte fins al misticisme sunnita, passant per la tradició grecoromana, i d’esta manera crea figures escultòriques.

 

IVAM Alcoi

El programa previst per a la seu d’Alcoi presenta dos exposicions. La primera és una revisió de la llarga i complexa trajectòria del cartellista valencià Josep Renau a través de 150 obres. La segona mostra, ‘Unes notes sobre el foc’, convida una sèrie d’artistes a interpretar el foc com a matèria que destruïx, però també com a canvi d’estat, prenent com a punt de partida l’alçament popular que va tindre lloc a Alcoi en 1873. Esta exposició es completarà amb obres de la col·lecció de l’IVAM.

 

Programes públics IVAM

La programació d’activitats i educació aferma els programes de llarga duració -programes situats i que escolten i dialoguen amb el context-, alhora que dissenya noves mediacions i accions que expandixen la programació expositiva.

En 2024 continua ‘Art i context’ amb l’objectiu de reivindicar la producció artística jove del context valencià a través d’una selecció d’artistes i un equip curatorial. Durant dos anys compartiran el seu procés creatiu en forma d’activitats i obertures públiques que culminarà amb una exposició final en l’IVAM.

També en 2024 seguix ‘Articulacions’, el programa d’estudis internacional que al juny mostrarà alguns dels projectes duts a terme; ‘El gest narratiu’, espai que connecta l’exposició popular amb la literatura i altres narratives; ‘Poliglotisme’, un programa processual que convida persones amb llengües i accents diversos a trobar-se a través de les diferents llengües de la ciutat de València; o els grups residents ‘Els Grans’ i ‘Bandarres’, el primer conformat per sèniors (a partir 60 anys) i el segon pels més jóvens (entre 6 i 10 anys).

Alhora, el programa educatiu i de mediació continua amb accions en el territori de la mà de les mediacions de ‘Confluències’ i ‘Prop’, que desplaça el museu a xicotetes localitats de la Comunitat. Però també a l’IVAM, amb propostes que amplien les exposicions a diferents públics i edats, des de visites a tallers específics, passant per conferències, seminaris, textos de mediació, performances o arts en viu que actualitzen discursos i potències de les mostres.

Descarregar dossier

Col·lecció de l'IVAM

Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

En febrer de 2024 l’IVAM compleix 35 anys. Amb aquest motiu, comencem una sèries d’exposicions, les quals sota el títol d’’Escenes de la Col·lecció de l’IVAM’, aniran mostrant combinacions espai-temporals dels nostres fons, a manera d’assemblatges que ens permetran conéixer els sentits de les obres i documents que constitueixen la Col·lecció de l’IVAM. Una escena és un moment en el temps, una articulació de diverses situacions; una escena es construeix, es transforma i desapareix. Així entenem el treball amb la col·lecció de l’IVAM, un treball de construcció, reconstrucció i memòria, amb tot el que hi és i el que falta, en continuada transformació. Juntament amb altres lectures de les col·leccions més globals, es tractaria en aquest cas d’anar mostrant diversos fils de sentit a partir d’obres específiques.

En la primera presentació, sota el títol de Fer paisatge, i a partir de Pierced Espiral (Espiral Travessada, 1973) de Robert Smithson, treballem l’idea de museu com a catalitzador d’un context i l’idea d’un paisatge com una construcció que uneix arquitectura, reflexions sobre el paisatge viscut, modes de vida i pensament; apropant-nos a qüestions d’espai-temps, arquitectures, arqueologies i memòries de vida compartides. S’hi inclouran obres de, entre altres, Manolo Millares, Darcy Lange, Cecilia Vicuña, Ludovica Carbotta, June Crespo, Helena Almeida, Àngels Ribé, Claudia Pagés, Rayanne Tabet, Miquel Navarro, Berta Cáccamo, Ángeles Marco, LUCE, Adolph Gottlieb, Nico Munuera o Thao Nguyen Phao.

 

Col·labora:

Relacionats

A gap between two adjacent teeth / Una font raja. Mar Reykjavik

17 mai. 2024
AltresIVAM Centre Julio González

El treball de l’escena. Andrea Soto Calderón

18 abr. 2024
AltresArticulacionsIVAM Centre Julio González
ExposicióIVAM Centre Julio González

Dins de la commemoració del centenari del naixement de l’artista alacantí Eusebio Sempere i en col·laboració amb el MACA, Museo de Arte Contemporáneo de Alicante, l’IVAM planteja una exposició sobre Eusebio Sempere circumscrita a la seua estada a París, un període de temps que s’estén de principis de 1949 a gener de 1960.

Malgrat els xicotets èxits, Sempere viu temps difícils, però realitza dues sèries importantíssimes en la seua trajectòria: d’una banda, la sèrie de gouaches sobre cartolina, els anomenats gouaches de París; per un altre, els relleus lluminosos, una sort d’artefactes amb instal·lació elèctrica que simulen el moviment a través dels diferents plans il·luminats alternativament on es retallen les formes geomètriques. Encara que inicia primerament els gouaches, de factura i materials més senzills i barats, els relleus lluminosos conviuen amb ells fins als primers anys seixanta. I tots dos responen a la mateixa preocupació estètica. Els relleus lluminosos constitueixen una de les aportacions més importants de Sempere al moviment òptic i cinètic. Un número molt important d’obres d’estes dues sèries es conserven en les col·leccions de l’IVAM i del MACA.

A París, Sempere construeix un univers de relacions personals i artístiques que són la base de la seua personalitat i que condicionen el seu tarannà per sempre. Les seues amistats en el Col·legi d’España Eduardo Chillida, Pablo Palazuelo, Salvador Victoria, Lucio Muñoz i els valencians Doro Balaguer o Vicente Castellano. La seua relació amb la Galeria Denise René i els artistes geomètrics Vasarely, Arp, Schoffer, Soto, Sobrino, Mortensen, etc. El seu contacte amb artistes de les avantguardes com Kandinsky (a través de la seua vídua Nina Kandinsky), Braque (a qui visitava en el seu estudi) o Julio González, a qui coneix a través de l’amistat amb la seua filla Roberta. També pertany a este període l’aprenentatge de la tècnica de la serigrafia en el taller de Wifredo Arcay, artista cubà a qui coneix a través de Loló Soldevilla, pintora cubana i agregada cultural de l’Ambaixada de Cuba a París, que és qui li introdueix en els cercles artístics de la capital francesa.

Tot això es reflecteix en la gran quantitat de documentació que es conserva sobre aquest tema i que podrà veure’s en l’exposició: àlbums de retallades, textos de l’artista, premsa, fotografies, conjunts epistolars extraordinaris, correspondència amb família, artistes, crítics, etc.

Videos

Relacionats

‘Sempere. Temps de París: anar, vindre, tornar a anar’, per Rosa Castells

14 mar. 2024
ConversesIVAM Centre Julio González

SEMPERE. Cia. OtraDanza

18 mai. 2024
DIMEscèniquesIVAM Centre Julio González
ExposicióIVAM Centre Julio González

El so és un dels mitjans que més s’acosten a l’ecologia. La relació entre art, música i medi ambient ha sigut un dels llits amb més presència en el treball de Llorenç Barber. Des de la percepció del paisatge sonor com a forma de producció musical fins als processos d’autogestió, el seu treball pioner en l’art sonor proposa una sèrie de posicions radicals que s’actualitzen constantment. La noció de plurifocalitat amb la qual ha vingut desenvolupant els concerts de ciutats oferix claus per a un treball múltiple i divers: en estos concerts, els sons provenen des de campanars, en col·laboració amb bandes, o emprant les diferents possibilitats que cada ciutat puga oferir. Així mateix, els punts d’escolta són múltiples i variats; tots ells vàlids.

L’arxiu que presentem posa especial èmfasi en la pràctica de l’escolta. Recull la pràctica no sols de Llorenç Barber, si no també la dels seus múltiples col·laboradors a través de diverses dècades. Els materials de l’arxiu passen per festivals i programes com el clàssic Ensems de València, l’Aula de Música de la Universitat de Madrid, Paral·lel Madrid o Nit’s de Aielo, així com per les seues col·laboracions amb grups com Actum, Taller de Música Mundana, Flatus Vocis Trio, Col·lectiu Elenfante o la seua llarga col·laboració amb Montserrat Palacios. A més dels elements en paper, l’arxiu presenta per primera vegada la digitalització del seu nombrós patrimoni sonor a través de la col·laboració amb el grup d’investigació Laboratori de Creacions Intermèdia del Departament d’Escultura de la Universitat Politècnica de València.

La proposta presenta la idea de plurifocalidad aplicada a l’arxiu, a través d’una nova composició realitzada a partir dels materials de l’arxiu. Esta proposta està realitzat per Llorenç Barber, Pedro André i Monserrat Palacios, en conversa amb Lorenzo Sandoval, presentant un travelogue sònic des dels continguts digitalitzats. També Tono Vízcaíno col·labora com a documentalista.

 

Videos

Joc lliure, artistes en residència, tallers, visites i mediacions especials

FamíliesMediacióIVAM Centre Julio González

Durant els dies nadalencs l’IVAM s’ompli de jocs, de temps per a compartir en família i amics, per a descobrir i dialogar amb nous artistes i altres maneres de crear, per a fer una pausa en la voràgine nadalenca i gaudir d’altres ritmes. Vine a conéixer, a jugar, a experimentar i a recórrer les exposicions amb l’equip de mediació de l’IVAM, t’esperem!

PROPOSTES FAMILIARS

Juga l’IVAM
Nova proposta de Juguetoría per a primera infància
Del 23 de desembre al 7 de gener de 11h a 14h. Amb reserva prèvia

De sobte, un conte!
Taller familiar d’espontaneïtat narrativa a partir de l’exposició “Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud
23 de desembre 17h i 4 de gener 17h. Amb reserva prèvia

Que el joc no s’acabe mai!
Activació familiar de materials de joc autònom a partir de l’art contemporani
26 de desembre 17h i 3 de gener 17h. Amb reserva prèvia

Al museu? ¡NOOOO!
Mediacions rebels en família
28 de desembre 17h i 2 de gener 17h. Amb reserva prèvia

Troballa o deixalla?
Possibilitats infinites de joc i creació amb materials inusitats del museu, i en família!
29 de desembre 17h. Amb reserva prèvia

TALLER D’ARTISTA, MEDIACIONS ESPECIALS I PERFORMANCES

Pareidolia hipercúbica. Estudi obert: Carlos Maiques
L’artista trasllada el seu estudi al Lab3 de l’IVAM. Projectes LAB
Del 22 de desembre al 5 de gener en l’horari d’obertura del museu

Activacions de “Carved to Flow” d’Otobong Nkanga
En el marc de l’exposició “Anhel de Llum del Sud” amb Lucía Jaén i Katalay Sun
5 de gener de 17h a 19h

Llengües i accents políglotas. Un diàleg amb l’obra d’Otobong Nkanga
Coda de l’Escola de Sabers Diversos
Dimarts 27 de desembre, 18h. Amb reserva prèvia

Visites comentades i mediacions adaptades

• Visita a l’exposició La fotografía al mig: 23 de desembre a les 18h (valencià), amb l’equip de mediació de l’IVAM
• Visita audiodescriptiva amb suport tàctil per l’exposició SER ARTISTA. Julio González: posposada al 31 de gener 2024 a les 11h (castellà)
• Visita a l’exposició Trascity. Alberto Feijóo: 30 de desembre a les 18h (castellà), amb l’equip de mediació de l’IVAM i traducció en llengua de signes
• Visita a l’exposició Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud: 7 de gener a les 12h (valencià), amb l’equip de mediació de l’IVAM

Amb Gema Quiles, Sandra Mar i Miguel Àngel Erba i Juan Ripoll

Art i ContextConversesIVAM Centre Julio González

Per al primer Berenar d’Art i Context 2023-2025, Gema Quiles i Sandra Mar, artistes que conformen el grup d’esta segona edició, conviden a Miguel Àngel Erba i Juan Ripoll per a parlar de l’esbós. Els quatre participants prendran les seues anotacions com a punt de partida per a indagar i exposar els seus processos de treball i tot allò que acaba configurant la seua pràctica.

L’esbós s’entén com un mitjà idoni per a imaginar possibilitats plàstiques entorn d’uns pensaments. Pel seu caràcter instantani i la seua simplicitat de mitjans, és entés com una eina que permet derivar eixes primeres idees a múltiples formes, textures i colors. Partint d’esta idea, es plantejaran diverses maneres d’elaborar i d’utilitzar l’esbós. D’una banda, es triaran, entre eixes proves de color i de composició, aquelles que volem portar a una altra dimensió i a un altre suport per a treballar sobre la base d’ella. Per una altra, es prendran eixes anotacions, més automàtics i caòtics, com una excusa o lleugera idea inicial per a començar a treballar un altre material i una altra escala. D’esta manera, l’ús de l’esbós passarà a determinar quina és la forma en la qual estos artistes s’enfronten al suport i al material definitiu, donant més lloc a l’atzar o intentant controlar més el resultat, no necessàriament com a postures enfrontades, sinó com a opcions que en tot el procés es van alternant i mutant. Es parlarà també de les imatges de referència com alguna cosa que ens suggereix o una cosa de la qual fugir conscientment, de com ens influeix el contingut que consumim i en quin lloc el col·loca cadascuna. Amb tot això, plantegem una espècie de conversa col·lectiva per a indagar en els processos i eixe encant de les xicotetes peces prèvies.

El públic assistent haurà de portar un esbós/dibuix creat en la seua infància.

 

Gema Quiles (Vila-real, 1994) treballa en pintura i escultura, i reflexiona sobre la reinterpretació de la realitat i la creació d’espais propis a mode de refugi. Recorre a un imaginari basat en elements característics de la naturalesa per a crear este espai d’evasió que l’artista i l’espectador transiten i habiten. Recentment s’han pogut veure els seus projectes en Volta Art Gallery (València), Tuesday to Friday (València) i La Causa Galeria (Madrid).

Sandra Mar (València, 1995) reflexiona sobre l’amor, el desig i els afectes des de la matèria i l’experiència física i emocional. Entenent el fang com un llenç, este material es converteix en un suport més per als seus dibuixos i escrits. Durant el procés sorgeix un diàleg entre el seu cos i el material, que constitueix un espai de forces contràries i que persegueix l’expressivitat de la forma. Ha realitzat les mostres individuals La sangre, los ojos o el ramillete (Rosa Santos, València, 2023) i Ninguna fantasía (Rosa Santos, Madrid, 2023).

Juan Ripoll (València, 1995) treballa en projectes artístics entorn de problemàtiques que sorgeixen des de la fotografia i que avancen cap a territoris híbrids. Entre algunes de les seues exposicions individuals destaquen Tráeme flores por favor (Artnit, Mallorca, 2018) o Everlasting Love and Coal (La Posta, València, 2017). El seu treball va ser inclòs en el número dos de la revista Unstate. Va ser seleccionat per a participar en el grup d’investigació del CCCC (València) en el cicle anual «Totalidad e Infinito», comissariat per Diana Guijarro i M Reme Silvestre.

Miguel Àngel Erba (València, 1994) treballa a partir de la gestualitat, el moviment i l’emoció com a aspectes clau en el seu procés pictòric, que beuen d’unes certes pràctiques de l’art urbà –context en el qual ha estat immers durant anys–, on es requereix actuar amb grans formats i en la major brevetat de temps. Per a Erba, la pintura és un mitjà amb el qual poder expressar-se de manera sincera, allunyat de la paraula i del pensament racional, i crear un imaginari propi d’històries i relats influenciat per la literatura, la música i el cinema.

Relacionats

PAC arxiu

05 nov. 2021

[DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro

08 jun. 2023 – 05 nov. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González