A gap between two adjacent teeth / Una font raja. Mar Reykjavik

En el marc de l'exposició 'Escena I. Fer paisatge'. #IVAM35

AltresIVAM Centre Julio González

En el marc d’Escena I. Fer paisatge, una sèrie d’artistes, col·lectius i usuaris del museu dialogaran amb l’exposició, proposant les seues pròpies lectures i desplaçaments. En el cas de Mar Reykjavik, la invitació era generar una peça específica per a este paisatge i A gap between two adjacent teeth / Una font raja és la resposta de l’artista.

En paraules de Mar Reykjavik: “A gap between two adjacent teeth / Una font raja, és un assaig en quatre actes que proposa un sistema de traducció diferent al tradicional: la traducció afectiva.

La traducció és una operació de llenguatge en la qual un text B, escrit en una llengua X, cerca identificar-se amb un text A, escrit en una llengua I, de manera efectiva, tracta de traslladar la seua càrrega de sentit de la manera més fidel possible.

La traducció afectiva altera la lògica de l’anterior. Un text B busca identificar-se amb un text A sense necessitat de traslladar la seua càrrega de sentit. Per a dur-la a terme s’atén la singularitat de qui opera i de les llengües en joc en un exercici que subvertix les lògiques de dominació i domini de les llengües i que revisa, de manera insistent, la propietat de la paraula: que ja no la intenta, sinó que la dispara.

Un procés desplegat des de la complicitat que estira o tensa el fet de la traducció a través d’una transició que posa enmig del relat la pròpia relació que el provoca”. La primera traducció de A gap between two adjacent teeth / Una font raja tall pren forma de performance entre Mar Reykjavik i Iris Torruella.

 

Iris Torruella Segura és màster Història de l’Art Contemporani i Cultura Visual en el Museu Reina Sofia i formació al professorat per la Universitat de Barcelona i graduada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, actualment participa en el Programa d’Estudis Independents del MACBA. Va gaudir de la beca MAEC-AECID en gestió cultural en el Centre Cultural d’Espanya a l Salvador i actualment forma part de l’equip de l’Antic Teatre. Ha realitzat projectes amb CentroCentro, HANGAR, Constant (Bruselas), Bozarlab (Bruselas) i Bòlit. Centre d’Art Contemporani. La seua pràctica oscil·la entre la investigació, la pedagogia i la producció artística a través del moviment. Ha performat anteriorment per a Mar Reykjavik a MIYA SAMA, un assaig sobre la versió, realitzat en 2021 en el marc de Ca Felipa Arts Visuals.

Mar Reykjavik és màster MasterLav Laboratori de creació audiovisual contemporània i graduada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València. Últimament ha realitzat una residència en els estudis NKF d’Estocolm, ha sigut resident en Residències de Creació Escorxador Madrid, Cultura Resident, Centre Huarte, Resistències del GVA, Artistes Residència del CA2M i La Casa Encendida i Fundació Bilbaoarte Fundazioa. El seu treball s’ha pogut veure en espais nacionals com a Galeria Rosa Sants, IVAM, Pols, La Posta a València; CA2M, La Casa Encesa o Cineteca d’Escorxador de Madrid, Angels Barcelona, Ca Felipa, Fundació Joan Brossa a Barcelona i internacionals com SupermarketArtFair Estocolm, Centre Cultural La Recol·lecta a Buenos Aires, Spacio Franco a Palerm, SYSTEMA a Marsella i l’Institut d’Art Contemporani de Lió dins de la 16ème Biennal de Lió. Compagina la seua pràctica artística amb la didàctica havent treballat en espais com a Màster Lav Laboratori de creació audiovisual contemporània i Espai d’Art Contemporani de Castelló entre altres.

Relacionats

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

IVAM35

15 feb. 2024 – 18 feb. 2024
EscèniquesMúsicaTallersVisitesIVAM Centre Julio González