Literatura entremig de l’exposició popular. Amb Álvaro de los Ángeles

Grup de lecturaIVAM Centre Julio González

Amb Panza de burro, la literatura es fa veu, exposa la paraula en procés de dir-se. L’oralitat i l’escriptura són les dos cares de Jano, la possibilitat de dos mons diferents. Si en l’anterior sessió, amb Pedro Lemebel i els seus escrits al voltant dels sons «illetrats» vam aprofundir en la ferida de l’alfabetització, amb Andrea Abreu confirmem que l’escriptura és més intensa quan l’acompanya un crit de llibertat, un so més enllà del text que haguera d’escriure’s segons els cànons establits.

L’exposició popular ja va concloure, però els seus ressons ressonen en els espais del museu i en els buits de les nostres memòries individuals i este llibre, amb les seues dos sessions, vindrà a testimoniar que una de les coses més autènticament populars és la forma com es parla i es nomenen les coses. Este lèxic no ve sol ni sorgix perquè sí. Està propiciat per un paisatge i una cultura mediambiental; per un accent i uns costums associats al gastronòmic, al religiós o al geogràfic. Panza de burro compila sensacions que et deixen un sabor de boca a mig camí entre la intensitat del mojo picón o del «verd», la dolçor excessiva de les llepolies i el salnitre d’una mar inassolible.

La segona sessió vinculada a Panza de burro ens obrirà el camp a una sèrie d’autores joves que, en camps tan variats com la literatura, l’art visual, el cinema o les arts del cos, estan posicionant la seua mirada transformadora sobre un món, al seu torn, en profunda transformació. La intenció d’estes «segones sessions» és que la novel·la triada actue, figuradament, com una pedra que, en caure a l’aigua, forma ones concèntriques que són els materials annexos. Com més pròxims a l’obra, més vinculats amb la literatura; com més allunyats, més relacionats amb l’art. Entremig de tots dos, els assajos i altres tipus de textos documentals.

Relacionats

El gest narratiu. Literatura entremig de l’exposició popular

15 nov. 2023 – 22 mai. 2024
Grup de lecturaIVAM Centre Julio González

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Dia Internacional dels Museus #IVAM35

MediacióDIMIVAM AlcoiIVAM Centre Julio González

El lema d’enguany per al Dia Internacional dels Museus (18 de maig) és “Museus per l’educació i la investigació”.

En el marc d’esta celebració, durant la setmana del dilluns 13 al diumenge 19 de maig, en l’IVAM esdevindran accions, visites, trobades, activacions, tallers i programes específics —al costat d’altres activitats ja en marxa en la programació del museu— que donaran lloc a nous espais possibles on compartir, dialogar, investigar i gaudir el museu.

 

Dissabte 18, Dia i nit dels museus

IVAM Centre Julio González

De 10:00 – 24:00h, entrada gratuïta

  • 9:45h – 18:00h: ‘Emergència artística: l’agenda 2030 des del museu i l’escola’. VII Jornada d’intercanvi d’experiències didàctiques d’Educació plàstica, visual i audiovisual
  • 10:00h: Com l’exercici de construir comunitat es convertix en el Jardí ambulant. Ponència inaugural a càrrec d’Andrea Miguel Ferriz i Yolanda Jolis Guix, responsables de Sostenibilitat i Educació del MACBA, respectivament

Nit dels museus. Mediacions i visites nocturnes guiades a les exposicions

IVAM Alcoi

Així mateix, durant tota la setmana s’activaran i visibilitzaran les diferents línies d’educació i investigació del museu, posant el focus en el lema de l’ICOM 2024: “Museus per l’educació i la investigació”. Pots consultar ací la programació específica.

Relacionats

Nit Europea dels Museus

18 mai. 2024
MediacióDIMIVAM Centre Julio González

Altres paisatges. Els Grans de l’IVAM

18 mai. 2024
MediacióDIMIVAM Centre Julio González

Què pot un museu? I l’IVAM? Amb Álvaro de los Ángeles

18 mai. 2024
MediacióDIMDIMIVAM Centre Julio González

Programació especial nocturna a les exposicions de l'IVAM #IVAM35

MediacióDIMIVAM Centre Julio González

En el marc del Dia Internacional dels Museus, l’IVAM planteja una programació especial per a celebrar la Nit Europea dels Museus.

D’una banda, es realitzaran una sèrie de visites comentades nocturnes a les exposicions de l’IVAM, de la mà de l’equip de mediació, en diàleg amb les diferents propostes expositives actuals del centre.

Per un altre, l’exposició ‘Sempere a París’ s’activarà des de la dansa i el moviment amb la performance SEMPERE, de la Cia. OtraDanza.

A més, l’entrada al museu serà gratuïta de 10.00 a 24:00 hores.

 

Programa

18:00h: Altres paisatges

Una mediació de Els grans de l’IVAM a ‘Escena I. Fer paisatge’ 

 

19:00h: Què pot un museu? I l’IVAM? Amb Álvaro dels Àngels

Visita a l’exposició ‘Escena I: Fer paisatge’

Idioma: castellà

 

20:00h: SEMPERE

Espectacle de dansa contemporània a càrrec de la Cia. OtraDanza

 

21:00h: Visita comentada a l’exposició ‘Pinazo. Identitats’

Idioma: castellà

 

22:00h: Visita comentada a l’exposició ‘Un continuum comú indefinidament llis’

Idioma: valencià

 

23:00h: Visita comentada a l’exposició ‘Ser artista. Julio González’

Idioma: castellà

Relacionats

PROGRAMACIÓ ESPECIAL DIM2024

13 mai. 2024 – 19 mai. 2024
MediacióDIMIVAM AlcoiIVAM Centre Julio González

Espectacle de dansa contemporània el marc de l'exposició 'Sempere a París' i el DIM2024. #IVAM35

DIMEscèniquesIVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició ‘Sempere a París’ i la programació especial del DIM2024 (Dia Internacional dels Museus) presentem una adaptació de l’espectacle SEMPERE de la Cia. OtraDanza.

 

SEMPERE, Cia. OtraDanza

Moviment, llum, vibració i dinamisme són punts clau en l’obra d’Eusebi Sempere, figura referent en la configuració de la modernitat artística del país en la segona mitat del segle XX. Com una proposta del Museu d’Art Contemporani d’Alacant per a commemorar el centenari del seu naixement, Asun Noales va explorar d’una manera meticulosa i delicada la tridimensionalitat dels cossos en l’espai, l’ús de la llum i la cerca d’un treball cinètic i òpticament seductor per a la plàstica escènica. El volum, la plasticitat, la repetició, el ritme, la musicalitat i la poesia tenen cabuda en este viatge abstracte i dansat que travessa l’obra de Sempere com una partitura de moviment, usant-la com a punt de partida per a la composició de les escenes.

La Companyia OtraDanza, fundada per Asun Noales en 2007, desenvolupa un segell molt personal a través de les seues produccions escèniques i projectes artístic-pedagògics. Des del 2012 OtraDanza coordina el Festival Abril en Dansa. Des d’estos focus de treball, la companyia ha construït un teixit social actiu i una xarxa en constant sinergia amb les necessitats del seu entorn. El seu repertori està compost per una diversitat de projectes i formats que abasten un ampli espectre des de l’univers poètic i personal de Asun Noales, abordant temàtiques innovadores i compromeses socialment.

Relacionats

PROGRAMACIÓ ESPECIAL DIM2024

13 mai. 2024 – 19 mai. 2024
MediacióDIMIVAM AlcoiIVAM Centre Julio González

Sempere a París

14 mar. 2024 – 09 jun. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Una mediació de Els grans de l’IVAM a l'exposició 'Escena I. Fer paisatge' #IVAM35

MediacióDIMIVAM Centre Julio González

Els Grans de l’IVAM és un grup resident del museu format per persones d’edat sènior, de trajectòries professionals i vitals diverses. Amb motiu del Dia Internacional dels Museus, les participants de la I edició del programa (2022–2023) proposen una mediació oberta des de la qual llançar les seues pròpies preguntes a l’exposició ‘Escena I: fer paisatge’. Ens conviden a acompanyar-los en un itinerari propi a partir d’impressions personals que construirà nous relats i micronarratives.

Altres paisatges. Els Grans de l’IVAM

La definició de “escena” segons el Diccionari de la Llengua Espanyola en la seua tercera accepció diu: “En una obra de teatre, part d’aquelles en què es dividix un acte i en què són presents els mateixos personatges.”

Esta proposta vol imaginar eixes escenes per mitjà d’alguns elements de l’exposició construint llaços d’unió entre les obres exposades i altres arts que ens ajuden a ampliar els seus significats i a plantejar-nos altres coordenades. Tot això vist des de les nostres diferents mirades i sense noses a l’hora de plantejar-les i resoldre-les.

Una mediació de: Román Amador, Gloria Cava, Pilar Gainza, Purificación García, Mercè González, Elisa Hernández, Vicente Ibáñez, Mari Llàcer, Francesc Joan López Sánchez, Sylvia Márquez, Empar Moreno, Francisco Pérez Puche, Cristina Rosselló, Amelia Ruiz, Ampar Torralba, Loles Verdú, Soledad Vilches, Vicente Vico, Manuel Zuriaga, María Jesús Giner, Dolors Capdevila, Asunción Martorell, Ricardo Meliá. Amb l’acompanyament de Empar Polanco.

Relacionats

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

PROGRAMACIÓ ESPECIAL DIM2024

13 mai. 2024 – 19 mai. 2024
MediacióDIMIVAM AlcoiIVAM Centre Julio González

Visita especial a l'exposició 'Escena I: Fer paisatge' #IVAM35

MediacióDIMDIMIVAM Centre Julio González

Al llarg dels seus 35 anys com a espai obert a l’art modern i contemporani, que es van complir el febrer passat, l’IVAM ha reflexionat molt poc sobre el seu sentit i la seua funció, més enllà del que les seues respectives lleis han descrit, marcat o impost al llarg de les dècades. No hi ha hagut exposicions que analitzen críticament el seu naixement i desenvolupament, els diferents embossos que ha patit i les direccions més contemporànies, que han hagut de competir en atenció amb ampliacions no executades, sedes fantasma i una inexistent projecció de futur. Tampoc hi ha hagut activitats culturals mantingudes en el temps ni publicacions específiques que l’hagen analitzat ontològicament. Una sèrie de casualitats ha volgut que esta visita, projectada fa diversos mesos, tinga lloc enmig d’un altre procés previ a l’elecció d’una nova direcció.

A partir d’algunes peces exposades en ‘Escena I. Fer paisatge’, esta visita performativa recorrerà no sols les obres de la col·lecció, sinó també les bases de l’IVAM. Intentarà, en el Dia dels Museus, analitzar què pot un museu en general, i què pot l’IVAM en particular, un museu que s’ha acte denominat “situat” i dels “afectes”, en una societat desafectada i geopolíticament globalitzada.

 

Álvaro de los Ángeles (València, 1971) desenvolupa la seua activitat professional com a assagista, comissari d’exposicions, editor i docent. Entre 2015 i 2018 va ser subdirector d’Activitats i Programes culturals de l’IVAM. Està interessat en una visió àmplia de l’art contemporani, entés com un mitjà visual divers i sempre vinculat al context on es produïx. Des de 2019 edita llibres amb La documental edicions.

Relacionats

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

PROGRAMACIÓ ESPECIAL DIM2024

13 mai. 2024 – 19 mai. 2024
MediacióDIMIVAM AlcoiIVAM Centre Julio González
MediacióIVAM Centre Julio González

‘Un contínuum comú indefinidament llis’ (16 de maig – 20 d’octubre de 2024) s’endinsa en la col·lecció de l’IVAM per a projectar altres mirades cap al contemporani. La mostra aborda les obres des d’una perspectiva àmplia i complexa, com si foren el fil conductor necessari per a reflexionar sobre diversos temes: la naturalesa canviant de la institució museística, el paper de l’artista i la seua identitat, o les anticipacions de diversos moviments que van canviar les nostres respostes davant l’art.

Durant la visita a esta exposició comissariada per Diana Guijarro i que, després de la seua estada en la seu de l’IVAM a Alcoi es trasllada al Centre Julio González, reflexionarem sobre temes diversos com la naturalesa canviant de la institució museística o el paper de l’artista i la seua identitat, i buscarem no tant definir què és contemporaneïtat, com descobrir quan és.

Dates:

Diumenge 28 de juliol, 12.00 h (castellà)

Dissabte 3 d’agost, 18:00 h (castellà)

Diumenge 15 de setembre, 12:00 h (valencià)

Relacionats

Un contínuum comú indefinidament llis

16 mai. 2024 – 15 set. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González
MediacióIVAM Centre Julio González

L’exposició ‘El poder amb què saltem juntes’ (30 de maig – 29 de setembre de 2024) recorre de manera conjunta el treball de les dones artistes d’Espanya i Portugal en els anys finals de la dictadura i els inicis de la democràcia en tots dos països. Arreplega l’ampli ventall d’estils i mitjans que van adoptar, com l’abstracció, l’art normatiu, el realisme tradicional, el pop art i realisme crític, el conceptualisme i neo dadaisme, entre altres.

Al llarg de la visita s’exploraran els paral·lelismes del treball de les artistes durant la dictadura, i s’exposarà com els règims feixistes de tots dos països van condicionar les seues creacions artístiques. Així mateix, s’analitzaran temes tan decisius en les seues trajectòries com la invisibilització de la crítica durant la seua època, la construcció social de rols, la maternitat, la domesticitat, la violència sexual o la naturalesa.

Dates:

Dijous 15 d’agost, 12:00 h (castellà)

Diumenge 29 de setembre, 12:00 h (castellà)

Relacionats

El poder amb què saltem juntes

30 mai. 2024 – 29 set. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

IVAM ESTIU

20 jul. 2024
MúsicaTallersVisitesIVAM Centre Julio González
MediacióIVAM Centre Julio González

L’exposició ‘Carolina Caycedo. Terra dels amics’ (13 juny 2024- 13 oct. 2024), gira entorn de la seua investigació sobre els moviments socials i organitzacions comunitàries que s’oposen a la construcció d’infraestructures energètiques, incloent-hi grans projectes hidroelèctrics i com podem abraçar la resistència i la solidaritat i que convida a l’espectador a entendre la naturalesa no com un recurs a explotar sinó com un ens viu.

Així doncs, la visita emfatitzarà, entre altres qüestions, en els processos i participacions en els diferents aspectes de les lluites per la justícia ambiental que comporten una revisió crítica dels discursos que definixen l’aigua com a recurs al servici de la humanitat, basant-se en la divisió creada pel pensament modern entre naturalesa i cultura.

Dates:

Diumenge 25 d’agost, 12h (castellà)

Diumenge 22 de setembre, 12h (castellà)

Relacionats

Carolina Caycedo. Terra dels amics

13 jun. 2024 – 13 oct. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

IVAM ESTIU

20 jul. 2024
MúsicaTallersVisitesIVAM Centre Julio González

A càrrec de Diana Guijarro. #IVAM35

ConversesIVAM Centre Julio González

En el marc de la presentació i posterior inauguració de l’exposició Un contínuum comú indefinidament llis, la comissària Diana Guijarro impartirà la xarrada Hardcore continuum. Una trobada que servirà com a avantsala a l’exposició i que convidarà a generar altres vincles amb les obres de la Col·lecció de l’IVAM i el seu espai expositiu.

La proposta curatorial s’endinsa en més de 100 obres de la Col·lecció de l’IVAM que es connecten amb altres peces provinents de la Col·lecció La Caixa i la Col·lecció MUSAC per a projectar altres mirades cap al contemporani. Un exercici mitjançant el qual analitzar els contextos artístics, socials i culturals des d’un altre punt de vista; revisant i revisitant diversos successos que es poden rastrejar al llarg de les obres i que ens descobrixen els impulsos que aconseguixen arriscar la identitat de la història.

L’exposició utilitza les peces com un fil conductor necessari que ens servix per a reflexionar sobre diversos temes, com la naturalesa canviant de la institució museística, el paper de l’artista i la seua identitat, o les anticipacions de diversos moviments que van canviar les nostres respostes davant l’art.

En un moment actual en el qual la contemporaneïtat oficial és una era sense tot just temps i elements establits, ens trobem assistint a una estranya simultaneïtat dels esdeveniments en la qual les coses no comencen ni acaben, sinó que romanen en una constant reverberació.

Esta exposició es configura com una ferramenta que ens brinda l’oportunitat de generar altres lectures de les obres i que possibilita convertir-nos en nous traficants de símbols per a descobrir que l’interessant no és definir què és el contemporani sinó descobrir quan ho és.

Diana Guijarro és comissària independent i docent. La seua activitat investigadora s’ha centrat en l’estudi dels espais expositius analitzant la conceptualització dels seus discursos i els diferents elements museogràfics entenent-los com un camp replet de recursos.

 

Un contínuum comú indefinidament llis
19.00 h Presentació
20.00 h Inauguració i còctel

Relacionats

Un contínuum comú indefinidament llis

16 mai. 2024 – 15 set. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Amb Sandra Mar, Mar Reykjavik i Carlos Correcher. En el marc del DIM2024. #IVAM35

Art i ContextConversesDIMIVAM Centre Julio González

En este Berenar de Art i Context 2023-2025, Sandra Mar convida a Carlos Correcher i a Mar Reykjavik a mantindre una conversa entorn de com les formes artístiques es veuen afectades per les relacions personals. A partir de les reflexions de l’artista Lorea Alfaro sobre la manera en què les relacions afectives modelen les pràctiques artístiques, es proposa un diàleg col·lectiu per a parlar de la relació entre els processos artístics i les persones que els acompanyen en el seu transcurs. Es tracta de totes eixes converses i experiències significatives, ja siga entorn de la creativitat o no, que esdevenen referents en si mateixos. Este serà el punt de partida per a parlar d’altres qüestions com la preocupació per les formes o les males formes en els diferents llenguatges que cadascuna empra.

Carlos Correcher (València, 1992) va estudiar Belles arts i el Màster de Producció Artística a la Universitat Politècnica de València, on es va especialitzar en pintura, el llenguatge a partir del qual s’articula tot el seu treball: se servix d’ella per a pensar en tot allò que li envolta. Les seues pintures i animacions 3D han aparegut en exposicions col·lectives com Dream A Veure’s (Tuesday To Friday, 2022) i en la mostra individual Tot el que passa (Luis Adelantado, València, 2022). En l’actualitat fa el mateix que sempre.

Mar Reykjavik és màster MasterLav Laboratori de creació audiovisual contemporània i graduada en Belles arts per la Universitat Politècnica de València. Últimament ha realitzat una residència en els estudis NKF d’Estocolm, ha sigut resident en Residències de Creació Matadero Madrid, Cultura Resident, Centre Huarte, Resistències del GVA, Artistes Residència del CA2M i La Casa Encendida i Fundació Bilbaoarte Fundazioa. El seu treball s’ha pogut veure en espais nacionals com a Galería Rosa Santos, IVAM, Pols, La Posta a València; CA2M, La Casa Encendida o Cineteca de Matadero de Madrid, Angels Barcelona, Can Felipa, Fundació Joan Brossa a Barcelona i internacionals com SupermarketArtFair Estocolm, Centre Cultural La Recoleta a Buenos Aires, Spacio Franco a Palerm, SYSTEMA a Marsella i l’Institut d’Art Contemporani de Lió dins de la 16ème Biennal de Lió. Compagina la seua pràctica artística amb la didàctica havent treballat en espais com a Màster Lav Laboratori de creació audiovisual contemporània i Espai d’Art Contemporani de Castelló entre altres.

Relacionats

Berenar #2. Art i Context 2023 – 2025

27 gen. 2024
Art i ContextConversesIVAM Centre Julio González

Berenar #3. Art i Context 2023 – 2025

01 mar. 2024
Art i ContextIVAM Centre Julio González

Lectura en el marc de l'exposició 'Escena I. Fer paisatge'. #IVAM35

AltresIVAM Centre Julio González

En el marc d’Escena I. Fer paisatge, una sèrie d’artistes, col·lectius i usuaris del museu dialogaran amb l’exposició, proposant les seues pròpies lectures i desplaçaments. En el cas de Claudia Pagès contextualitzarà el seu treball i llegirà un text vinculat amb l’exposició.

Consistirà en la lectura del text, Aljubs i Grups, que es troba en el catàleg d’Escena I. Fer Paisatge, i un recorregut al voltant de les localitzacions on el text es basa. Aljubs i Grups és el segon treball que Pagès realitza entorn de dos aljubs a Xàtiva, primer lloc que va produir paper a Europa.

Seguint la circulació de l’aigua, Pagès se centra en dos aljubs (l’aljub de Montsant i els quatre aljubs de Xàtiva) per a crear una analogia entre les cisternes d’aigua i els conjunts. Tot això provoca una segregació, una exclusió, per la qual cosa l’aljub no és un espai tancat, sinó un contenidor de temps en superposició. Si tots dos aljubs tenen usos diferents: un continua donant aigua i funciona com a cisterna, l’altre està sec i té una funció turística; tots dos tenen les seues parets marcades per grafitis. Marques del segle XVI, XVIII, senyals d’amor adolescent, contractes, el temps se superposa en la seua superfície.

Aljubs i Grups no entén el temps com el khronos lineal, sinó en la seua superfície d’Aion. En les infinites marques en les quals se subdividix i superposa. El paisatge de Xàtiva es convertix en un receptor de so on es reordenen grups i poder, temps i superposició.

L’obra de Claudia Pagès fa circular la paraula, el cos, la música i el moviment en múltiples direccions, rastrejant la continuïtat dels sistemes de circulació –com la navegació i el transport – juntament amb la llengua i el llenguatge jurídic. Pagès se centra en les ‘arquitectures de contenció’, que mantenen el poder a través del flux de mercaderies i capital, mostrant especial atenció a l’aigua, el paper i el llenguatge. Pagès ha llegit, actuat i exposat a nivell internacional. Ha publicat Her hair (2020) amb l’editorial Onomatopee, i està preparant un llibre amb Wendy’s Subway i amb Empúries Narrativa.

Relacionats

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

A gap between two adjacent teeth / Una font raja. Mar Reykjavik

17 mai. 2024
AltresIVAM Centre Julio González

Monowe, de Ludovica Carbotta. Projecció i diàleg amb l’artista i Caterina Almirall

03 mai. 2024
AltresIVAM Centre Julio González