prrovisional

ArticulacionsConversesIVAM Centre Julio González

Com a grup de recerca (conformat per Erik Bosch, Maria Domènech, Víctor Hernández, Eva Raga, Paula Romero, Miguel Rubio, Yael Vidal i Beatriz Vila), prrovisional, es constitueix amb motiu del programa d’estudis Articulacions (IVAM-UPV-UV). El seu objecte d’estudi orbita i pretén desenvolupar un cos teòric i pràctic al voltant del concepte de “gest menor”. El mínim, allò ocult, allò rebutjat, el joc i la resta de “gestos menors” que pretenen adonar d’una limitació sistemàtica de l’agència dins del relat hegemònic.

prrovisional
proposa investigar aquests llocs de resistència, les esquerdes que es troben dins del marc normatiu. Per fer-ho, les diferents trobades, activitats i accions que es plantegen en aquest programa públic, volen construir un espai compartit on pràctiques d’agents externs a prrovisional travessen, desestabilitzen o ajuden a aprofundir sobre allò més menut.

Anaïs Florín, Artefactes de l’Horta, Las Mediocre, Tus Manos Lesbianas i Yaby són els agents culturals amb què es proposa trobar-se per pensar la qüestió de l’escala en les pràctiques culturals contemporànies. Els seus treballs giren al voltant de l’arxiu de relats dissidents, la resistència com a pràctica artística o la curació d’allò no hegemònic.

Des de l’arxiu d’El Punt, Anaïs Florín recopila narratives construïdes des de l’autoorganització social i comunitària de les lluites i els moviments socials a València. D’altra banda, des d’Instagram, Tus Manos Lesbianas gestiona un arxiu fotogràfic homònim al seu títol, situant-se fora de l’heteronorma i Artefactes de l’Horta des de la recopilació d’utensilis elaborats dins el marc del treball a l’Horta. Las Mediocre, com a col·lectiu artístic, treballen pel manteniment del seu propi col·lectiu a través de l’ús de l’humor i allò naïf escapant a les exigències de la productivitat. Finalment, prrovisional s’acosta a plantejaments d’allò més xicotetss i codificats a través del grup comissarial Yaby, l’interès del qual rau en la recerca de narratives que s’allunyen del relat dominant focalitzant-ne els fallits.

Programa Públic

Agafant, sostenint, deixant alguna cosa
Artefactes de L’Horta en conversa amb Tus Manos Lesbianas
9 de juny de 2023, grup intern treball

Es planteja una conversa a l’IVAM (Lab 1) amb Aïda E. Borrás, de Tus Manos Lesbianas i amb Vicent Orts i Pau Pardo d’Artefactes de l’Horta sobre els usos de l’arxiu com a forma de recopilar narratives fora del discurs hegemònic. Tots dos centren el seu treball en atendre allò que normalment no s’aprecia a simple vista, el gest d’uns dits en tocar-se o la construcció d’eines amb finalitats molt concretes en un context agrari.

Procusto
Beatriz Ortega Botas y Alberto Vallejo (Yaby)

15 de juny del 2023, 18:00 h
Entrada amb inscripció

L’activitat consisteix en un apropament a la investigació actual del col·lectiu curatorial al voltant de la relació entre el cos i l’espai. A partir d’obres d’artistes de diverses generacions (George Tooker, Chloe Dzubilo, Tony Just, Gordon Hall i Yun Ping) s’analitzaran els límits i les possibilitats d’aquesta relació i els seus encaixos, la discrepància d’escala que la defineix i els seus efectes sobre certs subjectes i comunitats – talls, estiraments, adaptacions i aixafaments. La trobada es desenvoluparà en forma de conversa oberta, en què es proposaran una sèrie de plantejaments inicials a partir de textos i imatges que es debatran en grup.

Faig chas i aparec al teu costat
Las mediocre
17 de juny del 2023, 11 h
Entrada amb inscripció

Benvingudes al misteriós taller del misteri on farem una misteriosa missió a contrarellotge. Si decidiu apuntar-vos, us podem avançar que col·laborarem en la construcció d’un O.R.N.I. (Objecte Rodador No Identificat). Preses pel mandat dictatorial del misteri i la sorpresa, ens veiem obligades a mantindre en secret algunes qüestions clau sobre aquest taller. Si us agraden els aniversaris, les celebracions i la bricomania per a principiants, us esperem amb els braços oberts.

Sense pena ni glòria
prrovisional

22 de juny de 2023, 18h
Entrada lliure fins a completar aforament

Durant aquesta trobada, es presenta el material recollit al llarg de totes les activitats dutes a terme per prrovisional i, a manera de conferència, s’establirà un diàleg sobre les qüestions i conclusions que han anat succeint al marc d’aquest projecte. Així mateix, es busca crear un espai de reflexió sobre aquests materials, l’arxiu, la documentació i la relació que entre ells es crea. El que acostarà els qui participen de la trobada directament al concepte de gest menor i la resistència passiva com a forma d’agència limitada, formes de moure’s estant lligat a contextos socials hegemònics.

Relacionats

Tres exercicis per moure les articulacions

09, 15, 17, 22 i 24 jun. 2023
ArticulacionsConversesEscèniquesIVAM Centre Julio González

Articulacions – Programa Públic 22/23

06 oct. 2022 – 30 jun. 2023
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 22/23

08 jun. 2022

Obertura de projectes programa estudis Articulacions

ArticulacionsConversesEscèniquesIVAM Centre Julio González

Dins del programa d’estudis Articulacions (IVAM-UV-UPV), els seus participants proposen, els dies 22 i 24 de juny, una obertura de pràctiques i formes col·lectives de recerca que es constitueixen dins del curs 2022/23.

Els tres projectes que ací es recullen –Sense pena ni glòria, Creixo cap amunt i rebento les voreres i musical_elmusical – responen a la feina que les persones que participen al programa han anat desenvolupant i aprofundint mitjançant diversos processos, d’acord amb el ritme del curs i dels agents que hi intervenen. Les pràctiques i qüestions que travessen aquests projectes permeten posar sobre la taula i compartir aspectes clau de la feina, així com mantindre ocults o vetllats d’altres.

Les jornades es pensen com un espai, en primera instància, d’obertura i cristal·lització dels projectes; i, en segona, com a manera de donar compte de les preocupacions sorgides del context que els situa. Des de març s’ha treballat de forma grupal, intentant fer dels desitjos individuals pràctiques col·lectives, posant en relació cossos i dinàmiques, així com afectes i maneres d’estar.

Els vincles sorgits entre les parets del LAB1 naixen de debats, friccions i trobades, en relació amb el coneixement situat de les persones convidades, les lògiques del museu que ens travessen i els qui el mantenen i habiten. Des que va començar el programa, a l’octubre del 2022, s’han entreteixit ressonàncies que les activitats proposades a continuació encarnen.

Així, el dijous 22 a les 18.00 h, prrovisional, format per Erik Bosch, Maria Domènech, Víctor Hernández, Eva Raga, Paula Romero, Miguel Rubio, Yael Vidal i Beatriz Vila; presenta, a mode de conferència performàtica: Sense pena ni glòria, en relació al gest menor, allò codificat i formes de resistència passiva. El dissabte 24 a les 10:30 h, NEIN, format per Álvaro Romero, Alba González, Ángela Aroca, Carlos Maiques i Julian Hackenberg planteja Cresc cap amunt i esclate les voreres, una investigació al voltant de l’enfonsament sociopolític des de la metodologia del passeig. Finalment, el dissabte 24 a les 18:00 h, musical_el musical integrat per Laia Gimeno, Maria Laudes, Paula Pachón, Joan Forner, Javier Hedrosa, Claudia Gómez i Lucía Jaén tanca les jornades amb l’estrena de un xhow on, a partir de codis formals de la producció que estan entre allò escènic i museístic, les integrants es colen per qüestionar lògiques de la creació, però sobretot per generar un procés la metodologia del qual és l’amistat.

La mostra ‘[DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro’ reuneix treballs de Diego Navarro i Darío Alva, Claudia Dyboski, Marina González Guerreiro, Álvaro Porras i M Reme Silvestre

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

València (07.06.23). La directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Nuria Enguita, amb les comissàries Julia Castelló i Ali A. Maderuelo, ha presentat l’exposició ‘[DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro’, la primera mostra del programa ‘Art i Context’ que s’obri al públic aquest dijous, 8 de juny al Centre Julio González.

L’exposició reuneix el resultat dels processos de creació i d’investigació desenvolupats al llarg de dos anys per cinc artistes del territori valencià: Diego Navarro i Darío Alva (València, 1991, i Talavera de la Reina, 1993), Claudia Dyboski (València, 1997), Marina González Guerreiro (A Guarda, 1992), Álvaro Porras (Ciudad Real, 1992) i M Reme Silvestre (Monòver, 1992).

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha destacat que “l’exposició és, en realitat, l’última acció del programa ‘Art i Context’, un dels eixos de la programació de l’IVAM, que conjumina investigació, col·lecció, exposició i mediació”. Aquest projecte bianual va nàixer l’any 2021 “amb la idea de fer de la institució un lloc privilegiat de pensament i producció artística”, va afegir-hi. Des de l’IVAM es van convidar creadors joves com Julia Castelló, Ali Maderuelo i Carles Saurí -que finalment va eixir del projecte per a fer-se càrrec de l’EACC- que programaren accions, tallers, conferències, ‘performances’, mediacions o col·laboracions.

“La idea era desenvolupar un projecte que anara més enllà d’una exposició col·lectiva d’artistes joves en l’IVAM, dissenyat des de les seues pràctiques pròpies i des d’un context connectat, per la qual cosa hi hauria artistes de dins de la Comunitat Valenciana, però també de fora”, va indicar Enguita.

Per part seua, Julia Castelló ha assenyalat que l’exposició constitueix “una trobada generacional, una mostra del treball d’una generació, la nascuda a partir dels ‘90, que, alhora, és la nostra pròpia, que desenvolupa la seua pràctica artística des d’una reacció a la inestabilitat del present i al procés d’abstracció de la realitat contemporània”.

Una reacció que, segons Ali A. Maderuelo, “pren forma a través de l’ús d’eines digitals i la construcció de narratives escapistes de caràcter especulatiu” com en les obres de Claudia Dyboski o les creacions de Diego Navarro i Darío Alva, que incorporen la IA “on s’aprecia la influència dels videojocs o la ciència-ficció”; la reivindicació del manual i el pas del temps en les peces de Marina González Guerreiro; la revisió crítica dels processos històrics en els treballs de M Reme Silvestre o els models de representació en l’obra d’Álvaro Porras.

Recorregut expositiu

L’evolució especulativa i el disseny de biomes virtuals són les claus de la investigació de Diego Navarro i Darío Alva. El seu treball ‘zgh2005os00676097731, 2023’ es materialitza, segons Julia Castelló, “a partir de tres instal·lacions audiovisuals amb imatge i so desenvolupats per intel·ligència artificial i la incorporació de l’olor”. Les peces “mostren un món especulatiu de formes de vida fictícies, una sort de bestiari pseudocientífic que submergeix l’espectador i l’interroga sobre el seu paper en un entorn marcat per la tecnologia”.

En ‘Barca, muro, orilla, unos frutos’ Marina González Guerreiro proposa un acostament líric al pas del temps a partir d’una sèrie d’elements que fan referència a l’arrel de la seua pràctica artística, en el seu taller. Xicotets objectes de cera, “estructures no immutables” de caràcter domèstic com ara reliquiaris, arxivadors o xicotets bodegons són desposseïts de la seua funció original.

En ‘Ecco’, Claudia Dyboski imagina un passat prehumà o un futur apocalíptic, una nova etapa biològica dominada per éssers immadurs, amb trets humans i restes de maquinària creada per una humanitat ja extingida. “El seu treball escultòric combina el treball manual amb elements tecnològics i materials químics a base resines i silicones o fibra de vidre”, ha explicat Ali A. Maderuelo.
La peça, de caràcter monumental, de M Reme Silvestre, ha sigut ideada ‘ex professo’, a partir del treball col·laboratiu d’aquests dos anys. A partir del concepte de fàscia (un teixit fibrós de col·lagen que serveix d’estructura i connexió del cos), l’artista planteja una lectura del cos humà a través de les relacions de codependència entre els elements que el conformen. M Reme Silvestre planteja un diàleg a tres bandes quan situa a l’interior de les escultures una selecció de peces dels fons de l’IVAM d’Eugènia Balcells, Miquel Navarro, Tony Cragg, Claes Oldenburg i Joan Cardells, un conjunt d’obres de producció recent de les artistes espanyoles contemporànies amb les qui ha treballat com Cristina Garrido i Sara Marhuenda, així com fragments d’altres peces de les artistes del programa. Segons Ali A. Maderuelo, “M Reme realitza una analogia entre aquesta estructura de fàscia i la institució museística mateixa com un cos en el qual se succeeixen diferents impactes entre els objectes i les maneres de ser i d’estar”.

Finalment, en ‘Al mirar un bosque, ver camellos’ Álvaro Porras realitza un acostament del grafit a la ‘cultura del ferrocarril’ en el territori espanyol, a partir d’una investigació centrada en els trens de la Serie 592, col·loquialment coneguts com a “camells”. “Els camells van ser una sèrie de trens de rodalia de començaments dels ‘80 on es va començar a pintar grafits. El seu treball es materialitza en diversos llenços de grans dimensions i escultures formades per travesses de fusta recuperades de les vies de tren”, ha detallat Julia Castelló.

Galeria

Relacionats

[DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro

08 jun. 2023 – 05 nov. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González
DossierIVAM Centre Julio González
[DOSMILVINT-IU] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro (1 trobada) és el nom de la darrera acció de la primera edició d’Art i Context. Entre octubre de 2021 i juny de 2023 s’han activat més de 25 propostes en forma de tallers, conferències,
performances, mediacions o col·laboracions que han tingut lloc a diferents espais, tant dins i fora del museu com a la xarxa, i s’han generat connexions entre diferents capes del context valencià.

Les persones integrants de la primera edició del programa són Diego Navarro i Darío Alva (València, 1991 i Talavera de la Reina, 1993), Claudia Dyboski (València, 1997), Marina González Guerreiro (A Guarda, 1992), Álvaro Porras (Ciudad Real, 1992) i M Reme Silvestre (Monòver, 1992). El marc en què s’inscriu la pràctica es pot entendre des d’una reacció a
la inestabilitat del present i al procés d’abstracció de la realitat contemporània. Reacció que pren forma a través de l’ús de ferramentes digitals, la construcció de narratives escapistes de caràcter especulatiu, la reivindicació del manual o la revisió crítica dels processos històrics. L’exposició continua la mateixa idea que ha articulat el programa, entès com a trobada generacional, un espai d’intercanvi d’inf luències i referents més enllà del museu.

El programa bianual Art i Context proposa una obertura del procés de recerca i producció d’un grup d’artistes relacionat amb el context valencià i seleccionat per un equip curatorial convidat per l’IVAM. La mostra es concep, per tant, com un exercici més dins les obertures públiques del programa, un procés obert i no conclusiu, una reivindicació del momentum de gestació de
les obres com a element generador de sentit. Per a l’exposició, s’ha generat una representació rizomàtica de totes les veus i accions que han passat per i tingut lloc en Art i Context, i es mostren també una sèrie d’artefactes (vegen-se les imatges en aquest dossier) que han anatapareixent en el transcurs dels dos anys, com a conseqüència del treball de les artistes d’aquesta primera edició.

Descarrega dossier complet.

La festa de la cultura impresa torna a l'IVAM

AltresIVAM Centre Julio González
  • La fira, dedicada als llibres d’art i publicacions independents, comptarà amb la participació d’editorials de diferents llocs del món.
  • Destaca un programa d’activitats multidisciplinàries que comptarà amb la presència d’artistes, investigadors, il·lustradors, performers i dissenyadors.

La quarta edició de Recreo Art Book Fair torna a l’IVAM del 20 al 22 d’octubre, consolidant-se com un esdeveniment de renom en el món de les publicacions independents i els llibres d’art.

Esta fira, que serveix com a plataforma d’exhibició i espai de diàleg per a editorials independents, ofereix una experiència única per als amants de la cultura impresa. Fotografia, il·lustració, llibres d’artista, catàlegs, crítica, assaig i arquitectura, són només alguns dels gèneres que es podran explorar en esta quarta edició, que promet destacar per la seua mescla de participació internacional, nacional i local.

Recreo Art Book Fair acollirà un total de 73 editorials provinents de tot el món, incloent-hi països com Alemanya, l’Argentina, Bèlgica, Bolívia, Bòsnia/Hercegovina, el Brasil, els Estats Units, França, Anglaterra, Itàlia, Mèxic, Països Baixos, el Perú i l’Uruguai.

Recreo pretén crear un espai d’intercanvi, producció i representació, participar de la dinamització cultural de València i donar suport al desenvolupament d’una xarxa internacional de creatius. En esta 4a edició es pretén generar un espai obert i col·laboratiu que permeta representar i visibilitzar a creatius emergents i establits del camp de les publicacions i les arts visuals.

El programa d’activitats de marcat caràcter multidisciplinari, contractarà amb una exposició de cartelleria a càrrec de l’artista i dissenyadora francesa, Félicité Landrivon-Brigade Cynophile. Una conferència de Francesc Ruiz sobre la seua relació amb l’edició independent al llarg de la seua carrera com a artista contemporani. La captivadora performance de l’artista Sergej Vutuc, “Feeding back the print” que fusionarà so i fotocopiadores en directe, així com una conferència de la investigadora i antropòloga mexicana Valeria Mata, qui explorarà noves perspectives sobre l’autoria, l’escriptura i les biblioteques. Per als amants de la il·lustració i el disseny, les xarrades de la barcelonina María Medem i del dissenyador portugués João Castro, (fundador de The Royal Studio) seran fites imprescindibles.

A més es presentaran els llibres “Alfredo Ruiz. Camins cap a la modernitat de les falles”, presentació que comptarà amb la presència de Núria Enguita, Anna Ruiz, Álvaro de los Ángeles, Alejandro Lagarda, Albert Ferrer, Ricardo Ruíz, Daniel Escobedo i Alfredo Ruiz; i “Trascity”, publicació editada amb motiu de l’exposició homònima que es pot veure en la galeria 3 de l’IVAM Centre Julio González. Participaran en la presentació: Alberto Feijóo, Àngels Miralda, Jon Uriarte i Jaime del Corro.

Consulta tota la programació en el web de Recreo.

Recreo és una iniciativa conjunta de l’editorial Handshake, liderada per Rubén Montesinos i Jaime Sebastián, i Santanasantana, l’estudi format per Aythami Castellano i Iván Santana. Els organitzadors tenen com a objectiu principal crear un espai inclusiu, plural i intergeneracional que promoga l’intercanvi, la dinamització cultural, la formació professional i el desenvolupament d’una xarxa internacional de creatius.

Relacionats

Presentació publicació “Alfredo Ruiz. Camins cap a la modernitat a les falles”. Recreo

20 oct. 2023
ConversesIVAM Centre Julio González

Presentació publicació “Trascity”. Recreo

21 oct. 2023
ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa amb les artistes Nina Hoechtl i Naomi Rincón Gallardo juntament amb la curadora i historiadora d'art Rían Lozano

ConversesIVAM Centre Julio González

A través de paròdies, mascarades i fabulacions, allò (con)fabulatiu es posiciona en les pràctiques artístiques de Nina Hoechtl i Naomi Rincón Gallardo com un lloc performàtic de pensament crític i especulació. En aquest terreny, diversos esdevenirs humans i més-que-humans s’entrecreuen amb processos historicomítics, mitjançant l’ús del desig i del trastocament de narratives i ordres simbòlics imposats des de l’àmbit colonial.

Lxs artistes, en conversa amb la curadora i historiadora d’art Rían Lozano, presentaran les seues f(r)iccions i (con)fabulacions. La seua presentació adonarà de com els seus treballs i les seues investigacions acullen diferents posicionaments, desitjos, anhels, així com contradiccions, ensopegades i fracassos en la creació de contramons. La conversa convida a un passeig transtemporal per deliris guerrers, estridències atapeïdes, retorns d’espectres necis, revisionismes bastards i cançons febrils.

Nina Hoechtl és artista visual, investigadora, curadora i docent. Concep i practica la investigació com un exercici transdisciplinari on combina les pràctiques artístiques, arxivístiques i analítiques, amb l’estudi de les arts visuals.

Naomi Rincón Gallardo és artista visual i docent. Les seues fabulacions míticopolítiques integren els seus interessos per la ficció especulativa, els vídeos musicals, les epistemes mesoamericanes, les festes populars i la fabricació manual d’utillatge i vestits.

Rien Lozano és historiadora de l’art, investigadora de l’IIE-UNAM i membre del projecte Dones en Espiral. Actualment realitza una estada com a investigadora sènior al CIA de la UMH.

Amb Alberto Feijóo i l'equip mediació de l'IVAM

EducacióTallersIVAM Centre Julio González

L’IVAM planteja una escola d’estiu específica que, desenvolupada per l’artista Alberto Feijóo i l’equip de mediació del museu, aprofundisca en el concepte de collage. La pràctica d’Alberto Feijóo serà el centre d’un procés comú enfocat a desenvolupar, al llarg de la setmana, un projecte artístic col·laboratiu entre els joves assistents, alguns dels quals provenen del Servei d’Acolliment Residencial i Justícia Juvenil de la Direcció General d’Infància i Adolescència de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana. Es vincularà part de la producció amb l’espai del museu i finalitzarà amb una xicoteta mostra oberta dels treballs instal·lats i disseminats per l’IVAM, en format de vernissage, al final de la setmana.

INFORMACIÓ PRÀCTICA:

  • Data: de dilluns 10 de juliol al divendres 14 de juliol
  • Horari: 10 a 14 h cada dia
  • Dirigit a: joves de 13 a 17 anys
  • No es requereixen coneixements artístics
  • Inscripció prèvia obligatòria per a l’escola d’estiu completa (no per dies alternatius).

Relacionats

Trascity. Alberto Feijóo

01 jun. 2023 – 07 gen. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Amb Alberto Feijóo i l'equip mediació de l'IVAM

MediacióIVAM Centre Julio González

L’IVAM escala i produeix una proposta específica del Club Collage d’Alberto Feijóo adaptat i dirigit especialment per a població penitenciària. L’artista, amb el suport de l’equip de mediació de l’IVAM, articularà una proposta a desenvolupar als mateixos centres penitenciaris sol·licitants.

A partir del collage, el taller se centrarà en la creació d’imatges i realitats alternatives, així com la traducció d’altres possibilitats visuals a imatges fotogràfiques de recursos florals, camins, paisatges perifèrics, de pell o horitzons que siguen el motor principal de la proposta per a la creació individual de petites escenografies.

Per a més informació: educacio@ivam.es

Relacionats

Trascity. Alberto Feijóo

01 jun. 2023 – 07 gen. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Amb Alberto Feijóo i l'equip mediació de l'IVAM

MediacióJovesIVAM Centre Julio González

L’IVAM planteja una escola d’estiu específica que, desenvolupada per l’artista Alberto Feijóo i l’equip de mediació del museu, aprofundisca en el concepte de collage. La pràctica d’Alberto Feijóo serà el centre d’un procés comú enfocat a desenvolupar, al llarg de la setmana, un projecte artístic col·laboratiu entre els joves assistents, alguns dels quals provenen del Servei d’Acolliment Residencial i Justícia Juvenil de la Direcció General d’Infància i Adolescència de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana. Es vincularà part de la producció amb l’espai del museu i finalitzarà amb una xicoteta mostra oberta dels treballs instal·lats i disseminats per l’IVAM, en format de vernissage, al final de la setmana.

INFORMACIÓ PRÀCTICA:

  • Data: de dilluns 10 de juliol al divendres 14 de juliol
  • Horari: 10 a 14 h cada dia
  • Dirigit a: joves de 13 a 17 anys
  • No es requereixen coneixements artístics
  • Inscripció prèvia obligatòria per a l’escola d’estiu completa (no per dies alternatius).

Relacionats

Trascity. Alberto Feijóo

01 jun. 2023 – 07 gen. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González
DossierIVAM Centre Julio González

El projecte Trascity d’Alberto Feijóo (Alacant, 1985) proposa un espai físic i mental a la sala d’un museu. Un espai construït a partir d’una sèrie d’estances i d’altres configuracions d’imatges i objectes. Un assemblatge pel qual podem deambular de manera distreta o, com el seu revers, concentrar-nos en la seua densitat i descubrir, a cadascun dels espais, configuracions diverses que ens fan pensar en les diferents maneres d’habitar un món: rèplica d’una cosa que pasa a l’exterior, lloc de treball, punt de trobada, espai en construcció, arxiu d’imatges o un traster d’obres i objectes del passat.

Trascity fa referència a un lloc físic, un local comercial de lloguer de trasters d’Alacant, situat al carrer on l’artista resideix. Tanmateix, és també un espai mental: trash és una de les maneres de nomenar el fem en anglés, i tras- és un prefix que significa el que està darrere, o el que ve després. Trascity seria llavors, literalment, el que està darrere de la ciutat i, metafòricament, es referiria a les seues deixalles, a allò que deixem arrere. És, en aquest cas, el nom propi d’un territori íntim que anomenem genèricament traster: una versió freda i anònima d’aquell lloc —en altre temps carregat d’encantament burgès— que era la golfa: sempre tancat i a l’espera de la clau que iniciava el moviment de la ment. (Una clau que, com a potencia intrusa, apareix a l’exposició en forma d’adhesiu). El traster és el món de les coses, d’aqueixos objectes que han perdut la seua primera funció. Coses que són matèria vibrant, que viuen una vida diferent, pròpia i aliena als hàbits i projectes humans, resistents a la normalització del que és ordinari.

Multiplicitat, diversitat, mutabilitat i desplaçament continu són carascterístiques que l’artista ens ofereix en aquesta exposició, amb les quals estableix processos d’identificació múltiples que ens permeten pensar l’allau d’imatges que conforma i ocupa els nostres cossos des de diversos punts de vista. Alberto Feijóo és artista visual, treballa sobretot en l’àmbit del fotogràfic, i es considera també aprenent, així com acumulador –sobretot d’imatges– i col·leccionista. Com un DJ que manipula pistes de so, les imatges, pròpies i alienes, ocupen l’espai en configuracions molt diverses: sempre a partir de juxtaposicions, vincles conceptuals i formals, com collage en moviment. Columnes fotogràfiques, a manera de pilars, imatges emmarcades en paspartús desbordats o fotografies que fan referència a allò tàctil i que entapissen cadires i sofàs on seure a descansar, conviuen i donen forma a les cinc estances que componen l’exposició.

Descarregar dossier en valencià.

‘Trascity’ transforma la galeria 3 en un traster per a reflexionar sobre la imatge, l’acumulació d’objectes, el continu desplaçament, la precarietat i el mateix sistema de l’art

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

L’artista Alberto Feijóo (Alacant, 1985) ha transformat la galeria 3 de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) en un traster per a reflexionar sobre la cara B de les ciutats, els rols i els espais que ocupen les persones i els objectes que s’hi acumulen i es col·leccionen, entre els quals, imatges.

La comissària de la mostra i directora de l’IVAM, Nuria Enguita, acompanyada per l’artista, ha presentat el projecte expositiu ‘Trascity’, que es podrà visitar des de l’1 de juny al Centre Julio González. La instal·lació, concebuda específicament per a la galeria 3 del museu, es planteja com un passeig per un carrer on el visitant es pot detindre en cadascuna de les estances o transitar pel carrer principal. “La instal·lació reformula des de diverses perspectives els usos de la sala expositiva: un lloc de treball, un punt de trobada, un lloc de descans, un arxiu o un magatzem”, segons Enguita.

Cadires entapissades, sofàs i pufs —que Feijóo denomina “dispositius de descans”—; columnes fotogràfiques a manera de pilars; caixes, i objectes, que podrien estar emmagatzemats en un traster, ocupen les cinc estances en les quals s’ha dividit la sala, cadascuna de les quals representa els cinc rols d’Alberto Feijóo: l’artista visual, el col·leccionista, el fotògraf, l’acumulador i l’aprenent. “Són rols universals. Personalitats o activitats diferents que ocupe de manera simultània per a fer front a una realitat complexa, inestable i precària”, va explicar el creador.

Una mudança de Londres a Alacant, la seua ciutat natal, va ser el catalitzador del projecte. ‘Trascity’ fa referència a un lloc físic, un local comercial de lloguer de trasters que està situat al carrer alacantí on viu l’artista. “No obstant això, és també un espai mental: trash és una de les maneres d’anomenar el fem en anglés, i tras un prefix que significa el que està darrere, o el que ve després”, va explicar la comissària. ‘Trascity’ seria llavors, literalment, el que està darrere de la ciutat i, metafòricament, les seues deixalles, el que deixem arrere. Per a l’artista, “‘Trascity’ és un collage de les ciutats occidentals que he transitat”, va resumir.

La imatge com a objecte

En el primer espai es mostren fotografies de xics en posicions de descans, que contrasten amb l’agressivitat de l’skyline de la ciutat. Un skyline que representa, d’una manera simbòlica, l’ambició, el poder, la jerarquia, el vessant heteropatriarcal en el sentit més violent. Per a Feijóo, aquests treballs “sorgeixen de pensar la imatge com un cos que entra en contacte amb altres i es transforma en objecte tridimensional de consum i col·leccionisme. Una imatge que podem habitar, que ens envolta i que envoltem, que s’independitza del mur i viu altres vides”.

En la segona sala es veu com el treball de l’artista està molt atent a la matèria i a les seues acumulacions. Coses apilades, muntanyes de residus, de restes, que ja no són unes muntanyes naturals, sinó totalment artificials, creades per l’home. “Multiplicitat, diversitat, mutabilitat i desplaçament continu són característiques que ens ofereix l’artista en aquesta exposició, amb les quals estableix processos d’identificació múltiples que ens permeten pensar l’allau d’imatges que conforma i ocupa els nostres cossos des de diversos punts de vista”, ha matisat la directora de l’IVAM.

Per a aquesta exposició, Feijóo ha treballat amb un ferrer d’Alcoi, Max Herrero. En el seu taller va trobar una caixa plena de xapes redones, que van decidir soldar junt amb uns tubs quadrats a manera d’asta, com si es tractara de senyals de trànsit de grandària reduïda. La ciutat és una realitat recurrent en l’imaginari de l’artista, i la part posterior dels senyals de trànsit funciona per a ell com a abstraccions urbanes, com una «cara B» que conté molta més informació que la cara principal.

A la sala dedicada al seu rol com a fotògraf, les imatges van un pas més enllà del collage fotogràfic, suposen més aviat una mise en abyme: una imatge que conté una altra, creant una ‘xarxa fotogràfica’ en comptes d’una ‘sèrie fotogràfica’. En l’última estança, l’artista construeix un gabinet de discos, revistes musicals d’èpoques passades i altres referències, relacionant imatges seues amb altres que no ho són, en un exercici d’apropiació i intervenció d’aquell material imprés que ja existia. “El col·leccionista per a mi és una figura misteriosa”, va apuntar Feijóo. “Sol ser una persona anònima i, al mateix temps, algú que té poder”.

Nuria Enguita ha conclòs la presentació destacant que Alberto Feijóo és artista visual, treballa sobretot en l’àmbit fotogràfic i es considera també aprenent, així com acumulador –sobretot d’imatges– i col·leccionista. “Com si es tractara d’un DJ, manipulant pistes de so, les imatges, pròpies i alienes, ocupen l’espai en configuracions molt diverses: sempre a partir de juxtaposicions, de vincles conceptuals i formals, en un collage en moviment”.

Un videojoc ballat al museu

EscèniquesTallersIVAM Centre Julio González

Club Mutante planteja la proposta Spaces are dancefloors per tal d’oferir el mateix IVAM com a espai lúdic, pensant el museu com les escenes d’un videojoc impossible que s’activa ballant: d’un cypher de hip-hop a l’esplanada, a ambient Waacking al lab3, Shuffles al vestíbul o a imaginar en col·lectiu partitures corporals inspirades als logotips de l’exposició de La Nave. El pas de pantalla del joc és el pas entre espais de l’IVAM, on les i els assistents podran avançar a base d’exercicis i freestyle guiats de col·laboradors especialistes a cada ball. El final del joc obre el vestíbul de l’IVAM com a pista de ball, de trobada i celebració oberta a tot tipus de cossos i balls: freestyle per a totes.

La proposta Spaces are dancefloors és una continuació del projecte per a joves Pump The Beat , amb què obrim els espais de l’IVAM per activar-los des del joc, el cos i les danses urbanes ocupant el museu com a possible pista de ball, com a dancefloor de trobades i aprenentatges.

No es requereix coneixements previs de danses urbanes per assistir-hi.