Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • La balladora de flamenc oferirà esta actuació en el marc de l’exposició ‘popular’ divendres que ve, 1 de desembre

 

València (27.11.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) acosta el flamenc amb arrels africanes de Yinka Esi Graves (Londres, 1983). El pròxim 1 de desembre, a les 19.00 hores, la balladora oferirà una ‘performance’ específica en les galeries 4 i 5 del museu que acullen l’exposició ‘popular’, comissariada per Pedro G. Romero.

La ‘performance’, que porta per títol ‘Transposició’, està inspirada en les seues pròpies experiències com a balladora de flamenc afrodescendent. Es presenta en forma d’un concert ‘party’, gènere escènic de Ghana, país d’ascendència de l’artista. La peça és una extensió de la sèrie ‘The Disappearing Act’, quatre audiovisuals de Graves que es mostren en l’exposició ‘popular’.

En paraules de Pedro G. Romero, “en esta sèrie filmada per Miguel Ángel Rosales, Yinka assenyala llocs on la desaparició del que és humà va tindre lloc, on vam veure aparéixer l’esclau. Amb tècniques de cos mimètiques, de camuflatge o distinció veiem una mutació en eixe aparéixer, desaparéixer i reaparéixer de l’imaginari afrodescendent”.

Situant el flamenc en el centre, el treball de Graves opera entorn de la invisibilitat de l’experiència d’una dona negra en la diàspora, donant-li veu. L’artista és una ferma defensora de les arrels africanes que s’atribuïxen al flamenc, com la improvisació, el lament en el cant, els salts acrobàtics i el sentit de ball i música que s’articulen amb la comunitat. La relació entre un ritme dinàmic, un vocabulari específic i la idea que els que miren també participen són formes expressives de la diàspora africana.

Nascuda al Regne Unit, però amb arrels a Ghana, Jamaica i Cuba, la ballarina és llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Sussex. L’any 2009 es va establir a Madrid per a formar-se a l’Escola de Flamenc Amor de Dios i després amb mestres com Yolanda Heredia, La Lupi i Andrés Marín a Sevilla.

Yinka Esi Graves és, a més, una de les docents convidades d’Articulacions, el programa d’estudis internacional sobre teories i pràctiques artístiques de l’IVAM en col·laboració amb la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de València (UV).

 

‘popular’

L’exposició proposa una reflexió sobre l’imaginari cultural d’allò que és popular a través de més de 1.500 obres de la col·lecció de l’IVAM a partir d’una tesi: aquells grups que no tenen representació política tenen un excés de representació simbòlica, com ocorre amb la cultura afrodescendent, àrab o gitana.

La mostra s’endinsa, així mateix, en el món del flamenc i algunes de les seues formes de representació contemporànies, on s’inserix el treball que presentarà Yinka Esi Graves.

Galeria

Relacionats

Transposició. Performance de Yinka Esi Graves

01 des. 2023
ArticulacionsEscèniquesIVAM Centre Julio González

En el marc del seminari “Ser artista. Seminari Julio González”

SeminarisIVAM Centre Julio González

Jordana Mendelson presenta la conferència Modern Banalities: Recto and Verso of the Artistic Self en el marc del seminari Ser artista. Seminari Julio González, coordinat per Juan José Lahuerta, que busca proposar una nova lectura de l’obra de l’artista.

“Esta xarrada explora el paper de les postals en la creació de personalitats artístiques que van circular àmpliament en el segle XX entre artistes, escriptors i el públic en general. Amb temes que anaven des d’obres mestres artístiques fins a llocs turístics i temes etnogràfics, els artistes moderns van expressar la seua diversió i admiració per estes xicotetes i efímeres peces de la cultura visual moderna mentre les compartien amb familiars, amics i coneguts. Situades en el context d’altres artistes que van recórrer a la postal de la comunicació (i la creativitat), les postals de Julio González ofereixen una altra oportunitat per a considerar les formes en què la seua adopció de la cultura de masses va reflectir la d’altres artistes, com Pablo Picasso, Joan Miró i Salvador Dalí, entre altres. Les postals eren particularment fascinants per als surrealistes, especialment per a poetes com Paul Éluard. El gir de González cap a la postal va ser part d’un fenomen generacional que va quedar registrat en la premsa literària i generalista com alguna cosa que va marcar una nostàlgia pel canvi de segle, i va mantindre la postal circulant en la ment i obra dels artistes molt més allà de la seua època daurada” Jordana Mendelson.

 

Jordana Mendelson (1970). Doctorada en Història de l’Art per la Universitat de Yale. Directora del Centre Rei Joan Carles I d’Espanya i professora del Departament d’Español i Portugués de la Universitat de Nova York. És autora de Documenting Spain: Artists, Exhibition Culture, and the Modern Nation 1929-1939 (2005) i coeditora de Postcards: Ephemeral Histories of Modernity (2010). Ha comissariat Miró i ADLAN (2021), Encuentros con los años 30 (2012), Revistas y Guerra 1936-1939 (2007), Otras armas: fotografía y cultura impresa durante la Guerra Civil Española (2007), Margaret Michaelis: Fotografía, Vanguardia y República en la Barcelona de la República (1998). És membre del comité assessor de l’Arxiu Espanyol d’Art i Cultura i Història i del Consell Editorial de Modernisme/Modernitat i actualment és editora de la Revista d’Estudis Culturals Espanyols. Va dirigir el Seminari Internacional de l’IVAM: Renau en l’Exili en 2021.

Videos

Relacionats

Ser artista. Seminari Julio González

12 des. 2023
SeminarisIVAM Centre Julio González

Ser artista. Julio González

28 oct. 2022 – 12 gen. 2025
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

En el marc del seminari “Ser artista. Seminari Julio González”

SeminarisIVAM Centre Julio González

Rocío Robles Tardío presenta la conferència Pablo Picasso, Julio González: ser exposició, en el marc del seminari Ser artista. Seminari Julio González, coordinat per Juan José Lahuerta, que busca proposar una nova lectura de l’obra de l’artista.

“En la biografia del llenç Guernica (1937) de Pablo Picasso, el Stedelijk Museum d’Amsterdam ocupa un lloc singular, perquè es podria dir que és la primera institució que va voler exposar-lo des del seu context original, segons un projecte de 1955. En este sentit, la intenció va ser reconstruir, tant com fora possible, el Pavelló d’Espanya en l’Exposició Internacional de París de 1937 mitjançant la reunió de les obres considerades fonamentals, entre elles Montserrat (1936-1937) de Julio González, que s’havia incorporat a les col·leccions del museu holandés en 1950. Esta intervenció versarà sobre eixe projecte expositiu, l’exposició que finalment va resultar i l’associació Guernica — Montserrat en les seues declinacions en algunes exposicions posteriors.” Rocío Robles Tardío.

 

Rocío Robles Tardío és Professora d’Història de l’Art en la Universitat Complutense de Madrid. Co-comissària de les exposicions Un sitio para pensar. Escuelas y prácticas educativas experimentales de arte en el País Vasco, 1957-1979 (Artium Museoa i Fundació Museu Jorge Oteiza, 2022) i Encuentros con los años 30 (Museu Reina Sofia, 2012). Membre de l’equip del projecte digital Repensar Guernica del Museu Reina Sofia en la seua primera fase i llançament (2017). Autora de diversos llibres i articles, destaca Informe Guernica. Sobre el lienzo de Picasso y su imagen (Edicions Asimètriques, 2019), o la seua col·laboració en el catàleg de l’exposició Guernica (Musée national Picasso-Paris, 2018). S’afigen les edicions de les antologies Picasso y sus críticos I. Recepción del Guernica, 1937-1947 i Picasso y sus críticos II. Los años comunistas (Edicions de La Central, 2012), sense oblidar el seu llibre Pintura de humo (Editorial Siruela, 2008). Va gaudir d’una beca d’investigació en el Departament d’exposicions del Museu Reina Sofia (2012-2014) i és membre de FABA Research Program 2021-2024.

Videos

Relacionats

Ser artista. Seminari Julio González

12 des. 2023
SeminarisIVAM Centre Julio González

Ser artista. Julio González

28 oct. 2022 – 12 gen. 2025
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

En el marc del seminari “Ser artista. Seminari Julio González”

SeminarisIVAM Centre Julio González

Celia Marín presenta la conferència Cosir i Soldar el marc del seminari Ser artista. Seminari Julio González, coordinat per Juan José Lahuerta, que busca proposar una nova lectura de l’obra de l’artista.

“Julio González va aprendre a soldar durant la Primera Guerra Mundial. La seua relació amb la soldadura marca el curiós camí que porta a esta tècnica de ser un art útil modern i nou, a una tècnica necessària en l’esforç de l’art  de la guerra i que finalment es transforma, a les seues mans, a allò que els teòrics del segle XIX deien un art pur, després ja de tota utilitat i fins pràctics. El que mostrarà esta conferència és, precisament, com es forma l’imaginari visual d’estos moderns artificis i la relació entre l’ull que observa, la mà que controla l’eina i l’obra”, Celia Marín.

 

Celia Marín és arquitecta, té un màster en Teoria i Història de l’Arquitectura (ETSAB-UPC) i és Doctora en Història (UPF). Es dedica principalment a la investigació i la docència relacionada amb la teoria i la història de l’arquitectura i l’art. En l’actualitat és Professora Lectora en el Departament de Teoria i Història de l’Arquitectura de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (UPC-BarcelonaTech). Ha col·laborat en projectes relacionats amb la història de l’arquitectura i l’art per a institucions com el CCCB, Fundació Mies van der Rohe, Museu d’Història de Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya o el Museu Picasso de Barcelona.  

Videos

Relacionats

Ser artista. Seminari Julio González

12 des. 2023
SeminarisIVAM Centre Julio González

Ser artista. Julio González

28 oct. 2022 – 12 gen. 2025
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

En el marc del seminari “Ser artista. Seminari Julio González”

SeminarisIVAM Centre Julio González

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) organitza el Seminari Ser artista. Seminari Julio González que proposa una nova lectura de l’obra de l’artista, coordinat per Juan José Lahuerta, comissari de l’exposició Ser artista. Julio González i autor del llibre de la mostra, qui impartirà la conferència Julio González: ferro, avions, guerra, targetes i màscares.

“Com és notori, durant els anys de la primera guerra mundial Julio González va aprendre la tècnica de la soldadura autògena. Més enllà del mite que s’ha format al voltant d’esta qüestió -un Julio González treballant poc menys que en les cadenes de muntatge d’una Renault militaritzada- esta conferència es proposa seguir un camí d’un sol sentit, però amb dos o més adreces, que comença en el ferro, en efecte, com no, però que passa per alguns dels espectacles de l’època -els avions- mostrats a través dels media més populars -les targetes postals- i acaba, encara que provisionalment, en algunes màscares no realitzades per González, sinó contemplades per ell”, Juan José Lahuerta.

 

Juan José Lahuerta és professor d’Història de l’Art a l’Escola TS d’Arquitectura de Barcelona. Ha ensenyat en universitats com el IUAV de Venècia o la Nova York University, entre altres. Ha sigut conservador del Museu Picasso de Barcelona i cap de col·leccions del Museu Nacional d’Art de Catalunya. Entre els seus últims llibres poden esmentar-se: Religious Painting. Picasso and Max Von Moos (2015); Marginalia. Aby Warburg, Carl Einstein (2015); Photography or Life: Popular Mies (2015); On Loos, Ornament, and Crime (2015), i Arte en la época del infierno (2022). Ha sigut comissari d’exposicions com Picasso. Romànic (MNAC, Barcelona, amb la col·laboració del Musée Picasso, París, 2015); Gaudí (MNAC, Barcelona i Musée d’Orsay, París, 2022) i Julio González. Ser Artista (IVAM, València, 2023). És membre del consell científic de Casabella (Milà) i fundador i director de l’editorial Mudito & Co (Barcelona, Nova York, Venècia).

Relacionats

Ser artista. Seminari Julio González

12 des. 2023
SeminarisIVAM Centre Julio González

Ser artista. Julio González

28 oct. 2022 – 12 gen. 2025
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Carlos Maiques trasllada el seu estudi al Lab3 de l'IVAM

Proyectos LABIVAM Centre Julio González

Convidem a Carlos Maiques a traslladar el seu estudi al Lab 3 de l’IVAM, un taller temporal en el qual l’artista només demanda a les seues visites “no tindre pressa”.

Pareidolia hipercúbica és un taller obert de reconeixement de situacions en desplaçament, un trànsit entre els mons i finestres de la percepció, les nocions de distància, magnitud, escala, dimensió, proporció, mesura i variació.

Un punt de trobada al que no es veu o s’esvaeix a primera vista, amb la porta oberta als afores de l’atzar:  compartint pràctiques i reflexions, interpretacions recollides en diferents tècniques i formats que aborden la formes, causes i conseqüències de les mutacions en diferents àmbits: des d’un comentari o un dibuix a una presentació o una performance electrònica.

Pareidolia hipercúbica. Accions

L’espai estarà obert d’11 a 14h i de 17 a 19h, en eixe horari Maiques et rebrà en el seu estudi temporal.

  • Obertura i presentació. 22 desembre, a les 18.30h
  • 23 de desembre. Caminar
    Sempre és una mica més a anar d’un lloc a un altre.
  • 26 de desembre. Paraules encadenades, conceptes deslligats – Activitat a les 17.30 h
  • 27 de desembre Reparar converses / Recollir incògnites – Taller, horari continuat
    Un dia per a sargir i apedaçar, corregir i sorprendre’s.
  • 28 de desembre. Ací és mentrestant – Taller, horari continuat
    La vida és un lloc que és temps.
  • 29 de desembre. Yaru & el Dr. Noguchi – Mostra d’objectes, horari continuat
    El record. Entre alguna cosa que es queda o alguna cosa que s’ha perdut. Sobre la distància de les coses a l’interior. Sobre la proximitat de quasi el mateix en l’exterior.
  • 30 de desembre. El gran silenci – Sessió d’observació, horari continuat
    Arecibo. Observant les estreles. El caçador celeste i les primeres constel·lacions de sentit.
  • 31 de desembre. Tot alhora al mateix temps a tot arreu – Taller de confeti i maraques, d’11.00 a 14.00 h
    Celebració. All Tomorrow Parties. Simulació simultània.
  • 2 de gener. Northumberland Road. – Taller, horari continuat
    Carrers de doble direcció. Una sèrie d’escultures sobre el trànsit, els circuits i els passadissos.
  • 3 de gener. Els cants de la demolició – Jam d’improvisació electrònica, a les 17.30 h
  • 4 de gener. Gràcies per la seua visita. Horari continuat
    Agraïment. Poema a la duració.
  • 5 de gener. Austràlia, d’11.00 a 14.00 h

 

Carlos Maiques (València, 1971) investiga les imatges i els seus circuits, intervals i combinacions, utilitzant diversos mitjans, però principalment el dibuix. És llicenciat en Belles arts i becari Erasmus en Southampton. Premi INJUVE 1999. Premi Fundació Divina Pastora 2015. Ha publicat en diverses editorials nacionals i internacionals, i exposat el seu treball en galeries com Luis Adelantado o Espai Visor. Col·labora amb l’associació cultural Plutón.

Relacionats

Torna el Nadal a l’IVAM

23 des. 2023 – 07 gen. 2024
EducacióTallersVisitesIVAM Centre Julio González

Estudi obert. LUCE

01 jul. 2022 – 11 set. 2022
IVAM LabIVAM Centre Julio González
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

La segona edició d’Articulacions aprofundeix en la idea d’articular, connectar i possibilitar. Articular té el seu origen en el terme llatí articulus, que significa peça de connexió. Un articulus és allò que és capaç de traçar un pont entre l’externament visible i el microscòpicament invisible, unint el micro amb el macro, i desplaçant el debat dualista de l’escala cap a un sobre l’articulació, la conjuntura o la relació. Quan s’utilitza com a adjectiu, articulat, remet a la capacitat per a utilitzar un llenguatge capaç d’expressar conceptes complexos, sostindre capes de sentit i possibilitar l’escolta a través de l’eloqüència. Però, quan va acompanyat del terme reticulat, remet a la capacitat de fer pell, membrana o coneixement ercarnat. Una articulació reticular és, en definitiva, allò que planteja el programa ARTICULACIONS 2023/24.

El Programa Públic associat a esta edició permetrà que algunes de les convidades compartisquen les seues investigacions amb la ciutadania:

2 nov 2023 – Projecció < … – OHPERA – MUET – … > i trobada amb Alejandra Riera

22 nov 2023 – Visita a “Anhel de Llum del Sud” amb Otobong Nkanga

1 desembre 2023 – “Transposició”. Performance de Yinka Esi Graves

19 desembre 2023 – Projecció. Isabelle Stengers: Construir l’esperança a la vora de l’abisme

11 gener 2024 – Oficina sense número. Bulegoa z/b

1 febrer 2024 – Un programa d’absolut desordre. Museu universal i post-museu. Conferència de Françoise Vergès

27 de març 2024 – Ciència de les dones: experiència en la cadena tèxtil des del Ayllu Mayor Qaqachaka, amb Elvira Espejo

18 d’abril 2024 – El treball de l’escena amb Andrea Soto Calderón

24 d’abril 2024 – Art and Medium. Una conferència de Yuk Hui

23 maig 2024 –Al-Madhafah: The Hospitality Room. Sandi Hilal 

En este enllaç pots explorar l’arxiu generat en les obertures de la primera edició del programa.

Relacionats

Articulacions – Programa Públic 22/23

06 oct. 2022 – 30 jun. 2023
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Articulacions – programa d’estudis IVAM · UV · UPV

08 jun. 2023

En el marc de l'exposició Ser artista. Julio González, comisariada per Juan José Lahuerta

SeminarisIVAM Centre Julio González

En coincidència amb l’exposició Ser artista. Julio González, i amb la pròxima publicació del llibre que acompanya a esta exposició, l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) organitza un seminari que proposa una nova lectura de l’obra de Julio González. Coordinat per Juan José Lahuerta, comissari de l’exposició i autor del llibre, el seminari comptarà amb la participació de Jordana Mendelson, Rocío Robles Tardío i Celia Marín.

Tant l’exposició com el llibre proposen una visió contínua de l’obra de Julio González a través d’uns temes que, provinents de l’acadèmia, la travessen completament: des del nu femení, tema acadèmic per excel·lència, que González desenvolupa en tots els seus aspectes, fins a la maternitat, que culmina en l’escultura Montserrat del Pavelló de la República espanyola de 1937. A més de dibuixos, pintures, joies o escultures de la col·lecció de l’IVAM, l’exposició inclou una gran quantitat de manuscrits, cartes, documents i fotografies que no sols complementen o contextualitzen la seua obra, sinó que formen part essencial d’ella, i que han sigut recollits també en les pàgines del llibre.

Sobre esta base pot explicar-se millor les dues cares que conviuen en l’obra de Julio González: d’una banda, el seu origen en un taller artesà, la metal·listeria paterna, que semblaria ser també el seu destí, i, per un altre, enfront d’este destí, una voluntat és ser artista, en el sentit idealitzat que la fi de segle dona a eixa paraula. L’obra extraordinària de Julio González és la d’un escultor que ha vençut a aquella “tirania”, fent de l’ofici i del ferro, precisament, la condició i el material d’una obra radicalment nova, protagonista indiscutible de les grans transformacions experimentades per l’art en l’època de les avantguardes.

El seminari s’enfocarà cap a l’aprofundiment d’alguns d’eixos temes, com, per exemple, la relació de Julio González amb Picasso en la seua formació com a artista d’avantguarda; l’ús que González fa de materials d’origen popular, com les targetes postals, tan abundants en els seus arxius i presentades en conjunt per primera vegada en esta exposició; els manuscrits de González i la seua visió de l’art i l’artista a través dels seus intents de teorització de la seua obra; la revisió de la vida de González en l’escenari del París de la modernitat i les avantguardes; o, en fi, la posteritat de l’obra de Julio González i la seua presència en la construcció de la història de l’art modern. Totes estes visions seran complementàries i pensades per a permetre la discussió oberta i l’aprofundiment crític en una obra de la qual encara hi ha molt a aprendre i gaudir.

 

PROGRAMA SEMINARI

Dimarts 12 de desembre, d’11 a 19.30h. IVAM Centre Julio González

11.00 h.- Benvinguda Nuria Enguita. Directora de l’IVAM

11.15 h.- Conferència Julio González: ferro, avions, guerra, targetes i màscares de Juan José Lahuerta. Professor d’Història de l’Art a l’Escola TS d’Arquitectura de Barcelona

12.30 h.- Conferència Modern Banalities: Recte and Vers of the Artistic Self  de Jordana Mendelson. Directora del King Joan Carles I of Spain Center d’Espanya a Nova York. En anglés amb traducció simultània

Pausa

16.00 h.- Visita comentada a l’exposició. Equip de mediació IVAM

16.45 h.- Conferència Pablo Picasso, Julio González: ser exposició de Rocío Robles Tardío. Professora d’Història de l’Art en la Universitat Complutense de Madrid

18.00 h.- Conferència Cosir i Soldar de Celia Marín. Professora Lectora en el Departament de Teoria i Història de l’Arquitectura de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (UPC-BarcelonaTech)

19.15 h.- Conclusions a càrrec de Juan José Lahuerta i Nuria Enguita

Relacionats

Ser artista. Julio González

28 oct. 2022 – 12 gen. 2025
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Un diàleg amb l'artista en el marc de la seua exposició. Activitat relacionada amb el programa d'estudis Articulacions

VisitesIVAM Centre Julio González

Amb motiu de la seua participació en el programa d’estudis Articulacions, l’artista Otobong Nkanga realitzarà una visita dialogada a la seua exposició Craving for Southern Light (Anhel de Llum del Sud). Et convidem a acompanyar-nos en este recorregut per la mostra on la pròpia Nkanga desgranarà els seus processos de treball, les seues metodologies, referències i imaginaris; així com les urgències i motors de la seua pràctica.

Otobong Nkanga (Kano, Nigèria, 1974) és una artista que entén el món com una successió de fets interconnectats i de capes superposades. Per a ella, res succeeix si no ho fa en relació amb l’entorn en el qual es viu o del qual es fuig, amb la història personal i política, amb els cossos i la memòria. Tal vegada per això necessita emprar diferents mitjans artístics per a completar la seua visió extensa del món. A través de dibuixos, pintures, collages, escultures, instal·lacions o performances, Nkanga obri les possibilitats del complex per a sintetitzar una idea, un procés vital i una mirada que definisca el moment present. El seu posicionament i les seues pràctiques són profundes i poètiques, i mai deixen indiferent.

Relacionats

Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud

13 jul. 2023 – 07 gen. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 23/24

15 nov. 2023

En el marc de l'exposició 'popular', comissariada per Pedro G. Romero i el programa d'estudis Articulacions

ArticulacionsEscèniquesIVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició popular comissariada per Pedro G. Romero, Yinka Esi Greus realitzarà la performance específica Transposició. L’artista participa així mateix en el programa d’estudis Articulacions.

Transposició

Pirateja, aguaita, comuna,
Pirateja, aguaita, comuna,
Pirateja, aguaita, comuna,
Pirateja, aguaita, comuna,
transposar la invisibilitat.

Feix d’ella un ball, repeteix-lo

Transposition

Hack, haunt, commune,
hack, haunt, commune,
hack, haunt, commune,
hack, haunt, commune,
transpose the invisibility.

Make it a danse, on repeat.

Yinka Esi Graves continua pensant a través del marc de la seua obra The Disappearing Act per a reflexionar sobre com situar-se entre el lloc intramurs i la sobreexposició sobtada sense cremar-se en la llum. El seu treball explora els vincles entre el flamenc i altres formes d’expressió corporal, en particular des d’una perspectiva contemporània i de la diàspora africana.

Videos

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 23/24

15 nov. 2023

Fotografia en la col·lecció de l'IVAM des de 1950

Col·leccióConversesIVAM Centre Julio González

Com a avantsala a la inauguració de La fotografia al mig, el seu comissari Enric Mira realitzarà una xarrada – presentació on desgranarà el marc conceptual d’esta.

Este projecte expositiu enfoca el paper de la imatge fotogràfica com a dispositiu d’especial significació en el si de les pràctiques artístiques a partir de 1950. Qüestions relacionades amb el cos i la identitat, la memòria i la història, l’esfera pública o el paper dels mitjans de comunicació i el fenomen del consum massiu, han permeat plantejaments artístics que, en un procés d’hibridació medial, han incorporat la fotografia com a llenguatge expressiu, codi o document.

Des de 1950, data que s’ha establit com a punt de partida, la col·lecció de l’IVAM recull una sèrie de destacades obres i autors que van des del nou documentalisme de Robert Frank i Lee Friedlander; les produccions de l’art pop i post-pop amb Baldessari o Prince; les diferents derives de l’art conceptual i l’art d’acció com Fulton o Valie Export; el tema de l’arxiu amb els Becher; la potència visual de la nova objectivitat alemanya de Ruff i Höffer, les estratègies narratives de Gordon i Wearing, entre altres.

A esta sèrie de noms internacionals s’han d’afegir els d’autors espanyols imprescindibles com Fontcuberta, Soto o Valldosera, així com de l’àmbit valencià com Mira Bernabeu o Navarrete, entre altres. Noms que mostren la diversitat i la riquesa dels fons fotogràfics de l’IVAM.

Enric Mira Pastor, doctor en Filosofia i CC. de l’Educació, és professor de la Universitat d’Alacant. És autor de L’avantguarda fotogràfica dels anys setanta a Espanya (1991), Alcalácanales. El llenguatge artístic de l’electrografía (2000) i Ana Teresa Ortega. Foto-escultures i instal·lacions (2006) i col·laborador en els llibres Instantànies de la teoria de la fotografia (2009) i La polèmica sobre la cultura de masses. Una antologia crítica en el període d’entreguerres (2012), entre altres. Ha escrit articles sobre teoria i història de la fotografia per a diferents mitjans especialitzats i participat com a ponent en diferents seminaris i congressos nacionals i internacionals.

Ha comissariat exposicions per al Museu de la Universitat d’Alacant (MUA), l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Abert, l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), el Centre Párraga (CENDEAC/Múrcia) i el Museu Universitat de Navarra (MUN).

19h Xarrada – presentació d’Enric Mira, auditori

20h Inauguració i còctel

Relacionats

La fotografia al mig

30 nov. 2023 – 02 jun. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Literatura entremig de l’exposició popular. Amb Álvaro de los Ángeles

Grup de lecturaIVAM Centre Julio González

L’escriptura és un refugi i una fugida. Carmen Martín Gaite va escriure Entre visillos a Madrid, entre març de 1955 i desembre de 1957, poc abans de manar el manuscrit al Premi Eugenio Nadal de 1958, que guanyaria. Dos anys abans, ho havia aconseguit Rafael Sánchez Ferlosio amb El Jarama. Martín Gaite, juntament amb S. Ferlosio, Agustín García Calvo i Ignacio Aldecoa, entre altres, van formar el que es va denominar el grup dels 50.

En el món de l’art, l’informalisme espanyol dels anys cinquanta i seixanta havia sigut instrumentalitzat pel règim franquista per a mostrar un aire de modernitat fora de les seues fronteres. És el problema de l’art abstracte, que pot ser interpretat com un anvers o el seu revers. En literatura, un grup d’escriptors i escriptores, amb Carmen Laforet com a figura femenina destacadísima, estaven marcant un canvi de pas en el monòton discórrer d’una dictadura que encara tindria per davant quasi vint anys.

Entre visillos és una obra nova perquè mostra diverses veus que la narren; dos personatges principals (Natalia i Pablo) i una narradora omniscient. Així mateix, la visió quasi documental del que ocorre a la Salamanca dels anys cinquanta transcendeix la importància o la banalitat en l’esdevenir dels seus personatges per a emmarcar unes vides que es veuran reflectides en l’espill de la seua pròpia mediocritat. L’única eixida és la fugida. El llenguatge espontani, el masclisme implícit en l’argot espanyol —com una condició donada i inamovible—, l’escassetat de recursos socials per a les dones del seu temps… converteixen l’obra en una sort de gàbia on els personatges intenten escapar cadascú a la seua manera.

La segona sessió vinculada a Entre visillos ens portarà a una selecció de textos de l’exposició popular, compilats per al catàleg pel comissari Pedro G. Romero. Juan de Mairena, María Zambrano, José Bergamín, entre altres, ens aportaran una mirada polièdrica que, desgraciadament, va desembocar en el fanatisme feixista de Franco i en els seus quasi quaranta anys de règim ominós. Revisarem, així mateix, algunes altres obres de Martín Gaite, de Sánchez Ferlosio, de García Calvo i conclourem amb els llibres i catàlegs llistats que estan disponibles a la Biblioteca i Centre de documentació Josep Renau, de l’IVAM.

La intenció d’estes «segones sessions» és que la novel·la triada actue, figuradament, com una pedra que, en caure a l’aigua, forma ones concèntriques que són els materials annexos. Com més pròxims a l’obra, més vinculats amb la literatura; com més allunyats, més relacionats amb l’art. Entremig de tots dos, els assajos i altres tipus de textos documentals.

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

El gest narratiu. Literatura entremig de l’exposició popular

15 nov. 2023 – 22 mai. 2024
Grup de lecturaIVAM Centre Julio González