Ser artista. Seminari Julio González

En el marc de l'exposició Ser artista. Julio González, comisariada per Juan José Lahuerta

SeminarisIVAM Centre Julio González

En coincidència amb l’exposició Ser artista. Julio González, i amb la pròxima publicació del llibre que acompanya a esta exposició, l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) organitza un seminari que proposa una nova lectura de l’obra de Julio González. Coordinat per Juan José Lahuerta, comissari de l’exposició i autor del llibre, el seminari comptarà amb la participació de Jordana Mendelson, Rocío Robles Tardío i Celia Marín.

Tant l’exposició com el llibre proposen una visió contínua de l’obra de Julio González a través d’uns temes que, provinents de l’acadèmia, la travessen completament: des del nu femení, tema acadèmic per excel·lència, que González desenvolupa en tots els seus aspectes, fins a la maternitat, que culmina en l’escultura Montserrat del Pavelló de la República espanyola de 1937. A més de dibuixos, pintures, joies o escultures de la col·lecció de l’IVAM, l’exposició inclou una gran quantitat de manuscrits, cartes, documents i fotografies que no sols complementen o contextualitzen la seua obra, sinó que formen part essencial d’ella, i que han sigut recollits també en les pàgines del llibre.

Sobre esta base pot explicar-se millor les dues cares que conviuen en l’obra de Julio González: d’una banda, el seu origen en un taller artesà, la metal·listeria paterna, que semblaria ser també el seu destí, i, per un altre, enfront d’este destí, una voluntat és ser artista, en el sentit idealitzat que la fi de segle dona a eixa paraula. L’obra extraordinària de Julio González és la d’un escultor que ha vençut a aquella “tirania”, fent de l’ofici i del ferro, precisament, la condició i el material d’una obra radicalment nova, protagonista indiscutible de les grans transformacions experimentades per l’art en l’època de les avantguardes.

El seminari s’enfocarà cap a l’aprofundiment d’alguns d’eixos temes, com, per exemple, la relació de Julio González amb Picasso en la seua formació com a artista d’avantguarda; l’ús que González fa de materials d’origen popular, com les targetes postals, tan abundants en els seus arxius i presentades en conjunt per primera vegada en esta exposició; els manuscrits de González i la seua visió de l’art i l’artista a través dels seus intents de teorització de la seua obra; la revisió de la vida de González en l’escenari del París de la modernitat i les avantguardes; o, en fi, la posteritat de l’obra de Julio González i la seua presència en la construcció de la història de l’art modern. Totes estes visions seran complementàries i pensades per a permetre la discussió oberta i l’aprofundiment crític en una obra de la qual encara hi ha molt a aprendre i gaudir.

 

PROGRAMA SEMINARI

Dimarts 12 de desembre, d’11 a 19.30h. IVAM Centre Julio González

11.00 h.- Benvinguda Nuria Enguita. Directora de l’IVAM

11.15 h.- Conferència Julio González: ferro, avions, guerra, targetes i màscares de Juan José Lahuerta. Professor d’Història de l’Art a l’Escola TS d’Arquitectura de Barcelona

12.30 h.- Conferència Modern Banalities: Recte and Vers of the Artistic Self  de Jordana Mendelson. Directora del King Joan Carles I of Spain Center d’Espanya a Nova York. En anglés amb traducció simultània

Pausa

16.00 h.- Visita comentada a l’exposició. Equip de mediació IVAM

16.45 h.- Conferència Pablo Picasso, Julio González: ser exposició de Rocío Robles Tardío. Professora d’Història de l’Art en la Universitat Complutense de Madrid

18.00 h.- Conferència Cosir i Soldar de Celia Marín. Professora Lectora en el Departament de Teoria i Història de l’Arquitectura de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (UPC-BarcelonaTech)

19.15 h.- Conclusions a càrrec de Juan José Lahuerta i Nuria Enguita

Relacionats

Ser artista. Julio González

28 oct. 2022 – 12 gen. 2025
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González