L'univers de Calder

ExposicióIVAM Centre Julio González

Si l’art modern va incloure el joc dins de les seues funcions transformadores, l’escultòric, en particular, es va permetre eixir de la seua vocació monumental i convertir-se en peça o a formar sèries de peces. A partir d’un cert moment aquestes van poder ser lleugeres, fràgils, fins i tot efímeres. Pocs artistes van entendre aquestes qualitats tan aviat i ho van portar fins a tan lluny com Alexander Calder (Lawton, Pennsilvània, EUA, 1898 – Nova York, EUA, 1976). En part perquè s’instal·la a París en 1926, sens dubte una de les èpoques més decisives per a l’art modern a la ciutat més apassionant del moment. Allí coincideix amb Jean Arp, Marcel Duchamp, Fernand Léger, Theo Van Doesburg… però, especialment, coneix Joan Miró i Piet Mondrian, els qui potencien la seua vocació com a artista d’avantguarda. Fins aleshores, Calder era un magnífic mestre de cerimònies d’actuacions del seu Circus, que va començar a desenvolupar en 1925 als EUA, però és a partir de 1930, després d’una visita a l’estudi de Mondrian, on comença a emprar formes purament abstractes i, un poc més tard, a incloure el moviment en les seues escultures.

L’exposició presenta escultures de l’artista realitzades entre 1926 i 1972, treballs de joieria datats entre 1935 i 1940 i obra sobre paper. Així mateix, es mostra el vídeo Le Grand Cirque Calder (1955) en el qual l’artista munta el seu Circus (que aconsegueix les setanta peces) i el representa. En aquest magnífic document, realitzat per Jean Painlevé, es destil·la l’essència del treball de l’artista: el joc com a element simbòlic, la referència a certa innocència infantil perduda i la passió per l’art. Es considera Calder el primer artista estatunidenc modern abans que la capitalitat de l’art contemporani es traslladara de París a Nova York després de la Segona Guerra Mundial.

ExposicióIVAM Centre Julio González

Öyvind Fahlström (São Paulo, 1928 – Estocolm, 1976) representa a una mena d’artistes que van promoure el canvi formal de l’art del segle XX emprant pràctiques diverses, inclusives i polifacètiques. Després d’una influència inicial del surrealisme, el seu interès per altres mitjans i tendències el porten fins a la poesia concreta, a través de la qual, en 1953, publica un manifest en favor de l’ús del llenguatge per damunt del significat de les paraules. Teatre, cinema o performance són mitjans que li serveixen i ajuden a evolucionar estèticament al mateix temps que ho feia anímicament i socialment. En 1961 es trasllada a Nova York gràcies a una beca d’estudis de la Fundació Suècia–EUA i entra en contacte amb els artistes Jasper Johns, Claes Oldenburg i Robert Rauschenberg, entre d’altres. A partir d’aquest moment s’implica més socialment i en les seues obres —cada vegada més allunyades del format quadre i més marcadament pop— es mostren aspectes crítics sobre alguns temes candents d’aquella dècada, com la guerra de Vietnam, el suposat segrest de Henry Kissinguer o la importància del Banc Mundial.

Aquesta àmplia retrospectiva prioritza les obres basades en còmics i les denominades «pintures i estructures variables amb elements magnètics» amb les quals Fahlström va pretendre superar el concepte clàssic de quadre. Les peces mostrades —com per exemple Red Seesaw [Balancí roig, 1968-69] pertanyent a la Col·lecció de l’IVAM— es plantegen com a escenografies crítiques sobre el món capitalista, sobre la influència de les grans potències en l’evolució de la vida de les persones i sobre la dificultat de mantenir-se lúcids i aliens. En aquesta època va publicar el manifest Aneu amb compte amb el món, que és un al·legat a favor d’una societat utòpica, despolititzada i pacífica que havia de basar-se en la satisfacció personal.

S’ha editat una exhaustiva publicació que inclou, a més de les obres exposades, textos d’Erik van der Heeg, Sven-Olov Wallenstein, Lasse Söderberg, Federico Morais, del propi artista i de tots dos comissaris.

ExposicióIVAM Centre Julio González

L’agència gràfica Foto Mayo es va crear el maig de 1934, a Madrid, en honor del dia internacional de la classe treballadora. La va fundar el fotògraf Francisco Souza Fernández (la Corunya, 1912 – Mèxic, 1949) juntament amb el seu germà i assistent Julio Souza Fernández (la Corunya, 1917 – Mèxic, 2018). En iniciar-se la Guerra Civil Espanyola en 1936, s’incorporen a l’agència Faustino del Castillo Cubillo (Madrid, 1913 – Mèxic, 1996) i Cándido Souza Fernández (la Corunya, 1922 – Mèxic, 1984). En aquests anys, col·laboren en els Diario de Madrid, Informaciones, Mundo Obrero, Frente Rojo, Acero o Claridades, entre d’altres. Després de la contesa civil, s’exilien a Mèxic Francisco, Cándido i Faustino, on van prosseguir amb la seua activitat foto periodística en els diaris El Popular i La Prensa. En 1947, Julio Souza arriba a Mèxic i reorganitza l’agència. S’incorpora llavors Pablo del Castillo Cubillo i Foto Mayo passa a denominar-se Foto Hermanos Mayo, perquè la integren ara dos grups de germans. Al llarg de cinquanta anys, han col·laborat amb els principals periòdics mexicans i, en 1976, se’ls va ser atorgat el Premi Nacional de Periodisme del Govern de Mèxic. Aquesta mostra presenta una selecció de la ingent producció fotogràfica de Foto Hermanos Mayo realitzada a Madrid, Barcelona i València fins a 1939 i a Mèxic i la seua capital des de 1939 fins a 1992. S’inclouen dues-centes cinquanta fotografies que provenen de l’Arxiu General de l’Administració civil de l’Estat (Alcalá de Henares), de la Biblioteca Nacional d’Espanya i de l’Arxiu Hermanos Mayo de Ciutat de Mèxic.

L’exposició es divideix en cinc grans apartats cronològic-temàtics: 1/ Guerra Civil Espanyola (1936–1939), on s’inclouen algunes imatges fins ara perdudes dels primers dies de la guerra civil a Madrid, Barcelona i València; 2/ Exili (1939); 3/ Imatge d’un país (Mèxic 1940–1958); 4/ Imatges d’una ciutat: Mèxic D. F. (1940–1992); i 5/ Retrats d’una vida (1940–1958). Amb motiu de la mostra, s’ha editat un catàleg amb reproduccions de les obres i textos d’Alejandro Castellanos, Manuel García, Carlos Monsivais i John Mraz. S’inclouen també reflexions de Julio Souza sobre fotografia, periodisme i reportatge gràfic.

ExposicióIVAM Centre Julio González

L’obra de Richard Tuttle (Rahway, Nova Jersey, els EUA, 1942) empra materials populars i fràgils, com a paper i tela, filferro o fusta, per a expressar-se de manera senzilla, lluny de les ambicions arquitectòniques del minimalisme, però també de l’excés de protagonisme del text en l’art conceptual. En generar peces que reivindiquen les seues formes, els seus materials, que empren colors vius i que no anhelen aconseguir res més enllà del que es veu, evita la interpretació, les anàlisis simbòliques o la derivació de conceptes afegits. Entre 1963 i 1964 va realitzar cubs de 7,5 cm construïts quan plegava i assemblava fins fulls de paper que manipulava després, creant buits i construint espais. Del paper al contraxapat, a les teles i a l’ús del dibuix, com una doble profunditat d’elements matèrics en superfície, els seus Floor Drawings (Dibuixos de sòl) són assemblatges d’una quotidianitat no exempta de reivindicacions celebratives.

Aquesta mostra, que és la primera de l’artista estatunidenca celebrada a Europa, presenta més d’un centenar d’obres realitzades entre 1964 i 1992 i ocupa diverses sales en diferents plantes de l’IVAM Centre Julio González. Destaca el seu diàleg amb l’exposició permanent de l’escultor Julio González i la sala on se situa una selecció de dibuixos que procedeixen de la col·lecció dels Srs. Vogel, que van donar suport al seu treball des dels seus inicis. Es completa l’exposició amb les Slat pieces i les peces denominades Esquinas. S’ha editat un catàleg en col·laboració amb l’ICA d’Amsterdam que inclou, entre altres materials documentals, un text de Susan Harris sobre els seus Dibuixos de sòl.

ExposicióIVAM Centre Julio González

Aquesta exposició d’Antonio Tàpies (Barcelona, 1923 – 2012) se centra en analitzar una característica fonamental de la seua obra, la importància dels murs i les obertures en la seua dilatada producció artística. Però també la presència de portes tancades, entreobertes, separades del seu marc, arrapades, i de «tàpies» que entronquen amb el cognom del pintor català i que van marcar un canvi de paradigma en la seua trajectòria. Les trobades tenen sempre una qualitat sorprenent, i en el cas de Tàpies l’«aparició» dels murs va sorgir com una cerca interior, introvertida i personal. La superfície del llenç es va fer impermeable, sòlida, a canvi d’esdevenir una paret carregada de signes, lletres, xifres… elements simbòlics propis de parets afectades pels graffiti i disposades al joc. L’origen d’aquesta fascinació per les proclames sobre els murs prové de la mirada adolescent de l’artista durant la Guerra Civil Espanyola.

Es reuneixen vuitanta obres realitzades en la segona meitat de la dècada de 1950 i la primera de 1960, entre les quals figuren així mateix tres pertanyents als anys setanta, que completen la selecció i mantenen activa la principal inquietud de Tàpies almenys fins avui. Aquestes pintures són les primeres en les quals apareix el component matèric com a element formal, però també com a recurs conceptual, doncs, per a l’artista, la cerca de si mateix la va realitzar també a través del seu cognom: «Vaig recordar aquella dita que el nostre nom, el nom de pila que portem, ens influeix molt en el caràcter». S’ha editat un catàleg que reuneix, a més de totes les obres exposades, dos textos de Serge Guilbaut i del comissari Manuel Borja-Villel i una sèrie d’entrevistes que aquest últim, així mateix comissari de la mostra, ha mantingut amb Tàpies entre els anys 1985 i 1991.

ExposicióIVAM Centre Julio González

L’IVAM naix en 1985 com a Institut d’art modern i, com a institució artífex de generar, consolidar i conservar una col·lecció pròpia, també com a museu. Aquell mateix any inicia la seua col·lecció amb una important donació i compra d’obres de l’escultor Julio González, base mateixa de l’IVAM i motiu principal que la seua seu de nova planta porte el seu nom. Des d’aquest moment, les adquisicions realitzades s’han vinculat amb la seua programació expositiva, especialment des de febrer de 1989, data d’inauguració de les dues seus actuals, el Centre Julio González i el Centre del Carme. Aquesta mostra actualitza i organitza les adquisicions d’acord amb uns blocs temàtics que, fet i fet, també són els que estructuren l’exposició.

El primer bloc, Inici de la modernitat a València, se centra en els artistes valencians Ignacio Pinazo i Joaquín Sorolla, i en la seua renúncia a l’academicisme des del moment que converteixen l’espai públic en el seu estudi. El següent, anys 30. L’experimentació abstracta inclou els artistes que es van adscriure als principals grups formats al París de la dècada 1930 —Cercle et Carré, Art Concret i Abstraction-Creation— i que propugnaven l’experimentació abstracta com a pràctica creativa. El Fotomuntatge atorga a aquesta tècnica la importància cabdal d’una edició visual que ha marcat l’art posterior, amb obres de Grosz, Heartfield, Renau o Lekuona, entre d’altres. El següent bloc Informalisme europeu i Expressionisme Abstracte arreplega l’obra d’autors europeus i nord-americans que, després de la Segona Guerra Mundial, van optar per l’abstracció com a llenguatge per a expressar la duresa d’una contesa inèdita fins a aquest moment. Aquesta secció defineix, així mateix, les diferències importants de criteri existents entre els diferents moviments i els seus contextos propis. En aquesta línia situada es justifiquen els dos blocs següents: Grup Parpalló. La renovació plàstica valenciana i Tendències postconstructivistas a Espanya, que inclou obres d’Alfaro, Equipo 57, Palazuelo, Sempere o Yturralde. Els dos següents guarden una certa relació de continuïtat entre si: Aspectes del Pop se centra en el moviment sorgit i desenvolupat als Estats Units i la Gran Bretanya; i L’assalt al realisme analitza les tendències pop europees, amb especial atenció a l’àmbit espanyol caracteritzat per Equipo Crónica, Equipo Realidad, Anzo, Armengol, Heras o Genovés, entre d’altres. La selecció es completa amb un bloc temporal 1970–1991 que arreplega les renovacions avantguardistes que inclouen la performance, la fotografia com mig artístic o la nova escultura; i, a manera de colofó, amb una Selecció de les col·leccions fotogràfiques de l’IVAM que, sens dubte, representen una base fonamental de la col·lecció de l’IVAM.

Actuació de l'alumnat del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts Reina Sofía continuen, en aquesta temporada 2023-2024, amb l’exercici de corresponsabilitat interinstitucional iniciat en 2015. Col·laboren per a apropar les diferents arts i mostrar la vinculació existent entre elles, aptes per a tots els públics.

Així, amb l’objectiu de donar difusió a la creació artística i fer-la més accessible, han creat un programa de concerts amb què aconsegueixen integrar les programacions pròpies. Contextualitzen, mitjançant peces musicals que s’interpreten en les actuacions, les diferents propostes expositives que es presenten en l’IVAM.

Amb aquesta col·laboració, ambdues institucions reivindiquen la necessitat de treballar en una cultura oberta, polièdrica i plural, així com reivindiquen la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

Literatura entremig de l’exposició popular. Amb Álvaro de los Ángeles

Grup de lecturaIVAM Centre Julio González

Esta novel·la exempta de diàlegs compta des de la primera persona de Xuela Claudette, la vida dura i cruel, sense cap mena de sentimentalisme o nostàlgia, de la protagonista en un ambient asfixiant que, no obstant això, acceptem com una cosa natural; com si el món i la vida no pogueren ser d’una altra manera. Xuela Claudette Richardson bé podria ser Xuela Claudette Desvarieux, que és el nom de la mare de la protagonista i que desconeixem fins a la pàgina 78 del llibre. Per tant, esta narradora que podria ser ella o la mare, que pot estar vivint la seua vida a l’illa de Dominica, a les Antilles, o estar contant la de la seua mare, és també «el símbol» d’un poble sencer, d’una comunitat colonitzada on l’ús dels idiomes implica una desigualtat de classes com la pròpia lluita entre riquesa o pobresa, entre honestedat o corrupció, entre amor o menyspreu.

La visió de Jamaica Kincaid (St. John’s, Antigua i Barbuda, 1949) ens col·loca davant un espill. No tant per allò que diu com pel mode com ho diu i per tot el que ens interpel·la. La protagonista no accepta res de la resta, totes les persones que es va trobant en la seua vida no mereixen el seu respecte, el seu afecte, la seua comprensió, excepte la seua mare, l’única a qui no ha conegut, doncs, com indica en la primera frase del llibre: «La meua mare va morir en el moment en què jo vaig nàixer, i així, durant tota la meua vida, no va haver-hi res que s’interposara entre l’eternitat i jo; a la meua esquena hi havia sempre un vent negre i ombrívol».

En el context de popular, esta obra ens permetrà repassar les obres i artistes que han treballat des dels marges la seua pròpia experiència i la vinculació amb la terra colonitzada que han heretat. Ens permetrà parlar de la negritud i l’esclavisme; la colonització espanyola a Llatinoamèrica i les resistències o els abismes; els grans imperis que han repartit el món i les seues riqueses a la seua imatge, semblança i necessitats pròpies. En el límit del primer quart d’este segle, no podem mirar amb sinceritat a l’art, a la literatura, al teatre o al cinema sense preguntar-nos per tot el que no hem encara fet, per tot el que ni tan sols (ens) hem qüestionat. La segona sessió vinculada a Autobiografía de mi madre ens permetrà aprofundir més en l’autora, però a més i sobretot en el que la seua narrativa possibilita, la qual cosa les seues paraules condicionen. L’exposició recent en l’IVAM d’Otobong Nkanga, per exemple i com a contrapunt a popular, pot servir-nos també d’enllaç entre maneres similars de qüestionar l’opressió colonitzadora i de generar preguntes alliberadores des de l’art.

La intenció d’estes «segones sessions» és que la novel·la triada actue, figuradament, com una pedra que, en caure a l’aigua, forma ones concèntriques que són els materials annexos. Com més pròxims a l’obra, més vinculats amb la literatura; com més allunyats, més relacionats amb l’art. Entremig de tots dos, els assajos i altres tipus de textos documentals.

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

El gest narratiu. Literatura entremig de l’exposició popular

15 nov. 2023 – 22 mai. 2024
Grup de lecturaIVAM Centre Julio González

Un diàleg amb Pinazo en l'espai públic

Proyectos LABIVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició Pinazo en l’espai públic, hem convidat a l’artista LUCE a dialogar amb l’obra de Pinazo i amb la mateixa ciutat. El resultat és aquest Estudi obert, però també una sèrie de passejos que ens convidaran a mirar d’una altra manera el quotidià.

“La meua pràctica sorgeix del fet de desplaçar-me sense pressa, del privilegi de detindre’m quan alguna cosa m’estimula, del no tindre la preocupació d’arribar tard a cap lloc. Els mesos d’estiu de l’any passat vaig trobar una nau industrial abandonada i vaig decidir detindre’m allí, convertint aquell refugi a la fresca en el meu estudi d’estiu.

La invitació de l’IVAM, en el marc de l’exposició Pinazo en l’espai públic, em brinda l’oportunitat de traslladar ara el meu taller a una de les seues sales. Durant un temps, aquesta es transformarà en el meu Estudi obert: l’espai on produir, crear, mostrar i compartir les diferents línies d’acció i investigació que em lliguen a la ciutat de València i als significats i usos dels seus espais.

La sala es convertirà durant aquests mesos en un lloc on podreu trobar-me treballant i conversant. I al seu torn, en l’espai on es mostren les obres que vaja generant a partir del descobriment, el joc i la resignificació d’elements trobats a la ciutat i els seus voltants: tendals abandonats, pilotes emblanquinades, pots de pintura amb mostres de colors… Moltes d’elles són fruit de processos iniciats fa uns anys i que continue desenvolupant. I altres es produeixen expressament per a activar-les durant les rutes per la ciutat, que podrem realitzar des del mes de juliol.

Aquesta proposta pretén, a partir del diàleg amb l’exposició d’Ignacio Pinazo, generar ressons, connexions i expansions de la seua obra amb les meues pràctiques artístiques en l’espai públic. I reflexionar, a través de les geografies urbanes compartides, sobre la possibilitat d’entendre i relacionar-se amb la ciutat d’una manera diferent.”

BIO:

El treball de LUCE (València, Espanya, 1989) naix lligat a l’àmbit de la ciutat i la tipografia. Investiga les associacions que es generen entre art i entorn, fomenta la comunicació amb la ciutat i convida a explorar-la per a comprendre el seu funcionament i la manera com ens relacionem amb ella. El seu quefer es basa en l’experiència i es tradueix en subtils intervencions en el mobiliari urbà, així com en peces creades a partir d’objectes que troba durant la seua deriva per la ciutat. La dualitat entre grafiti i escriptura s’estén per la seua obra per a donar lloc a un cos de treball en el qual les idees són transmeses a través de les paraules, i aquestes són generadores d’unes històries que posen en relació elements com un carrer amb un nom —el seu en nombroses ocasions— o un objecte amb una temporalitat específica. LUCE resignifica objectes amb les seues accions, normalment documentades en fotografies, i recorre a la repetició perquè la seua pràctica es torne recognoscible i fomente el desenvolupament de nous discursos.

Relacionats

Pinazo en l’espai públic

30 jun. 2022 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

En el marc de l'exposició popular, comissariada per Pedro G. Romero

ConversesIVAM Centre Julio González

A partir d’una anàlisi de fragments de cúmbies clàssiques ens introduirem en la “Teoria de la imatge de cúmbia quàntica” que és la trobada entre iconologia, ontologia, el principi d’incertesa de Heisenberg i la forma en la qual descrivim la tensió entre subjecte i col·lectiu. Desconstruint el ritme de la cúmbia llatinoamericana, es posen en relació nocions de la propiocepció (la capacitat del cos per a percebre la seua pròpia posició en l’espai), la física quàntica, el Psicopompo (els mecanismes que acompanyen a les ànimes al més enllà) i la psique col·lectiva. Esta narrativa es desenvolupa a través de ritmes sincopats mesclant la nostra percepció de les freqüències, el límit del que considerem corporal i els estats de somni.

El treball d’Erick Beltrán (Ciutat de Mèxic, Mèxic, 1974) se centra en el concepte d’edició i les construccions de discurs. Recorre a l’ús de formats diversos, com ara diagrames, impresos a gran escala, mapes o objectes. L’artista s’interessa per la manera en què la informació circula i s’organitza, condicionant la nostra comprensió del món, així com pel llenguatge i la nostra relació amb el coneixement. Els seus dibuixos, plans i sistemes gràfics són intents d’explicar este món. El seu treball s’ha presentat en exposicions com Documenta Fifteen, Kassel (2022), KunstWerke Berlin (2021), Liverpool Biennial (2021), Museu Experimental el Ressò, CDMX (2021), Muac, CDMX (2021), Centre Botin, Santander (2019), la Yinchuan Biennial (2018), Museu d’Art Contemporani La Tertúlia, Cali (2017), New Museum, NYC (2014), Museu Tamayo, CDMX (2014), Biennal de Sao Paulo (2014 i 2008) o el Macba, Barcelona (2012), entre altres.

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Les cançons

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Presentació a càrrec de l'artista i els directors Miguel Álvarez-Fernández, Bruno Dozza i Álvaro Oliveros

CinemaIVAM Centre Julio González

Presentació i projecció de la pel·lícula Jordi Teixidor. Retrospectiva amb la participació de l’artista Jordi Teixidor i els directors Miguel Álvarez-Fernández, Bruno Dozza i Álvaro Oliveros.

“L’artista Jordi Teixidor (València, 1941) ha consagrat la seua vida a una forma específica de creació: la pintura abstracta. El seu indestructible compromís amb este mig expressiu des de la seua joventut fins a l’actualitat és un dels temes principals d’esta pel·lícula, que se situa en un terreny limítrof entre el documental i el retrat. Teixidor se’ns presenta ací a través de la paraula. En un hipnòtic exercici d’incontenible oralitat, el pintor compartix eixos dubtes i contradiccions que continuen formant la matèria fonamental dels seus quadres. La filmació constata que l’artista parla de la mateixa manera que pinta: afegint -a vegades obsessivament- capa sobre capa, argumente sobre argumente, ratllant, esbossant més incerteses que evidències… I combatent, sempre, l’amenaça de la falsedat, és a dir, d’eixa fàcil i temptadora bellesa aparent que sovint es refugia sota la disfressa de la representació. El recorregut psicològic que travessa eixe agònic mode de pintar, de parlar i de viure s’entrecreua, en Jordi Teixidor, amb la història del nostre país des de mitjan passat segle. I no sols pel que fa a l’anomenat art contemporani (de la genealogia del qual Teixidor forma part des que, amb poc més de vint anys, començara a treballar en el Museu d’Art Abstracte de Conca): la vida i l’obra d’este pintor també ens donen compte de moltes altres batalles (amb la religió, amb la política…) en les quals el protagonista d’esta pel·lícula continua profundament compromés.” Miguel Álvarez-Fernández

Una pel·lícula de Miguel Álvarez Fernández, Bruno Dozza i Álvaro Oliveros del Castell.

Filmació i realització: Álvaro Oliveros del Castell.

Relacionats

Final de partida. Jordi Teixidor

03 feb. 2022 – 05 jun. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González

Amb Juan de Dios Morenilla, Marco Henri, Agnès Pe i Daniel Dobarco

Art i ContextConversesIVAM Centre Julio González

En el segon Berenar de l’edició Art i Context 2023-2025, els artistes Juan de Dios Morenilla i Marco Henri conviden a Agnès Pe i Daniel Dobarco a dialogar amb un aperitiu.

Els participants dialogaran sobre la línia difusa que separa aquells aspectes humorístics, lúdics o capritxosos dels seus treballs, d’aquells que no ho són pròpiament i de com totes dues parts conviuen i interactuen ja siga des del formal o el narratiu.

 

Marco Henri (Metz, 1998) és un productor musical i dissenyador de so establit a València que desenvolupa projectes artístics conduïts pel soroll, la visceralitat emocional i l’experimentació postirònica. El seu treball es materialitza en la presentació de peces sonores en directe, publicació de música, sessions conceptuals de DJ i so per a audiovisuals. Forma part de projectes col·lectius com l’agrupació de música club Rally, el grup de música pop Ultralágrima o l’estudi de disseny sonor Grotto.

Juan de Dios Morenilla (Caravaca de la Cruz, 1992) és artista plàstic resident a València. En el seu treball confluïxen multitud d’interessos que estan fora i dins de la pintura i d’idees que sorgixen del contacte amb el seu entorn més pròxim. A això se li suma visualitats pròximes al còmic i sèries d’animació, juntament amb l’atenció a llegats pictòrics com el de la pintura flamenca o del barroc espanyol. Va realitzar el grau i un màster a la Universitat Politècnica de València, va participar en residències com l’oferida per Antonio Gala per a joves creadors a Còrdova, i ha exposat en galeries com a Galeria Punto (València), Tuesday to Friday (València), the Hole (Nova York), Christie’s (Londres), així com en fires dins i fora del país. Actualment és representat i treballa amb Galeria VETA by Fer Francés, a Madrid.

Daniel Dobarco (Castelló, 1988) és llicenciat en Belles arts i màster en Producció Artística de la Universitat Politècnica de València. La seua obra ha sigut exposada en institucions nacionals i internacionals, incloent-hi les galeries Tuesday to Friday i Fran Reus a Espanya i la galeria Slika a França. En 2024, serà exposat en la Galeria Veta, a Madrid, així com en Urban Spree, Berlín. A través de la pintura i l’escultura, Dobarco crea espais que fan referència a la cultura fantàstica i al món dels videojocs. La seua obra crea un món fictici des d’un punt de vista tragicòmic, habitat per éssers extret de la nova mitologia gamer, la literatura de ficció i la cultura popular, però que al final no és més que un reflex histriònic de nosaltres mateixos, per dir-ho així, estos personatges representen una revisió dels arquetips tradicionals.

Agnès Pe (Lleida, 1985) és investigadora, productora musical, docent i musicòloga autodidacta. Treballa d’una manera sempre espúria davant els models estètics heretats de la cultura romàntica tardana, agitant així els límits tan aparentment definits per les taxonomies imperants. Ho atrau l’inusual i els referents culturals extrems, buscant sempre noves maneres de relacionar-se amb els elements que recompon. Quant al sonor, es maneja mitjançant l’atonalitat, melodies alterades i textures estridents. Els seus projectes s’han exposat a Conde Duque (Madrid), Tabakalera (Donosti) o Matadero (Madrid). Ha realitzat concerts a Macba (Barcelona), Centre Botín (Santander), CA2M (Madrid), La Casa Encendida (Madrid), La Panera (Lleida) o Larraskito (Bilbao), a més de festivals internacionals com BangFace (UK) o Piksel (NOR). Actualment és col·laboradora en RRS (Ràdio del Museu Reina Sofia) i ResonanceExtra (UK).”

Relacionats

PAC arxiu

05 nov. 2021

Berenar #1. Art i Context 2023 – 2025

14 des. 2023
Art i ContextConversesIVAM Centre Julio González