DossierIVAM Centre Julio González

Descarrega dossier premsa La Nave

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta l’exposició La Nave 1984-1991, un repàs a la trajectòria d’aquest col·lectiu valencià, convertit en un referent del disseny de la dècada dels 80, a través de les seues icones i projectes més significatius.

La Nave va sorgir a València en 1984 de la unió de dos equips, Caps i Mans i Enebecé. Estava compost per onze dissenyadors que compartien una nau industrial de més de 400 m2 (d’ací el nom del grup) i que treballaven tant individualment com en equips formats exprofés per a donar resposta a encàrrecs de major complexitat.

El treball de La Nave s’enquadra en un context social de transcendentals canvis polítics, socials i culturals que van donar origen al que es va anomenar «La movida» i que va tenir especial rellevància a Madrid, Barcelona i València. Aquest moment històric va ser, a més, un punt d’inf lexió en la pràctica del disseny amb l’aparició i la consolidació de l’estètica postmodernista, que va representar un alliberament formal i la superació definitiva dels principis rígids del Modern Style sintetitzats en el rebuig a l’ornament —postulat per Adolf Loos— i la màxima de Sullivan «la forma segueix la funció». El disseny resultant es va veure inf luenciat pels principals moviments de ruptura de l’època: Memphis i Alchimia a Itàlia; la figura emergent de Philippe Starck; el grafisme de Neville Brody; el treball de Sostres o Peret a Barcelona, o el de Tibor Kalman als Estats Units.

La Nave es va dissoldre el 1991, just quan començava a comptar amb clients estrangers com Alessi, a Itàlia, o Tombow al Japó. Al llarg d’aquells set anys intensos, les circumstàncies personals i professionals d’alguns dels seus membres havien canviat i es van anar distanciant. Els objectius comuns inicials van deixar de ser compartits per tots i, de manera gradual, van anar abandonant la nau fins que l’estiu del 1991 el col·lectiu va deixar d’existir. Des d’aquell moment, cadascú va continuar amb la seua trajectòria professional. La tasca docent posterior de gran part del grup, la seua implicació en activitats col·lectives i la bona relació personal i de col·laboracions que van mantenir al llarg dels anys, ha facilitat que l’esperit de La Nave continue viu.

ICONES I PROJECTES
La Nave va liderar el pas d’una concepció clàssica, si és que es pot usar aquest terme en el disseny, a una altra nova. I la veritat és que aquesta mentalitat postmoderna s’adequava amb molta més perfecció a la nova realitat social i productiva en la qual el valor comunicatiu de l’objecte anava guanyant terreny als aspectes funcionals, entre altres coses perquè la tecnologia començava a aconseguir que la resolució de la funció fora quasi immaterial, amb la qual cosa la seua incidència en l’estructura de l’objecte i, per tant, en la seua forma és pràcticament nul·la; i en segon lloc perquè el mercat i la seua insaciable necessitat de novetat començava a imposar-se. Va ser el pas intermedi entre el moviment modern i el seu lema «la forma segueix la funció» i la situació actual, en la qual el lema podria canviar per «la forma segueix al mercat».

La Nave va ser un espill en el qual es van mirar molts dels dissenyadors de l’època. Imatges dissenyades per a organismes públics o per a empreses privades no sols van tindre gran transcendència entre els professionals del moment, sinó que han perdurat al llarg dels anys, la qual cosa ve a ser una ratificació de la seua adequació i durabilitat per damunt de modes i tendències. Aquests treballs van avalar la percepció posterior de La Nave com un referent de qualitat i de rigor professional.

L’exposició s’articula a través de dos llenguatges museogràfics. El primer d’ells es manifesta en vertical. Sobre les parets de les sales es disposen un total de 32 gigantografies, grans imatges de tres per tres metres, triades entre els diferents projectes i disciplines treballades pel col·lectiu i que funcionen com a memòria, com a representació del que es coneix o recorda dels projectes de La Nave: les identitats corporatives de Generalitat Valenciana, EMT València, Instituto Nacional de Estadística, Sociedad General de Autores SGAE, Jardín Botánico de València, IMPIVA, CVT Consorci Valencià de Transport, Parc Tecnològic, Institutos tecnológicos, FGV Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, Gandía Blasco, ACTV, Aumar, Industrias Saludes, Tráfico de Modas, Gres de Valls, Mugarsi, Alessi, Tombow, Goldwin o Maruchu.

Un segon llenguatge es desplega en horitzontal. Sobre taules disposades en el centre de les sales es presenten un total de 47 «escenaris». Cadascun d’ells il·lustra un projecte concret o treballs diversos agrupats perquè van ser creats per a un mateix client o perquè comparteixen la mateixa temàtica. Entre ells, el primer encàrrec que va reunir a tots els membres de La Nave: el disseny d’un pavelló per a exposar els recentment creats Premis València Innovació. També s’inclou el treball per a la senyalització turística de l’autopista AP-7 i que va suposar un Premi LAUS per al grup per la seua solució rupturista i arriscada.

En l’última sala s’exhibeixen sobre tarimes cinc peces de mobiliari i d’equipament urbà, entre les quals destaca la font dissenyada per a l’Expo de Sevilla o les cadires Gong i Triana que representen l’assimilació de les tendències d’avantguarda procedents de Milà i de Londres. Al fons, una quadrícula reuneix més de 100 marques dissenyades per La Nave durant set anys. El fruit d’un treball intens, rigorós i compromés.

Galeria

Relacionats

La Nave 1984-1991

09 mar. 2023 – 20 ago. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

‘La Nave 1984-1991’ repassa la trajectòria d’un col·lectiu que va modernitzar el grafisme i es va convertir en un referent per a tota una generació

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

València (08.03.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) inaugura el dijous 9 de març l’exposició ‘La Nave 1984-1991’, un repàs per la trajectòria d’aquest mític col·lectiu valencià, convertit en un referent del disseny de la dècada dels huitanta, a través de les seues icones i projectes més significatius.

“La Nave va sorgir a València en 1984 de la unió de dos equips, Caps i Mans i Enebecé, després d’un viatge a Milà. Estava composta per onze dissenyadors i dissenyadores que van decidir compartir una nau industrial de més de 400 m2 (d’ací ve el nom del grup), ubicada en el número 200 del carrer Sant Vicent”, ha explicat la directora de l’IVAM, Nuria Enguita, durant la presentació de l’exposició que s’exhibirà en l’IVAM fins al 10 de setembre.

Comissariada per Nacho Lavernia i Daniel Nebot, guardonats amb el Premi Nacional de Disseny en 2012 i 1995, respectivament, la mostra revisa el treball realitzat pel grup del qual van formar part Eduardo Albors, Paco Bascuñán, José Juan Belda, Carlos Bento, Lorenzo (Quique) Company, Sandra Figuerola, Marisa Gallén, Luis González, Luis Lavernia i els mateixos comissaris: Nacho Lavernia i Daniel Nebot.

“Eren creatius procedents de diverses disciplines, el treball dels quals va ser clau en el procés de modernització de la ciutat de València i en l’eclosió de l’anomenat ‘Nou Disseny Valencià’”, segons Enguita. La directora del museu ha assenyalat com a claus del seu èxit el context històric en què va sorgir La Nave i l’important paper de l’Administració pública. “Una nova estructura política, l’estat de les autonomies, estava consolidant-se, i s’estava construint un país”, hi va apuntar. Va ser un moment “d’oberturisme estètic inèdit fins llavors, de grans canvis polítics i efervescència cultural”.

Nacho Lavernia ha explicat que l’exposició va començar a gestar-se l’any 2020. “Ens vam reunir i vam decidir recuperar el llegat de La Nave, que es trobava dispers o, fins i tot, havia desaparegut”, ha relatat. Més de quaranta anys després, aquesta exposició ha sigut “una oportunitat per a catalogar tota l’obra que es va fer”.

Durant set anys van dissenyar els objectes, les marques, els mobles, les publicacions i els espais que demandava una societat àvida de modernitat. “La Nave va recollir l’esperit d’innovació que es va viure a l’Estat espanyol en la dècada dels huitanta en tots els àmbits, que va renovar la imatge d’institucions públiques i privades”, ha assenyalat Daniel Nebot. “Treballàvem amb més llibertat que ara. El màrqueting ha guanyat un pes excessiu”, va comentar respecte als canvis que ha experimentat el sector.

Icones i projectes
Sobre les parets de les sales es disposen un total de 32 gegantografies que funcionen com a memòria del que es coneix o recorda dels projectes de La Nave: les identitats corporatives de la Generalitat Valenciana, EMT València, Institut Nacional d’Estadística (INE), Societat General d’Autors i Editors (SGAE), IMPIVA, FGV Ferrocarrils de la Generalitat, Gandía Blasco, ACTV, Aumar, Industrias Saludes, Tráfico de Modas, Gres de Valls, Mugarsi, Alessi, Tombow, Goldwin o Maruchu.

També es presenten alguns dels projectes més singulars que van realitzar, com el disseny del pavelló per als Premis València Innovació, la senyalització turística de l’autopista AP-7 —per la qual van obtindre un premi LAUS— o la font dissenyada per a l’Expo de Sevilla.

La Nave va ser un espill en què es van mirar molts dels dissenyadors de l’època, encara que, respecte als seus senyals d’identitat, Nebot reconeix que “el col·lectiu La Nave no tenia un estil propi, sinó un repte: ser notaris del nostre temps, volíem que el nostre país tinguera una altra imatge, hi havia il·lusió”. Per a Lavernia, “La Nave es va convertir en la foto fixa del disseny valencià, un referent del sorgiment del disseny com a activitat professional més enllà del disseny industrial”.

Dissolta en 1991, l’esperit de La Nave continua viu a través d’aquests treballs, que van avalar la seua percepció posterior com un referent de qualitat i de rigor professional. “És important reconéixer el valuós treball que van fer en la creació de l’estètica de tota una generació. Gran part del que van fer llavors va marcar el disseny posterior”, ha conclòs Nuria Enguita.

Galeria

Relacionats

La Nave 1984-1991

09 mar. 2023 – 20 ago. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

L’IVAM i el Centro de Perfeccionament del Palau de les Arts Reina Sofía continuen amb la seua col·laboració en aquesta temporada 2022-2023, per a apropar les diferents arts i mostrar la vinculació existent entre elles, aptes per a tots els públics.

Així, amb l’objectiu de donar difusió a la creació artística i fer-la més accessible, han creat un programa de concerts amb què aconsegueixen integrar les programacions pròpies. Contextualitzen, mitjançant peces musicals que s’interpreten en les actuacions, les diferents propostes expositives que es presenten en l’IVAM.

Amb aquesta col·laboració, ambdues institucions reivindiquen la necessitat de treballar en una cultura oberta, polièdrica i plural, així com reivindiquen la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

ConvocatòriaIVAM Centre Julio González

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, junt amb els comissaris Daniel Nebot i Nacho Lavernia, presentaran als mitjans la mostra La Nave 1984-1991.

L’exposició repassa la trajectòria del col·lectiu valencià La Nave, convertit en un referent del disseny de la dècada dels 80, a través de les seues icones i projectes més significatius.

  • Dimecres, 08 de març de 2023
  • 11.00 hores
  • Auditori Carmen Alborch de l’IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València
ConversesIVAM Centre Julio González

Presentació a càrrec de Daniel Nebot i Nacho Lavernia, comissaris de l’exposició. Estaran acompanyats dels/de les dissenyadors/es Marisa Gallén, Sandra Figuerola, Luis Lavernia, Luis González, Carlos Bento i Eduardo Albors.

La idea d’unir-se i muntar un estudi gran es va discutir per primera vegada en un cotxe, tornant de Milà. Però no va ser una cosa improvisada, ja ens coneixíem, havíem compartit algun projecte i flotava a l’ambient la possibilitat de fer un pas més. Parlarem de tot això, de com es va crear La Nave, de com es va anar fent més gran el grup i de com, per fi, vam trobar el local que li va donar nom.

Sense proposar-nos-ho aviat ens vam adonar que hi havia un “esperit La Nave”, una manera peculiar de fer les coses, una mena de criteri comú que ens feia veure quines coses eren Nave i quines no. No és fàcil trobar aquesta essència que impregna tots els treballs independentment de qui sigui l’autor, però hi va sorgir. I aviat van venir els mitjans de comunicació i els col·legues a mostrar interés per conéixer-nos, per veure l’espai de treball, els projectes i la nostra forma peculiar d’organitzar-nos.

Nacho Lavernia

Videos

Relacionats

La Nave 1984-1991

09 mar. 2023 – 20 ago. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González
VisitesIVAM Centre Julio González

Amb motiu del dia internacional de la dona treballadora, l’IVAM programa una activació especial d’algunes de les exposicions que es poden veure al museu de la mà de les seues protagonistes. La investigadora social Alba Herrero i algunes de les dones entrevistades al projecte “En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures” ens parlaran de les seues experiències i del procés de creació del fanzine de la mostra. L’equip de mediació de l’IVAM, per la seua banda, ens endinsarà a la trajectòria de Teresa Lanceta, així com a la feina de les cigarreres a través del documental que es pot veure a la sala d’exposicions de la Biblioteca i Centre de documentació de l’IVAM.

A més, per celebrar i reivindicar un 8 de març col·lectiu, relancem una edició limitada del fanzine de “En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures” que s’obsequiarà a les i els visitants amb l’entrada del museu durant el dia.

Programació especial 8M
12 h. Visita “Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert” i visionat de la peça “Les cigarreres”, juntament amb l’equip de mediació de l’IVAM.
13 h. Trobada amb Alba Herrero i Alicia Díaz, Arabella Lozada, Laura Libero, Matildita Cruz, Mari Carmen Jiménezi Mari Carmen Herrera, algunes de les dones protagonistes de les entrevistes a l’exposició “En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures”.
13.45 h. Tancament de la jornada a la cafeteria de l’IVAM. Celebrem estar juntes

El museu presenta l’últim monument faller de l’artista, ‘Bosc geomètric’, acompanyat d’un recorregut històric per les seues obres

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

València (02.03.23). L’Institut València d’Art Modern (IVAM) presenta ‘Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles’, un projecte d’investigació sobre l’obra de l’artista Alfredo Ruiz Ferrer (València, 1944), pioner de les falles experimentals.

La mostra planteja un recorregut històric per les seues obres, des de 1968 fins a l’actualitat, a través de maquetes i esbossos, que constitueixen el material de treball que es va salvar del foc. La proposta també inclou la presentació de l’última falla de l’artista, ‘Bosc geomètric’, que ja pot visitar-se al museu, on romandrà fins al pròxim 23 d’abril.

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita; els dissenyadors i gestors culturals Ricardo Ruiz i Daniel Escobedo, juntament amb l’artista mateix, han presentat als mitjans el projecte expositiu que s’inaugura hui, dijous, 2 de març, a l’IVAM Lab.

“Sempre he pensat que les meues falles estarien a l’IVAM i s’ha complit”, ha declarat Alfredo Ruiz, que ha reconegut que mai ha distingit el seu treball de l’art contemporani. “Les falles m’han anat construint a mi, m’han enriquit i m’han permés divulgar l’art, la poesia i, fins i tot, temes conflictius”, va matisar l’artista, que va buidar el seu taller l’any 2022 i que torna a l’IVAM amb ‘Bosc geomètric’, un conjunt d’acolorides figures rectangulars que ocupen el centre de la sala.

“La mostra recorre la renovació constructiva i estètica dels monuments fallers creats per Alfredo Ruiz en les últimes dècades”, ha explicat Nuria Enguita sobre el projecte, que pretén “traçar un recorregut des dels seus inicis en el barroquisme, el seu interés per explorar llenguatges nous i la seua evolució cap a una depuració progressiva formal, influït per referents com Nietszche, Malevič, Kandinsky o Albert Camus”.

La directora ha comentat que aquesta línia d’acció de l’IVAM entorn de les falles s’emmarca en el Projecte Lab / IVAM – Ciutat, que pretén connectar el museu amb l’activitat i l’estudi cultural d’allò que ocorre en el seu entorn local. “En 2022 vam presentar ‘El llibret de falla: una oportunitat cultural’. Enguany, de manera complementària i continuant amb aquesta línia, abordem les falles com un altre pilar fonamental en el món de la cultura festiva”, va assenyalar.

Daniel Escobedo ha assenyalat la idoneïtat d’aquesta mostra a l’IVAM, que permet traspassar la frontera que diferenciava l’artista faller d’altres creadors, entenent que tots i totes són artistes independentment d’on mostren el seu art. “L’IVAM és el lloc idoni per a reivindicar la figura d’Alfredo Ruiz perquè la seua producció és moderna. Portar el seu treball a l’IVAM és important. L’art i la cultura són una eina bàsica per a aconseguir un món millor: si en les falles hi ha més art i més cultura, el món serà un poc millor”, ha assenyalat Ricardo Ruiz.

D’orígens humils i formació autodidàctica, Alfredo Ruiz va heretar l’estil barroc i grotesc dels seus mentors, però prompte va començar a buscar en les falles un mitjà d’expressió de les seues pròpies inquietuds i idees. “A partir de 1982 va començar a tractar temàtiques socials com l’ecologisme, la desigualtat, el capitalisme, el racisme, la pena de mort, la vellesa… Temàtiques innovadores en un lloc que repetia fórmules ja cremades”, en paraules de Ricardo Ruiz.

Encara que, durant un temps, va treballar en l’empresa Lladró, sempre va tornar al carrer. “Per a Alfredo, era fonamental l’espai públic, l’art del carrer”, ha assenyalat Daniel Escobedo. Entre les obres d’Alfredo Ruiz que recull la mostra destaquen esbossos i maquetes com ‘Naturalesa morta’, una falla que ja en 1982 plantejava un canvi en el remat; ‘Elegia II’, de 1998, contra l’explotació infantil, o la mítica ‘Poesia horitzontal’ per a Mossén Sorell-Corona: una peça en el sòl quadrangular, de diverses desenes de metres, sense cap ninot, i representant, exclusivament, una falca, que trencava la tradicional verticalitat del gremi.

També s’hi mostra material d’arxiu inèdit i una peça de vídeo, realitzada per Raquel Cambralla, que reuneix entrevistes a artistes que, en l’actualitat, fan falles experimentals.

Galeria

Relacionats

Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles

02 mar. 2023 – 23 abr. 2023
IVAM LabIVAM Centre Julio González

Presentació “Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles”

02 mar. 2023
Projectes LABIVAM Centre Julio González
PoliglotiaIVAM Centre Julio González

El programa POLIGLOTIA es proposa com un procés creatiu de caràcter multidisciplinari a partir de les diverses llengües i pràctiques culturals presents a la ciutat de València. El programa es concep també com un espai de trobada i mediació, en i amb el museu, des d’una perspectiva híbrida i intercultural. A POLIGLOTIA apostem per la generació de continguts mitjançant l’escolta participada i l’intercanvi d’experiències i sabers per a l’enriquiment mutu de les persones i col·lectius participants. A totes les pràctiques tenim en compte la diversitat cultural i lingüística dels diferents grups, conformats amb persones de diferents procedències. Partim de les seues motivacions i capacitats per construir un espai amable i mutant.

El programa està coordinat per Paco Inclán, escriptor i professor espanyol per a persones migrants i refugiades, en col·laboració amb l’àrea d’activitats i educació de l’IVAM. POLIGLOTIA s’inspira en l’atmosfera d’una classe d’aprenentatge d’idiomes en qüestions com la voluntat per entendre i explicar-se, l’acostament a altres cosmovisions a través del llenguatge i les relacions que s’estableixen entre persones que comparteixen un mateix espai des de diverses diversitats.

POLIGLOTIA 2021/22

Durant la primera temporada, activem el Grup d’Estudis Políglotes, proposta de mediació a partir de les dotze llengües maternes que aportaven els seus integrants. Paral·lelament, vam organitzar una programació mensual d’activitats obertes al públic que pugueren transmetre la idiosincràsia de POLIGLOTIA.

I tanquem amb Inventari (Pensar en comú el museu), on els/les participants generaven pràctiques i dinàmiques a partir de les seues diverses maneres de fer, sentir i comunicar, qüestionant i reinventant el museu.

POLIGLOTIA 2023. Escola de Sabers Diversos

En 2023 hem començat amb l’Escola de Sabers Diversos, lloc de trobada que es proposa com un cicle (auto)formatiu per introduir els seus participants en qüestions de mediació i dinamització al museu des d’una perspectiva també intercultural.

POLIGLOTIA 2024. Laboratori de Narratives

La lectura, l’oralitat i l’escriptura seran els eixos sobre els quals giren les sessions d’este laboratori, que tenen com a objectiu generar un espai de mediació i creació en el museu a través de la paraula oral i escrita, com a continuació i desenvolupament de l’Escola de Sabers Diversos i a partir de l’exposició popular.

POLIGLOTIA. Classes d’espanyol a partir del museu

Sessions on les exposicions i les instal·lacions de l’IVAM serviran com a recursos didàctics per a l’aprenentatge d’espanyol. Les llengües maternes dels i les participants també tindran el seu protagonisme en estes trobades plurilingües fent del museu un espai per a afavorir el diàleg i l’intercanvi de sabers i experiències des d’un enfocament pedagògic de diversitat cultural i lingüística.

Relacionats

Poliglotia 21/22

01 nov. 2021 – 17 jun. 2022
AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

POLIGLOTIA. Escola de sabers diversos. 23

07 feb. 2023 – 27 jun. 2023
PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

POLIGLOTIA. Laboratori de Narratives

23 gen. 2024 – 26 mar. 2024
PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

Jornada de Dona Gitana de l'associació ROMI

ConversesIVAM Centre Julio González

L’associació de dones gitanes ROMI de València organitza una jornada a l’IVAM, en commemoració del 8 de març, dia de la dona treballadora, amb la intenció de plantejar un fòrum de debat i visibilització de les dones gitanes treballadores en col·laboració de l’Associació de la promoció de la salut (PROSASTIPEN) i l’Associació per a la promoció i el desenvolupament de la dona i la infància En tierra de todas, així com amb el suport de l’IVAM.

El museu acull aquesta jornada com a part del treball continuat de col·laboració amb associacions i col·lectius propers al museu, al barri, a la ciutat o al territori valencià, per plantejar altres mirades i veus dins de la institució, proposant-se l’IVAM mateix com un actor més de diàleg amb elles.

Programa de la jornada

10:30. Recepció d’assistents i recollida de material.
10:45. Presentació de les jornades
11:00. Taula rodona d’experiències de dones treballadores. Amb la participació d’Aroa Santiago, María Félix Rodríguez i Esther Santiago Lizama
11:30. Ponència “Una altra mirada”, a càrrec d’Aurora Muñoz
12:00. Pausa cafè
12:30. Ponència “Les dones gitanes treballadores a la història: Futur i present”, a càrrec de Séfora Vargas.
13:00. Clausura i projecció i lectura de Manifest a càrrec de Loles Santiago, presidenta de l’associació Romi.

Comiat de la jornada a càrrec del grup musical “Las Calis”.

Amb l’actuació de l’artista madrilenya, l’IVAM uneix poesia i música electrònica en el marc del seu programa d’estudis ‘Articulacions’

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

València (28.02.23). L’Institut València d’Art Modern (IVAM) rep, aquest divendres, l’artista, poeta i DJ Perla Zúñiga (aka JOVENDELAPERLA), en una sessió que tindrà lloc a les 19 hores al ‘hall’ del museu. L’actuació s’emmarca dins d’‘Articulacions’, el programa d’estudis sobre teories i pràctiques artístiques que organitza l’IVAM en col·laboració amb les universitats públiques valencianes.

Perla va nàixer en 2016, després d’una malaltia que es va emportar a Rubén, el seu anterior jo. Des de llavors, el treball de l’artista i poeta se situa en zones allunyades de la normativitat, del capitalisme i del temps lineal, explorant el llenguatge, la poesia i la seua unió amb la música electrònica.

Perla utilitza el seu cos com a objecte d’estudi i de treball. En els seus sets manipula el llenguatge i els espais convencionals mitjançant el so, per a construir realitats efímeres on habitar el dubte i el desig. Reconeguda en l’escena club nacional, ha participat en la programació d’institucions, clubs, ràdios i festivals reconeguts com ara Primavera Sound (Barcelona), Boiler Room Festival, OHM (Berlín), Gasworks (Londres), Arena Spa (Porto), Rinse (París) o NTS (Londres), entre altres. Perla, a més, és cofundadora del col·lectiu CULPA, que treballa per aconseguir un espai lliure de violència cap a les persones LGTBIQ en l’escena nocturna de música electrònica.

‘Articulacions’
En el marc del programa d’estudis ‘Articulacions’, l’IVAM està acostant als públics diferents propostes que connecten els processos artístics amb diferents disciplines del saber i les pràctiques culturals. En els últims mesos, han passat pel museu valencià creadores com Isabel de Naverán, Yinka Esi Graves o el duo Cooking Sections.

Relacionats

DJset. Joven de la Perla

03 mar. 2023
ArticulacionsMúsicaIVAM Centre Julio González
ConvocatòriaIVAM Centre Julio González

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, juntament amb l’artista Alfredo Ruiz i els responsables del projecte, Ricardo Ruiz i Daniel Escobedo, presentaran als mitjans ‘Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles’.

El projecte expositiu fa un recorregut històric, a través de maquetes i esbossos, per les obres d’Alfredo Ruiz Ferrer, pioner de les falles experimentals. A més de la seua última falla, ‘Bosc geomètric’, la mostra inclou material d’arxiu inèdit i una peça de vídeo, realitzada per Raquel Cambralla, que reuneix entrevistes a artistes que en l’actualitat fan falles experimentals.

Dijous 2 de març de 2023
• 11.00 hores
• IVAM LAB2. C/ Guillem de Castro, 118. València.

Relacionats

Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles

02 mar. 2023 – 23 abr. 2023
IVAM LabIVAM Centre Julio González

Presentació “Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles”

02 mar. 2023
Projectes LABIVAM Centre Julio González
DossierIVAM Centre Julio González

Amb el títol d’Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles l’IVAM albergarà des del 2 de març fins al 23 d’abril l’última falla de l’artista Alfredo Ruiz, acompanyada d’una retrospectiva de la seua obra.

El projecte s’emmarca en la recent línia d’unió de l’IVAM entorn de les falles que pretén connectar el museu amb l’activitat i l’estudi cultural d’allò que ocorre en el seu entorn local.

En aqueixa direcció se situa el present treball de recerca sobre l’obra de l’artista Alfredo Ruiz Ferrer. Nascut a la ciutat de València en 1944, és un artista plàstic que ha desenvolupat principalment la seua sensibilitat en l’àmbit de les falles. D’orígens humils i formació autodidacta, va començar el seu aprenentatge en els tallers fallers amb tan sols tretze anys, col·laborant en la construcció de falles de grans dimensions amb diferents mestres artesans, on va demostrar des dels seus inicis un enorme talent. Finalment, en 1968 va plantar la seua primera falla infantil i en 1970 la seua primera falla gran, amb gran reconeixement i acceptació públics.

Descarregar dossier

Relacionats

Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles

02 mar. 2023 – 23 abr. 2023
IVAM LabIVAM Centre Julio González