Un videojoc ballat al museu

MediacióDansa i performanceIVAM Centre Julio González

Club Mutante planteja la proposta Spaces are dancefloors per tal d’oferir el mateix IVAM com a espai lúdic, pensant el museu com les escenes d’un videojoc impossible que s’activa ballant: d’un cypher de hip-hop a l’esplanada, a ambient Waacking al lab3, Shuffles al vestíbul o a imaginar en col·lectiu partitures corporals inspirades als logotips de l’exposició de La Nave. El pas de pantalla del joc és el pas entre espais de l’IVAM, on les i els assistents podran avançar a base d’exercicis i freestyle guiats de col·laboradors especialistes a cada ball, com són Ruko, La Dixit, Seba Barona i Julia Zac. El final del joc obre el vestíbul de l’IVAM com a pista de ball, de trobada i celebració oberta a tot tipus de cossos i balls: freestyle per a totes.

La proposta Spaces are dancefloors és una continuació del projecte per a joves Pump The Beat , amb què obrim els espais de l’IVAM per activar-los des del joc, el cos i les danses urbanes ocupant el museu com a possible pista de ball, com a dancefloor de trobades i aprenentatges.

No es requereix coneixements previs de danses urbanes per assistir-hi.

ConvocatòriaIVAM Centre Julio González

La directora de l’IVAM i comissària, Nuria Enguita, i l’artista, Alberto Feijóo, presentaran als mitjans la mostra Trascity. Alberto Feijóo.

L’exposició, produïda per l’IVAM, és un projecte que reflexiona sobre els rols i espais que ocupem i sobre els objectes que acumulem i col·leccionem, entre ells imatges. Aquesta instal·lació, concebuda específicament per a la Galeria 3 del museu, intenta reformular des de diferents perspectives els usos de la sala expositiva: un lloc de treball, un punt de trobada, un espai de descans, un arxiu o un magatzem.

• Dimecres, 31 de maig de 2023
• 11.00 h
• Auditori Carmen Alborch de l’IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

L’equip d’arqueòlegs ha descobert fragments de ceràmica taifa del segle XI i restes d’edificis del segle XIX

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

• L’equip d’arqueòlegs ha descobert fragments de ceràmica taifa del segle XI i restes d’edificis del segle XIX

• Els experts treballen sobre la hipòtesi que emergiran sediments de la riuada que va arrasar València l’any 1088, una de les més catastròfiques de les que es coneixen

València (26.05.23). Els treballs de rehabilitació integral de la muralla medieval conservada a l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) comencen a llançar resultats. Els treballs arqueològics, previs a la restauració de la muralla, han fet aflorar els primers fragments de ceràmica taifa del segle XI, així com restes arquitectòniques dels edificis que es van construir en l’espai que va deixar la muralla després del seu enderrocament en el s. XIX, com ara paviments, pilars o murs.

Les restes de ceràmica taifa haurien romàs ocultes en una zona, al costat del carrer de Guillem de Castro, que es va emmurallar per primera vegada durant el segle XIV i que fins llavors havia sigut horta. L’àrea que ocupa hui l’IVAM es va començar a urbanitzar amb edificis residencials a partir de 1870, després de l’enderrocament gradual de la muralla i els seus elements annexos, com ara el fossat i les rondes de pas. Són les restes d’aquests edificis del segle XIX els que han emergit en la futura rampa d’accés de la sala Pinazo de l’IVAM, confirmant que les construccions conformaven una illa que es tancava per l’actual carrer de na Jordana.

A més d’aquestes importants troballes, l’equip d’arqueòlegs —dirigit per José Ferrandis, un dels millors especialistes en les muralles de la ciutat— treballa sobre la hipòtesi que en nivells arqueològics inferiors hi ha sediments corresponents a la riuada de 1088. Aquella històrica inundació va causar grans pèrdues en la zona, va arrasar els dos ponts que hi havia a la ciutat i alguna de les torres que els defensaven. En diverses excavacions desenvolupades en punts diferents de València s’han trobat testimonis d’una de les riuades més devastadores de l’edat mitjana.

Els fragments de ceràmica trobada, que es remunten al s. XI, encaixen amb la hipòtesi que l’actual espai que ocupa l’IVAM va ser una zona dedicada a horta en la qual es realitzaven abocaments domèstics, entre els quals estava l’aixovar ja en desús. S’espera continuar amb més troballes a mesura que avancen els treballs, en les pròximes setmanes.

Els treballs arqueològics en la sala Pinazo de l’IVAM pretenen omplir alguns buits de coneixement en relació amb la muralla de València, especialment del tram construït en el s. XIV. És la primera vegada que es du a terme un sondeig arqueològic sobre el costat intramurs d’aquest tram de muralla cristiana-mudèjar, catalogada com a bé d’interés cultural (BIC). Les úniques investigacions, que van ser realitzades coincidint amb la construcció de l’IVAM en 1985, es van dur a terme únicament de manera parcial i extramurs.

El resultat de les excavacions arqueològiques actuals permetrà acarar totes dues investigacions i llançarà llum sobre la muralla defensiva de València, un element que persisteix tant en la memòria col·lectiva com en el subsol de la ciutat. Així mateix, el descobriment d’edificis huitcentistes o sediments de la riuada poden confirmar els contextos històrics, completar investigacions historiogràfiques i aprofundir en el coneixement dels sistemes de fonamentació i les pràctiques constructives emprades durant el primer gòtic civil valencià.

Rehabilitació integral de la muralla

Els treballs d’intervenció, que preveuen la rehabilitació integral del tram de la muralla, són un ambiciós projecte que té com a objectiu la consolidació de les restes arqueològiques, l’adequació de l’espai de la sala, la millora de l’accés i fer valdre aquest bé patrimonial. El projecte inclou actuacions de conservació preventiva i de restauració, així com millorar les condicions expositives. Preveu una inversió de 593.484,17 euros i un termini d’execució de 6 mesos.

 

Galeria

Manifest polític fílmic en primera persona. Diàleg posterior amb María Galindo i Isabel Seguí

CinemaConversesIVAM Centre Julio González

Quina és la porta vertadera i quina és la porta falsa per a entrar amb una cambra en l’univers de la puta?

Arribar amb un rètol que el nomene com a treball sexual i amb això saldar el primer deute per a satisfer als regulacionismes?

Arribar amb un rètol que el nomene com a opressió patriarcal que cal abolir i amb això saldar el primer deute per a acontentar els abolicionismes?

Revolució Puta recorre aqueix univers amb, per i des d’elles reclamant un únic lloc de legitimitat irrenunciable que no assumeix deutes pendents amb ningú; és el lloc de la paraula en primera persona.

Amb integrants d’organitzacions OMESPRO La Paz i OMESPRO Santa Cruz com a protagonistes directes i constructores del relat, usem una palanca simbòlica per a traslladar les discussions centrals de l’univers puta a un espai polític i poètic.

La pel·lícula està estructurada en quatre curts temàtics: “Els sabers de la Puta”, “La puta i el treball”, “la puta i l’Estat” i “Testament”. Amb aquests quatre cossos teixim un llargmetratge, però sense deixar de donar-los a cadascun una estructura pròpia que els pot permetre volar amb ales pròpies.

En aquests temps de mutació en què les imatges pertanyen simultàniament a diferents espais de llenguatge, els presentem una producció que no és ortodoxa, que no ha sigut produïda per a “festivals de cinema” sinó per a imaginaris socials. Té la vocació i la versatilitat d’envair tot tipus d’espais menys el de les xarxes perquè no hem volgut cenyir-nos al seu panòptic el guàrdia de seguretat del qual ens censurarà immediatament.

Té sentit fer una producció cinematogràfica el segle XXI que no serà admesa per les xarxes socials? Quines imatges tan extremes pot arribar a tindre una producció audiovisual censurable per Facebook on caben tots els odis i totes les violències?

Potser per aqueix mateix motiu és interessant, és convocant i inquietant haver produït una poètica visual que no podrà ser engolida per les xarxes. Podràs veure-la a tot arreu, menys en el teu cel·lular.

Revolució Puta no acaba de complir amb els paràmetres estrictament cinematogràfics, sinó que els transcendeix com a manifest polític fílmic en primera persona sense renunciar a la construcció d’un relat poètic visual.

I lxs espectadors?

“Sense plata i sense treball…Vull veure’t en el meu lloc”

És un dels versos de l’Himne de les putes cantant veritats que és la cançó central de la pel·lícula composta per 60 dones de l’ofici i musicalitzada per les inigualables Cúmbia Queer.
Aquest vers indica el lloc del *espectadxr en aquesta producció, un lloc regirat on et convertiràs en puta, policia i client segons quina situació.
Revolució Puta no és l’oportunitat que estaves esperant per a mirar a la puta des d’un lloc còmode; hem girat la cambra cap a a tu, per a construir aqueixa altra estranya situació en la qual eres el/la mirada. Ara la qüestionada eres tu.

María Galindo (La Paz, 1964) “Soc puta, soc lesbiana, soc boliviana. Només puc existir construint aliances prohibides entre aquestes posicions discursives i polítiques que se suposa que estan en contradicció entre si. Parle des del lloc de la tortura i la violència, però no per a donar testimoniatge, sinó per a imaginar la felicitat des d’una posició de desobediència “. Aquestes són paraules d’autointroducció de María Galindo, artista, intèrpret, activista, escriptora i la co-fundadora del col·lectiu bolivià Dones Creant. Posant en conversa les pràctiques i coneixements subalterns de les dones indígenes i les tradicions polítiques i literàries de l’anarquisme, el punk i el feminisme no blanc, Maria Galindo ha creat durant els últims 15 anys una pràctica artística radical.

Isabel Seguí és doctora en estudis fílmics per la Universitat de St Andrews i professora en la Universitat d’Aberdeen (totes dues a Escòcia). S’especialitza en cinema de no ficció fet per dones al Perú i Bolívia. Els seus més recents treballs han sigut publicats en col·leccions editades que plantegen una lectura no androcèntrica, jeràrquica o formalista de la història del cinema, com Incomplete. The Feminist Possibilities of Unfinished Film (University of California Press, 2023) o Feminist Worldmaking and the Moving Image (MIT Press and HKW, 2022). És membre del comité organitzador de RAMA, la Xarxa d’investigació sobre l’audiovisual fet per dones a Amèrica Llatina.

L’escriptora i l’artista, coetànies d’Asger Jorn i Guy Debord, dialogaran amb el comissari de l’exposició

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

• L’escriptora i l’artista, coetànies d’Asger Jorn i Guy Debord, dialogaran amb el comissari de l’exposició
• L’IVAM organitza dues trobades, en els quals també participarà el creador Axel Heil, amb motiu del llançament d’un exhaustiu catàleg sobre la mostra

València (23.05.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta la publicació entorn de la mostra ‘La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació’ dimecres que ve 24 de maig, en una trobada que comptarà amb la presència de dues figures clau del moviment situacionista, l’escriptora Michèle Bernstein (París, França, 1932) i la pintora, escultora i artista gràfica Jacqueline de Jong (Hengelo, Holanda, 1939). Totes dues artistes, coetànies d’Asger Jorn, dialogaran amb el comissari de l’exposició Ellef Prestsæter.

La Internacional Situacionista, a la qual va pertànyer Asger Jorn, va desenvolupar a partir de 1957 una crítica radical del capitalisme i de les formes de vida contemporànies a través de multitud d’activitats, incloent-hi la teoria, la publicació, l’activisme i la creació artística.

Michèle Bernstein va ser una de les fundadores d’aquest moviment, que va voler rescatar el potencial crític de l’art per a una subversió del que Guy Debord, amb qui Bernstein es va casar en 1952, havia batejat com a ‘societat de l’espectacle’. Jacqueline de Jong, que va ser durant anys companya d’Asger Jorn, es va unir a la Internacional Situacionista en 1960. Entre 1962 i 1968 va editar i va publicar la revista ‘The Situationist Times’.

Michèle Bernstein i Jacqueline de Jong participaran en una trobada amb el comissari de l’exposició, Ellef Prestsæter, amb l’objectiu de posar de manifest la contribució d’aquest grup a la història de l’art i indagar en la relació de totes dues artistes amb la creació de Jorn.

Segons Ellef Prestsæter, “mentre que la teorització de Guy Debord sobre el que ell va anomenar la ‘societat de l’espectacle’ esdevindria una referència fonamental dins de la teoria crítica i la història de l’art, la pràctica lúdica i intransigent del grup va exercir un paper important durant les revolucions associades a 1968. Durant les dues últimes dècades, la Internacional Situacionista ha sigut un punt de referència ineludible per a artistes i teòrics relacionats amb el gir social de l’art”.

La trobada tindrà lloc amb motiu del llançament d’un exhaustiu llibre publicat per l’IVAM amb motiu de l’exposició ‘La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació’, que s’exhibeix al centre fins al 18 de juny. El catàleg, profusament il·lustrat, reuneix materials inèdits sobre l’artista danés.

En el marc de les activitats programades amb motiu de la presentació del catàleg, el dijous 25 de maig, l’IVAM ha convidat l’artista i professor alemany Axel Heil a fer una visita a l’exposició, en la qual compartirà idees sobre la seua llarga i apassionada relació amb l’obra d’Asger Jorn. Axel Heil és un dels experts mundials més important en l’obra d’Asger Jorn, el treball del qual l’ha mantingut ocupat durant dècades. Ha escrit extensament sobre temes com ara la relació de Jorn amb l’art contemporani, Jorn i Picasso, Jorn i Pollock, i Jorn com a situacionista.

Asger Jorn, en situació
Produïda per l’IVAM, en col·laboració amb el Museum Jorn de Silkeborg i el suport de la Fundació Banc Sabadell, l’exposició és la més extensa de les que s’han realitzat sobre l’obra del pintor danés en l’Estat espanyol. Composta per més de 200 peces, algunes de les quals inèdites, entre pintures, dibuixos, gravats, publicacions i col·laboracions, la mostra aprofundeix en la creació d’imatges i en les connexions entre la pintura i l’edició i l’experimentació gràfica de l’aclamat pintor danés.

Galeria

Relacionats

LA CREACIÓ OBERTA I ELS SEUS ENEMICS: Asger Jorn en situació

16 feb. 2023 – 18 jun. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

Ramón del Castillo en conversa amb Mijo Miquel

ConversesIVAM Centre Julio González

Aprofitant la present exposició d’Asger Jorn – LA CREACIÓ OBERTA I ELS SEUS ENEMICS: Asger Jorn en situació – i el seu seré ambientalisme, proposem un recorregut per les diferents formes que ha adoptat la fantasia naturalista al llarg del temps, en l’art, el paisatgisme i l’arquitectura, la literatura i les ciències. Per això, comptarem amb un acompanyant excepcional, Ramón del Castillo, que en el seu llibre El jardí dels deliris. Les il·lusions del naturalisme malbarata senderes possibles que investigar des dels imaginaris creatius en un moment en què la temptació escapista naturalista es fa més present que mai.

Ramón del Castillo és professor de filosofia i estudis culturals en la UNED i Vicedegà d’Investigació i Doctorat. Actualment col·labora amb dos grups d’investigacions dedicats, respectivament, a les representacions del Antropoceno (Escola d’Arquitectura, UAH), i als paisatges de la ruïna i l’abandó (Història de l’Art, US). Ha publicat nombrosos treballs sobre filosofia social contemporània en l’àmbit internacional, i ha traduït a pensadors com Terry Eagleton o Fredric Jameson. Entre les seues obres recents El jardí dels deliris. Les il·lusions del naturalisme (Turner 2019), Filòsofs de passeig (Turner 2020), Divins detectius. Chesterton, Gramsci i altres casos criminals (2022) i un dels pròlegs a la nova edició d’obres de Guy Debord, Psicogeografía, arquitectura i urbanisme (Asimètriques, 2022)

Mijo Miquel és llicenciada en Filologia i Belles arts, doctora en Art Públic i membre del grup d’Història i Filosofia de l’Experiència del Centre de Ciències Humanes i Socials del CSIC (2014-2023). Es dedica a l’ensenyament de l’Escultura en la Facultat de Belles arts de Sant Carles així com a la gestió cultural independent. En aquesta última faceta, s’ha especialitzat en la coordinació d’esdeveniments relacionats amb la creació d’esfera crítica. Com a investigadora, participa en l’actualitat en tres projectes d’investigació amb finançament institucional en els quals aprofundeix en nocions com l’ajuda mútua, la crisi ecològica i la salut mental.

Relacionats

LA CREACIÓ OBERTA I ELS SEUS ENEMICS: Asger Jorn en situació

16 feb. 2023 – 18 jun. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

Lectura performativa i conversa sobre el projecte Reunió al costat del seu creador Dani Zelko

ArticulacionsConversesIVAM Centre Julio González

Reunió és un experiment d’escriptura i escolta. Fa llibres que intervenen en disputes i conflictes urgents. A través de trobades íntimes, la veu d’unes certes persones és escrita a mà, corregida col·lectivament, impresa, després llegida en veu alta en actes públics i distribuïda en territoris específics i més enllà”, Dani Zelko

El Procediment
Algunes pràctiques i decisions formals que han constituït en Reunió a través del temps.

Viatge a ciutats, pobles, fronteres i territoris indígenes per a trobar-me amb algunes persones i comunitats. Lxs convide a fer un llibre a través d’un procés en el qual la paraula va mutant d’oral a escrita i de parlada a llegida a mesura que travessa cossos i espais. Em parlen i jo escric a mà tot el que diuen. Cada vegada que fan una pausa per a inhalar passe a la línia que segueix, creant el vers. Està prohibit gravar. En els dies següents llegim el text i el corregim juntxs fins a arribar a una versió final. Ningú corregeix ni edita tot sol. S’imprimeixen els llibres, que són llegits en veu alta en situacions públiques i comencen a circular. La meitat de les còpies són distribuïdes per les comunitats i participants en els seus territoris i l’altra meitat és distribuïda per Reunió on siga. Es fan llibres digitals i audiollibres gratuïts. Cada edició inventa la seua pròpia manera de circular a partir de l’especificitat dels territoris, les intencions polítiques de lxs involucrats i les condicions materials de les persones a les quals volem arribar.

Ací pots llegir les diferents sèries produïdes des de 2015 fins l’actualitat:
https://reunionreunion.com/

Dani Zelko. Artista, poeta i editor argentí.
La seua obra està feta de paraules i persones, que s’ajunten a través de diversos procediments per a generar esdeveniments i publicacions en els quals les tensions polítiques i els experiments del llenguatge es retroalimenten. Des de 2015 duu a terme “Reunió”.

Relacionats

Articulacions – Programa Públic 22/23

06 oct. 2022 – 30 jun. 2023
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Nit Europea dels Museus

Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • El museu, que romandrà obert fins a la mitjanit amb entrada gratuïta, ha programat activitats i recorreguts nocturns
  • L’esplanada serà l’escenari de la ‘cremà’ de la falla que va formar part del projecte expositiu ‘Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat en les falles’

València (18.05.23). L’Institut València d’Art Modern (IVAM) acull aquest dissabte 20 de maig la ‘cremà’ de la falla ‘Bosc geomètric’ de l’artista Alfredo Ruiz. L’IVAM, que romandrà obert fins a la mitjanit amb entrada gratuïta, celebra així la Nit Europea dels Museus amb una programació que inclou activitats per a tots els públics i recorreguts nocturns a les seues exposicions.

A partir de les nou de la nit el foc reduirà a cendres el ‘Bosc geomètric’, la falla central que va presidir el projecte expositiu ‘Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat en les falles’. Un recorregut per la trajectòria de l’artista Alfredo Ruiz, pioner de les falles experimentals, a través de maquetes, dibuixos i llibres que es van exhibir en l’IVAM fins al passat 23 d’abril. Per a tancar el cicle natural d’aquesta falla, l’IVAM plantarà el monument a la seua esplanada des de les deu hores, on podrà visitar-se fins a la seua ‘cremà’.

En el marc de la celebració de la Nit Europea dels Museus, l’IVAM ofereix un programa que inclou una visita especial a la instal·lació ‘Un jardí al museu!’, a càrrec de l’equip de paisatgisme responsable del projecte. Aquesta intervenció vegetal efímera, que ocupa l’IVAM fins al diumenge 21 de maig, reflexiona sobre la importància de renaturalitzar les ciutats i les seues arquitectures, al fil del lema d’aquest any de l’ICOM: ‘Museus, sostenibilitat i benestar’.

Entorn d’aquest jardí, les persones interessades podran sumar-se al taller de l’artista Sofía Alemán, ‘Rapsòdia en verd’ sobre noves formes de creació des de la fotografia. L’artista proposa un exercici d’observació i arxiu per a explorar les plantes que formen part d’aquesta instal·lació vegetal des d’una percepció conscient i multisensorial, inspirada per la música de l’àlbum de Mort Garson, ‘Plantasia’.

L’IVAM també ha programat una visita a l’exposició sobre l’artista Aref El Rayess, la primera gran mostra que li dedica un museu europeu a una figura fonamental del panorama cultural libanés des dels anys 50 fins als 80, amb la finalitat d’oferir una modernitat artística més oberta, complexa i inclusiva.

Com a colofó a aquesta celebració, l’IVAM convida els públics a endinsar-se en la creació oberta de l’artista danés Asger Jorn amb una visita nocturna a l’exposició.

DIM 2023

L’IVAM tancarà la setmana dels museus el diumenge, 21 de maig, i convidarà les persones visitants a emportar-se a les seues cases una de les plantes que formen part de la instal·lació ‘Un jardí al museu!’, que estendrà l’activitat més enllà dels murs de l’IVAM i amb aquest gest crearà un museu expandit i verd al llarg de la ciutat.

Consulta tota la programació i horaris dels tallers en el web de l’IVAM.

Galeria

Relacionats

Cremà de Bosc Geomètric, de Alfredo Ruiz

20 mai. 2023
DIMDIMIVAM Centre Julio González

Un jardí que creix i es comparteix. Programació DIM

18 mai. 2023 – 21 mai. 2023
DIMTallersVisitesIVAM Centre Julio González

Programa Art i Context

MediacióIVAM Centre Julio González

El programa Art i Context és un projecte bianual format per intercanvis, produccions, tallers, xerrades i converses que posen en relleu nous formats de recerca i producció de la pràctica artística i pensament contemporanis al voltant del context valencià.

En aquesta primera edició (2021-2023) hi participen un grup de sis artistes que han proposat activitats obertes al voltant del seu procés creatiu al llarg dels dos anys de programa: Darío Alva i Diego Navarro, Claudia Dyboski, Marina González Guerreiro, Álvaro Porras i M Reme Silvestre.

La visita proposa un recorregut per cadascuna de les cinc obres que els artistes han fet en el marc del programa.

Dates:

Diumenge 5 de novembre, 12h  (castellà)

Relacionats

Presentació i inauguració [DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro

08 jun. 2023
ConversesIVAM Centre Julio González

[DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro

08 jun. 2023 – 05 nov. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

Diàleg entre les comissàries, la responsable del programa de mediació i el grup d'artistes

ConversesIVAM Centre Julio González

El dijous 8 de juny es presenta l’exposició [DOSMILVINT-I-O] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro, que mostrarà les produccions que el grup d’artistes de la primera edició de Art i Context ha desenvolupat al llarg dels dos anys de programa. Entre octubre de 2021 i juny de 2023, s’han activat més de 25 propostes en forma de tallers, conferències, performances, mediacions o col·laboracions que han tingut lloc en diferents espais, tant dins i fora del museu com en la xarxa, generat connexions entre diferents capes del context valencià.

Les integrants d’aquesta primera edició de Art i Context són Diego Navarro i Darío Alva, Claudia Dyboski, Marina González Guerreiro, Álvaro Porras i M Reme Silvestre. En aquesta presentació, les artistes explicaran el seu pas pel programa i les seues produccions finals, al costat de la directora de l’IVAM, Nuria Enguita, els comissaris Ali A Maderuelo i Julia Castelló, i la responsable del programa d’educació i mediació d’Art i Context, Elena Sanmartín.

La mostra es concep com un exercici més dins de les obertures públiques del programa, un procés obert i no conclusiu, una reivindicació del momentum de gestació de les obres com a element generador de sentit.

Relacionats

[DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro

08 jun. 2023 – 05 nov. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

Visita “[DOSMILVINT-I-U][DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro”

08 jun. 2023 – 22 oct. 2023
MediacióIVAM Centre Julio González
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

En la primera edició, Articulacions, el programa d’estudis IVAM · UV · UPV</a > ha pretingut propiciar un context d’aprenentatge des d’on afrontar les urgències i les incerteses d’un present global ferit, que requereix nous mètodes de treball i maneres d’estar al món. En un exercici d’anada i tornada amb l’alumnat i amb els diversos públics del museu, ha donat importància al treball col·laboratiu, el desenvolupament d’idees i aprenentatges compartits com els presents al Programa Públic que ha acompanyat el procés, obrint les investigacions de moltes de les seues convidades a la ciutadania.

Cooking Sections, Yinka Esi Graves, Isabel de Naverán, Joven de la Perla, Clémentine Deliss, Teresa Lanceta, Elvira Mirall Ayca, Laura Vallés Vílchez, Max Jorge Hinderer, Andrea Soto Calderón, Suely Rolnik i Dani Zelko han oferit diferents aproximacions discursives a qüestions centrals en Articulacions com és el cas de les pràctiques populars i decolonials, els processos de mundialització i virtualitat, les cures del planeta o els feminismes postidentitaris. A continuació, us convidem a explorar el fitxer generat a partir de les diverses trobades i els registres dels mateixos.

1/2/2023: CLIMAVORE. Cooking Sections
9/2/2023: Buleries diaspòriques. Taller amb Yinka Esi Graves
22/2/2023: La ola en la mente. Isabel de Naverán
Pots veure ací el registre de la conferència
3/3/2023 DJset Joven de la Perla
7/3/2023: Casino, grans magatzems, hospital o cripta. El futur del museu amb Clémentine Deliss
Pots veure ací el registre de la conferència.
23/3/2023: Pensar amb les mans: Teresa Lanceta, Elvira Espejo Ayca i Laura Vallés Vílchez
24/3/2023: Entre Museu Nacional i Plurinacionalitat. El treball de la descolonització. Elvira Espejo Ayca i Max Jorge Hinderer Cruz
27/4/2023: El que ens mou. Andrea Soto Calderón
4/5/2023: Les aranyes, els Guaranís i alguns europeus. Suely Rolnik
Pots veure ací el registre de la conferència.
31/5/23: La llengua encantada. Dani Zelko

Relacionats

Preinscripció 2a edició Articulacions

15 mai. 2023 – 10 set. 2023
ConversesEducacióSeminarisTallersIVAM Centre Julio González

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV

15 jun. 2022 – 04 set. 2022
ConversesEducacióSeminarisTallersIVAM Centre Julio González

Una instal·lació amb 200 espècies del bosc mediterrani acollirà accions, trobades i tallers del 18 al 21 de maig

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

PDF Descarregar programa DIM 2023 – Un jardi creix

  • Una instal·lació amb 200 espècies del bosc mediterrani acollirà accions, trobades i tallers del 18 al 21 de maig

 

  • El dia de la clausura els assistents podran emportar-se una planta a sa casa per a crear un museu expandit i verd al llarg de la ciutat

 

València (12.05.23). Què passaria si la vegetació prenguera els nostres espais de treball i oci? Com ens afecta la convivència amb altres espècies vives? L’Institut València d’Art Modern (IVAM) es converteix en un jardí efímer compost per 200 espècies del bosc mediterrani amb motiu del Dia Internacional dels Museus.

Des del 18 de maig, la naturalesa envairà els espais del centre, amb l’objectiu de plantejar un museu més habitable, més verd i interactiu. La proposta es presenta a manera de reflexió sobre la importància de renaturalitzar les ciutats i les seues arquitectures. Seguint el lema que proposa l’ICOM per a aquest 2023, ‘Museus, sostenibilitat i benestar’, l’IVAM Centre Julio González acollirà la instal·lació ‘Un jardí en el museu!’, una proposta de María Pedro Ferrer, Javier Rivera Linares i Jaime García Mira.

Prenent com a referència el jardí del paisatgista brasiler Roberto Burle Marx per a la terrassa del Ministeri d’Educació a Rio de Janeiro, el projecte planteja unes formes vegetals sinuoses, amb espècies mediterrànies i estores naturals, des de pans d’herba, corfa de pi o grava, que transformaran el museu en un espai de descans, trobada i interacció. La intenció és generar un diàleg entre la vegetació, l’edifici i les gents que l’habiten.

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha assenyalat que es tractaria de “compartir eines, metodologies i inquietuds entre les persones que fem museu (visitants, participants grups de treball o programes, mediadores, programadores…), més enllà dels formats ortodoxos, amb la incorporació d’una visió mediambiental, social i subjectiva”.

Entorn d’aquest jardí, l’IVAM proposa una sèrie d’activitats, entre les quals destaca el taller ‘Un museu fresquet!’, dirigit a públic infantil d’entre 3 i 6 anys, perquè experimente quina olor fa, com sap i com se sent un museu ple de vegetació. Per al públic adult i les famílies és la proposta de l’artista Sofía Alemán, ‘Rapsòdia en verd’, que s’orienta a persones interessades en noves formes de creació des del fotogràfic. Es tracta d’un exercici d’observació i arxiu per a explorar les plantes que formen part d’aquest jardí des d’una percepció conscient i multisensorial, inspirada per la música de l’àlbum de Mort Garson ‘Plantasia’.

La instal·lació ‘Un jardí al museu!’ s’acomiadarà el diumenge 21 de maig amb una invitació perquè els visitants s’emporten una de les plantes a sa casa, amb la qual cosa es permet que l’experiència s’estenga més enllà dels murs de l’IVAM. En aquesta espècie d’àgora vegetal, el museu també ha programat una sèrie de trobades i encreuaments entre els participants en els diversos programes de l’IVAM, així com conversacions entre mediadores i col·laboradores, per a poder compartir recursos i metodologies. La trobada de mediació del dijous 18 a les 13 h està oberta a altres participants.

 

Nit Europea dels Museus

 Amb motiu de la Nit Europea dels Museus, el dissabte 20 de maig, a les 21.30 hores, l’esplanada de l’IVAM acollirà la ‘cremà’ de la falla Bosc Geomètric d’Alfredo Ruiz. La falla era la peça central que presidia l’exposició ‘Camins cap a la modernitat a les Falles’, que va mostrar la trajectòria de l’artista Alfredo Ruiz a través de maquetes, dibuixos i llibres fins al passat 23 d’abril.

Prèviament, des de les 10 del matí, l’IVAM oferirà visites comentades a la seua exposició ‘Aref el Rayess. Obres (1958-1978)’ recentment inaugurada. El museu també ha programat una visita especial a la intervenció vegetal efímera a càrrec de l’equip de paisatgisme que l’ha dissenyada, així com el taller ‘Rapsòdia en verd’. A les 22.30 hores, l’equip de mediació oferirà una visita nocturna a la mostra ‘La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació’ com a tancament a aquesta celebració.

 

Consulta tota la programació i horaris dels tallers en la web de l’IVAM.

Galeria

Relacionats

Un jardí que creix i es comparteix. Programació DIM

18 mai. 2023 – 21 mai. 2023
DIMTallersVisitesIVAM Centre Julio González

Un jardí al museu! Intervenció efímera

18 mai. 2023 – 21 mai. 2023
DIMIVAM Centre Julio González

Una planta al meu balcó!

21 mai. 2023
DIMDIMIVAM Centre Julio González