ExposicióIVAM Centre Julio González

Quina diferència existeix, en l’àmbit de l’obra gràfica, entre un gravat «original» i un gravat «vertader»? Aquesta és la pregunta i dubte justificat que intenta resoldre la mostra comissariada pel conservador del Cabinet d’estampes Rainer M. Mason. Per a fer-ho, se centra en una part de la producció gravadora de Salvador Dalí (Figueres, 1904 – 1989), en concret la denominada obra impresa «clàssica» de l’artista, delimitada entre les sèries L’immaculée conception (La immaculada concepció, 1930) i Els Chants de Maldoror (Els Cants de Maldoror, 1934), un poc més de cinquanta peces. Segons la definició redactada pel Comitè national de la gravure en l’Exposició Universal de París de 1937, «es consideren gravats, estampes i litografies originals les proves (…) completament concebudes i executades a mà pel propi artista, siga quina siga la tècnica emprada, a exclusió de tot procediment mecànic o fotomecànic».

El qüestionament sobre l’originalitat de l’obra gràfica de Dalí sorgeix ja en la dècada de 1930, i no va deixar de créixer fins a les de 1970 i 1980, on ja es comenta i discuteix sense fissures. En l’estudi realitzat pel comissari, publicat en el catàleg de l’exposició, s’evidencia que la resposta està en la signatura del creador surrealista. A vegades està gravada; en unes altres, nombroses, està escrita amb grafit, la qual cosa prova que Dalí autoritzava la reproducció de les seues obres, però que ell no les realitzava; simplement signava «papers en blanc» que després s’imprimien. No hi ha proves que el creador català «trepitjara» els tallers d’enregistrament, i això obre un debat sobre el concepte de les obres, la seua reproducció i l’autoria; situa la seua obra i també el surrealisme en la contemporaneïtat a través de l’ús de conceptes com la plusvàlua en la rendibilitat de l’art i el seu mercat insaciable

ExposicióIVAM Centre Julio González

Lee Friedlander (Aberdeen, Washington, EUA, 1934) representa un dels exemples més paradigmàtics de la fotografia documental estatunidenca, en ser capaç de mostrar la magnitud quasi inabastable d’un país en essència contradictori. Els paisatges desèrtics i les places comercials; exteriors-dia de carrer i interiors-nit en habitacions de motels comparteixen una mirada personal i una aproximació valenta a un entorn immediat fosc. Les seues imatges prenen el relleu dels màxims exponents de la Farm Security Administration quasi trenta anys després per a construir una mirada sobre la quotidianitat nord-americana que, a diferència de l’FSA, no implica un posicionament social preponderant, sinó una aparent neutralitat. Les composicions de les seues fotografies estan contínuament alterades per línies de fugida i reflexos creuats en els aparadors i finestres dels comerços; escenes urbanes d’un país en essència capitalista que no pot amagar les costures de les seues pròpies desigualtats. Amb inusitada freqüència, així mateix, el fotògraf inclou en les escenes el reflex del seu cos fragmentat, la qual cosa genera una implicació en l’entorn, però també duplica la seua distància.

Encara que va començar a fotografiar amb catorze anys, Friedlander va estudiar en l’Art Center de Los Angeles i és en 1956 quan es professionalitza, realitzant encàrrecs comercials i portades de discos. Dues beques Guggenheim en 1960 i 1962 li van permetre aprofundir en l’imaginari nord-americà i desenvolupar el seu estil, a partir d’aparents i senzilles instantànies, com a documentalista de la vida diària estatunidenca. Projectes com The American Monument, al qual va dedicar més de deu anys, i el foto-lliure Self-Portrait (1970) li van donar fama internacional i ho van consagrar com un clar renovador de la fotografia documental.

Aquesta mostra inclou cent setze fotografies en blanc i negre realitzades per Friedlander entre 1955 i 1990 i s’acompanya d’una publicació que inclou totes les obres presentades, un text en profunditat de Christian Caujolle i una introducció del comissari.

ExposicióIVAM Centre Julio González

El col·leccionisme contribueix a l’increment del patrimoni cultural, labor que Valenciana de Ciments ha desenvolupat des de la seua fundació, la qual fa ara el seu 75è aniversari. L’IVAM s’uneix a aquesta celebració amb l’exhibició d’una selecció de pintures i escultures dels segles XIX i XX, fent partícip la societat valenciana del gaudi d’obres d’artistes rellevants. La sensibilitat cultural dels dirigents d’empreses ha de trobar els llits més propicis perquè la seua repercussió social vaja en augment, motiu pel qual aquesta col·laboració persegueix la difusió i estima dels béns artístics.

Les obres que es presenten recorren el període de finals del segle XIX, amb una pintura molt acadèmica, fins a l’art més personal i abstracte del segle XX. Cada vegada l’artista serà menys comprès en pintar l’esperit de l’època i intentar anar al fons de l’ésser humà d’una manera especialment personalitzada. La pintura valenciana serà el fil conductor de la col·lecció però mai deixant enrere el nacional, amb Pradilla, Lobo, Benjamín Paléncia, Picasso, Miró, Dalí, Solana, Bores i l’internacional amb Renoir, Boudin, Pissarro, Maillol, Raffaeli, Chagall i Vasarely.

Aquest conjunt ens descobreix la pintura d’història de Pradilla, per a passar a continuació a la de gènere amb un dibuix menys acadèmic i més personal que trobem a Pinazo, Sorolla, Martínez Cubells, José Navarro i Cecilio Pla. Aquests artistes valencians van aconseguir un desenvolupament pictòric entre la llum, l’aire lliure, l’atmosfera, l’espontaneïtat, el moviment i el subjectivisme, aconseguint plasmar el seu propi ambient.

Obra gràfica. Els anys de Berlín

ExposicióIVAM Centre Julio González

Els dibuixos i gravats de Georg Grosz (Berlín, 1893 – 1959) mantenen intacta la seua capacitat de mostrar críticament, i amb el mínim gest possible, la societat del seu temps. La pobresa dels baixos fons, la prostitució, la corrupció de la política i l’exèrcit, els resultats dramàtics de les guerres, la falta d’esperança social… són alguns dels temes que tracta amb una mirada afilada i una actitud subversiva mai exempta d’humor. L’exposició mostra les carpetes d’obra gràfica publicades en Malik Verlag i altres editorials entre 1916 i 1933 i provenen dels fons de la Col·lecció Marco Pinkus, adquirits per l’IVAM en 1991.

Després dels anys d’educació artística a Dresden, Berlín i París i unes primeres obres de caràcter naturalista, la seua producció es va endurint temàticament i estilísticament durant la Primera Guerra Mundial i els anys posteriors. El mateix Grosz va ser mobilitzat per l’exèrcit i llicenciat per inutilitat en 1915. En 1917 és de nou mobilitzat i, després d’una estada en un hospital psiquiàtric, se li rebutja definitivament per «inútil total». Aquest mateix any coneix a Wieland Herzfelde i al seu germà John Heartfield, responsables de l’editorial Malik, amb els quals va mantenir una relació estreta fins a 1931 i en les revistes com ara Neue Jugend, Die Pleite i Der Gegner en què va publicar articles, poemes, dibuixos i manifestos.

Grosz va ser un dels primers afiliats al Partit Comunista Alemany i un dels principals activadors del grup Dadà de Berlín. La seua gran capacitat de treball el va portar a publicar en un gran nombre de revistes i a realitzar tota mena d’intervencions artístiques, incloent-hi el disseny de decorats per a les obres teatrals d’E. Piscator. Va ser processat per les seues obres Ecce Homo i Hintergrund. Angoixat cada vegada més pel clima polític que s’estava estenent a Alemanya, deixa el país i s’instal·la en el sud-est francès en 1927; en 1929 viatja a Itàlia i en 1933 es trasllada als EUA. Va adquirir la nacionalitat estatunidenca en 1938 i allí va romandre fins a 1959, quan torna a Berlín i on va morir aquell mateix any. Amb motiu d’aquesta exposició, s’ha editat una extensa publicació que reuneix totes les obres presentades, així com textos, poemes i manifestos de l’artista.

Taller de dibuix amb weecolors #IVAM35

Art i ContextIVAM Centre Julio González

El programa Art i Context 2023-2025 convida a weecolors a realitzar un taller de dibuix amb motiu de la col·laboració de l’artista amb la imatge d’esta segona edició.

Esta activitat explorarà el dibuix com a pràctica col·lectiva, així com la seua relació amb la moda, el cos i altres llenguatges (publicitari, del còmic) a través d’una sessió de dibuix en viu. Dos models vestiran peces de moda històriques cedides per a l’ocasió per la Col·lecció Carlos Milla en diàleg amb la col·lecció de l’IVAM. Els participants realitzaran sketches de les poses i els looks, acompanyats d’una selecció musical a càrrec d’Antoni Amaya. Així, s’introduiran en l’espai del museu aspectes de la bellesa i la superficialitat de diferents eres i geografies que interessen a l’artista. En esta atmosfera, weecolors compartirà referències i materials que influïxen en la seua obra.

El taller tindrà lloc en el Lab2 el pròxim 28 de febrer a les 17h. Es demana als assistents que porten material de dibuix propi amb el qual treballar (paper, bloc de dibuix, retoladors, aquarel·les, carbonet, etc.).

weecolors ha realitzat exposicions individuals en Pradera, Madrid (2021); Pols, València (2022) i Can Felipa, Barcelona (2023). El seu treball ha format part d’exposicions col·lectives a la Casa Museu Lope de Vega, Madrid; el Centre del Carme Cultura Contemporània, València; Centre Cívic de Sant Andreu, Barcelona; entre altres. Recentment ha sigut resident en l’espai d’artistes de Tabakalera, Donostia-Sant Sebastià; i ha dissenyat les identitats de les Pícnic Sessions (2023) per al Museo Centro de Arte Dos de Mayo, Móstoles; i d’Art i Context (2023–2025) per a l’IVAM, València.

Relacionats

PAC arxiu

05 nov. 2021
Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • El museu obsequiarà el públic visitant amb cartells de la col·lecció de l’IVAM
  • Performance, trobades, visites i accions sonores copen la programació este cap de setmana

L’Institut  Valencià d’Art Modern (IVAM) celebra el seu 35 aniversari amb entrada gratuïta i activitats especials al llarg del cap de setmana, entre les quals destaca el concert, este divendres, de Niño de Elche i Xisco Rojo.

L’artista flamenc presenta les 15 cançons originals que ha compost inspirades en 15 obres de la col·lecció de l’IVAM. El seu treball s’emmarca dins de l’exposició ‘popular’, composta per més de 1.500 peces de la col·lecció. Prèviament al concert, el comissari de ‘popular’, Pedro G. Romero, oferirà una visita especial a la mostra.

El dissabte i el diumenge, l’IVAM obrirà les portes de manera gratuïta i obsequiarà els seus visitants amb un cartell amb obres dels seus fons, entre les quals es troben una de les obres més emblemàtiques de Julio González, ‘Dona davant l’espill’, o un cartell d’Equipo Crónica, entre altres.

A més, en el marc d’esta celebració l’IVAM activarà diverses de les seues exposicions i programes. Així, el dissabte dins del programa Art i Context es podrà disfrutar d’una trobada i d’una actuació de DJ Detweiler. També este dissabte l’artista Mar Reykjavik oferirà la seua performance ‘A gap between two adjacent teeth / Una font raja’ que forma part de la mostra ‘Escena I. Fer paisatge’.

El diumenge, les activitats s’iniciaran amb una visita especial de Rafa Barber a esta mateixa exposició i, a continuació, la primera sessió del taller ‘Així vibra un museu’ amb ‘Fer paisatge’, de la ballarina i mediadora Laura Ramírez, una acció sonora i corporal dirigida a públic familiar amb la qual l’artista convidarà a desafiar els ressons, sons i vibracions de les obres de l’exposició i del mateix museu, des del cos.

L’aniversari de l’IVAM es convertix així en un festeig que s’obri a tota la ciutadania i que celebra la capacitat de la institució de consolidar-se, reinventar-se i créixer des de la seua obertura en 1989 fins a l’actualitat.

Galeria

Relacionats

Concert de Niño de Elche i Xisco Rojo. En el marc de ‘popular’

16 feb. 2024
MúsicaIVAM Centre Julio González

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González
Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • L’exposició ‘Escena 1. Fer paisatge’, que s’inaugura el 15 de febrer, reunix obres de 33 artistes de la col·lecció de l’IVAM des de 1930 fins ara
  • El Museu, que complix 35 anys el pròxim 18 de febrer, convida a visitar les dos seus que té, a València i Alcoi, amb més de 2.000 obres exposades de la seua col·lecció

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha donat el tret d’eixida a la celebració del seu 35é aniversari amb la presentació de l’exposició ‘Escena 1. Fer paisatge’, un projecte que reunix mig centenar d’obres de fons propis del Museu de 33 artistes, que comprenen un marc temporal d’un segle, des de 1930 fins ara, i es podrà visitar des de demà dijous, 15 de febrer.

La directora general de Patrimoni, Pilar Tébar, acompanyada de la directora de l’IVAM, Nuria Enguita, i la directora adjunta del Museu, Sonia Martínez -que són també les comissàries de l’exposició- han presentat este dimecres la mostra, acompanyades per Manel Vallés en representació de la Fundació Banc Sabadell, entitat que fa deu anys que col·labora amb l’IVAM.

En l’acte, Nuria Enguita ha explicat que esta exposició “no és una mostra commemorativa, sinó la primera d’una sèrie que planteja diàlegs i obertures entre la mateixa col·lecció de l’IVAM, a la qual busca fer valdre, alhora que mostra un bon nombre de les adquisicions realitzades en els últims anys”.

‘Fer paisatge’ és, per tant, una exposició entesa com “una escena possible de la col·lecció, però també dialoga amb les altres ‘posades en escena’ de la col·lecció, tant les actuals com les passades”.

Així mateix, Enguita ha recordat que el públic que visite les seus de l’IVAM durant este any del seu 35é aniversari trobarà 2.000 obres del museu exposades a les seues sales: des de “les dos magnífiques exposicions” de Julio González i Ignacio Pinazo, amb els fons que van donar origen a l’IVAM; les 1.500 obres de l’exposició ‘popular’; l’arxiu de Llorenç Barber; Juana Francés a Alcoi, i una mostra de fotografia.

Estructura de la mostra

‘Fer paisatge’, articulada en set sales, comença amb l’Espiral travessada de Smithson, una escultura d’un cartó ondulat que es plega sobre si mateix, travessat per branques en totes les seues parets, una obra ‘feta a mà’ que, segons la directora adjunta de l’IVAM i comissària de la mostra, Sonia Martínez, és “una sort de declaració d’intencions de la mateixa exposició, que travessa temps, espais, materials, llenguatges, gestos, etc. Eixa espiral travessada fusiona les coses naturals i les artificials, les coses acabades i els esbossos o el que és ancestral i el contemporani”.

Des d’esta idea, l’exposició dibuixa un recorregut a través del gest, la performance, el relat, la figuració i l’abstracció, en el qual propostes d’artistes com Cecilia Vicuña, Thao Nguyan Phan, Asunción Molinos o Adolph Gottlieb dialoguen, 50 anys després, amb l’obra de Smithson.

La mostra reflexiona sobre qüestions de paisatge, territori, arrelament o pertinença, com en les peces d’Ignacio Pinazo, Henri Matisse, Horacio Coppola, Andrea Canepa, Miquel Navarro, Pierre Soulages o Pablo Palazuelo. S’hi exposen dibuixos de Paul Klee junt amb obres en procés, com la de Mar Reykiajvik, “que s’està fent”, en paraules de Sonia Martínez.

“També hi ha obres que escriuen amb el cos i des del cos, com és el cas d’Àngels Ribé, Helena Almeida, Ludovica Carbotta, Zineb Sedira o Darcy Lange”, ha matisat la directora adjunta de l’IVAM.

L’exposició permet, així mateix, mostrar al públic algunes importants peces d’adquisició recent, com l’obra de la poeta i ecoactivista indígena Cecilia Vicuña -Lleó d’Or en la Biennal de Venècia-. L’IVAM va adquirir en 2022 un dels seus famosos quipusBurnt Quipu (Quipu cremat), que s’exhibix per primera vegada en esta exposició, el qual recorda la destrucció de terres en tot el món i la pauperització que comporta.

35é aniversari de l’IVAM

Amb la mostra ‘Escena 1. Fer paisatge’ arranca el programa organitzat amb motiu del 35é aniversari de l’IVAM, i amb això una setmana en la qual el Museu convida a viure més intensament les celebracions que s’estendran al llarg de tot 2024.

Dins del marc de ‘Fer paisatge’, l’IVAM acull del 15 al 18 de febrer diverses activitats, com el concert de Niño de Elche i Xisco Rojo, el set de DJ Detweiler, una performance de Mar Reykjavik o l’acció sonora proposada per Laura Ramírez.

Així mateix, s’organitzaran diverses visites especials a les exposicions, com les que oferixen Pedro G. Romero, comissari de ‘popular’ i Rafa Barber, entre altres.

D’esta manera, Nuria Enguita ha assenyalat que l’IVAM del 2024, i després de 35 anys d’història, “torna a ser el vaixell almirall cultural de la Comunitat Valenciana”, recordant que és “la sèptima institució cultural del país i una de les icones que projectem a l’exterior”. Així mateix, ha destacat el creixement en visitants, en adquisicions i donacions i l’augment de la seua presència en tota la Comunitat Valenciana.

Galeria

Relacionats

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Actuació de l'alumnat del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts. #IVAM35

MúsicaIVAM Centre Julio González

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts Reina Sofía continuen, en aquesta temporada 2023-2024, amb l’exercici de corresponsabilitat interinstitucional iniciat en 2015. Col·laboren per a apropar les diferents arts i mostrar la vinculació existent entre elles, aptes per a tots els públics.

Així, amb l’objectiu de donar difusió a la creació artística i fer-la més accessible, han creat un programa de concerts amb què aconsegueixen integrar les programacions pròpies. Contextualitzen, mitjançant peces musicals que s’interpreten en les actuacions, les diferents propostes expositives que es presenten en l’IVAM.

Amb aquesta col·laboració, ambdues institucions reivindiquen la necessitat de treballar en una cultura oberta, polièdrica i plural, així com reivindiquen la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

Amb la participació de Juan de Dios Morenilla, Marco Henri, Agnès Pe i Daniel Dobarco

El 27 de gener de 2024 es va dur a terme el segon Berenar de la segona edició d’Art i Context. Els artistes Juan de Dios Morenilla i Marco Henri van convidar a Agnès Pe i Daniel Dobarco a dialogar amb un aperitiu.

Els participants van dialogar sobre la línia difusa que separa aquells aspectes humorístics, lúdics o capritxosos dels seus treballs, d’aquells que no ho són pròpiament i de com totes dues parts conviuen i interactuen ja siga des del formal o el narratiu.

Daniel Dobarco (Castelló, 1988) és llicenciat en Belles arts i màster en Producció Artística de la Universitat Politècnica de València. La seua obra ha sigut exposada en institucions nacionals i internacionals, incloent-hi les galeries Tuesday to Friday i Fran Reus a Espanya i la galeria Slika a França. En 2024, serà exposat en la Galeria Veta, a Madrid, així com en Urban Spree, Berlín. A través de la pintura i l’escultura, Dobarco crea espais que fan referència a la cultura fantàstica i al món dels videojocs. La seua obra crea un món fictici des d’un punt de vista tragicòmic, habitat per éssers extret de la nova mitologia gamer, la literatura de ficció i la cultura popular, però que al final no és més que un reflex histriònic de nosaltres mateixos, per dir-ho així, estos personatges representen una revisió dels arquetips tradicionals.

Agnès Pe (Lleida, 1985) és investigadora, productora musical, docent i musicòloga autodidacta. Treballa d’una manera sempre espúria davant els models estètics heretats de la cultura romàntica tardana, agitant així els límits tan aparentment definits per les taxonomies imperants. Ho atrau l’inusual i els referents culturals extrems, buscant sempre noves maneres de relacionar-se amb els elements que recompon. Quant al sonor, es maneja mitjançant l’atonalitat, melodies alterades i textures estridents. Els seus projectes s’han exposat a Conde Duque (Madrid), Tabakalera (Donosti) o Matadero (Madrid). Ha realitzat concerts a Macba (Barcelona), Centre Botín (Santander), CA2M (Madrid), La Casa Encendida (Madrid), La Panera (Lleida) o Larraskito (Bilbao), a més de festivals internacionals com BangFace (UK) o Piksel (NOR). Actualment és col·laboradora en RRS (Ràdio del Museu Reina Sofia) i ResonanceExtra (UK).”

Amb la participació de Gema Quiles, Sandra Mar, Miguel Ángel Erba i Juan Ripoll

Per al primer Berenar dArt i Context 2023-2025, que es va dur a terme el 14 de desembre de 2023, Gema Quiles i Sandra Mar van convidar a Miguel Ángel Erba i Juan Ripoll per a parlar de l’esbós. Els quatre participants van prendre els seus apunts com a punt de partida per a indagar i exposar els seus processos de treball i tot allò que acaba configurant la seua pràctica.

L’esbós s’entén com un mitjà idoni per a imaginar possibilitats plàstiques entorn d’uns pensaments. Pel seu caràcter instantani i la seua simplicitat de mitjans, és entés com una ferramenta que permet derivar eixes primeres idees a múltiples formes, textures i colors. Partint d’esta idea, es van plantejar diverses maneres d’elaborar i d’utilitzar l’esbós. D’una banda, es van triar, entre eixes proves de color i de composició, aquelles que van voler emportar-se a una altra dimensió i a un altre suport per a treballar sobre la base d’ella. Per una altra, es van prendre eixos apunts, més automàtics i caòtics, com una excusa o lleugera idea inicial per a començar a treballar un altre material i una altra escala. D’esta manera, l’ús de l’esbós va passar a determinar quina és la forma en la qual estos artistes s’enfronten al suport i al material definitiu, donant més lloc a l’atzar o intentant controlar més el resultat, no necessàriament com a postures enfrontades, sinó com a opcions que en tot el procés es van alternant i mutant. Es va parlar també de les imatges de referència com alguna cosa que ens suggerix o una cosa de la qual fugir conscientment, de com ens influïx el contingut que consumim i en quin lloc el col·loca cadascuna. Amb tot això, els participants van plantejar una conversa col·lectiva per a indagar en els processos i eixe encant de les xicotetes peces prèvies.

Juan Ripoll (València, 1995) treballa en projectes artístics entorn de problemàtiques que sorgixen des de la fotografia i que avancen cap a territoris híbrids. Entre algunes de les seues exposicions individuals destaquen Tráeme flores por favor (Artnit, Mallorca, 2018) o Everlasting Love and Coal (La Posta, València, 2017). El seu treball va ser inclòs en el número dos de la revista Unstate. Va ser seleccionat per a participar en el grup d’investigació del CCCC (València) en el cicle anual «Totalitat i Infinit», comissariat per Diana Guijarro i M Reme Silvestre.

Miguel Ángel Erba (València, 1994) treballa a partir de la gestualitat, el moviment i l’emoció com a aspectes clau en el seu procés pictòric, que beuen d’unes certes pràctiques de l’art urbà –context en el qual ha estat immers durant anys–, on es requerix actuar amb grans formats i en la major brevetat de temps. Per a Erba, la pintura és un mitjà amb el qual poder expressar-se de manera sincera, allunyat de la paraula i del pensament racional, i crear un imaginari propi d’històries i relats influenciat per la literatura, la música i el cinema.

ConvocatòriaIVAM Centre Julio González
  • Dimecres, 14 de febrer de 2024
  • 11.00 h
  • Auditori Carmen Alborch de l’IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

La directora general de Patrimoni Cultural, Pilar Tébar Martínez, acompanyada per la directora de l’IVAM, Nuria Enguita i comissària de la mostra juntament amb Sonia Martínez, i el director comercial territorial Est de Banc Sabadell, Manel Valles, presenten la mostra ‘Escena I. Fer paisatge. Col·lecció de l’IVAM’.

Amb motiu del 35é aniversari de l’IVAM el museu inicia una sèrie d’exposicions que, sota la rúbrica de ‘Escenes de la Col·lecció de l’IVAM’, anirà mostrant els seus fons. Esta mostra reunix una selecció de 33 artistes en un marc temporal de quasi un segle —entre 1930 i 2024— entorn de la idea de museu com a catalitzador d’un context i la idea de paisatge com una construcció que conjumina arquitectura, reflexions sobre el paisatge viscut, modes de vida i pensament.

Relacionats

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Un projecte de Ricardo Ruíz per a l'IVAM. #IVAM35

MúsicaIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

IVAM-SPOOK és la primera trobada del projecte Pólvora, cos, so i es durà a terme en la mítica discoteca de Pinedo el pròxim dia 2 de març. Esta sala, inaugurada en 1984, era una de les parades fonamentals del circuit de discoteques de l’anomenada Ruta Destroy, i forma part de les situades en els Poblats del Sud que es troben cosides per la carretera CV-500 al llarg del litoral de l’Albufera. En l’actualitat, la discoteca és una referència de programació de música techno, un gènere d’àmplia tradició valenciana en el qual, com en la traca popular, predominen el ritme i la potència. Així doncs, la trobada sonora es produirà en diferents parts de les instal·lacions de Spook i es dividirà en una taula redona de debat, l’escolta de produccions sonores i les actuacions en directe realitzades usant el banc sonor gravat en la Pirotècnia Hnos. Caballer.

Programa
14h – 1ª eixida, punt de trobada: IVAM Centre Julio González
14:45h – 2º eixida, punt de trobada: IVAM Centre Julio González
14:30 – 16:30h Dinar
17h Taula redona i produccions musicals
19h Actuacions

Taula redona
. Reyes Martí. Pirotècnica de referència en la fase de disseny de mascletàs i propietària de la pirotècnia Martí de Borriana.
. Mikel Pagola. Llicenciat en Belles arts, divulgador, promotor i crític de pirotècnia, coautor d’obres com La pirotècnia a València.
. Nuria Martí. Pirotècnica de referència en la fase de producció de material i copropietària de la pirotècnia Nadal-Martí de l’Olleria.
. Miguel Molina. Artista i investigador d’art sonor, professor en la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, és coautor d’obres com Mascletà virtual i actualment dirigix la tesi El petard: un instrument musical, de Toni Coín.
. Iván Llopis. Pianista i compositor, director artístic sonor i cofundador de Banjo Soundscapes. Ha produït directament emprant el so del Tro de Bac i ha realitzat obres com Pólvora a la Vespra amb la Pirotècnia Vulcano.
. Edu Comelles. Artista sonor, músic i gestor cultural. Porta anys gravant el paisatge sonor de les falles i va realitzar al costat de Falla Immaterial el projecte Sent i ment amb sons gravats en la Pirotècnia El Gato de Xelva.

Produccions musicals
. Finalversion3. DJ resident de Spook, productor musical de techno, codirector de Club Gordo i del segell Gordo Trax.
. Atisbo. DJ de techno contemporani, membre de Club Gordo i Gordo Trax així com investigador del col·lectiu SONS.

Actuacions
. Berta Cortina. Artista sonora experimental que treballa amb modulars.
. Martí. Artista sonor i codirector en Nvcli: espai d’art sonor experimental.
. Tusa + Revendless. Duo format per la combinació d’un artista sonor que treballa la síntesi electrònica i instruments DIY i un compositor i productor musical enfocat en la creació de textures i harmonies.
. Lucía Gea. Primera dona DJ resident de Spook i productora musical.

Relacionats

El llibret de falla: una oportunitat cultural

15 mar. 2022 – 24 abr. 2022
IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

Alfredo Ruiz: camins cap a la modernitat a les falles

02 mar. 2023 – 23 abr. 2023
IVAM LabIVAM Centre Julio González

Pólvora, cos, so. Un projecte de Ricardo Ruiz

02 mar. 2024 – 18 mar. 2024
AltresIVAM Centre Julio GonzálezTerritori