-
El museu presenta el seu programa expositiu de 2027, en què recupera la figura de Lilly Reich i prepara exposicions individuals d’Ursula Biemann, Jane Jin Kaisen, Ingela Ihrman i Josefin Arnell
-
L’IVAM col·labora amb museus com el MOLAA de Los Angeles, el MAMBO de Bogotà, el Centre Pompidou de París o el MRAC d’Occitània
València (20.10.26). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha presentat el seu programa d’exposicions per a 2027, amb una agenda composta per un total de 12 projectes al Centre Julio González, als quals se sumen les itineràncies d’exposicions. El museu aposta per projectes que aborden les relacions entre els éssers humans i l’entorn, per la presència i la recuperació de dones artistes, pel desenvolupament d’investigacions en el mateix territori i per l’atenció a altres cosmovisions i epistemologies.
«És un programa que ofereix una mirada plural sobre les transformacions que travessa el nostre planeta i sobre els desafiaments que compartim com a societat», ha explicat la directora, Blanca de la Torre, sobre una programació «que aprofundeix en les línies estratègiques del projecte museològic, amb el patrimoni, la sostenibilitat i el territori com a eixos transversals», ha conclòs.
En 2027, l’IVAM posarà el focus en qüestions com la interdependència entre espècies i les maneres d’habitar i cuidar el territori, amb el treball de la coreana Jane Jin Kaisen al voltant de les Columbretes o l’exposició del duet format per Ingela Ihrman i Josefin Arnell, que connecta art, investigació i ecologia. En aquest apartat també s’inscriu la mostra Arquitectures d’emergència, que plantejarà «una reflexió sobre el refugi, la vulnerabilitat i la capacitat d’imaginar altres formes de convivència en un context de profundes transformacions», ha assenyalat la directora de l’IVAM.
L’artista Ursula Biemann, amb una extensa trajectòria desenvolupada a partir de les seues investigacions de camp en llocs remots com Groenlàndia o l’Amazònia, serà la protagonista d’una gran exposició al juny. «És la primera retrospectiva de l’artista a Espanya», ha comentat Blanca de la Torre.
La presència de dones tindrà un pes molt significatiu en la programació de 2027. A les ja esmentades se suma la recuperació de figures històriques com Lilly Reich, una creadora fonamental per a l’arquitectura i el disseny moderns, pionera en el comissariat d’exposicions, l’aportació de la qual «ha romàs durant dècades a l’ombra del seu col·laborador Ludwig Mies van der Rohe», ha manifestat de la Torre.
Treball en xarxa
La directora de l’IVAM ha destacat que les exposicions es construeixen des de «la voluntat de col·laboració i cooperació amb altres museus i centres d’art». Així, en 2027 l’IVAM col·laborarà amb el MOLAA Museum of Latin American Art de Los Angeles, el MRAC (Musée Régional d’Art Contemporain Occitanie), el MAMBO de Bogotà, el Centre Pompidou de París, Es Baluard de Palma i Bòlit, Centre d’Art Contemporani de Girona.
Artistes del context valencià
En la línia d’aquest IVAM que aposta pel desenvolupament d’investigacions en el mateix territori, l’alacantina Rosana Antolí presentarà un projecte expositiu sobre el marjal, concebut específicament per a l’IVAM. També la coreana Jane Jin Kaisen està duent a terme una investigació sobre les illes Columbretes, amb la qual planteja «una aproximació a la sostenibilitat entesa no sols com una qüestió mediambiental, sinó també com una pràctica ètica i cultural», ha destacat la directora de l’IVAM.
El programa Territoris en trànsit, que posa en diàleg artistes de la Comunitat Valenciana amb creadors d’altres contextos, tindrà continuïtat amb l’exposició Entre corrents, tres respiracions. En aquest cas, reunirà Rosell Meseguer, Anna Estarriola i Laia Ventayol —una artista nascuda a Oriola, una altra a Girona i una altra a les Illes Balears— per a explorar les relacions entre paisatge, infraestructures, memòria i formes de vida.
Nous sabers i formes de coneixement
Un aspecte fonamental del programa és l’atenció a altres cosmovisions i epistemologies. «L’exposició d’Edgar Calel serà la primera mostra d’un artista indígena a Espanya», ha anunciat Blanca de la Torre. La mostra donarà a conéixer una pràctica artística arrelada en la cultura maia kaqchikel, en què l’espiritualitat, la relació amb la terra i la creació comunitària són inseparables.
En aquesta voluntat d’ampliar els sabers i les formes de coneixement s’inscriu també el treball d’Isabel i Alfredo Aquilizan, una parella d’artistes filipins acompanyada pels seus fills, que integren el Fruitjuice Factori Studio. «Han concebut per a l’IVAM una instal·lació immersiva composta per cases de cartó, que formen illes flotants i ompliran la sala, des del terra fins al sostre, i que responen a la pregunta: què significa la llar per a tu?», ha detallat Blanca de la Torre.
Col·lecció de l’IVAM
En línia amb la importància que adquireix la col·lecció de l’IVAM, en 2027 el museu dedicarà una exposició a La Montserrat, de Julio González, amb motiu del 90é aniversari de la participació espanyola en l’Exposició Internacional de París de 1937. A aquesta mostra se suma una exposició sobre la influència de Goya en Ignacio Pinazo, que proposarà noves lectures sobre la modernitat.
Tancarà l’any La certesa del vol, una exposició sobre la fascinació humana pel vol, que traçarà un recorregut que connecta la tecnologia militar, l’impuls poètic i la representació simbòlica de la pau a partir de la litografia La colombe, de Pablo Picasso.
Museu Amfibi
La directora de l’IVAM, Blanca de la Torre, ha conclòs destacant que la programació és una manera de materialitzar el projecte institucional: un «Museu Amfibi», com a institució «permeable i connectada amb el seu entorn, capaç de transitar entre disciplines, territoris i comunitats, i d’abordar els reptes contemporanis des d’una perspectiva transversal».




























