Presentació performativa a càrrec de Miguel Ángel Navarro i Valentina Imola #IVAM35

ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Dins d’Articulacions – Programa públic 23/24 i, sota el paraigua del grup Curem València, es planteja este col·loqui informal, concebut com una oportunitat on reflexionar en col·lectiu sobre el procés d’investigació i estudi vivenciat durant tot el curs. Des del format de conferència performativa, les alumnes del programa Valentina Lacopini i Miguel Ángel Navarro “Escoín”, llançaran les seues pròpies reflexions i pensaments per a generar un diàleg expandit amb la resta de grups del programa, així com amb la resta d’assistents.

La trobada conclourà amb la presentació de la publicació Arxiu. Articulacions 23/24, on, a mode de relatoría en imatges i notes a mà alçada, Miguel Ángel “Escoín” apuntarà la seua pròpia visió dels continguts, sabers i diàlegs generats en el dia a dia de les sessions d’Articulacions, a mode d’un subtil diari de bitàcola.

Valentina Imola és graduada en Filosofia per la Universitat de Bolonya. Treballa, des del pensament filosòfic, al voltant de l’estètica i l’ecologia. Escriu poesia i últimament s’interessa en la comunicació i mediació en els museus.

Miguel Ángel Navarro “Escoín”, és Doctorant FPI, Facultat de Belles Arts, LCI, Universitat Politècnica de València. Desenvolupa la seua pràctica multidisciplinària tenint com a eix la instal·lació artística i des dels conceptes de “estafe specific” i context específic amb un rerefons sociopolític.

Relacionats

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 23/24

15 nov. 2023

Curem València

06 i 15 jun. 2024
ArticulacionsIVAM Centre Julio González
ExposicióIVAM Centre Julio González

En esta exposició s’explora l’esdevenir de la imatge fotogràfica de Nobosudru, una dona mangbetu, presa en la part nord-oriental del Congo per G. Specht i L. Poirier com a responsables de les preses fotogràfiques i cinematogràfiques de la famosa travessia automobilística Citroën, coneguda com La Croisière Noire (1924-1925). Dirigida per G. M. Haardt i L. Audoin-Dubreuil, va travessar Àfrica des d’Algèria fins a Ciutat del Cap. Molt prompte, la imatge de perfil de Nobosudru amb el seu característic tocat, que només era un marcador d’estatus però que va ser falsament pres com un signe ètnic de totes les dones mangbetu, es va convertir en una icona de l’Àfrica Negra. L’ús d’eixa imatge en les més diverses pràctiques i contextos socials, així com els seus diferents suports materials, tots ells presents en l’exposició, va suposar la seua mutació tant formal com semàntica des dels anys vint del passat segle fins als nostres dies.

L’exposició permet veure al visitant una abundant documentació provinent de nombrosos arxius i museus principalment europeus, així com col·leccions privades: els àlbums de memòria de l’expedició, la pel·lícula de La Croisière Noire i els cartells en diversos idiomes que la publicitaven, els llibres científics i de divulgació on es va reproduir la imatge, la propaganda de productes de consum, les revistes de moda, la pintura i escultura decorativa, les joies i bijuteria, etcètera. Usos d’esta imatge als quals subjau un punt de vista exotista d’acord amb el període colonial. Però esta exposició també mostra la paradoxa que eixa mateixa imatge haja tingut en altres contextos un sentit polític antiracista, com a mostra el seu ús propagandístic en documents de resistència cultural o en algunes apropiacions des de l’art contemporani, inclòs el cinema. Que eixa imatge colonial prosseguisca el seu viatge, quan abunda la crítica del colonialisme, potser s’explica per una actitud ambivalent que mescla en proporcions variables tant el rebuig d’aquell període, quant una certa melancolia. A través de la condensació i el desplaçament, mecanismes propis de l’elaboració onírica, Nobosudru continua sent un camp simbòlic on, hui com ahir, les expressions de diferents post-memòries rivalitzen.

A través d’una anàlisi de cas, esta exposició se situa en l’encreuament de diferents disciplines: l’antropologia visual, la història de les representacions polítiques, l’estètica i la teoria pragmàtica de la imatge.

ExposicióIVAM Centre Julio González

Aquesta innovadora exposició juxtaposarà la vida i obra de dues de les professionals més importants i influents de la història de la fotografia. En aquesta exposició es presentaran més de 150 impressions antigues poc comuns que recorren tota la carrera artística de Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron (que van desenvolupar les seues obres amb 100 anys de diferència) i inclourà exemples dels seus treballs més famosos i dels menys coneguts. En formes que es creuen i divergeixen de manera temptadora, el retrat va ser fonamentalment important per al projecte artístic de totes dues dones. L’exposició explorarà la idea que Woodman i Cameron comparteixen un compromís a l’hora de representar el retrat com a «espai de somni». El títol fa referència a la idea que aquests retrats fotogràfics no pretenen imitar la realitat, sinó despertar l’imaginari de bellesa, simbolisme, transformació i narració. Considerant a totes dues artistes des d’una perspectiva diferent, Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron: retrats per a somiar proposarà noves maneres d’apreciar i pensar sobre els artistes, el retrat i les relacions entre les pràctiques fotogràfiques dels segles XIX i XX.

L’exposició anirà acompanyada d’un catàleg, Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron: retrats per a somiar, de la comissària Madgalene Keaney, que inclou assajos i contribucions de la comissària de la Woodman Family Foundation, Katarina Jerinic, i de la destacada historiadora de la fotografia Helen Ennis.

Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • La creadora colombiana afirma que “debemos cuidar el ecosistema como el cuerpo colectivo del que somos parte”
  • La exposición ‘Tierra de los Amigos’ reúne los trabajos de la artista sobre las comunidades que se oponen a las grandes infraestructuras energéticas

València (12.06.24). El Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) inaugura este jueves ‘Tierra de los Amigos’, el primer proyecto expositivo en Europa de la artista multidisciplinaria colombiana Carolina Caycedo (Londres, 1978). La muestra, que se podrá ver en el Centro Julio González hasta el 13 de octubre, reúne los trabajos de la artista sobre las comunidades que en todo el mundo se oponen a las grandes infraestructuras energéticas por sus impactos sociales y ambientales.

“A través de una veintena de obras, que incluyen instalaciones, vídeos, libros de artista, fotografías, collage y esculturas colgantes, Carolina Caycedo busca plantear reflexiones sobre la justicia ambiental, la explotación de los bienes comunes y sus consecuencias en las comunidades locales”, ha explicado Sonia Martínez.

La exposición, coproducida junto al Artium Museoa (Vitoria-Gasteiz), ha sido presentada por la directora general de Patrimonio Cultural, Pilar Tébar, la directora adjunta del IVAM, Sonia Martínez, la artista Carolina Caycedo y una de las comisarias de la muestra, Catalina Lozano. La otra comisaria, Irene Aristizábal, no ha podido estar presente en la rueda de prensa.

El trabajo de Carolina Caycedo “nos desafía a entender la naturaleza no como un lugar a explotar, sino como un ente vivo y espiritual del que formamos parte, una parte más, huyendo de las escisiones entre naturaleza y cultura”, señaló la directora adjunta del IVAM. Pilar Tébar, por su parte, destacó “la importancia de la investigación que realiza Caycedo en torno al agua como recurso universal, algo que traduce en una multiplicidad de disciplinas artísticas que se podrán disfrutar en esta exposición”.

El título de la muestra, ‘Tierra de los amigos’ es el nombre muisca del río Yuma, uno de los cuerpos de agua más importantes de Colombia. Aunque el trabajo de Caycedo se ha desarrollado en diferentes contextos, este río ha sido central para la praxis de la artista. “Los ríos son para Caycedo un bien común que heredamos, del que hacemos parte, que debemos cuidar y pasar a la siguiente generación”, señaló Sonia Martínez.

‘Tierra de los amigos’ es también el título de dos obras de la exposición: un gran mural realizado con imágenes obtenidas por satélite que muestra el impacto provocado por la construcción de una gran presa en este río y es también el título de un vídeo en el que Caycedo sigue a personas de la comunidad afectadas por esta infraestructura, especialmente campesinos.

“Vivimos en una urgencia climática a nivel global y, por lo tanto, la idea de esta exposición se puede aplicar a cualquier contexto”, según la artista. Durante su estancia en València ha podido conocer “los procesos de l’Horta, que son procesos históricos, y me resuenan a otros procesos en Latinoamérica, en ambos entendemos la importancia del cuidado de la tierra y la producción de alimentación sana”. Aunque ese tema no está explícitamente en la exposición “hay muchos puntos de entrada para poder pensar y espero que la audiencia local reflexione sobre sus aguas y sus ríos”.

La comisaria Catalina Lozano ha explicado que el trabajo en comunidad es otro de los aspectos claves de Carolina Caycedo. “Desde comienzos de su trayectoria se ha interesado, ha participado y generado formas de trabajo e intercambio colectivas, primero como miembro del Colectivo Cambalache y después en varios proyectos”, subrayó. Es el caso de ‘Caminemos juntas’ (2010), una carpa-instalación formada por prendas de ropa donadas y cosidas por habitantes de la ciudad de León que se exhibe en la muestra.

En otra parte de la sala sobresalen unas esculturas colgantes de gran formato realizadas con redes de pesca de las comunidades locales. De esta manera, a través de su estudio y de su trabajo de campo con comunidades afectadas por grandes infraestructuras y otros proyectos extractivos, “contribuye a la construcción de una memoria ambiental como espacio imprescindible para el clima y la justicia social”, declaró la comisaria.

La representación de los ríos aparece en la muestra en una multiplicidad de formatos. En la serie de instalaciones colgantes ‘Retratos del agua’, que aluden a los ríos Santa Ana y San Gabriel, en Estados Unidos, Caycedo crea retratos de ríos como entidades vivas que, según Caycedo, “apuntan a la descolonización de la mirada, una crítica a la representación de la naturaleza a través del paisaje como algo externo a nosotros y no como sujeto político”.

Sin embargo, Caycedo no se considera una activista ya que “desde cualquier disciplina podemos activar cambios, podemos ser críticos y yo me aproximo a la práctica artística de ese modo”. Finalmente, ha resaltado que esta exposición “es una invitación al público a pensar en cómo podemos cambiar nuestra relación con la naturaleza, primero a través de la mirada y luego a través de los cuidados, hacia la naturaleza y hacia el cuerpo colectivo, debemos cuidar el ecosistema como el cuerpo colectivo del que somos parte”.

Sonia Martínez ha recordado que hay una obra de la exposición que se llevará a cabo el día de la inauguración, ‘Más allá del control’, junto a Alba Teresa Higuera Buitrago, Claudia García Giraldo, Erika Paez Manjarrés, Leonora Castaño Caro, Luisa Roldán Giraldo y María Esperanza Ramírez de la Colectiva de Mujeres Refugiadas, Exiliadas y Migradas.

Relacionats

Carolina Caycedo. Terra dels amics

13 jun. 2024 – 13 oct. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Presentació de la publicació a càrrec de 90GRAMOS ESTUDIO #IVAM35

ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Com a grup de treball format sota el marc d’Articulacions – Programa públic 23/24, 90GRAMOS ESTUDIO  presenta Rapinya la publicació en la qual aborden el procés de construcció d’esta ferramenta. També activaran una conferència performativa amb la col·laboració i participació dels agents presents.

90GRAMOS és un estudi sense espai físic concret que treballa des del transdisciplinar. Els interessa la matèria que els proposen els espais que indaguen, on busquen un sentit poètic en la quotidianitat. Troben en els límits dels espais i el desplaçament alguns dels disparadors que els porten a diferents contextos i, per tant, a altres metodologies amb les quals generar hibridacions, accions en espais, intervindre, interferir i remoure contextos.

La proposta de projecte en el marc d’Articulacions té forma de publicació i han treballat en ella durant el procés del curs. Rapinya naix de la cerca d’una metodologia de cre-acció. Es tracta d’una ferramenta per a acompanyar, desembossar, disparar i fisurar processos. Es proposa, des de l’esquinçament de textos d’instruccions, traslladar gestos d’altres contextos. Estan disposats d’esta manera a participar del gest artístic, alimentant situacions des d’altres modes de sentit que no es regixen per la utilitat, creant espais per a noves possibilitats en les formes artístiques.

90GRAMOS ESTUDIO és un col·lectiu format per Dolores Valero (Torrevieja, 1998), Antoni Solera (Rocafort, 1999) i Victoria Morena Fernandez Silva (Quilmes, 1998).

Per a aconseguir una publicació Rapinya inscriu-te ací.

Relacionats

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 23/24

15 nov. 2023

Juntures i conjuntures per a sis projectes articulats

06 jun. 2024 – 15 jun. 2024
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Taller guiat pel grup d'investigació Jardí #IVAM35

ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Dins del programa Articulacions – Programa públic 23/24, les components del grup de treball Jardí (Sofía Delgado, Carmen Gimeno, Jeff  García, Malena Albarrasí i Carlos Zárate) reflexionen sobre les següents qüestions:

És el mateix deixar-se sostindre, sostindre’s i sostindre? Sostindre és el mateix que agarrar? Se sosté només amb el cos? Quines preguntes sostenen les pràctiques? Fins quan sostenim?

Et convidem a compartir tres sessions de taller on explorar ajuntes el concepte què és sostindre? Investigarem des del cos, la mirada i l’escriptura, atenent i experimentant amb allò que possibilita que les coses se sostinguen o que, potser, resulten “insostenibles”. La primera sessió serà guiada des d’una pràctica somàtica i afectiva amb la qual introduir-nos en sostindre des del cos.

Les diferents sessions activen ressonàncies complementàries, mentres que cadascuna d’elles està orientada a una problemàtica concreta: el deixar-se sostindre, sostindre la mirada i el conflicte sostingut; totes elles línies amb les quals es treballat en el grup Jardí des de l’inici del programa d’estudis Articulacions.

Partint d’eixe desig de sostindre, este taller està obert a atendre les necessitats de qualsevol cos. Si estàs interessada en això pots comunicar-ho a través del correu.

 

Jardí està conformat per Sofía Delgado Alcíbar (València, 2000), Carmen Gimeno Casas (València, 1996), Jeff García Hernández (Las Palmas de Gran Canaria, 1999), Malena Albarrasí (Buenos Aires, 1989) i Carlos Zárate Jiménez (Albacete, 2001).

*Per a assistir a l’activitat és necessària inscripció i compromís d’assistència a les tres sessions. És necessària roba còmoda i llibreta. Data límit 11 de juny.

Relacionats

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 23/24

15 nov. 2023

Juntures i conjuntures per a sis projectes articulats

06 jun. 2024 – 15 jun. 2024
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Taller i presentació a càrrec de Plata Viva amb l'acompanyament de Mariem Iman #IVAM35

ArticulacionsIVAM Centre Julio González

El divendres 14, el col·lectiu Plata Viva integrat en Articulacions – Programa públic 23/24, format per Naila Tasnim (Miami, 1995), Gari Arambarri (Azkoitia, 1997) i Àngels P. Núñez (Guadassuar, 1997), presenta Argent viu, un projecte d’investigació teoricopràctic al voltant d’este element químic. Azogar consistix a cobrir de mercuri líquid una superfície, com a vidre o cristall, creant així l’aspecte reflector dels espills. L’argent viu es descobrix, per tant, quan apareixen xicotetes taques negres, òxid o humitat en la superfície de l’espill, perdent eixa capacitat de reflex, impedint una visió nítida, evidenciant la seua materialitat, deterioració o desgast.

El seu objectiu és, des de les lectures i converses generades a partir de l’argent viu, desplegar una sèrie de qüestions que abasten diferents temes, com la identitat, el reflex, l’empatia i la memòria colonial. Estes reflexions i pensaments, generats al llarg del recorregut del programa, s’arrepleguen en una publicació, Plataviva, que funciona a mode d’investigació especulativa. Allí es llançaran preguntes, a sis mans i en quatre llengües (anglés, basc, valencià, castellà), sobre les negociacions que es creen respecte a la idea de veure, no veure i (no) voler veure.

Durant la trobada, a les 10:30 hores, guiats per Mariem Iman (Huelva, 1994, artista amb formació en antropologia social i cultural) es realitzarà, mitjançant l’estratègia del fanzine, una aproximació a l’argent viu en moviment, ocasionant una forma plàstica de vincular text, imatge i materialitat. El punt de partida és generar un joc per a formar un arxiu lliure, on els criteris es disposen durant el propi fer. En concloure la sessió es generarà una conversa entre tots els participants, posant en comú les experiències, idees i el succeït durant el taller. Finalment, a les 16:30 hores, es realitzarà una presentació de Plataviva, a la qual seguirà un col·loqui obert en el qual poder allargar, debatre i problematizar els temes tractats en el transcurs de la investigació.

 

Programa: 

10 a 13 h – IVAMLab2 – Aproximació a l’argent viu mitjançant l’estratègia del fanzine – Plata Viva. Pots inscriure’t al taller ACÍ

16:30 a 18:30 h – IVAMLab1 – Plataviva. Presentació, col·loqui i te

*L’assistència al taller requerirà d’inscripció prèvia en el següent mail: angels.p.nunez@gmail.com Aforament: 20 persones.

*L’assistència a la presentació serà d’entrada lliure fins a completar aforament.

Relacionats

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 23/24

15 nov. 2023

Juntures i conjuntures per a sis projectes articulats

06 jun. 2024 – 15 jun. 2024
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Mediació a càrrec d'Evarist Caselles i Agustina Bornhoffer. #IVAM35

ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Dins del marc d’Articulacions – Programa públic 23/24, es planteja una investigació basada en la relació entre les activitats artístiques, els processos curatorials i el públic.

Per a dur a terme esta anàlisi, es planteja visualitzar el mecanisme com un triangle, en el qual cada punta referencia la sumatòria i culminació de les etapes prèviament esmentades: activitats artístiques, els processos curatorials i el públic.

L’esquema esmentat se situa dins de l’espai IVAM, comptant amb les característiques i limitacions pròpies d’una institució pública, contemplant-se com un dels eixos fonamentals del teixit cultural.

Es traduïx esta investigació a la programació de dos accions amb un plantejament orientat a la situació que patix el teixit artístic-cultural de València i quines són les ferramentes que disposa el teixit urbà per a, d’alguna forma, curar la ciutat.

Paral·lelament a estes activitats, es durà a terme un estudi teoricopràctic sobre els processos curatorials, utilitzant com a subjectes les propostes artístiques de les companyes d’Articulacions. Com a finalització d’este acompanyament, sorgixen les jornades del 14 i el 15 de juny.

L’activitat finalitzarà amb una punxada del DJ Nawan, que servirà a més de tancament de les jornades.

 

Programa: 

06 juny 2024 – 17 a 20 h. Taller de diàleg – Curem València.

15 juny 2024 – 18:30 a 19:30 h. Taula redona

15 juny 2024 – 19:30h DJ Set de Nawan (Accés per la porta principal fins les 19h)

 

Sessió 6 de juny

Què podem fer pel teixit cultural de la ciutat de València? 

En quina situació es troba?  

Es pot curar? Si és així, com? 

La primera sessió busca desenvolupar-se com una activitat prèvia de preparació per a la jornada del 14 de juny. En esta es convidaran a trenta agents culturals actius de la ciutat de València, a les quals se’ls presentarà una sèrie de preguntes a mode de guia, dins de les temàtiques: activitats artístiques, processos curatorials i públics.

Es disposarà de tres espais, cadascun dedicat a l’abordatge dels temes esmentats. Cadascun estarà ocupat per deu persones, prèviament seleccionades, i disposaran de trenta minuts per a discutir la qüestió que se’ls plantejarà. Passat eixe temps, cada grup girarà en l’espai i s’enfrontarà a una altra pregunta. Així fins que tots hagen passat per cada temàtica i hagen discutit tres qüestions. Posteriorment es realitzarà un descans de mitja hora per a, més tard, posar en comú totes les respostes generades en una segona fase d’esta jornada.

Este procés està compost per una primera part on es treballaran les preguntes plantejades, i una segona en la qual posaran en comú la respostes obtingudes per cadascun dels grups. Al seu torn, Bornhoffer i Caselles participaran de l’activitat com un més, mentres que hi haurà un mediador per a ajudar amb l’explicació i organització de la jornada.

 

Sessió 15 de juny 

Com a seguiment i finalització de la investigació i de l’activitat realitzada prèviament, es durà a terme una jornada dedicada a continuar tractant el conflicte presentat respecte a si es pot curar al teixit cultural valencià i en eixe cas com fer-lo.

Per a això es convidaran a Ricardo Forriols i al col·lectiu A10, conformat per Julia Castelló i Ali Maderuelo. Estos agents actius de la comunitat valenciana, de perfils varis, seran els ponents d’esta xarrada, que al seu torn comptarà amb la mediació d’Álvaro Porras i Jefferson.

 

Relacionats

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 23/24

15 nov. 2023

Juntures i conjuntures per a sis projectes articulats

06 jun. 2024 – 15 jun. 2024
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Presentació a càrrec de Maena Serrano Pons, Paula López Collado i Alida Molina #IVAM35

ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Dins d’Articulacions – Programa públic 23/24, tres de les seues estudiants (Maena Serrano Pons, Paula López Collado i Alida Molina) van mostrar un interés a treballar amb materials tangibles, buscant una experiència pràctica i artesanal. Així va sorgir la idea de crear una vaixella, la qual es va concretar en l’elaboració d’unes tasses. Durant les primeres sessions de pluja d’idees, van associar este objecte de parament amb conceptes vinculats a les cures. El gest d’oferir una beguda a les persones convidades, així com l’acte dels alumnes en portar les seues pròpies tasses a l’IVAM, es va convertir en una manera d’habitar l’espai com si fora una llar.

Es van enfocar en com cuidar les tasses i en la seua fragilitat, especialment si eren de ceràmica. La proposta va prendre forma definitiva amb la decisió de crear sis tasses, que es disposaran per al públic durant la presentació. Estes s’han realitzat en l’espai Plou amb la guia d’Elena López Lanzarote, directora d’este taller de ceràmica. Cada tassa inclou una sorpresa destinada a activar una relació de cura entre l’espai, les persones assistents i les tasses.

En este procés el trio ha volgut centrar-se en cuidar-se mútuament com a companyes i amigues, compartint i reivindicant un espai d’autocura en oposició al productivisme i la cerca de resultats espectacularizants.

Maena, Paula i Alida són tres valencianes que han entaulat una relació d’amistat arran d’Articulacions. Politòloga i actrius compartixen temps de qualitat treballant amb el gres en l’estudi de ceràmica Plou. Presenten sis tasses creades en relació al tema de les cures. La cura de la tassa, la cura a una mateixa, i la cura entre elles.

*Hi haurà dos activacions de 13 a 14h i de 18:30 a 19:30 on s’oferiran diferents passes. Lliure accés amb aforament de 6 persones cada 15 minuts.

Relacionats

Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 23/24

15 nov. 2023

Juntures i conjuntures per a sis projectes articulats

06 jun. 2024 – 15 jun. 2024
ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Presentació projectes Articulacions 23-24 #IVAM35

ArticulacionsIVAM Centre Julio González

Dins del programa d’estudis Articulacions (IVAM-UV-UPV), els seus participants proposen una marató de pràctiques i formes col·lectives d’investigació que es constituïxen dins del curs 2023/24.

Les jornades es pensen en primera instància com un espai d’obertura i cristal·lització dels projectes realitzats col·lectivament i, en segona, com a manera de donar compte de les preocupacions sorgides del context que els situa. Des del començament, s’ha treballat de manera col·laborativa, intentant fer dels desitjos individuals pràctiques col·lectives, posant en relació cossos i dinàmiques, així com afectes i maneres d’estar.

Els vincles sorgits entre les parets del museu naixen de debats, friccions i trobades, en relació amb el coneixement situat de les persones convidades, les lògiques institucionals que ens travessen i qui les mantenen, les tensionen i habiten. Des que va començar la segona edició del programa s’han entreteixit ressonàncies, però també dissonàncies que les activitats proposades a continuació representen.

Així, el dijous 6 de juny a les 17:00 h, Curem València, un projecte impulsat per Evarist Caselles i Agustina Bornhoffer, propiciarà una taula de diàleg i mediació sobre el teixit urbà cultural que definix l’entorn que envolta al museu i les seues fragilitats.

El dimecres 12 de juny de 17:00 h a 20:00 h el grup d’investigació Jardí, format per Sofía Delgado, Carmen Gimeno, Jeff García, Malena Albarrasí i Carlos Zárate, donarà inici a Manuals per a sostindre, una activitat proposada en tres actes que continuarà el divendres 14 de juny de 16:00 h a 19:00 h i el dissabte 15 de juny d’11:00 h a 14:00 h.

El divendres 14 de juny, de 10:00 h a 13:00 h, el col·lectiu Plata Viva, format per Naila Tasnim, Gari Arambarri i Àngels P. Núñez, proposa el taller Aproximació a l’argent viu mitjançant l’estratègia del fanzine, de la mà de Mariem Iman, artista i antropòloga social i cultural. Este taller és el resultat matèric d’una investigació al voltant de l’argent viu, la qual es desplegarà a les 16:30 h en Plataviva. Presentació, col·loqui i te, on es parlarà dels seus desdoblaments per a generar diàlegs.

Eixe mateix dia es presentarà Tasses: un gran poder comporta una gran responsabilitat a càrrec de Maena Serrano Pons, Paula López Collado i Alida Molina. Hi haurà dos activacions de 13 a 14h i de 18:30 a 19:30 on s’oferiran diferents passes de 15 minuts. La jornada del divendres 14 conclourà a les 19:30 h amb una presentació performativa de l’Arxiu Articulacions per Miguel Ángel Navarro ‘Escoín’ i les cures de Valentina Lacopini.

La jornada del dissabte 15 de juny comptarà amb dos activitats que donaran tancament a este programa. A les 17:00 h es presentarà la publicació Rapinya del col·lectiu 90GRAMOS ESTUDIO, format per Dolores Valero, Antoni Solera i Victoria Morena Fernández Silva.

A les 18:30 h del mateix dia tindrà lloc en el Lab2 una taula redona que farà públics els debats de la taula de diàleg que inauguren estes activitats: Curem València.

Per a concloure les jornades, a les 19:30 h, comptarem amb la musicalizació de Nawan, un músic experimental valencià, a càrrec de Evarist Caselles i Agustina Bornhoffer.

*Accés per la porta principal fins les 19h

Participen Liliane Cuesta Davignon, Ute Seydel i Miguel Cabañas Bravo. Modera Carmen Gaitán Salinas. Seminari Manuela Ballester #IVAM35

ConversesSeminarisIVAM Centre Julio González

Durant aquesta taula rodona s’abordarà com l’interès de Manuela Ballester per la indumentària no només reflecteix la recerca estètica, sinó que també serveix com un fil conductor per a repensar la identitat i la pertinença a geografies concretes. A través d’aquest enfocament, s’analitzaran les dificultats que l’artista va trobar a la RDA relacionades amb l’expressió creativa i l’adaptació cultural. A més, es ressaltarà el compromís polític i democràtic que Ballester va mantenir al llarg de la seua vida, demostrant com la seua obra i activisme s’entrellacen en una narrativa coherent de resistència i recerca de llibertat.

 

Liliane Cuesta va estudiar Història de l’Art i Museologia en l’École du Louvre i Maîtrise en Història de l’Art en París IV-La Sorbonne. Des de 2005 forma part del Cos Facultatiu de Conservadors de Museus i és responsable de l’àrea de difussió del Museu Nacional de Ceràmica i Arts Suntuàries. Des de 2017 forma part del grup de treball “Museus i gènere” (Xarxa de Museus d’Història i Monuments de Catalunya), dels projectes Relecturas. Itinerarios museales en clave de género y Women’s Legacy (Diputación Foral de Bizkaia). Ha comissariat varies exposicions temporals, entre elles Manuela Ballester en l’exili. El trage popular mexicà en 2015.

Ute Seydel és doctora en Literatura i Culturas Romanços per la Universitat de Potsdam (Alemanya). Actualment és professora titular en la facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, i integrant del Sistema Nacional d’Investigadors. Va ser responsable de diferents projectes d’investigació com Artistas transatlánticas: producciones e identidades entre España y Latinoamérica en el siglo XX. Les seues investigacions recents se centren en els exilis antifascistes en Mèxic, així com dels republicans espanyols i xilens en la República Democràtica Alemanya, partint d’una perspectiva de gènere.

Miguel Cabañas Bravo és investigador científic del CSIC (IH-CCHS). Les seues investigacions se centren en l’art contemporani i, especialment, en les relacions entre art i política referides a la defensa del patrimoni i les xarxes artístiques en els periodes republicà, bèl.lic, franquista i de l’exili de 1939, sobre el que ha liderat diferents projectes d’I+D+I. És autor/editor de nombroses publicacions científiques i més d’una trentena de llibres, entre ells La política artística del franquismo (1996), Artistas contra Franco (1996), Rodríguez Luna (2005), Josep Renau (2007), Exilio e interior en la bisagra del Siglo de Plata Español (2007), Mateo Hernández (2010) o Arte desplazado a los hielos (2017).

Carmen Gaitán Salinas és científica titular en l’Institut d’Història del CSIC, on lidera el projecte d’I+D+I Hacedoras de Cultura y dirigix el seminari Cultura, Arte y Género. Doctora en Historia Contemporánea per la UCM, és autora de Las artistas del exilio republicano español. El refugio latinoamericano i editora dels diaris de Manuela Ballester. Les seues investigacions se centren en l’art contemporani, els estudis de gènero i les relacions amb Amèrica Llatina. Ha portat a terme nombroses publicacions, participat en encontres nacionals i internacionals i comissariat exposicions, com Manuela Ballester. Pintar enfront de tot.

Relacionats

Manuela Ballester. Una trajectòria oblidada

20 jun. 2024
ConversesSeminarisIVAM Centre Julio González

València i el seu impacte en la vida de l’artista

20 jun. 2024
ConversesSeminarisIVAM Centre Julio González

La pàgina, suport indispensable per a Manuela Ballester

20 jun. 2024
ConversesSeminarisIVAM Centre Julio González

Participen Manuel Aznar, Michel Otayek i Alejandra Vela. Modera Ester Alba. Seminari Manuela Ballester #IVAM35

ConversesSeminarisIVAM Centre Julio González

En aquesta taula rodona s’examinaran les múltiples oportunitats que la pàgina impresa va oferir a Manuela Ballester. S’analitzarà la seua participació en mitjans gràfics, especialment en revistes que ella va dirigir, examinant tant el disseny visual com l’ús de la fotografia. A més, es destacarà la seua faceta com a escriptora, evidenciada als seus diaris, on no només va registrar les seues activitats quotidianes, sinó també profundes reflexions sobre l’exili i la pèrdua de la seua pàtria. La seua integració a la vida cultural de Mèxic es reflecteix a la revista Amiga, exclusiva per a mexicanes, les escasses empremtes de la qual en els arxius la converteixen en un cas interessant de la seua rica trajectòria artística.

 

Manuel Aznar Soler (València, 1951) és catedràtic emèrit de literatura espanyola contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona i va fundar y dirigir el Grupo de Estudios del Exilio Literario (GEXEL) des de 1993 fins 2021. També és co-director de Sansueña, i director literario de la col.lecció Biblioteca del Exilio (Editorial Renacimiento), així com de les revistes Laberintos i El Correo de Euclides.

Michel Otayek és historiador de l’art especialitzat en fotografia i cultura impressa en Iberoamèrica, amb doctorat en la Universitat de Nova York (2019). Actualment és investigador en la Freie Universität Berlin. La seua investigació se centra en la producció i circulació d’imatges fotogràfiques, amb énfasi en qüestions de gènero, mobilitat i intercanvi cultural. La seua experiència com a comissari inclou Told and Untold: The Photo Stories of Kati Horna in the Illustrated Press (Americas Society, 2016), la primera exposició en els EE. UU. dedicada a la fotògrafa húngaro-mexicana.

Alejandra Vela Martínez  Nascuda en Ciutat de Mèxic, és professora assistent de literatura i cultures mexicanes i llatinoamericanes en el departament de Romance Languages and Literatures de Harvard. Té un doctorat en Literatura Latinoamericana (NYU), una mestria en Estudis Culturals Hispànics (Columbia) i una llicenciatura en Literatura Hispànica (UNAM). Ha publicat articles sobre la relació entre arxius i memòria en la construcción del Canon Llatinoamericà. En Newsstand Feminism: Cursi Aesthetics in Mexican Women’s Periodicals analitza revistes femenines mexicanas (1940-1980) i la presència de discursos feministes en la premsa conservadora.

Relacionats

Seminari Internacional sobre Manuela Ballester

20 jun. 2024
ConversesSeminarisIVAM Centre Julio González

Manuela Ballester. Una trajectòria oblidada

20 jun. 2024
ConversesSeminarisIVAM Centre Julio González

València i el seu impacte en la vida de l’artista

20 jun. 2024
ConversesSeminarisIVAM Centre Julio González