Confluències. Intervencions artístiques als pobles de la Ruta 99

TallersIVAM Centre Julio González

Laura Palau i Connecta Natura proposen aquest taller en el marc de la intervenció de l’artista: Tres arbres i tretze fruites. La peça és el resultat d’una residència d’investigació al poble de Vallat, dins del programa Confluències.

“De la mà dels agricultors del poble comandats per les dones, que són les que fan casa, vam anar a buscar aquells arbres locals de resiliència que s’havien anat perdent. Seguint l’estel d’urgència de Connecta Natura per preservar aquestes llavors, ens posem a recol·lectar varetes de perelloter, de pera agra i de la pera cristal·lina, de la poma roja i de la de morro de llebre, de la bresquilla xurreta i de la de molla blanca… Amb l’objectiu de construir un reservori viu al poble, a l’abast dels veïns i curiosos (…)” Laura Palau.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a Alt Millars

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Carta blanca a Bouziane Khodja: “Europa, feliç o quasi”

AltresIVAM Centre Julio González

L’Institut Francés de València en col·laboració amb l’IVAM organitzen una conferència-debat en el marc de l’esdeveniment internacional “Nit de les idees”. L’escriptor i periodista Bouziane Khodja reunirà a l’IVAM quatre autors francesos, l’actualitat literària dels quals gira al voltant de l’ampli tema de la reconstrucció.

La conferència tindrà lloc a l’IVAM el divendres 25 de febrer de 2022, a les 19.30 h. (L’entrada gratuïta i la conferència s’impartirà en francés amb traducció simultània).

Un es pot sorprendre en veure que la Unió Europea és considerada per molts com una eina que amenaça les nostres vides quotidianes. No obstant això, continua apareixent com una oportunitat quan fomenta el vincle de confiança dels ciutadans europeus entre si, d’una banda, i, per una altra, amb els seus Estats particulars.

Els europeus estem vivint un moment clau de la nostra existència com a ciutadans d’un territori comú, que s’obri a nous reptes: pandèmia, revolució digital i necessitat de descarbonitzar el medi ambient. Sense parlar d’altres temes molt preocupants com són tolerància vs intolerància, diversitat vs ultranacionalisme, etc. Aquests temes ens fan preguntar-nos si, al final, vivim en llibertat i amb dignitat a Europa i, encara més, quines bases ens permetran reconstruir Europa?

Els autors convidats:
Sedef Ecer, novel·lista i dramaturg.
Yahia Belaskri, escriptor.
Emmanuel Razavi, escriptor, periodista.
Nathalie Philippe, especialista en xarxes socials i directora editorial.

BibliotecaExposicióIVAM Centre Julio González

L’acte de teixir és per a Teresa Lanceta (Barcelona, 1951) una activació crítica de la imaginació que va més enllà dels límits materials. Per a ella, teixir es formula com un codi obert de ruptura i repetició des del qual es pot llegir, transformar i transmetre un coneixement sempre complex i plural. Una manera de fer sense cap esbós previ en què imatge i fons, objecte i llenguatge, suport i imatge es construeixen alhora, assumint el que és imprevist, les errades i els encerts. Acceptar l’inesperat és per a Lanceta una forma d’aprenentatge d’un codi primigeni i universal que manifesta clarament una llei interna; una llei que traspassa fronteres físiques, temporals i culturals. Es tracta d’un coneixement «tècnic», d’una tekhné, que depèn d’un context geogràfic, cultural i humà determinat, ja sigui el barri del Raval de Barcelona –on Lanceta va viure– o l’Atles Mitjà –que va sovintejar anualment durant tres dècades. Són llocs on Lanceta torna esperonada pel seu interès en la feina de les dones, a través de la comunicació no verbal d’històries i afectes.

Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert ressegueix la trajectòria de l’artista des dels anys setanta fins a l’actualitat, i inclou una àmplia selecció de tapissos, teles, pintures, dibuixos, escrits i vídeos que constitueixen l’aproximació més exhaustiva al seu treball que s’ha fet mai. La mostra també explora l’interès de Lanceta per formats col·laboratius a partir del diàleg que estableix amb una sèrie de còmplices, entre els quals hi ha els artistes Olga Diego, Pedro G. Romero i Xabier Salaberria; la comissària Leire Vergara; el col·lectiu la Trinxera; la cineasta Virginia García del Pino; i l’artista i pensador Nicolas Malevé, que conjuntament amb els educadors del museu i els alumnes i docents de l’IES Miquel Tarradell, desenvolupen des de fa anys el projecte Els oficis del Raval.

Videos

Relacionats

Cartografia compartida dels oficis del Raval

05 oct. 2022

Visita “Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert”

07 oct. 2022 – 16 abr. 2023
MediacióIVAM Centre Julio González

Pujar i baixar escales. Proposta de Pedro G. Romero i Teresa Lanceta

27 gen. 2023
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Un projecte de Ricardo Ruíz

IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

L’Antiga Biblioteca d’Alexandria va ser, en la seua època, la més gran del món. S’estima que va ser fundada al començament del segle III a. de C. Va nàixer baix l’ambiciosa idea de fundar una ciutat que continguera el saber universal, acollint tota cultura i creença. D’aquesta manera, pretenia recollir totes les obres de l’enginy humà, que havien de ser incloses en una sort d’antologia immortal per a la posteritat. El seu tràgic final, fruit de les flames i de nombrosos desastres, va fer que només es conservaren alguns pergamins acollits en els refugis de la gent corrent, que va tindre al seu recapte protegir-los de la persecució de les autoritats i dels conqueridors.

En centralitzar la cultura en un lloc, queda el que en ell esdevé, el coneixement adquirit. El temps enfront del llibre. Però ni la biblioteca és necessàriament un magatzem de-limitat de llibres, ni el foc és inevitablement un fenomen destructor. La biblioteca pot ser tota una ciutat, igual que el foc pot ser una excusa per a construir.

A València, el foc ens reuneix entorn de la construcció efímera de les coses noves; de l’insòlit i el sorprenent. Construïm les falles, un museu efímer que ens obliga i ens exigeix eixir al carrer, fent de l’impossible, el quotidià. Descentralitzem el saber, l’estenem a cada barri, a cada cantonada. I editem publicacions entorn de les nostres escultures, que després del pas de les flames ens parlen de la nostra pròpia història, la que queda registrada en els llibrets de falla: la nostra biblioteca a escala de ciutat.

I és que, el que al seu dia va ser l’Antiga Biblioteca d’Alexandria equival hui al que són les grans bases de dades que conformen el món virtual; internet. Allí jau tot el coneixement condensat: el saber universal i la seua amalgama de cultures i sensibilitats… Eixe era el somni de la ciutat d’Alexandria.

Però imaginem la caiguda d’internet, la seua incineració. Imaginem a internet com una falla cremant; fet cendra, com la vella Biblioteca. Doncs bé, també i com en aquell cas la gent corrent guardem a les prestatgeries de les nostres cases els nostres manuscrits, resguardats del foc que ens va fer construir-los. Cada exemplar, de cada falla, en cada llar: sobre una prestatgeria o en un calaix, nou o trencat, llegit o per llegir… Com una gran biblioteca que s’estén per tota la comarca.

I, a la nostra habitació, que és el nostre racó més íntim, el llegim i el compartim amb els més pròxims. Ho obrim per a descobrir eixa mescla de reflexions i també de records al costat dels nostres éssers més volguts. Una realitat també efímera, que algú llegirà en un futur i de la qual, a la fi, només quedaran els llibrets.

Desde el primer Adán que vio la noche
Y el día y la figura de su mano,
Fabularon los hombres y fijaron
En piedra o en metal o en pergamino
Cuanto ciñe la tierra o plasma el sueño.
Aqui está su labor: la Biblioteca.
Dicen que los volúmenes que abarca
Dejan atrás la cifra de los astros
O de la arena del desierto. El hombre
Que quisiera agotarla perdería
La razón y los ojos temerarios.
Aquí la gran memoria de los siglos
Que fueron, las espadas y los héroes.
[…] Declaran los infieles que si ardiera,
Ardería la historia. Se equivocan.
Las vigilias humanas engendraron
Los infinitos libros. Si de todos
No quedara uno solo, volverían
A engendrar cada hoja y cada línea,
Cada trabajo y cada amor de Hércules,
Cada lección de cada manuscrito.
[…]

Extracte del poema “Alejandría, 641 a.D.” de Jorge Luis Borges.

Videos

ConversesIVAM Centre Julio González

Presentació a càrrec de Julia Garimorth, comissària de l’exposició; Nicholas Fox Weber, director executiu de The Josef and Anni Albers Foundation, i Nuria Enguita, directora de l’IVAM.

L’exposició presenta el treball de dos grans artistes, Anni i Josef Albers, qui foren pioners de la modernitat en el segle XX mitjançant de les seues línies de producció artística.

La mostra cobreix per complet les seues carreres artístiques, tant individualment com conjuntament i és la primera vegada que es presenta a Espanya el treball dels artistes com a parella al llarg de les seues diferents etapes creatives. L’exposició està organitzada de manera cronològica i es compon de prop de 350 obres entre pintures, fotografies, disseny i tèxtils, pel·lícules, material documental, així com una selecció de peces de mobiliari de l’etapa de la Bauhaus que representen les fites fonamentals en la carrera d’aquesta parella d’artistes.

Obertura de l’exposició: dijous 24 de febrer a les 20:00h

Relacionats

Anni i Josef Albers

24 feb. 2022 – 19 jun. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González

Poliglotia

TallersIVAM Centre Julio González

Poliglotía. Art Ebru amb Meral Gokcek

En aquest taller ens acostarem a l’art Ebru, un art tradicional turc considerat Patrimoni Intangible de la Humanitat en 2014 per la UNESCO. L’Ebru va florir i es va desenvolupar com ho coneixem hui dia al si de l’Imperi otomà com a catalitzador de totes les riqueses interculturals del moment.

L’art Ebru es realitza amb gotes de tints naturals sobre aigua. Els participants experimentaran amb diferents tècniques tradicionals en les quals l’aigua funciona com a llenç sobre el qual s’expandeix la pintura. D’aquesta manera, s’aconsegueixen dibuixos i patrons únics i irrepetibles precisament perquè és el moviment que transmetem a l’aigua el que acaba per definir la forma de cada disseny. A més, ha sigut practicat com un art meditatiu.

El taller està dinamitzat per l’artista turca Meral Gokcek, coordinadora d’Ebru-València. L’activitat s’emmarca dins de la programació de Poliglotisme.

Dades pràctiques

  • Duració: 2 h 30 min.
  • Dirigit a: a partir de 16 anys.
  • Places: 15

Relacionats

Poliglotia 21/22

01 nov. 2021 – 17 jun. 2022
AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

El museu encapçala l'escalafó del millor de la cultura, segons els professionals enquestats

Nota de premsaIVAM AlcoiIVAM Centre Julio González

NdP Institució cultural més valorada 2021

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) se situa en el podi de les institucions i esdeveniments culturals més importants de la Comunitat Valenciana, segons l’Observatori de la Cultura corresponent a 2021 realitzat per la Fundació Contemporània. L’informe també designa a l’IVAM com la insígnia cultural de la Comunitat Valenciana, que correspon a la proposta més destacada segons els professionals d’aquest territori.

Al costat de l’IVAM, el llistat del millor de la cultura en 2021 es completa amb el Centre del Carme i Bombas Gens Centre d’Art, que ocupen el segon i tercer lloc. Russafa Escènica, Dansa València, el Palau de les Arts, Sagunt a Escena, la Fundació Bancaixa, el Museu de Belles arts i el Palau de la Música tanquen la nòmina dels 10 millors.
L’informe confirma així la programació de l’IVAM que en 2021 va albergar exposicions temporals d’artistes com a Bonica Hatoum o Josep Renau, que han sigut subratllades expressament en el rànquing.

El llistat s’ha elaborat a partir de les opinions de 358 professionals de la cultura, entre els quals es troben escriptors, actors, músics, arquitectes, responsables d’institucions culturals, productors o galeristes, que han respost entre desembre de 2021 i gener de 2022 a un qüestionari valorant diferents aspectes de l’activitat cultural.

A nivell nacional, el Museo Reina Sofia ha sigut el millor de 2021, seguit pel Museo del Prado i el Museo Thyssen-Bornemisza que ocupen la segona i tercera posició, respectivament. De nou dues institucions públiques de la Comunitat Valenciana com l’IVAM i el Centre del Carmen s’inclouen en el rànquing nacional del millor de la cultura, d’acord amb aquesta radiografia de les propostes culturals més importants de tot l’Estat. La relació es completa amb fins a 82 institucions i activitats.

Galeria

Poliglotia

AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

El projecte Inventari. Poliglotía (Pensar en comú el museu) proposa la creació d’un lloc de trobada i dinamització que reflexione sobre les possibilitats, límits i problemàtiques relacionades amb el mateix museu com a espai arquitectònic, institucional, relacional, creatiu, expositiu… Per a això, plantegem la formació d’un grup de treball que puga pensar en comú a partir de l’inventari de les tensions, reptes i oportunitats que ofereixen els diferents agents i experiències que formen part de la vida d’un museu.

La composició del grup manté els senyals d’identitat de Poliglotía, programa concebut des de la diversitat cultural i lingüística present a la ciutat de València. El programa està coordinat per Paco Inclán, escriptor i professor d’espanyol per a persones migrants i refugiades, en col·laboració amb el departament d’activitats i educació de l’IVAM.

El grup de treball es reunirà en huit sessions entre els mesos de març i juny de 2022. Les reflexions i dinàmiques resultants seran compartides amb el públic en dues sessions de portes obertes que tindran lloc en maig, en el marc del Dia Internacional dels Museus, i en juny, com a tancament de la present edició del programa Poliglotía.

El grup de projecte Inventari. Poliglotía (Pensar en comú el museu) està compost per: Milagros Arias, Joaquín Artime, Tarif Ashtar, Óscar Blanco, Yulia Fert, Paula Guardiola, Badinengany Katalay-Sun, Elena Medina, Malika Oucheitachn, Sonia Pina, Esther Santiago Lizama, Clara Solbes i Jose Vaquerizo.

Dates: 1 i 22 de març, 12 i 26 d’abril, 3 i 17 de maig, 7 i 14 de juny de 2022.
Horari: 17.30-19:30h.

Accions generades pel grup d’Inventari. Poliglotisme
Els clevills del NO. Revertint les possibilitats i prohibicions del museu
La mecànica d’allò quotidià
Rastres a la ciutat

Relacionats

Poliglotia 21/22

01 nov. 2021 – 17 jun. 2022
AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

La proposta artística uneix el cant flamenc tradicional amb la música electrònica i audiovisuals de l’Arxiu Miguel Benlloch

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

NdP Concert Álvaro Romero

L’activitat s’organitza amb motiu de l’exposició ‘Ensayos sobre lo cutre. Lecturas del Archivo Miguel Benlloch’, que revisa la trajectòria d’aquest activista i ‘performancer’

’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta un concert del cantaor flamenc Álvaro Romero divendres que ve 11 de febrer a les 20 hores en l’espai escènic del Teatre El Musical (TEM). La proposta de l’artista gadità mescla el flamenc, la música electrònica i audiovisuals de l’Arxiu Miguel Benlloch per a llançar un missatge per la diversitat dissident i la llibertat sexual.

L’activitat s’organitza amb motiu de l’exposició ‘Ensayos sobre lo cutre. Lecturas del Archivo Miguel Benlloch’ que acull l’IVAM fins a l’1 de maig. La mostra planteja una recuperació del llegat d’aquest creador andalús, un artista, activista i poeta contracultural que va desenvolupar al llarg de 40 anys un pensament reivindicatiu de la diferenciació i una ferma oposició al que és normatiu.

Nascut a El Puerto de Santa María i establit a Sevilla, Álvaro Ramírez Romero va decidir esborrar el seu primer cognom per a homenatjar l’herència femenina de sa mare. Així, rebatejat com Álvaro Romero, va traslladar aquesta recerca identitària a la seua pròpia veu, iniciant un camí de ruptura amb la concepció tradicional del cant flamenc reconvertit en eina d’activisme d’identitat de gènere.

Aquesta proposta musical es trasllada des de l’IVAM al TEM en una col·laboració l’objectiu de la qual és ocupar altres espais de la ciutat i acostar-se a públics diversos. El concert és gratuït i amb aforament limitat. La descàrrega d’invitacions està disponible a través de la web de l’IVAM (www.ivam.es) i del TEM (teatreelmusical.es).

Galeria

Relacionats

Miguel Benlloch

11 nov. 2021 – 01 mai. 2022
BibliotecaExposicióIVAM Centre Julio González
MediacióIVAM Centre Julio González

Paral·lelament als tallers i activitats per a centres educatius, i dins de la línia L’IVAM en viu, el departament d’Educació ofereix la possibilitat de visitar les exposicions per lliure o en companyia de l’equip de mediació del museu, amb inscripció prèvia. Podran visitar-se mostres dels artistes Julio González i Ignacio Pinazo, realitzar l’itinerari flexible per peces de la col·lecció de l’IVAM amb lectura feminista, o conéixer altres exposicions temporals, segons l’oferta expositiva del museu (a consultar).

  • Dates: dimarts: 8, 15 i 22 febrer, 1, 8, 22 i 29 març, 5, 12, 26 abril, 3, 10, 17, 24 i 31 maig, 7, 14, 21 i 28 juny de 2022.

    Dijous: 10, 17 i 24 febrer, 3, 10, 24 i 31 març, 7, 21 i 28 abril, 5, 12, 19 i 26 maig, 2, 9, 16, 23 i 30 juny de 2022.

    Dimecres: 9, 16 i 23 febrer, 2, 9, 23 i 30 març, 20 i 27 abril, 4, 11, 18 i 25 maig, 1, 8, 15, 22 i 29 juny.

  • El taller ‘Tape Park!’ permet crear composicions efímeres i espais de joc utilitzant cintes adhesives de colors

    Nota de premsaIVAM Centre Julio González

    Les activitats familiars es completen amb una proposta d’animació a partir dels dibuixos d’Ignacio Pinazo i una activitat de dansa contemporània

    L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) convida les famílies a jugar i intervindre en els seus espais amb cintes adhesives de colors utilitzant el ‘tape art’. El taller, que s’organitza els diumenges, permet crear murals i composicions efímeres amb cintes de colors, en substitució dels clàssics pinzells. Organitzat per Colectivo TAV (Tape Art València), aquest projecte convida a explorar la zona a l’aire lliure del museu i transformar els llocs compartits de manera sostenible i efímera.

    La proposta d’activitats familiars també s’amplia amb el taller creatiu ‘Art o garbat?’, del disseny i de l’activació del qual es fa càrrec el cineasta Emilio Martí López. A partir de l’exposició ‘Pinazo en l’espai públic’, els participants aprenen a animar dibuixos mitjançant tècniques com el ‘stop-motion’, utilitzant aplicacions per a dispositius mòbils. D’aquesta manera, els xiquets i xiquetes descobreixen la figura del pintor valencià, activen la seua creativitat i experimenten sensacions tàctils a partir de l’ús de l’arena i el paper.

    El programa de l’IVAM dirigit a famílies els caps de setmana es completa amb ‘Famílies en dansa’, dinamitzada per l’artista multidisciplinari Vicent Gisbert Soler. En aquesta activitat, els diferents espais del museu es converteixen en un trencacaps d’escenaris per a la dansa contemporània. L’objectiu és moure i escoltar el cos treballant-lo com un element plàstic, expressiu i comunicatiu, a partir del qual es produeix un retrobament amb la creativitat i amb el gaudi a través de la dansa.

    Per a participar en les activitats familiars, no cal tindre cap coneixement previ, ja que el procés i l’experimentació en família són el que més importa. La inscripció en els tallers és gratuïta i les dates i els horaris d’aquests es poden consultar en el web de l’IVAM (www.ivam.es).

    Galeria

    L’exposició Final de partida inclou les sèries més significatives i obres inèdites de l’artista valencià, Premi Nacional d’Arts Plàstiques 2014

    Nota de premsaIVAM Centre Julio González

    NdP Final de Partida

    La directora de l’IVAM, Nuria Enguita; l’artista Jordi Teixidor, i el comissari, Joan Ramon Escrivà, han presentat l’exposició ‘Final de Partida. Jordi Teixidor’ que s’inaugura el dijous 3 de febrer en l’IVAM Centre Julio González. La mostra reuneix setanta obres d’aquest creador valencià, Premi Nacional d’Arts Plàstiques 2014 i un dels màxims representants de l’abstracció espanyola, procedents dels fons de l’IVAM, de museus i institucions i de la pròpia col·lecció particular de l’artista.

    “L’exposició presenta en què ha esdevingut Teixidor després de tants anys dedicat a aquesta professió”, ha declarat l’autor. El títol de la mostra procedeix d’una obra que va finalitzar l’any 2020, ‘Fi de partie’, un llenç al qual ha dedicat 18 anys de treball. És una pintura de grans dimensions que pren com a referències les obres ‘Banyistes en el riu’ i ‘Porta fenetre a Cotlliure’ d’Henri Matisse.

    Segons el creador eixa obra ha significat “una constant lluita contra el quadre i contra mi mateix per superar el que volia que fora una representació del món matissiano”. L’equilibre entre construir i destruir és on Teixidor considera que habita el fracàs. “No cal tindre por al fracàs. El fracàs és generador de molts èxits”, ha sentenciat.

    Amb ‘Final de partida’ l’IVAM revisa de nou els més de 50 anys de trajectòria de Teixidor, després de la primera exposició que li va dedicar el museu en 1997, donant forma a un projecte que s’allunya d’una retrospectiva a l’ús. “La intenció és recopilar uns moments determinats del seu itinerari artístic i establir nous diàlegs que donen compte de la coherència del seu llenguatge plàstic”, ha explicat Núria Enguita durant la presentació.

    La directora del museu ha comentat que ‘Final de partida’ és un terme utilitzat en els escacs per a referir-se a un pròxim desenllaç, al·ludeix a la culminació d’un llarg recorregut de reflexió, investigació i experimentació per part de l’artista, una sort de final de partida sobre la qual Teixidor ha comentat que “no sap si hi haurà continuïtat o no”.

    L’exposició també rastreja les fonts d’inspiració i les claus de les investigacions de Teixidor en el camp de la pintura. D’ací la inclusió d’una natura morta barroca de Juan Van der Hamen, un gènere que continua fascinant a l’artista, i de dos artistes que han influït en el seu treball: Barnett Newman i Ad Reinhardt.

    “Ens interessava destacar que l’artista continua treballant en obres molt interessants que es veuran per primera vegada en la mostra i reflexionar sobre el seu llenguatge pictòric” que, en paraules de Joan Ramón Escrivà, “després de cinquanta anys continua insistint en la depuració formal, l’ús del color, la idea de corporeïtat, l’ús de la fusta o la idea del marc i la llinda”, ha enumerat.

    L’exposició acaba en una sort de capella que convida a contemplar sis pintures negres, una sèrie a la qual l’artista ha dedicat desenes d’obres defugint de les connotacions tràgiques projectades a través d’ell pels artistes del Barroc o de l’Informalisme. “He intentat ser honest amb mi mateix. Sempre vaig ser un pintor abstracte, he romàs fidel a la meua manera d’expressar i d’arribar a entendre què és això que es diu art”, ha conclòs Jordi Teixidor.

    Galeria

    Relacionats

    Final de partida. Jordi Teixidor

    03 feb. 2022 – 05 jun. 2022
    ExposicióIVAM Centre Julio González