Nota de premsaIVAM Centre Julio González

Ballar el museu és una altra manera d’habitar-lo, de fer-ho propi, de conversar-hi a través de la pell. Amb aquest lema podríem definir el cicle Pump The Beat, que porta la dansa a l’interior de l’IVAM per establir diàlegs entre les exposicions i el moviment corporal.

Parlar de ballar pot significar assumptes molt diversos. En concret, Pump The Beat se centra en les danses urbanes, una galàxia creativa a què les institucions encara miren amb cert recel. La iniciativa (a càrrec de Julia Zac i Inka Romaní, responsables del projecte Club Mutante) s’adreça a adolescents amb ganes de ballar i curiositat per saber com és això d’omplir de música i ritme un museu d’art modern.

Per participar a Pump The Beat, important, no cal tindre experiència prèvia en això de la dansa. Perquè, com defensen les seues impulsores, “qualsevol pot ballar”. En aquest capítol de Vocse IVAM xarrem amb Inka Romaní de cossos en moviment, creació i codis expressius.

Al llarg de sis sessions cada llibre ens aproximarà a la col·lecció del Museu des d’altres mirades

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) organitza un club de lectura amb l’objectiu d’acostar-se a la col·lecció del Museu des d’altres mirades. ‘El gesto narrativo. Literatura entremedias de una colección’ pretén conformar un grup de lectura que, durant sis sessions i a través de sis obres literàries, vincularà les accions narratives amb les obres dels fons del Museu.

La proposta literària, que començarà el pròxim 2 de novembre, s’organitza a partir dels blocs temàtics i cronològics en què es divideix la col·lecció de l’IVAM: 1914-1939: avantguardes històriques; 1939-1961: art en la postguerra europea; 1962-1976: irrupcions de la imatge; 1977‑1989: transició i postmodernitat; 1990-2001: arts en un món global, i 2002-2021: formes de la contemporaneïtat. Cadascuna d’aquestes temàtiques es relacionarà amb una obra literària amb l’objectiu de comentar i reflexionar sobre els conceptes i fets de l’època.

‘La tela de araña’ (1923) de Joseph Roth serà la primera novel·la amb la qual arrancarà el club de lectura. Aquest llibre premonitori, que denuncia amb valentia l’ascens del Tercer Reich i els perquès de l’enfonsament del món dels Habsburg, donarà peu a parlar sobre la producció gràfica que deriva en els ‘collages’ de John Heartfield, Raoul Hausmann, Hannah Höch i l’univers de George Grosz.

Per a aproximar-se a l’art en la postguerra europea el llibre triat és ‘Nada’ (1945), de l’escriptora Carmen Laforet. Aquesta novel·la senzilla, dura i profunda servirà com a fil conductor per a debatre sobre la consolidació de moviments artístics com l’informalisme europeu o l’expressionisme abstracte americà, en un context marcat per la llarga postguerra europea i els anys més durs de la dictadura franquista.

Les sessions del club de lectura, coordinades per Álvaro de los Ángeles, s’organitzaran en diferents espais de l’IVAM en funció de cada llibre i de la secció de la col·lecció a la qual fa referència. Per a participar-hi, és necessària la inscripció prèvia a través de la pàgina web del Museu (places limitades).

Una entrevista a Manuel Minch

Art i ContextConversesIVAM Centre Julio González

El Programa d’Art i Context (IVAM) convida a Manuel Minch a desenvolupar la nova imatge web. A continuació teniu l’entrevista que hem preparat en la que desgrana alguns dels seus secrets.

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

En aquest episodi parlarem de com l’acte de teixir constitueix un llenguatge universal. Un vehicle poètic amb què explicar històries, activar la imaginació i construir mons expressius propis. Ho farem seguint l’exposició ‘Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert’, que proposa un viatge de textures, formes i colors a través de la trajectòria d’aquesta creadora especialitzada en l’art tèxtil.

La cartografia personal de Teresa Lanceta barreja teixit i vida. Així, ens porta del Raval de Barcelona a l’Atles Mitjà al Marroc, passant per la catifa espanyola del segle XV o la memòria de la Guerra Civil emmagatzemada en objectes quotidians. A més, l’autora indaga en els formats col·laboratius juntament amb artistes com Olga Diego, Pedro G. Romero i Xabier Salaberria; la comissària Leire Vergara; la cineasta Virginia García del Pino; el col·lectiu La Trinxera; l’artista i el pensador Nicolas Malevé i l’institut de secundària Miquel Tarradell.

En aquesta xerrada sobre tècniques i sabers populars, comptem amb la pròpia Teresa Lanceta i amb Nuria Enguita, directora de l’IVAM i comissària de la mostra juntament amb Laura Vallés Vílchez.

Amb Andrea Soto Calderón, Anna Manubens i Mar Arza

ConversesIVAM Centre Julio González

L’exposició Mar Arza. A pesar / A saber / A les palpentes és un projecte específic de Mar Arza per a la Galeria 3 de l’IVAM. Concebut com una instal·lació, en ella s’han reunit peces arqueològiques que es mostren en diàleg amb obres de Julio González i obres de l’artista.

En el marc d’aquesta, s’ha editat un llibre en el qual Anna Manubens i Andrea Soto Calderón proposen altres lectures, diàlegs textuals i desplaçaments poètics a partir de la proposta de l’artista. La armadura funciona porque no sé acopla de Manubens i Diosas caídas: matriz, maternidad, materialidad en el d’Andrea Soto Calderón. Us convidem ara a la presentació d’aquesta publicació, i a continuar ampliant diàlegs i mirades

“Quan Mar em cita al seu estudi per a parlar-me de l’exposició, va col·locant imatges sobre la taula a mesura que embasta retalls de relats. La primera és una imatge de Shield (Cuirassa), una peça de bronze que sembla un motle d’un bust femení de dona embarassada. Per la cara interior, a l’altura del melic, hi ha un agulló soldat, de tal manera que, en col·locar-lo sobre un cos, en l’espai entre la panxa bombada de bronze i l’abdomen de qui acoblara el seu cos amb aqueixa cuirassa, quedaria aqueix agulló, impedint la correspondència entre la forma de l’escultura i la del cos. Això impediria que qui portara eixa cuirassa estiguera efectivament en un estat protuberant de gestació.”

Anna Manubens

“En altres ocasions, Mar Arza havia buidat la pàgina. Ací s’introdueix en el buit, els seus procediments i mecanismes crítics no adopten la forma d’un judici; al contrari, el que fa és disposar-se a rebre una forma, com si es bandejara en una platja feta de sorolls per a treballar amb la seua matèria, per a imaginar que és una manera genuïna de crear: el que veiem amb la imaginació, engendra. Fent vibrar i cantar els materials, «cantar tots els seus suplements per la potència del riure o de l’amor», podem dir que Mar Arza fa riure al material, i en el seu riure sona fort el ressò d’altres veus, les que retrunyeixen en el toc sec d’una escultura, perquè no tem mirar ni plorar el que s’ha perdut.”

Andrea Soto Calderón

Anna Manubens és directora d’Hangar, centre per a la investigació i la producció artístiques a Barcelona. Anteriorment va ser comissària i productora independent amb una preferència per papers híbrids en la intersecció entre escriptura, investigació, programació, acompanyaments de producció, anàlisi institucional i exposicions. Fins a 2017 va ser Responsable de Programes Públics en el CAPC musée d’art contemporain de Bordeus i prèviament va combinar la seua activitat independent amb la docència a la Universitat Pompeu Fabra i una col·laboració regular en l’artist-run Auguste Orts (Brussel·les) dedicada a la producció de, i pensament entorn de les pel·lícules d’artistes.

Andrea Soto Calderón és Doctora en Filosofia, professora d’Estètica i Teoria de l’Art. Les seues línies d’investigació se centren en les transformacions de l’experiència estètica en la cultura contemporània, la crítica, l’estudi de la imatge i els mitjans. Entre les seues publicacions recents destaca el seu llibre Le travail des images al costat de Jacques Rancière, Els presses du réel, 2019, La performatividad de las imágenes, Metalls Pesants, 2020, Imaginación material, Metalls Pesants, 2022.

Relacionats

Mar Arza. A pesar / A saber / A palpes

26 mai. 2022 – 16 oct. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González

Literatura entremig d'una col·lecció. Grup de lectura activat per Álvaro de los Ángeles

BibliotecaCol·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

El gest narratiu. Grup de lectura activat per Álvaro de los Ángeles

La col·lecció de l’IVAM s’organitza a partir de sis blocs cronològics i temàtics que expliquen, amb la seua veu pròpia, l’art desenvolupat des de principis del segle XX fins a l’actualitat. Tal vegada no està tot el que és (o va ser), però sí que és tot el que està. Les històries del present —i aquelles que venen des de lluny però que s’actualitzen en el nostre present— han de ser comptades com una polifonia de veus i des de contextos que ens facen aguditzar la mirada crítica sobre la seua construcció i pertinència.

Durant sis sessions, a través de sis llibres, ens endinsarem en les accions narratives que ens ofereix la literatura i les vincularem, a vegades amb gestos senzills i a vegades amb coreografies més complexes, amb la col·lecció de l’IVAM. Els mons de ficció construeixen realitat; són espills reflectants o finestres transparents, però sempre ens conten el que som o el que anhelem ser des de la nostra experiència prèvia i cap a la nostra possibilitat futura de transformar-nos. En aqueixos gestos narratius, travessats per les històries i les vides, ens demorarem.

El gest narratiu.
Sis dimecres, entre les 18.00 i les 19.30 h
2 de novembre i 14 de desembre de 2022
18 de gener, 15 de febrer, 22 de març i 10 de maig de 2023

Places limitades. Es recomana a les persones interessades, enviar una breu carta de motivació. L’acceptació en el grup implica l’assistència a les sis sessions.

Funcionament del grup de lectura: cada participant haurà de vindre amb el llibre llegit. L’IVAM disposarà de 5 exemplars per a cedir a qui no puga adquirir-lo o amprar-ho. El lloc de cada sessió s’indicarà amb suficient antelació depenent del llibre i de la dinàmica que es genere entre aquest i la secció de la col·lecció de l’IVAM a la qual fa referència.

1914-1939: Avantguardes històriques
«Aquest període comprén des de la Primera Guerra Mundial fins a l’inici de la Segona, el mateix any que acaba la Guerra Civil Espanyola. L’IVAM posseeix un importantíssim fons d’obres pertanyents a les avantguardes històriques europees, especialment del constructivisme, dadaisme, futurisme, neoplasticisme i l’abstracció no figurativa o concreta.»

—La tela de araña (1923) de Joseph Roth. Ed. Acantilado.
Dimecres 2 de novembre de 2022, a les 18.00 h

1939-1961: Art en la postguerra europea
«Els vint-i-dos anys que comprén aquest període, que abasta quatre dècades, destaquen per la consolidació de moviments artístics com l’informalisme europeu o l’expressionisme abstracte americà, al costat de noves propostes d’art abstracte geomètric, en un context marcat per la llarga postguerra europea i els anys més durs de la dictadura franquista.»

—Nada (1945) de Carmen Laforet. Eds. Austral, Cátedra.
Dimecres 14 de desembre de 2022, a les 18.00 h

1962-1976: Irrupcions de la imatge

«Aquest període reuneix pràctiques artístiques de signe molt divers que es debatien entre l’abstracció i la figuració tant a Europa com als Estats Units. Són pràctiques basades en una nova configuració del temps, l’espai i la percepció, i plantejaments nous al voltant dels objectes, el gest i l’acció, de les quals l’IVAM posseeix un nombre important d’obres.»

El benefactor (1945) de Susan Sontag. Eds. Debolsillo, Alfaguara…
Dimecres 18 de gener del 2023, a les 18:00 h

1977-1989: Transició i postmodernitat

En aquest període es donen cita alguns dels fenòmens més audaços de finals dels anys setanta, amb els conceptes ja definits, gairebé acadèmicament, com a postmoderns. El mateix IVAM actua com a llindar institucional històricament determinat, que es revela com un resultat de la temàticament sobreexplotada Transició Espanyola i com a fenomen peculiar amb una especificitat pròpia a l’Espanya de les Autonomies. Apareixen artistes que intensifiquen l’ús del medi fotogràfic com a concepte i no només com a petjada o índex i poden rastrejar-se els processos de constitució de les noves teories de la imatge, els estudis visuals i la nova gamma de disciplines que, en complicitat amb els artistes, reinterpreten el paper de les pràctiques.

La amante de Wittgenstein (1988), de David Markson. Traducció de Mariano Peyrou. Ed. Sexto Piso.
Dimecres 15 de febrer del 2023, a les 18:00 h

1990-2001: Arts en un món global

Aquest període acull el procés pel qual el discurs de l’art contemporani i el fenomen de l’exposició es fan globals. Implica abordar la proliferació d’exposicions en què es dóna veu als altres globals, així com atendre els girs conceptuals dins l’àmbit expositiu. Cal atendre les complexes reivindicacions identitàries de minories i majories subalternitzades, l’explosió del popular i la renovació dels discursos feministes. És també el moment de nous formats i materials en què es produeix la hibridació de les tradicionals categories dels gèneres artístics en instal·lacions de gran format. Així mateix, s’incorpora a l’abstracció imaginaris imbuïts de crítica social, o discursos postcolonials. Els anys noranta són també la dècada dels inicis de les polítiques de gènere i moltes altres manifestacions no hegemòniques a què la institució, a través de la seua col·lecció i les seues exposicions, es fa permeable.

Relats lumbung (2022), VV. AA. Editat per harriet c. brown. Inclou relats d’Azhari Aiyub, Uxue Alberdi, Cristina Judar, Nesrine Khoury, Yásnaya Elena Aguilar Gil, Panashe Chigumadzi, Mithu Sanyal. Traducció de Gemma Deza Guil, Miren Agur Meabe, Immaculada Pérez Parra, Salvador Peña Martín, Laura Emilia Pacheco, Claudia Cabrera. Ed. consonni.

Dimecres 22 de març del 2023, a les 18:00 h

2002-2021: Formes d’allò contemporani

L’últim dels períodes històrics, el que més es vincula amb el nostre present, ofereix una sèrie de línies de fugida sobre projectes de prospecció centrats en les primeres dècades del segle XXI. En aquesta voluntat es poden abordar els múltiples imaginaris de la revolta, el fenomen performatiu de la protesta com a escenari sociològic que remet, alhora, a la iconografia de l’art dels segles XIX i XX. Les accions i intervencions sobre contextos diferents poden ser integrades en horitzons relatius als activismes feministes i queer, en els conflictes d’una globalització desigual i travessada per les formes actuals de comunicació i una nova consciència de la crisi com a fenomen global. Allò contemporani es presenta ja com un art postconceptual, obert en els seus significats, que recupera el document, la narració i les pràctiques del cos a través de la performance i la paraula.

La más recóndita memoria de los hombres (2021), de Mohamed Mbougar Sarr. Traducció de Rubén Martín Giráldez. Ed. Anagrama.
Dimecres 10 de maig del 2023, a les 18:00 h

Relacionats

El gest narratiu. Art en la postguerra europea

14 des. 2022
Col·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

El gest narratiu. Avantguardes històriques

02 nov. 2022
Col·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

El gest narratiu. Arts en un món global

22 mar. 2023
ConfluènciesConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

Una aproximació als processos de creació

EscèniquesIVAM Centre Julio González

El projecte Motors de Creació sorgeix al 2019 a Catalunya de la mà de l’Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya-APdC. En les seues tres edicions, cada vegada de diferent manera, s’ha centrat en compartir i dialogar sobre els processos de creació d’artistes de dansa i/o, pel seu interès específic, altres artistes de les arts escèniques o performatives, així com en ampliar l’objectiu sobre la creació.

L’Associació de Professionals de Dansa de la Comunitat Valenciana enceta enguany aquest projecte que establirà alhora un modus operandi propi i s’enllaçarà al projecte ja en marxa a Catalunya.

Les activitats de Motors de Creació a l’IVAM s’articulen com a la materialització a partir d’un diàleg amb les artistes elegides per a l’edició, sobre els seus processos de creació, que inclou diferents formats.

Aquest diàleg s’ha establert entre el comissari del projecte a València, Santiago Ribelles, i les dues artistes o col·lectius d’artistes valencianes triades: d’una banda Julia Irango i Jorge Nieto, i d’una altra, Norberto Llopis. Alhora, s’ha establert un altre diàleg menys intens amb una d’entre les quatre creadores triades pels comissaris de l’AdC, qui participarà també a València: Azkona & Toloza.

Es tracta d’obrir un espai sensible a la comunitat artística i a la ciutadania en forma d’un monstre, d’una amalgama heterogènia de plànols d’afecte de les artistes que ens aprope al món de la creació però sense tancar-lo en una síntesi rumiada, analítica i desconnectada dels motors complexos dels processos de creació artístics.

Dimecres, 23 de novembre, a les 17:30 h

Inauguració – Mapa d’afectes

Amb el moment d’inauguració de les jornades, Jorge Nieto, Julia Irango i Norberto Llopis posaran en comú una sèrie d’accions, no estrictament relacionades entre elles, que posen de manifest alguns dels seus afectes al moment de la creació i que poden articular-se en relació amb els conceptes d’operació, assemblatge i ritual.

Dijous, 24 de novembre, a les 17:30 h

No hi ha acte creatiu

En aquesta conferència-performance, Norberto Llopis, al fil del material d’arxiu del seu treball anterior, a través d’accions, l’ús d’objectes i discursos, intentarà caracteritzar la seua pràctica artística des de la noció d’Operació.

Divendres, 25 de novembre, a les 18:30 h

Dents i perles

Jorge Nieto i Julia Irango esbossaran un dibuix de la seua convivència transdisciplinària i la seua creació artística en comú, a través de la conversa entre pràctiques, referents dispars i objectes. Entenen el seu treball conjunt com a alguna cosa que queda enmig d’ambdues, posant en valor el fet que no pertanga enterament a cap de les dues. El que compartiran és precisament aquest camí d’anada sense tornada.

Dissabte 26 de novembre a les 12.00 h

Els noms dels protagonistes no han estat canviats / Conferència performativa

Després d’anys submergits entre arxius a la cerca de les històries i les dades que narren les antigues colònies repartides per Llatinoamèrica i Àfrica, aquesta vegada, AzkonaToloza ha decidit capbussar-se en els seus propis arxius. Però no des de la contemplació del fetitxe intocable i sagrat, sinó des de la vitalitat de l’acció que implica bussejar entre les caixes que donen compte dels seus últims viatges. Des dels mapes geogràfics i mentals que assenyalen les rutes seguides, als àlbums que reuneixen les fotos tantes vegades reconstruïdes amb els seus propis cossos, els àudios amb les converses que s’han transformat en els verbatín portats a escena o els arxivadors que contenen els documents, fanzines i publicacions que han sigut la base dels seus projectes documentals. La invitació és a recórrer de manera conjunta.

Dissabte 26 de novembre a les 17.30 h

Conversa

Els tres creadors/col·lectius de creadors establiran, en diàleg amb el comissari, algunes idees sobre com raonar la creació artística des de la seua pròpia perspectiva i en relació amb les de les altres.

Activitat del programa desenvolupat per LUCE en el marc de l'exposició Pinazo en l'espai públic*.

VisitesIVAM Centre Julio González

Un passeig amb bicicleta per la franja de la ciutat de València que bufona amb la mar. Compassar les nostres pedalades amb el ritme del grup, activar la nostra mirada mitjançant una contemplació dinàmica i dirigida a aquells racons i llocs recorreguts per LUCE i amb els quals evocar a Pinazo. Esvair la línia del temps fins a posar en un mateix pla les vivències del pintor i les nostres experiències col·lectives.

Aquesta és la proposta per al tercer acte de Cartografia compartida, una activitat que acull tres passejos diferents per València amb tres protagonistes: LUCE, Pinazo i la mateixa ciutat. En aquesta ocasió, realitzar l’itinerari amb bicicleta ens permetrà revisitar aquests llocs comuns, desplaçar-nos a major velocitat i fugir així de la mirada frontal i la contemplació passiva de les escenes. D’aquesta manera, acostarem la nostra manera de percebre el camp visual a les intencions de Pinazo i LUCE, que fan del moviment constant en l’espai públic, un motiu central de les seues pràctiques artístiques.

*Aquesta activitat és la tercera d’una sèrie de passejos diferents proposats per l’artista i Eva Bravo. El programa també va acollir –des de l’1 de juliol fins a l’11 de setembre– Estudi obert a la sala Lab2 de l’IVAM, convertida en un espai on produir, crear, mostrar i compartir les diferents línies d’acció i investigació que lliguen a LUCE amb la ciutat de València.

LUCE (València, 1989) investiga, a través de la seua pràctica artística, les associacions que es generen entre art i entorn. Fomenta la comunicació amb la ciutat per a comprendre el seu funcionament i de quina manera ens relacionem amb ella.

Eva Bravo (València, 1974) compagina l’arqueologia amb la gestió del patrimoni, la docència, la mediació cultural i la participació en projectes d’investigació.

Relacionats

Estudi obert. LUCE

01 jul. 2022 – 11 set. 2022
IVAM LabIVAM Centre Julio González
DossierIVAM Centre Julio González

Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert recorre la trajectòria de l’artista, pionera de l’art tèxtil contemporani a Espanya, des dels anys setanta fins a l’actualitat a través de 150 obres, incloent una àmplia selecció dels seus tapissos, llenços, pintures, dibuixos, escrits, àudios i vídeos. Es tracta de la major retrospectiva dedicada a l’artista que, després del seu pas pel Macba, s’exposa en l’IVAM fins al 12 de febrer de 2023.

Al costat de la seua obra la mostra explora l’interés de Lanceta per formats col·laboratius a partir del diàleg que estableix amb una sèrie de còmplices, entre els quals es troben els artistes Olga Diego, Pedro G. Romero i Xabier Salaberria; la comissària Leire Vergara; el col·lectiu La Trinxera; la cineasta Virginia García del Pi; l’artista i pensador Nicolas Malevé i l’institut de secundària Miquel Tarradell, amb qui porta anys desenvolupant el projecte Els oficis del Raval.

L’acte de teixir és per a Teresa Lanceta un art lligat a la vida perquè el tèxtil és un llenguatge que no sols conta històries, sinó que construeix mons. Per a ella, teixir es formula com un codi obert de ruptura i repetició des del qual llegir, transformar i transmetre un coneixement que és sempre complex i plural. Es tracta d’un coneixement «tècnic», d’una téchne, que depén d’un context geogràfic, cultural i humà determinat, siga aquest el barri del Raval a Barcelona –en el qual Lanceta va viure– o l’Atles Mitjà –que va freqüentar anualment durant tres dècades. Llocs als quals Lanceta torna moguda pel seu interés pel treball de les dones, a través de la comunicació no verbal d’històries i afectes.

En la pràctica de Lanceta s’observa la construcció d’una narrativa popular que s’assembla a la que recull Anni Albers en el seu llibre On Weaving (1965), sobre la seua marxa per diverses comunitats mexicanes. Com Albers en Muntanya Albán (Oaxaca), Lanceta reconeixia en l’Atles Mitjà les tècniques tradicionals a les quals també se sentia pròxima, que miren el popular, l’ancestral, la quotidianitat del sensible i s’acosten a la representació matèrica de l’intangible.

L’exposició no segueix un ordre cronològic, sinó que proposa una aproximació a una sèrie de projectes que va embastant una narrativa amb la intenció de fixar la veu de l’artista. El punt de partida és una primera sala on es presenten peces de gran format suspeses, com surant en l’aire, realitzades des dels anys setanta fins a l’actualitat. A partir d’aquesta introducció l’exposició s’organitza en cinc sales i el seu recorregut s’ordena a partir de parelles de conceptes, en un altre temps antagònics, presents en la producció de Lanceta: col·lectivitat i autoria, tradicionalment entesos des d’una visió exacerbada de l’individual; remediació i història, això és, la capacitat de negociar passats encara presents que incomoden; performativitat i matèria, que situen les labors en un espai d’experiència comú de cossos i objectes que reconeixen la cura en el treball; i, finalment, oralitat i biografia, que posen de manifest els ensenyaments feministes segons les quals l’art és una pràctica de vida. En aquest sentit, el treball de Lanceta és un treball memorable: el seu potencial crític resideix en la seua capacitat per a construir memòria.

Dossier valencià

Galeria

La mostra reuneix obres creades en les últimes cinc dècades: “Teixir em va atrapar”

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

València (05.10.22). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) dedica una exposició retrospectiva a Teresa Lanceta amb 175 obres que inclouen tapissos, pintures, dibuixos, escrits, vídeos i àudios creats en les últimes cinc dècades, a més de formats col·laboratius amb altres creadors.

L’artista, nascuda a Barcelona i des de fa més de 15 anys resident a Alacant, ha assegurat durant la presentació que “teixir em va atrapar; és una tècnica primària, ancestral, repetitiva, que et dona molta llibertat”.

‘Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert’, comissariada per Nuria Enguita i Laura Vallés Vílchez, és el resultat de l’esforç conjunt de producció entre l’IVAM i el MACBA, on es va exposar fins a l’11 de setembre abans d’arribar al museu valencià.

“Aquesta exposició va començar a gestar-se fa dècades quan Teresa va aprendre a teixir amb un vell teler que va comprar a una de les moltes fàbriques que agonitzaven en la Barcelona dels anys setanta”. A partir de llavors, es va submergir en “un món de trames i ordits que s’ha convertit per a ella en una sort de ‘codi obert’ amb el qual expressar-se i activar la imaginació”, ha explicat la directora de l’IVAM.

“Teixir és un codi binari obert, una alternança entre uns i zeros similar al llenguatge dels ordinadors”, ha destacat l’artista sobre aquest art basat en la col·laboració entre anònimes que una artesana hereta d’una altra i utilitza com a saber propi abans de cedir-lo a una tercera.

Va ser en els anys huitanta quan els viatges de Lanceta als pobles berbers de l’Atles Mitjà li van fer cobrar consciència d’un saber anònim, universal i present en totes les cultures, transmés de mares a filles i forjat en la domesticitat. “Igual que Anni Albers va recórrer diverses comunitats mexicanes a Oaxaca i el seu treball va estar molt influït pels teixidors mil·lenaris del Perú, Lanceta es va enamorar de les tècniques tradicionals de l’Atles Mitjà”, va subratllar Enguita. L’exposició també mostra els treballs originals d’aquestes comunitats teixidores.

En la primera sala de l’exposició pengen dos immensos murals fets amb desenes de teixits, realitzats des de final dels anys setanta fins a l’any 2022. En la segona sala estan els tapissos dedicats a l’Atles Mitjà. Posteriorment, trobem els projectes dedicats a la catifa espanyola del segle XV, on es reflexiona sobre una producció realitzada per musulmans per als senyors de la guerra i de la conquesta.

Enfrontat a ella, ‘El paso del Ebro’, un treball que sorgeix d’una mescla de temps. La batalla de l’Ebre, la infància de l’artista a Horta de Sant Joan i els viatges setmanals fins a Barcelona des d’Alacant entre 2013 i 2020. Aquesta obra inclou objectes del museu La Trinxera: objectes quotidians a partir de restes trobades en les trinxeres, com un casc militar reconvertit en embut per al vi, o unes restes d’uniformes de soldats transformats en un davantal.

L’exposició culmina en la sala dedicada al Raval, “on va residir durant els seus anys de formació compartint experiències amb la comunitat gitana, i allí va començar la seua necessitat d’aprofundir en el que està trencat, destruït i apedaçat”, ha destacat Laura Vallés.

A més de La Trinxera, la mostra inclou altres col·laboracions que difuminen els límits de l’obra de Lanceta i l’obra dels altres, en el que quasi s’imposa com una exposició col·lectiva. Són projectes realitzats juntament amb els artistes Olga Diego, Pedro G. Romero i Xabier Salaberria; la comissària Leire Vergara; la cineasta Virginia García del Pino; l’artista i pensador Nicolás Malevé, i l’institut de Secundària Miquel Tarradell, amb el qual ha desenvolupat l’obra ‘Los oficios del Raval’. “El meu treball existeix perquè existeix el treball dels altres; l’art és col·lectiu”, emfatitza Lanceta.

La directora de l’IVAM va voler destacar la condició pionera de Teresa Lanceta quan es planteja que teixir també és art. “A diferència d’altres artistes que han usat el teixit o les seues tècniques per a «dur-los» a l’art contemporani, el compromís de Teresa Lanceta consisteix a afirmar i mostrar que també aquests teixits són obres d’art, realitzades mitjançant unes tècniques que resulten inseparables de la persona –la subjectivitat– que les ha creades, i que, com que emanen d’altres cosmovisions, són portadores d’una poètica del món pròpia i diferent”, va concloure.

Galeria

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

De vegades, per existir en plenitud necessitem trencar amb tot. Abandonar llegats, tradicions o modes alienes. Desviar-nos del camí recorregut per altres i construir els nostres propis escenaris. Aquest anhel és el nucli de la mostra Lluny del buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa, que acaba d’inaugurar l’IVAM. L’exposició recull 175 obres de més de trenta artistes que van voler treballar seguint les regles pròpies.

Noms com Mack, Pene, Uecker, Manzoni, Castellani, Klein, Tinguely, Fontana o Dadamaino que desitjaven, precisament, començar de zero. Allunyant-se tant de les tendències que havien sorgit a Europa just després de la Segona Guerra Mundial com dels corrents que estaven triomfant als Estats Units a finals dels anys 50. Algunes de les seves claus: apostar per l’art accessible i la col·laboració entre autors, fugir de la idea del creador com a geni, deixar enrere els traumes bèl·lics i, sobretot, establir noves maneres de fer i de mirar.

VOCES IVAM es capbussa en les propostes d’aquests creadors amb Bartomeu Marí, comissari de l’exposició.

MediacióIVAM Centre Julio González

L’exposició Lluny del buit. Zero i l’art de postguerra a Europa, revisa els principals moviments i artistes que van sorgir una vegada conclosa la Segona Guerra Mundial, en concret entre 1957 i 1966. Reunits entorn de la revista Zero, van plantejar nous reptes conceptuals, materials i formals en una època on tot recomençava.

La mostra reuneix més de cent obres d’una trentena llarga d’artistes (entre els qui destaquen Mack, Piene, Uecker, Manzoni, Castellani, Klein, Tinguely, Fontana, Dadamaino, Grazia Varisco, Nanda Vigo, Megert, Peeters, Haacke, Verheyen, Schoonhoven, Daniel Spoerri), així com nombrosos documents i arxius d’un gran valor historicoartístic.

Així mateix, en l’exposició es destaca la participació d’un bon elenc d’artistes dones en nombroses exposicions i publicacions, i les obres i els processos de les quals defineixen molt millor aquesta època de canvis. Entre elles, trobem a Yayoi Kusama, Dadaimo (Eduarda Emilia Maino), Nikki de Saint-Phalle, Grazia Varisco, Martha Boto, Nanda Vigo, Tomma Wemberg o Maria Vieira, a més d’artistes de menor difusió en el seu moment, com Ina Moldow, Anna Thornwest, Marianne Aueo o Lucia de Lucindo.

L’estructura de l’exposició recull els moments més rellevants d’aquest període i els ordena cronològicament i temàticament. La selecció definitiva, amb més de 170 obres, permet entendre la influència que aquests grups van rebre de les avantguardes històriques i la que han generat, al seu torn, en els moviments avantguardistes posteriors.

Dates:
Diumenge 8 de gener, 12 h (valencià)
Diumenge 12 de febrer, 12 h (castellà)

Relacionats

Lluny del buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa

30 set. 2022 – 12 feb. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González