Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • A partir de la restauració del monument a Colón a Buenos Aires, la pel·lícula <…- Ohpera – muet -…> intenta donar veu als sense veu qüestionant allò que no veiem
  • El projecte sorgix junt amb un grup de pensadors, usuaris de psiquiatria, poetes, actors i terapeutes

 

València (31.10.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta dijous que ve, 2 de novembre, a les 17.00 hores, la projecció del film-document <…- Ohpera – muet -…> d’Alejandra Riera (Buenos Aires, 1965), seguit d’un col·loqui posterior amb l’artista.

El film és una mostra de les obres que Riera ha anat desenvolupant en l’última dècada que trenquen amb convencions quant a l’encreuament d’experiències i temps, la narrativa oberta i el fer compartit.

A partir del desmuntatge per a la restauració l’any 2014 del monument a Colón, situat al costat de la Casa Rosada a Buenos Aires, esta pel·lícula muda-parlant mostra el lapse de temps -de pausa- en què els fragments d’una escultura-símbol de la ciutat estan disseminats pel sòl, esperant per a ser traslladats, interrogant sobre la memòria i la història del lloc.

Fidel a la seua concepció del cinema com a treball compartit, el projecte es va realitzar junt amb el grup de teatre UEINZZ, compost per persones usuàries de psiquiatria, terapeutes, pensadors i poetes, una comunitat dels que no tenen comunitat en un intent de fer parlar els sense veu. Per això el títol de l’obra ‘Ohpera’, amb una ‘h’ aspirada i muda, testimoni del que no ha volgut ser escoltat o no ha sabut ser oït des de les instàncies centrals de la cultura.

<…- Ohpera – muet -…> és una pel·lícula per al cinema, que l’analitza, sense els mitjans del cinema. “A mesura que avança la pel·lícula, ja no distingim entre textos que cal llegir, pancartes mudes i ‘sense imatges’ i ‘imatges en moviment’, ja que el que és mut es transforma en parlant i els textos també es poden tornar imatge, i és entre imatges a llegir i textos a imaginar que emergix un lloc per a les veus a penes audibles”, ha explicat Alejandra Riera. “La llengua de la pel·lícula, com les històries que conta, és portadora d’una multitud de llengües i accents”, ha rematat.

Després de la projecció de la pel·lícula, Alejandra Riera mantindrà un col·loqui amb el públic. L’activitat, que és gratuïta, s’emmarca en l’exposició popular que exhibix l’IVAM fins al 14 d’abril de 2024 i forma part d’‘Articulacions’, el programa d’estudis internacional sobre teories i pràctiques artístiques.

Galeria

Relacionats

Projecció < … - OHPERA - MUET - … > i trobada amb Alejandra Riera

02 nov. 2023
ArticulacionsCinemaConversesIVAM Centre Julio González

Amb motiu de l'exposició popular

IVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició popular comissariada per Pedro G. Romero, l’artista Julio Jara proposa la performance Cancionero Impropio.

“Eres cançó, que entre gestos i boques treballa la festa als cossos, dibuixant rostres en semblant obert al que resulta inesperat. Sense oblidar-nos de l’ai que ens porta més fora, als camins del delicte. I en ballar-te, dolor, anem plegats encara que vengem cadascun de diferents tempestes. Ens fem dir impropis, fins i tot, molt abans, sense perfil. No pretenem ser obra, sinó llavor. Sense cap història arribem amb un cançoner vingut de l’aire, company del nostre errar.

Què és popular, sinó el que es presta a ser contemporani per sempre, que mai i mai acaba, encara que es repetisca i sone, no consumeix la seua novetat, d’allò donatAccés lliure fins a completar aforament, acollint-se al nostre dia a dia?

Assumint l’error sense buscar professionalitat brolla la celebració encara que desafina, perquè som família. I en el centre este encarnat roser, dotze en total. Florilegi d’insuficiència, malbaratament d’acolliment, perquè tots som, en cantar, més que casa, llar”. Julio Jara

Videos

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Una conversa amb Núria Gómez Gabriel

El passat 10 d’octubre, Núria Gómez Gabriel va proposar al grup d’artistes del programa participar en un diàleg-anecdotari sobre dentadures, pràctiques artístiques i precarietat cultural.

De sobte, una forta enrampada que prové de la part posterior de la mandíbula et fa eixir de l’ensomni en la qual estaves ficada. En obrir la boca, notes que el mecanisme que l’articula està rígid, com a oxidat, i grinyola com una frontissa que fa temps que no es mou. L’enrampada puja amb facilitat per tots dos costats del teu crani fins a instal·lar-se còmodament en les temples. Sembla que no t’has adonat, però portes tot el dia estrenyent les dents, engolint saliva com si alguna cosa anara a succeir de manera imminent. Però no passa res.

Partint del trastorn conegut com a bruxisme, la investigadora, escriptora i comissària Núria Gómez Gabriel va conversar amb el grup d’artistes de la primera edició d’Art i Context: Álvaro Porras, M Reme Silvestre, Claudia Dyboski, Marina Glez. Guerreiro, Álvaro Porras, Diego Navarro i Darío Alva y va establir relacions metafòriques entre eixe concepte i els seus treballs i trajectòries vitals. En este diàleg-anecdotari, que va ser l’activitat final de [DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro, es van plantejar qüestions com: existeix un bruxisme generacional?, podem llegir els processos creatius com una fèrula de descàrrega? o quin lloc ocupen les pràctiques artístiques en esta fèrula de descàrrega?

Núria Gómez Gabriel (Barcelona, 1987) és investigadora i comunicadora cultural. La seua pràctica travessa la pedagogia crítica, la curaduría d’art i l’escriptura. Doctora en comunicació per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i docent en el Grau en Art i Disseny de la Universitat Autònoma de Barcelona, Grau de Belles arts i Grau de Disseny de Moda de la BAU Centre d’Arts i Disseny de Barcelona i Màster Universitari en Cultura Visual de l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya. Ha publicat assajos com Traumacore. Cròniques d’una dissociació feminista (Cielo Santo, 2023) o Love me, Tinder (Temas de Hoy, 2019). El seu treball com a curadora i investigadora cultural s’ha presentat en institucions com el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia (Madrid), La Casa Encendida (Madrid), Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Fabra i Coats (Barcelona), Arts Santa Mònica (Barcelona), TABAKALERA Centre Internacional de Cultura Contemporània (Sant Sebastià), Centre de Arte dos de Mayo (Madrid), Hangar Centre d’Investigació i Producció per a les Arts Visuals (Barcelona), entre altres.

Una proposta de M Reme Silvestre i Sintaxis

El 13 de juny de 2023, M Reme Silvestre va convidar al col·lectiu ‘Sintaxis mediación experimental’ per a desenvolupar una activitat amb el grup ‘Els Grans de l’IVAM’.

En 1989, l’artista estatunidenca Andrea Fraser va dirigir un recorregut pel Museu d’Art de Filadèlfia sota l’aparença d’una docent fictícia anomenada Jane Castleton. ‘Museum Highlights’ es va originar com una sèrie de xarrades que buscaven cridar l’atenció a propòsit dels supòsits que, històricament, s’han donat com a vàlids sobre el valor de l’art, la institució del museu i el tipus d’espectador que produeix. Amb esta activació, el col·lectiu Sintaxis va rescatar com a idea d’ancoratge la proposta de Fraser per a recórrer l’IVAM i repensar els seus espais, relacions i connexió amb l’exposició [DOSMILVINT-I-U] [DOSMILVINT-I-TRES] = 1 encuentro, fent una invitació participativa al públic interessat.

‘Sintaxis mediación experimental’ són Diana Guijarro i Àngel Masip. El col·lectiu naix amb una filosofia oberta basada a posar el focus d’atenció en els sabers col·lectius. Per a això planteja una reivindicació dels espais dedicats a l’art entenent-los com a llocs des dels quals reformular les estructures i els diàlegs, alterant, agitant i travessant els seus diferents elements.

MediacióIVAM Centre Julio González

L’exposició La fotografia al mig. Fotografia en la col·lecció de l’IVAM des de 1950 enfoca el paper de la imatge fotogràfica com a dispositiu d’especial significació en el si de les pràctiques artístiques a partir de 1950, a través d’una selecció de peces de la col·lecció de l’IVAM. Qüestions relacionades amb el cos i la identitat, la memòria i la història, l’esfera pública o el paper dels mitjans de comunicació i el fenomen del consum massiu, han permeat plantejaments artístics que, en un procés d’hibridació medial, han incorporat la fotografia com a llenguatge expressiu, codi o document.

Al llarg de la visita, s’activarà la lectura d’obres d’artistes clau del recorregut artístic del segle XX com són Robert Frank i Lee Friedlander; les produccions de l’art pop i post-pop de Baldessari o Prince; les diferents derives de l’art conceptual i l’art d’acció de Fulton o Valie Export; el tema de l’arxiu gràcies als Becher; la potència visual de la nova objectivitat alemanya de Ruff i Höffer, les estratègies narratives de Gordon i Wearing, o autors espanyols imprescindibles com Fontcuberta, Soto o Valldosera, així com de l’àmbit valencià com Mira Bernabeu o Navarrete, entre altres.

Dates:

Dissabte 1 de juny, 18h (valencià)

Relacionats

La fotografia al mig

30 nov. 2023 – 02 jun. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

L'IVAM participa en la Dia Mundial de les Ciutats

PoliglotiaIVAM Centre Julio González

L’IVAM participa, amb el seu projecte Poliglotia,  i en el marc de col·laboració del projecte Noves Europes, en les Trobades NEB Sud+, celebrats a Còrdova el pròxim dia 31 d’octubre, coincidint amb el Dia Mundial de les Ciutats, per a tractar de consensuar línies de treball i estratègies que permeten avançar cap a un entorn més sostenible, bell i inclusiu —com defensa la Nova Bauhaus Europea (NEB)—, així com reflexionar sobre els reptes i oportunitats específics del Sud —entés de forma àmplia— i de les preguntes i respostes que s’esperen des de la conca mediterrània, en relació als principis NEB.

Les jornades són una iniciativa de la Fundació Arquitectura Contemporània, sòcia de la Nova Bauhaus Europea, des de la seua NEB Meeting Point Sud+, concebut com un punt de trobada entre les polítiques europees i les iniciatives locals finançat per l’Institut  Municipal de Desenvolupament Econòmica i Ocupació de Còrdova (IMDEEC).

Més informació,  + info

Relacionats

Poliglotia

01 nov. 2021 – 09 jul. 2024
PoliglotiaIVAM Centre Julio González

POLIGLOTIA. Escola de sabers diversos. 23

07 feb. 2023 – 27 jun. 2023
PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

Llengües i accents poliglotas. Un diàleg amb l’obra de Otobong Nkanga

27 des. 2023
PoliglotiaIVAM Centre Julio González

Espai plurilingüe de lectura, oralitat i escriptura #IVAM35

PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

Totes les llengües contenen diferents maneres d’expressar sentiments, idees, emocions similars. A partir de les llengües, cultures, sabers i experiències que aporten les persones participants en el laboratori de narratives construirem relats vinculats a l’exposició popular , comissariada per Pedro G. Romer. La lectura, l’oralitat i l’escriptura seran els eixos sobre els quals giren les sessions que tenen com a objectiu generar un espai de mediació i creació en el museu a través de la paraula oral i escrita, com a continuació i desenvolupament de l’Escola de Sabers Diversos . Un espai que convoque altres imaginaris i altres relats creuats. En POLIGLOTIA us convidem a participar en este laboratori d’experimentació de narratives poliglotas sorgides d’una conversa global, transversal i plurilingüe.

Sessions:

23 i 30 de gener 2024
06, 13, 20 i 27 de febrer 2024
05 de març 2024
Sessions portes obertes: 12 i 26 de març 2024

Relacionats

Poliglotia

01 nov. 2021 – 09 jul. 2024
PoliglotiaIVAM Centre Julio González

POLIGLOTIA. Escola de sabers diversos. 23

07 feb. 2023 – 27 jun. 2023
PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

POLIGLOTIA ‘popular’

12 i 26 mar. 2024
PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

Coda de l'Escola de Sabers Diversos

PoliglotiaIVAM Centre Julio González

L’Escola de Sabers Diversos de Poliglotia, que ha estat en marxa des d’el mes de febrer passat, torna a obrir les seues portes al públic amb el disseny d’unes mediacions específiques, realitzades per un grup d’integrants de l’escola, en diàleg amb l’obra de l’artista Otobong Nkanga, que es pot veure fins a gener en la Galeria 1 de l’IVAM.

En estes dues sessions us convidem a visitar l’exposició “Anhel de llum del sud” de Nkanga de la mà, i les veus, de Noemi Neri (Prato, Italia, 1986), Saba Moradi (Qazvin, Irán, 1994) i Soledad Martín (La Puebla de Montalbán, Toledo, 1957). Una oportunitat d’acostar-se a l’obra de l’artista nigeriana des d’altres maneres de fer, sentir i expressar en el context de diversitat que, en un sentit ampli, proposem des del programa POLIGLOTIA .

Les sessions serviran també per a presentar el cicle Laboratori de Narratives (espai plurilingüe de lectura, escriptura i oralitat), la nova proposta del programa POLIGLOTIA per al primer trimestre de 2024.

Sessió especial Nadal a l’IVAM

Dimecres 27 desembre, 18h

Relacionats

Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud

13 jul. 2023 – 07 gen. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

POLIGLOTIA. Laboratori de Narratives

23 gen. 2024 – 26 mar. 2024
PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

POLIGLOTIA. Escola de sabers diversos. 23

07 feb. 2023 – 27 jun. 2023
PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

Aucas, ombres i subversió a les aules, en el marc de l'exposició popular

Centres educatiusInfantilIVAM Centre Julio González

A partir de la revisió que Pedro G. Romero planteja de la col·lecció de l’IVAM, travessada per la idea del popular i de la ruptura de binomis com el d’alta i baixa cultura, art i folklore, etc., Oriol Vilapuig planteja un acostament al món popular a través dels ulls de la infància. Partint de les aucas populars de “El món a l’inrevés”, l’imaginari del qual enllaça amb ritus i formes ancestrals d’expressió consolidades al llarg del segle XVIII, es desenvoluparà un taller d’artista per a explorar, al costat de l’alumnat d’Educació Primària, accions que qüestionen l’ordre establit, que giren i subverteixen la lògica imperant, i que introdueixen, també, un ús crític de la imatge, posant del revés els dogmes socials i polítics.

Durant una jornada de treball i reflexió a l’aula, s’abordaran conceptes i dinàmiques que parteixen del popular per a, a partir del auca “El món a l’inrevés”, imaginar i donar visibilitat a eixa possibilitat de donar la volta a l’ordre i la lògica del món.

Mitjançant la creació i interpretació d’una posada en escena plena de fantasia crítica i humor, amb format de teatre d’ombres, l’alumnat s’endinsarà en l’elucubració d’altres imaginaris possibles. A més, en una sessió oberta al públic i a la resta de la comunitat educativa, l’alumnat mostrarà una projecció de l’esdevingut durant la jornada creativa i la seua producció final. D’esta manera es generarà una posada en comú que ens permeta compartir tant els resultats del taller com els seus modes de fer, alçar gestos per a pensar-nos des d’un altre lloc, utilitzant ací el joc i la paròdia com a operacions subversives que neguen i afirmen al mateix temps.

 

Oriol Vilapuig (Sabadell 1964) és llicenciat en Belles arts per la Facultat de Belles arts Sant Jordi de la Universitat de Barcelona. Desenvolupa un treball com a autor en la pràctica artística incidint fonamentalment en com es constitueixen i operen les imatges en la construcció d’imaginaris. Impulsor i coordinador dels tallers lliures d’Art de l’escola Illa de Sabadell on imparteix, entre altres iniciatives, com a professor de dibuix i tallers d’arts per a la infància. Ha realitzat tallers de formació pedagògica (al costat de Xavier Garriga) en diferents centres educatius i entitats (mantenint una relació més estable amb el servei educatiu del Museu Picasso de Barcelona (2011-2021). Actualment imparteix l’assignatura de dibuix en el grau en Belles arts de la universitat BAU de Barcelona. Els seus treballs han pogut veure’s en La Virreina Centre de la imatge de Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, Museu d’Art contemporani de Barcelona, entre altres.

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

L'artista oferirà una xarrada amb el públic assistent. Activitat emmarcada en el programa d'estudis Articulacions

ArticulacionsCinemaConversesIVAM Centre Julio González

En el marc del programa públic Articulacions 23 – 24 i l’exposició popular, l’IVAM projectarà l’obra de l’artista franc-argentina Alejandra Riera, < … – OHPERA – MUET – … >, [fins la data del 23 de setembre del 2016], un film-documente que es pregunta « Com pot el cinema donar refugi al “sense imatge”, a la imatge latent, oblidada, inconscient, somiada?”

“<…- Ohpéra- muet -…> és una pel·lícula per al cinema, que li analitza, sense els mitjans del cinema. No és una pel·lícula sobre el parlar, sinó potser sobre la veu, i sabem que hi ha moments en els quals perdem la veu i ja això només ens diu tant. Tota la pel·lícula és un esforç per a portar a la presència, per fer “aparéixer” i lluitar contra la desaparició, contra tot procés d’eliminació de formes de vida o de percepció altres.

Composta de sis contes intercalats amb tres interludis, <… – ohpéra – muda – …>, és una pel·lícula muda-parlant que tracta de “llocs” i “llenguatges”: els que haurien de ser abandonats, els que recuperar, els que se somien, els més secrets.

Punts de suspensió, guions, cada síl·laba del nom d’esta òpera, constitueixen el fragment-nomene d’un dels sis contes que la componen: “<… – / OHP / ERA /MUD /A / – …>”.

Una òpera que no s’escriu com és habitual per a fer lloc a una “h”, eixa lletra aspirada i muda alhora que sap fer sentir la seua presència però el so de la qual a penes se sent.

“Opéra” llavors sí, però de la “h” de diverses “h”, una óhpera per a invocar al que les formes centrals de la nostra cultura no han sabut escoltar o fer lloc. La forma mateixa de la pel·lícula intenta abandonar diverses centralitats, cada conte a la seua manera. Les primeres imatges tenen lloc en un cinema en pausa, que no projecta cap imatge i és davant la pantalla rectangular i blanca de projecció on un actor sord parla en la seua llengua feta de signes. La temporalitat dels somnis o dels malsons és també la temporalitat de la pel·lícula que es tracta de muntatges i desmuntatges, de pauses que permeten donar veu a la part muda dels llocs de la Història i a les llengües singulars per a les quals sovint no hi ha lloc.

Els contes són ficcions i els tres interludis documenten.

Els textos són visibles en pancartes com al cinema mut, però no per a descriure les imatges, perquè imatges, textos i sons tenen ací la seua autonomia pròpia, i creen moments de trobada o de presa de distància. El muntatge entre imatges en moviment i pancartes-text crea un temps suplementari que ens convida a pensar, a redescobrir el ritme lent, interior del pensament sense imposar-nos res. I proposa l’estranya experiència de llegir al cinema entre imatges i textos. “Hi ha potser una doble clivella en esta pel·lícula, la d’un cinema que no viu només d’imatges i la d’una humanitat que busca un camí un poc diferent del convingut. De fet, a mesura que avança la pel·lícula, ja no distingim entre textos que cal llegir, pancartes mudes i “sense imatges” i “imatges en moviment” ja que el mut es converteix en parlant i els textos també poden tornar-se imatge, i és entre imatges *à llegir i textos *à imaginar que emergeix un lloc per a les veus a penes audibles. El teixit sonor, per part seua, perfora el rectangle frontal de la primacia de la imatge, creant densitat, mentre que la imatge remet al llenguatge dels gestos. La llengua de la pel·lícula, com les històries que compte, és portadora d’una multitud de llengües i accents. (…) La pel·lícula es va realitzar i la seua experiència va ser viscuda amb diverses complicitats. La primera és la que ens uneix des de fa diversos anys a la companyia de teatre UEINZZ que es defineix com “una comunitat de sense comunitat i per una comunitat per vindre”. UEINZZ és una companyia de teatre que ofereix “un territori escènic per a tota persona que senten el món vacil·lar”. En esta pel·lícula inacabada, el grup UEINZZ no està en el centre del film, sinó que dona cabuda i acompanya a moltes altres presències com les de: Mario Barrios pintor i hurraca de la comunitat Kolla i Iris Anaomar Santana artesana i advocada de la comunitat Charrúa i Sergina Boa Morte, estudiant de ciències socials i membre d’una associació per a la memòria dels afro-descendents a Buenos Aires, totes vivint a Buenos Aires.” A.R.

 

<… – ohpera – muda – … >, [fins la data del 23 de setembre del 2016]

Vistes parcials i fragments d’un film inacabat

A. RIERA amb UEINZZ
Color, 16 mm, 8 mm, HD, 2 h
Filmat a Buenos Aires i São Paulo amb la complicitat de la companyia teatral UEINZZ i a París.
Filmació en curs des de 2013 (filmat a Buenos Aires entre febrer-abril 2014 i decembre 2015).
Versió original en LSF (llengua de signes francesa), francés, espanyol, portugués. Versió subtitulada en espanyol traduïda per Myriam Martin.
Col·lecció de l’artista

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Articulacions – programa d’estudis IVAM · UV · UPV

08 jun. 2023

Fotografia en la col·lecció de l'IVAM des de 1950

Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Aquest projecte expositiu enfoca el paper de la imatge fotográfica com a dispositiu d’especial significació en el si de les practiques artístiques a partir de 1950. Qüestions relacionades amb el cos i la identitat, la memòria i la història, l’esfera pública i política o el paper dels mitjans de comunicació i el fenomen del consum massiu, han permeat plantejaments artístics que, en un procés d’hibridació medial, han incorporat la fotografia com a llenguatge expressiu, codi o document.

Des de 1950, data que s’ha establit com a punt de partida, la col·lecció i fons de l’IVAM recullen una sèrie de destacades obres i autors que van des del nou documentalisme de Robert Frank i Lee Friedlander; les produccions de l’art pop i post-pop amb Baldessari o Prince; les diferents derives de l’art conceptual i l’art d’acció com Fulton o Export; el tema de l’arxiu amb els Becher; la potència visual de la nova objectivitat alemanya de Ruff, les estratègies narratives de Gordon i Wearing, entre altres.

A aquesta sèrie de noms internacionals s’han d’afegir els d’autors espanyols imprescindibles com Soto o Valldosera, així com de l’àmbit valencià com Mira Bernabeu o Navarrete, entre altres. Noms que són una prova fefaent de la diversitat i la riquesa dels fons de l’IVAM.

 

Videos

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

L’IVAM i el Centro de Perfeccionament del Palau de les Arts Reina Sofía continuen amb la seua col·laboració en aquesta temporada 2023-2024, per a apropar les diferents arts i mostrar la vinculació existent entre elles, aptes per a tots els públics.

Així, amb l’objectiu de donar difusió a la creació artística i fer-la més accessible, han creat un programa de concerts amb què aconsegueixen integrar les programacions pròpies. Contextualitzen, mitjançant peces musicals que s’interpreten en les actuacions, les diferents propostes expositives que es presenten en l’IVAM.

Amb aquesta col·laboració, ambdues institucions reivindiquen la necessitat de treballar en una cultura oberta, polièdrica i plural, així com reivindiquen la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.