Programa d'Art i Context

ConversesIVAM Centre Julio González

Diego Navarro i Darío Alva, dins de la seua investigació per al Programa d’Art i Context relacionada amb conceptes de l’evolució especulativa i la ficció narrativa, plantegen en aquesta ocasió una col·laboració amb el filòsof, ballarí i coreògraf Miguel Ballarín. Es tracta d’una proposta coreogràfica i conversacional que permet ampliar, estudiar i analitzar amb el públic certs aspectes de la investigació de Navarro i Alva.

Coral, ‘un fómite’ sorgeix com una síntesi de processos col·laboratius previs entre els tres artistes amb peces com Cenotafio, estrenada en els Teatros del Canal de Madrid en 2018, o Inventario, en desenvolupament des de 2019. En aquest cas, la peça posa el focus en el desenvolupament d’un llenguatge coreogràfic relacionat amb sonoritats i llenguatges del moviment denominats de “coral”: aquells que, per definició de Ballarín, es corresponen a “exercicis de cura per al mateix cos”, que es troben “entre la tècnica com alguna cosa pareguda a una llar”, i que permeten “acceptar-se a un mateix en acceptar eixe lloc”. La seua presentació s’articula a través d’una mostra concentrada en el temps dels elements coreogràfics, embolicada per recursos sonors i visuals amb l’objectiu de crear una atmosfera o sensació de “lloc” en el públic, i en relació amb els objectius del projecte de Navarro i Alva de crear experiències d’immersió en entorns ficcionals. Després de la finalització de la peça, s’obrirà un espai de diàleg amb els espectadors i es fomentarà l’intercanvi d’idees i impressions entorn d’uns certs conceptes plantejats durant la peça, amb l’ajuda de textos i xicotets artefactes visuals (similars a cromos) que es repartiran entre el públic.

Miguel Ballarín (Madrid, 1993). Filòsof, ballarí i investigador en arts corporals contemporànies. Treballa a camí entre la crítica teòrica, la pràctica coreogràfica i la creació poètica. Doctorant amb el projecte “Cuerpo y crisis: crítica del momento romántico” baix la direcció de José Manuel Cuesta Abad en el Departament de Filosofia de la UAM. Membre del Seminario Complutense de Investigación en Historia y Teoría de la Danza. Fundador de la companyia de danses urbanes contemporànies Co-lapso, ha dirigit residències artístiques en centres nacionals com a Naves Matadero, Conde Duque o Teatros del Canal i internacionals com a Festival B.Motion 2018 (Venècia) o Tanzkongress 2019 (Dresden). Com a performer i poeta, col·labora amb Arca (Festival Sónar 2019) i integra el col·lectiu multidisciplinari d’arts escèniques digitals experimentals Mitrilo al costat d’artistes com Sergio Razorade, Valeria Baret o Sevi Iko Domochevsky. Docent de Danzas y Músicas Urbanas en la Escuela Municipal María Dolores Pradera, Madrid, va coordinar i co-redactar el llibre de text Historia de la Danza III: Danzas Urbanas (editorial Mahali). Entre les seues publicacions més recents, cal esmentar A Cataphoric Withness, juntament amb Víctor Aguado, com a part del volum Party Studies Vol.1 (Errant Bodies Press, Berlín) i Ocupares: desestar un mal cómo (Seminari “Los nombres del miedo”, Matadero Madrid), una crítica coreojurídica a les pràctiques de les empreses desokupa.

MediacióIVAM Centre Julio González

Amb les visites comentades, la mediació ve de la mà d’especialistes formats en Història de l’Art, Belles arts i Humanitats. La seua intenció és facilitar lectures posicionades de les exposicions de l’IVAM al públic assistent, i fer-ho de manera àgil i enriquidora en els dos idiomes oficials del territori valencià.

La visita a l’exposició Final de Partida. Jordi Teixidor, està concebuda com una exploració de la gramàtica pictòrica desenvolupada per aquest artista en el terreny de l’abstracció, al llarg de més de sis dècades. En aquesta mostra s’escenifiquen nous espais de conversa entre obres d’art, aïllades ara del seu marc temporal, per a establir suggeridors diàlegs que donen compte de la coherència del llenguatge plàstic de Teixidor, així com de la seua actitud personal davant el repte de la creació. En les seues pròpies paraules, «dedicar-se a l’art significa triar una realitat on instal·lar-se». En aquest sentit, es podran veure obres realitzades en els seus inicis —vinculat als grups d’avantguarda Nueva Generación i Antes del Arte— al costat d’una cuidada selecció de pintures de les sèries més significatives de la seua llarga trajectòria, que al mateix temps estan en diàleg amb altres de la col·lecció de l’IVAM.

ConvocatòriaIVAM Centre Julio González

Convocatòria

  • Dimecres, 2 de febrer de 2022
  • 11.00 hores
  • Auditori Carmen Alborch de l’IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

La directora del Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Nuria Enguita, el artista, Jordi Teixidor, y el comisario, Ramon Escrivà, presentarán a los medios la muestra Final de partida. Jordi Teixidor.

Esta exposición reúne 70 obras (entre pinturas, libros de artista y dibujos) de Jordi Teixidor, Premio Nacional de Artes Plásticas 2014 y uno de los máximos representantes de la abstracción española. Incluye una cuidada selección de libros de artista y pinturas de las series más significativas del autor, en diálogo con algunas de sus obras más emblemáticas pertenecientes a la colección del IVAM.

Relacionats

Final de partida. Jordi Teixidor

03 feb. 2022 – 05 jun. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González

La sala de la Biblioteca mostra accions, textos i documents que recullen el seu pensament crític i transgressor

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

NdP Biblioteca Miguel Benlloch

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) amplia l’exposició Assajos sobre “lo cutre”. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch amb una selecció de textos, accions i documents d’aquest creador granadí, poeta i ‘performancero’.

La documentació que s’exhibeix a la sala de la Biblioteca del museu procedeix de l’archivomiguelbenlloch.net i recull el llegat d’aquest artista. D’aquesta manera, el visitant pot conéixer la trajectòria d’un activista contracultural que va desenvolupar al llarg de quaranta anys un pensament reivindicatiu de la diferenciació queer, el feminisme, el cos divers, l’impropi i la voluntat de reflexió des de allò des-identificat.

Entre les obres seleccionades de l’archivomiguelbenlloch.net destaca Epigrames, una sèrie de poemes relacionats amb la seua militància pacifista en els moviments anti-OTAN on transgredeix la narrativa clàssica. La selecció també inclou el vídeo Tinc temps, una acció sobre el cos com a objecte cultural en el qual Miguel Benlloch utilitza la roba com a ritu per a mostrar la permeabilitat del pensament a l’exterior.

Assajos sobre “lo cutre”. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch és una exposició en la galeria 3 que busseja en l’arxiu artístic i personal de Miguel Benlloch (Loja, 1954-Sevilla, 2018) per a presentar la militància i l’art d’un creador que es va oposar al normatiu. El títol de la mostra, comissariada per Alejandro Simón, Joaquín Vázquez i Mar Villaespesa, al·ludeix a la paradoxa entre el que significa «assaig», associat a un art elevat, i «lo cutre», que és sinònim del popular i el festiu, una ambigüitat clau en el treball de Benlloch.

El projecte de l’exposició també contempla una sèrie d’activitats, com una ruta transmaricabibollo pel Cementeri General de València per a visitar les tombes de persones dissidents sexuals i de gènere, un taller-perfomance de l’artista Diego del Pozo Barriuso i un concert d’Álvaro Romero l’11 de febrer a les 20h, en col·laboració amb Teatre El Musical (TEM). El cantaor flamenc presenta un dispositiu artístic que, des del flamenc, la investigació, l’electrònica i l’agitació crítica, proposa altres visions del món no sancionades per la ideologia dominant. Les entrades són gratuïtes i es poden descarregar en les webs de l’IVAM i del TEM.

Galeria

Relacionats

Miguel Benlloch

11 nov. 2021 – 01 mai. 2022
BibliotecaExposicióIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

Aquesta quarta edició de El Berenar es planteja com una trobada en el qual els artistes convidats –Álvaro Porras (artista del Programa), Gema Quiles i Ana Císcar– organitzaran un diàleg entorn dels seus interessos i alguns aspectes artístics que els uneixen.

El Berenar és una activitat que es planteja com una trobada informal per a la presentació de projectes d’artistes, autors o agents del context valencià. En cada edició, dos convidats al costat d’un dels artistes que forma part del Programa d’Art i Context, dialogaran entorn dels seus projectes o interessos.

L’activitat serà el dijous 10 de febrer de 2022, a les 18h.

Álvaro Porras desplega el seu treball a través de la permutació de codis simbòlics i somàtics, en línia a pràctiques experiencials i emancipacions de l’art en el context urbà. Amb intenció de relat historiogràfic, la seua obra va en anades i vingudes a través de la pintura i la gràfica com a resposta a procés d’escriptura, cap a conceptualismes d’acció i intervenció mínima.

Gema Quiles resideix i treballa a València. Centrada en pintura i escultura, el seu treball versa sobre la reinterpretació de la realitat i la creació de nous espais. Espais propis, íntims en el que concerneix el seu desenvolupament, que sorgeixen fruit de la fugida d’un escenari hostil. Utilitza com a referent recursos que trobem en la naturalesa i els paisatges, i mitjançant l’ús de la repetició i la síntesi crea un particular llenguatge.

Ana Císcar és artista visual, viu i treballa a València. La seua pràctica artística se centra sobretot en una pintura figurativa en la qual explora conceptes vinculats a la imatge documental, la representació de la violència, i les polítiques de la visualitat. Mitjançant el treball de muntatge, es desdibuixen les imatges de les quals s’apropia mitjançant la seua recomposició i juxtaposició, amb una peculiar estratègia desconstructiva que permet repensar els imaginaris que l’artista utilitza.

Relacionats

Programa d’Art i Context

18 nov. 2021 – 05 oct. 2023
AltresIVAM Centre Julio González
MediacióIVAM Centre Julio González

Amb les visites comentades, la mediació ve de la mà d’especialistes formats en Història de l’Art, Belles arts i Humanitats. La seua intenció és facilitar lectures posicionades de les exposicions de l’IVAM al públic assistent, i fer-ho de manera àgil i enriquidora en els dos idiomes oficials del territori valencià.

L’exposició Ruta gràfica. El disseny del so de València, és un projecte que pretén realitzar un recorregut per l’evolució del disseny gràfic a la València dels anys huitanta i noranta. Aquesta mostra, que es realitza en el marc de la Capitalitat Mundial del Disseny, oferirà un relat unificador sobre l’evolució del disseny gràfic entorn d’allò que popularment es va denominar Ruta del bacalao. Transitarà un recorregut que parteix de la tradició valenciana del còmic i la il·lustració, al voltant de l’arribada de la modernitat musical i estètica al nostre país en els anys huitanta, i desemboca en les tècniques digitals que van definir l’última etapa del fenomen. La seua intenció és radiografiar un dels aspectes menys coneguts entorn de l’escena clubbing generada i desenvolupada a la ciutat les últimes dues dècades del segle XX: la cartelleria i el disseny gràfic.

MediacióIVAM Centre Julio González

Amb les visites comentades, la mediació ve de la mà d’especialistes formats en Història de l’Art, Belles arts i Humanitats. La seua intenció és facilitar lectures posicionades de les exposicions de l’IVAM al públic assistent, i fer-ho de manera àgil i enriquidora en els dos idiomes oficials del territori valencià.

A vegades, inesperadament, el present es troba amb el passat és una exposició d’Anna Boghiguian (el Caire, 1946), la primera monogràfica dedicada a aquesta artista al nostre país. Va estudiar economia i política al Caire i art i música a Mont-real. Des de la dècada de 1970, Boghiguian ha viatjat contínuament i la seua obra ha traçat les seues impressions i observacions de diverses societats, així com les seues experiències de no pertinença com a estrangera i forastera. L’artista egipci-canadenc, encara que d’origen armeni, és considerada una de les artistes contemporànies més rellevants i en les seues peces explora l’impacte històric, econòmic, social i polític que, en el present, tenen determinats fets del passat. Boghiguian utilitza la imatge com a escriptura i l’escriptura com a imatge per a desplegar una manera de pensar i una poètica compromesa amb el món. Així mateix, té la capacitat de transformar dibuixos, pintures, figures retallades en l’espai, collages o instal·lacions en sorprenents llibres d’artista.

Dates:
25 juny 2022
10, 16 i 31 juliol 2022
6 i 20 agost 2022
4 i 11 setembre 2022

MediacióIVAM Centre Julio González

Amb les visites comentades, la mediació ve de la mà d’especialistes formats en Història de l’Art, Belles arts i Humanitats. La seua intenció és facilitar lectures posicionades de les exposicions de l’IVAM al públic assistent, i fer-ho de manera àgil i enriquidora en els dos idiomes oficials del territori valencià.

L’exposició Anni i Josef Albers. L’art i la vida, mostra la trajectòria individual, així com en parella, d’aquests artistes i dissenyadors fonamentals en l’art abstracte, que van ser pioners de la modernitat del segle XX. Anni i Josef Albers es van conéixer en la Bauhaus en 1922 i es van casar tres anys després. Van abandonar l’Alemanya nazi i la van canviar per l’escola Black Mountain, a Carolina del Nord (els Estats Units), on tots dos van exercir de professors a més de continuar amb les seues creacions artístiques. Les seues personalitats artístiques estaven molt ben diferenciades, però no per això van deixar d’inspirar-se mútuament. Anni des del disseny tèxtil, els teixits, les joies i l’art gràfic; Josef, des de la pintura, la fotografia, el disseny de mobiliari i la tipografia. Tots dos van transitar un camí colze a colze dins de la pedagogia de l’art. L’exposició s’enquadra en el marc del World Design Capital Valencia 2022, està organitzada de manera cronològica i es compon de prop de 350 obres entre pintures, fotografies, disseny i tèxtils, pel·lícules, material documental. Així mateix, s’incorporen una selecció de peces de mobiliari de l’etapa de la Bauhaus que representen les fites fonamentals en la carrera d’aquesta parella d’artistes, que al llarg de la seua vida i de la seua trajectòria professional, van compartir la creença que l’art ha d’ocupar el centre de l’existència humana, perquè que l’art, segons ells, és capaç de transformar profundament el món.

Poliglotia

AltresIVAM Centre Julio González

Poliglotia. Biblioteques Humanes amb FUNTUN (Valencia Acoge)

El Grup FUNTUN desenvolupa eines per a visibilitzar les diferents realitats migratòries a partir de les Biblioteques Humanes, trobades on és possible “llegir” històries en la veu dels seus protagonistes. Aquest dispositiu pedagògic es fonamenta en la participació, posant en primer pla a les persones migrants que es troben en la nostra societat, els qui comparteixen relats de vida que conviden a la reflexió.

Aquesta iniciativa es desenvolupa des de l’àrea sensibilització de l’associació Valencia Acoge, un espai solidari d’aprenentatge intercultural i lluita contra el racisme i l’individualisme insolidari que s’ofereix per a contribuir en la creació d’una societat millor mitjançant la participació i l’acció de persones autòctones i immigrants.

Amb la participació de Joana Martins Do Santos (el Brasil), Malika Ouchitachen (el Marroc), Vivian Ntih (Nigèria), Oswaldo Vergel (Colòmbia), Fatima Guisse (el Senegal), Katyuska Martínez (Veneçuela), Jefry Pérez (Nicaragua), Sushila Baral (Nepal).

Dades pràctiques

  • Duració: 2 h.
  • Dirigit a: tots els públics.
  • Aforament limitat.

Relacionats

Poliglotia 21/22

01 nov. 2021 – 17 jun. 2022
AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

i objectes inusitats en un museu d’art contemporani

FamíliesDansa i performanceIVAM Centre Julio González

Poden els cossos ballar i transformar el museu?

Poden les famílies convertir-se en una eina de subversió per a això?

Amb Famílies en dansa, els diversos espais de l’IVAM es convertiran en un improvisat puzle d’escenaris que acolliran dansa contemporània. Durant les sessions defensarem els espais de l’IVAM, tornarem a usar i escoltar els nostres cossos, tan adormits des de la pandèmia i per l’ús constant de les noves tecnologies.

Per a participar no és necessari tindre cap coneixement previ; el procés i l’experimentació en família seran, sens dubte, el més important. Experimentarem… i a moure’ns!

Vicent Gisbert Soler és un artista multidisciplinari que desenvolupa projectes artístics en els quals utilitza el cos, el moviment, la manipulació d’objectes i el llenguatge audiovisual com a principals eines per a la creació. A més, combina i complementa el seu treball artístic amb la seua labor pedagògica i formativa en el camp de la dansa contemporània.

Dates:
15 d’octubre
19 de novembre
3 de desembre
17 de desembre

MúsicaIVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició ‘Assajos sobre “lo cutre”. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch’, proposem un concert d’Álvaro Romero (RomeroMartín) en col·laboració amb el Teatre Musical (TEM). Aconseguix la teua entrada!

Álvaro Romero ve construint des de fa anys un dispositiu artístic que, des del flamenc, l’extrem crític d’allò poètic, la investigació, l’electrònica, l’agitació i la crítica al col·lectiu LGTBI, ha tractat de desplegar un discurs i unes pràctiques col·laboratives que reforcen mirades i visions del món no sancionades per la ideologia dominant i, en el millor dels casos, proposar altres visions alternatives, alliberadores. Per a això, utilitza referències d’escriptors i poetes homosexuals com Pedro Lemebel, Miguel Benlloch o Jean Genet, entre altres, en els quals troba un discurs que li representa, a més de veure’ls necessaris per a aquesta època convulsa en la qual ens trobem.

A nivell musical, en el projecte RomeroMartín utilitza juntament amb el productor Toni Martín un programari de música electrònica per a acompanyar un cante en les seues formes més clàssiques i arcaiques, amb el repte que suposa alliberar-se de cotilles pregravats i dependre de la inspiració momentània a l’hora d’executar el cante.

En l’actualitat, Álvaro Romero es troba en un procés de creació amb el productor portugués Pedro Da Linha (Buraka Som Sistema), amb el qual estan investigant sobre el folklore de Portugal i d’Espanya, posant el focus en com la colonització duta a terme per tots dos països ha influït en la música passada i recent, els influxos i refluxos que s’han produït i es produeixen a nivell musical, la relació cultural que s’ha anat desenvolupant a causa d’aqueixes anades i vingudes, de l’explotació, de l’esclavitud, de la migració, etc. I de com tot això influeix en la música i en l’art en general de tots dos països, donant forma a nous sons, com el Kuduro progressiu creat en els suburbis de Lisboa.

Relacionats

Miguel Benlloch

11 nov. 2021 – 01 mai. 2022
BibliotecaExposicióIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

Aquesta tercera edició de El Berenar es planteja com una trobada en el qual els artistes convidats –Claudia Dyboski (artista del Programa), Alejandro Ocaña i Bella Báguena– organitzaran un diàleg entorn de les seues inquietuds. Una conversa en la qual es convidarà als assistents a participar i formar part de l’activitat.

El Berenar és una activitat que es planteja com una trobada informal per a la presentació de projectes d’artistes, autors o agents del context valencià. En cada edició, dos convidats al costat d’un dels artistes que forma part del Programa d’Art i Context, dialogaran entorn dels seus projectes o interessos.

L’activitat serà el dimecres 26 de gener de 2022, a les 18h.

Claudia Dyboski és una escultora valenciana. El seu imaginari, poblat de bèsties híbrides i artefactes rudimentaris, proposa un món que es recupera lentament d’una era distòpica, un ressorgir de la vida intel·ligent, una nova etapa biològica. Aquests éssers immadurs tenen trets humans; alguns d’ells contenen en els seus cossos parteixes de les màquines que l’home va deixar arrere. Parlen un altre llenguatge; s’amaguen en els boscos i en les ruïnes de civilitzacions antigues. Dyboski esculpeix un món de fem i silicona, d’espuma i filferro, on la vida es regenera i es transforma: es tracta d’un món sense paraules, d’una vida encara infant que tanteja el seu cos nou en un planeta envellit.

Alejandro Ocaña és un artista resident a València. La seua obra es basa en els esdeveniments col·lectius i en les festes, desenvolupant així una producció que té com a objectiu principal la participació dels altres i l’ús de l’humor, donant lloc a una successió d’accions grupals que intenten ser considerades com a “ximpleries” i/o “chorradas”.

Bella Báguena és una artista valenciana transfemenina que treballa amb diferents disciplines com la música, la performance, la joieria i altres mitjans. La seua producció artística es genera a través d’un procés intuïtiu i emocional, utilitzant la seua veu i el seu moviment corporal, així com objectes, espais i tecnologies, per a crear peces sonores, de vídeo, escultòriques o performatives, en les quals les idees d’expressió emocional i de pensament són clau.

Relacionats

El Berenar – Programa d’Art i Context, amb Diego Navarro, Darío Alva, Guillermo Ros i Laura Costas

21 des. 2021
AltresIVAM Centre Julio González

Programa d’Art i Context

18 nov. 2021 – 05 oct. 2023
AltresIVAM Centre Julio González