Any Joan Fuster

ConversesIVAM Centre Julio González

Entre el 30 de novembre i el 15 de desembre es realitzarà a l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), de València (Saló d’actes, Guillem de Castro, 118), un cicle d’activitats sobre Joan Fuster (Sueca 1922-1992). És una activitat promoguda per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esports, en col·laboració amb l’IVAM, en el marc de l’Any Joan Fuster i la commemoració del naixement de l’escriptor per la Generalitat Valenciana.

El coordina Francesc Pérez Moragón, que des de 1993 ha comissariat exposicions, publicat recerques i organitzat sessions d’estudi i difusió entorn de l’assagista. És membre de la Càtedra Joan Fuster (UV), exdirector i assessor extraordinari de l’Espai Joan Fuster (Sueca).

El cicle ofereix un ventall de visions diverses i no sempre coincidents sobre la circumstància històrica i l’arriscada aventura intel·lectual del personatge, en temps quasi sempre adversos. Les tractaran professors i especialistes en distintes matèries, periodistes i testimonis caracteritzats per una independència de criteris molt adequada per a enfrontar-se, tants anys després, a una obra prodigiosa.

PROGRAMA
• Dimecres 30 de novembre. Conferència de Lola Badia Joan Fuster catedràtic, o com la passió del país esdevé història social de la cultura. Saló d’actes IVAM. València, 19:00 h.

• Divendres 2 de desembre. Taula redona La gresca postfranquista (amb Rosa Solbes, Miquel Ramos i Nel·lo Pellicer). Saló d’actes IVAM. València, 19:00 h.

• Dimarts 13 de desembre. Taula redona Joan Fuster: les idees, la vida (amb Elisabeth Maluquer, Miquel Nicolás, Ferran Archilés). Saló d’actes IVAM, València, 19:00 h.

• Dijous 15 de desembre. Conferència de Juan Manuel Bonet De verbo a la crónica de la realidad y más allá: un paseo por la colección artística de Joan Fuster. Saló d’actes IVAM. València, 19:00 hores.

IVAM Centre Julio González

Sense cura la vida no és possible. Algú, sempre, ha de tenir cura. No obstant això, històricament aquestes tasques han estat considerades un assumpte secundari, una mica de poca importància, una mica relegat a l’esfera de la intimitat. Des d’aquesta paradoxa es construeix el projecte En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures, portat a terme per Alba Herrero i Ana Penyas. Aquesta iniciativa barreja il·lustració i investigació social per abordar una realitat tan feminitzada com precària.

A través de material d’arxiu i de les experiències de vida de diverses dones s’esbossen les implicacions del treball domèstic remunerat. Aquest que es fa en un domicili aliè. Els testimonis que recull aquest projecte viatgen des del franquisme fins avui i estan protagonitzats per persones de diferents edats i orígens. La majoria, empleades de la llar, però també ocupadores. I és que, en una casa, planteja una realitat polièdrica, plena d’arestes i que s’interroga sobre els fonaments de l’organització social de les cures.

En aquest episodi de Voces IVAM parlem amb Alba Herrero i Ana Penyas de treball domèstic, precarietat i de la recerca de solucions col·lectives.

Videos

MediacióIVAM Centre Julio González

L’IVAM ofereix visites guiades al´exposició SER ARTISTA. Julio González adreçades a les persones cegues i amb baixa visió. Aquestes visites accessibles guiades inclouen tant l’àudio descripció de les escultures com la possibilitat d’explorar-les tàctilment, permetent un accés i gaudi més directe a l’exposició. Aquestes visites es fan en col·laboració amb ONCE Delegació Territorial Comunitat Valenciana.

Dates:

Dimecres 25 de setembre, 11h

Dimecres 23 d’octubre, 11h

Dimecres 27 de novembre, 11h

Dimecres 18 de desembre, 11h

Cap a una mirada gitanitzadora i feminista del museu

IVAM Centre Julio González

Arran de la col·laboració entre Associació de Dones Romi de València i l’IVAM, plantegem una jornada de reflexió sobre el paper de la dona gitana a la cultura i, per tant, al museu i a l’art. Una jornada per escoltar i aprendre de vivències i trajectòries activistes de dones gitanes que, des de la seua pràctica laboral i el seu posicionament i defensa d’allò cultural, qüestionen l’statu quo de la societat que ens envolta i plantegen la seua lluita per la igualtat.

16.00 h. Benvinguda a càrrec de Nuria Enguita, directora de l’IVAM i de Dolores Santiago Lizama, presidenta de l’Associació de Dones Gitanes ROMI de València.

16.15 h. La dona i la cultura, a càrrec de Séfora Vargas Martín, advocada, escriptora i presidenta de l’Organització APROIDEG

Al llarg dels anys, la dona en general i la dona gitana en particular, ha estat sotmesa a la reclusió, silenci, apropiació cultural, violència sexual, física en intel·lectual, patrimonial etc. Sota el motlle cultural, tot ha estat perpetrat amb naturalitat, era la normalitat moralment acceptable. Veure aquestes qüestions a la llum d’una visió humanista, femenina, des de la premissa de la igualtat i dignitat com a ésser humà que és, és una cosa nova i conciliadora. La ponència versarà sobre els aspectes psicològics, socials, culturals, polítics i jurídics que continuen mantenint la dona en desigualtat.

17.00 h. El meu feminisme és gitano, a càrrec de Silvia Agüero Fernández, Associació Pretendemos Gitanizar el Mundo.

El feminisme és una eina de lluita per la igualtat i, en el meu cas, de lluita contra l’antigitanisme. En aquesta conferència s’explica la genealogia del pensament, les pràctiques feministes gitanes i quines són les nostres lluites principals.

18.15 h. Recórrer i qüestionar juntes l’IVAM des del gènere i la gitanitat.

Per finalitzar la jornada, farem unes visites comentades simultànies per una selecció de peces de la col·lecció de l’IVAM, conversades des d’una mirada de gènere travessada per la gitanitat. Les visites estan realitzades a càrrec de l’equip de mediació de l’IVAM amb la col·laboració i la complicitat de les dones de l’associació ROMI

19.15 h. Fi de la jornada

Ponents

Silvia Agüero (Madrid, 1985) gitana mestissa, feminista, lactiactivista, comunicadora i actriu. Presideix l’Associació Pretenem Gitanitzar el Món. Col·labora a Pikara Magazine, Arainfo, El diario.es, La Marea i altres mitjans de comunicació. És autora de Mi feminismo es gitano (2020) i ha participar en  llibres col·lectius com Disidencia en el cuerpo: perspectivas feministas, Feminismos: miradas desde la diversidad i Mirades a la Violència Obstétrica. Es coautora de Resistencias Gitanas i editora cap  de la revista Pretendemos Gitanizar el Mundo. Actualment protagonitza el monòleg teatral No soy tu gitana al Teatro del Barrio (Madrid).

Séfora Vargas Martín, activista, advocada (especialitzada en dret penal i dret administratiu), escriptora, presidenta de l’Organització APROIDEG, Associació per a la Promoció i desenvolupament Integral de la comunitat gitana des de l’any 2012. Va ser fundadora d’AMURADI, la primera associació de dones gitanes universitàries d’Europa i de FAKALI, la primera federació d’associacions gitanes d’Espanya. Ha desenvolupat una extensa tasca en la defensa dels drets dels treballadors que executen el comerç ambulant, representant dues macro causes a les ciutats de Sevilla i Huelva. Així mateix, va tenir un paper fonamental durant l’estat d’alarma provocat per la COVID-19, sent una de les responsables que la Junta d’Andalusia contemplara  la venda ambulant com a activitat essencial durant la pandèmia. És autora de El precio de la libertad, primer llibre escrit per una escriptora gitana sobre violència de gènere, abusos sexuals, radicalismes religiosos, avortament, etc.

ExposicióIVAM Centre Julio González

Tothom coneix Asger Jorn. El millor dels pintors. A més, va fer de tot. Meravelles: és a dir, en tots els camps, va fer innovacions. Fins i tot estem començant a conèixer —i ací els endarrerits es veuran obligats a posar-se al dia— la seua contribució decisiva al nou urbanisme i a la creació d’una topologia situacionista. Per no parlar de la pintura desviada, que és una cosa molt diferent de la pintura ordinària; centenars de pàgines d’estudis sobre estètica, dels quals l’estètica mai no es recuperarà; l’obra de ceràmica més gran del món. I, per descomptat, del tapís. Asger Jorn mai va deixar d’eixir de la pintura, per tot arreu.
Michèle Bernstein, 1960

La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació presenta la singular trajectòria de l’artista danès Asger Jorn (1914-1973), membre fundador de moviments d’avantguarda com Cobra i la Internacional Situacionista. Tot i que sovint és aclamat com un pintor extraordinari, l’abast notable de la pràctica de Jorn mereix una exploració més àmplia. La creació oberta i els seus enemics fa llegibles els paràmetres experimentals de les múltiples activitats de Jorn, traçant les seues eixides i tornades a la pintura.

Per Asger Jorn, produir, recopilar i reelaborar imatges era una manera de transformar el món. El 1946 va realitzar un dibuix automàtic durant una estada a Saxnäs, un poble de Suècia i Sápmi (la terra del poble indígena Sámi). Més tard, amb llapis i paper transparent, va traçar una sèrie de dibuixos a partir de l’original i va convidar amics artistes a fer el mateix. El resultat va ser una proliferació d’interpretacions, entre les quals hi ha pintures notables i elaboracions teòriques. Per a Jorn, l’experiència va demostrar el valor dels experiments artístics. També va demostrar que una imatge està oberta a multitud d’interpretacions en funció de “l’activitat de l’espectador, que deixa de ser un espectador real”.

Seguint l’exemple d’aquest experiment, La creació oberta i els seus enemics presenta una visió més àmplia i atractiva d’Asger Jorn. L’exposició inclou obres encarregades per l’artista danesa Anna Sofie Mathiasen, així com per l’Institut Escandinau de Vandalisme Comparatiu (SICV), que han estat convidats a participar al llegat de Jorn des d’una perspectiva contemporània. Desenvolupada en estreta col·laboració amb el Museu Jorn a Silkeborg i comissariada per l’historiador de l’art Ellef Prestsæter, l’exposició va acompanyada d’un llibre complet que presenta traduccions de textos canònics i inèdits de Jorn, així com noves perspectives sobre la pràctica.

Col·labora:

Videos

Relacionats

Presentació: Asger Jorn en situació

16 feb. 2023
ConversesIVAM Centre Julio González

Llapis de colors i ordinadors: un taller de dibuix. Institut de Vandalisme Computacional

17 feb. 2023
TallersIVAM Centre Julio González

Visita “Asger Jorn”

16 feb. 2023 – 18 jun. 2023
MediacióIVAM Centre Julio González
DossierIVAM Centre Julio González

En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures és un projecte de l’antropòloga i investigadora social Alba Herrero i de l’artista i il·lustradora Ana Penyas, Premi Nacional de Còmic 2018, que aborda l’organització social de les cures, les transformacions recents i la situació actual del treball en la llar. Alba Herrero ha treballat des de l’etnografia; Ana Penyas ha transformat en imatges allò que aflorava de les entrevistes que ambdues han realitzat juntes i de l’arxiu que han recopilat al llarg de la investigació.

El resultat és un treball teòric i de camp desenvolupat entre la narració gràfica i la investigació social a partir del testimoni, el relat coral, les veus i l’experiència de vida de treballadores de la llar i ocupadores. “En una casa” és també l’espai en el qual es desenvolupa aquest treball i és la resposta que moltes treballadores de la llar donaven en els anys setanta quan els preguntaven on treballaven.

L’exposició recull tres processos de treball entrellaçats, fruit d’una mateixa investigació: l’obra gràfica d’Ana Penyas, el relat coral resultat de la investigació i el fanzine de creació col·lectiva Drets i dignitat. Treballadores de la llar i les cures, realitzat per un grup de 14 treballadores del sector en el marc del projecte.

L’exposició traça una genealogia sobre les condicions materials, simbòliques, socials i polítiques en les quals aquest treball s’ha dut a terme en l’últim segle. Posar el focus en ell, així com en les diferents formes en què ha sigut nomenat —serventa, empleada de llar, treballadora de llar—, revela transformacions vinculades al model de dona, les configuracions familiars i les relacions de poder o l’estructura social en general. En total, es van realitzar 23 entrevistes a 35 dones, nascudes entre 1930 i 1997, encara que han sigut moltes més amb les quals s’han mantingut converses informals.

El rang temporal fa que les vivències de les unes i les altres diferiren considerablement. També les procedències són diverses: moltes de les dones entrevistades que es van dedicar a aquest treball durant el franquisme provenen de pobles de Conca o d’Andalusia i també de pobles valencians. Una vegada en democràcia, es troben dones provinents tant de la desindustrialització, en aquest cas de la comarca del Comtat, com de diversos països, especialment d’Amèrica Llatina, però també de Rússia o de Bulgària. L’amplitud del ventall temporal, geogràfic i cultural ampliava les capes de complexitat per l’heterogeneïtat de contextos, d’experiències, de lògiques, de percepcions i de llengües que entraven a formar part d’un mateix diàleg.

La proposta expositiva i gràfica s’organitza entorn d’aquesta línia temporal en la qual les històries de vida i les diferents situacions avancen segons l’esdevenir històric i social. Una proposta en la qual el poètic s’entrecreua i juxtaposa amb l’arxiu. Un dibuix que mescla el collage i la imatge fotogràfica per a proposar nous significats que el desprenen de la seua representació naturalista. Ací, les experiències de vida i la ficció s’entremesclen per construir imatges capaces de representar les contradiccions, els silencis i l’invisible. Allò del què no es parla però que queda dit entre línies i que el dibuix ens permet tornar a traure a la llum i sacsejar els imaginaris i estereotips entorn al subjecte de la treballadora de la llar.

En una casa proposa un diàleg entre l’etnografia i la creació artística, transita entre totes dues i cerca ampliar la memòria col·lectiva, subalterna, a partir de l’experiència de treballadores i ocupadores. Planteja una relectura oberta sobre la capacitat que tenen les imatges, en aquest cas en relació amb els relats i les experiències pròpies, per a trastocar imaginaris, per a ampliar la mirada crítica sobre el passat, les trajectòries de l’organització col·lectiva i de reivindicació de drets i condicions de treball dignes i per a preguntar-nos per futurs possibles i desitjats.

Descarrega dossier valencià

La il·lustradora Ana Penyas i la investigadora social Alba Herrero aborden les transformacions del treball domèstic al llarg d’un segle

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

La directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Nuria Enguita, l’antropòloga i investigadora social Alba Herrero i la il·lustradora i dibuixant Ana Penyas han presentat l’exposició ‘En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures’. La mostra, que s’inaugura el dijous 10 de novembre, és un projecte híbrid entre la narració gràfica i la investigació social.

“Alba Herrero ha treballat des de l’etnografia i Ana Penyas ha transformat en imatges el que aflorava dels testimoniatges, el relat coral i l’experiència de vida de treballadores de la llar i també d’ocupadores”, ha explicat Nuria Enguita sobre aquest projecte per al qual van entrevistar 35 dones de diferents procedències, nascudes entre 1930 i 1997, totes residents en el territori valencià urbà i rural. “Encara que han sigut moltes més amb les qui han mantingut converses informals”, va matisar Enguita.

El treball d’investigació ha donat com a resultat una publicació, un fanzín i una exposició en l’IVAM que reuneix el relat coral d’aquestes dones, abundant material documental i els dibuixos d’Ana Penyas, autora d’‘Estem totes bé’, un homenatge a les seues dues àvies que li va valdre el primer Premi Nacional de Còmic a una dona en 2018.

La directora de l’IVAM ha explicat que “l’exposició traça una genealogia sobre les condicions del treball de la llar en l’últim segle, des del servei domèstic vinculat a l’èxode rural durant el franquisme fins al transvasament actual a les dones migrants”. Un treball, com destaca Enguita, “feminitzat, precaritzat i invisibilitzat al qual, fins ahir mateix, se li negaven drets que es concedeixen a qualsevol altre treballador”.

Alba Herrero ha destacat que el relat coral arreplega exclusivament veus de dones perquè és un treball feminitzat i precaritzat. “Les diferents perspectives eren necessàries per a tindre un prisma global. No hi ha una història única que servisca per a entendre una realitat tan polièdrica. Al sud d’Europa ens costa entendre com s’organitza el treball de la llar i les cures perquè no està visibilitzat”.

La proposta expositiva s’organitza seguint una línia temporal en què les històries de vida i les diferents situacions s’entremesclen amb els dibuixos i el material documental. Les primeres etapes aborden els inicis del segle XX, la fam de la postguerra i les migracions del camp a la ciutat durant el franquisme. “En els anys 40 l’imaginari mostrava una criada víctima, pobra i abnegada, sumida”, ha comentat Ana Penyas.

A partir dels anys seixanta les ‘criades’ comencen a denominar-se ‘empleades de la llar’ i s’incrementa el nombre de treballadores per hores. “És l’època en què  apareixen pel·lícules com les de Gracita Morales”, recorda, fins a arribar a l’etapa actual en què les immigrants extracomunitàries han de fer front a una societat d’acolliment que continua negant el seu passat i una igualtat laboral i assistencial que com a treballadores els correspon. “Continuem percebent invisibilitat. Hi ha alguna pel·lícula, com ara ‘Libertad’, però en general ha desaparegut la figura de la treballadora de la llar de les sèries i pel·lícules”, sentencia Ana Penyas.

Serventes, criades, empleades de la llar, treballadores de la llar… Les diferents maneres de definir aquest treball permeten analitzar com en cada moment històric s’interpreten les relacions de poder i les relacions socials, fent un recorregut des del que és particular, privat, cap al que és públic i el que és polític.

Sobre la manera d’enfrontar-se als dibuixos, Ana Penyas ha explicat que ha atés les particularitats. “El primer prejudici és el de la victimització, quan moltes dones són autèntiques lluitadores i això et canvia la imatge”, ha explicat la il·lustradora.

La directora de l’IVAM ha finalitzat subratllant com el treball domèstic posa sobre el tauler les gravíssimes contradiccions i injustícies socials sobre les quals es construeix la nostra societat: relacions de poder, qüestions morals, diferències de gènere, de raça, de classe. “El treball remunerat en la llar ha de ser dignificat i reconegut afectivament, socialment i laboralment. Cal democratitzar les cures per mitjà d’una reorganització social. I aquestes qüestions no són alienes als museus, que poden contribuir a transformar els imaginaris per a transformar positivament el present”, ha conclòs.

Galeria

IVAM Centre Julio González

En una societat obsessionada amb imposar etiquetes a tot i a dret, ningú no se salva. Cada generació carrega amb certs tòpics absurds. I si als joves se’ls atribueix ser frívols i irresponsables, els més grans són acusats d’haver quedat antiquats, de no tenir interès per les novetats que brollen al seu voltant. D’estar estancats en allò que ja coneixen i no sentir desig d’anar més enllà. Contra aquests prejudicis avorridíssims lluita Els grans de l’IVAM, un programa adreçat a persones més grans de 55 anys amb moltes ganes de seguir aprenent i augmentar els seus coneixements sobre art contemporani, processos creatius i museus.

En aquest nou lliurament de Voces IVAM parlem del poder de la mediació artística i de l’aprenentatge col·lectiu, però també de com exercitar el múscul de la curiositat tingues l’edat que tingues. Ho fem amb Irene Llàcer, tècnica d’educació del museu i els participants del projecte, Cristina Roselló i Manuel Zuriaga.

Videos

Genealogia del treball de la llar i les cures

MediacióIVAM Centre Julio González

L’exposició En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures, és una proposta d’Ana Penyas (València, 1987), Premi Nacional de Còmic el 2018 per Estamos todas bien, i Alba Herrero (València, 1986) antropòloga i investigadora multidisciplinària.

La mostra s’organitza a partir del material d’arxiu i de les experiències de vida de dones de diferents edats i procedències, treballadores de casa, però també ocupadores. La proposta recorre els canvis temporals, espacials i socials vinculats a aquest treball des de la postguerra, tradicionalment feminitzat i precaritzat.

Durant la visita es farà una relectura oberta sobre els models de família i del treball de la llar, repassant les trajectòries de la mobilització col·lectiva de les treballadores, i les motivacions i expectatives de vida dels que fan la feina i també dels que la reben.

Aquesta exposició es completa amb les sèries d’Ana Penyas ‘Tot sota el sol’, pertanyent a la col·lecció de l’IVAM i En transició.

Dates:
Dissabte 18 de març, 18 h (valencià)
Divendres 7 d’abril, 12 h (valencià)
Diumenge 30 d’abril, 12 h (castellà)

Programa d’Art i Context

Art i ContextTallersIVAM Centre Julio González

Diego Navarro i Darío Alva (artistes del Programa d’Art i Context) presenten, juntament amb Laura Costas, Gènesi: Taller de Conceptualització de Vides Imaginades, un taller en dues parts al voltant d’un dels exercicis imaginatius més antics i persistents de la humanitat: l’especulació sobre formes de vida fictícies i el recorregut vital. Per això, centraran un primer dia en la visualització i anàlisi de fragments de mitjans cinematogràfics, jugables i literaris que lidien amb la representació d’éssers imaginats i la seva relació amb els entorns naturals i la humanitat, desembocant en un segon dia on concretaran algunes de les fases potencials de desenvolupament d’un ésser imaginat com poden ser els processos inicials d’esbós, l’ús d’eines assistides per intel·ligència artificial i bases de dades per a la iteració de les idees inicials, processos de manipulació sonora per expandir la personalitat de l’ésser imaginat i, finalment, una mirada a exemples del món dels videojocs on tots aquests elements convergeixen en simulacions de vides imaginades que desperten en nosaltres emocions reals.

Laura Costas és una fabricant de nines i artefactes nascuda a Vigo. La seva obra gira al voltant de les joguines, la infància i la violència amb treballs com Another foolish contenderTo die in the countryside o Demon baby has its mother eyes. La seua producció va més enllà de l’escultura, treballant també amb mitjans sonors, performàtics o sobre paper.

ConvocatòriaIVAM Centre Julio González
  • Dimecres, 9 de novembre de 2022
  • 11.00 hores
  • Auditori Carmen Alborch de l’IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, la investigadora social, Alba Herrero, i l’artista i il·lustradora Ana Penyas, Premi Nacional de Còmic 2018, presentaran als mitjans l’exposició En una casa. Ana Penyas i Alba Herrero. Genealogia del treball de la llar i de les cures.

L’exposició és un projecte que aborda l’organització social de les cures, les transformacions recents i la situació actual del treball domèstic.

La tela de araña (1923) de Joseph Roth

Col·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

El gest narratiu. Grup de lectura activat per Álvaro dels Àngels

La col·lecció de l’IVAM s’organitza a partir de sis blocs cronològics i temàtics que expliquen, amb la seua veu pròpia, l’art desenvolupat des de principis del segle XX fins a l’actualitat. Tal vegada no està tot el que és (o va ser), però sí que és tot el que està. Les històries del present —i aquelles que venen des de lluny però que s’actualitzen en el nostre present— han de ser comptades com una polifonia de veus i des de contextos que ens facen aguditzar la mirada crítica sobre la seua construcció i pertinència.

Durant sis sessions, a través de sis llibres, ens endinsarem en les accions narratives que ens ofereix la literatura i les vincularem, a vegades amb gestos senzills i a vegades amb coreografies més complexes, amb la col·lecció de l’IVAM. Els mons de ficció construeixen realitat; són espills reflectants o finestres transparents, però sempre ens conten el que som o el que anhelem ser des de la nostra experiència prèvia i cap a la nostra possibilitat futura de transformar-nos. En aqueixos gestos narratius, travessats per les històries i les vides, ens demorarem.

1914-1939: Avantguardes històriques
«Aquest període comprén des de la Primera Guerra Mundial fins a l’inici de la Segona, el mateix any que acaba la Guerra Civil Espanyola. L’IVAM posseeix un importantíssim fons d’obres pertanyents a les avantguardes històriques europees, especialment del constructivisme, dadaisme, futurisme, neoplasticisme i l’abstracció no figurativa o concreta.»

—La tela de araña (1923) de Joseph Roth. Ed. Acantilado.
Dimecres 2 de novembre de 2022, a les 18.00 h.

Aquest llibre premonitori exemplifica a la perfecció el que estava ocorrent als països resultants del desaparegut Imperi Austrohongarés. Es va publicar originàriament per lliuraments setmanals en el periòdic vienés Arbeiter-Zeitung, entre octubre i novembre de 1923, a penes uns dies abans del putsch de Munic, el fallit colp militar de Hitler i Ludendorff. La importància dels periòdics i l’expansió de les revistes il·lustrades ens donarà peu a parlar de tota la producció gràfica que deriva en els collages de John Heartfield, Raoul Hausmann, Hannah Höch i l’univers de George Grosz i, per tant, de les avantguardes històriques. Joseph Roth va morir en 1939 a París, on havia emigrat en 1933. Pocs autors han denunciat amb tanta valentia l’ascens del Tercer Reich i els perquès de l’enfonsament del món dels Habsburg.

Relacionats

El gest narratiu

02 nov. 2022 – 10 mai. 2023
BibliotecaCol·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

El gest narratiu. Art en la postguerra europea

14 des. 2022
Col·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González