Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament Palau de les Arts continuen en aquesta temporada 2020-2021 amb el cicle d’actuacions musicals iniciat en 2015, oferint una actuació un dissabte cada mes entre octubre de 2020 i juny de 2021.

Aquesta col·laboració entre l’IVAM i Les Arts sorgeix amb el principal objectiu d’integrar-se mútuament en les programacions pròpies, així com per a fer patent la vinculació inexorable entre les diferents arts. Totes dues institucions, així mateix, pretenen posicionar la imatge cultural de la Comunitat Valenciana en un lloc de prestigi i reivindicar la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

Emissió en streaming en el canal Youtube de l’IVAM

 

Músiques desconfinades (finalment)

IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

L’IVAM vol esdevindre instrument, pas, música inesperada i dispositiu d’un art sonor que, entre altres “trànsits”, ens desperte curiositat i atenció.

Jo, músic d’intempèries, campanes i altures, recórrec per a solucionar la situació a consultar a aquell pioner futurista que va ser el capellà Castillejo, qui fa ara 87 anys (1933) va construir un aparell electrocompositor capaç de “produir una sensació agradable i de sabor nou i exquisit, una música amb suggestió de sorpresa i emoció, de misteri i de màgia, una música de dinamisme que descarrega espurnes, que il·lumina les regions de les fades i els mags”.

I heus ací que, furonejant àvid les ofertes tecnosòniques, descobrisc els sensors de pressió, és a dir, uns dispositius de contacte dissenyats per a captar ones sonores i traduir-les en senyals elèctrics quan algunes substàncies cristal·lines se sotmeten a alguna mena de pressió mecànica.

N’hi haurà prou amb què els nostres peus es recolzen sobre el sòl en ascens-descens, per a produir, sense saber-ho, “sons” i fins i tot músiques “interactives”.

Una escala, un hall, gràcies a la “vitalitat eléctrica” esdevé aleteig de músiques que volen i omplin de color d’harmònics un IVAM com aquest, que mira el futur com una catedral d’escoltes espontànies, inesperades, atzaroses i noves.

Amb aquestes decisions, amb aquestes maneres de tractar el so, com a matèria plàstica que ocupa arquitectures, materials i volums, posem en vida el fet que “s’ha obert —en paraules de Castillejo— un ‘camp nou’ a la música per al seu desenvolupament”.

La placa de maquinari ha sigut dissenyada i desenvolupada per Riley García
El programari ha sigut creat per l’artista sonor Arturo Moya

Amb la col·laboració de Montserrat Palacios, juny, 2020

Taula redona sobre el futur del col·leccionisme i el mecenatge

ConversesIVAM Centre Julio González

Amb motiu d’ABIERTO VALÈNCIA 2020, LAVAC (Associació de Galeries d’Art Contemporani de la Comunitat Valenciana) coorganitza amb l’IVAM una taula redona sobre el futur del col·leccionisme i el mecenatge, en la qual participen:

  • Javier Molins, comissari i director del Centre d’Art Hortensia Herrero
  • Elisa Hernando, fundadora de Arte Global i Red Collectors
  • Luis Trigo, president de la Fundació “El Secreto de la Filantropía”

 

 

Kit educatiu viatger, a partir de l'exposició "Quina és la nostra llar?"

Centres educatiusIVAM Centre Julio González

Totes les llars és un kit educatiu en el qual l’IVAM viatja a les escoles; una proposta lúdica i participativa a partir de l’exposició Quina és la nostra llar?, en la qual l’alumnat pot reinterpretar algunes de les obres de la mostra a través del joc i reflexionar en grup sobre alguns dels seus principals conceptes, sense necessitat de traslladar-se: el mateix concepte de llar i d’habitar l’espai, allò públic i allò privat, l’interior i l’exterior, els límits i les fronteres…

A través de l’arquitectura de les emocions i l’experimentació activarem el pensament crític per deconstruir el conceptes tradicionals de llar des de diferents perspectives, sense perdre de vista la singularitat del moment actual, qüestionant-nos com ha afectat els nostres llars la crisi del COVID 19.
Donada l’actual situació excepcional de crisi sociosanitària, posem a l’abast del professorat este kit educatiu per a activar-se i gaudir de l’IVAM en grup, dins del propi espai-aula.

Tots els kits viatgers disponibles han sigut reservats. Sentim les molèsties.

Mesures de seguretat: durant el curs escolar 2020-2021 oferim la possibilitat de visitar l’IVAM València fent del museu un entorn obert, acollidor i segur, complint amb totes les mesures de seguretat estipulades però sense deixar de banda la metodologia educativa, l’atenció pedagògica i la relació de confiança i afectes que considerem que han de brindar els equips educatius dels museus pel professorat i el seu alumnat, especialment en aquests moments tan vulnerables.

Si t’animes a visitar l’exposició proposada, no dubtes a contactar-nos.

* Arae Patrimoni kids treballa des de fa anys a la Didàctica Patrimonial orientada als infants. Des de 2013 desenvolupa tallers en centres culturals, museus i entitats locals. Forma part de la Xarxa Internacional d’Educació Patrimonial promoguda pel Ministeri de Cultura (Riep-INHES) i és agent local de les Jornades Europees de Patrimoni (JEP) creades pel Consell d’Europa.

Relacionats

Quina és la nostra llar?

16 jul. 2020 – 31 gen. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González

Activacions digitals de l'exposició. «DES/ORDRE MORAL. Art i sexualitat a l’Europa d’entreguerres»

Centres educatiusIVAM Centre Julio GonzálezGènere

Als marges és una proposta de mediació artística per a desenvolupar a les aules mitjançant els continguts i conceptes presentats en l’exposició “Des/ordre moral. Art i sexualitat en l’Europa d’entreguerres”, que aborda els conflictes i les tensions socials derivades dels canvis produïts en la sexualitat durant el període d’entreguerres a Europa.

El material, dissenyat per a centres educatius, proposa una sèrie de dinàmiques performatives i dialògiques a partir del relat d’una selecció d’obres de la mostra. L’objectiu és connectar el passat que testimonien aquestes obres i el present que ens envolta, per a contrastar actituds i reflexionar sobre la forma en què han evolucionat les normes socials i la moralitat fins a l’actualitat, així com les formes de representació del cos, del gènere i de les relacions afectiu-sexuals.

Podem escapar del control social? Com es construeix la moralitat? Qui decideix què és correcte i què incorrecte? Som realment lliures per construir la nostra identitat? Què passa amb qui no encaixa en els motles predefinits? Aquesta i altres qüestions seran les detonants de les dinàmiques per a jóvens que es plantegen en aquest material a disposició del professorat que el sol·licite.

Mesures de seguretat: Durant el curs escolar 2020-2021 oferim la possibilitat de visitar l’IVAM des d’espais alternatius i, d’aquesta forma, fem del museu un entorn plural, accessible i acollidor. Sense deixar de banda la metodologia educativa, l’atenció pedagògica i la relació de confiança i afectes que considerem que cal que brindem els equips educatius dels museus cap al professorat i el seu alumnat, especialment en aquests temps tan vulnerables.

*Culturama SL,  empresa valenciana fundada en 1995, formada per un equip interdisciplinari de professionals que treballen fonamentalment en l’àmbit de la mediació cultural i la intervenció socioeducativa. En Culturama SL els impulsa el desig d’avançar cap a un model de societat més just i solidari. Per aquest motiu, proposen espai de diàleg amb l’entorn mitjançant ferramentes vinculades a l’art i la cultura com a mecanismes innovadors d’activació del pensament crític. Més info: www.culturama.es

Relacionats

Des/ordre moral

22 oct. 2020 – 21 mar. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González

Azucena Vieites

TallersIVAM Centre Julio González

Taller a càrrec de l’artista Azucena Vieites amb motiu del projecte específic que està desenvolupant per a l’IVAM.

Títol: Registros low‐fi. Modos de hacer del fanzine feminista

El treball de Azucena Vieites servirà com a punt de partida per a la realització d’un taller en el museu que té com a objectiu iniciar processos d’edició d’imatges des de pràctiques artístiques low-fi, de baixa fidelitat, prenent com a referència les maneres de fer del fanzine feminista i queer. Es produiran una sèrie de cartells o fotocòpies, que formaran part del projecte específic de Vieites comissariat per Sandra Moros, que seran instal·lats en espais de la ciutat encara per determinar.

Azucena Vieites

Hernani, 1967. Viu i treballa a Madrid.
Artista. Actualment la seua obra s’exposa en el marc de la 11a edició de la Biennal de Berlín. Entre les seues últimes exposicions individuals: Hey Baby!, Box 27, Casal Solleric (Palma, 2018); Woollen Body, galeria Carreras Múgica (Bilbao, 2015) o Tableau vivant, Museo Reina Sofía (Madrid, 2013). Cofundadora en 1994 de Erreakzioa‐Reacción, una iniciativa entre la pràctica artística i el feminisme que ha dut a terme un projecte pioner d’edició de deu fanzines (1995‐2000) i ha dirigit seminaris i tallers per a Arteleku (Donostia‐Sant Sebastià).

Dirigit a:

Artistes, estudiants de Belles arts i públic amb formació plàstica interessat en els continguts del taller.
Aforament: 6 persones.

Inscripció:

A través de l’email: actividades@ivam.es

Indicar les teues dades personals i una breu explicació de la teua formació i la teua línia de treball i investigació.

Recepció de sol·licituds fins al diumenge 27 de setembre.

Recorreguts dramatitzats per una estruç a l'exposició "Quina és la nostra llar?"

FamíliesIVAM Centre Julio González

Un soroll ha espantat enormement a Estruç qui, plena de por, posarà el cap sota terra esperant que tot desaparega amb només deixar de mirar. Un conte d’enigmes, endevinalles i xarades que haurem de descobrir entre totes i tots per ajudar a Estruç en la seua aventura subterrània.

Elisa Matallín, crea específicament per a l’IVAM Què hi ha davall de la terra? un recorregut narrat que cobra vida a les sales de l’exposició “Quina és la nostra llar?” gràcies a les instal·lacions monumentals de Mario Merz, Alfredo Jaar, Kara Walker o William Kentridge provinents del museu MAXXI de Roma que funcionen com activadors i escenaris conscients de la narració per a gaudir en família.

*Mesures de seguretat: De cara al correcte funcionament del taller i per tal de desenvolupar-ho amb total seguretat, totes i tots el assistents al taller hauran de fer us obligatori de la mascareta durant el temps del taller (menys els menors de 6 anys), es pregarà per fer ús de gel hidroalcohòlic abans de començar. Durant el temps de l’activitat es guardarà la distància de seguretat de més de metre i mig entre cada unitat familiar i en determinades sales els seients estaran establerts i distanciats més d’un metre i mig entre les unitats familiars.

Kit educatiu de joc autònom a l'escola a partir de l’art contemporani

Centres educatiusIVAM Centre Julio González

Esperant un joc és un dispositiu que viatja des de l’IVAM a les escoles d’Educació Infantil per tal de gaudir d’un espai d’art contemporani a través del joc a l’aula.

Es tracta d’un paquet sorpresa on el professorat que el sol·licite rebrà, per correu postal, una sèrie de preguntes en format pòster  a partir de les quals podrà activar sessions de joc autònom i respectuós, replantejant-se els ritmes i les lògiques del l’educació convencional. En totes les propostes motivarem a experimentar el fet artístic des del gaudi, la intuïció i la prova/error, desplaçant el predomini dels processos mentals i primant l’exploració, la creació i la creació per al joc.

Donada l’actual situació excepcional de crisi sociosanitària per COVID19, posem a l’abast del professorat este recurs educatiu que es genera com a reinvenció del taller presencial Esperant un joc, programat per al curs 2020-21.

*Mesures de seguretat: durant el curs escolar 2020-2021 oferim la possibilitat de visitar l’IVAM València des d’espais alternatius, fent del museu un entorn plural, accesible i acollidor, sense deixar de banda la metodologia educativa, l’atenció pedagògica i la relació de confiança i afectes que considerem que han de brindar els equips educatius dels museus pel professorat i el seu alumnat, especialment en aquests moments tan vulnerables.

*La Figuera és un projecte cooperatiu que impulsa accions i propostes per a oferir espais de creixement sobirà, lliure i creatiu en el temps de lleure. Gestionat per Teresa Mata Ferrer, Lluc Mayol Palouzié i Alba Oller Benítez, persones amb trajectòries singulars, vinculades a les pràctiques pedagògiques i artístiques des de perspectives políticament compromeses. El punt de trobada, i inici del projecte cooperatiu, és l’activació d’un espai comunitari en el context de l’espai Escuela Meme al barri de Benimaclet de València. Més informació de La Figuera en www.lafiguerabenimaclet.org

Passejos per obres de la col·lecció del museu vistes des del gènere

MediacióIVAM Centre Julio González

El passeig planteja una relectura de certes obres de la col·lecció de l’IVAM, en forma de passeig transversal a peces que, a dia de hui, es troben exposades a en diferents sales del museu en diferents projectes expositius. D’aquesta manera, Rellegim la col·lecció de l’IVAM, articularà un recorregut alternatiu a la programació expositiva del centre, que abastarà des d’obres de Julio González i Pinazo, a altres peces de la col·lecció vistes, totes elles des d’una mirada de gènere.

Aquestes visites posicionades, naixen arran de la col·laboració de l’IVAM amb el projecte de la Universitat de València “Relectures. Itineraris museals en clau de gènere” i activen l’aportació de l’IVAM al projecte, donant forma de mediació pública i veu a les investigacions realitzades.

 

Dates:

Diumenge 8 de setembre, 12h (valencià)

Diumenge 17 de novembre, 12h (castellà)

La biblioteca escolar itinerant de l’IVAM

Centres educatiusBarriBibliotecaRecursosIVAM Centre Julio GonzálezTerritori

Moguda! és el projecte de dispositiu mòbil del museu que arriba este curs a la seua quarta edició. Amb Moguda! l’IVAM proposa conformar unes xicotetes biblioteques artístiques que viatgen amb les seues caixes de transport d’art entre centres educatius valencians amb alumnat de diferents edats i tipologies també diverses. Des d’una escoleta d’educació infantil a una escola d’adults, passant per centres educatius per a persones amb diversitat cognitiva, instituts, col·legis o universitats populars.

Moguda! és fruit de les converses mantingudes amb agents, centres educatius i associacions del barri que acull l’IVAM. Per això, en les seues primeres edicions, els destinataris van ser centres veïns del museu per a, més tard i a poc a poc, creuar l’antic llit del riu Túria i créixer per la ciutat de València.

Esta biblioteca escolar itinerant d’art, és un projecte plural, creat des de la confiança i col·laboració de diversos agents que ho mantenen i activen, com María Díaz Tebar -bibliotecària escolar encarregada de la coordinació tècnica- o Fani Grande -escriptora i comunicadora- a càrrec de les diferents activacions lectores del projecte en els seus diferents centres. Els fons de llibres que creguen Moguda! són adquirits en llibreries del barri o pròximes al museu i tots els catàlegs són de consulta lliure en la web de l’IVAM i en els centres escolars.

Consulta els catàlegs dels llibres de cada centre educatiu


Col·labora

Una papiroflexió animal

FamíliesRecursosIVAM Centre Julio González

L’artista Joaquin Torres Garcia deia que la millor joguina per a un xiquet és un tros de fang, per això proposava materials poc sofisticats, o no nobles, per tal de transformar-os en joguines. I no nomes Torres García sinó que molts artistes van utilitzar també materials comuns, com el paper i el cartró, la xapa de ferro, les pedres o d’altres per tal de convertir-los en joguines.

Milimbo empra de manera habitual el cartró per a fer les seues joguines i passen molt de temps experimentant amb aquest material per imaginar noves formes i inventar altres usos. Però també aprenen dels jocs i dels seus usos compartint aquestes experiències amb altres persones i és per quest motiu que volen proposar-nos aquest joc.

Amb Plegats es tracta d’utilitzar el gest mínim de plegar el paper i per a donar-li vida i crear tot tipus de formes i personatges. Cal intentar que la nostra creació nasca plegant i tallant del mateix paper, sense necessitat de grans artificis, plegant el mínim possible. Amb els mínims recursos anem a aconseguir moltes maneres de plegar, insertar, fixar, etc.

Sota l’hashtag #IVAMenpijama, el departament d’educació de l’IVAM presenta un paquet de projectes educatius i lúdics, de caràcter artístic, per portar el museu a casa i no deixar d’aprendre, gaudir i divertir-se.

Proposta familiar de dibuix i stop motion

FamíliesRecursosIVAM Centre Julio González

Aquesta proposta ens anima introduir-nos en la figura de l’revolucionari pintor valencià per activar la creativitat de les xiquetes i els xiquets, conèixer tècniques noves per utilitzar en els nostres propis dispositius mòbils (telèfons o tablets), despertar noves sensacions tàctils a partir d’l’ús de la sorra i el paper o comprendre la seqüencialització d’accions en la producció cinematogràfica. Això sí, sempre a través de el joc en família, amb tècniques de l’animació, stop motion i dibuix animat.

Sota el hastag #IVAMenpijama, el departament d’educació de l’IVAM presenta un paquet de projectes educatius i lúdics, de caràcter artístic, per portar el museu a casa i no deixar d’aprendre, gaudir i divertir-se.

Videos