Escola d'estiu de 13 a 16 anys

FamíliesIVAM Centre Julio González

11 Juliol 2022 – 15 Juliol 2022 Inscripció prèvia. Aforament limitat

De l’11 al 15 de juliol de 2022 D’11.00 a 14.00 h. IVAMlab 1

PLANETA SOROLL: Laboratori de ficcions sonores s’inclou en el marc del Programa d’Art i Context. El so és un dels aspectes clau i transversal de les investigacions de les artistes del programa, per la qual cosa es proposa el taller PLANETA SOROLL.

A través de l’escolta i l’experimentació sonora, en aquest taller pensarem i activarem el so com a eina per a entendre i comprendre el nostre entorn. Es partirà de les idees i investigacions que aborden les artistes del programa en la seua producció, així com d’eines pròpies de la creació artística contemporània. Mitjançant diferents activitats i tallers, abordarem l’escolta activa de l’espai, del nostre cos i el d’altres persones, generarem i inventarem sons animals i maquínics, i construirem paisatges sonors del nostre context.

Durant una setmana, les persones participants construiran un relat col·laboratiu i recorregut sonor que active i pense l’obra de les artistes del programa, tractant d’imaginar i acompanyar la futura exposició i generant un registre del context pròxim de les persones participants.

Aquest taller es realitza amb la participació de persones menors d’edat del Servei d’Acolliment Residencial i Justícia Juvenil de la Direcció General d’Infància i Adolescència de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana.

MEDIACIÓ:

El taller serà impartit per Elena Sanmartín Hernández, amb el suport en mediació d’Alejandro Ocaña i la col·laboració de Patricia Ferragaud en la producció sonora.

Elena Sanmartín Hernández situa la seua pràctica en la bisectriu entre la gestió cultural, la mediació artística i l’educació. Li interessa explorar les maneres de traduir i traslladar les metodologies de la creació artística contemporània en eines útils per a la comprensió i la resolució dels problemes i reptes contemporanis. Entén els processos de mediació, educació i gestió cultural com a espais creatius, col·laboratius i d’acompanyament que faciliten que els processos i la creació artística puguen permear altres cossos i espais, i viceversa. És graduada en Belles arts per la Universitat Politècnica de València, ha realitzat el Màster PERMEA: Educació i Mediació a través de l’Art pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Universitat de València i el Màster Universitari en Història de l’Art Contemporani i Cultura Visual per la Universitat Complutense de Madrid i el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia.

Alejandro Ocaña és un artista i educador resident a València. Els seus projectes es fonamenten en els esdeveniments col·lectius i en les festes, així com en altres situacions relacionades amb l’oci. Desenvolupa una producció l’objectiu principal de la qual és la participació dels altres i l’ús de l’humor, donant lloc a una successió d’accions grupals que intenten ser considerades com a “ximpleries” i/o “chorradas”. Alejandro Ocaña és graduat en Belles arts per la Universitat Politècnica de València i ha realitzat el Màster PERMEA: Educació i Mediació a través de l’Art pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Universitat de València.

Patricia Ferragud Noguerón és llicenciada en Arquitectura per la ETSA de València, Matrícula d’Honor del Màster Ciutat i Urbanisme de la UOC i estudis de piano pel Conservatori Professional de Música de València. En els últims anys s’ha especialitzat en la investigació, l’anàlisi i la planificació estratègica del sector cultural i creatiu, formant part de l’equip de Culturalink dins de l’àrea Societat–Cultura–Ciutat. Compagina el seu interés per la investigació cultural i urbana amb la creació artística i la producció musical com a integrant de diverses bandes de música com La Plata, Llum Vertadera o Ediacara, havent actuat, des de l’any 2016, en multitud de sales i festivals a Espanya, Alemanya i l’Argentina, i les composicions dels quals formen part de la banda sonora de sèries de televisió com Fariña (2018) o La Ruta (2022). Així mateix, es dedica a la mediació i agitació cultural a través de diverses iniciatives i projectes col·laboratius com el segell discogràfic Domini o l’organització, des de l’any 2018, d’esdeveniments lligats a la música experimental i la performance.

  • Planeta ruido
  • taller de verano IVAM, 2022
Art i ContextEducacióIVAM Centre Julio González

D’11.00 a 14.00 h. IVAMlab 1

PLANETA SOROLL: Laboratori de ficcions sonores s’inclou en el marc del Programa d’Art i Context. El so és un dels aspectes clau i transversal de les investigacions de les artistes del programa, per la qual cosa es proposa el taller PLANETA SOROLL.

A través de l’escolta i l’experimentació sonora, en aquest taller pensarem i activarem el so com a eina per a entendre i comprendre el nostre entorn. Es partirà de les idees i investigacions que aborden les artistes del programa en la seua producció, així com d’eines pròpies de la creació artística contemporània. Mitjançant diferents activitats i tallers, abordarem l’escolta activa de l’espai, del nostre cos i el d’altres persones, generarem i inventarem sons animals i maquínics, i construirem paisatges sonors del nostre context.

Durant una setmana, les persones participants construiran un relat col·laboratiu i recorregut sonor que active i pense l’obra de les artistes del programa, tractant d’imaginar i acompanyar la futura exposició i generant un registre del context pròxim de les persones participants.

DADES PRÀCTIQUES

  • Dirigit a: adolescents de 13 a 16 anys. No es necessita cap requisit previ per a poder participar
  • Sessions: 5, de dilluns a divendres d’11.00 a 14.00 h.
  • Dates: de l’11 al 15 de juliol
  • Lloc: IVAMlab1
  • Places: 15 per setmana
  • Disseny, creació i activació: Elena Sanmartín

MEDIACIÓ:

El taller serà impartit per Elena Sanmartín Hernández, amb el suport en mediació d’Alejandro Ocaña i la col·laboració de Patricia Ferragaud en la producció sonora.

Elena Sanmartín Hernández situa la seua pràctica en la bisectriu entre la gestió cultural, la mediació artística i l’educació. Li interessa explorar les maneres de traduir i traslladar les metodologies de la creació artística contemporània en eines útils per a la comprensió i la resolució dels problemes i reptes contemporanis. Entén els processos de mediació, educació i gestió cultural com a espais creatius, col·laboratius i d’acompanyament que faciliten que els processos i la creació artística puguen permear altres cossos i espais, i viceversa. És graduada en Belles arts per la Universitat Politècnica de València, ha realitzat el Màster PERMEA: Educació i Mediació a través de l’Art pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Universitat de València i el Màster Universitari en Història de l’Art Contemporani i Cultura Visual per la Universitat Complutense de Madrid i el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia.

Alejandro Ocaña és un artista i educador resident a València. Els seus projectes es fonamenten en els esdeveniments col·lectius i en les festes, així com en altres situacions relacionades amb l’oci. Desenvolupa una producció l’objectiu principal de la qual és la participació dels altres i l’ús de l’humor, donant lloc a una successió d’accions grupals que intenten ser considerades com a “ximpleries” i/o “chorradas”. Alejandro Ocaña és graduat en Belles arts per la Universitat Politècnica de València i ha realitzat el Màster PERMEA: Educació i Mediació a través de l’Art pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Universitat de València.

Patricia Ferragud Noguerón és llicenciada en Arquitectura per la ETSA de València, Matrícula d’Honor del Màster Ciutat i Urbanisme de la UOC i estudis de piano pel Conservatori Professional de Música de València. En els últims anys s’ha especialitzat en la investigació, l’anàlisi i la planificació estratègica del sector cultural i creatiu, formant part de l’equip de Culturalink dins de l’àrea Societat–Cultura–Ciutat. Compagina el seu interés per la investigació cultural i urbana amb la creació artística i la producció musical com a integrant de diverses bandes de música com La Plata, Llum Vertadera o Ediacara, havent actuat, des de l’any 2016, en multitud de sales i festivals a Espanya, Alemanya i l’Argentina, i les composicions dels quals formen part de la banda sonora de sèries de televisió com Fariña (2018) o La Ruta (2022). Així mateix, es dedica a la mediació i agitació cultural a través de diverses iniciatives i projectes col·laboratius com el segell discogràfic Domini o l’organització, des de l’any 2018, d’esdeveniments lligats a la música experimental i la performance.

Art i ContextEducacióIVAM Centre Julio González

De 10.00 a 14.00 h. IVAMlab 1

PLANETA RANDOM: Laboratori de ficcions jugades s’inclou en el marc del Programa d’Art i Context i sorgeix a partir de les investigacions dels artistes que formen part del programa, algunes d’elles travessades per la ficció o la fantasia.

A través del joc i la imatge digital, en aquest taller reflexionarem sobre les possibilitats de la ficció i la fantasia per a generar pensament i imaginar altres mons possibles. Mitjançant diferents activitats, abordarem algunes de les temàtiques que travessen l’obra de les artistes del Programa, en les quals ens recolzarem per a construir la nostra pròpia ficció.

Durant una setmana, els i les participants, dissenyaran i construiran un entorn, una comunitat i una sèrie de personatges propis a partir de dinàmiques que ens permeten pensar i construir de manera col·laborativa la ficció que volem habitar i jugar. Aquesta ficció també ens servirà per a pensar la nostra realitat, el context més pròxim i les problemàtiques que el travessen.

DADES PRÀCTIQUES

  • Dirigit a: xiquetes i xiquets de 9 a 12 anys. No es necessita cap requisit previ per a poder participar
  • Sessions: 5, de dilluns a divendres, de 10.00 a 14.00 h.
  • Dates: del 4 al 8 de juliol de 2022
  • Lloc: IVAMlab1
  • Places: 15
  • Disseny, creació i activació: Elena Sanmartín

Aquest taller es realitza amb la participació de persones menors d’edat del Servei d’Acolliment Residencial i Justícia Juvenil de la Direcció General d’Infància i Adolescència de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana.

MEDIACIÓ:

El taller serà impartit per Elena Sanmartín Hernández, amb el suport en mediació d’Alejandro Ocaña i la col·laboració en l’àmbit digital de Pablo Oria Lorente.

Elena Sanmartín Hernández situa la seua pràctica en la bisectriu entre la gestió cultural, la mediació artística i l’educació. Li interessa explorar les maneres de traduir i traslladar les metodologies de la creació artística contemporània en eines útils per a la comprensió i la resolució dels problemes i reptes contemporanis. Entén els processos de mediació, educació i gestió cultural com a espais creatius, col·laboratius i d’acompanyament que faciliten que els processos i la creació artística puguen permear altres cossos i espais, i viceversa. És graduada en Belles arts per la Universitat Politècnica de València, ha realitzat el Màster PERMEA: Educació i Mediació a través de l’Art pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Universitat de València i el Màster Universitari en Història de l’Art Contemporani i Cultura Visual per la Universitat Complutense de Madrid i el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia.

Alejandro Ocaña és un artista i educador resident a València. Els seus projectes es fonamenten en els esdeveniments col·lectius i en les festes, així com en altres situacions relacionades amb l’oci. Desenvolupa una producció l’objectiu principal de la qual és la participació dels altres i l’ús de l’humor, donant lloc a una successió d’accions grupals que intenten ser considerades com a “ximpleries” i/o “chorradas”. Alejandro Ocaña és graduat en Belles arts per la Universitat Politècnica de València i ha realitzat el Màster PERMEA: Educació i Mediació a través de l’Art pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Universitat de València.

Pablo Oria Lorente és un artista multidisciplinari especialitzat en la creació digital. El seu principal objecte d’estudi aborda la relació entre la intel·ligència artificial i la seua relació amb l’ésser humà. A través del vídeo assage, la creació d’imatge digital i d’entorns 3D, posa en pràctica conceptes relacionats amb l’obsolescència i l’error tecnològics, la virtualitat i la proposta d’una relació emotiu afectiva humà-màquina. Pablo Oria és graduat en Belles arts per la Universitat Politècnica de València, on posteriorment cursa el Màster d’Arts Visuals i Multimèdia.

Porta les teues coses, no les teues €€€

Art i ContextIVAM Centre Julio González

Divendres, de 10.00 a 14.00 h. LAB2

Entre els mesos de maig i juny, l’alumnat de l’assignatura Estètica i política: noves formes d’intervenció ciutadana, de 3r del Grau de Belles arts (UPV), ha estat treballant i analitzant el Programa d’Art i Context des de l’estètica relacional. Al llarg de les sessions s’han acostat al disseny del programa i a la producció de cada unx dels artistes que el conformen des de diferents textos, propostes i dinàmiques, posant el focus en l’activitat del Berenar que estxs mateixos han plantejat com a espai d’obertura del seu procés. Com a proposta final se’ls planteja l’encàrrec d’organitzar una activitat que responga a la vinculació entre art, context i estètica relacional. En paraules d’ellxs:

Mercat ambulant de l’art. Porta les teues coses, no les teues €€€ és una activitat organitzada per l’alumnat de Belles arts de l’assignatura Estètica i Política: noves formes d’intervenció ciutadana, que pretén qüestionar el mercat de l’art. A través d’una acció relacional, les alumnes conviden al públic a participar en una barata d’objectes, afectes i experiències tant amb elles com amb la resta dels/les espectadorxs. És per tant necessari portar objecte(s) d’intercanvi, poden ser materials o no.

Una proposta de: Sara Alastuey · Paula Balsas · Jason Cornett Galdón · Noemi Costoyas · Alex Escribá · Alicia Ezpeleta · Diego Fabra · Laia Fernández-Pacheco · Nicolás Gay · Alice Giglio · Roser Lanuza Vicent · Claudia M. Camara · Laura Martínez Gómez · Carmen Mateo · Pascual José Medina · Amparo Molins Pascual · Ana Mortera · Maria Moscardó · Lorena Navarro Sanchis · Rut Ramos · Irene Remón · Ana Ribelles · Laura Sabater · Helena Sánchez Douis · Verónica Sánchez-Ferragut · Meritxell Simó · Lorena Tierraseca · Paula Vilar · Carmen Vives · Carlos Zárate

Dirigit per Elena Sanmartín (encarregada de la línia d’educació i mediació del Programa Art i Context), Elena Rocamora Sotos (doctoranda en Art i Estètica en la UPV i la UG) i Miguel Corella Lacasa (professor titular d’Estètica, Cultura Visual i Teoria de l’Art en la UPV).

Acció final del programa Poliglotiía. Inventari (pensar en comú el museu)

AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

DIVENDRES 17 DE JUNY. 19H

El grup que conforma el projecte Inventari (pensar en comú el museu) proposa obrir al públic el seu procés creatiu i de reflexió compartint una nova acció com a tancament del projecte dut a terme en l’IVAM des del mes de febrer.

Si concebérem la ciutat de València com un gran cos humà, on estaria el cor?, en quin barri tindria els seus pulmons?, la melsa?, i les mans? Al llarg de les sessions de treball ens hem preguntat com podríem habitar la ciutat i el museu entenent-los com a organismes vius que es connecten i funcionen com un cos biològic. Sobre la base de les reflexions plantejades, el grup d’Inventari ens proposa seguir tres rastres des de diferents punts de la ciutat fins a l’IVAM posant en relleu la relació entre cos, trama urbana i museu.

Us convidem a acompanyar-nos per algun d’aquests recorreguts que, partint de diferents òrgans de la ciutat, confluiran en l’IVAM.

RASTRE 1. Un recorregut en el qual emprarem el sentit del tacte per a viatjar per la ciutat a través dels seus objectes, oficis, comerços i textures.

RASTRE 2. Un passeig fotogràfic a través d’instants reveladors que sorgisquen creats col·lectivament durant el recorregut.

RASTRE 3. Un pícnic als Jardins del Túria per a connectar el museu amb l’espai natural urbà. Converses, viandes, experiències i el que cada participant vulga aportar.

Dades pràctiques

  • Horari de l’acció: 19h
  • Funcionament i ubicacions: cada assistent podrà decidir quin dels tres rastres seguir per a realitzar l’acció. L’assistència serà lliure i cada participant podrà dirigir-se a la direcció d’eixida del recorregut que ha triat.
  • Punts d’eixida:

RASTRE 1
Hora: 19h.
Lloc de trobada: Plaça del mercat nº28, València (enfront del comerç Muebles Trilles).
Sense inscripció prèvia. Es prega puntualitat.

RASTRE 2
Hora: 19h.
Lloc de trobada: La Almoina, Pl. de Dècim Juni Brut, s/n, València (front la porta del Centre Arqueològic de la Almoina).
Sense inscripció prèvia. Es prega puntualitat.

RASTRE 3
Hora: 19h.
Lloc de trobada: Plaça Portal Nou, València (sota la columna de la Verge del Carme).
Sense inscripció prèvia. Es prega puntualitat

  • Recomanacions: es recomana calçat còmode per a realitzar el recorregut.
  • Sense inscripció prèvia.
  • Dubtes i consultes: educacio@ivam.es

*Amb la participació especial de Muebles Trilles, Panem Unique i La Aldeana als qui agraïm enormement la seua col·laboració en aquesta acció.

Relacionats

POLIGLOTIA. Inventari. 22

01 mar. 2022 – 14 jun. 2022
AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

Els dos dibuixos, un creat per Anni i un altre per Josef Albers, formen part de l’exposició que dedica el museu a aquests artistes de la Bauhaus i estan valorats en 850.000 dòlars

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

Nota de prensa

València (30.05.22). El Consell Rector de l’IVAM ha acceptat la proposta de donació de dues obres, per part de la Fundació Josef i Anni Albers, per a la col·lecció del museu. Es tracta d’un oli sobre paper realitzat per Josef Albers l’any 1948 i una aiguada sobre paper de diazotípia d’Anni Albers de l’any 1973, valorats ambdós en 850.000 dòlars.

Les dues obres formen part de l’exposició ‘Annie i Josef Albers. L’art i la vida’ que acull l’IVAM fins al pròxim 19 de juny de 2022. La mostra reuneix prop de 350 peces entre pintures, fotografies, disseny i tèxtils, pel·lícules, material documental, així com una selecció de peces de mobiliari de l’etapa de la Bauhaus que representen les fites fonamentals en la carrera d’aquesta parella d’artistes.

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha agraït la generositat de la Fundació Josef i Anni Albers, i en especial del seu director, Nicholas Fox Weber, i ha destacat que “Annie i Josef Albers són dos creadors imprescindibles per a entendre l’art del segle XX, amb una gran influència com a artistes, pedagogs i investigadors al llarg de la seua vida”. Aquesta donació enriquirà els fons de l’IVAM “reforçant la presència de dones artistes i de l’avantguarda moderna”, ha apuntat.

‘Study for DO I’ (1973) és el títol de l’obra d’Anni Albers donada al museu. Un dibuix que seria la base d’una sèrie de sis serigrafies en color realitzades per Anni Albers en 1973 a les quals va titular ‘DO I-VI’. En l’obra destaca la disposició de les figures basades en una repetició de triangles que procedeixen de l’impacte dels tèxtils mexicans i peruans sobre el seu art de teixir.

El dibuix de Josef Albers que s’incorpora als fons del museu és un dels estudis de color que va realitzar per a la creació de la seua sèrie ‘Variant/Adobe’. Titulada ‘Color Study for a Variant/Adobe’ (c.1948), aquesta obra és una de les 200 que va produir al llarg de dos anys i que pareixien emergir d’una estructura subjacent en forma de tauler d’escacs que li va proporcionar la possibilitat d’unificar les seues formes, evitant els grans contrastos de llum.

Aquestes dues peces poden veure’s en l’exposició ‘Annie i Josef Albers. L’art i la vida’, en què per primera vegada es presenta a Espanya el treball dels artistes com a parella al llarg de les seues diferents etapes creatives. Una exposició fonamental de dos magnífics representants de l’esperit de la Bauhaus que van compartir la creença que l’art havia d’estar en el centre de l’existència humana.

Galeria

Relacionats

Anni i Josef Albers

24 feb. 2022 – 19 jun. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González

Un diàleg amb Pinazo en l'espai públic

IVAM LabIVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició Pinazo en l’espai públic, hem convidat a l’artista LUCE a dialogar amb l’obra de Pinazo i amb la mateixa ciutat. El resultat és aquest Estudi obert, però també una sèrie de passejos que ens convidaran a mirar d’una altra manera el quotidià.

“La meua pràctica sorgeix del fet de desplaçar-me sense pressa, del privilegi de detindre’m quan alguna cosa m’estimula, del no tindre la preocupació d’arribar tard a cap lloc. Els mesos d’estiu de l’any passat vaig trobar una nau industrial abandonada i vaig decidir detindre’m allí, convertint aquell refugi a la fresca en el meu estudi d’estiu.

La invitació de l’IVAM, en el marc de l’exposició Pinazo en l’espai públic, em brinda l’oportunitat de traslladar ara el meu taller a una de les seues sales. Durant un temps, aquesta es transformarà en el meu Estudi obert: l’espai on produir, crear, mostrar i compartir les diferents línies d’acció i investigació que em lliguen a la ciutat de València i als significats i usos dels seus espais.

La sala es convertirà durant aquests mesos en un lloc on podreu trobar-me treballant i conversant. I al seu torn, en l’espai on es mostren les obres que vaja generant a partir del descobriment, el joc i la resignificació d’elements trobats a la ciutat i els seus voltants: tendals abandonats, pilotes emblanquinades, pots de pintura amb mostres de colors… Moltes d’elles són fruit de processos iniciats fa uns anys i que continue desenvolupant. I altres es produeixen expressament per a activar-les durant les rutes per la ciutat, que podrem realitzar des del mes de juliol.

Aquesta proposta pretén, a partir del diàleg amb l’exposició d’Ignacio Pinazo, generar ressons, connexions i expansions de la seua obra amb les meues pràctiques artístiques en l’espai públic. I reflexionar, a través de les geografies urbanes compartides, sobre la possibilitat d’entendre i relacionar-se amb la ciutat d’una manera diferent.”

BIO:

El treball de LUCE (València, Espanya, 1989) naix lligat a l’àmbit de la ciutat i la tipografia. Investiga les associacions que es generen entre art i entorn, fomenta la comunicació amb la ciutat i convida a explorar-la per a comprendre el seu funcionament i la manera com ens relacionem amb ella. El seu quefer es basa en l’experiència i es tradueix en subtils intervencions en el mobiliari urbà, així com en peces creades a partir d’objectes que troba durant la seua deriva per la ciutat. La dualitat entre grafiti i escriptura s’estén per la seua obra per a donar lloc a un cos de treball en el qual les idees són transmeses a través de les paraules, i aquestes són generadores d’unes històries que posen en relació elements com un carrer amb un nom —el seu en nombroses ocasions— o un objecte amb una temporalitat específica. LUCE resignifica objectes amb les seues accions, normalment documentades en fotografies, i recorre a la repetició perquè la seua pràctica es torne recognoscible i fomente el desenvolupament de nous discursos.

Relacionats

Pinazo en l’espai públic

30 jun. 2022 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Dotze escultures de l’artista de Castelló de la Plana dialoguen amb peces arqueològiques i amb obres de Julio González dels fons del museu

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

Nota de premsa exposició Mar Arza

València (25.05.22). La directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) i comissària de l’exposició, Nuria Enguita, juntament amb l’artista Mar Arza (Castelló de la Plana, 1976) han presentat ‘Mar Arza. A pesar / A saber / A palpes’, que s’inaugura el dijous 26 de maig al Centre Julio González. La mostra explora la maternitat, la fecunditat, el cos femení i els significats que aquest ha anat mostrant al llarg dels segles a través d’un total de 26 escultures, dotze de l’artista Mar Arza, en diàleg amb obres de Julio González dels fons del museu i amb peces arqueològiques.

“El treball que presenta Mar Arza proposa un acostament iconogràfic a formes històriques ancestrals, procedents de l’art antic relatives al cos femení, sempre amb un simbolisme de fecunditat. Però el cos femení no es redueix a la condició materna, no és només un cos que dona vida. El que planteja l’artista és que aquesta reducció que s’ha produït no és real. Al començament hi havia un sentit que anava més enllà del cos gestant: les figures de deesses que mostra la sala eren també deesses de les ciències i les arts”, ha explicat la directora de l’IVAM.

La instal·lació, específica per a la galeria 3 de l’IVAM, està dividida en cinc seccions anomenades ‘oracions’ que conformen l’estructura poètica o artística del projecte. “Els mòduls en què es divideix l’exposició són ‘oracions’, en el sentit lingüístic de frases, i també perquè amaguen una petició”, ha detallat l’artista.

Sobre el projecte, Mar Arza apunta que “el detonant va ser una peça de Julio González de la Col·lecció de l’IVAM, ‘Grand buste féminin’”, que mostra analogia en les formes amb una obra primerenca de l’artista Mar Arza, ‘Shield’. Les dues peces s’exhibeixen en la primera secció de la mostra al costat d’una figura femenina de terracota procedent del Museu de Prehistòria de València per a crear una estructura harmònica.

El segon apartat, ‘Oració en gerres’, parla del cos matern com a referent que es formalitza en creacions al llarg de la història i en les més diverses geografies. El cos matern bé pot ser un atuell que conté i nodreix, vessa vida i l’alberga. ‘Oració de la gleva’ aborda la representació de la maternitat. Les imatges de la mare dreta amb el fill en braços es remunten al IV i III mil·lenni a. de C. a les valls del Tigris i l’Eufrates. Una representació que es repeteix i es transforma des de llavors.

La secció següent tracta sobre el cos gestant que apunta al futur, i aquest és el part: partir-se en dos i arrancar la part que ja no pertany al cos. En aquest apartat veurem figures que podrien estar en una posició de part o en una postura reveladora de l’exercici immens que implica obrir-se en canal, baines obertes que s’escindeixen en meitats desiguals; o pàgines estriades que revelen l’interior d’un text. L’última part, ‘Oració de l’abundància’, explora els atributs femenins i la representació d’aquests.

Per mitjà d’aquestes cinc ‘oracions’, Mar Arza planteja un recorregut en el qual les formes ancestrals van mostrant les seues disfuncions i com el cànon del cos femení s’ha anat definint a través d’una mirada masculina. “Quan el cos femení és elaborat des de la perspectiva femenina afloren altres punts de vista que problematitzen la mirada i creen les suficients arestes per a donar una visió més complexa i plural”, resumeix l’artista.

L’exposició ‘Mar Arza. A pesar / A saber / A palpes’ proposa “unes profundes interrogacions sobre la imposició social, la construcció històrica, que associa la feminitat i la maternitat i fins a quin punt la figura de la dona com a mare l’exclou com a subjecte, elimina el plaer de l’equació i la construeix com a objecte productiu dins d’un ordre patriarcal”, ha conclòs Nuria Enguita.

Galeria

Relacionats

Mar Arza. A pesar / A saber / A palpes

26 mai. 2022 – 16 oct. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González

Els participants interactuaran amb les peces d’Anni i Josef Albers i de Jordi Teixidor de la mà del director de fotografia Marc Gonzalo utilitzant instruments com ara espectrògrafs, filtres o caixes de llum

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) proposa passejades il·luminades per les exposicions ‘Anni i Josef Albers. L’art i la vida’ i ‘Final de partida. Jordi Teixidor’ de la mà del director de fotografia Marc Gonzalo. En aquests recorreguts els visitants interactuaran amb les obres d’art utilitzant diferents instruments, com ara espectrògrafs, filtres o caixes de llum, amb l’objectiu de qüestionar la realitat del que veiem.

Existeix el color? La llum és tangible? “La llum i el color són elements essencials en les obres d’art, sovint considerats com a valors fixos. No obstant això, són elements mutables i en moviment constant”, explica Marc Gonzalo. “Per mitjà de diversos instruments podem mesurar la llum i percebre els colors de diferents maneres, mostrant un altre tipus de relacions que desafien la nostra comprensió”, afig.

Les passejades il·luminades començaran amb les obres del valencià Jordi Teixidor, que treballa l’absència de llum amb l’ús del negre, al qual juxtaposa altres colors, i seguirà amb les seues altres exploracions cromàtiques. Els recorreguts presten especial atenció a l’exposició que l’IVAM dedica a Anni i Josef Albers, figures clau en l’experimentació amb l’ús del color. Els participants interactuaran amb la sèrie ‘Homenatge al quadrat’ de Josef Albers, en què l’artista explora la interacció dels colors, entre si i amb l’entorn, així com amb els panells teixits a mà que va realitzar Anni Albers per a la congregació B’nai Israel de Woonsocket (Rhode Island), que s’exposen ací per primera vegada.

Les visites tindran lloc els dies 28 i 29 de maig i 4, 5, 11 i 12 de juny amb una duració aproximada de 60 minuts. És necessària la inscripció prèvia per mitjà del web de l’IVAM.

Marc Gonzalo va nàixer a València. És director de fotografia i dissenyador d’il·luminació. Poc després de llicenciar-se en Història per la Universitat de València es va interessar per la il·luminació i la fotografia, per la qual cosa va decidir formar-se en aquest camp. En 2004 es va graduar en el Centre d’Estudis Cinematogràfics de Catalunya. Des de llavors, ha col·laborat en nombrosos projectes audiovisuals i companyies de teatre, com a director de fotografia i dissenyador d’il·luminació. Actualment, treballa en cinema, televisió i teatre entre Europa i Amèrica del Sud.

Galeria

Relacionats

Un diàleg continu: llum i color

28 mai. 2022 – 12 jun. 2022
AltresIVAM Centre Julio González
ConvocatòriaIVAM Centre Julio González
  • Dimecres, 25 de maig de 2022
  • 11.00 horas
  • Galeria 3 de l’IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

La directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) i la comissària de la mostra, Nuria Enguita, i l’artista, Mar Arza, presentaran als mitjans l’exposició Mar Arza. A pesar / A saber / A palpes, el pròxim dimecres 25 de maig, amb un recorregut per la mostra.

L’exposició explora la figura femenina, la maternitat, la fecunditat i els seus atributs a través de vint escultures de Mar Arza en diàleg amb peces arqueològiques. Les obres de l’artista castellonenca troben la inspiració en l’escultor Julio González per indagar sobre la pervivència de les formes, alhora que aborda una reflexió visual i formal sobre el cos femení.

Relacionats

Mar Arza. A pesar / A saber / A palpes

26 mai. 2022 – 16 oct. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

L’artista Mar Aza i la directora de l’IVAM i comissària de mostra, Nuria Enguita, presenten l’exposició Mar Arza. A pesar / A saber / A palpes

L’artista Mar Arza ha realitzat un projecte específic per a la Galeria 3, concebut com una instal·lació, en la qual s’han reunit peces arqueològiques que es mostren en diàleg amb obres de Julio González i obres de l’artista.

La selecció d’obres de Mar Arza dona a conéixer una línia de treball en la qual la reflexió sobre el cos gestant comprén un substrat que s’ha anat prolongant al llarg dels anys de manera transversal, prenent enfocaments i emprant materials diferents. Reunides en aquesta exposició mitjançant un dispositiu que condiciona la seua percepció i la seua lectura, les escultures amplien el ressò del seu disfuncionalitat.

Relacionats

Mar Arza. A pesar / A saber / A palpes

26 mai. 2022 – 16 oct. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González

Es pot entrar amb armes al museu? I amb animals marins? S’hi pot dormir? L’IVAM proposa repensar-ne els límits, les possibilitats i les potències

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

El dissabte 21 de maig s’allargarà l’obertura fins a les 24 hores amb motiu de la Nit dels Museus

Es pot tocar la trompeta en un museu? I entrar-hi amb animals marins o anar-hi amb bicicleta? Està prohibit no plorar o riure, si una obra t’emociona? Amb motiu del Dia Internacional dels Museus (DIM), l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) proposa, mitjançant una acció dissenyada pel grup Inventari, dins del programa ‘Poliglotía’, reflexionar sobre les possibilitats i els límits relacionats amb el museu, entre altres activitats.

Durant la setmana del 16 al 22 de maig el centre d’art se suma a aquesta jornada festiva amb nombroses activitats gratuïtes dirigides a tots els públics. El 21 de maig l’IVAM també s’uneix a la Nit dels Museus i prolonga l’horari d’obertura fins a la mitjanit, amb propostes com un recital d’òpera, un recorregut a peu -dissenyat per la Societat Doctor Alonso- pel barri del Carme a partir d’eines del teatre, un taller amb l’osteòpata Daniela Cerón, activacions i visites comentades.

El 18 de maig l’IVAM, amb les propostes dissenyades pel grup Inventari, convida el públic amb micròfon obert a revisar quins són els límits i prohibicions del museu: es pot entrar amb armes al museu? Amb animals marins? Amb antiguitats? L’activitat, que porta per títol ‘Las grietas del NO’, es tancarà amb una ‘performance’. D’altra banda, els visitants podran portar al museu qualsevol objecte sobre el qual tinguen curiositat. Per a què serveix una catenària? Com s’utilitza? Pot un ‘boli’ ser un objecte quotidià d’un museu? Els integrants d’Inventari proposen preguntes i imaginacions sobre els objectes que viuen dins de l’IVAM, així com sobre objectes que cada un de nosaltres té a casa.

El 18 de maig, a les 11.30 h, l’IVAM acollirà la representació teatral ‘Petroli’ a càrrec dels alumnes de Batxillerat de l’IES Barri del Carme, un projecte educatiu interdisciplinari impulsat pel museu que pren com a punt de partida la novel·la ‘Júlia’ d’Isabel-Clara Simó.

21 de maig, Nit dels Museus

Amb motiu de la Nit dels Museus l’IVAM ha organitzat un recorregut guiat pel barri del Carme que tindrà el so com a fil conductor. De la mà de la Societat Doctor Alonso i l’alumnat de Batxillerat de l’IES Barri del Carme, s’ha dissenyat un passeig que utilitza eines pròpies del teatre, el cos, el pensament i el cinema.

Una altra activitat que acollirà els dies 21 i 22 de maig serà ‘Cossos capaços’, un taller inclòs en el Programa d’art i context, a càrrec de M. Reme Silvestre i l’osteòpata Daniela Cerón. A través d’exercicis emocionals i psicosomàtics posaran en relació les tècniques manuals de l’osteopatia, el cos i les seues cicatrius, i la nostra pròpia connexió amb el món que ens envolta.

Un recital d’òpera amb els cantants del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts i visites comentades a les exposicions completen el programa de la Nit dels Museus.

Activitats per a famílies

Del 16 al 20 de maig tindrà lloc la clausura del projecte educatiu ‘Torna, Renau!’, dut a terme per l’IVAM junt amb un equip d’artistes urbans i dotze centres educatius. Amb motiu del Dia Internacional dels Museus, l’IVAM acollirà diferents activitats per a famílies com els tallers ‘Tape Park’ i ‘Esperant un joc’. Les xiquetes i xiquets que han participat en ‘L’extraordinari’, una activitat extraescolar d’oci artístic en l’IVAM, també seran els protagonistes d’una jornada en què mostraran el seu treball i els coneixements adquirits amb totes les comunitats que s’han creat entorn d’aquest projecte educatiu.

‘L’IVAM al territori’

Dins de la línia ‘L’IVAM al territori’, la biòloga Luisa Abenza impartirà una conferència el 21 de maig entorn del rastreig d’aus. La xarrada s’emmarca en el cicle ‘Presentes densos’, que aborda el conflicte que viu el Parc Natural de l’Albufera de València.

El 19 de maig l’IVAM inaugura al Museu de Belles Arts de Castelló l’exposició ‘Art en una terra erma 1939-1959’. La mostra reuneix al voltant de 150 obres pertanyents, la majoria, a la col·lecció de l’IVAM, amb l’objectiu d’acostar-se a la diversitat de maneres de fer que va produir un context històric determinant: els finals de la Guerra Civil i de la Segona Guerra Mundial.

Galeria