Nada (1945) de Carmen Laforet

Col·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

La col·lecció de l’IVAM s’organitza a partir de sis blocs cronològics i temàtics que expliquen, amb la seua veu pròpia, l’art desenvolupat des de principis del segle XX fins a l’actualitat. Tal vegada no està tot el que és (o va ser), però sí que és tot el que està. Les històries del present —i aquelles que venen des de lluny però que s’actualitzen en el nostre present— han de ser comptades com una polifonia de veus i des de contextos que ens facen aguditzar la mirada crítica sobre la seua construcció i pertinència.

Durant sis sessions, a través de sis llibres, ens endinsarem en les accions narratives que ens ofereix la literatura i les vincularem, a vegades amb gestos senzills i a vegades amb coreografies més complexes, amb la col·lecció de l’IVAM. Els mons de ficció construeixen realitat; són espills reflectants o finestres transparents, però sempre ens conten el que som o el que anhelem ser des de la nostra experiència prèvia i cap a la nostra possibilitat futura de transformar-nos. En aqueixos gestos narratius, travessats per les històries i les vides, ens demorarem.

1939-1961: Art en la postguerra europea
«Els vint-i-dos anys que comprén aquest període, que abasta quatre dècades, destaquen per la consolidació de moviments artístics com l’informalisme europeu o l’expressionisme abstracte americà, al costat de noves propostes d’art abstracte geomètric, en un context marcat per la llarga postguerra europea i els anys més durs de la dictadura franquista.»

—Nada (1945) de Carmen Laforet. Eds. Austral, Cátedra…
Dimecres 14 de desembre de 2022, a les 18.00 h.

A penes cinc anys després d’acabada la Guerra Civil Espanyola i amb la Segona Guerra Mundial en fase terminal, Carmen Laforet gana el Premio Nadal amb aquesta novel·la senzilla, dura i profunda. Amb la finalitat de la contesa, la repressió més dura dels primers anys de la dècada de 1940 i l’exili de centenars de milers de republicans, Espanya és més pobre, ignorant i fosca. Aquest llibre és una porta a un lloc encara inhòspit que a poc a poc anirà trobant noves maneres d’expressar-se en la literatura, la poesia, el teatre i l’art. L’informalisme serà una finestra des d’on poder expressar, en silenci, la qual cosa encara no és possible introduir en l’escena espanyola, els vents victoriosos d’un expressionisme abstracte que bufen, continus, des dels Estats Units.

Relacionats

El gest narratiu

02 nov. 2022 – 10 mai. 2023
BibliotecaCol·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

El gest narratiu. Avantguardes històriques

02 nov. 2022
Col·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

Presentació de l'exposició Ana Penyas i Alba Herrero. En una casa. Genealogia del treball de la llar i de les cures

ConversesIVAM Centre Julio González

Les artistes Alba Herrero (València, 1986) i Ana enyas (València, 1987), presenten al costat de Núria Enguita, directora de l’IVAM i les treballadores de la llar i les cures, Marcela Bahamon i Diana Isabel Cruz, l’exposició Ana Penyas i Alba Herrero. En una casa. Genealogia del treball de la llar i de les cures.

La mostra és una proposta concebuda per les artistes específicament per a la Galeria 3 de l’IVAM que presenta un caràcter híbrid entre la narració gràfica i la investigació social. Posa el focus en el treball de la llar i les cures remunerades, aquells que es duen a terme fora de la casa pròpia, en la intimitat d’una llar aliena, ja siga dins de l’economia formal o informal. Es tracta d’un treball feminitzat i precaritzat, on es reprodueix la construcció social de la seua responsabilitat com una qüestió inherentment femenina. Malgrat la centralitat de les cures per a la sostenibilitat de la vida, aquests han sigut històricament invisibilitzats i desplaçats en àmbits com l’econòmic i el polític, la qual cosa provoca que, encara hui, no ens preguntem col·lectivament com cuidem i com desitjaríem fer-ho.

Ana Penyas i Alba Herrero proposen un recorregut entre l’íntim i el polític. A partir de material d’arxiu i de les experiències de vida de dones de diferents edats i procedències, treballadores de la llar i de les cures la majoria, però també ocupadores, la proposta recorre els canvis temporals, espacials i socials vinculats a aquest treball. Proposa una relectura oberta sobre els models de família i de treball, les trajectòries de la mobilització col·lectiva per a la reivindicació de drets i condicions de treball dignes, i les motivacions i expectatives de vida dels qui fan el treball i els qui el reben. En definitiva, sobre l’organització social de les cures.

Relacionats

Ana Penyas i Alba Herrero. En una casa

11 nov. 2022 – 30 abr. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

Presentació de la pel·lícula i conversa entre Francesca Pola i Bartomeu Marí

CinemaConversesIVAM Centre Julio González

Amb motiu de l’exposició Lluny del buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa es projecta la pel·lícula Piero Manzoni i ZERO (2018), de Francesca Pola. L’autora és una de les més prolífiques dins de les noves narracions sobre la història de l’art de la segona meitat del segle XX, i ha dedicat una atenció especial als artistes que, en els entorns de ZERO i Azimut/h, van promoure la renovació de les arts a Europa a partir de la segona meitat dels anys 1950.

Després de la projecció de la pel·lícula, escrita i dirigida per Pola, l’autora conversarà al costat de Bartomeu Marí, comissari de la mostra, sobre les noves perspectives i metodologies historiogràfiques en la revisió de les històries de l’art contemporani, la importància de la història oral, nous reptes i objectius per a la història de l’art.

https://www.francescapola.it/

Vídeo

Relacionats

Lluny del buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa

30 set. 2022 – 12 feb. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González
IVAM Centre Julio González

El protagonista d’aquest episodi és un vell conegut per a qualsevol que hagi tret el cap alguna vegada a l’IVAM. Avui parlem de l’obra i de la vida de Julio González, una figura fonamental per entendre l’esperit d’aquest museu. No en va, l’IVAM atresora la col·lecció més important d’aquest autor i les obres són part del nucli fonamental del centre.

En concret, ens endinsem a la mostra ‘Ser artista. Julio González’, comissariada per Juan José Lahuerta. L’exposició proposa una nova lectura de l’obra de l’escultor a partir dels fons de l´IVAM i està organitzada seguint temàtiques com la Metamorfosi o la maternitat. En aquesta nova entrega de Voces IVAM parlem amb Lahuerta d’art i artesania. De ferro i de postals. De dinamitar certs mites i crear nous relats.

MediacióIVAM Centre Julio González

La contribució de l’obra de Julio González (Barcelona, 1876 – Arcueil, 1942) ha sigut fonamental per al desenvolupament de l’escultura contemporània. Immers en la cruïlla dels nous llenguatges que es van desenvolupar en les primeres dècades del segle passat, les propostes constructives d’aquest artista es compten entre les expressions més autèntiques de la sensibilitat moderna.
L’historiador i crític d’art i arquitectura, Juan José Lahuerta, és l’especialista encarregat de revisar el fons Julio González de la Col·lecció de l’IVAM per a llançar nova llum sobre el treball d’aquest gran artista, allunyant-lo d’uns certs mites sobre la seua vida i la seua obra que han perviscut des de mitjan segle passat.

Així doncs, la visita posarà èmfasi aquesta nova presentació de la ja icònica obra de l’escultor català: oblidant a González per a descobrir la seua complexitat, com a obra i com a col·lecció. Considerant per igual totes les «etapes», totes les «temàtiques» i totes les «arts», en els contextos que ens donen els extraordinaris materials d’arxiu (documents, fotografies, etc.) i la història pròpia de la seua(s) època(s).

Relacionats

Ser artista. Julio González

28 oct. 2022 – 12 gen. 2025
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González
DossierIVAM Centre Julio González

València (26.10.22). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha presentat una nova lectura de l’obra de Julio González a partir de 250 obres procedents de la col·lecció del museu que s’inaugura dijous 27 d’octubre.

“L’exposició ‘Ser artista. Julio González’ m’atreviria a dir que es convertirà en una fita en la historiografia i la fortuna crítica de Julio González, perquè revisa la seua vida i la seua obra des de premisses no previstes anteriorment i, sobretot, permetrà veure el treball de González més enllà de mites i tòpics, en tota la seua plenitud complexa i en els seus contextos canviants”, ha explicat la directora de l’IVAM, Nuria Enguita.

Comissariada per Juan José Lahuerta, l’exposició reuneix escultures, pintures, dibuixos, fotografies i peces de joieria, però també una important quantitat de manuscrits, targetes postals, cartes o revistes d’època “que ens aproximen d’una manera més íntima a Julio González i ens ajuden a comprendre millor el difícil equilibri entre l’obra i la vida d’un artista”, en paraules d’Enguita.

L’exposició no segueix un ordre cronològic, o per etapes o estils, sinó que “proposa una visió contínua del treball de Julio González a través de la seua inscripció en l’Acadèmia, amb una sèrie de temes o motius que travessen tota la seua trajectòria, com el nu femení o la maternitat, i que es manifesten tant en obres figuratives com a pròximes a l’abstracció”, ha destacat.

Per al comissari Juan José Lahuerta, l’obra d’aquest escultor s’ha entés fins ara “com una llarga recerca en la foscor que culmina sobtadament en una espècie de ‘visió’ en què González descobreix el seu autèntic destí com a escultor en ferro”. No obstant això, Julio González va viure una lluita contra el seu doble destí d’artesà i artista, de manera que en aquesta, en compte d’evolució, hi ha simultaneïtat. “La seua voluntat de ser artista suposa véncer l’ofici amb l’ofici i el ferro amb el ferro”, ha declarat Lahuerta.

La primera sala és una presentació de Julio González a través dels autoretrats en què l’artista mostra la seua personalitat pública associada al seu ofici (la paleta, el pinzell) i les primeres obres més acadèmiques amb temes que travessaran de manera constant tota la seua trajectòria.

L’exposició continua amb les peces d’orfebreria, un aspecte del seu treball que el mateix González considerava com una obligació que l’impedia desenvolupar la seua autèntica vocació d’artista. La sala 3 aborda el tema de la metamorfosi amb peces com ‘Daphné’ (1937) o ‘Home Cactus I’ (1939) fins que s’arriba a l’espai que ocupen escultures radicals i revolucionàries com ‘Dona davant de l’espill’ (ca. 1936-1937) o la Montserrat del Pavelló de la República Espanyola de 1937. “Julio González es presenta davant de nosaltres amb totes les seues llums i les seues ombres, en la complexitat d’uns contextos canviants, en les contradiccions d’uns projectes no sempre resolts feliçment”, ha afirmat Juan José Lahuerta.

Un altre mite sobre Julio González és el que el situa com un artista marginal, pràcticament desconegut, que treballava modestament al seu taller esperant un reconeixement que només li faria justícia després de la seua mort. “En realitat, era tot al contrari: un personatge que va viure el temps de les avantguardes perfectament ancorat en la seua època i com un dels seus protagonistes més grans”, va sentenciar Lahuerta.

La directora de l’IVAM ha destacat la importància de Julio González per al museu amb la col·lecció més completa de l’escultor espanyol iniciada en 1986 a partir d’adquisicions i de les donacions de les hereves de l’artista, Carmen Martínez i Viviane Grimminger. “En el cas de Julio González, com qualsevol gran artista, és fonamental plantejar visions crítiques i radicals que mostren la seua complexitat”, va concloure.

Dossier Julio Gonzalez

Galeria

L’exposició ‘Ser artista. Julio González’ reuneix 250 peces que mostren l’extraordinari treball d’un escultor que “va véncer l’ofici amb l’ofici i al ferro amb el ferro”

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

València (26.10.22). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha presentat una nova lectura de l’obra de Julio González a partir de 250 obres procedents de la col·lecció del museu que s’inaugura dijous 27 d’octubre.

“L’exposició ‘Ser artista. Julio González’ m’atreviria a dir que es convertirà en una fita en la historiografia i la fortuna crítica de Julio González, perquè revisa la seua vida i la seua obra des de premisses no previstes anteriorment i, sobretot, permetrà veure el treball de González més enllà de mites i tòpics, en tota la seua plenitud complexa i en els seus contextos canviants”, ha explicat la directora de l’IVAM, Nuria Enguita.

Comissariada per Juan José Lahuerta, l’exposició reuneix escultures, pintures, dibuixos, fotografies i peces de joieria, però també una important quantitat de manuscrits, targetes postals, cartes o revistes d’època “que ens aproximen d’una manera més íntima a Julio González i ens ajuden a comprendre millor el difícil equilibri entre l’obra i la vida d’un artista”, en paraules d’Enguita.

L’exposició no segueix un ordre cronològic, o per etapes o estils, sinó que “proposa una visió contínua del treball de Julio González a través de la seua inscripció en l’Acadèmia, amb una sèrie de temes o motius que travessen tota la seua trajectòria, com el nu femení o la maternitat, i que es manifesten tant en obres figuratives com a pròximes a l’abstracció”, ha destacat.

Per al comissari Juan José Lahuerta, l’obra d’aquest escultor s’ha entés fins ara “com una llarga recerca en la foscor que culmina sobtadament en una espècie de ‘visió’ en què González descobreix el seu autèntic destí com a escultor en ferro”. No obstant això, Julio González va viure una lluita contra el seu doble destí d’artesà i artista, de manera que en aquesta, en compte d’evolució, hi ha simultaneïtat. “La seua voluntat de ser artista suposa véncer l’ofici amb l’ofici i el ferro amb el ferro”, ha declarat Lahuerta.

La primera sala és una presentació de Julio González a través dels autoretrats en què l’artista mostra la seua personalitat pública associada al seu ofici (la paleta, el pinzell) i les primeres obres més acadèmiques amb temes que travessaran de manera constant tota la seua trajectòria.

L’exposició continua amb les peces d’orfebreria, un aspecte del seu treball que el mateix González considerava com una obligació que l’impedia desenvolupar la seua autèntica vocació d’artista. La sala 3 aborda el tema de la metamorfosi amb peces com ‘Daphné’ (1937) o ‘Home Cactus I’ (1939) fins que s’arriba a l’espai que ocupen escultures radicals i revolucionàries com ‘Dona davant de l’espill’ (ca. 1936-1937) o la Montserrat del Pavelló de la República Espanyola de 1937. “Julio González es presenta davant de nosaltres amb totes les seues llums i les seues ombres, en la complexitat d’uns contextos canviants, en les contradiccions d’uns projectes no sempre resolts feliçment”, ha afirmat Juan José Lahuerta.

Un altre mite sobre Julio González és el que el situa com un artista marginal, pràcticament desconegut, que treballava modestament al seu taller esperant un reconeixement que només li faria justícia després de la seua mort. “En realitat, era tot al contrari: un personatge que va viure el temps de les avantguardes perfectament ancorat en la seua època i com un dels seus protagonistes més grans”, va sentenciar Lahuerta.

La directora de l’IVAM ha destacat la importància de Julio González per al museu amb la col·lecció més completa de l’escultor espanyol iniciada en 1986 a partir d’adquisicions i de les donacions de les hereves de l’artista, Carmen Martínez i Viviane Grimminger. “En el cas de Julio González, com qualsevol gran artista, és fonamental plantejar visions crítiques i radicals que mostren la seua complexitat”, va concloure.

Galeria

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

Los libros nos permiten existir en mil vidas, recorrer otros mapas, habitar constelaciones verbales ajenas. Y también, aprender a observar la vida desde otros ángulos. Descubrir rincones ocultos en nosotros mismos y en los demás.

Con todo esto en mente, el IVAM pone en marcha el club de lectura El gesto narrativo. Literatura entremedias de una colección. La iniciativa está coordinada por Álvaro de los Ángeles y se organiza siguiendo los diferentes bloques temáticos y cronológicos que componen la Colección del museo:  1914-1939: Vanguardias históricas; 1939-1961: Arte en la posguerra europea; 1962-1976: Irrupciones de la imagen; 1977-1989: Transición y posmodernidad; 1990-2001: Artes en un mundo global, y 2002-2021: Formas de lo contemporáneo. Así, en cada sesión, se vincula un libro con uno de estos apartados de sus fondos.

A partir de cada lectura, se busca reflexionar sobre cómo el momento histórico y social influye en la producción artística. Y además, abordar los lazos entre distintas disciplinas creativas. En este episodio de Voces IVAM hablamos con Álvaro de los Ángeles de literatura compartida, contextos y miradas transversales.

Els llibres ens permeten existir en mil vides, recórrer altres mapes, habitar constel·lacions verbals alienes. I també aprendre a observar la vida des d’altres angles. Descobrir racons ocults en nosaltres mateixos i en els altres.

Amb tot això al cap, l’IVAM posa en marxa el club de lectura El gest narratiu. Literatura entremig d’una col·lecció. La iniciativa està coordinada per Álvaro de los Ángeles i s’organitza seguint els diferents blocs temàtics i cronològics que componen la Col·lecció del museu: 1914-1939: Avantguardes històriques; 1939-1961: Art a la postguerra europea; 1962-1976: Irrupcions de la imatge; 1977-1989: Transició i postmodernitat; 1990-2001: Arts en un món global, i 2002-2021: Formes d’allò contemporani. Així, a cada sessió es vincula un llibre amb un d’aquests apartats dels seus fons.

A partir de cada lectura, es vol reflexionar sobre com el moment històric i social influeix en la producció artística. I, a més, abordar els llaços entre diferents disciplines creatives. En aquest episodi de Voces IVAM parlem amb Álvaro de los Ángeles de literatura compartida, contextos i mirades transversals.

Programa d’Art i Context

Art i ContextTallersIVAM Centre Julio González

New Scenario (Paul Barsch i Tilman Hornig) proposen un taller en el qual es produiran espais d’exposició ràpida, ad hoc, amb obres d’art (proxi-) in situ. L’activitat se centrarà en les oportunitats i els problemes d’uns certs espais a l’hora d’exposar més enllà del cub blanc. Així, s’exploraran alguns espais de l’IVAM i es tractaran qüestions de documentació i difusió.

Els participants hauran de portar objectes quotidians o d’art per a dur a terme l’acció.

Des de 2015, el projecte artístic i curatorial New Scenario, dels artistes visuals Paul Barsch i Tilman Hornig, ha concebut i realitzat diverses exposicions en línia amb artistes internacionals en escenaris narratius –(off)site-specific, sense cubs blancs, que van més enllà de l’espai expositiu convencional– per a explorar i redefinir nous formats de presentació en l’era postdigital. El seu projecte expositiu més reconegut, Bodi Holes, que va tenir lloc en tots els orificis del cos humà, va formar part de la 9a Biennal de Berlín. En 2021, van estrenar l’exposició col·lectiva Chernobyl Papers, que es va realitzar en la zona d’exclusió contaminada al voltant del reactor en ruïnes.

Projectes: Crash (2015), Jurassic Paint (2015), Body Holes (2016), Residency (2017), Hope (2017), Cameron Nichole is Chloe Sevigny is Bruce Nauman (2018), Whiteout (2019), Chernobyl Papers (2021).

http://newscenario.net

ConvocatòriaIVAM Centre Julio González
  • Dimecres, 26 d’octubre de 2022
  • 11:00 hores
  • Auditori Carmen Alborch de l’IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, i el comissari de l’exposició, Juan José Lahuerta, presentaran als mitjans l’exposició Ser artista. Julio González.

L’exposició proposa una nova lectura de l’obra de Julio González a partir d’unes 250 obres procedents de la col·lecció de l’IVAM. A més de dibuixos, pintures, joies o escultures de la col·lecció del museu, l’exposició inclou una gran quantitat de manuscrits, cartes, documents i fotografies que no sols complementen o contextualitzen la seua obra, sinó que formen part essencial d’ella.

El museu reviu un dels períodes contemporanis més convulsos en els anys finals de la Guerra Civil i la Segona Guerra Mundial

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

El Museu d’Art Contemporani ha presentat aquest matí l’exposició ‘Art en una terra erma, 1939-1959’ amb obres de la col·lecció de l’IVAM. A la inauguració han acudit la directora de l’IVAM, Nuria Enguita, el comissari de la mostra, Nacho París, el regidor de Cultura, Antonio Manresa i la conservadora del MACA, Rosa Castells.

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha posat en relleu que aquesta mostra “proposa rellegir la col·lecció de l’IVAM oferint noves lectures. Fins ara la història de l’art s’ha plantejat com una història lineal, però lluny d’això la història està plena de meandres, de revoltes, de camins creuats”.

Per la seua banda, l’edil de Cultura ha indicat que “es tracta d’una exposició que ens mostra la ruptura amb les tendències artístiques d’avantguarda que es va produir a conseqüència de Guerra Civil i la Segona Guerra Mundial, una època en què es va utilitzar la cultura per a imposar la seua doctrina i la seua pròpia visió del món”.

El comissari de l’exposició, Nacho París, ha assenyalat “que l’exposició pretén mostrar les distintes maneres de fer art o estils que conviuen, no des de la superació d’un estil sobre un altre, ni des d’una evolució lineal, sinó des de la simultaneïtat”.

La conservadora del MACA, Rosa Castells ha destacat “la incorporació de cinc peces de les col·leccions del MACA; dues de l’artista alacantina, Juana Francés, una d’aquestes mai exposada en el museu fins hui; juntament amb aquesta, altres dues d’Eusebio Sempere, i una de Navarro Ramón, a les quals s’hi sumen tres peces d’Arcadio Blasco, propietat del Museu de la Universitat”.

El context

Els finals de la Guerra Civil i de la Segona Guerra Mundial proposen mons antagònics, escenaris radicalment diferents, però ambdós han d’edificar-se sobre una terra erma; en el dolor, en les ruïnes ètiques i materials que la destrucció absoluta de la guerra genera. I ho fa en condicions vitals complexes: en l’exili, en l’emigració, en la repressió.

Les dues postguerres van suposar una cesura radical per a la història de la cultura. En l’Espanya de la dictadura, el projecte estètic imaginat des de la Falange tractarà de reduir la cultura a propaganda d’estat, trencar amb els experimentalismes de les avantguardes i retornar a un cert academicisme articulat des de la idea nacional i catòlica. En els anys cinquanta la necessitat de legitimació internacional del règim buscarà continuar instrumentalitzant la cultura, però des d’un acostament a llenguatges més contemporanis. Això sí, sense perdre les essències del que és ‘espanyol i catòlic’. En la resta del món, abatut després de la guerra i els seus espants, la ruptura amb les avantguardes anteriors vindrà de la inquietant pregunta sobre la relació entre civilització i barbàrie. En ambdós casos els totalitarismes, la violència o la misèria cultural van obligar nombrosos artistes a emigrar, a exiliar-se, i a treballar a la intempèrie. Però el seu viatge va enriquir singularment els territoris que els van acollir.

L’exposició

Constituïda per 140 obres, pertanyents a la col·lecció de l’IVAM, a les que se sumen obres del MACA, del MUA, Museu de la Universitat d’Alacant, del Patio Herreriano, de la Col·lecció Esmeraldina Gumbau, de l’Arxiu Lafuente, i  l’IVC, Institut Valencià de Cultura, aquesta exposició assaja una lectura en què més que les diferències d’estil es contemplen les continuïtats, les semblances, els ecos mutus, l’esforç compartit, quan la trama dels esdeveniments històrics és tal que resulta absolutament determinant en les decisions poètiques, discursives, formals o estilístiques; en la mirada i el pensament de la humanitat sobre si mateixa. ‘Art en una terra erma, 1939 – 1959’ inclou obres de: Albers, Alfaro, Blasco, Brossa, Buch, Buñuel, Chillida, Dubuffet, Duchamp, Ferrant, Juana Francés, Manolo Gil, Jacinta Gil, Julio González, Gorky, Gottlieb, Gumbau, Lucebert, Soulages, Masson, Michaux, Millares, Miró, Newman, Oteiza, Palazuelo, Pascual de Lara, Renau, Matilde Salvador, Saura, Sempere, Tàpies, Reinhardt, Val del Omar… i una mirada fotogràfica entorn de la reconstrucció de la vida quotidiana a partir de les imatges de Catalá Roca, de Miguel o els Hermanos Mayo.

L’art pot, alhora, ser intemporal i no ser estrany al temps que li toca viure. Els finals de la Guerra Civil  i la II Guerra Mundial proposen mons antagònics. Mentre a Espanya s’imposa una dictadura, a Europa les tiranies feixistes han sigut derrotades. Són escenaris radicalment diferents, però en ambdós ha d’edificar-se sobre una terra erma; en el dolor, entre les ruïnes ètiques i materials que la destrucció d’una guerra produeix; i en condicions vitals extremes: en l’exili, en l’emigració, en la repressió. Es tracta d’un moment històric que resulta fonamental en les decisions poètiques, discursives, o estilístiques; en la mirada i el pensament que la humanitat projecta sobre si mateixa.

‘Art en una terra erma, 1939—1959’ proposa tres espais contigus:

Verdor en la nostra terra àrida

Per al primer franquisme, (1939-1959), l’art i la cultura eren una important eina de propaganda. En els anys quaranta, la cultura falangista i el nacionalcatolicisme van proposar l’oblit de les experiències avantguardistes anteriors i un retorn a formes acadèmiques vinculades més a la formació  de ‘l’esperit nacional’ que a la lliure expressió individual. No obstant això, a pesar de la censura i l’aspiració a un control absolut de la producció cultural, no va hi va deixar d’haver artistes que aïlladament o en grup van intentar mantindre o reinventar aquell esperit innovador.

La dècada dels cinquanta suposarà la progressiva tolerància de l’Estat amb formes i pràctiques artístiques més experimentals. L’abstracció eixirà triomfant d’un debat intens, en l’àmbit artístic, sobre el seu sentit i les seues possibilitats. Paradoxalment, l’art sacre es constituí en una de les portes d’obertura cap a formes més contemporànies. L’art d’avantguarda, en paral·lel a la intensificació de les relacions diplomàtiques amb els EUA en el context de la Guerra Freda, va començar a usar-se —igual que allí es va fer— per a promocionar una imatge d’obertura i llibertat.

Desterraments

El triomf del nazisme a Alemanya va produir una greu suspensió de les llibertats, la persecució de totes les formes culturals i artístiques que no foren afins al Tercer Reich, i l’exili forçat de nombrosos creadors i intel·lectuals. En 1939 les tropes alemanyes envaeixen Polònia, en 1941 Alemanya ja havia ocupat la pràctica totalitat d’Europa. A mesura que avançava l’ocupació nazi, multitud d’artistes iniciaren una llarga fugida. A Espanya, la derrota republicana va suposar l’èxode massiu de grans personalitats de l’art i la cultura. Igual que en els anys vint i trenta, l’art d’avantguarda s’havia nodrit de l’emigració espanyola a París, ara aquesta emigració forçada, viscuda entre la nostàlgia, l’esperança i l’adaptació, enriquirà els nombrosos territoris d’acollida. Així, l’exili espanyol a Mèxic o l’europeu als EUA seran fonamentals per a la renovació artística.

Com qui espera l’alba

Després de la II Guerra Mundial s’estableix un nou ordre geopolític, Europa ja no és el centre econòmic ni cultural. A una banda i a l’altra de l’Atlàntic, l’experiència de la guerra i la sensació del fracàs d’unes tradicions culturals que es van mostrar impotents per a parar la barbàrie —o que fins i tot la van acompanyar— produeix la necessitat d’una profunda renovació tant de les fonts, com dels mitjans, dels materials i de les pràctiques artístiques. S’imposa la sensació que calia recomençar, que tot l’anterior encarnava un fracàs. Es recorre llavors a l’espontaneïtat o a la irracionalitat, a l’exploració de límits de la raó o del coneixement, a allò purament visual enfront d’allò narratiu, a la llibertat individual, a la subjectivitat, a l’empremta, la ferida o la fractura sobre el llenç o la matèria. Es tracta d’un esforç per desaprendre i començar novament. L’art, cada vegada més, es pensa a si mateix. L’art converteix l’art en el seu propi tema.

A càrrec Juan José Lahuerta, comissari

Col·leccióConversesIVAM Centre Julio González

Juan José Lahuerta, comissari de la mostra, i Núria Enguita, directora de l’IVAM, ens conviden a la presentació de “SER ARTISTA. Julio González”, una revisió del fons Julio González de la Col·lecció de l’IVAM, que pretén llançar nova llum sobre el treball d’aquest gran artista, allunyant-lo d’uns certs mites sobre la seva vida i la seva obra que han perviscut des de mitjan segle passat.

Aquesta nova presentació de l’obra de Julio González es basa en un estudi de la col·lecció sense el prejudici de la història operativa: oblidant a González per a descobrir la seva complexitat, com a obra i com a col·lecció. Considerant per igual totes les «etapes», totes les «temàtiques» i totes les «arts», en els contextos que ens donen els extraordinaris materials d’arxiu (documents, fotografies, etc.) i la història pròpia de la seva(s) època(s).

Juan José Lahuerta és professor d’Història de l’Art a l’Escola d’Arquitectura de Barcelona i director de la Càtedra Gaudí. Ha ensenyat en universitats com el IUAV de Venècia o Nova York University, entre altres. Ha estat Cap de Col·leccions del Museu Nacional d’Art de Catalunya i “sènior curator” del Museu Picasso de Barcelona. Ha publicat llibres sobre art i arquitectura com, per exemple, 1927. La abstracción necesaria (1989); Antoni Gaudí, 1852-1926. Architettura, ideologia e politica (1992); Le Corbusier. Espagne. Carnets (2001); Estudios antiguos (2009); Humaredas. Arquitectura, ornamentación y medios impresos (2010); Religious Painting. Picasso and Max Von Moos (2015); Marginalia. Aby Warburg, Carl Einstein (2015); Photography or Life: Popular Mies (2015); On Loos, Ornament, and Crime (2015); Antoni Gaudí. Ornament, Fire, and Ashes (2016); Arte en la época del infierno (2021); i el catàleg de l’exposició celebrada en l’MNAC de Barcelona i el Musée d’Orsay de París, Gaudí (2022). Es membre del consell científic de Casabella i fundador i director de l’editorial Mudito&Co.

Relacionats

Ser artista. Julio González

28 oct. 2022 – 12 gen. 2025
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González