Grup de visites i aprenentatges a través de les exposicions de l'IVAM

Centres educatiusMediacióIVAM AlcoiTerritori

Els grans de l’IVAM és un grup estable de visitants sènior (majors de 55 anys) interessats a ampliar coneixements sobre història de l’art contemporani, creació artística i museus amb ganes de continuar creixent i compartint coneixements i sabers propis.

L’objectiu del projecte principal és la creació d’un grup resident d’adults articulats entorn d’un projecte de mediació, oferint el museu com a lloc relacional on compartir experiències i on adquirir noves gràcies a un exercici d’escolta i de contemplació, de transmissió i qüestionament constant.

La programació expositiva de l’IVAM i el propi espai del museu són el detonant de vivències i formacions mútues durant tot el projecte gràcies a un acompanyament de l’equip de mediació del museu. Durant el projecte es realitzen visites mediades a les exposicions vigents de l’IVAM Centre Julio González, IVAM Alcoi i IVAM al territori, sent la programació expositiva l’excusa i punt d’arrancada de l’articulació d’un espai de sabers compartits.

Dates:
27 setembre 2022
4, 18 i 25 octubre 2022
8, 15, 22 i 29 novembre 2022
13 i 20 desembre 2022

Confluències. Intervencions artístiques als pobles de la Ruta 99

ConfluènciesVisitesTerritori

Us proposem connectar amb el paisatge del Parc Natural de la Serra d’Espadà a partir de les intervencions artístiques desenvolupades per Bleda i Rosa a Torralba del Pinar i Pavías i Carlos Izquierdo a Higueras, en el marc de Confluències, programa que es desenvolupa dins de la línia d’acció de l’IVAM al territori.

Des de setembre de 2021 fins a abril del 2022, els pobles més xicotets de la comarca de l’Alt Millars i Alt Palància han acollit a una selecció d’artistes que, després de períodes d’estades i mitjançant l’escolta activa en aquests contextos, han realitzat intervencions específiques en cada localitat.

Res Communis és l’obra que Bleda i Rosa han plantejat per a connectar simbòlicament Torralba del Pinal i Pavías, dos xicotets municipis confrontants que, fins i tot compartint el mateix paisatge en ple cor de la Serra d’Espadà, pertanyen a comarques diferents –Alt Millars i Alt Palància, respectivament–. Plantejada en principi com una intervenció efímera en el paisatge –amb la instal·lació d’una porteria en cada localitat–, Res Communis ha anat mutant durant el procés fins a convertir-se en una sèrie d’imatges fotogràfiques connectades directament amb la sèrie que va ser punt de partida per als artistes, Campos de Fútbol.

Higueras, espacio sonoro és la proposta de Carlos Izquierdo per a faciliar experiències pròpies d’escolta atenta en el paisatge sonor de Huigueras, materialitzat en dues accions: una primera anomenada a l’escolta activa i conscient dels sons que ens emboliquen i, des d’ací, iniciar un passeig sonor pel municipi i el seu entorn més pròxim amb el qual recopilar el nostre propi arxiu d’escoltes.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a Alt Millars

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a l’Alt Palància

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

‘Art en una terra erma, 1939-1959’ reuneix 150 obres de la Col·lecció de l’IVAM d’artistes com Josef Albers, Alfaro, Chillida, Dubuffet, Lucio Fontana, Juana Francés, Julio González, Lee Krasner, Millares, Miró, Josep Renau o Antoni Tàpies

Nota de premsaTerritori

NdP Art en una terra erma, 1939-1959

La directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) i co-comissària de la mostra, Nuria Enguita, juntament amb el delegat territorial de l’Institut Valencià de Cultura (IVC) a les comarques de Castelló, Alfonso Ribes, han presentat l’exposició ‘Art en una terra erma, 1939-1959’, que s’inaugura el dijous 19 de maig al Museu de Belles Arts de Castelló.

La mostra, co-comissariada per Teresa Millet i Nacho París, reuneix al voltant de 150 obres pertanyents, majoritàriament, a la col·lecció de l’IVAM, d’artistes com Josef Albers, Andreu Alfaro, Joan Brossa, Eduardo Chillida, Jean Dubuffet, Marcel Duchamp, Lucio Fontana, Juana Francés, Julio González, Lee Krasner, Pierre Soulages, Manolo Millares, Joan Miró, Barnett Newman, Josep Renau, Eusebio Sempere o Antoni Tàpies, i una mirada fotogràfica al voltant de la reconstrucció de la vida quotidiana a partir de les imatges de Català Roca, de Miguel o els germans Mayo.

La directora de l’IVAM ha destacat que l’exposició “pretén acostar-se a la diversitat de maneres de fer que va produir un context històric determinant: els finals de la Guerra Civil i de la Segona Guerra Mundial”. Mentre que a Espanya s’imposava una dictadura, a Europa les tiranies feixistes eren derrotades. “Són escenaris radicalment diferents, però en els dos s’ha d’edificar sobre una terra erma; en el dolor, entre les ruïnes ètiques i materials que la destrucció d’una guerra produeix; i en condicions vitals extremes: en l’exili, en l’emigració, en la repressió”, ha assenyalat fent referència al títol de l’exposició.

El delegat territorial de l’IVC a Castelló, Alfonso Ribes, ha valorat “la importància de rebre una exposició de l’IVAM d’aquestes característiques” i ha afegit que “continuarem col·laborant i treballant per a portar més projectes a les nostres comarques d’aquesta institució fonamental en la història de l’art modern del territori valencià”. Ribes ha recordat que l’obertura de l’exposició de l’IVAM és una de les activitats més destacades del DIMCAS, el Dia Internacional dels Museus de Castelló, que es commemora durant tota la setmana.

L’exposició, que es podrà visitar fins al 4 de setembre, està dividida en tres espais contigus. ‘Verdor en la nostra terra àrida’ està dedicat a l’art produït durant el primer franquisme dins de les fronteres del territori nacional. La cultura falangista i el nacionalcatolicisme van proposar un retorn a formes acadèmiques vinculades més a la formació de l’‘esperit nacional’ que a la lliure expressió individual. No obstant això, a pesar de la censura, no va deixar d’haver-hi artistes que van intentar mantindre o reinventar aquell esperit innovador.

La segona sala, ‘Desterraments’, reuneix treballs realitzats per artistes expatriats, en situació d’exili, emigració o fugida. “La guerra va ocórrer dramàticament en els territoris i els cossos, però també en les imatges i les paraules, en els cartells, en les pel·lícules, en la pintura, en la poesia i la novel·la. Igual que la paraula impresa va ser camp de batalla, també va ser territori d’acollida per als desterrats”, ha comentat Nacho París.

Finalment, ‘Com qui espera l’alba’ mostra l’art produït a Europa i els EUA després de la traumàtica experiència de la guerra. A una banda i l’altra de l’Atlàntic s’imposa la sensació que calia recomençar, que el que era anterior encarnava un fracàs. “Es recorre llavors a l’espontaneïtat o a l’irracional, a l’exploració de límits de la raó o del coneixement. Es tracta d’un esforç per desaprendre i començar novament”, ha explicat Teresa Millet.

La directora de l’IVAM ha conclòs la presentació recordant que “estem vivint una nova guerra a Europa, veiem amb estupefacció les imatges de ciutats bombardejades i de la fugida massiva de persones. I ens preguntem si hem deixat de veure els fantasmes d’un passat que proposaven un futur de dominació violent, trist i alié, i fins i tot si hem oblidat els desitjos i els somnis de pau i igualtat que el van combatre”.

Galeria

L’exposició, amb obres pertanyents a les avantguardes del segle XX, s’emmarca en el conveni de col·laboració firmat entre els dos museus

Nota de premsaTerritori

NdP Context Avantguardes

El regidor de Cultura de l’Ajuntament d’Alacant, Antonio Manresa, i la directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Nuria Enguita, han presentat hui als mitjans al Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA) ‘Context Avantguardes’, un projecte de diàleg entre la col·lecció de l’IVAM i la Col·lecció Art Segle XX del MACA.

“És una satisfacció plasmar la col·laboració entre el MACA i l’IVAM amb l’exposició de les obres de Joaquín Torres-García, que complementen a la perfecció la Col·lecció Art Segle XX”, ha subratllat el regidor de Cultura sobre l’acord firmat entre les dues institucions museístiques al desembre de 2021. “La nostra col·laboració i treball conjunt continuarà sent part del dia a dia del museu, en considerar imprescindible la unió entre institucions per a oferir als ciutadans unes propostes de qualitat”, ha recordat.

“Gràcies a aquest acord, tres obres de l’artista uruguaià Joaquín Torres-García de la Col·lecció de l’IVAM es podran veure a Alacant juntament amb els seus contemporanis Julio González, Pablo Gargallo, Pablo Picasso, Braque o Juan Gris. Es tracta de tres peces: la pintura ‘Composición’ (1932), la fusta gravada ‘Constructivi grafismo’ (1932), així com la pintura sobre cartó ‘Masque noir’ (1928) que va crear uns anys abans”, ha explicat la directora de l’IVAM.

Les obres de Torres-García, en diàleg amb les obres de la Col·lecció Art Segle XX, “permetran noves lectures sobre els principis de tradició, construcció i universalitat que sostenen el treball d’aquest artista”, en paraules d’Enguita.

La Col·lecció Art Segle XX, donada per Eusebio Sempere, és el pilar del Museu d’Art Contemporani d’Alacant. Està composta per 177 peces entre escultures, pintures, dibuixos i obra gràfica, datades entre els anys vint fins als primers huitanta i és el fruit d’una rigorosíssima labor de selecció i adquisició d’obres dels més grans artistes de la modernitat i les avantguardes del passat segle. L’IVAM, per la seua banda, té una de les col·leccions més singulars d’Espanya del període històric de les avantguardes (1914-1945).

“Volem que els projectes de l’IVAM sobrepassen les fronteres físiques, que el museu supere els límits espacials del seu edifici per a incloure’s en l’esfera del social, escoltant i responent a les necessitats concretes dels ciutadans”, ha conclòs Nuria Enguita.

Galeria

Retransmisió en directe des del Parc Natural de l'Albufera

MúsicaPresentes DensosTerritori

El Cor de l’Alba és el cant matutí dels ocells en començar un nou dia. Depenent de l’espècie, el lloc, i les condicions meteorològiques, el Cor de l’Alba pot variar l’hora del seu començament (encara que siga quasi sempre de matinada, abans de començar el dia) i el seu to, i depenent de l’època de l’any se sol mesclar amb altres anomenades ornitofóniques.
El International Dawn Chorus Day se celebra anualment el primer diumenge de maig. Aqueix dia, diferents persones i col·lectius matinen (o vetlen), i es concentren en una localitat adequada per a donar la benvinguda al Cor de l’Alba. La tradició es remunta a 1984. Des de llavors, s’ha celebrat tots els anys en multitud de localitats a tot el món.
Des de 2014, el col·lectiu internacional SoundCamp organitza l’esdeveniment Reveil, que consisteix a celebrar el Dia Internacional del Cor del Començar el dia realitzant una retransmissió en xarxa de sons del Cor de l’Alba de tot el planeta. És una retransmissió que sol durar una mica més de 24 hores, seguint el gir del planeta, franja horària per franja horària, com una ona sonora que recorre tot el globus.
En l’edició de 2022, l’IVAM se suma a aquesta iniciativa en el marc del cicle Presents densos, i emetrà en directe el cor matutí dels ocells que habiten El Parc Natural de l’Albufera. El lloc on establirem el nostre soundcamp serà la Torre del Tancat de Mília. El stream es podrà escoltar entre les 5h i les 6h del matí a través del següent enllaç:

ConvocatòriaTerritori

Convocatòria

  • Dimarts, 12 d’abril de 2022
  • 12.00 hores fotografies dels artistes en la façana de l’IVAM
  • 12.10 hores roda de premsa a l’Auditori Carmen Alborch
  • IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

La directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Nuria Enguita; la directora Adjunta de l’IVAM, Sonia Martínez; la coordinadora del programa, Eva Bravo; i els artistes participants: Bleda i Rosa, Carlos Izquierdo, Sandra Mar i Pilar Beltrán (presencialment) juntament amb Luce i Makea tu vida (en línia), presentaran als mitjans el projecte Confluències. Intervencions artístiques als pobles de la Ruta 99.

El programa, que s’emmarca en la línia IVAM al territori, consisteix en la realització d’intervencions artístiques en els 24 pobles menys habitats de la Comunitat Valenciana. Les accions van començar en 2021 a la comarca de l’Alt Millars i continuaran desenvolupant-se en altres sis municipis de la província de Castelló, aquesta vegada en l’Alt Palància.

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a l’Alt Palància

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a Alt Millars

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Museu d'Art Contemporani d'Alacant MACA

Col·leccióExposicióTerritori

Els finals de la Guerra Civil Espanyola i de la Segona Guerra Mundial proposen mons antagònics, escenaris radicalment diferents, però tots dos han d’edificar-se sobre una terra erma; en el dolor, en les ruïnes i els enderrocs materials i ètics que produeix la destrucció absoluta de la guerra. I ho fa en condicions vitals complexes: en l’exili, en l’emigració, en la repressió.

Les dues postguerres van suposar una cesura radical per a la història de la cultura. A l’Espanya de la dictadura, el projecte estètic imaginat des de la Falange tractarà de reduir la cultura a propaganda d’estat, trencar amb els experimentalismes de les avantguardes i retornar a un cert academicisme articulat des de la idea d’allò nacional i allò catòlic. Als anys cinquanta la necessitat de legitimació internacional del Règim buscarà continuar instrumentalitzant la cultura, però des d’un acostament a llenguatges més contemporanis. Això sí, sense perdre les essències d’«allò espanyol i allò catòlic». A la resta del món, abatut després de la guerra i els seus espants, la ruptura amb les avantguardes anteriors vindrà de la inquietant pregunta sobre la relació entre civilització i barbàrie. En tots dos casos els totalitarismes, la violència o la misèria cultural van obligar nombrosos artistes a emigrar, a exiliar-se, i a treballar a la intempèrie. Però el seu viatge va enriquir singularment aquells territoris que els van acollir.

Constituïda fonamentalment per obres pertanyents a la col·lecció de l’IVAM, aquesta exposició assaja una lectura en la qual més que les diferències d’estil es contemplen les continuïtats, les semblances, els ressons mutus, l’esforç compartit, quan la trama dels esdeveniments històrics és tal que resulta absolutament determinant en les decisions poètiques, discursives, formals o estilístiques; en la mirada i el pensament de la humanitat sobre si mateixa. Art en una terra erma, 1939–1959 inclou obres de: Albers, Alfaro, Appel, Brossa, Buch, Buñuel, Chillida, Dubuffet, Duchamp, Ferrant, Fontana, Francés, Gil, Julio González, Gorky, Gottlieb, Gumbau, Krasner, Lucebert, Soulages, Masson, Michaux, Millares, Miró, Newman, Oteiza, Palazuelo, Pascual de Lara, Renau, Matilde Salvador, Saura, Sempere, Tàpies, Reinhardt, Val del Omar… i una mirada fotogràfica al voltant de la reconstrucció de la vida quotidiana a partir de les imatges de Catalá Roca, de Miguel o Los Hermanos Mayo.

Videos

Projecte de creació i mediació al medi rural

ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES. Intervencions artístiques al medi rural segueix el procés d’activacions artístiques als municipis menys poblats, dins de la línia d’acció de l’IVAM al territori. Després de les realitzades als sis primers pobles –a la comarca de l’Alt Millars–, el projecte va continuar desenvolupant-se en sis municipis més de la província de Castelló, aquesta vegada pertanyents a la Mancomunitat de l’Alt Palància.

Les accions dutes a terme per l’equip d’artistes durant el procés persegueixen establir vincles amb els municipis i les persones que hi habiten. A través del diàleg, l’escolta atenta i l’aprenentatge compartit, les intervencions resultants intenten connectar l’art contemporani amb llocs no habituats a aquests llenguatges, convertint-se en activador de nous imaginaris i reclam de visita i descobriment.

La selecció d’artistes que han desenvolupat les seves residències en aquestes sis poblacions inclou persones que ja formaven part de Confluències a l’Alt Millars –com en el cas de Luce, Carlos Izquierdo, Sandra Mar o Bleda i Rosa–; però també ha incorporat les noves mirades de Makea Tu Vida o Pilar Beltrán.
D’aquesta manera, als pobles de la Mancomunitat de l’Alt Palància han realitzat les propostes:

  • LUCE a Fuente la Reina. intervé la torre elèctrica situada a l’entrada del poble mitjançant la tipografia i el text, transformant-la en element emissor de missatges relacionats amb el que passa al lloc.
  • Carlos Izquierdo a Higueras ens convida a posar atenció als sons que ens envolten i compilar un arxiu d’escoltes mitjançant accions i llocs suggerits després de la vostra estada.
  • Sandra Mar a Matet ha escrit, sobre huit peces ceràmiques que han distribuït pels carrers de la població, els fragments d’un relat generat a partir de la memòria recuperada.
  • Bleda i Rosa a Pavias van plantejar una intervenció efímera en el paisatge que connectava aquest municipi amb el veí Torralba del Pinar, desplegant una reflexió entorn del territori, allò comú i allò compartit.
  • El col·lectiu Makea Tu Vida a Sacañet ha col·locat una gran biga de fusta reutilitzada al costat de l’entrada de la cova del poble, i aconsegueix crear un equilibri harmònic entre la visibilitat i la seua integració amb l’entorn natural.
  • Pilar Beltrán a Villanueva de Viver ha anat teixint una narració coral materialitzada en objectes i imatges realitzats a partir del que ha escoltat i vist durant la seua estada a la població.

*Les vint-i-quatre localitats on es desenvolupa el programa de Confluències són els pobles de la Ruta 99, fruit de la invitació rebuda per l’IVAM de la Generalitat Valenciana per col·laborar en aquesta iniciativa. A més dels pobles de la fase de l’Alt Palància, la resta de municipis que conformen la ruta i on Confluències proposa el seu programa d’intervenció són: a la província de Castelló, Espadilla, Torrechiva, Vallat, Torralba del Pinar, Villamalur, Fonts d’Ayódar (Alt Millars) Vallibona, Herbés, Palanques, Villores i Castell de Cabres (Els Ports); Sempere, Carrícola i la Pobla de Sant Miquel a la província de València; i Benillup, Benimassot, Famorca i Tollos (El Comptat), a la d’Alacant.

Videos

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a Alt Millars

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a la província de València

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Luce, Bleda y Rosa, Carlos Izquierdo, Sandra Mar, Laura Palau i el col·lectiu Fent Estudi són els artistes seleccionats en la primera fase

Nota de premsaTerritori

El dissabte 19 de febrer els creadors preparen presentacions amb els veïns en els municipis de Torrechiva, Espadilla i Villamalur.

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta un projecte d’intervencions artístiques en els 24 pobles menys habitats de la Comunitat Valenciana, dins de la línia d’acció ‘L’IVAM al territori’. Els artistes participants desenvoluparan una obra específica per a cada una de les localitats, fruit de residències en els municipis que formen part de la Ruta 99, amb l’objectiu de reflexionar sobre qüestions com la perifèria, la importància dels processos, d’habitar i de la memòria.

‘Confluències. Intervencions artístiques als pobles de la Ruta 99’ és un programa que s’estén al llarg de dos anys i que comença a la comarca de l’Alt Millars, pertanyent a la província de Castelló. Els creadors seleccionats en aquesta primera fase són Luce, Bleda y Rosa, Carlos Izquierdo, Sandra Mar, Laura Palau i el col·lectiu Fent Estudi, que duran a terme les seues intervencions a Espadilla, Fuentes de Ayódar, Torralba del Pinar, Torrechiva, Vallat i Villamalur.

“Els projectes són el resultat d’un procés de contacte amb el territori”, ha destacat la directora adjunta de l’IVAM, Sonia Martínez. “És important assenyalar el caràcter d’experimentació i aprenentatge compartit de cada intervenció. Ha sigut tan important el que ha ocorregut en aquests mesos d’intercanvi com les peces que s’hi podran veure a partir d’aquest cap de setmana”.

Actualment, 180 municipis de la Comunitat Valenciana es troben en risc de despoblació. Concretament, a la província de Castelló el 60 % d’aquests pobles no arriben als 200 habitants. La comarca de l’Alt Millars és una de les de menys densitat de població i més urgència demogràfica de la regió.

La coordinadora del programa, Eva Bravo, ha assenyalat que “l’acollida dels artistes i les seues propostes en els pobles ha sigut molt enriquidora”. Sobre les intervencions artístiques subratlla que “més que una finalitat en si mateixes, pretenen ser el punt de partida amb el qual activar futures accions i confluències”.

El treball que proposa Luce (València, 1989) a Espadilla són quatre iniciatives amb què l’artista reflexiona sobre el municipi, els seus habitants estables i els visitants esporàdics, als quals desitja conscienciar sobre la importància del medi.

María Bleda (Castelló, 1969) i José María Rosa (Albacete, 1970), guanyadors del Premi Nacional de Fotografia 2008, proposen instal·lar dues porteries de futbol efímeres amb la finalitat de connectar simbòlicament dos xicotets municipis contigus, Torralba del Pinar i Pavías. Aquestes escultures, encara en procés, estan situades en plena naturalesa i distanciades per l’orografia per a remarcar la impossibilitat per a la pràctica del joc, alhora que despleguen una reflexió entorn del paisatge, del que és comú i del que és compartit.

El compositor i artista sonor Carlos Izquierdo (Alacant, 1982) desenvolupa en ‘Cauce Aural’ una peça d’estil radiofònic que evoca sensacions entorn de la identificació amb el poble de Fuentes de Ayódar i la importància de salvaguardar el seu patrimoni natural.

‘Un tesoro’ és el títol que engloba les tres intervencions que ha generat Sandra Mar (València, 1995) després de la seua estada a Torrechiva. Amb aquestes estableix un recorregut pels exteriors i interiors de la localitat a través de les seues peces ceràmiques ‘Calle de la Iglesia 5’, ‘Un tesoro’ i ‘Me dices esas cosas y yo en este páramo’.

‘Tres arbres i tretze fruites’ és la peça de Laura Palau (Benlloc, 1993) en la qual els arbres fruiters es converteixen en objectes artístics en empeltar esqueixos de diverses espècies. Dels tres arbres empeltats s’obtenen tretze varietats de fruita que ens parlen de sabers i hàbits tradicionals de la població de Vallat.

Finalment, la intervenció de Fent Estudi a Villamalur es materialitza en una engrunsadora que s’ha instal·lat en una de les eres del poble. Aquest col·lectiu artístic utilitza i interpreta l’engrunsadora com a element simbòlic que ens remet a la infància i al pas del temps. En activar-la amb el nostre impuls, el seu balanceig ens permet admirar les meravelloses vistes del seu entorn.

Els sis projectes artístics són fruit de les conversacions i trobades amb els veïns dels municipis, en una mena d’assemblea oberta. En les següents fases del projecte estan previstes noves actuacions en les localitats d’Higueras, Pavías, Matet, Sacañet, Fuente la Reina, Vallibona, Herbers, Palanques, Villores i Castell de Cabres, a la província de Castelló; Sempere, Carrícola i Puebla de San Miguel, a la província de València, i Benillup, Benimassot, Famorca i Tollos a la d’Alacant.

Galeria

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a Alt Millars

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Projecte de creació i mediació artística al medi rural

ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES. Intervencions artístiques al medi rural és un projecte d’activacions artístiques als pobles més petits de la Comunitat Valenciana*, dins la línia d’acció de l’IVAM al territori. Una línia que pretén obrir, desplaçar i descentralitzar el museu més enllà de l’espai físic de la seu principal, en diàleg amb altres contextos i institucions.

El programa de residències, intervencions i mediació artística es va iniciar el setembre de 2021 a la comarca de l’Alt Millars, una de les de menor densitat de població i més urgència demogràfica de la Comunitat Valenciana. Sis artistes hi van visitar diversos municipis tant individualment com grupalment, i van estar parlant amb el veïnatge, van escoltar l’entorn i van presentar les seues propostes artístiques a la població, en una mena d’assemblea oberta. Després d’aquests processos d’intercanvi i diàleg amb els diferents contextos, les artistes i els artistes van realitzar intervencions específiques per a cada localitat.

Confluències a l’Alt Millars comprèn la selecció d’artistes i poblacions següent:

  • LUCE a Espadilla ha realitzat quantre intervencions localitzades a diferents parts del poble amb les quals pretén reflexionar sobre el municipi i els seus habitants, així com conscienciar de la seua singularitat els visitants.
  • Carlos Izquierdo a Fuentes de Ayódar ha generat una peça sonora de tall radiofònic que evoca sensacions entorn de la identificació amb aquest territori i en què destaca la importància de protegir el seu patrimoni natural.
  • Bleda i Rosa a Torralba del Pinar van realitzar una intervenció efímera al paisatge amb la finalitat de connectar simbòlicament aquest municipi amb el veí de Pavías.
  • Sandra Mar a Torrechiva, a través de les seues peces ceràmiques, ens convida a recórrer els exteriors i interiors de la localitat i descobrir-ne els llocs i les persones que els habiten.
  • Laura Palau a Vallat converteix tres arbres fruiters en objectes artístics gràcies a la tècnica dels esqueixos i, amb això, ens parla dels sabers, llavors i hàbits tradicionals de la població i el seu territori.
  • El col·lectiu Fent Estudi a Villamalur fa una interpretació del gronxador com a element simbòlic que ens remet a la infància i al pas del temps. En activar-lo amb el nostre impuls, el seu balanceig ens permet admirar les meravelloses vistes del seu entorn.

*Les vint-i-quatre localitats on es desenvolupa el programa de Confluències són els pobles de l’anomenada Ruta 99, i les seues intervencions són fruit de la invitació realitzada per la Generalitat Valenciana a l’IVAM per prendre part en aquesta iniciativa. A més dels pobles de la fase de l’Alt Millars, la resta de municipis que conformen la ruta i on Confluències proposa el seu programa d’intervenció són, a la província de Castelló: Font la Reina, Vilanova de Viver, Matet, Sacanyet, Higueres i Pavies (Mancomunitat Alt Palància) Vallibona, Herbés, Palanques, Villores i Castell de Cabres (Els Ports); Sempere, Carrícola i la Pobla de Sant Miquel a la província de València; i Benillup, Benimassot, Famorca i Tollos (El Comptat), a la d’Alacant.

Videos

Relacionats

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a l’Alt Palància

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques a la província de València

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en el medi rural

01 jun. 2021 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

‘Cualladó. Fragments del paisatge humà’ reuneix obres de les sèries de l’artista Gabriel Cualladó ambientades a l’Albufera, París o la Safor

Nota de premsaTerritori

Es podrà visitar al Museu Antonio Ferri de Bocairent fins a l’1 de maig

NdP Cualladó. Fragments del paisatge humà

Cultura de la Generalitat conclou la seua programació especial a Bocairent com a capital cultural valenciana amb l’exposició ‘Cualladó. Fragments del paisatge humà’, dels fons de l’IVAM, que reuneix prop de 90 obres de Gabriel Cualladó, un dels pioners del moviment de renovació de la fotografia espanyola de la segona meitat del s. XX i Premi Nacional de Fotografia en 1994.

L’alcalde de Bocairent, Xavier Molina; la directora de l’IVAM, Nuria Enguita, i la comissària de la mostra, Sandra Moros, han presentat aquesta mostra d’instantànies produïdes per Cualladó des dels seus inicis, en els anys cinquanta, fins als últims projectes arrelats al territori valencià, com ara ‘L’Albufera. Visió tangencial’ o el de ‘Gandia i la Safor’.

Cal recordar que Cultura de la Generalitat finalitza aquest primer tram d’una col·laboració molt fructífera amb una exposició d’un artista valencià eixida directament de la prestigiosa col·lecció del nostre museu de referència d’art contemporani, l’IVAM. Una aposta per traslladar a Bocairent fons de la nostra col·lecció amb l’objectiu clar que les obres de l’IVAM viatgen, vertebren culturalment el nostre territori i amplien el seu abast de mediació artística.

Nuria Enguita ha destacat que “Gabriel Cualladó sempre ha tingut una significació especial per a l’IVAM, que compta amb més de 500 fotografies d’aquest creador entre els seus fons, fruit de diverses adquisicions i donacions. Cualladó ha sigut un pilar fonamental des de la fundació del museu en 1989, no només per la seua importància com a renovador de la fotografia espanyola dels anys cinquanta, sinó també perquè l’IVAM va ser objecte d’una generosa donació de fotografies per part del mateix artista i depositari de la seua col·lecció particular, composta per noms icònics com Diane Arbus o August Sander”.

La selecció d’obres està organitzada en fragments o sèries temàtiques i, segons la directora de l’IVAM, “com a novetat, hem inclòs no només les fotografies que van formar part dels projectes que va realitzar Cualladó, sinó també els descarts, les imatges que van quedar fora en el seu compendi final. D’aquesta manera, podem conéixer els processos de treball de l’artista i els seus criteris de selecció”.

L’exposició comença amb una primera sala on destaca la fotografia ‘Gitaneta’ (1978). “Era la favorita de Cualladó i un exemple del que significa el retrat per a aquest artista”, ha detallat la comissària Sandra Moros, i ha afegit: “No buscava temes ni persones rellevants, sinó escenes senzilles amb amics, familiars i persones anònimes, sense artificis, per a captar els instants de la vida quotidiana”.

La primera planta reuneix tres de les sèries en què va estar treballant durant anys. Es tracta de ‘Real Societat Fotogràfica’, ‘Cerveseria alemanya’ i ‘París’, en què es mostren algunes de les seues fotografies més abstractes amb jocs de simetries i elements referencials i metalingüístics, com la imatge del pòster d’una fotografia de Dorothea Lange, considerada entre les més famoses de la fotografia documental americana dels anys trenta.

L’última part està dedicada a fotografies que Cualladó va fer al territori valencià. Algunes de les quals són projectes encarregats, com ara ‘L’Albufera. Visió tangencial’ (1985), inclòs en les II Jornades Fotogràfiques a València, o ‘Paisatges de Joanot Martorell. Gandia i la Safor’ (1990). Els dos projectes estan formats per 10 fotografies cada u. L’exposició també s’acompanya per primera vegada de material documental que contextualitza i amplia la rellevància i la funció de l’obra d’aquest fotògraf valencià. “La mostra ha sigut possible gràcies al treball d’investigació, manteniment i catalogació dels fons de Gabriel Cualladó que ha dut a terme l’IVAM”, ha explicat Nuria Enguita.

Galeria

Relacionats

Cualladó

21 gen. 2022 – 01 mai. 2022
Col·leccióTerritori
AltresSeminarisVisitesTerritori

En el seu últim llibre, Seguir con el problema, Donna J. Haraway es refereix a l’època contemporània com a un «present dens». És dens, problemàtic, perquè la situació en la qual ens trobem «tots els éssers sobre la Terra» és, a més de delicada, complexa. En cada regió del planeta trobem situacions de mal ecològic en el qual estan implicats molts i diversos agents, que no comparteixen necessàriament un diagnòstic, una posició, un desig o una proposta d’acció envers elles. Com Haraway ens adverteix, és difícil llavors arribar a una solució que resolga el problema, que repare el mal i que alhora pose d’acord a tots els agents involucrats. Seria massa «innocent» per part nostra aspirar a una solució d’aquest tipus, de caràcter definitiu. Haraway ens convida, en canvi, a tornar-nos capaços de donar una resposta responsable i tal vegada parcial als desafiaments i els horrors de l’Antropocè.

Aquest cicle vol recollir aquesta invitació. El seu modest propòsit és que generem un espai en el qual puguem compartir algunes eines per a posar en pràctica la nostra responsabilitat (response-ability). O com diria Anna Tsing, per a aprendre «les arts de viure en un planeta ferit».

El cicle partirà de la situació d’emergència ecològica de l’Albufera de València. En la 2a edició pararem atenció, en particular, als ocells que viuen temporal o permanentment al Parc Natural.

El programa d’activitats d’aquesta edició se cenyeix, llavors, al que ens exigeixen aquests animals. És un programa orientat a l’escolta, que ens convida a escoltar uns éssers que de fet es mostren més amb el seu cant que amb la seua presència. Al llarg del cicle, realitzarem tres jornades d’observació d’ocells, que disposarem en les diferents estacions de l’any; veurem què succeeix amb les seues rutes i corredors migratoris; obtindrem registres sonors i gravarem un «cor de l’alba» durant una de les albes de la pròxima primavera; i aprendrem a rastrejar a les diferents colònies del parc per a conéixer els seus hàbits i poder conviure al costat d’elles amb amabilitat. Les activitats estan coordinades pels treballadors del Parc Natural o per artistes com María Jerez, Kamen Nedev, María del Castillo o Edu Comelles.

Comissariat i coordinat per Miguel Ángel Martínez.

Amb la col·laboració de SEO-Birdlife i Acció Ecologista AGRÓ.

INSCRIPCIONS: aforament complet