SeminarisIVAM Centre Julio González

Inscripció oberta!
Per a formalitzar-la, envia un correu a actividades@ivam.es

  • Assistents al congrés: 30 euros
  • Estudiants (prèvia acreditació): 15 euros
  • Amics de l’IVAM: gratuït
  • Comunicacions acceptades: gratuït

L’IVAM expedirà certificats d’assistència i/o comunicació als participants del congrés que hagen assistit a un 80% de les sessions. Les confèrencies impartides en anglés i francés es realitzaran amb traducció simultània.

 

22 – 23 SETEMBRE 2017

A l’actualitat no es pot obviar que el Mediterrani és un factor comú determinant en la construcció de la identitat dels territoris que el delimiten. Aquest espai límit ha estat construït en els imaginaris culturals, marcats per l’esdevenir de la història i els esdeveniments socioculturals. Els moments presents ens empenyen a preguntar-nos per la visió actual que existeix al voltant del Mediterrani i com aquesta està canviant d’acord amb les diferents condicions sociopolítiques.

El congrés Imaginar el Mediterrani sorgeix amb l’objectiu de conèixer, construir i desenvolupar noves narracions i relacions entorn al context sociopolític i artístic del Mediterrani al segle XXI, sempre tenint present els temps passats. Per aquest motiu, es planteja un aprofundiment als diferents àmbits que composen aquest espai cultural i artístic a partir de la presència de diferents perfils de l’àmbit teòric i artístic provinents de diverses geografies.

El contingut s’articularà al voltant de conferenciants convidats i comunicacions seleccionades a través d’una convocatòria internacional, que permeten mostrar la pluralitat d’identitats i posicionaments actius. La finalitat principal d’aquest congrés és plantejar un espai de debat i intercanvi de coneixements i experiències per potenciar xarxes de comunicació en el context del Mediterrani.

PROGRAMA

Divendres 22 de setembre

10:00 h.- Presentació del Congrés a càrrec del Conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport i el Director de l’IVAM.

10:30 h.- Conferència «Floating Representations» de Marie Muracciole, Directora del Beirut Art Center, professora de Teoria de la Imatge, comissaria i crítica.

Floating Representations
Les representacions que han dominat les ribes del Mediterrani en el passat recent es nodreixen d’ideologies racials, territorials i violentes. Els mites de separació i de circulació entre Europa, Àfrica i Orient estan esgotant-se davant una situació, la complexitat de la qual, ha augmentat. Hem de considerar el Mediterrani com una illa al voltant de la qual podrien navegar persones, cultures, idees basades en la mescla, i on les jerarquies polítiques estan flotant en la superfície.

DESCANS

12:00 h.- Presentació Quaderns de la Mediterrània. El Mediterrani entre el mite i el conflicte

12:30 h. – 14:00h.- Comunicacions

Taula 1 (Saló d’Actes):

  • Lola Bañón: “Representación mediática, cultural y política de la contemporaneidad: visibilidad, wahabismo  y exilio interior en el imaginario colectivo del  Mediterráneo.”
  • Mª Àngels Roque: “”Observaciones y Percepciones mediterráneas.”
  • Josep Suñer: “Cremar el Mediterrani. Anarquisme i Sàtira al pensament del Migdia.”
  • Rocío Villalonga: “In limbo there is control.”

Taula 2 (IVAMlab):

  • José Luis Albelda, Chiara Sgaramella y Nuria Sánchez León: “Mediterráneo(s) en transición a la sostenibilidad. Carrícola, un estudio de caso.”
  • Elena Azzedin: “Espejismo y distopía: proyectos artísticos sobre el contexto sociopolítico del Mediterráneo. Artistas en residencia de AADK Spain.”
  • Mayte Ibáñez: “La Fundación ACM como espacio de diversidad cultural.”
  • Antonino Margagliotta: “Casas que miran al Mediterráneo para aprender a habitar y enseñar a proyectar.”

16:00 h. – 17:30 h.- Comunicacions

Taula 3 (Saló d’Actes):

  • Domingo Pujante: “Sexualidades e identidades diaspóricas en la creación francomagrebí.”
  • Adela Cortijo: “La imagen del nuevo harén en el cine contemporáneo de las directoras marroquíes: Narjiss Nejjar y Laïla Marrakchi y las tunecinas: Moufida Tlatli y Raja Amari.”
  • Ana Monleón: “Nadia El Fani: Compromiso y creación.”
  • Inmaculada Tamarit: “Miradas sobre la sexualidad femenina en el contexto mediterráneo a través del cine marroquí.”

Taula 4 (IVAMlab):

  • Fran Ayuso y Anna Colomer: “Frontera, cuerpo e identidad: el concepto de “intruso” en los films La Blessure (Nicolas Klotz, 2004) y L’intrus (Claire Denis, 2004).”
  • Andrea Gimeno y Lluis Juan: “La Exciudad como imaginario colectivo”
  • Javier Moreno y Daniel Tejero: “Arcadismo y mediterraneidad en la representación fotográfica del muchacho adolescente desnudo a finales del siglo XIX y principios del siglo XX en el Sur de Italia.”
  • Mª Ángeles Pérez-Martín: “Paisajes de hormigón, periferia y memoria”

17:45 h.- Conferència «Entre le rêve et la réalité: la Méditerranée» de Nadira Laggoune-Aklouche, Directora del MAMA, crítica d’art, comissaria i professora d’Història de la Imatge.

Entre le rêve et la réalité : la Méditerranée

La imatge de l’espai mediterrani sobre el qual es recolzen les esperances de pobles que l’habiten està desestabilitzada avui dia pels conflictes i les tensions que el travessen. Convertit en un cementiri per als migrants, camp de batalla i de conflictes interminables, comprendre’l com aquest cresol de civilitzacions i intercanvis idealitzats seria reductor i ocultaria les realitats de la història actual. Aquesta situació el transforma en una matriu que fecunda la inspiració dels artistes. Per tots dos costats del Mediterrani, les produccions artístiques es troben en les mateixes qüestions: Quin és el relat de la civilització que es construeix per al futur? Quins són els suports per a l’intercanvi cultural del futur?

19:00 h.- Conferència «Walter Benjamin à Ibiza: l’art contemporain et la pensée archipélique» de Nicolas Bourriaud, Director de l’ Espace D’Art Contemporain La Panacée de Montpelier, comissari, crític i teòric de l’art.

Walter Benjamin à Ibiza: l’art contemporain et la pensée archipélique
L’espai mediterrani, des de l’Odissea d’Homer, ha sigut identificat per la seua diversitat territorial. Tot açò es fa ressò del què s’està convertint en l’arxipèlag de la cultura global: una nova concepció del temps, una heterocronología. Amb Walter Benjamin com a guia, i especialment les seues estades a Eivissa, aquesta conferència explora les noves dimensions del temps tal com es desenvolupa en l’art d’avui.

20:30 h.- Lectura teatralitzada de textos de Jean Genet a càrrec de l’actor Ximo Solano en l’exposició «En Rebel•lia. Narracions femenines en el món àrab»

Dissabte 23 de setembre

10:15 h. – 11:45 h.- Comunicacions

Taula 5 (Saló d’Actes):

  • María Gómez: “Cartografías de un no-lugar. El Mediterráneo como espacio de tránsito.”
  • Elsa Gomis: “A renewed anthropology of images. Representing exile around the Mediterranean sea since 2000.”
  • Álvaro Pons: “Oriente Medio desde el cómic: de la reconstrucción de la memoria a los puentes entre civilizaciones.”
  • Luis Vives: “Ante el naufragio de los demás.”

Taula 6 (IVAMlab):

  • Maite Aldaz: “Re-imaginar el Mediterráneo: Rogelio López Cuenca, Hito Steyerl, María Ruido.”
  • Johanna Caplliure: “This isn’t my story, I don’t know how it got in there. Bilocación e historia en la obra de Basma Alsharif.”
  • Lourdes Santamaría: “Banksy Hotel: Odisea Horror Story”
  • David Segarra: “De València a Gaza. Raíces disidentes en el Mediterráneo”

11:45 h.-Conferència «Patterns of revolt» de Begüm Özdem Firat, Professora de sociologia en la Universitat Mimar Sinan Fine Arts i teorica de la imatge.

13:00 h.- Conferencia “Notas sobre el espacio común en el Mediterráneo (del ágora a la plaza)” de Pedro Azara

Patterns of revolt
La fotografia d’un manifestant brutalment colpejat per les forces de seguretat en la plaça Tahrir en 2011 es va convertir en una imatge emblemàtica. En 2013, durant les protestes de Gezi, la foto d’una dona que portava un vestit roig que es negava a retrocedir prompte es va convertir en el símbol de la resistència. «Peces de vestir i un paquet de colors han arribat a simbolitzar la recent ona de protesta, revolució i guerra que ha posat potes enlaire Orient. Sense una llengua comuna, l’esfera pública global haurà de dependre en gran manera de les imatges», escriu Susan Buck-Morss. Llavors, com parlem d’aquestes imatges? Què veu l’Oest del Mediterrani en aquestes imatges? O, tal vegada, tenim un llenguatge comú?

 

A més de les conferències principals, a través d’una convocatòria internacional s’han seleccionat diverses comunicacions que treballen sobre la construcció d’imaginaris vinculats al context del Mediterrani des de diferents disciplines: història i teoria de l’art, gestió cultural, pràctica artística, cultura visual, antropologia, cinema, còmic, etc

CERTIFICATS

L’IVAM expedirà certificats d’assistència i comunicació als participants del congrés que hagen assistit a un 80% de les sessions.

CONFERENCIANTS CONVIDATS

Nicolas Bourriaud (París, França)
Director de lEspace d’Art Contemporain La Panacée, a Montpeller. Comissari, crític i teòric de l’art, cofundador del Palais de Tokyo, a París, i codirector del mateix centre des de 1999 a 2006. També va ser fundador i director de la revista Documents sur l’Art (1992-2000) i corresponsal a París per Flash Art (1987-1995). En 2007 va ser nomenat, a la Tate Britain, Gulbenkian curator for contemporary art responsable de la Tate Triennial de 2009. Ha estat director de l’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts (2011-2015). De la seua bibliografia destaquen títols dedicats a la Teoria de l’Art com Formes de vieUne généalogie de la modernité, Esthétique relationnelle, Postproduction o Radicant, que han estat traduïts a diversos idiomes.

Pedro Azara (Barcelona, Espanya)
Arquitecte i professor d’Estètica a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona. Ha realitzat diversos comissariats com Cases de l’ànima (1997) i La fundación de la ciudadMitos y ritos en el mundo antiguo (2000) al CCCB (Barcelona), Antes del diluvio. Mesopotamia 3500-2100 aC (CaixaForum, Madrid i Barcelona, 2012-2013) i From Ancient to Modern. Archaeology and Aesthetics (ISAW, Nueva York, 2015. Entre les seues publicacions es troben La imagen y el olvido. El arte como engaño en la filosofía de Platón (1995) i Castillos en el aire. Mito y arquitectura en Occidente (2002). És membre de la missió arqueològica internacional de Tell Massaïkh (Síria, 2007-2010), Qasr Shamamok (Iraq, 2011-), l’IPOA (UB, Barcelona) i de la ASOR (Chicago).

Begüm Özden Firat (Istanbul, Turquia)
Professora associada de Sociologia a la Universitat Mimar Sinan Fine Arts University d’Istanbul. Les seues línies de recerca giren al voltant de la cultura visual, la sociologia urbana i els estudis sobre moviments socials. És coeditora de títols com Commitment and Complicity in Cultural Theory and Practice (2009), Cultural Activism: Practices, Dilemmas, Possibilities (2011) i Resistance and Aesthetics in the Age of Global Uprisings (2015). És autora de la recent publicació Encounters with the Ottoman Miniature Contemporary Readings of an Imperial (2015).

Maria Muracciole (Beirut, Líban)
Directora del Beirut Art Center. És professora de Teoria de la Imatge en diversos centres com en l’École Supérieure des Beaux Arts de Bordeus o la Université of Balamand (Líban). Des de 1991 fins 2011 va ser cap del Departament de Programes Culturals del Jeu de Paume, a París. Ha comissariat exposicions d’artistes com Allan Sekula, al Akbank Sanat-Istambul o Yto Barrada al Deutsche Guggenheim (Berlín). Regularment col·labora amb revistes com Texte zur Kunst, Les Cahiers du Musée d’Art Moderne i Art Press. És editora d’Allan Sekula, Yto Barrada i Claude Closky.

Nadira Laggoune (Alger, Algèria)
Directora del MAMA (Musée Public National d’Art Moderne et Contemporain d’Alger). Crítica d’art i curadora, és professora d’Història de la Imatge Contemporània a l’Escola de Belles Arts d’Alger. És llicenciada en Dret i egressada del Màster en Crítica Audiovisual i Teoria de l’Art. Especialista en art contemporani, el seu tema principal de recerca se centra en atorgar la visibilitat a les noves generacions d’artistes d’Algèria i del Magrib. Ha estat membre de nombrosos jurats i ha organitzat exposicions internacionals com el Festival International d’Art Contemporain d’Alger (2009 i 2011), Dak’Art 10ème Biennale de l’Art Africain Contemporain de Dakar (2012) i la Biennal BJCEM, 16ème Biennale des Jeunes Créateurs d’Europe et de la Méditerranée (2013). Recentment ha comissariat la mostra Arab Territoires, que s’emmarca en el programa Constantine-Capital de la Cultura Àrab 2015.

AltresIVAM Centre Julio González

Presentació del llibre fotogràfic “A chupar del bote” de Ximo Berenguer.

Editorial RM.

L’IVAM va incorporar a la seua col·lecció el passat any 2016 sis fotografies de Ximo Berenguer (Picanya, 1946) de la sèrie “El Molino” realitzades entre els anys 1974 i 1976 en el local de varietats barceloní. Este treball documental ofereix una visió descarnada dels personatges que freqüentaven aquell espai de reunió social, política i cultural.

En la presentació intervindran:

  • Mira Bernabeu, artista i director de la Galeria Espai Visor de València, comissari de l’exposició de Ximo Berenguer realitzada en la Galeria centrada en la sèrie “A chupar del bote”.
  • Fernando Castro, crític i professor universitari.

Este llibre culmina la recuperació per a la història de la fotografia espanyola del llegat de Ximo Berenguer, autor mort prematurament en 1978 als 32 anys d’edat. Valencià de naixement i barceloní d’adopció, Berenguer va ser un testimoni excepcional del procés de transició política, que va documentar des de les trinxeres de l’esquerra clandestina, de la cultura marginal i, particularment, del Moviment Espanyol d’Alliberament Homosexual. La seua obra, reduïda però intensa, ha sigut equiparada a la de Anders Petersen en el seu Cafè Lehmitz: un humanisme fet fallida entre la tendresa i l’esquinçament.

Per a este projecte Berenguer va focalitzar el seu reportatge en El Molino, el popular music hall del Paral·lel barceloní, famós per la participació del públic reclamant diversió i llibertat a colp de cobles, riures i destape. Des d’una perspectiva sociològica El Molino va reflectir l’evolució de la societat espanyola, que, alliberada de corset franquista, aspirava a la normalització democràtica.

El text ve signat per Manolo de la Mancha, pseudònim d’un escriptor o grup d’escriptors la identitat dels quals es desconeix, però el to incisiu i irònic dels quals, sembla proper a l’estil de les plomes que ens van delectar des de les revistes satíriques “Hermano Lobo” o “Por Favor”.

La publicació ha respectat escrupolosament la maqueta original que Berenguer va deixar acabada en 1978 i que finalment ha pogut eixir de l’armari i veure la llum. En una separata encartada, l’historiador de l’art Horacio Fernández traça la crònica d’aquesta obra pòstuma que completa la històrica col·lecció “Palabra e Imagen” amb un títol que havia quedat pendent.

Actuació de Calmoso & The BlackFang

MúsicaIVAM Centre Julio González

Amb motiu de la Gran Nit de Juliol organitzada per l’Ajuntament de València, l’IVAM romandrà obert fins a les 00:00 h..

Calmoso & The BlackFang

The BlackFang és un nou projecte de banda hip-hop amb arrels jazz i funk, que naix al cor de La Plana, Castelló. Formada per 7 músics de llarg recorregut i experiència a l’escena musical valenciana (Bandits, Mr.Pink, Da Plus Nu Ideas) i amb la producció i direcció musical de Diego Barberà. The BlackFang venen associats amb les veus i rimes del versàtil Calmoso Ramirez, veterà MC de l’escena, actualment també lligat al col·lectiu de DJ’s Mash Masters; així com abans ho va estar a Da Plus -singular proposta hip-hop eixida a mig camí entre Castelló i Barcelona fa més de 10 anys-.

Com a resultat, Calmoso & the BlackFang ens proposen una col·lecció de temes en valencià, frescos, amables i madurs, on s’intueixen les referències a The Roots, Hocus Pocus, Pharcyde, Parliament, A Tribe Called Quest,… Un projecte amb gust pels detalls, ambiciós i original dins l’actual escena valenciana.

Després de gravar el seu primer treball, el qual veurà la llum en els pròxims mesos, Calmoso & the BlackFang preparen un contundent directe amb la força d’una potent secció de vents, una bateria i baix grossos i convincents, guitarra i teclats amb molt de groove i ànima, i unes lletres fresques i elegants. Un directe diferent, inesperat i fangtàzztic.

Als ritmes, rimes i melodies de la banda trobem:

Sergio Bisbal,  Diego Barberà, Joan Centelles, Constancio Domingo, Bernat Fayos, Simon Taylor, Marc Agut  i Borja Ramir

AltresIVAM Centre Julio González

Quaderns Valencians és una col·lecció de publicacions que posen en valor projectes fotogràfics actuals i clàssics amb un caràcter local, promoguda i comissariada pels fotògrafs Pablo Casino i Ricardo Cases. Cada nombre monogràfic té un tiratge inicial de 100 exemplars.

Número 1 – Dormir – Paco Martí.
Dormir en una casa sense porta significa reduir la propietat privada al mínim; solament es pot tenir allò que es pot portar damunt, o allò que no es tem perdre. La vida consisteix en un rigorós usdefruit dels objectes, una provisionalitat que va més enllà de la pobresa, perquè suposa també la maledicció de tornar a començar des de zero cada dia, la impossibilitat de construir el futur, l’existència en standby.

En les alqueríes abandonades de Castelló dormen, des que va començar la crisi, homeless amb casa. Eremites forçosos, construeixen refugis amb els materials disponibles (caixes de cartó, rajoles, mantes) com un home primitiu els construiria amb branques i fang, aprofitant els buits preexistents. Observem-los, diria fascinat l’antropòleg, perquè açò és el que fa un ésser humà en estat pur, desproveït de la cultura. O el que és el mateix, dels diners per a exercir-la.

AltresIVAM Centre Julio González

PAM! PAM! és continuació del programa PAM!, que vol donar a conèixer l’art emergent realitzat per antics alumnes dels Màsters en Producció Artística i Arts Visuals i Multimèdia (UPV). Un comitè d’experts selecciona 10 artistes que després d’un any de treball presenten la seua obra, coordinats pel Màster en Gestió Cultural (UPV-UV). Les obres presentades en aquesta quarta edició són diverses i responen a les diferents posicions de l’art dels nostres dies. Trobem pintura, projeccions, dibuixos, vídeos, peces sonores, performance i instal·lacions. De la mateixa manera, els temes tractats són molt diversos, si bé coincidents en certes preocupacions comuns com les relacionades amb la identitat, la distorsió de la realitat i la seua imatge i el qüestionament de la pròpia pràctica artística o la situació precària de l’artista.

Aquesta exposició pretén oferir un espai de treball en què es visualitzen els primers passos d’artistes, l’obra dels quals comença a fer-se un lloc en el complex panorama de la creació contemporània. Per a aquests artistes constitueix un repte enfrontar-se a les exigències d’una exposició institucional com la que ens ocupa, sent aquesta una base de treball necessària per a seguir abordant nous reptes creatius, davant de les difícils perspectives amb les que, en general, es troba l’art contemporani i, en particular, l’art més jove.

Artistes: Ana Ciscar, Carlos Correcher, Marina González, Valentina Henríquez, Marina Iglesias, Rubén Marín, Inma Mendieta, Agustín Moreno, Marta Negre i Sonia Tarrazona.

Comitè d’experts: Fermín Jiménez Landa, Johanna Caplliure, Sandra Moros, Isabel Pérez, José Gandia Blasco, Javier Molins i Ricardo Forriols.

Comissari: José Luis Clemente
Coordinació IVAM: Marta Arroyo Planelles
Coordinació (Màster de Gestió Cultural UPV-UV): Ana Jiménez, Edurne Vaello, Julia Herráiz, Maria Alós, Omar Cervera i Sara Torralba.

TallersVisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut dinamitzat per l’exposició Joana Hadjithomas & Khalil Joreige. Two Suns in a Sunset a càrrec d’Elena Barrera en el qual es realitzarà la presentació dels artistes i la contextualització del Líban en la seua obra.

La manera en què les imatges es veuen afectades per la violència i la guerra, i com poden forçar un canvi en la ment seran els temes sobre els quals versarà la visita. Les històries que subjauen a la seua obra, les qüestions que en ella es tracten i les reaccions que generen, serviran per a promoure el pensament crític i convidar als participants a la reflexió.

Es realitzarà una sessió el dissabte 1 de juliol a les 12:00 hores.

Durada de 45 minuts
Grups de 20 persones

Relacionats

Joana Hadjithomas & Khalil Joreige

06 abr. 2017 – 27 ago. 2017
Exposició

Exposició dels tallers educatius curs 2016-17

EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Mostra que recull alguns dels treballs realitzats pels centres educatius assistents als tallers didàctics sobre l’exposició Perduts en la ciutat. La vida urbana en les col·leccions de l’IVAM

Amb motiu de l’exposició Perduts en la ciutat. La vida urbana en les col·leccions de l’IVAM, hem dut a terme una proposta didàctica composta per dos tallers independents, i així mateix, que complementaris: Hàbita(N)ts i Lljocs per a emportar.

Durant la visita al museu vam aprofundir sobre el contingut de l’exposició i, als tallers, vam traure la nostra creativitat i vam gaudir del treball en equip.

Ara toca celebrar-ho!

Qui ha participat en aquests tallers?
Escoles Infantils, centres d’Educació Infantil i Primària, Instituts d’Educació Secundària, associacions, i més.

Quan s’inaugura l’exposició?
Divendres 16 de juny, a les 17.30.

On?
Al taller didàctic de l’IVAM.

Què farem?
Compartirem algunes de les vostres creacions, gaudirem d’un berenar d’estiu molt valencià i compartirem amb altres centres educatius tot el que hem aprés.

Fins a quan la podrem visitar?
Fins diumenge 25 de juny. Recordeu que l’horari del museu és de dimarts a diumenge 11.00-19.30h., excepte els divendres 11.00-21.00h.

Si dieu que veniu per visitar l’exposició Trobats a l’IVAM! en la que heu participat… tindreu entrada lliure al museu!
Per descomptat, podeu convidar a altres companys/es, amics, amigues i familiars.

Vos esperem!

Relacionats

Taller educatiu Lljocs per emportar

08 feb. 2017 – 09 jun. 2017
EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Inauguració de l’exposició de Tallers didàctics de l’IVAM 2015-2016, en la que se mostraran els treballs realltzats durant aquest curs

28 jun. 2016
EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Presentació dels projectes de l’alumnat d’Escuela 2, inspirats en l’exposició “Perdidos en la ciudad”

03 jun. 2017 – 04 jun. 2017
EducacióIVAM Centre Julio González
EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Els Universos Flotants estan pensats com escultures vives que permeten generar universos sonors a partir de la interacció individual i col.lectiva.

Més enlla d’una acurada estetica, en aquesta proposta hi ha la idea de I’art d’acció. La nostra intenció és situar I’espectador no només com a mer visitant sinó resituar-lo, com a creador actiu.

Les instal.lacions es plantegen com una obra oberta en construcció permanent, formada per dues escultures audiovisuals interact ives connectades entre si. Tant de forma natural, a través de I’aire, per compartir el mateix espai acústic i visual com de forma digital intercanviant entre informació generada per les interaccions dels participants.

En superar el concepte físic i estatic de l’escultura, el seu sistema de generació de so permet resignificar l’obra de forma infinita a manera de dansa sinestesica ja que implica una connexió sensorial amb I’espectador a diferents nivells.

La idea és que cada participant pugui treure les seves conclusions a partir de les seves propies accions. La proposta esta configurada per dos elements escultorics.

TallersIVAM Centre Julio González

“Nunca real y Siempre verdadero” aborda, directament, l’art com un gènere narratiu. Així doncs, està obligat a desmuntar l’exposició (tòtem últim de l’art) i, al mateix temps, el llibre, la biblioteca i el text mateix com a tòtems de la literatura.

“NR / SV” és una frase dibuixada per Artaud i defineix la posició de l’art i la literatura com entitats expandides, intercanviables i barrejades, tal com s’assumeix en aquest taller.

“NR / SV” envaeix la biblioteca per a parlar allí de com s’exposen la novel·la i l’assaig, i, a l’inrevés, de com no sempre és aconsellable exposar l’art.

“NR / SV” dibuixa la possibilitat d’utilitzar la galeria per a, en contra, exposar el llibre, la biblioteca i els continguts d’aquests.

Taller:

El taller es durà a terme durant tres dies, amb un capítol diari:

-L’assaig s’exposa.

-La novel·la s’exposa.

-L’art no s’exposa.

Horaris:

De 19:00 h. a 21:00 h.

Inscripcions:

Inscripció gratuïta a través de l’e-mail: actividades@ivam.es

Places reduïdes, se seguirà l’ordre d’inscripció. Preferència per a membres d’honor i amics de l’IVAM.

Contingut:

En “El ensayo se expone” o “La novela se expone” el taller recorrerà exemples d’assajos i novel·les que han sigut reformulades com a exposicions en la història de l’art o en les propostes curatorials del propi autor: De Joseph Conrad a Paul Virilio. Del parc humà de Sloterdijk a les distopíes de Orwell. De l’acumulació originària de Marx al postcolonialisme d’Edward Said, així com la constel·lació d’obres al voltant d’aquests llibres.

En “El arte no se expone”, per contra, s’abordaran les novel·les que han incorporat l’art contemporani, i els artistes amb les seues trames, sense necessitat de la seua exposició o fins i tot existència física: de Paul Auster a Houellebecq, de Vidal-Foclh a Patrick McGrath, de Steve Martin a Vila-Matas, de Siri Hustvedt a Alicia Kopf.

Es dóna el cas que aquestes novel·les no solament assumeixen l’art contemporani, sinó també les seues relacions i mecanismes interns: el comissari i el galerista, el director i el col·leccionista, la quantitat de víctimes i crims que tenen lloc en cadascuna de les seues trames.

L’autor:

Iván de la Nuez (l’Havana, 1964).

Assagista, crític d’art i curator. Ha publicat La balsa perpetua (1998); Playas (2000); El mapa de sal (2001); Fantasía Roja (2006); Postcapital. Crítica del futuro (2006); Inundaciones. Del Muro a Guantánamo: invasiones artísticas en las fronteras políticas. 1989-2009 (2010); El comunista manifiesto (2013). També les antologies Cuba: la isla posible (1995); Paisajes después del Muro (1999); i Cuba y el día después (2001). Els seus llibres han sigut editats per Destino, Península, Mondadori, Vigía, Debate, Periférica, Linkgua, Surkhamp, Castelvecci, Angelus Novus o Galaxia Gutenberg. Ha sigut curator o co-curator d’exposicions com: La isla posible (1995); Inundaciones (1999); Parque humano (2002); Ciudad (personal de Sergio Belinchón) (2002); Soy la ciudad (vídeos de Alexander Apóstol) (2005); Postcapital (2006); De Facto. Retrospectiva de Joan Fontcuberta (2008); Dentro y fuera de nosotros. Retrospectiva de Javier Codesal (2009); Atopía. El arte y la ciudad en el siglo XXI (2010); e Iconocracia (2015).  Els seus articles apareixen en El País, La Maleta de Portbou, El Estado Mental, així com a diferents periòdics, i revistes d’Estats Units, Europa i Amèrica Llatina. Ha escrit assajos per a les exposicions retrospectives de Stan Douglas, Vik Muniz, Manuel Álvarez Bravo, Joan Fontcuberta, Carlos Garaicoa i Los Carpinteros. En 1995, va obtenir la beca Rockefeller per a les Humanitats. Ha sigut Esment d’Honor en els premis Ciutat de Barcelona (2006), pel seu assaig Fantasía roja (Debate). Eixe mateix any va guanyar el Premi Espais d´Art per la millor crítica publicada a Espanya: “Autocritica de art”, en El País.

AltresIVAM Centre Julio González

ACICOM (Associació Ciutadania i Comunicació) organitza conjuntament amb l’IVAM el quart estudi “INFORME SOBRE EL ESTADO DE LA CULTURA EN ESPAÑA. IGUALDAD Y DIVERSIDAD EN LA ERA DIGITAL” realitzat per l’Observatori de Cultura i Comunicació de la Fundació Alternatives.

Este informe suposa una nova oportunitat per a revisar els desafiaments als quals ens enfrontem en un moment de grans transformacions tecnològiques que afecten la nostra manera de comunicar-nos i de participar amb la cultura. Per saber on estem i avançar cap al reconeixement del valor de la cultura en la nostra societat, plantejant-nos l’accés a la Cultura per part de la ciutadania com un Dret Fonamental.

L’informe és una anàlisi brillant i mesurat sobre la situació cultural d’Espanya, amb una bateria de propostes de solució i millora. Consta de 16 capítols, redactats per grans especialistes, que abasten totes les àrees de les indústries culturals i creatives.

Per a la seua presentació comptarem amb la presència i intervencions de:

  • Enrique Bustamante, Catedràtic de Comunicació Audiovisual i Director de l’Informe, que realitzà una introducció transversal amb una valoració global del deteriorament que han produït tots anys de crisis, amb la consegüent desigualtat en l’accés a la cultura en què s’han vist nombroses capes de població.
  • Inmaculada Ballesteros, Directora de l’Observatori de la Cultura i la Comunicació de la Fundación Alternativas que presenta un resum exhaustiu de les tasques pendents que ha d’afrontar el Ministeri en matèria de cultura.
  • Patricia Corredor, Doctora en Ciències de la Informació i professora en la Universitat “Rey Juan Carlos” de Madrid, coordinadora de l’enquesta realitzada als agents culturals espanyols i coautora de l’apartat dedicat a la perspectiva de gènere en la cultura.

Comptarem també amb la participació de referents valencians com:

  • Carmen Alborch, sobre la Cultura per la Igualtat.
  • Jaime Torres, Director General de l’ESAT (Escuela Superior de Arte y Tecnología) sobre VídeoJocs. 4 figures reconegudes dels mitjans de comunicació especialitzades en la cultura, realitzaran preguntes a les persones intervinents.
  • Eugenio Viñas, Redactor en Cap de Cultura de Valencia Plaza.
  • Jessica Crespo: Redactora de Cultura de Ràdio València Cadena SER.
  • Joan Carles Martí: Redactor en Cap de Cultura del diari Levante-EMV.
  • Tere Rodríguez, Responsable de Cultura del Diari La Veu.

Convidats de primera fila seran persones referents de la Cultura Valenciana, tan responsables de les administracions públiques (Generalitat, Diputació i Ajuntament de València), Consell Valencià de Cultura, CVMC, a més a més de responsables de les associacions professionals i empresarials.

Comptarem també amb un parell d’expressions artístiques a càrrec de:

  • Adolf Murillo amb alumnat de l’IES Arabista Ribera de Carcaixent integrant de Sound Cool, que interpretarà una peça per a flauta i smartphones. ZONZO, creació sonora per a flauta travessera i sistema Soundcool.
  • Mike, Mona i Tino, que interpretaran la cobla “Tatuaje”. El mestre Miguel Anda a la guitarra espanyola, Mónica Ibañez a la veu i Valenctín García al saxo, són músics a la deriva del so…. Sense ser coblers, fan cobles; sense ser historiadors, expliquen la història… perquè tot adquirisca un altre so, una altra mirada, un altre sentit…
AltresIVAM Centre Julio González

Xarrada i presentació del MMAT en l’IVAM.

Ismael Chappaz, (galerista i dissenyador), Francisco Ramallo, (Doctor en Hª de l’Art i comissari independent) i María Tinoco, directora del Màster (galerista i experta en mercat i taxació d’art) seran els encarregats de presentar el MÀSTER.

En la xarrada / presentació es parlarà de com es generen les tendències, què passa en el mercat de l’art i com actuen, i la importància dels diferents agents del mercat de l’art (crítics, comissaris, artistes…) en aqueix entramat.

Una vegada feta està introducció es presentarà el MMAT i s’obrirà una ronda de preguntes.

Trobada/Taller amb Andrés Duque

CinemaIVAM Centre Julio González

Cine por venir sorgeix fa cinc anys amb l’objectiu d’activar una comunitat d’agents, individuals i col·lectius, al voltant del cinema contemporani i la seua relació amb els processos socials.

Cine por venir proposa en 2017 ser una versió processual de si mateix, amb unes jornades el focus de les quals està posat en “Autories, col·lectius, comunitats i processos fílmics”.

Plantegem per a aquestes jornades dos programes de projeccions: el primer entorn als “Col·lectius, comunitats i processos fílmics” i el segon sobre “L’altre en nosaltres. Autors contemporanis front de l’alteritat”, a més de debats col·lectius i tallers de cineastes en relació a aquests dos eixos temàtics. En 2017 acompanyem també un procés fílmic dinamitzat per Rubén Marín a un barri de València (Orriols) el resultat del qual serà projectat durant les jornades.

Dissabte, 25 de març 18:30 h. Saló d’Actes 

Projecció de la pel·lícula [NO-RES] (2012), de Xavier Artigas 

NO-RES és el fruit d’un procés col·lectiu, en el qual els micro-mecenes van poder influir sobre el resultat final, gràcies a les sessions dels anomenats Work-in-Progress que es van ser realitzant al llarg del rodatge (2010-2011). En aquestes presentacions, es compartia amb els futurs espectadors -i alhora amb els coproductors del projecte- allò que s’anava gravant. Tots els suggeriments arreplegats en aquestes sessions van anar afectant el muntatge final de NO-RES. Al llarg de la producció de NO-RES, tots els col·laboradors van cobrar dignament, especialment gràcies al fet d’haver entrat en coproducció amb TV3. D’aquesta manera queda demostrat per primera vegada en el nostre país, que produir sota llicències lliures no perjudica ni al sector de l’audiovisual ni als seus treballadors: simplement permet eliminar els intermediaris.

Contextualitza: Xavier Artigas i Pau Berga de Cine por venir.

Dissabte, 1 d’abril 18:30 h. Saló d’Actes 

Projecció de les pel·lícules Agosto sin ti (2015), Gure Hormek (Les nostres parets) (2016), La chica de la luz (2016), de María Elorza i Maider Fernández Iriarte (Las Chicas de Pasaik) i  Irudi mintzatuen hiztegi poetikoa (2013), codirigida  per Las chicas del Pasaik i Aitor Gametxo.

En 2013 i després de diferents col·laboracions juntes, María Elorza (1988, Gasteiz) i Maider Fernandez Iriarte (1988, Donosti) decideixen adoptar el nom de Las chicas de Pasaik per a formar els treballs que realitzen de forma conjunta. Irudi mintzatuen hiztegi poetikoa (2013) premiat amb la beca artística Benito Ansola, és el primer treball que realitzen, al costat del director Aitor Gametxo. Aquesta pel·lícula acaba de ser guardonada amb el premi al millor guió basc en el festival Zinebi de cinema documental de Bilbao. Durant l’any 2014 duen a terme el projecte documental Encuentros, becat en el Programa d’Artistes Novells de Guipúscoa, i el conjunt de videocartes titulat Agosto sin ti. A més, participen en el programa Zinergentziak del Festival Zinebi, codirigint, al costat d’altres 5 joves realitzadors bascos, el documental col·lectiu Errautsak. El seu últim treball juntes és Gure Hormek (Les nostres parets).

Contextualitzen: Maider Fernández Iriarte i Sonia Martínez de Cine por venir.

Dissabte, 8 d’abril 18:30 h. Saló d’Actes 

Projecció de les pel·lícules Puta Mina, Proyecto Teleclub i La Rara Troupe (peces en procés), de Chus Domínguez (Laav_)

Puta Mina: Una excavació audiovisual en la conca minera de Gordón (León), i, més en concret, en la localitat de Ciñera, afectada des de fa anys, i especialment en l’actualitat, per una situació de desmantellament de la indústria minera i les formes de vida associades a ella.
Proyecto Teleclub se centra en l’estudi i acte-representació de la comarca rural de la Sobarriba, propera a la ciutat de León. Pren el seu nom de l’extinta figura del teleclub, com un espai de diàlegs, trobades i intercanvis que reflecteixen una cultura rural en procés de transformació i redefinició.
La Rara Troupe: Grup de treball entorn de la salut mental que utilitza la creació audiovisual des de l‘autorepresentació i la narració en primera persona.

Contextualitzen: Chus Domínguez i Miguel Ángel Baixauli de Cine por venir

Domingo, 9 d’abril 18:30 h. IVAMlab

Trobada amb el Director Chus Domínguez i Belén Solá, Directora del Departament d’Educació i Acció Cultural del MUSAC.

Trobada entorn les diferents posicions sobre comunitats, col·lectius i processos fílmics.

Contextualitza: Miguel Ángel Baixauli de Cine por venir

Dissabte, 6 de maig 18:30 h. Saló d’Actes

Projecció de la pel·lícula Proceso Orriols Convive (2017) de Rubén Marín i Cine por venir.

Aquest projecte documental en procés aprofundeix, seguint una línia de treball processual i col·laborativa, en els problemes i lluites i processos de l’Associació Orriols Convive. En barris com el d’Orriols (València), on se situa l’associació, l’impacte de la crisi no és una idea abstracta sinó un problema viscut diàriament que posa de manifest una urgència de d’allò comú. L’Associació Orriols Convive du a terme un model de convivència intercultural i d’integració social basat en l’organització i confluència d’una amalgama de col·lectius, organitzacions socials i institucions. Persones que, tot i sent molt diverses, treballen juntes per a aconseguir objectius comuns que demostren, que la gent més humil i desposseïda, si s’organitza, pot fer front als problemes per si mateixa.

Contextualitzen: Rubén Marín i Pau Berga de Cine por venir.

Dijous, 8 de juny 16:30-20:30 h. IVAMlab

Taller /Trobada amb el Director Andrés Duque

Andrés Duque ens parlarà del cicle recentment projectat en la Filmoteca, “El otro en nosotros”, a partir de la seua experiència filmant al pianista rus Oleg Karavaichuk, protagonista de Oleg y las raras artes. Tractarà, a partir d’aquest procés, sobre les eines del cinema documental de creació per a dialogar i confluir amb l’art i amb la alteritat. Ens imaginem una sessió que partisca de Oleg i derive en el retrat, en la relació i diàlegs entre arts, en les escoltes, els ritmes, el intempestiu, i clar en les funcions de l’art?

Inscripcions: 10 € públic general. Gratuït per a Amics de l’IVAM

Inscripcions a través de: actividades@ivam.es

Contextualitza: Sonia Martínez de Cine por venir.

Relacionats

Cine por venir

09 abr. 2017
CinemaIVAM Centre Julio González

Cine por venir

08 abr. 2017
CinemaIVAM Centre Julio González

Cine por venir

25 mar. 2017
CinemaIVAM Centre Julio González