Posar el cos

EscèniquesIVAM Centre Julio González

POSAR EL COS

Amb el títol Posar el cos, l’IVAM planteja tres sessions on els espais de l’Institut són habitats, intervinguts i transformats per les accions de ballarins, ballarines i performers. Posar el cos és convertir la presència física dels cossos en compromís; i així mateix, implica plantejar qüestions obertes sobre el lloc que ocupa dins de l’art contemporani la dansa performativa, però també aquella registrada i convertida en peça audiovisual, en un museu com l’IVAM.

OLGA PERICET. ENFOQUE 

Olga Pericet crea una xarxa de pensadors en moviment que treballen sobre la figura de Carmen Amaya per a anar més enllà de la nostra percepció subjectiva i poder realitzar un diàleg amb ella. El present i passat quedaren enfilats, desenfocant la imatge de Carmen Amaya, a condició d’evitar tots els efectes d’imant o enfocament celebratiu que solen donar-se en el cas de personatges d’aquesta envergadura.

Olga Pericet serà el satèl·lit l’òrbita del qual gira al voltant d’una llunyana galàxia de records. L’única Carmen que ens interessa és aquesta Amaya (infra-lleu).

“El foc de l’estrela apagada sura disfressat de freqüències i tremolors que agiten un cos que es forma, ectoplasma trèmul, espectre visible. Va ser Carmen Amaya aqueixa estrela accessible, el seu ball va irradiar l’univers flamenco. Són els raigs entenimentades de Pericet i el buit intersideral que emplena el temps, es canvia en ressò d’un silenci, un ressò que impacta en la superície del firmament l’ombra projectada d’una dona Bing-Bang”. (Trobada amb el públic: Faust Olivares)

Relacionats

Sol Picó “Perseguint un somni”

19 des. 2018
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Sol Picó. “Halab”

20 des. 2018
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Posar el cos

EscèniquesIVAM Centre Julio González

POSAR EL COS

Amb el títol Posar el cos, l’IVAM planteja tres sessions on els espais de l’Institut són habitats, intervinguts i transformats per les accions de ballarins, ballarines i performers. Posar el cos és convertir la presència física dels cossos en compromís; i així mateix, implica plantejar qüestions obertes sobre el lloc que ocupa dins de l’art contemporani la dansa performativa, però també aquella registrada i convertida en peça audiovisual, en un museu com l’IVAM.

SOL PICÓ. HALAB

Halab és una peça que vol retre homenatge a les més de 16.000 persones mortes al Mediterrani, mentre tractaven d’aconseguir les costes europees, fugint de la misèria i dels horrors de la guerra de la seua terra natal. 16.000 persones, homes, dones i xiquets que en la desesperació més absoluta, han finalitzat un viatge ple de penúries, violència i abusos sota les aigües del nostre mar.

Una tragèdia humanitària a escassos quilòmetres de la nostra casa, que compta amb la complicitat de màfies despietades, capaces de llançar al mar a centenars de persones en llanxes precàries i amb jupetins falsos i d’una Europa a la qual només el preocupa blindar les seues fronteres. Tan sols les organitzacions no governamentals, com a Proactiva Open Arms, que ha col·laborat en la creació d’aquesta peça, alleugereixen amb la seua labor titànica aquesta situació, posant en primer lloc el que sempre hauria de prevaldre: ajudar a qui més ho necessita.

Halab, nom que rebia antigament la ciutat d’Alep a Síria, pretén donar visibilitat a aquesta injustícia insuportable, conscienciar-nos del que ocorre dia a dia en el Mediterrani i donar veu a qui no la té. Perquè, per desgràcia, el degoteig constant d’aquestes notícies en els nostres televisors ens torna insensibles a aquest dolor, amb consciències cada vegada més impermeables, més acostumades a la mort, més dormides…

Interpretada per 20 ballarins estudiants de dansa i coreografiada per Sol Picó, amb música en directe de Pere Jou, Halab és una peça austera, impactant, compromesa i emocionant, que a través del llenguatge poètic de la dansa ens acosta a una terrible realitat que pateixen milers de persones davant la inacció d’una Europa amb el cor cada vegada més dur. Que el nostre silenci no es convertisca en el seu còmplice.

Relacionats

Sol Picó “Perseguint un somni”

19 des. 2018
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Olga Pericet “Enfoque”

13 des. 2018
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Sol Picó

22 des. 2018
EscèniquesIVAM Alcoi

Posar el cos

EscèniquesIVAM Centre Julio González

POSAR EL COS

Amb el títol Posar el cos, l’IVAM planteja tres sessions on els espais de l’Institut són habitats, intervinguts i transformats per les accions de ballarins, ballarines i performers. Posar el cos és convertir la presència física dels cossos en compromís; i així mateix, implica plantejar qüestions obertes sobre el lloc que ocupa dins de l’art contemporani la dansa performativa, però també aquella registrada i convertida en peça audiovisual, en un museu com l’IVAM.

SOL PICÓ. PERSEGUINT UN SOMNI

Sol Picó ens proposa una xarrada íntima, com si ens parlara des del sofà de la seua casa, sobre les seues 20 anys de professió: pors, dubtes, fracassos, somnis no realitzats…  per dins va la processó…

Ens revelarà com i quan arriba la inspiració i que passa si aquesta no arriba!

Ens refresca la memòria a través de suggeridores imatges dels seus inicis i ens explica el que representa per a ella una vida dedicada a la dansa en cos i ànima: ser dona, mare i artista, un còcktail explosiu que s’ha d’evitar que t’explote a les mans.

Sacrifici i diversió acompanyada d’un equip excepcional durant 20 anys, en gires per més de 30 països i han experimentat amb ella com es viu la seua dansa mediterrània a Pequín, Kinshasa o Paris.

Ella parlarà i ens farà preguntes perquè li interessa molt què pensem nosaltres, els espectadors d’aquest món…estàs preparat?

Relacionats

Sol Picó

22 des. 2018
EscèniquesIVAM Alcoi

Sol Picó. “Halab”

20 des. 2018
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Olga Pericet “Enfoque”

13 des. 2018
EscèniquesIVAM Centre Julio González
ExposicióIVAM Centre Julio González

Zineb Sedira (París, 1963) explora el paisatge algerià d’una manera molt càlida i personal, i relaciona les vivències personals amb els aspectes històrics o polítics, al mateix temps que se centra especialment en les qüestions relacionades amb els desitjos de mobilitat, d’eixir del país de molts dels seus ciutadans.

Raó per la qual les seues fotografies, vídeos i instal·lacions es caracteritzen per utilitzar la perspectiva de la seua pròpia experiència amb l’objectiu de preservar i transmetre la memòria del passat com un llegat per a les generacions futures. Una idea un poc melancòlica que imbrica la urgència del fet de partir amb el desig de romandre-hi, la qual cosa origina, sovint, el desarrelament personal més profund independentment d’on estigues.

Per això, en aquesta exposició, Zineb Sedira explorarà les nocions de família, tradició, història oral, migració i la transmissió intergeneracional de coneixement amb la finalitat d’abordar la qüestió del desplaçament cultural i les conseqüències personals i socials de la migració.

Videos

Relacionats

Visites comentades a les exposicions novembre 2019

02, 03, 09, 10, 16, 17, 23, 24 i 30 nov. 2019
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González

Visites comentades a les exposicions desembre 2019

01, 06, 07, 08, 14 i 15 des. 2019
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González

El monument col·lectivitzat

IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

El projecte de l’artista Fernando Sánchez Castillo (Madrid, 1970) i comissariat per Miguel Caballero, es basa en la realització d’un monument col·lectiu en la galeria 6 del museu a partir d’una de les fotografies més icòniques de la Guerra Civil Espanyola: Mort d’un milicià atribuïda a Robert Capa i Gerda Taro. Sánchez Castillo, en la seua proposta artística, connecta aquesta cèlebre fotografia amb la història de la indústria valenciana del joguet.

Durant els anys de la guerra civil els sindicats d’Ibi (Alacant) van col·lectivitzar una de les fàbriques de joguets més importants. S’hi va parar la producció habitual i només un milicià de llanda va eixir de la fàbrica en aquells anys, model de l’home nou. Després de perdre la guerra, el milicià es va convertir en un objecte comprometedor i molts obrers del joguet van haver de mamprendre camí cap a l’exili.

El leit motiv de l’exposició és la creació d’un memorial col·lectiu basat en l’intercanvi d’una xicoteta figura de la Guerra Civil Espanyola, inspirada en la icònica fotografia de Robert Capa i Gerda Taro, a canvi d’un pensament o un desig que els visitants plasmaran en les parets de la Galeria. Una brigada de 4000 unitats està disposada a tal fi. El museu dedica així part del seu espai a les narratives individuals en perpetu joc de conflictes.

Videos

Relacionats

Conversa entre l’artista Fernando Sánchez Castillo i Miguel Caballero, comissari de l’exposició Fake Games

14 nov. 2019
ConversesIVAM Centre Julio González

Recorregut a l’exposició Fake Games a càrrec de Miguel Caballero

15 nov. 2019
VisitesIVAM Centre Julio González

Visites comentades a les exposicions novembre 2019

02, 03, 09, 10, 16, 17, 23, 24 i 30 nov. 2019
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González

Un bàrbar a Europa

ExposicióIVAM Centre Julio González

La mostra, comissariada per Baptiste Brun, consta d’una cuidada selecció d’unes dues-centes obres entre pintures, dibuixos, escultures i gravats, així com d’una nombrosa documentació i objectes que ens permetran oferir al públic una aproximació a l’obra de Jean Dubuffet (Le Havre, 1901–París, 1985) a partir d’una nova perspectiva basada en la història, la cultura i l’antropologia. El projecte es desenvolupa en deu seccions diferents que giren al voltant de tres eixos fonamentals: Célébration de l’homme du commun, Une ethnographie en acte i Critique de la culture. L’exposició està concebuda i realitzada pel MUCEM en coproducció amb l’IVAM i el MEG. Aquest projecte té el suport de la Fondation Dubuffet a París i la Collection de l’Art Brut a Lausana, així com de nombroses institucions i col·leccions particulars europees.

Videos

Relacionats

Visites comentades a les exposicions novembre 2019

02, 03, 09, 10, 16, 17, 23, 24 i 30 nov. 2019
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González

Embruta’t l’orella!

13, 20, 27 i 27 i oct. 2019; 03, 10, 17 i 24 nov. 2019; 01, 08 i 15 des. 2019; 12, 19 i 26 gen. 2020; 02 i 09 feb. 2020
EducacióMúsicaTallersIVAM Centre Julio González

Visites comentades a les exposicions desembre 2019

01, 06, 07, 08, 14 i 15 des. 2019
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González

Volcà d'Agras

IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

El projecte específic que l’artista Lara Almarcegui (Saragossa, 1972. Viu i treballa als Països Baixos) ha desenvolupat per a l’espai de la galeria 6 de l’IVAM focalitza l’atenció en els drets miners. Per a fer-ho, ha agafat com a lloc d’investigació un espai del context valencià, en concret el volcà d’Agras, a Cofrents, que va ser explotat com a pedrera per la indústria cimentera des de mitjan anys setanta fins als anys huitanta.

Almarcegui proposa una reflexió entorn de la propietat dels drets d’exploració, investigació i explotació dels minerals que es troben en el subsol. Aquests drets són de propietat pública i són gestionats per les administracions, les quals els cedeixen a tercers.

Acta

ExposicióIVAM Centre Julio González

Una de les línies estratègiques principals de l’IVAM consisteix a recuperar i fer valer la trajectòria de dones artistes el treball de les quals ha quedat al marge del discurs historiogràfic oficial. En aquest sentit, l’IVAM dedica una gran exposició a una de les figures imprescindibles per a entendre la renovació de la pràctica escultòrica al nostre país, l’artista Susana Solano (Barcelona, 1946), tenint en compte la gran quantitat d’anys transcorreguts des de l’última mostra antològica, duta a terme en el MACBA el 1999, i la falta de revisions exhaustives sobre la producció artística d’aquesta des de llavors. Així doncs, l’IVAM planteja en aquesta mostra retrospectiva nova, a través d’una selecció de més de cent obres (entre escultures, instal·lacions, dibuixos, vídeos i un grup nodrit de maquetes que donen fe dels projectes internacionals d’intervenció pública més destacats d’aquesta), una dissecció de la poderosa narrativa visual que l’artista ha desenvolupat des de l’any 2000 fins a l’actualitat.

Videos

Col·leccióIVAM Centre Julio González

Aquesta exposició situa l’obra de Julio González (Barcelona, 1876 – París, 1942) en el centre del debat estètic, polític i social de la seua època, i pretén generar un discurs que relacione tots aquests aspectes a partir de les obres i la documentació que l’IVAM conserva d’ell i d’altres artistes de les avantguardes històriques. Al seu torn, té la voluntat de permetre una aproximació a la realitat artística i cultural de les metròpolis on va desenvolupar el seu treball creatiu: Barcelona i París.

En el recorregut de l’exposició es destaquen alguns moments clau en la trajectòria d’aquest artista, com ara el període de formació que va fer en el cercle modernista català i la relació amb el seu germà Joan; l’amistat amb Joaquín Torres-García (Montevideo, Uruguai, 1879-1949) i el contacte amb alguns dels artistes que van formar part del Cercle et Carré; la participació que va fer en el Pavelló de la República en l’Exposició Internacional de París de 1937, i el caràcter innovador de la seua escultura a partir de la Dona davant de l’espill (1937).

ExposicióIVAM Centre Julio González

Fernand Léger i la vida moderna és una coproducció entre l’IVAM i la Tate Liverpool que reuneix més de cinquanta pintures i dibuixos de l’artista, a més d’un fotomural a gran escala, pel·lícules, dissenys gràfics, llibres i teles. L’objectiu de l’exposició és mostrar l’estil visual únic de Léger, que va donar vida a la intensa experiència i energia de la metròpolis parisenca en els primers anys del segle xx. Així mateix, la mostra presenta a Léger com un artista compromés políticament, amb una creença indestructible en la funció social de l’art per a tothom. L’exposició reflecteix la vivacitat de l’era moderna, així com les col·laboracions de Léger amb cineastes i arquitectes com Le Corbusier i Charlotte Perriand.

Exposició comissariada per Darren Pih, conservador d’exposicions i Laura Bruni, assistent de conservació, Tate Liverpool. L’exposició va ser desenvolupada inicialment per Lauren Barnes, anterior assistent de conservació, Tate Liverpool. Organitzada en associació amb Tate Liverpool

Videos

Relacionats

Léger sona!

15 set. 2019
EducacióMúsicaIVAM Centre Julio González

Visites comentades a les exposicions setembre 2019

07, 08, 14, 15, 21, 22, 28 i 29 set. 2019
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González
IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

El dibuixant Paco Roca (València, 1969), Premi Nacional de Còmic en 2008 per la seua novel·la gràfica Arrugas (2007), ha desenvolupat un projecte específic per a la galeria 6 de l’IVAM. Una aposta que analitza i expandeix les possibilitats expressives del còmic com a disciplina artística, dins del discurs consolidat al voltant del nové art pel Institut Valencià d’Art Modern.

El còmic abandonarà la comoditat de la pàgina de paper perquè siguen les pròpies parets de la sala l’espai en blanc pel qual estendre’s, ocupant la galeria 6 i prenent vida pròpia per a desbordar la pròpia sala i reivindicar l’art del còmic per tot el museu.

Els inicis de Paco Roca com a il·lustrador es van vincular a la publicitat i el disseny gràfic, per a posteriorment desenvolupar una carrera d’èxit en el camp del còmic que, des de les pàgines de la revista El Víbora on va publicar les seues primeres històries li han portat a collir els premis més importants del còmic amb les seues novel·les gràfiques. Encara que la seua obra ha protagonitzat diverses exposicions antològiques, El dibuixat és el seu primer projecte desenvolupat directament per a un museu.

Videos

Relacionats

Visita comentada a l’exposició “ El dibuixat. Paco Roca”

16 i 30 jun. 2019
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González

Històries i microhistòries en la col·lecció de l’IVAM

Col·leccióIVAM Centre Julio González

Aquesta nova lectura de la col·lecció partirà d’un dels seus nuclis centrals, el Pop Art, especialment el britànic i els realismes espanyols, amb l’objectiu d’ampliar el concepte de realisme al qual remetien. Reunirà obres d’artistes que han compartit la necessitat d’utilitzar les tècniques i les imatges de la cultura de masses i manipular la iconografia que produïen les societats industrials per a posar-les en qüestió.

La mostra s’organitzarà temàticament en apartats que van des de l’històric, incloent obres que han tractat la Guerra Civil Espanyola i les dues Guerres Mundials, les imatges de repressió i la iconografia dels dictadors, la figura de l’heroi i la seua construcció, fins al desenvolupament de les micropolítiques, amb la introducció dels feminismes, la visibilitat de les identitats dissidents que no s’acullen a la heteronorma o la inclusió d’altres identitats construïdes com a reflex negatiu de l’occidental.

L’exposició està organitzada en sis grans àrees: “Violència i poder”; “Mons ocults”; “Duchamp i el món dels objectes”; “Qüestionament de les imatges”; “Cossos dissidents i Perifèries urbanes”, que reuneixen un important nombre d’obres de la col·lecció de l’IVAM de diferents artistes com Eduardo Arroyo, Robert Rauschenberg, Bruce Nauman, Hadjithomas & Joreige, Martha Rosler, Rula Halawani, Equip Crònica, Darío Villalba, Luis Gordillo, Benjamín Palència, André Masson, James Rosenquist, Dora García, Carmen Calvo, Jasper Johns, Khatarina Fritsch, Claes Oldenburg, Richard Prince, Victoria Civera, John Baldessari, Öyvind Fahlström, Antoni Muntadas, Gillian Wearing, Cindy Sherman, VALIE EXPORT, Annette Messager, Esther Ferrer, Pierre Molinier, Ahlam Shibli, Pepe Espaliú, Michel Journiac, Claude Cahun, Guillermo Kuitka, Rogelio López Cuenca, Francesc Ruiz, Mona Hatoum, Yto Barrada, Nadia Benchallal, entre altres.

Videos

Relacionats

Recorregut Performatiu a l’exposició “Temps Convulsos” a càrrec de Vicente Arlandis

05 abr. 2019; 10 i 31 mai. 2019; 14 jun. 2019
VisitesIVAM Centre Julio González

Visita comentada a l’exposició “ Temps convulsos. Històries i microhistòries en la col·lecció de l’IVAM”

12 mai. 2019; 01 i 29 jun. 2019
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González