AltresPoliglotiaIVAM Centre Julio González

El programa POLIGLOTIA es proposa com un procés creatiu de caràcter multidisciplinari a partir de les diverses llengües i pràctiques culturals presents a la ciutat de València. Per a això, experimentarem amb el llenguatge com a eina de dinamització junt amb d’altres maneres de fer, sentir i comunicar. El programa es concep també com un espai de trobada, al museu, des d’una perspectiva híbrida i intercultural. En POLIGLOTÍA apostem per la generació de continguts mitjançant l’intercanvi d’experiències i sabers per a l’enriquiment compartit de les persones i col·lectius participants. Partirem de les seues motivacions i capacitats per al desenvolupament de propostes dirigides a un públic ampli i igualment divers.

El programa està coordinat per Paco Inclán, escriptor i professor d’espanyol per a persones migrants i refugiades, en col·laboració amb l’àrea d’activitats i educació de l’IVAM. POLIGLOTIA s’inspira en l’atmosfera d’una classe d’aprenentatge d’idiomes en qüestions com la voluntat per a entendre i explicar-se, l’acostament a altres cosmovisions a través del llenguatge i les relacions que s’estableixen entre persones que comparteixen un mateix espai des de la diversitat.

POLIGLOTÍA arranca amb aquestes tres línies d’actuació.

1. Grup d’Estudis Poliglotes

  • Sessions: 2-9-16-23 de novembre de 2021. De 17.30 a 20 h.
    Formació d’un grup en el qual explorarem el llenguatge des d’una perspectiva plurilingüe. Experimentarem amb paraules, contes, poemes, llegendes, refranys, acudits, nanes, cants i altres expressions de les diferents llengües maternes de les persones participants. Elaborarem propostes de dinamització amb el contingut generat durant les sessions.
  • Participants: Tarif Ashtar, Paula Guardiola, Yulia Fert, Badinengany Katalay-Sun, Hu Zhao, Milagros Arias, Teona Ruzadze, Fatma Guisse, Ivan Reznik, Joaquín Artime, Clara Solbes, Javier Lorente Puchades, Yahui Liu Zhou.

2. Programació d’activitats

      • De novembre de 2021 a maig de 2022.
        Activitats obertes al públic, concebudes com a experiències compartides entre les persones i col·lectius participants i els qui vulga gaudir d’elles.
      • Dissabte 27 de novembre. A les 18 h.
        POLIGLOTISME [portes obertes]. Presentació de la programació.
        Sessió en la qual jugarem amb paraules i expressions de diferents llengües amb un enfocament lúdic i participatiu. Activitat dinamitzada pel Grup d’Estudis Políglotes.
      • Divendres 10 de desembre. A les 18 h.
        Taller de Cal·ligrafia àrab amb Abdelaziz Bouhlassa Bachari.
        Una aproximació estètica a la cal·ligrafia àrab des d’un plantejament pictòric. Aprendrem els diferents instruments, tècniques i estils que s’empren en aquesta escriptura caracteritzada per la seua bellesa i flexibilitat. Per a participar no és imprescindible dominar la llengua àrab, només tindre curiositat per conéixer les seues variades formes escrites a través de la cal·ligrafia.
      • Dijous 13 de gener. A les 18 h.
        Club de lectura amb United Minds.
        En aquesta sessió ens acostarem a la literatura que s’està produint en el continent africà amb la dinamització d’United Minds, llibreria valenciana especialitzada en cultura i literatura africana. Posarem en comú la lectura del llibre Descolonizar la mente (2015) de l’escriptor kenià Ngũgĩ wa Thiong’o (Lumaru, 1938) que servirà com a punt de partida per a la reflexió i el debat entre els/les participants.
      • Dissabte 19 de febrer. A les 18.30 h.
        Biblioteques Humanes. Poliglotía
        Aquesta proposta es fonamenta en la participació i ens permet “llegir” històries en la veu dels seus protagonistes, de manera que “llibre” i “lector” poden escoltar-se i dialogar entre ells. De la mà de Valencia Acoge, s’aborden diferents realitats migratòries en les quals es posen en primer pla a les persones migrants que es troben en la nostra societat, per a compartir relats de vida que conviden a la reflexió.
      • Divendres, 4 de març. A les 18 hores
        Taller d’Art Ebru. Poliglotisme
        En aquest taller dinamitzat per l’artista turca Meral Gokcek, coordinadora d’Ebru-València, ens acostarem a l’art Ebru, que és un art tradicional turc considerat Patrimoni Intangible de la Humanitat en 2014 per la UNESCO. L’art Ebru utilitza l’aigua com a llenç sobre el qual s’expandeix la pintura, experimentant amb diferents tècniques tradicionals.
      • Dissabte 9 d’abril. A les 12 hores.
        Gramàtiques gastronòmiques, taller amb Cocinas Migrantes. Aquesta activitat es planteja com una experimentació amb les gramàtiques gastronòmiques, aquestes estructures internes que, igual que en el llenguatge, operen per donar sentit a la nostra realitat social i natural. Per això, utilitzarem diferents aplicacions sonores, visuals, tàctils, lingüístiques i, per descomptat, degustatives com a formes de mediació entre les persones participants i els elements de les gastronomies migrants. Construirem noves estructures gramaticals com a possibilitat d’afavorir identitats obertes i fluides. Durant la sessió, abordarem el cas de la diàspora afganesa gràcies al suport tècnic i culinari de Najib Miri i la seua família, que ens oferiran una mostra de la seua gastronomia com a tancament de l’activitat.
      • Dissabte 7 de maig. A les 11 hores.
        Xina-València: quan dos mons es troben. Us convidem a aquest passeig comentat en què Hu Zhao, actor xinès resident a València, ens proposa fixar-nos en espais i elements de la quotidianitat de la nostra ciutat que evoquen diferents aspectes de la cultura xinesa. Descobrirem aquestes evocacions en façanes, objectes, menús, xicotetes botigues i establiments que visitarem en aquest recorregut –simbòlic, poètic– per la cultura xinesa a través de la valenciana i viceversa.

    3. Inventari. Poliglotía (Pensar en comú el museu)

      Aquesta última fase del projecte proposa la creació d’un lloc de trobada i dinamització que reflexione sobre les possibilitats, límits i problemàtiques relacionades amb el mateix museu com a espai arquitectònic, institucional, relacional, creatiu, expositiu… Per a això, plantegem la formació d’un grup de treball que puga pensar en comú a partir de l’inventari de les tensions, reptes i oportunitats que ofereixen els diferents agents i experiències que formen part de la vida d’un museu. De març a juny de 2022.
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut amb l’historiador Eloi Boix-Català per Ciutat Vella fins a La Llotja, per a evidenciar els paral·lelismes que hi ha entre la naturalesa de La Llotja de València i l’exposició “Un exercici de violència” de Guillermo Ros.

Un relat que comença en la València medieval i acaba en l’era del capitalisme postmodern. L’artista ja no aspira a alliçonar a qui mira, a atemorir-lo amb l’amenaça del pecat i el càstig. L’infern ha cobrat vida en l’explotació material i humana actual i no hi ha cap refugi on amagar-se. Només podem caminar i contemplar les runes d’un relat i un món que s’ensorren. Un missatge que subjau en tota l’obra de Ros, hereu d’una nissaga de pedrapiquers que trobaren el seu motor vital en l’explotació de la pedra valenciana a través del ferro i la força de les mans.

La iconografia medieval que nodrí a Kentaro Miura. Éssers deformes i malaltissos que han cobrat vida per a destruir l’arquitectura i el mite de què eren presoners. De Pere Compte a Guillem Ros, la Llotja de València i Un exercici de violència ofereixen una lectura de la construcció i caiguda del sistema amb què havíem bastit la realitat. Una síntesi mai abans tan fàcil d’entendre, de recórrer: entre la galeria 6 de l’IVAM i la Llotja de la Seda. Quinze minuts de distància a peu, en la ciutat de València.

Eloi Boix-Català és graduat en Història per la Universitat de València i màster en Educació, centrant-s’hi el seu estudi en la geografia i el passat del territori valencià. Actualment desenvolupa una tesi doctoral en el programa Societat i Cultura de la Universitat de Barcelona. Té un coneixement privilegiat de la trajectòria artística i l’obra de Guillem Ros des dels seus inicis.

Relacionats

Un exercici de violència. Guillermo Ros

07 oct. 2021 – 06 feb. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González
MediacióIVAM Centre Julio González

Amb les visites comentades, la mediació ve de la mà d’especialistes formats en Història de l’Art, Belles arts i Humanitats. La seua intenció és facilitar lectures posicionades de les exposicions de l’IVAM al públic assistent, i fer-ho de manera àgil i enriquidora en els dos idiomes oficials del territori valencià.

La visita a l’exposició Un exercici de violència. Guillermo Ros, no deixa indiferent des de la mateixa entrada a la galeria. La sala, dividida arquitectònicament en dos nivells, sembla suggerir al públic un recorregut imposat a través de dos ambients que es complementen i se sumen, com en les fases d’un videojoc. Sortejant i aprofitant els diferents elements dispersos per la sala, durant aquesta visita ens acostarem a l’imaginari de Guillermo Ros, a la seua visió personal sobre el món de l’art, al context natural i creatiu i la brutalitat, a vegades latent, a vegades manifesta, d’aquest.

MúsicaIVAM Centre Julio González

Programa com a part de l’exposició Indústria/Matrius, trames i sons.

La sessió de so, música i performance planteja un exercici d’arqueologia sonora que explora tant els components materials com immaterials de la societat fabril. D’una banda, a partir d’elements com l’ús de metalls, sirenes o sorolls industrials es planteja la sonoritat de les matèries primeres, arquitectures i espais vinculats a aqueixa realitat. Per l’altra part, els processos immaterials dins del programa apunten cap a elements com la música feta pels treballadors o els moviments culturals vinculats a la música màquina o la postindustrial.

D’aquesta manera, el projecte proposa explorar els elements vinculats a la performativitat del so, així com la seua capacitat de mitjà facilitador de socialització.

El programa compta amb les següents actuacions:

  • Flamenc i Màquines (1905-1928)
    Proposta que combina sons industrials amb sons del flamenc. S’interpretaran i imaginaran tres dels balls que va idear i va realitzar el ballador flamenc Vicente Escudero (1888-1980), inspirats pels sorolls mecànics i maquinistes.
    Coreografia i interpretació: Jesús Pérez Dolz (ballador) i Marc Moreno (percussionista)
  • Port de Sagunt Industrial. Marea de sirenes, veus i oblits
    Proposta de Pedro Montesinos Blasco (Sagunt Territori Acústic) i Miguel Molina-Alarcón (Laboratori de Creacions Intermèdia LCI) en la qual sonarà la sirena original de la CSM al costat d’una “orquestra de sirenes” distribuïdes per tot l’espai de La Mutant, provinents de fàbriques tancades, vaixells naufragats, alarmes antiaèries de guerres perdudes…, i la polifonia de sirenes humanes que tindran una nova vida sonora per a ser escoltades, des de tot l’espai interior a la seua expansió de carrer ciutadana.
  • Cançoner fabril. Violeta Ausina i Damià Llorens
    En el transcurs de les investigacions, s’han recuperat una sèrie de cançons populars fabrils provinents de factories del llarg i ample del País Valencià, que es plasmaran en aquest espectacle en forma de música electrònica amb tocs industrials.
    Violeta ha format part de grups com Orxata Sound System i MAR, cantant i tocant synthes i bateria. En l’actualitat està embolicada en dos projectes: Cançoner fabril i Texxaco. Damià està immers en els projectes de música electrònica industrial, techno i noise We Are Not Brothers, Abraxas i PanDemian. A més d’altres relacionats amb l’art sonor com Simfonia Industrial (amb imatges de Damià Jordà) o aquest mateix Cançoner.
  • Ana en pecado
    Dj/Músic (Ana Espín)
    La sessió serà un collage sonor del soroll, tecno metàlic i ritmes trencats. On entraran estils com EBM + una revisió-guiny al “Bacalao Sound” dels meus recrods d’un any viscut en la ruta valenciana.

Relacionats

Indústria/Matrius, Trames i Sons

06 mai. 2021 – 17 oct. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González
MediacióIVAM Centre Julio González

Amb les visites comentades, la mediació ve de la mà d’especialistes formats en Història de l’Art, Belles arts i Humanitats. La seua intenció és facilitar lectures posicionades de les exposicions de l’IVAM al públic assistent, i fer-ho de manera àgil i enriquidora en els dos idiomes oficials del territori valencià.

La visita a l’exposició Indústria/ Matrius, trames i sons es planteja com un acostament a les dinàmiques del treball i de la productivitat capitalistes a través del patrimoni sonor i de les fonts documentals que alberga la mostra. Durant la sessió es posa l’accent en la potència testimonial del patrimoni immaterial i s’activa l’adaptació museogràfica de l’arxiu recopilat pels comissaris en forma d’instal·lació. A partir d’una selecció de sons, imatges, música i altres peces vinculades a les fàbriques en el seu context original, es reflexiona sobre l’oblit institucional i la reconversió dels espais patrimonials.

SeminarisIVAM Centre Julio González

El projecte Indústria / Matrius, trames i sons planteja una lectura parcial del patrimoni industrial valencià a través dels moviments socials i els processos immaterials, prestant especial atenció a la idea de so. Juntament amb l’exposició, actualment visitable en la galeria 3, s’editarà una publicació i a organitzar un seminari que comptarà amb les contribucions teòriques de Silvia Federici, Bonaventure Soh Bejeng Ndikung i Amador Fernández-Savater.

Programa

Divendres, 15 d’octubre.

  • 16.30h – Conferència d’Amador Fernández-Savater (presencial)

Es tractaran elements que tenen a veure amb la introducció de text en l’espai públic com a manera de crear una intel·ligència col·lectiva. La idea de text en aquest àmbit és molt oberta, i atendrà processos tant sonors, per exemple emissores de ràdio, himnes i cançons de treball i lluita, com escrits a través de pancartes, fanzines i cartells.

Amador Fernández-Savater circumscriu els seus interessos en el pensament crític i l’acció política, buscant sempre la seua trobada. És editor d’Aquarel·la Llibres, ha sigut director de la revista Arxipèlag i ha participat activament en diferents moviments col·lectius i de base a Madrid. És autor de ‘Filosofia y acción’ (Editorial Límite, 1999), coautor de ‘Filosofía y acción’ (Editorial Límite, 1999), coautor de ‘Red Ciudadana tras el 11-M; cuando el sufrimiento no impide pensar ni actuar’ (Acuarela Libros, 2008) i coordinador de ‘Con y contra el cine; en torno a Mayo del 68’ (UNIA, 2008).

  • 17.30 h.- Conferència de Bonaventure Soh Bejend Ndikung (presencial)

S’abordaran elements que uneixen nocions de patrimoni i escolta. En aqueix sentit, la sessió proposarà exemples de patrimonialització que s’obrin a una memòria col·lectiva, permeable i oberta a la negociació. Aquesta perspectiva patrimonial atén el caràcter públic del patrimoni i a la consciència política de la seua escriptura històrica.

Bonaventure Soh Bejeng Ndikung és director artístic de sonsbeek 2020, Arnhem, Països Baixos, director fundador de SAVVY Contemporary, Berlín, Alemanya i professor d’Estratègies Espacials en l’Acadèmia d’Art Weißensee, Berlín. A l’octubre de 2020, se li va concedir l’Orde del Mèrit de Berlín. Ndikung va formar part de l’equip curatorial de la documenta 14 com curator at large i va ser comissari convidat de la 13a Biennal de Dakar al Senegal, sota la direcció artística de Simon Njami. Com a part del Miracle Workers Collective va comissariar el Pavelló de Finlàndia en la 58a Biennal de Venècia en 2019. Va ser director artístic de la 12a edició de les Trobades de Bamako en 2019, una biennal de fotografia africana a Mali. Ndikung és director artístic de Sonsbeek 2020-2024, una exposició d’escultura a gran escala que té lloc en Arnhem, Països Baixos. En 2023, ha sigut nomenat recentment director de HKW.

Es podrà seguir en anglés en streaming a través del canal YouTube del museu: https://www.youtube.com/user/gvaivam

Divendres, 1 d’octubre.

  • 18.30h. Conferència de Silvia Federici*

La intervenció tractarà sobre la relació entre la noció de treball reproductiu i la producció fabril. S’explorarà el paper de les dones en els projectes de col·lectivització, la seua participació en l’associacionisme veïnal que va suposar una gran part del moviment de protestes, o les diferents lluites per l’accés a salaris i condicions més justes.

*La participació de Silvia Federici serà telemàtica, amb traducció simultània a l’espanyol a l’auditori de l’IVAM. Es podrà seguir en anglés en streaming a través del canal YouTube del museu: https://www.youtube.com/user/gvaivam

Silvia Federici s’ha convertit en una de les teòriques més reconegudes del feminisme anticapitalista. Amb una llarga trajectòria d’activisme i reflexió, la vida de Federici recorre els agitats anys de la revolta a Itàlia, les campanyes pel salari domèstic a Nova York, la lluita contra els plans d’ajust estructural a Àfrica, la crítica al procés de globalització capitalista i els seus efectes en tot el planeta, el moviment per la recuperació dels comuns i, més recentment, el cicle de lluites que es va obrir en 2011 i que ha continuat en l’última ona feminista. Traficants de Somnis ha publicat ja bona part de la seua obra en castellà: ‘Calibán y la bruja’ (2010), ‘Revolución en punto cero’ (2013), ‘El patriarcado del salario’ (2018), ‘Reencantar el mundo. El feminismo y la política de los comunes’ (2020) i ‘Salario para el trabajo doméstico, el archivo de la campaña internacional’ (2019).

Participants

Les sessions estan obertes a alumnat i professionals de disciplines com a història de l’art, belles arts, antropologia, arqueologia, història, filosofia, enginyeria, treballadors industrials, així com a qualsevol persona interessada en aquest tema. Tindran prioritat les persones que participen en el grup de lectura que es realitzarà amb anterioritat en l’IVAM.

  • Aforament: 100 persones.
  • Activitat gratuïta.

Relacionats

Indústria/Matrius, Trames i Sons

06 mai. 2021 – 17 oct. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa amb motiu de l’obertura de l’exposició “Un exercici de violència”, entre l’artista Guillermo Ros i Núria Enguita, comissària de la mostra i directora de l’IVAM.

L’entrada en aquesta exposició és l’entrada a l’imaginari de Guillermo Ros, de la seua manera de veure i entendre el món de l’art, de la seua peculiar anàlisi del context en el qual (sobre)viu i treballa. La sala presenta un recorregut imposat: l’espectador ha d’iniciar la seua visita en la planta baixa i pujar les escales per a continuar en una planta superior. Com si d’un videojoc es tractara, ens trobem amb escenes congelades a dos nivells, dos ambients diferents en els quals la lluita se succeeix.

La Galeria 6 de l’IVAM és, sens dubte, una sala arquitectònicament complicada: sostres baixos, columnes i elements diversos imposats. Però Guillermo Ros ha vingut justament a lluitar contra els elements. En aquesta conversa Guillermo Ros compartirà les seues investigacions inicials, així com els processos de treball amb els quals s’ha enfrontat a l’encàrrec museístic.

Relacionats

Un exercici de violència. Guillermo Ros

07 oct. 2021 – 06 feb. 2022
ExposicióIVAM Centre Julio González
AltresIVAM Centre Julio González

L’IVAM, el Museu Reina Sofia i el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza al costat del Ministeri de Cultura i Esport organitzen un homenatge a la figura de Tomàs Llorens (1936-2021).

La història de l’IVAM està vinculada estretament a Tomàs Llorens. Va ser impulsor, fundador i primer director. Les propostes per a la col·lecció del museu constitueixen una herència imponent per a futures generacions de valencians i valencianes, un patrimoni artístic d’un valor incalculable. Al costat de Vicent Todolí va establir les bases del que hui és l’IVAM. La seua figura va ser una peça clau per a la creació del museu i gràcies a la seua gestió l’IVAM disposa hui de la millor col·lecció de peces de Julio Gozález.

Tomàs Llorens va morir el passat 10 de juny a Dénia. Al llarg d’una carrera de cinc dècades, Llorens va conjuminar les tasques de docència universitària, investigació científica i gestió cultural. Des d’aquests tres fronts va abordar la persistència del realisme en les avantguardes artístiques, els orígens de l’art modern en l’últim terç del segle XIX, la figura de l’escultor Julio González, o la reflexió estètica sobre l’arquitectura. Aquests mateixos aspectes, que van ocupar els seus ensenyaments, publicacions i exposicions, són els eixos que articulen aquest homenatge.

Tomàs Llorens va exercir la docència a la Universitat Politècnica de València (1969-1972), en la Portsmouth Polytechnic (1972-1984), en la Universitat Politècnica de Barcelona (1978-1980), a la Universitat de Girona (1996-1998), a la Universitat de València (1998-1999) i a la Universitat d’Alacant (2000-2005), ocupant-se sempre de les matèries d’Estètica, Composició Arquitectònica i Història de l’Art. Va ser col·laborador i dinamitzador teòric de l’Equip Crònica, històric col·lectiu artístic de pop crític integrat per Rafael Solbes, Juan Antonio Toledo i Manolo Valdés, actiu entre 1964 i 1981. Així mateix, va ser comissari, juntament amb Valeriano Bozal i molts altres col·laboradors, de l’emblemàtica exposició Espanya, avantguarda artística i realitat social, 1936-1976 per a la Biennal de Venècia de 1976, després de la mort de Franco. Ja en les dècades de 1980 i 1990, Llorens va estar a càrrec de la creació i direcció dels centres museístics que marcarien el nou ecosistema artístic de l’Espanya democràtica, com l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), sent el seu director fundacional des de 1986 a 1988; el Museu Reina Sofia, que va dirigir entre 1988 i 1990 durant la seua transició de centre d’art a museu nacional; i el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, sent el seu conservador cap des de 1991, un any abans de la seua obertura, fins a 2005. Finalment, a més d’un abundantíssim nombre de catàlegs d’exposicions temporals, destaca el catàleg raonat de Julio González, obra magna en sis volums de la finalització dels quals s’estava ocupant en els seus últims anys.

Conseqüència d’aquesta activitat exemplar va ser el seu nomenament en 1998 com a acadèmic de la Reial Acadèmia de Belles arts de Sant Ferran i la publicació del volum col·lectiu Estudis d’Història de l’Art en honor de Tomàs Llorens (Antonio Machado Libros, 2007).

Per a aquest homenatge es compta amb una destacada selecció d’intervencions, tant presencials com virtuals, de personalitats vinculades al comissariat, la història de l’art, l’arquitectura i les belles arts, totes elles representatives dels interessos professionals i intel·lectuals de l’homenatjat.

Participants

Per ordre d’intervenció

  • Guillermo Solana, director artístic del Museu Nacional Thyssen-Bornemisza
  • Baronessa Carmen Thyssen-Bornemisza, vicepresidenta del Patronat del Museu Nacional Thyssen-Bornemisza
  • Manuel Borja-Villel, director del Museu Reina Sofia
  • Núria Enguita, directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM)
  • María Dolores Jiménez-Blanco, directora general de Belles arts del Ministeri de Cultura i Esport
  • Valeriano Bozal, catedràtic d’Història de l’Art en la Universitat Complutense de Madrid
  • Maria Josep Balsach, professora d’Art Contemporani a la Universitat de Girona
  • Jaime Brihuega, professor emèrit d’Història de l’Art en la Universitat Complutense de Madrid
  • Paloma Alarcó, cap de conservació de pintura moderna del Museu Nacional Thyssen-Bornemisza
  • Kosme de Barañano, catedràtic d’Història de l’Art en la Universitat Miguel Hernández d’Elx
  • Alex Katz, artista
  • María Teresa Ocaña, historiadora de l’art i exdirectora del Museu Picasso de Barcelona i del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC)
  • Francesc Torres, artista
  • Dofí Rodríguez, catedràtic d’Història de l’Art en la Universitat Complutense de Madrid
  • José Francisco Yvars, crític i historiador de l’art, exdirector de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM)

Gimcana familiar entorn de "Els exilis de Rena"

FamíliesIVAM Centre Julio González

L’activitat familiar al voltant de l’exposició Els exilis de Renau (08 Juliol 2021 – 09 Gener 2022) es proposa com un work in progress a partir de les principals obres de l’artista. El recorregut s’articula a partir de diverses proves plantejades per un/a assistent científic/al fet que ha vingut a l’IVAM de l’any 3.201, un futur distòpic en el qual les ciutats estan destrossades, la gent no és feliç i s’han perdut gran part dels valors socials universals. Partint de l’obra més compromesa i transformadora de Renau, els jocs que es duran a terme en família permetran treballar conceptes com el canvi climàtic, el progrés científic i el compromís social, d’una manera didàctica i divertida.

Dates:
24 i 31 octubre 2021
14 i 28 novembre 2021
12 i 26 desembre 2021

ConversesIVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició “Imaginaris mecànics i tècnics en la Col·lecció de l’IVAM”, l’artista Gary Hill impartirà una conferència en la qual compartirà amb el públic assistent les seues reflexions i investigacions entorn de la imatge i al mitjà del vídeo.

“Durant bastant temps he considerat el mitjà del vídeo com una espècie d’esdeveniment passat que ha sigut subsumit per l’espectacle, que incorpora una resolució cada vegada major, pantalles massives infinitament configurables i, en general, un so penetrant.

El llenguatge no és el virus. La imatge és el virus i no ve de l’espai exterior; és insidiosa i està a tot arreu, ací i ara.” Gary Hill

Bio
Des de principis de la dècada de 1970, Gary Hill (nascut en 1951 en Santa Mónica, Califòrnia) ha treballat amb una àmplia gamma de mitjans que inclouen l’escultura, el so, el vídeo, la instal·lació i la performance, produint una gran quantitat de vídeos monocanal, instal·lacions de mitjans mixtos i obres de performance. El seu explora una sèrie de qüestions que van des de la “fisicitat” del llenguatge, la sinestèsia i els enigmes perceptius fins a l’espai ontològic i la interactivitat de l’espectador.

S’han presentat exposicions individuals de la seua obra en museus de tot el món: El Centre Georges Pompidou, París; l’IVAM, València; el Museu d’Art Modern de San Francisco; el Museu Guggenheim SoHo, Nova York; el Museum für Gegenwartskunst, Basilea; el Museu d’Art Contemporani, Barcelona; el Kunstmuseum Wolfsburg; el Museum of Contemporary Art, Taipei i l’Henry Art Gallery, Seattle, entre altres.

Hill també ha col·laborat amb diversos artistes, particularment amb George Quasha i Charles Stein en la publicació An Art of Limina: Gary Hill’s Works & Writings. O en 1998 va col·laborar amb la coreògrafa Meg Stuart i la seua companyia de dansa “Damaged Goods” per a produir Splayed Mind Out, que es va representar més de 50 vegades a Europa, Sud-amèrica i els Estats Units.

El seu projecte més recent és un llibre, You Know Where I’m At and I Know Where You’re At, escrit en “col·laboració” amb l’esperit del nadiu americà Martin Cothren (1960 – 2016), i publicat per Dis Voir a París (2021).

Relacionats

Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM

11 mar. 2021 – 30 gen. 2022
Col·leccióIVAM Centre Julio González
AltresIVAM Centre Julio González

Castell de Pals, per part de la pirotècnia Nadal Martí de l’Olleria.

Un dels punts de partida del projecte Cardiograma va tindre lloc al juliol de 2017 quan l’artista Lola Lasurt va tindre l’oportunitat d’experimentar, amb gran sorpresa, l’anomenat Castell de Pals. Els castells de pals són «pirotècnia antiga» i, el seu creixent i recent gaudi, forma part d’un procés de recuperació de formes d’exhibició en desús que, a més, desafia la domesticació de la festa i la seua gestió del risc com a premissa.

Lola Lasurt ha volgut traduir això en el fris pictòric que inclou en la mostra i transmetre’ns les sensacions que produeixen els canvis de ritme de la pirotècnia antiga perquè, a diferència de les seues variants contemporànies més tecnologitzades (elèctriques i eclèctiques), la pirotècnia antiga ofereix una sincronia artesanal més amable i pausada que depén del vent i de l’equilibri dels pesos de la pólvora, del seu diàleg amb l’entorn. Així mateix, en emprar menys explosius, celebra la proximitat dels cossos i la metxa curta.

Relacionats

Cardiograma. Lola Lasurt

29 abr. 2021 – 19 set. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

Presentació de l’exposició Mona Hatoum, per part de l’artista.

L’exposició fa homenatge a Mona Hatoum, guardonada amb el Premi Julio González 2020, a través d’una selecció d’obres clau de l’artista, integrada per escultures, grans instal·lacions i obra sobre paper, realitzades en la seua major part al llarg de les últimes dues dècades, algunes de les quals han accedit ja a l’estatus d’icona de l’art contemporani.

Durant la presentació Mona Hatoum realitzarà un recorregut per les sales en les quals s’estructura la mostra, i a través de les imatges de les obres que la integren i ens parlarà del seu interés per la creació de peces de manera simple i reduccionista però que impacten emocionalment i psicològicament en l’espectador, així com de la incorporació deliberada en les seues obres d’estrats paradoxals de significat generadors d’una ambigüitat i ambivalència que fan possibles lectures diverses i contradictòries de les seues creacions.

Mona Hatoum va nàixer en 1952 a Beirut en una família palestina. L’esclat de la Guerra Civil al Líban el va sorprendre en una breu estada a Londres, impedint-li tornar al seu país. Ha participat en importants esdeveniments artístics internacionals com la Biennal de Venècia (1995 i 2005), documenta Kassel (2002 i 2017), la Biennal de Sidney (2006) o la Biennal d’Istanbul (1995 i 2011). Entre les seues exposicions individuals més recents destaca una gran antològica en el Centre Pompidou de París (2015), Tate Modern de Londres i KIASMA, Hèlsinki (2016-2017).

Relacionats

Mona Hatoum

16 abr. 2021 – 26 set. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González