El museu, que roman obert en el seu horari habitual, ofereix una programació especial a les seues seus de València i Alcoi

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) prepara una programació especial amb motiu de les festes de Nadal amb música, ‘performance’ i activitats per a famílies i públics de totes les edats. El museu romandrà obert en el seu horari habitual durant el període vacacional, a excepció dels dies 24 i 25 de desembre i 1 i 6 de gener, perquè els visitants puguen gaudir de les seues exposicions a les seus de València i Alcoi.

La programació festiva arranca amb les actuacions del duo musical Tarta Relena i del col·lectiu de dansa Iniciativa Sexual Femenina, que tindran lloc els dies 22 i 23 de desembre. Es tracta de dues innovadores propostes que s’aproximen a la música i a la ‘performance’ per a recuperar llengües i veus oblidades i trobar noves claus de moviment.

Per al públic familiar i infantil, el museu ofereix una activitat titulada ‘Flora Habilis’, una proposta de joc autònom creada específicament per a l’IVAM per l’estudi Milimbo. Les peces d’aquest taller de construccions volumètriques acoblables i combinables, gràcies al joc lliure que proposa, convertiran l’IVAM Lab 3 en un jardí verd, exuberant i mutant, gràcies a l’acció col·lectiva de les famílies i visitants.

També per al públic familiar i xiquets i xiquetes de fins a 6 anys està pensada l’activitat ‘Un museu molt viu! Una visita a l’IVAM amb els cinc sentits’. De la mà del col·lectiu Massa Salvatge, la percepció serà el motor de l’aprenentatge i del joc en família en aquesta visita. A què fa olor una obra d’art? Pot ser suau, aspra o freda una exposició?…

Els xiquets i les xiquetes de més de sis anys podran participar en ‘La guerrilla de l’IVAM. Una mirada feminista des de la infància a la col·lecció de l’IVAM’. Una visita dinamitzada a una selecció d’obres d’art amb el propòsit de despertar una nova mirada.

Seguint amb la programació especial nadalenca, i dirigit a tots els públics, tindrà lloc ‘El tapís que volia ser una altra cosa. Deambulacions creatives per l’exposició ‘Teresa Llanceta. Teixir com a codi obert’’. Una visita dinamitzada a l’exposició en què els assistents, aportant-hi un xicotet retall de tela, crearan un tapís obert a convertir-se en moltes altres coses: una estora, un refugi o un diari de bitàcola.

Una altra de les propostes per al públic familiar és ‘Estampem Julio González. Espai d’estampació tèxtil i joc lliure’, una activitat per a jugar, en ple ‘hall’ de l’IVAM, amb el puzle 3D ‘A propòsit de Julio González’, dissenyat per Dídac Ballester, i ‘tunejar’ bosses de tela amb segells i encunys inspirats en les formes de l’escultor català. Aquesta activitat compta amb la possibilitat de fer microvisites a l’exposició ‘Ser artista. Julio González’, que es pot veure a la galeria 2 de l’IVAM.

Visites comentades gratuïtes a les exposicions

A més d’aquestes activitats, l’IVAM organitza visites comentades gratuïtes, tant al Centre Julio González com a l’IVAM Alcoi, a les exposicions ‘Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert’, ‘Ana Penyas i Alba Herrero. En una casa. Genealogia del treball de la llar i de les cures’, ‘Ser artista. Julio González’, ‘Carmen Calvo’ i ‘Lluny del buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa’. Així mateix, l’IVAM Alcoi proposa l’activitat ‘Descentrar l’objecte’, que convida a una relectura de la mostra ‘Un contínuum comú indefinidament llis’ des de les maneres de mirar de l’arqueologia.

Galeria

MediacióIVAM Centre Julio González

La visita comentada a l’exposició La Nave 1984-1991 vol posar en relleu el treball pioner i icònic del col·lectiu de dissenyadors La Nave, format per onze professionals de diferents disciplines, des de dissenyadors industrials i gràfics fins a pintors, arquitectes i aparelladors, reunint noms com els d’Eduardo Albors, Paco Bascuñán, José Juan Belda, Carlos Bento, Lorenzo Company, Sandra Figuerola, Marisa Gallén, Luis González, Luis Lavernia, Nacho Lavernia i Daniel Nebot. El grup, format de la fusió dels estudis Caps i Mans i Enebece (NBC), és un referent del disseny de la dècada dels huitanta i d’una manera única d’entendre la disciplina del disseny gràfic i industrial, és per això que, al llarg del recorregut, es posaran en valor peces i fites que mostra l’exposició.

Dates:
Dissabte 5 d’agost, 18 h (castellà)
Diumenge 20 d’agost, 12h (valencià)

Relacionats

La Nave 1984-1991

09 mar. 2023 – 20 ago. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

Spaces are dancefloors

17 jun. 2023
EscèniquesTallersIVAM Centre Julio González

La documental edicions, 2022

AltresConversesIVAM Centre Julio González

Acompanyaran l’autor, el dissenyador de la col·lecció Antonio Ballesteros i l’editor Álvaro de los Ángeles.

La il·lusió reuneix una trentena de textos escrits entre el 2002 i el 2022 per Antonio Doñate que es van publicar majoritàriament en mitjans tan diversos com blocs personals o col·lectius, suplements culturals, revistes d’espais alternatius o llibres d’autories variades, i que repassen alguns dels canvis estètics , formatius i informacionals de les societats contemporànies. La música pop, el disseny gràfic, l’art contemporani, les noves polítiques, les maternitats conscients, les complexitats educatives… són recipients on abocar-hi opinions pròpies i mirades panoràmiques. Un autèntic manual d’ús dels canvis vitals, estètics i ideològics esdevinguts els darrers vint anys.

En diàleg amb aquests textos de marcat caràcter pop, el llibre inclou diverses fotografies analògiques de Carmen Gray que descriuen aspectes quotidians de persones i llocs amb la intensitat pròpia dels successos inesperats o els esdeveniments irrepetibles.

LA CREACIÓ OBERTA I ELS SEUS ENEMICS: Asger Jorn en situació

MediacióIVAM Centre Julio González

L’exposició La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació és el resultat d’un estudi exhaustiu de l’obra de l’artista Asger Jorn (1914-1973) i inclou una àmplia selecció d’obres plàstiques, publicacions, fotografies, pel·lícules, així com abundant material documental.

La visita planteja aprofundir, de manera cronològica, en la trajectòria de l’artista des del posicionament i la comprensió de l’art de postguerra, incloent-hi les relacions entre l’expressionisme abstracte, l’art pop i la pràctica social.

Dates:
Dissabte 11 de març, 18 h (valencià)
Diumenge 26 de març, 12 h (castellà)
Diumenge 9 d’abril, 12 h (castellà)
Dissabte 29 d’abril, 18 h (valencià)
Diumenge 7 de maig, 12 h (valencià)
Dissabte 20 de maig 22:30 h (valencià)
Dissabte 27 de maig, 18 h (castellà)
Diumenge 18 de juny, 12 h (castellà)

Relacionats

LA CREACIÓ OBERTA I ELS SEUS ENEMICS: Asger Jorn en situació

16 feb. 2023 – 18 jun. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González
ExposicióIVAM Centre Julio González

La Nave va ser un col·lectiu de dissenyadors que va nàixer de la fusió dels estudis Caps i Mans i Enebece (NBC), donant acollida a onze professionals de diferents disciplines, des de dissenyadors industrials i gràfics fins a artistes visuals, arquitectes i aparelladors: Eduardo Albors, Paco Bascuñán, José Juan Belda, Carlos Bento, Lorenzo Company, Sandra Figuerola, Marisa Gallén, Luis González, Luis Lavernia, Nacho Lavernia i Daniel Nebot.

El grup es va convertir en un referent del disseny de la dècada 1980 i d’una manera d’entendre la disciplina del disseny gràfic i industrial. La creació de l’Estat de les Autonomies i la necessitat de modernització de les administracions públiques va suposar una eclosió d’oportunitats de treball. Calia crear i dotar d’imatge noves institucions polítiques i socials i modernitzar d’altres tenyides de l’halo gris de la dictadura, desprestigiades absolutament a Europa.

La Nave va liderar el pas d’una concepció clàssica a una mentalitat postmoderna que s’adequava a la nova realitat social i productiva en la qual el valor comunicatiu de l’objecte anava guanyant terreny als aspectes funcionals. Al mateix temps, el mercat i la seua insaciable necessitat de novetat començava a imposar-se. Va ser el pas intermedi entre el moviment modern i el seu lema «la forma segueix la funció» i la situació actual, en la qual el lema podria transformar-se en «la forma segueix el mercat».

Videos

Relacionats

Visita “La Nave 1984-1991”

09 mar. 2023 – 20 ago. 2023
MediacióIVAM Centre Julio González

Presentació “La Nave 1984-1991”

09 mar. 2023
ConversesIVAM Centre Julio González
DossierIVAM Centre Julio González

La programació expositiva de l’IVAM per al 2023 inclou 13 mostres dedicades a artistes fonamentals de l’escena artística internacional històrica i contemporània com ara el danès Asger Jorn, la nigeriana Otobong Nkanga o el libanès Aref El Rayess; una relectura del popular a la col·lecció de l’IVAM comissariada per Pedro G. Romero; una exposició sobre el col·lectiu de dissenyadors de La Nave, i una mostra sobre el treball de dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i els inicis de la democràcia, entre d’altres.

Les exposicions incideixen en els eixos programàtics desenvolupats per l’IVAM en els dos darrers anys que revisen moments històrics des del present, plantegen noves metodologies per obrir el museu a públics diversos i intenten reunir diferents pràctiques artístiques, però tenint sempre en compte contextos històrics i espai-temporals diversos així com un acostament a allò popular i els feminismes.

Descarrega IVAM programació 2023

El Centre Julio González comptarà amb 13 exposicions i l’IVAM Alcoi acollirà una gran mostra dedicada a Juana Francés

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

El secretari autonòmic de Cultura i Esport, Ximo López Camps, i la directora de l’IVAM, Nuria Enguita, han presentat la programaci d’exposicions i programes públics del Museu per a l’any 2023. “Referents artístics imprescindibles, plantejaments expositius per a arribar a molts racons del nostre territori, la profunditat en la posada en valor dels feminismes i de referents dones, la visualització de l’art fet per creadors valencians i el desenvolupament de multitud de programes educatius per a obrir l’IVAM a diferents públics sintetitzen una programació potentíssima dissenyada per Nuria Enguita i el seu equip per a l’any vinent”, ha comentat el secretari autonòmic de Cultura i Esport, Ximo López Camps.

“A tot això cal sumar que aquest enfocament del nostre centre museístic de referència en art modern compta amb tot el suport de Cultura de la Generalitat, perquè el treball que realitza la direcció del centre és impecable. En el nostre cas i durant 8 anys hem fet totes les actuacions necessàries perquè l’IVAM recupere la seua vàlua i el seu lloc com a museu referent ací i en l’àmbit internacional. En 2015 ens trobem amb una molt minvada assignació de 5,3 milions d’euros per a un centre neuràlgic de la cultura com aquest. Any rere any hem augmentat els fons econòmics i en 2023 tenim pressupostats 15,2 milions d’euros per a un IVAM que puga treballar en la projecció cultural sense fronteres que es mereix”, ha destacat el secretari autonòmic de la Conselleria de Cultura.

“El programa de l’any 2023 incideix en els eixos programàtics desenvolupats per l’IVAM en els dos últims anys, que revisen moments històrics des del present, plantegen noves metodologies per a obrir el museu a públics diversos i tracten de reunir diferents pràctiques artístiques, però tenint sempre en compte contextos històrics i espaciotemporals diversos, així com un acostament al que és popular i als feminismes”, ha comentat la directora de l’IVAM, Nuria Enguita.

La proposta inclou mostres dedicades a artistes fonamentals de l’escena artística internacional històrica i contemporània com el danés Asger Jorn, la nigeriana Otobong Nkanga o el libanés Aref El Rayess; una relectura del que és popular en la col·lecció de l’IVAM comissariada per Pedro G. Romero; una exposició sobre el col·lectiu de dissenyadors de La Nave, i una mostra sobre el treball de dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i els inicis de la democràcia, entre d’altres.

L’IVAM albergarà en el Centre Julio González un total de 13 exposicions en 2023, a les quals cal sumar les que organitza en la seua seu d’Alcoi i les que
portarà a diferents destinacions. Un d’aquests serà el Museu de Belles Arts de Castelló, que comptarà amb una exposició del Josep Renau més reivindicatiu a
partir de la col·lecció sobre el pintor i cartellista de referència que es conserva en l’IVAM. També es desenvoluparà el programa ‘Confluències’, que presenta intervencions artístiques als pobles de la Ruta 99.

De manera complementària a la territorialització, l’IVAM consolida la seua internacionalització col·laborant l’any 2023 amb institucions com el Museum
Jorn de Dinamarca o la Fundació Gulbenkian de Lisboa.

Exposicions d’art contemporani

El Centre Julio González comença l’any 2023 amb una nova mirada sobre el treball de l’artista danés Asger Jorn, que aprofundirà en el seu treball amb
l’edició i l’experimentació gràfica: “En lloc de presentar una sèrie d’obres mestres pictòriques en ordre cronològic, l’exposició intentarà posar a Jorn en context o, més aviat, inserir-lo en situacions múltiples i superposades”, ha explicat Enguita.

L’artista libanés Aref El Rayess, una figura fonamental del panorama cultural libanés des dels anys 60 fins als 80, serà protagonista d’una exposició a partir de maig “amb la finalitat de posar en relació la modernitat occidental amb altres modernitats”, ha comentat la directora del Museu.

La galeria 1 també acollirà una exposició monogràfica d’Otobong Nkanga, una artista nigeriana que resideix a Anvers i que explora en les seues obres la noció de terra, com a substrat i com a manteniment, utilitzant pedres, teles, espècies o plantes. Per a Enguita, “Nkanga incorpora un discurs decolonial molt avançat que trenca les identitats per a parlar del concepte de terra. És una proposta compromesa amb la sostenibilitat i, alhora, amb una gran capacitat plàstica”.

En aquesta revisió de les històries de l’art i l’interés per introduir mirades no hegemòniques s’insereix l’exposició ‘Lo popular. Colección del IVAM’. Es tracta d’una mostra que pretén reconsiderar la idea del que és popular com a categoria en l’art dels nostres dies. La segona gran exposició de tesi que proposa l’IVAM per a 2023 explorarà conjuntament el treball de les dones artistes a Espanya i Portugal durant els
últims anys de la dictadura i els inicis de la democràcia.

Context local-global

La programació de l’IVAM per a 2023 inclou exposicions d’artistes valencians com Juana Francés, el col·lectiu La Nave, Llorenç Barber i Alberto Feijóo.
Sobre l’exposició dedicada al col·lectiu de disseny La Nave 1984-1991, la directora de l’IVAM ha subratllat la importància d’aquest grup de dissenyadors,
“que es va convertir en un referent en la dècada dels 80 i que va saber canalitzar la necessitat de dotar d’una nova imatge les institucions polítiques i socials i modernitzar-ne unes altres”.

Llorenç Barber, pioner de l’art sonor espanyol, i Juana Francés, l’únic membre femení del grup El Paso, seran protagonistes de sengles propostes en el Centre Julio González el primer i en l’IVAM Alcoi, la segona. L’alacantí Alberto Feijóo, per part seua, presentarà un projecte que reflexiona
sobre els rols i els espais que ocupem i sobre els objectes i imatges que acumulem i col·leccionem, en un projecte específic per a l’IVAM.

En aquesta voluntat per entendre i ser partícip del que ocorre en el seu context local, la recent línia d’actuació de l’IVAM entorn de les falles continua en 2023 amb una exposició sobre la figura de l’artista faller Alfredo Ruiz Ferrer (València, 1944), referència imprescindible per a entendre les conegudes com a falles ‘experimentals’ en l’actualitat.

Programes públics IVAM

Pel que fa al programa d’activitats i educació de l’IVAM, en relació amb la seua col·lecció, les seues exposicions i el seu entorn, s’han presentat diverses propostes.

Fruit del programa ‘Arte y contexto’, un projecte bianual d’accions i tallers per a activar intercanvis de sabers entre l’escena local i internacional, el Centre Julio González presentarà una exposició dels artistes seleccionats: Darío Alva, Diego Navarro, Claudia Dyboski, Marina González Guerreiro, Álvaro Porras i M. Reme Silvestre.

Entre les activitats que es consoliden, s’ha citat la línia de treball ‘L’IVAM al territori’, amb accions de creació i mediació a través dels programes
‘Confluències’, ‘El rum-rum serà memorable’ i ‘A prop’; el programa d’estudis ‘Articulacions’, del qual es desenvolupa la primera edició; l’escola de sabers diversos Poliglotía; el grup de lectura El Gesto Narrativo; el projecte ‘Els grans’, dirigit a majors de 55 anys amb ganes de continuar aprenent, o ‘Pump The Beat’, l’aposta per a adolescents entre 14 i 17 anys que pretén permeabilitzar el museu a altres cossos i dansa.

Obertures i diàlegs entre els processos de recerca de les dues exposicions i publicacions, amb Ana Penyas i Alba Herrero, Lorenzo Sandoval i Tono Vizcaíno

ConversesIVAM Centre Julio González

Els projectes En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures, d’Alba Herrero i Ana Penyas i Indústria / Matrius, trames i sons de Tono Vizcaíno i Lorenzo Sandoval, són processos polimorfs i polifònics. Investigacions que transiten de la creació i recuperació d’arxius, a la creació artística passant per la narració col·lectiva i la seua visibilització a través de formats expositius i editorials.

Creuar ambdues investigacions, tornar a activar els diàlegs que han mantingut aquests processos, tornar a generar memòries compartides i cercar futures connexions i desplaçaments, ens sembla ara un exercici de coherència amb els propòsits d’aquests projectes. Però també cal presentar els llibres que recullen els itineraris ja recorreguts, amb les seues diverses contribucions.

En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures, presenta un caràcter híbrid entre la narració gràfica i la investigació social. Posa el focus en el treball de la llar i les cures remunerades, proposant un recorregut entre allò íntim i allò polític. A partir de material d’arxiu i de les experiències de vida de dones de diferents edats i procedències, treballadores de la llar i de la cura la majoria, però també ocupadores, la proposta recorre els canvis temporals, espacials i socials vinculats a aquest treball.

Catàleg En una casa

Indústria / Matrius, trames i sons és una proposta que se situa entre la creació d’un arxiu i un projecte artístic. El seu objectiu és oferir una lectura necessàriament parcial del patrimoni industrial valencià basada en allò sonor, allò immaterial i en els moviments socials. És un procés de memòria, obert a la negociació i a noves lectures. El projecte es posiciona fora de la imatge romantitzada de la ruïna industrial, i entén el patrimoni i la història com a processos vius, no tancats, que permeten generar eines conceptuals per comprendre el passat, el present i el futur de la història del treball i les seues relacions amb la cultura.

Catàleg Indústria

Videos

Relacionats

Ana Penyas i Alba Herrero. En una casa

11 nov. 2022 – 30 abr. 2023
ExposicióIVAM Centre Julio González

Indústria/Matrius, Trames i Sons

06 mai. 2021 – 17 oct. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González

El benefactor (1963) de Susan Sontag

Col·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González

El gest narratiu. Grup de lectura activat per Álvaro de los Ángeles

La col·lecció de l’IVAM s’organitza a partir de sis blocs cronològics i temàtics que expliquen, amb la seua veu pròpia, l’art desenvolupat des de principis del segle XX fins a l’actualitat. Tal vegada no està tot el que és (o va ser), però sí que és tot el que està. Les històries del present —i aquelles que venen des de lluny però que s’actualitzen en el nostre present— han de ser comptades com una polifonia de veus i des de contextos que ens facen aguditzar la mirada crítica sobre la seua construcció i pertinència.

Durant sis sessions, a través de sis llibres, ens endinsarem en les accions narratives que ens ofereix la literatura i les vincularem, a vegades amb gestos senzills i a vegades amb coreografies més complexes, amb la col·lecció de l’IVAM. Els mons de ficció construeixen realitat; són espills reflectants o finestres transparents, però sempre ens conten el que som o el que anhelem ser des de la nostra experiència prèvia i cap a la nostra possibilitat futura de transformar-nos. En aqueixos gestos narratius, travessats per les històries i les vides, ens demorarem.

1962-1976: Irrupcions de la imatge

Aquest període reuneix pràctiques artístiques de signe molt divers que es debatien entre l’abstracció i la figuració tant a Europa com als Estats Units. Són pràctiques basades en una nova configuració del temps, l’espai i la percepció, i plantejaments nous al voltant dels objectes, el gest i l’acció. El treball amb la imatge en moviment a través dels nous llenguatges del vídeo es consolida i, des dels àmbits de les arts escèniques i la performance, s’hi afegeixen noves densitats a la pintura, l’escultura i la fotografia. A finals dels seixanta i principis dels setanta, els moviments feministes i els discursos sobre la identitat es col·loquen al centre del debat artístic.

El benefactor (1963) de Susan Sontag. Eds. Lumen, Suma de Letras…

Dimecres 18 de gener de 2023, a les 18:00 h.

La primera novel·la escrita per Susan Sontag potser no és una història redona ni un llibre que ocupe les llistes de les obres més representatives de la història de la literatura. Però és un llibre que busca l’experimentació en un moment (1963) en què allò experimental era una acció més pròpia de l’art que de la literatura, excepte comptades excepcions gairebé totes alienes a la cultura anglosaxona. Sontag va escriure a propòsit d’això: «Ha arribat el moment que la novel·la es convertisca […] en una forma d’art que les persones dotades d’un gust rigorós i sofisticat en altres arts es puguen prendre seriosament». Una intenció veraç d’eixir dels estereotips per arribar a definir la identitat.

A partir d’El benefactor, com a excusa i estudi de cas, ens endinsarem en altres textos de Sontag que ens vinculen a la seua faceta com a teòrica de l’art interessada en la fotografia, el cinema, el teatre, les arts visuals en general, sempre des d’un posicionament ètic.

Relacionats

El gest narratiu

02 nov. 2022 – 10 mai. 2023
BibliotecaCol·leccióConversesGrup de lecturaIVAM Centre Julio González
ConvocatòriaIVAM Centre Julio González

El secretari autonòmic de Cultura i Esport, Ximo López Camps, i la directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Nuria Enguita, presenten la programació expositiva de 2023 del Centre Julio González, l’IVAM-Alcoi, les mostres en altres punts del territori valencià i els diferents programes educatius del centre.

  • Dimarts, 13 de desembre de 2022
  • 11.00 hores
  • Saló d’actes Carmen Alborch del IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

Freestyle al hall de l'IVAM per a totes

EducacióIVAM Centre Julio González

Tanquem l’any del projecte Pump The Beat, que dinamitza Club Mutante, obrint el hall de l’IVAM com a lloc d’assaig per a ballarins, curiosos i gent amb ganes de celebrar el final de l’any: Freestyle per a totes a el vestíbul de l’IVAM!

Hip-hop, break dance, electro, voguing, en una única sessió oberta i prenadalenca sense inscripció prèvia, sonoritzada gràcies a Paul Jean Robert i activada gràcies a Julia Zac. Us esperem!

*No es requereix coneixements previs de danses urbanes per assistir a la sessió gratuïta.

Una mirada feminista des de la infància a la col·lecció de l'IVAM #IVAM35

FamíliesInfantilIVAM Centre Julio González

Veure el museu -i la vida!- amb ulleres morades? És possible mirar més enllà dels grans genis de l?art? On són les dones artistes?

Amb aquesta visita dinamitzada recorrerem l´IVAM saltant entre una selecció d´obres de la col·lecció del museu, per descobrir, jugar i rellegir en família obres d´art contemporani amb mirada feminista. Perquè… les noies som guerreres!

Relacionats

Visita ‘Rellegim la col·lecció de l’IVAM’

17 set. 2022 – 17 nov. 2024
MediacióIVAM Centre Julio González