Visita i taller en anglés per a grups educatius per a conéixer l'IVAM

Centres educatiusIVAM Centre Julio González

Amb la intenció d’acostar l’IVAM a centres amb alumnat angloparlant o amb estudiants d’anglés, oferim esta activitat específica per a conéixer algunes de les exposicions clau de la col·lecció del museu.

La visita Into IVAM! prendrà les obres de la col·lecció i la programació actual del museu com a punt de partida per a donar a conéixer l’IVAM i es realitzarà a partir d’un recorregut dinàmic i una mediació dialogada entre l’equip del museu i el grup participant.

La proposta s’activarà en diferents exposicions del museu i inclourà dinàmiques participatives que promoguen el diàleg de l’alumnat.

Exposicions disponibles: 

En permanent actualització, consultar en reservar o a l’arribada del grup.

Bateria de recursos artístics per a professorat a la biblioteca de l'IVAM

Centres educatiusBibliotecaProfessoratIVAM Centre Julio González

Moguda! La biblioteca escolar itinerant de l’IVAM en el barri amplia el seu abast i els seus espais amb esta iniciativa, que suposa crear un fons permanent per a professorat.

 +Moguda! portarà l’art contemporani a les aules a partir de publicacions especialitzades seleccionades per als docents, i pretén servir d’inspiració. Situada en el mateix cor de la Biblioteca i Centre de Documentació de l’IVAM, esta selecció específica de fons d’art i educació, pensada per al professorat, posa el focus en l’art contemporani i l’educació com a detonants de moments d’aprenentatge compartit i lectures d’aplicació pràctica.

El professorat de tot el territori valencià pot sol·licitar el carnet de la Biblioteca de l’IVAM que dona accés als llibres que componen +Moguda! i a la resta de fons bibliogràfics del museu durant els horaris d’obertura de la Biblioteca. Consulta el catàleg en este enllaç.

 

Comunitat d'investigació i producció docent

Centres educatiusMESTRES AL MUSEUProfessoratIVAM Centre Julio González

D’ací allà és una proposta d’investigació col·lectiva, intercanvi de coneixement i experiències entre l’equip curatorial i de mediació del Programa Art i Context i el professorat de diferents disciplines i nivells educatius.

A partir del procés de treball de les artistes participants en el programa, es plantegen una sèrie de sessions formatives i propositives al costat d’un equip de professorat resident en l’IVAM que es va iniciar al principi del curs 2023-2024 i que s’estén un curs més, en paral·lel a la segona fase del programa mare, Art i Context.

Durant les sessions de treball col·lectiu que, en este curs, s’obriran a noves incorporacions de docents, es compartiran metodologies i ferramentes d’investigació artística per a generar creus i sinergies amb les artistes, les comissàries i les agents del Programa Art i Context.

Al final del curs el professorat participant compartirà, en un format encara per imaginar, quant hagen generat al llarg dels dos anys de desenvolupament del projecte.

 

Dates 2024

24 de setembre

22 d’octubre

19 de novembre

3 de desembre

 

Dates 2025

14 de gener

18 de febrer

11 de març

15 d’abril

13 de maig

10 de juny

1 de juliol

Relacionats

D’ací allà, d’allà ací. Programa Art i Context

02 set. 2024 – 30 jun. 2025
Centres educatiusL’IVAM NO ÉS ENLLOCIVAM Centre Julio González

Instal·lació de joc lliure per a escoles infantils de 0-3 anys

Centres educatiusInfantilTallerIVAM Centre Julio González

Torna Juguetoría a l’IVAM, esta vegada per a grups d’escoles infantils amb alumnat de 0 a 3 anys. La proposta, amb la qual el museu reivindica ser un espai de joc, exploració i sorpresa, reconeix a la infància com a autèntica protagonista.

Juguetoría transforma l’IVAM en una factoria d’experiències lúdiques a través d’una instal·lació d’objectes que es convertixen en joguets diferents amb cada gest, decisió i acció compartits.

Esta col·lecció particular de peces, dissenyades per Sara San Gregorio i produïda per Alicia Gutiérrez, materialitza invitacions a explorar el circumdant amb llum, reflexos, volum, textures, recorreguts, rotacions, contencions, posicions, mirades, trasllats o construccions.

Les sessions duraran una hora i estaran acompanyades i activades per personal de mediació especialitzada, que desenvoluparà les dinamitzacions didàctiques de l’espai.

L’activitat està recomanada per a xiquetes i xiquets de 0 a 3-4 anys com a màxim i el seu personal docent i educador.

 

Dates 2025

Escoles infantils 0-3 anys. Dimecres:

29 de gener

5, 12, 19, 26 de febrer

5, 12 i 26 de març

2, 9 i 30 d’abril

7, 14, 21 i 28 de maig

 

1r curs Educació infantil 3-4 anys. Dijous:

30 gener

6, 13, 20 i 27 de febrer

6, 13 i 27 de març

3 i 10 d’abril

8, 15, 22 i 29 de maig

Relacionats

La juguetoría

29 mar. 2024 – 08 abr. 2024
FamíliesInfantilTallerIVAM Centre Julio González

A càrrec de les conservadores de fotografia Mariama Attah i Georgia Atienza

ConversesIVAM Centre Julio González

Com a acte previ a la inauguració de l’exposició Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron: retrats per a somiar, comptarem amb una xarrada introduïda per Mariama Attah, conservadora de fotografia de la National Portrait Gallery de Londres i Georgia Atienza, assistent de conservació de fotografia en la mateixa institució.

Després de la xarrada es podrà visitar l’exposició, on trobarem obres de dos de les dones més influents de la història de la fotografia: Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron. Ambdues van viure amb un segle de diferència: Cameron va treballar al Regne Unit i Sri Lanka a partir de la dècada de 1860 i Woodman a Amèrica i Itàlia en la dècada de 1970. Amb més de 140 fotografies d’època excepcionals, l’exposició abasta la carrera de totes dues artistes i proposa noves maneres de contemplar la seua obra i l’evolució del retrat fotogràfic en els segles XIX i XX.

L’exposició anirà acompanyada d’un catàleg, que inclou assajos i contribucions de la comissària de la Woodman Family Foundation, Katarina Jerinic, i de la destacada historiadora de la fotografia Helen Ennis.

  • 19h Presentació
  • 20h Inauguració

Relacionats

Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron: retrats per a somiar

11 jul. 2024 – 20 oct. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Visita Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron: retrats per a somiar

11 jul. 2024 – 20 oct. 2024
MediacióIVAM Centre Julio González

Sessió de portes obertes Poliglotia 23/24

PoliglotiaTallersIVAM Centre Julio González

Com a tancament del curs 2023/24 del programa POLIGLOTIA us convidem a acompanyar-nos en esta sessió de portes obertes dirigida especialment a persones que estan aprenent espanyol i persones interessades en processos de diversitat cultural i lingüística.

Presentarem la publicació del Laboratori de Narratives de POLIGLOTIA i comptarem amb la intervenció de les-els participants en les classes d’espanyol dinamitzades a partir de les exposicions de l’IVAM.

POLIGLOTIA és un espai que acull a grups de diversa naturalesa que “habiten” el museu i interactuen amb la seua proposta expositiva. Projecte dinamitzat per Paco Inclán i l’acompanyament en mediació de Gema Gil.

 

Participants 2023/24:

CLASSES D’ESPANYOL: Anastasiia Barei, Wadj Beshara, Sonali Fernando, Alexey Gostyukhin, Gosia Kościelska, Lena Laba, Samia Ledjouada, Anton Mezentsev, Toshiko Miyahara, Ufuk Navarro, Olha Rode, Oleksandr Pavliuchenko, Aizhan Saganayeva,  Ni Song, Lichun Xie, Li Zhang.

LABORATORI DE NARRATIVES: Mariana Bandeira, Andrea Bednarczyk, Neus Berenguer, Nancy Carrillo, Medes Colubi,  Victoria Fernández, Sandra González, Leonardo Jiménez, Kristin Hansen, Soledad Martín, Saba Moradi, Noemi Neri, Oleksandr Pavlov, Davide Perrulli,  Chabe Rollán, Francesco Rondelli, Diego Silipo, Jose Vaquerizo.

Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • La exposición ‘Nobosudru, el devenir icono de una mujer mangbetu’ explora los diferentes usos que se dio a esa imagen a partir de los años 30
  • Se exhiben 80 piezas procedentes del Musée du Quai Branly de París y otras instituciones europeas, junto con abundante documentación

 

València (03.07.24). El Institut València d’Art Modern (IVAM) presenta la exposición ‘Nobosudru, el devenir icono de una mujer mangbetu. De la imagen visual a la materialidad de la imagen’. La exposición radiografía la imagen fotográfica de Nobosudru, una mujer mangbetu, tomada en la década de 1920 en el Congo y convertida en icono del África Negra.

La exposición, que se inaugura este jueves, 4 de julio, en el IVAM Centre Julio González, ha sido presentada por la directora adjunta del IVAM, Sonia Martínez y por los comisarios de la muestra Hasan G. López Sanz y Nicolás Sánchez Durá.

“Esta exposición sería una suerte de caso de estudio de una imagen tomada por George Specht y León Poirier en la parte nororiental del Congo, un territorio habitado por los mangbetu, hace hoy alrededor de un siglo”, ha explicado Sonia Martínez. “La imagen de Nobosudru es una imagen producida, manipulada y tomada más tarde como un signo étnico de todas las mujeres mangbetu y como un icono del África colonial”, declaró la directora adjunta.

Specht y Poirier eran los responsables de las tomas fotográficas y cinematográficas de la famosa travesía automovilística Citroën, conocida como La Croisière Noire (1924-1925), uno de los raids automovilísticos más famosos de la década de 1920. Este raid recorrió aproximadamente 28.000 kilómetros de norte a sur del continente africano. “Su legado incluye un total de 8.000 fotografías, 27.000 metros de película y 15 álbumes de dibujos”, explicó Sonia Martínez.

La exposición, que se exhibe hasta el 8 de diciembre, reúne alrededor de 80 piezas que muestran cómo la imagen de Nobosudru se utilizó en los más diversos contextos y en usos dispares. Desde el positivado en papel en un álbum de memoria y la difusión del documental cinematográfico de la expedición, pasando por su reproducción en textos etnológicos, sellos, postales, la propaganda de productos de consumo, como en los anuncios de cajetillas de tabaco, en artes decorativas con escultores importantes como François Bazin, moda, joyas o bisutería.

Sonia Martínez recordó que la imagen de Nobosudru “ha llegado hasta la actualidad, al arte contemporáneo o a productos audiovisuales de masas como podría ser la película de Marvel, ‘Black Panther’, y el personaje de la gran madre, Shaka”.

Hasan G. López Sanz ha manifestado que “la imagen de Nobosudru con su característico tocado, que solo era un marcador de estatus, fue falsamente tomada como un signo étnico de todas las mujeres mangbetu”. Su imagen de perfil, donde la pose revela un cuello exageradamente alargado dispuesto por el fotógrafo para la toma, estaba influenciada por el orientalismo y por el naturalismo ya que eran los inicios de los estudios etnológicos. Esta imagen se convirtió en un icono del África Negra.

“Para entender una imagen, no busques el significado, busca el uso”, ha sentenciado Nicolás Sánchez Durá. “Con su uso en los distintos contextos la semántica de la imagen varía. Y esa es la razón por la que una imagen de estirpe colonial como esta puede ser en otros contextos empleada para fines totalmente distintos”

Para Sánchez Durá el retrato de la mujer mangbetu, que en origen tuvo un significado etnológico, como se puede ver en las primeras publicaciones, tuvo también “un significado propagandístico del colonialismo además de publicitario, un significado derivado de la apropiación de esa imagen por parte del arte contemporáneo; incluso usos que tienen que ver con la afirmación política anticolonial”. La misma imagen tiene “una dimensión política implícita, que es la colonial, y una dimensión política explícita, que es anticolonial, y eso depende del contexto de uso”, ha aseverado.

Así, la pluralidad de usos supuso tanto la repetición de la imagen en distintos soportes materiales, como su mutación formal y semántica. “Que esa imagen colonial prosiga su viaje, cuando abunda la crítica del colonialismo, quizá se explique por una actitud ambivalente que mezcla en proporciones variables tanto el rechazo de aquel periodo, cuanto una cierta melancolía”, aclaró Hasán López.

Las obras de la muestra proceden en su mayoría del Musée du Quai Branly de París, así como de otras instituciones y colecciones privadas, y se exhiben junto con abundante documentación proveniente de numerosos archivos y museos.

Relacionats

Nobosudru, l’esdevenir icona d’una dona mangbetu

04 jul. 2024 – 08 des. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Actes d'art col·lectiu a partir de l'obra de Senga Nengudi i Maren Hassinger

Centres educatiusL’IVAM EN VIUPrimàriaIVAM Centre Julio González

A partir de l’exposició Senga Nengudi i Maren Hassinger (21 novembre 2024 – 18 maig 2025) el projecte ‘Braç a braç’ recorrerà esta exposició a duo de les dos artistes la col·laboració de les quals, iniciada en Studio Z a Los Angeles i desenvolupada durant més de cinc dècades des dels anys setanta, es va materialitzar en instal·lacions, textos, escultures, performances i projectes de vídeo.

Les obres col·laboratives de totes dues artistes (les quals, sovint, consistixen en accions que reunixen persones de diferents orígens i generacions) ens serviran d’inspiració i recordatori que l’art pot unir persones i comunitats. A partir del diàleg, la improvisació i l’observació creativa, analitzarem el multiculturalisme en posar en primer pla qüestions com a raça, el ritual, història i representació.

 

Dates 2025

  • Educació Primària o Especial:

28 de març

4, 11 d’abril

9, 16 de maig

  • Educació Secundària o Batxiller:

27 de març

3, 10 d’abril

8, 15 de maig

Un viatge des de Nobosudru fins a la materialitat de la imatge

Centres educatiusL’IVAM EN VIUSecundàriaIVAM Centre Julio González

L’exposició Nobosudru, l’esdevindre icona d’una dona mangbetu (04 jul. 2024 – 08 des. 2024-) aborda la història i deriva de l’original imatge fotogràfica de Nobosudru, una dona mangbetu que va ser presa en la part nord-oriental del Congo per G. Specht i L. Poirier, artífexs del registre de la famosa travessia automobilística Citroën (La Croisière Noire) en 1924-1925.

Molt prompte, la hipnòtica imatge de perfil de la dona, amb el seu característic tocat marcador d’estatus (i que va ser falsament estandarditzat com un signe ètnic de totes les dones mangbetu), es va convertir en una icona de l’Àfrica Negra a Occident. L’ús d’esta fotografia en les més diverses pràctiques i contextos socials i formats, va suposar la seua resignificació des dels anys vint del passat segle fins als nostres dies.

Durant el recorregut dialogat És icona…o és ficció? reflexionarem en col·lectiu sobre les imatges des de l’encreuament de diferents disciplines: l’antropologia visual, la història de les representacions polítiques, la publicitat, les xarxes socials i l’estètica. Parlarem de l’apropiació de les imatges, de la creació d’icones, del trànsit aparentment lliure d’arxius visuals i també dels seus usos i impactes en la societat més jove.

 

Dates 2024

31 d’octubre

7, 14, 21, 28 de novembre

5 de desembre

 

Relacionats

Nobosudru, l’esdevenir icona d’una dona mangbetu

04 jul. 2024 – 08 des. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Dansa, sons, silencis i sorolls en el museu

Centres educatiusInfantilL’IVAM EN VIUIVAM Centre Julio González

A què sonen els museus?
Fan soroll les obres d’art?
Què passa si cantem en el museu?
I si fem música amb els nostres cossos?
I si no diem res de res?

Al llarg d’este recorregut dinàmic explorarem les infinites possibilitats de joc que ens oferixen els nostres cossos, les nostres veus i els espais colonitzats per les exposicions en un museu d’art contemporani.

 

Dates 2024

15, 22, 29 d’octubre

5, 12, 19, 26 de novembre

3, 10 de desembre

 

Dates 2025

14, 21, 28 de gener

4, 11, 18, 25 de febrer

4, 25 de març

1, 8 d’abril

6, 13, 20, 27 de maig

Activació de la peça 'Mirades d’Herbers' per Fent Estudi. Confluències

ConfluènciesConversesIVAM Centre Julio González

El projecte corresponem-nos de Fent Estudi consisteix en l’activació de les postals generades a Mirades d’Herbers, en el marc del programa Confluències i que es pot visitar a l’exposició homònima en la galeria 7 de l’IVAM.

L’activació de les postals Mirades d’Herbers, creades dins del marc de Confluències a la fase de Els Ports, planteja generar un procés de correspondència entre la població d’Herbers i les persones que visiten l’exposició de Confluències a l’IVAM. 

Durant la sessió treballarem sobre la memòria i els records per a, posteriorment, realitzar un taller d’escriptura creativa de postals, on compartirem impressions i inquietuds sobre les diferents vivències, generant un espai de gaudi i diàleg. Posarem el focus en els vincles i els lligams que establim amb els diferents territoris que formen part de la nostra vida. Recorrerem a imaginaris personificats que, a la vegada, ens remetran a qüestions molt més àmplies associades a l’organització del territori i a les maneres d’habitar.

Les postals resultants s’enviaran a Herbers, on formaran part d’una exposició simultània. Volem que allò que ocorre dins d’un museu d’art contemporani puga reverberar a Herbers, una població de menys de 50 habitants, ubicada a la comarca dels Ports a quasi 200 km de la ciutat de València.

Relacionats

Confluències. Entre l’arxiu i la intervenció

27 jun. 2024 – 03 nov. 2024
ConfluènciesExposicióIVAM Centre Julio González

CONFLUÈNCIES, intervencions artístiques en Els Ports

01 oct. 2022 – 31 des. 2023
ConfluènciesTerritori

Clausura pública de l'Escola d'estiu de l'IVAM #IVAM35

FamíliesJovesIVAM Centre Julio González

Com a fermall per a una intensa setmana de joc i investigació a la nostra escola d’estiu de l’IVAM, 82 pams de territori, realitzarem, al costat del col·lectiu L’Onomatopeia del silenci, una mostra pública de tot el que hem viscut.

A partir de la la exposició Confluències. Entre l’arxiu i la intervenció, hem treballat la idea de territori i de pertinença, de mapa, espais i comunitat, a través de tècniques diverses i formats artístics col·lectius.

Este procés artístic finalitzarà amb “MAZAPALANDIA obri les seues portes”, una xicoteta mostra col·lectiva del projecte desenvolupat per a ser compartit amb el públic assistent. Les i els participants explicaran les seues obres al públic fent-los partícips de l’experiència viscuda, compartint descobriments, impressions i molt massapà!

El 5 de juliol serà el grup de 5 a 12 anys del campament estiuenc de l’IVAM qui compartisca el seu aprenentatge, mentres que el 12 de juliol serà el torn dels joves de 13 a 16 anys.

Amb la participació de:

5 juliol: Manuel, Ana ‘Gominola’, Carmen ‘Piruleta’, Asier ‘Mazapán’, Vlada, Gloria Díaz, Emma ‘Empanada’, Clara Fernández, Fran García, Sofía García, Pau González, Carlos Igual, Gicel López, Berta ‘Bu’, Bruno ‘Espagueti’, Stephany Sandú, Izán ‘Bonate’, Ana Yovano.

Relacionats

82 pams de territori. Escola d’estiu de l’IVAM

01 jul. 2024 – 12 jul. 2024
ConfluènciesEducacióIVAM Centre Julio González

Confluències. Entre l’arxiu i la intervenció

27 jun. 2024 – 03 nov. 2024
ConfluènciesExposicióIVAM Centre Julio González