DossierIVAM Centre Julio González

L’exposició Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes produïda pel Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) proposa un acostament a la trajectòria creativa de l’artista sonor Llorenç Barber a partir del seu arxiu personal, compost per més de 7.000 documents, entre partitures, fullets, posters i un centenar de publicacions. A ells se suma una instal·lació sonora realitzada específicament per a la mostra i diferents propostes audiovisuals.

Aquesta exposició s’articula en dues parts. La primera és un travelogue sònic, que funciona com a peça central, realitzat per Llorenç Barber en col·laboració amb Montserrat Palacios i Pedro André en diàleg amb el curador Lorenzo Sandoval. La segona és la presentació de l’arxiu documental que desplega la dilatada trajectòria de l’autor, organitzat amb Tono Vizcaíno.

Descarrega dossier complet en valencià ací

Relacionats

Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes

08 feb. 2024 – 16 jun. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Dins de les jornades IV Festival d'Art i Gastronomia de Visit València

AltresIVAM Centre Julio González

Menjar, l’acte d’emportar-se alguna cosa a la boca, és un gest primari alhora que un esdeveniment altament codificat, ple de convencions i protocols. Ens connecta amb la nostra animalitat i, al mateix temps, genera un abisme insalvable amb ella.

Hem pres l’alta cuina com a bandera de la nostra humanitat més refinada, però, més enllà del miratge, no hi ha res que ens acoste tant al nostre jo animal com la voracitat de la fam o el nostre sistema digestiu.

Després dels rituals, els coberts i el teatrillo que es munta en cada banquet, s’amaga un cos dissenyat per a esquinçar, mastegar, dissoldre i excretar. En este marc, Introspectiva Paladar és un banquet teatral que ens convida a pensar el menjar des de dins i cap a fora.

Mitjançant un recorregut en tres actes: preparació, deglució i digestió, disciplinarem el cos abans d’asseure’ns a la taula, catarem les elaboracions experimentals més tecnificades de l’alta cuina i dormirem en conjunt una migdiada. El menú, ideat per David Jengibre i Julián Mascarell, juga amb l’expectació i la ficció, dissolent tradicions, associacions d’idees i distincions esperades.

Amb ’Introspectiva paladar’’ menjar es convertix en una cosa tan excepcional com quotidià.


La cuarta piel és un col·lectiu d’investigació, producció artística i mediació cultural. Cerca construir una nova sensibilitat ecològica, dissenyant situacions col·lectives on reflexionar a través del gaudi.


David Jengibre és dissenyador i xef. Comença a treballar sota els ordes del prestigiós xef valencià Jose Manuel Miguel i després d’anys d’experiència en el restaurant el Submarí de l’Oceanogràfic, es fitxat pel xef Rafa Morales (Excap de cuina del Bulli i mà dreta de Ferran Adrià) per a treballar en el Casino Cirsa València. És fundador del taller gastronòmic/ cultural “El Carreter” on desenvolupa al costat d’artistes esdeveniments i performance. Forma part del col·lectiu pdp11.

Julián Mascarell és conegut en el món de la gastronomia com XefXuly. Va començar la seua carrera com a xef en les cuines de Casa Gerardo, un restaurant amb estrela Michelin, on va desenvolupar els seus coneixements en gastronomia local, per a després absorbir els sabors del món mitjançant un llarg viatge professional. Durant este procés ha treballat en restaurants com MOMO a Amsterdam, Estragón a Eivissa amb el xef Álvaro Sanz, Izakaya amb Entourage Group, Odiseo amb Nazario Cano o Ryoko amb Adam Boyer.

Fitxa artística:
Ideació i direcció: Andrea Moreno Orts i Ximo Berenguer
Guió i dramatúrgia: Ana Moure Rosende
Disseny sonor: César Forts Llorens
Menu: David Jengibre i Julián Mascarall
Producció: Andrea Morena Orts, César Fuertes Llorens, Ximo Berenguer i Ana Moure Rosende.

Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • L’exposició ‘Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes’ inclou una instal·lació acústica inèdita, un centenar de registres sonors i més de 7.000 documents de l’arxiu personal de l’artista
    El creador ha anunciat la seua intenció de donar el seu arxiu personal al museu valencià

L’Institut València d’Art Modern (IVAM) presenta ‘Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes’, una exposició sonora i sense imatges que repassa la trajectòria de l’artista valencià, des dels anys setanta fins ara, a través del seu arxiu personal compost per més de 7.000 documents. La mostra també inclou un paisatge sonor, realitzat ex professo, que reunix una gran selecció d’obres de Llorenç i ocupa tot l’espai.

L’exposició, que s’inaugura el dijous 8 de febrer amb una performance de l’artista, ha sigut presentada este dimecres per la directora general de Patrimoni Cultural, Pilar Tébar; la directora de l’IVAM, Nuria Enguita; l’artista Llorenç Barber, i els comissaris de l’exposició, Lorenzo Sandoval i Montserrat Palacios.

Durant la presentació, l’artista ha anunciat la seua intenció de donar el seu arxiu personal a l’IVAM. “Tot el que he escrit i guardat vull que dorma en esta casa; encara continuem actius, però el meu desig en un futur és que este arxiu el conserve l’IVAM”, ha manifestat Llorenç Barber.

Per al creador, que ha qualificat esta exposició de quadern de viatge a través del seu arxiu, “hi ha poques persones a València que puguen explicar què és l’art sonor”. “L’art és el que se n’ix del pentagrama, de la vareta del director. Cal veure què diu el so, alliberar-lo, com una matèria física, que té diferents comportaments, té vida pròpia”, ha sentenciat.

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha destacat que Barber “és un dels més importants creadors d’art sonor d’este país, un referent de l’experimentació sonora i una peça clau en la seua difusió, estudi i reinterpretació des de fa més de cinquanta anys”.

“Mirar amb les oïdes, oir amb els ulls”, este projecte proposa una experimentació sonora a través de l’arxiu de l’artista, segons Enguita, que ha explicat que s’ha buscat “situar l’escolta en el centre i desbordar el que és expositiu per a crear un espai d’experiència que permeta al visitant endinsar-se en l’univers de Llorenç Barber”.

Per a Lorenzo Sandoval és una mostra que “convida a la pràctica de l’escolta, per això està exempta d’imatges, una experiència diferent del que estem acostumats a veure en un museu”.

La directora general de Patrimoni Cultural, per la seua banda, ha assenyalat la “magnífica coincidència” que convisquen dos exposicions dedicades a Llorenç Barber a la ciutat. “Es crea un passeig de l’art a l’IVAM i el Centre del Carme”.

L’exposició s’articula en dos parts. La primera és un travelogue sònic, que funciona com a peça central, realitzada per Llorenç Barber, en col·laboració amb Montserrat Palacios i Pedro André i en diàleg amb el curador Lorenzo Sandoval. Es tracta d’una composició inèdita que envolta l’espectador i l’acompanya al llarg de tot el recorregut “no com un acompanyament musical, sinó com una peça en si mateixa”, ha matisat Monserrat Palacios.

La instal·lació reprén les idees d’escolta i plurifocalitat de Llorenç Barber, recreades ací pel sistema surround, i integra per primera vegada el contingut del seu patrimoni sonor, digitalitzat gràcies a la col·laboració del grup d’investigació Laboratori de Creacions Intermèdia del Departament d’Escultura de la Universitat Politècnica de València.

Palacios ha detallat que “la peça és un collage que inclou registres molt diversos, entre altres, el campanar portàtil; paisatges sonors de la naturalesa; les seues col·laboracions amb artistes flamencs, com ara Niño de Elche o Enrique Morente, i finalitza amb una de les seues últimes produccions, un ensamble instrumental per a l’Orquestra de Saragossa”.

La segona part de l’exposició és la presentació de l’arxiu documental que desplega la dilatada trajectòria de l’autor, organitzat amb Tono Vizcaíno. Compost per més d’un centenar de registres sonors i més de 7.000 documents, entre partitures, fullets, pòsters i publicacions, permet explorar el treball de Llorenç més enllà del seu perfil “performatiu” com a autor dels seus coneguts ‘Concerts de ciutat’. També mostra la seua faceta d’editor i programador dels festivals Ensems o Nits d’Aielo, entre altres, donant a conéixer “tant el seu treball com el seu pensament”, en paraules de Sandoval.

L’arxiu, consultable per al públic, recorre festivals i programes com ara el clàssic Ensems de València, l’Aula de Música de la Universitat de Madrid, el Festival Paralelo Madrid o Nits d’Aielo, al mateix temps que transita per les seues col·laboracions amb grups com Actum, el Taller de Música Mundana, Flatus Vocis Trio o Colectivo Elenfante, i mostra la seua dilatada i fructífera col·laboració amb Montserrat Palacios.

Per a la comissària Montserrat Palacios esta exposició mostra una vida dedicada a l’art sonor, des de la música. “Molts artistes sonors venen de la plàstica o l’escultura, però Llorenç Barber és músic i pensa com un músic. És per això que esta exposició constituïx un alliberament per a la música, perquè introduïx el pensament d’un músic que trastoca el llenguatge propi d’esta disciplina i el porta fora del conservatori”.

Per a Llorenç Barber, que explica que l’art sonor ha estat sempre al carrer, “esta exposició és un miracle, el de moltes persones que hem arribat fins ací, després de més de cinquanta anys”.

Galeria

Relacionats

Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes

08 feb. 2024 – 16 jun. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Presentació a càrrec de Nuria Enguita i Sonia Martínez #IVAM35

ConversesIVAM Centre Julio González

Fer paisatge inaugura una sèrie d’exposicions sota la denominació Escenes de la Col·lecció de l’IVAM. Escenes que dialogaran amb les exposicions actuals de la col·lecció: popular, La fotografia al mig, Ser artista. Julio González, Pinazo en l’espai públic i Juana Francés (esta última en l’IVAM Alcoi). Estes exhibicions – les escenes – revelaran combinacions espai temporals dels nostres fons, com a acoblaments i xarxa de relacions i sentits que ens permetran explorar els múltiples significats de les obres i documents que conformen la Col·lecció de l’IVAM.

En la primera presentació, titulada Fer paisatge i que partix de l’obra Pierced Espiral (Espiral Travessada, 1973) de Robert Smithson, explorem la noció de museu com a catalitzador d’un context i la idea de paisatge com una construcció en procés que fusiona arquitectura, ciutat, reflexions sobre el paisatge viscut, modes de vida i pensament, i temps dispars i no lineals. Ens submergim en qüestions d’espaitemps, arquitectures, arqueologies i memòries compartides. L’exhibició inclourà obres d’artistes destacats com Matisse, Manolo Millares, Darcy Lange, Cecilia Vicuña, Ludovica Carbotta, June Crespo, Helena Almeida, Àngels Ribé, Claudia Pagés, Rayanne Tabet, Miquel Navarro, Berta Cáccamo, Ángeles Marco, LLUÏX, Adolph Gottlieb, Jean Arp, Nico Munuera i Thao Nguyen Phao, entre altres.

Les comissàries, Nuria Enguita i Sonia Martínez, presentaran l’exposició que compta a més amb creacions específiques de Mar Reykjavik i Claudia Pagés, així com amb itineraris textuals d’Álvaro de los Ángeles i Rafa Barber.

Esta inauguració obri una sèrie d’activitats per a celebrar els 35 anys de l’IVAM Centre Julio González.

 

Escena I. Fer paisatge. Col·lecció de l’IVAM

19.00 h Presentació

20.00 h Inauguració i còctel

Relacionats

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

IVAM35

15 feb. 2024 – 18 feb. 2024
EscèniquesMúsicaTallersVisitesIVAM Centre Julio González

#IVAM35

MediacióIVAM Centre Julio González

En el marc de les activitats programades amb motiu del 35 aniversari de l’IVAM, el curador i escriptor Rafa Barber realitzarà una visita comentada a l’exposició Escena I. Fer paisatge. Per a la publicació d’esta mostra ha escrit, així mateix, un text crític.

Esta visita partix del text curatorial publicat en el catàleg i s’inspira en les mateixes premisses allí desenvolupades. Es tractarà, per tant, de crear un diàleg que entenga la col·lecció des de la proximitat, rememorant les experiències personals de cadascun dels assistents en relació amb el museu per a crear entre totes una perspectiva col·lectiva. Des d’este plantejament, recorrerem ajuntes Escena I. Fer paisatge i ens detindrem en unes certes obres com qui es deté en una anècdota en contar una història més llarga. Este itinerari íntim i pròxim s’imagina més com un passeig per un paisatge familiar que com una visita guiada, i cerca crear diàlegs i posar en comú punts de vista amb els quals crear una narració que ens acompanye en abandonar l’exposició.

Rafa Barber (Valencia, 1985). Curador i escriptor independent, viu i treballa entre Londres i Madrid. A partir de la ficció i l’assaig amb nous formats expositius i discursius, la seua pràctica cerca noves maneres de construir imaginaris alternatius a través de l’art. Ha treballat com a Editor Associat per a Revista Concreta, així com en la plataforma editorial Afterall a Londres, i els seus textos i entrevistes han sigut publicats en A*Desk, Concreta, this is tomorrow o Frieze. Entre els seus projectes comissariats recents destaquen Fantástico interior, una sèrie de quatre exposicions realitzat a La Casa Encendida en 2022 i Absolute Beginners, un cicle d’exposicions per a Centro Centro que van tindre lloc entre 2019 i 2020. Actualment treballa com a director artístic en The RYDER Projects (Madrid, Londres). En 2018 es va graduar en el Màster de Comissariat del Royal College of Art de Londres, becat per la fundació Botín, i actualment realitza estudis de doctorat en la Universitat Autònoma de Madrid.

Relacionats

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

IVAM35

15 feb. 2024 – 18 feb. 2024
EscèniquesMúsicaTallersVisitesIVAM Centre Julio González

#IVAM35

VisitesIVAM Centre Julio González

En el marc de les activitats programades amb motiu del 35 aniversari de l’IVAM, el curador i escriptor Rafa Barber realitzarà una visita comentada a l’exposició Escena I. Fer paisatge. Per a la publicació d’esta mostra ha escrit, així mateix, un text crític.

Esta visita partix del text curatorial publicat en el catàleg i s’inspira en les mateixes premisses allí desenvolupades. Es tractarà, per tant, de crear un diàleg que entenga la col·lecció des de la proximitat, rememorant les experiències personals de cadascun dels assistents en relació amb el museu per a crear entre totes una perspectiva col·lectiva. Des d’este plantejament, recorrerem ajuntes Escena I. Fer paisatge i ens detindrem en unes certes obres com qui es deté en una anècdota en contar una història més llarga. Este itinerari íntim i pròxim s’imagina més com un passeig per un paisatge familiar que com una visita guiada, i cerca crear diàlegs i posar en comú punts de vista amb els quals crear una narració que ens acompanye en abandonar l’exposició.

Rafa Barber (Valencia, 1985). Curador i escriptor independent, viu i treballa entre Londres i Madrid. A partir de la ficció i l’assaig amb nous formats expositius i discursius, la seua pràctica cerca noves maneres de construir imaginaris alternatius a través de l’art. Ha treballat com a Editor Associat per a Revista Concreta, així com en la plataforma editorial Afterall a Londres, i els seus textos i entrevistes han sigut publicats en A*Desk, Concreta, this is tomorrow o Frieze. Entre els seus projectes comissariats recents destaquen Fantástico interior, una sèrie de quatre exposicions realitzat a La Casa Encendida en 2022 i Absolute Beginners, un cicle d’exposicions per a Centro Centro que van tindre lloc entre 2019 i 2020. Actualment treballa com a director artístic en The RYDER Projects (Madrid, Londres). En 2018 es va graduar en el Màster de Comissariat del Royal College of Art de Londres, becat per la fundació Botín, i actualment realitza estudis de doctorat en la Universitat Autònoma de Madrid.

Relacionats

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

IVAM35

15 feb. 2024 – 18 feb. 2024
EscèniquesMúsicaTallersVisitesIVAM Centre Julio González
ConvocatòriaIVAM Centre Julio González
  • Dimecres, 7 de febrer de 2024
  • 11.00 h
  • Auditori Carmen Alborch de l’IVAM. C/ Guillem de Castro, 118. València

La directora general de Patrimoni Cultural, Pilar Tébar Martínez, acompanyada per la directora de l’IVAM, Nuria *Enguita, l’artista Llorenç Barber i els comissaris de l’exposició, Lorenzo Sandoval i Montserrat Palacios, presenten la mostra ‘Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes’.

L’exposició proposa un acostament a la trajectòria creativa de l’artista sonor Llorenç Barber a partir del seu arxiu personal, diferents propostes audiovisuals i una instal·lació sonora realitzada exprofeso per a la mostra

 

Relacionats

Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes

08 feb. 2024 – 16 jun. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Programació especial en el 35 aniversari de l'IVAM

EscèniquesMúsicaTallersVisitesIVAM Centre Julio González

En el marc de la celebració del seu 35é aniversari, del 15 al 18 de febrer, l’IVAM presenta una programació dinàmica i diversa, activant diversos dels seus espais, programes i exposicions per a commemorar les tres dècades i mitja de la institució.

Al llarg de la setmana, el museu acollirà una varietat d’activitats, visites, trobades, tallers i programes especials, als quals convida a participar de manera gratuïta i oberta. L’aniversari de l’IVAM es convertix així en un festeig col·lectiu, que celebra la capacitat de la institució de consolidar-se, reinventar-se i créixer des de la seua obertura en 1989 fins a l’actualitat, convertint-se hui en un museu per a totes.

 

PROGRAMACIÓ

Dijous 15 de febrer 

19:00 h Presentació

20:00 h Inauguració

 

Divendres 16 de febrer 

 

Dissabte 17 de febrer – Entrada gratuïta

 

Diumenge 18 febrer – Entrada gratuïta

 

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

Escena I. Fer paisatge

15 feb. 2024 – 19 mai. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

#IVAM35

VisitesIVAM Centre Julio González

En el marc de les activitats programades al voltant del 35 aniversari de l’IVAM, l’artista i curador Pedro G. Romero realitzarà una visita a l’exposició popular, de la qual és comissari.

L’exposició popular s’assenta sobre la qüestió de “què és el popular” en l’art dels segles XX i XXI, i planteja noves qüestions prenent com a referència la rica col·lecció de l’IVAM. Ho fa ampliant el focus sobre determinats aspectes, com la música, per exemple, i il·luminant aspectes diversos dins de la col·lecció, com l’imaginari de les classes treballadores. D’altra banda, fa patent i qüestiona les absències més notables, com la imaginació afrodescendent. popular és un bolcat de l’arxiu IVAM, una espècie de festa de la mirada amb més de 1500 peces exposades i que planteja una nova posada en relació de les obres. Genealògicament, desborda el marc del que significa art modern i, alhora, intenta donar unes pautes clares de lectura sobre la novetat en l’art.

Al llarg de la visita, el comissari de l’exposició Pedro G Romero revelarà els enigmes i les preguntes que ha articulat a les sales a través de la selecció d’obres presents en la mostra.

Relacionats

popular

05 oct. 2023 – 14 abr. 2024
Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

IVAM35

15 feb. 2024 – 18 feb. 2024
EscèniquesMúsicaTallersVisitesIVAM Centre Julio González

Conferència en el marc de l'exposició Llorenç Barber. Arxiu d'escoltes #IVAM35

ConversesIVAM Centre Julio González

L’obra de l’artista sonor Llorenç Barber desafia la definició del contemporani que, en general, queda reduïda a aquelles obres o processos produïts “en els nostres dies”. Així mateix, Barber confronta el mecanisme de negació que eixe concepte lineal del “contemporani” comporta, perquè relega postures estètiques transhistóricas, híbrides o indeterminades al passat. A partir del concepte plural del contemporani en l’obra i teoria de l’artista, la conferència indaga en els diàlegs amb el pensament postcolonial. De quina manera els concerts de campanes de Barber obrin una multiplicitat de perspectives i llenguatges contemporanis? Com el concepte de Barber de ‘plurifocalidad’ crea estratègies espacials horitzontals de l’escolta en l’espai públic? Fins a quin punt l’obra de Barber estimula un enteniment del valor epistemològic, de la resistència i de la pluralitat de coneixements propis dels múltiples mons en els quals vivim? Especulant en una xarxa intergeneracional expandida de contemporaneïtats plurals, la conferència aprofundix en l’obra de Barber al mateix temps que establix afiliacions amb pràctiques sonores i d’escolta de les noves generacions.

Paz Guevara (nascuda a Santiago de Xile) és Curadora de Pràctiques Expositives en Haus der Kulturen der Welt (HKW), Berlín, i professora del programa DT. Raumstrategien (Estratègies Espacials) en la Weißensee Kunsthochschule de Berlín, Alemanya. Ha sigut curadora de l’exposició del compositor i artista Satch Hoyt, Afro-Sonic Mapping. Tracing Aural Histories via Sonic Transmigrations (HKW, 2019) i co-editora del llibre homònim (Arxive Books, 2022). Recentment, va formar part de l’equip curatorial de l’exposició de re-obertura de HKW, O Quilombismo: Of Resisting and Insisting. Of Flight as Fight. Of Other Democratic Egalitarian Political Philosophies (2023).

Videos

Relacionats

Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes

08 feb. 2024 – 16 jun. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Concerts de ciutats de Llorenç Barber, per Rubén López Cano

09 feb. 2024
ConversesIVAM Centre Julio González

Escoltes i plurifocalitat. Jornada al voltant de Llorenç Barber

09 feb. 2024
ConversesIVAM Centre Julio González

En el marc de l'exposició Llorenç Barber. Arxiu d'escoltes #IVAM35

ConversesIVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes, i en col·laboració amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, organitzem esta jornada, comissariada per Lorenzo Sandoval i Montserrat Palacios, que revisa i actualitza l’obra de l’artista.

La jornada comptarà amb les presentacions de Paz Guevara de HKW (Haus der Kulturen der Welt – Berlín) i l’investigador Rubén López Cano, en l’IVAM, i una performance posterior de l’artista Llorenç Barber que ens convidarà a seguir-li fins al Centre del Carme.

Prèviament, el dijous 8 de febrer, els comissaris de la mostra juntament amb Pedro André, presentaran l’exposició amb una xarrada oberta a totes les persones interessades.

PROGRAMA
18.00 h – Contemporaneïtats Plurals. Conferència a càrrec de Paz Guevara (HKW, Berlín)

19.00 h – Concerts de ciutats de Llorenç Barber. Conferència a càrrec de Rubén López Cano

20.00 h – Música Matèria. Dos recitals / miscel·lània per a parla i metall (Part II). Performance de Llorenç Barber. S’iniciarà en l’IVAM i serà itinerant fins al  Centre del Carme.

Videos

Relacionats

Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes

08 feb. 2024 – 16 jun. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Concerts de ciutats de Llorenç Barber, per Rubén López Cano

09 feb. 2024
ConversesIVAM Centre Julio González

Contemporaneïtats Plurals, per Paz Guevara

09 feb. 2024
ConversesIVAM Centre Julio González

Conferència en el marc de l'exposició 'Llorenç Barber. Arxiu d'escoltes' #IVAM35

ConversesIVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes, Edna Martínez i Paz Guevara, del HKW – Haus der Kulturen der Wlt (Berlín) i Rubén López Cano, impartiran sengles conferències respecte a l’obra de Llorenç Barber. Rubén López proposa una mirada a l’obra de l’artista des de l’àmbit, tan treballat per Barber, dels “concerts de ciutats”.

Concerts de ciutats de Llorenç Barber. Rubén López Cano

En 1988, Llorenç Barber materialitza una idea tan simple com portentosa: fer sonar les campanes de ciutats senceres a partir de partitures perfectament estructurades en un exercici de composició d’intempèrie que anomena City Concerts (Concerts de ciutat).

Estos concerts urbans postulen la ciutat com a objecte de degustació estètica a través de la seua fosa en so. Una sort de Land Art sonor que, fins a la data, s’ha exercitat al mig miler de ciutats per tot el món, i que ha donat lloc a una sèrie de processos que reclamen anàlisis des de diferents marcs de reflexió.

Barber ha emprés un profund estudi material i simbòlic del seu instrumental: campanes, esglésies i història. Ha desenvolupat una sèrie de tècniques instrumentals insòlites capaces de produir sons inusitats que han incorporat les vel·leïtats d’elements naturals com el vent, la humitat, l’orografia; o humans, com l’urbanisme.

Barber ha comprés que pujar a tocar campanes és ventar una memòria col·lectiva que, si bé ha estat adormida, en absolut ha desaparegut. Per això, s’ha donat a la tasca de construir un discurs estètic de gran potència i personalitat; una poètica que incorpora el poder d’activar voluntats en ajuntaments i diòcesis, de construir audiències noves per a una música inèdita i de mobilitzar a milers de tocadors de campanes que, còmplices, li han acompanyat pel món sencer durant els últims 36 anys.

Rubén López Cano és investigador en àmbits com la retòrica i la semiòtica musicals, la cognició corporitzada de la música, el reciclatge musical, els memes i la cultura musical digital, així com la investigació artística i epistemologia de la investigació musical. És autor dels llibres Música plurifocal (1997); Música i retòrica en el Barroc (2012); Música dispersa. Apropiació, influències, robatoris i remix en l’era de l’escolta digital (2018); La música compta. Retòrica, narrativitat, dramatúrgia, cos i afectes (2020) i Dels videomemes a Tom & Jerry. La música compta en l’audiovisual (2024). Des de 2003 és professor de temps complet en la Escola Superior de Música de Catalunya.

Videos

Relacionats

Llorenç Barber. Arxiu d’escoltes

08 feb. 2024 – 16 jun. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González

Contemporaneïtats Plurals, per Paz Guevara

09 feb. 2024
ConversesIVAM Centre Julio González

Escoltes i plurifocalitat. Jornada al voltant de Llorenç Barber

09 feb. 2024
ConversesIVAM Centre Julio González