VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició “ANZO. Aïllament” a càrrec del comissario J. Ramon Escrivà

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el taulell situat en el Hall d’entrada. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Anzo

29 jun. 2017 – 05 nov. 2017
Exposició
ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre el comissari J. Ramon Escrivà i el crític d’art Ricard Silvestre amb motiu de l’exposició “ANZO. Aïllament”

L’exposició que l’IVAM dedica al valencià José Iranzo Almonazid, conegut artísticament com Anzo (Utiel, 1931-València, 2006) tracta de reivindicar l’obra d’un dels creadors més originals i encara desconeguts del panorama artístic espanyol.

Considerat com un dels pioners de la introducció del llenguatge de l’art pop al nostre país durant els anys seixanta, la seua obra es va alinear des de molt enjorn amb les tendències figuratives d’alt contingut crític que van sorgir a València entorn de col·lectius com Estampa Popular de Valencia, grup del qual va ser membre fundador.

A partir de 1967 la seua obra experimenta un notable canvi a partir de l’enllumenament de la seua sèrie d’obres titulades Aislamientos (Aïllaments), un vast conjunt de pintures i serigrafies que donarà per acabat en 1985. En aquestes obres, l’artista aborda la problemàtica de l’alienació i incomunicació de l’individu atrapat en el laberint de les estructures de dominació i ho fa a través d’obres realitzades amb materials inusuals en l’època, com ara fotolits, acerspolits, plàstics, rodaments i representacions de circuits de computadora.

L’exposició pren com a objecte d’estudi la sèrie Aislamientos per a recrear, a través de pintures, documents d’arxiu, llibres, i pel·lícules documentals, el debat intel·lectual entorn dels espais distòpics, és a dir, ambients claustrofòbics, alienants i antiutòpics reveladors del poder aniquilador de l’individu a través dels processos de mecanització i control computeritzat.

Relacionats

Anzo

29 jun. 2017 – 05 nov. 2017
Exposició
EducacióTallersIVAM Centre Julio González

  RECOMANAT A PARTIR DE 3 ANYS

Danza en Manada, naix de la mà de Cristina Cabo i Amparo Moreno amb el desig de crear un espai on els xiquets/es i adults/es puguen explorar, expresar les seues emocions i relacionar.se de manera creativa mitjançant la música, la dansa i l’art. Treballen en manada, on adults/es i xiquets/es, col·laboren, juguen, creen i descubrixen amb el moviment i l’expressió artística la seua pròpia essència i el seu potencial creatiu. Utilitzen una metodologia basada en l’art performatiu, la improvisació i la dansa contemporània amb tècniques innovadores d’expressió plástica. Lluny dels mecanismes estètics de les formes volen generar una experiencia natural i plaent per tothom. El nostre treball es basa en la relació entre ment-emoció i moviment en interacció amb l’espai. En aquesta ocasió, inspirant-nos en el treball de Segni Mossi, unim Danza en Manada amb l’exposició d’Helena Almeida, generant sinergies, traços i rastres.

Què farem al taller?

LA LÍNIA ELÀSTICA. Traçarem l’espai i visualitzarem els nostres rastres mitjançant l’elasticitat i contracció dels fils.
CONSTRUIR AMB EL COS. Construirem una obra d’art escoltant el cos de la manada.
PINTANT EL MOVIMENT: Recorrerem les formes i contorns, movent-nos del nostre cos als nostres cossos.

A qui va dirigit?

A famílies i persones interessades que vullguen investigar sobre el llenguatge corporal, la música i l’art contemporani. Serem fins 10-12 manades = famílies. No és necessari saber ballar, ni pintar.

Qui ho impartix?

Danza en Manada Dance Explorer formada per Cristina Cabo, ballarina i coreògrafa, i Amparo Moreno, dissenyadora gràfica.

Quan?
Dissabte 3 de juny de 2017 des de les 11.00 a la 13.00 hores

Informació i inscripcions:
Telèfono 963176665
Mail: didactica@ivam.es

Dansa i altres espècies. Cicle de dansa, pràctica, experimentació i pensament en el museu

EscèniquesIVAM Centre Julio González

“Radicantes”. Dansa i altres espècies.

Cicle de dansa, pràctica, experimentació i pensament en el museu.

Equip Radicantes: Tatiana Clavel, Mireia Ferrer, Cristina Núñez y Rocío Pérez

El subjecte del radicant es crea en descriure la seua pròpia trajectòria, gràcies a la seua mateixa dinàmica […] el radicant pot créixer i desenvolupar les seues arrels en qualsevol tipus de superfície [….]. Borriaud, Nicolas. Radicante, 2009

“Radicantes”. Dansa i altres espècies pretén crear un espai de recerca, experimentació i reflexió entorn del cos; un camp semàntic obert en el qual l’acció i el moviment adquireixen ple protagonisme.

Un dispositiu dissenyat per a compartir l’acte creatiu en viu. Un laboratori escènic, un espai de prova, experiència i observació on el públic és part activa de l’experiment, incidint directament en els resultats.

El cicle el conformen diferents pràctiques amb caràcter processual que derivaran en un diàleg obert amb el públic, en format de vetlades.

En aquesta primera edició de “Radicantes” hem decidit abordar com a temàtica

GIM ( Gènere identitat memòria)

Participants en GIM: Sandra Gómez; Cristina Núñez y Rocío Pérez; Carme Torrent; Mireia Ferrer (dinamiztadora)

Gènere: éssers amb una o diverses coses en comú, categoria, mercaderia, teixit, taxó.

Identitat. En un món cada vegada més canviant i fluctuant la necessitat d’identificar-se es fa cada vegada més patent. Identitat significa la cerca del col·lectiu, l’idèntic, els trets que m’assemblen al/els altre/us; però també allò que em singularitza i em fa distintiu. La identitat sorgeix d’eixes dues pulsions contradictòries que es manifesten en el si de cadascun, contradiccions que marquen les constants vitals de la identitat contemporània.

Memoria, lo que no se logra escribir, lo que se escapa ( Estrella de Diego,) i en el buit/ple de la memòria, la imaginació, el lloc en el qual l’absència es fa presència, fer dinàmic l’estètic, convertir el recuerdo en sucesión de recuerdos (Irene Klein) i en fer-ho reptar a la veritat, a l’autenticitat, no fer memòria, ser memòria perquè la memòria és un acte encarnat.

      

      

 

Converses d’artistes. Mau Monleón i Julia Galán

ConversesIVAM Centre Julio González

Subalternitats. Converses d’artistes. Mau Monleón i Julia Galán

Durant la temporada 2016-2017 hem dedicat les converses d’artistes i les converses crítiques al concepte de subalternitat, en un ampli sentit del terme.
Les converses d’artistes mantenen els diàlegs entre dos artistes que mostren els processos argumentals i creatius dels seus projectes; les converses crítiques inicien un camí d’anàlisi sobre aquesta situació abans exposada, amb la intenció d’obrir noves possibilitats de relació.

Julia Galán

Artista Interdisciplinari. Els seus projectes giren entorn a la ficció, al joc d’espills, la identitat, qüestions de gènere i violència. Ha treballat com a artista en residència en diverses ciutats com: Berlín i Nova York. Al llarg de la seua trajectòria ha exposat en diferents Museus, Galeries i Fires d’Art Nacionals i Internacionals.

Doctora en Belles arts i professora en la Universitat Jaume I.

 

“¿que tal estás?”, 2004-2012 de Julia Galán

 

Mau Monleón

Artista transdisciplinar, treballa especialment en qüestions de gènere, migració, i violència. En la seua obra predomina una funció social, posant l’art al servei de la ciutadania. S’especialitza en art públic i activisme, videoinstal·lació, fotografia i escultura.

Ha exposat en múltiples galeries i museus tant nacionals com en l’estranger, així com en l’esfera pública. Com a comissària destaquen els seus projectes In-Out House. Circuitos de género y violencia en la era tecnológica(2012) y Women in Work. Mujer, arte y trabajo en la globalización (2017).

Doctora i professora en Belles arts (UPV), és membre del Laboratorio de Creaciones Intermedia  (LCI). Directora de la Plataforma de Lucha Contra la Violencia de Género, www.artecontraviolenciadegenero.org. Destaquen les seues publicacions: La experiencia de los límites. Híbridos entre escultura y fotografía en la década de los ochenta (1999); AAVV, Nosotr@s hablamos. Superando discriminaciones en la adolescencia  (2011), i “Towards a socio-political Ethics of Art and Technology in the era of Globalization. Fighting gender violence in the public Sphere”en Critical Cartography of Art and Visuality in the Global Agee (2014), entre altres múltiples articles i llibres.

Mau Monleón, “Las elegidas”, Salvador de Bahía, Brasil 2002

Fotograma del vídeo protagonitzat per Vanda Machado, Professora en la Escola Viva, que transmet la cultura afrobrasileña oral als xiquets.
Videoinstalació / A partir d’entrevistes a dones sobre la identitat negra en Salvador de Bahia, Brasil. / Total 7 videos 30’ min.
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut amb Sandra Moros, comissària de l’exposició “Robert Frank. Caso de Estudio”.

Activitat gratuïta. Prioritat per Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Robert Frank

15 jun. 2017 – 22 oct. 2017
Exposició
ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre la comissària Sandra Moros i Carlos Cuéllar, Professor de la Universitat de València, amb motiu de l’exposició  “Robert Frank. Caso de Estudio”.

Caso de Estudio. Robert Frank és una revisió del treball d’un dels fotògrafs més influents del segle xx a partir d’una xicoteta selecció d’obres i materials significatius conservats en l’IVAM. La presència de Robert Frank (1924, Suïssa) en la col·lecció de l’IVAM comprén una àmplia cronologia (1947-1994) i mostra la gran heterogeneïtat que va desenvolupar durant tota la seua trajectòria artística entorn de la construcció de la imatge.

L’exposició mostrarà diferents aspectes de l’obra de Frank prenent com a punt de partida la seua fotografia documental dels anys cinquanta vinculada a un dels seus principals treballs, The Americans, i visibilitzant la seua relació amb la cultura beatnik en diferents moments del seu recorregut artístic. Una part de les obres seleccionades reflectirà clarament la seua experimentació a través de l’ús del vídeo i la imatge fotogràfica en un canvi que el va allunyar dels seus inicis i el va acostar cap a un llenguatge més caòtic i personal.

Relacionats

Robert Frank

15 jun. 2017 – 22 oct. 2017
Exposició

Dones artistes a l'IVAM

AltresConversesEducacióTallersVisitesIVAM Centre Julio González

Una de les claus que marquen la línia expositiva d’aquest nou IVAM és l’aposta per donar un tracte igualitari a les dones artistes. El museu no sols els dedica mostres individuals, sinó que també es programen conferències de dones rellevants al món de l’art o s’adquireix obra per augmentar la presència de les dones artistes en la col·lecció, tal com hem fet en els dos últims anys.

Enguany el lema que l’ICOM (Consell Internacional del Museus) ha triat per a commemorar el Dia Internacional dels Museus és “Museus i històries controvertides: dir fora mida en museus”. Doncs si hi ha una qüestió de la qual veritablement han de parlar els museus és de la presència desigual de les dones en les programacions dels centres d’art.

És per això que a l’IVAM hem decidit dedicar la setmana dels museus a aquesta qüestió (del 16 al 21 de maig) i amb motiu del Dia Internacional dels Museus, des del dijous 18 de maig fins el diumenge 21, l’entrada de l’IVAM serà gratuïta per a gaudir de les 8 exposicions obertes.
Programa d’activitats de la setmana dels museus a l’IVAM:

Dimarts 16 de maig:

10 h., 11 h. i 12 h. Taller educatiuLlJocs per emportar”. Vinculat a l’exposició Perduts en la ciutat. La vida urbana en la col·lecció de l’IVAM la qual ens mostra les múltiples visions, espais i existències humanes que han conformat la vida a la ciutat.

Dimarts 16 de maig:

18:30 h. Conferència de Pilar Albarracín, organitzada en col·laboració amb la Facultat de Belles Arts.
Pilar Albarracín (Sevilla, 1968) és una artista molt reconeguda internacionalment que fa servir la crítica i la ironia per a construir un discurs de gènere.

Dimecres 17 de maig:

10 h., 11 h. i 12 h. Taller educatiuLlJocs per emportar”. Vinculat a l’exposició, Perduts en la ciutat. La vida urbana en la col·lecció de l’IVAM la qual ens mostra les múltiples visions, espais i existències humanes que han conformat la vida a la ciutat.

Dijous 18 de maig:

10 h., 11 h. i 12 h. Taller educatiuLlJocs per emportar”. Vinculat a l’exposició Perduts en la ciutat. La vida urbana en la col·lecció de l’IVAM la qual ens mostra les múltiples visions, espais i existències humanes que han conformat la vida a la ciutat.

Dijous 18 maig:

11:15 h. i 11:45 h. 12:15 h. L’IVAM conquerit. Interpretació d’exposicions a càrrec de l’associació Bona gent, la fundació del Secretariado Gitano i la fundació ADRA.
Es visitaran les exposiciones: Joana Hadjithomas & Khalil Joreige. Two Suns in a Sunset i Helena Almeida. Corpus, Perduts en la ciutat. La vida urbana en la col·lecció de l’IVAM
A la fi de les visites hi haurà un còctel d’agraïment a les associacions participants a l’explanada de l’IVAM.

19 h. Conversa de l’artista Carmela García amb Yolanda Peralta, conservadora del TEA de Tenerife, amb motiu de la inauguració de l’exposició Carmela García. Imágenes de(l) poder. Cartografía de lo invisible.

20 h. Inauguració de l’exposició Carmela García. Imágenes de(l) poder. Cartografía de lo invisible. Galeria 6 de l’IVAM.

Divendres 19 de maig:

10 h., 11 h. i 12 h. Taller educatiuLlJocs per emportar”. Vinculat a l’exposició, Perduts en la ciutat. La vida urbana en la col·lecció de l’IVAM, la qual ens mostra les múltiples visions, espais i existències humanes que han conformat la vida a la ciutat.

Divendres 19 maig,

19:30. Visita guiada a l’exposició Carmela García. Imágenes de(l) poder. Cartografía de lo invisible a càrrec de Carmela García.

Dissabte 20 maig:

18:30 h. Visita dinamitzada a l’exposició Helena Almeida. Corpus, a càrrec d’Elena de las Heras, on es tracta el procés creatiu i la producció artística, referents i temes clau en l’obra de l’artista portuguesa, com ara el cos, l’espai o les emocions.

19:30 h. Projecció del documental “Pintura habitada”, de Joana Ascensão, sobre el treball de l’artista Helena Almeida (Lisboa, 1934), presentat per l’artista i professora de Belles Arts de la UPV, Mau Monleón.

Diumenge 21 de maig:

12:00 h. Taller didáctico familiar Gent i cases i gent on les famílies reflexionen al voltant del significat social dels habitatges com a necesitat humana, formularan objectius i desitjos de millora i construirán la seua propia casa amb blocs de cartró. Una activitat lúdica i, alhora, compromesa amb la realitat que ens envolta.
Taller desenvolupat per a l’IVAM a càrrec de Críos&Roll.

12:00 h. Recorregut guiat a l’exposició Helena Almeida. Corpus a càrrec de Pilar Martínez. De manera clara i comprensible pel que fa als seus termes i recorregut, està destinat a tot tipus de públic.

A més a més d’estes activitats, des de dimarts 16 fins diumenge 21 de maig, per cada compra que es realitze en la llibreria Dadá del museu, es regalarà un catàleg a triar d’entre una llista de títols d’exposicions de dones artistes.

ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre l’artista Pilar Albarracín i José Miguel G. Cortés, director de l’IVAM, amb motiu del PAM!17

Organitzat pel Màster Interuniversitari en Gestió Cultural (UPV-UV) i pel Màster Universitari en Producció Artística (UPV) i Màster d’Arts Visuals i Multimèdia (UPV), PAM! és un projecte multidisciplinari en el qual aquestán implicades unes 200 persones, entre artistes, estudiants, professorat i professionals del sector de la cultura.

PAM! s’aquestá consolidant com una mostra de referència en la ciutat de València, ja que, a més de l’exposición PAM! PAM! que es presenta en l’IVAM, també inclou un complet programa d’activitats amb concerts, conferències, taules redones, tallers i performances. En totes es compta amb professionals i experts de l’àmbit cultural valencià i nacional.

L’IVAM acull el pròxim 16 de maig la presentació del catàleg del PAM! 16, la conversa amb de l’artista Pilar Albarracín i l’actuació “Manage your time” de Pere Vicalet i Edward Quintana.

CinemaIVAM Centre Julio González

Projecció de les pel·lícules “Je veux voir”, 2008 i “A perfect day”, 2005, de Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, presentades per Eva Peydró, Directora de la revista cultural El Hype, amb motiu de la mostra dedicada als artistes Joana Hadjithomas & Khalil Joreige que s’exhibeix en l’IVAM entre 6 d’abril i el 27 d’agost.

“A Perfect Day”, 2005,

88 minuts, 35 mm color -1.85, DTS stereo

“Je veux voir”, 2008

75 minuts, color Nadim Asfar, 75 minuts, 35mm 2.35 Dolby SR

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència “Rebeldes y poetas” de Marta Gili, directora del Jeu de Paume de París, organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

Marta Gili (Barcelona, 1957) és des de 2006 directora del centre Jeu de Paume de París.

Abans, entre 1991 i 2006, va dirigir el departament de fotografia i arts visuals de la Fundació La Caixa, a Barcelona. Al mateix temps, va ser Directora Artística de Printemps de Septembre (festival d’arts visuals) a Toulouse -França-, per a les edicions 2002 i 2003; membre del Comitè d’Adquisicions per al Fonds national d’art contemporain – Ministeri Francés de Cultura i Comunicació, entre 1994 i 1997. És directora del comitè assessor de la Fundació Foto Colectania, de Barcelona. Marta Gili participa en nombrosos seminaris i conferències, i és professora en diversos cursos de postgrau, tant a Espanya com en l’estranger. Escriu regularment per a diversos periòdics i revistes, i té publicat articles en nombrosos llibres i catàlegs.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Univerdad Miguel Hernández i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

Vídeo

CinemaIVAM Centre Julio González

18:30 h. Recorregut dinamitzat per l’exposició “Helena Almeida. Corpus”.

19:30 h. Projecció del documental “Pintura Habitada” de Joana Ascensão sobre l’obra d’Helena Almeida presentat per l’artista Mau Monleón.

“Pintura Habitada” de Joana Ascenâo

Portugal, 2006, 50’, Digital Betacam, 4:3, color, stereo

“Pintura Habitada” és documental sobre l’obra d’Helena Almeida, una artista que des de finals dels anys 60, ha creat una línia de treball que explora els límits de la autorepresentació i les fronteres dels diferents mitjans, ja siga pintura, dibuix, fotografia o vídeo. El documental se centra en els diversos elements implicats en l’elaborat procés creatiu a través del com Helena Almeida construeix les seues peces, des dels seus primers estudis fins a l’exposició de les seues obres.

Adreça i càmera– Joana Ascensão
So – João Matos, Nuno Morão, Mathilde Neves
Edició – Joana Ascensão, João Nisa
Edició de so – João Matos, Emídio Buchinho
Producció– Joana Ascensão, João Matos, Susana Nobre
Produït per – Joana Ascensão, Raiva
Suport financer– Instituto das Artes – Ministério da Cultura, Fundação Luso- Americana para o Desenvolvimento, Fundação Calouste Gulbenkian
Distribució – João Nisa Produçõés