Programa

Web

Convidades

Grup de treball

Programa

En el seu últim llibre, Seguir amb el problema, Donna J. Haraway es refereix a l’època contemporània com a un “present dens”. És dens, problemàtic, perquè la situació en què ens trobem “tots els éssers sobre la Terra” és, a més de delicada, complexa. En cada regió del planeta trobem situacions de mal ecològic en el qual estan implicats molts i diversos agents, que no comparteixen necessàriament un diagnòstic, una posició, un desig o una proposta d’acció envers elles. Com Haraway ens adverteix, és difícil aleshores arribar a una solució que resolga el problema, que repare el mal i que alhora pose d’acord a tots els agents involucrats. Seria massa “innocent” per part nostra aspirar a una solució d’aquest tipus, de caràcter definitiu. Haraway ens convida, en canvi, a tornar-nos capaços de donar una resposta responsable i tal vegada parcial als desafiaments i els horrors de l’Antropoceno.

El cicle vol recollir aquesta invitació. El seu modest propòsit és que generem un espai on puguem compartir algunes eines per a posar en pràctica la nostra responsabilitat (response-ability). O com diria Anna Tsing, per a aprendre “les arts de viure en un planeta ferit”.

El cicle partirà de la situació d’emergència ecològica de l’Albufera de València. En la 2a edició pararem atenció, en particular, als ocells que viuen temporal o permanentment al Parc Natural.

Comissariat i coordinat per Miguel Ángel Martínez.

Consulta ací el programa de 2021

Web

Aquest és el web de Presentes densos. Entorn de les arts de viure en un planeta ferit. El concebem com a una plataforma de pensament en línia. Per una banda, parteix de les trobades físiques que es produeixen en el marc del cicle. Volem arreplegar allò que hi succeeix, continuar la conversa per altres mitjans, compartir amb altres persones els materials que hem utilitzat en el grup de treball. Per l’altra, volem construir un espai que puga servir de guia per a aquelles persones que se senten concernides i vulguen comprendre quin és l’estat d’emergència climàtica actual. Els continguts que hi trobem i oferim poden convertir-se en ferramentes útils per a elles.

La plataforma reuneix documents vinculats a l’Albufera de València (el territori al qual el cicle s’ancora) o a les àrees i objectes de treball dels membres del grup o de les persones convidades a coordinar alguna de les sessions de Presentes densos. Aquests documents estan organitzats per etiquetes que funcionen en dues adreces: per eixos “temàtics” (les etiquetes de color taronja: Antropoceno, Chthuluceno, Fonoceno) o per format (vídeos, textos o documents sonors).

Convidades

En Presentes densos comptem amb un grup de persones que han sigut convidades a coordinar una sessió concreta del cicle o a les quals els hem proposat una conversa. Totes elles són persones de referència en els seus respectius camps de treball, d’una manera o un altre relacionats amb l’emergència ecològica.

Per a l’edició de 2021-2022 comptem amb Javier Jiménez Romo (Tancat de Mília i de l’Illa), Lucía Moreno (Acció Ecologista-AGRÓ), Diana Ferris (SEU-Birdlife), Servei de Vida Silvestre de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica (GVA), Graham Bell, Edu Comelles, María del Castillo, Kamen Nedev, Luisa Abenza, María Jerez i Miguel Ángel Martínez.

Grup de treball

El grup de treball de Presentes densos es constitueix a través d’una convocatòria pública. La convocatòria per a l’edició de 2022 roman oberta entre el 15 de desembre de 2021 i el 10 de gener de 2022. Més info: web de l’IVAM.

Per a l’edició de 2020-2021, el grup de treball va estar format per Paula Otero, Paco Inclán, Vanessa Florentino de Jesus, Tomás Aragay, Sofía Asencio, Mijo Miquel, Giulia Perli, Manolo Rodríguez Victoriano, Paula Miralles, Laura Salguero, Teresa Varó, Silvia Ariño, Virginia Roig, Vicente Arlandis, Violeta Ros, Cristina Martín, Gloria Briseño, Chiara Sgaramella, David Barberá, Anaïs Florin, David Ribó, Matilde Igual, Aida Vizcaíno, Graham Bell, Mariví Martín, Marian Gimeno, Lucía Alcaide, Roser Colomar i Estelle Julian

BERNIE KRAUSE: “LA VOZ DEL MUNDO NATURAL”

Bernie Krause (músic, científic i naturalista) ha estat gravant sons salvatges des de fa 45 anys. En eixe temps, ha vist molts ambients alterats radicalment pels humans, a vegades fins i tot per les pràctiques que es creu que són ambientalment segures. En aquesta xarrada ens ofereix un relat d'aqueixa alteració.

FonocenoVídeo

FRANCISCO LÓPEZ: HYPER-RAINFOREST

Hyper-Rainforest, de Francisco López, és una instal·lació-actuació de so immersiu a gran escala en la foscor. Va ser creada amb enregistraments originals no transformats de selves tropicals, subtropicals i fredes de tot el planeta.

FonocenoÀudio

EDU COMELLES: “PUERTO DE SILLA”, “GOLA DEL PUJOL”

Compartim en la web de Presents densos dues peces d'Edu Comelles incloses en el seu àlbum Orange Country (2010): “Puerto de Silla” i “Gola del Pujol”, que remeten a dues localitzacions que formen part del territori de l'Albufera. Aquest àlbum és el resultat d'una combinació de composicions de paisatges sonors i enregistraments de camp no editades capturades a València i Tarragona entre 2009 i 2010.

FonocenoÀudio

XOÁN-XIL LÓPEZ: “LA ESCUCHA MÚLTIPLE”

Molts dels esforços realitzats en els últims anys des de la pràctica sonora han mostrat especial interés per la distància que existeix entre l'escoltar i l'escolta, qüestionant, d'aquesta manera, la idea d'una percepció neutra, única. En aquest text, Xoán-Xil López explora el procés en el qual els sons adquireixen diferents significats (individual, social o culturalment), mitjançant els quals configurem la nostra realitat.

FonocenoText

ARS SONORA: “PAULINE OLIVEROS Y LA DEEP LISTENING”

Programa d'Ars Sonora (RTVE) en el qual es presenta la traducció a l'espanyol del llibre Deep Listening. Una pràctica per a la composició sonora, de Pauline Oliveros (1932-2016). Pionera de la música electrònica, compositora, intèrpret d'acordió, investigadora i professora, Oliveros va dedicar la seua vida a desenvolupar i ensenyar la pràctica coneguda com Deep Listening o "Escolta profunda".

FonocenoÀudio

HILDEGARD WESTERKAMP: “SOUNDWALKING” (“PASSEIG SONOR”)

Publicat en 1974, l'assaig Soundwalking d'Hildegard Westerkamp s'ha convertit en una pedra angular de les pràctiques deambulatories sonores. Aquest és un assaig tant descriptiu com prescriptiu: és una definició del que pot ser un passeig sonor, un registre documental de passejos sonors ja realitzats, una partitura per a possibles passejos sonors per vindre, i, alhora, un text d'indubtable caràcter poètic.

FonocenoText