Recorreguts signats per les exposicions de l'IVAM

MediacióAccessibilitatIVAM Centre Julio González

Amb l’objectiu de fer més accessible el museu al col·lectiu de persones amb discapacitats auditives, l’IVAM proposa oferir visites en llengua de signes l’últim diumenge de cada mes per a les exposicions del museu que comptaran amb intèrpret de llengua de signes professional gràcies a la col·laboració de l’IVAM amb la Federació de Persones Sordes de la Comunitat Valenciana (FESORD C.V.).

*Mesures de seguretat: de cara al correcte funcionament de les sessions i per a desenvolupar-les amb total seguretat, totes i tots els assistents hauran de fer ús obligatori de la mascareta durant el temps de les sessions. Es pregarà fer ús de gel hidroalcohòlic abans de començar i es guardarà la distància de seguretat de més de metre i mig entre cada unitat de persones.

Diumenge 25 de setembre
Visita a l’exposició Pinazo en l’espai públic
Diumenge 30 d’octubre
Visita a l’exposició: Teresa Lanceta. Teixir com a codi obert
Diumenge 27 de novembre
Visita a l’exposició: Una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures
Diumenge 18 de desembre
Visita a l’exposició: Lluny del buit. Zero i l’art de postguerra a Europa

Més dates pròximament

ConversesIVAM Centre Julio González

Amb motiu de la presentació a l’IVAM de l’òpera The Sins of the Cities of the Plain (2019) en col·laboració amb el Festival Ensems, l’IVAM acull una conversa entre l’artista Niño de Elche i el compositor Germán Alonso.

Retransmissió en streaming a través del Canal de Facebook i Youtube del Festival Ensems.

Relacionats

Niño de Elche + Proyecto Ocnos + Germán Alonso

18 set. 2020
EscèniquesMúsicaIVAM Centre Julio González
EscèniquesMúsicaIVAM Centre Julio González

L’IVAM participa en la 42 edició del Festival Ensems organitzat per l’Institut Valencià de Cultura presentant l’òpera The Sins of the Cities of the Plain (2019).

Idea original de Fabrizio Funari i Proyecto OCNOS
Francisco Contreras “Niño de Elche”, veu
Gustavo A. Domínguez Ojalvo, clarinet baix
Pedro Rojas Ogáyar, guitarra elèctrica
Germán Alonso, electrònica en viu
Fabrizio Funari, libretto

Notes al programa

Obra en tres actes basada en el llibre homònim, publicat per primera vegada en 1881 per William Lazenby i de nou en 1902 per Leonard Smithers. El manuscrit original va ser publicat íntegrament recentment i aquesta peça és la primera versió dramatúrgica del mateix. L’autoria ha estat atribuïda al pornògraf James Campbell Reddie i Simeon Solomon. Com a font de la subcultura i identitats subterrànies victorianes, el llibre narra les memòries de Jack Saul: un prostitut masculí de naixement irlandès que va viure a Londres i va estar involucrat en l’escàndol del carrer Cleveland. Està escrita íntegrament en Polari, un llenguatge criptogràfic parlat per la comunitat homosexual des de finals del XIX a les grans capitals de la Gran Bretanya (especialment a Londres) per evitar ser escoltat i perseguit per una societat on l’homosexualitat (sodomia) era un delicte punible. Es tracta del primer llibret que s’haja escrit en Polari.

Retransmissió en streaming a través del Canal de Facebook i Youtube del Festival Ensems.

 

 

Projecte de reflexió permanen desde l'IVAM cap el seu territori proper

MediacióIVAM Centre Julio González

Pensar el barri és un projecte de procés i reflexió que vol repensar les relacions de l’IVAM amb el seu entorn social proper: el teixit social que l’acull, el barri de Ciutat Vella, entès de manera àmplia i inclusiva.

Immersos en ple segle XXI, als museus i centres d’arts ens és requerit reflexionar sobre el nostre paper com un agent més del territori que ocupem, més enllà de grans programacions expositives, intercanvis i col·laboracions a nivell internacional, parlem del museus situats: els museus que miren el seu voltant i estableixen relacions properes, de confiança i col·laboració amb el seu veïnat natural, amb el territori de proximitat i amb la ciutadania que li és pròpia.

L’IVAM, amb aquest projecte de procès, s’insereix en les línies de treballs de públics i programacions culturals que ja han començat a transitar altres museus de l’horitzó europeu i internacional amb casuístiques similars. La institució vol reflexionar-se i posar-se en dubte a sí mateixa, per repensar les seues actuacions i activitats en relació amb el paper que juga a dia de hui, els rols que ha adoptat en el passat i, sobretot, per definir el posicionament amb el què vol oferir-se, en el futur, a la ciutadania i al territori que l’acull.

*Més info: educacio@ivam.es

Càpsules audiovisuals de les obres mestres del museu per a persones sordes

MediacióAccessibilitatRecursosIVAM Centre Julio González

Sota el ferm propòsit d’arribat a tots els públics i estendre la via d’accessibilitat de l’IVAM, presentem el projecte Signem la col·lecció de l’IVAM. Càpsules audiovisuals de les obres mestres del museu per a persones sordes. Creat en col·laboració amb la Federació de Persones Sordes de la Comunitat Valenciana (FESORD C.V.), la pretensió del projecte és apropar el coneixement de la Col·lecció de l’IVAM a la comunitat sorda.

Presenten una selecció d’obres clau del museu, els seus artistes i el moment històric en què van ser creades, realitzats en còmodes clips de vídeo. Estan accessibles en una llista de reproducció dins del canal de YouTube de l’IVAM. Signem la col·lecció de l’IVAM és un projecte dirigit al conjunt de la comunitat sorda i fa ús tant la llengua de signes com subtítols per a comunicar els seus continguts. Amb la intenció de ser plenament efectiu, compta amb la col·laboració d’una persona amb discapacitat auditiva, especialista en llengua de signes, i es realitza gràcies a la col·laboració  de FESORD C.V. Inclou música original creada específicament per a l’IVAM per DJ Biano.

La Federació de Persones Sordes de la Comunitat Valenciana (FESORD C.V.) és una organització no governamental, sense ànim de lucre, fundada el 26 d’agost de 1978. Treballa per la defensa i l’empoderament de totes les persones sordes i les seues famílies. Tot respectant la seua identitat, la seua llengua i cultura, per l’enfortiment de la seua xarxa associativa i per la defensa i protecció de l’ús de les llengües de signes com a dret fonamental.

Videos

ConversesTallersVisitesIVAM Centre Julio González

En el seu últim llibre, Seguir amb el problema, Donna J. Haraway es refereix a l’època contemporània com a un “present dens”. És dens, problemàtic, perquè la situació en què ens trobem “tots els éssers sobre la Terra” és, a més de delicada, complexa. En cada regió del planeta trobem situacions de mal ecològic en el qual estan implicats molts i diversos agents, que no comparteixen necessàriament un diagnòstic, una posició, un desig o una proposta d’acció envers elles. Com Haraway ens adverteix, és difícil aleshores arribar a una solució que resolga el problema, que repare el mal i que alhora pose d’acord a tots els agents involucrats. Seria massa “innocent” per part nostra aspirar a una solució d’aquest tipus, de caràcter definitiu. Haraway ens convida, en canvi, a tornar-nos capaços de donar una resposta responsable i tal vegada parcial als desafiaments i els horrors de l’Antropoceno.

El cicle vol recollir aquesta invitació. El seu modest propòsit és que generem un espai on puguem compartir algunes eines per a posar en pràctica la nostra responsabilitat (response-ability). O com diria Anna Tsing, per a aprendre “les arts de viure en un planeta ferit”.

El cicle partirà de la situació d’emergència ecològica del Parc Natural de l’Albufera (València).

Comissariat i coordinat per Miguel Ángel Martínez.

Inscripcions:

Envia un correu a actividades@ivam.es amb les teues dades personals i una carta (d’una pàgina aprox.) en la qual ens expliques per què t’interessa realitzar el cicle.

Data límit: 4 de setembre.

Comunicació de persones admeses: 11 de setembre.

Places disponibles: 25.

Es requereix compromís de participació. S’emetrà certificat als participants que assistisquen al 80% de les sessions del cicle.

Entre totes i tots fem un IVAM segur

MediacióIVAM Centre Julio González

Durant el curs escolar 2020-2021, i dins de la iniciativa #CulturaSegura, oferim la possibilitat de visitar l’IVAM València fent del museu un espai alternatiu i complementari d’aprenentatge, un entorn obert, acollidor i segur, on es compleix amb les mesures de seguretat estipulades sense deixar de banda la metodologia educativa, l’atenció pedagògica i la relació de confiança i afectes que considerem que han de brindar els equips educatius dels museus cap el professorat i el seu alumnat, especialment en aquests moments tan vulnerables.

De cara al correcte funcionament de la visita i per desenvolupar-la amb total seguretat, totes i tots els assistents majors de 6 anys hauran de fer ús obligatori de la mascareta durant el temps de les activitats.
Es prega fer servir gel hidroalcohòlic abans i després de les sessions.
Es guardarà la distància de seguretat de més de metre i mig entre cada persona.

D’emprar materials, aquests hauran estat en quarantena preventiva o hauran estat desinfectats abans i després de cada sessió i no podran ser compartits, quedant el seu ús circumscrit únicament a qui li siguen assignats.

Els aforaments màxims respectaran les corresponents mesures de seguretat recomanades en el cas d’activitats per a grups tancats (per exemple, en el cas de centres educatius, grups bambolla) com en el d’activitats familiars, de reservacions individuals, entre d’altres.

Vos esperem!

Jocs de pistes en família

FamíliesRecursosIVAM Centre Julio González

Aquesta activitat didàctica, originalment pensada per a l’alumnat de 2n cicle d’Educació Infantil, es reinventa i s’adapta a l’espai domèstic que, contra tot pronòstic, es transformarà, màgicament, en l’escenari perfecte per descobrir què és un museu, què podem trobar-hi i per a què serveix. Es tractarà de mirar des d’una altra perspectiva la pròpia llar, per poder veure coses que, observades de la forma habitual, passarien inadvertides.

Sota el hastag #IVAMenpijama, el departament d’educació de l’IVAM presenta un paquet de projectes educatius i lúdics, de caràcter artístic, per portar el museu a casa i no deixar d’aprendre, gaudir i divertir-se.

Videos

ConversesIVAM Centre Julio González

El projecte “Indústria. Estudi parcial des de l’immaterial i el sonor”, concebut per Lorenzo Sandoval i Tono Vizcaíno per a l’IVAM, es reactiva després del parèntesi de la pandèmia amb una nova activitat: Matriu N002-Port de Sagunt.

El Port de Sagunt ha sigut escenari d’importants mobilitzacions socials vinculades a la indústria siderúrgica. Mentre el sector va estar en funcionament, va presenciar la lluita obrera en defensa dels drets laborals i contra el tancament dels Alts Forns. Després del desmantellament, van començar a incubar-se moviments ciutadans que van reivindicar la memòria i la materialitat d’aquest passat recent.

En aquesta trobada proposem abordar aquestes experiències col·lectives des de l’immaterial i el sonor, a través de diferents veus vinculades als moviments ciutadans, a l’àmbit historicopatrimonial, a la producció musical (especialment el tecno), a la ràdio i a la creació artística.

L’acte tindrà lloc el divendres 17 de juliol, de 18 a 21 h, a l’IVAMLab. Per a assistir-hi és indispensable la inscripció prèvia, ja que l’aforament està limitat a 45 persones. Inscripcions en actividades@ivam.es

La sessió s’estructura en dues parts:
• Intervencions:
–“¿Un mundo de hombres? – Vidas femeninas en la ciudad del acero”, María Hebenstreit.
–“No a la muerte del patrimonio: La segunda batalla de Altos Hornos del Mediterráneo o la ciudad que venció al ladrillo”, Miguel Ángel Martín.
–“La sirena de la CSM, símbolo de una sociedad industrial”, Pedro Montesinos.
–“To Rave (or not) to Rave”, César Novella.

• Diàleg entre els participants (obert al públic).

Participants i resum de les intervencions

María Hebenstreit és llicenciada en Història, Arqueologia Clàssica i Llengua Alemanya per les universitats de Leipzig i Edimburg, i doctora en Història Contemporània amb la tesi “L’oposició al franquisme a Port de Sagunt, 1958-1977”, publicada per la Universitat de València. Ha participat en múltiples jornades a Espanya, Alemanya i Anglaterra i ha publicat nombrosos articles sobre la història social i industrial de Sagunt. És membre de la Junta del Centre d’Estudis del Camp de Morvedre, entitat en la qual participa activament com a membre del Consell de Redacció de la seua revista Braçal. A més, representa el Centre d’Estudis en el Patronat de la Fundació Comunitat Valenciana de Patrimoni Industrial i Memòria Obrera.

–“¿Un mundo de hombres? – Vidas femeninas en la ciudad del acero”. A pesar de ser pràcticament ignorades per la historiografia local fins ara, les dones durant un segle han deixat la seua empremta en la societat industrial predominantment masculina de la ciutat siderúrgica Port de Sagunt. A l’ombra dels mítics “homes d’acer”, les dones van redefinir i van consolidar la seua posició social més enllà dels models tradicionals, i van participar en els moviments politicosocials, reivindicacions veïnals i feministes que prepararen el camí per a la democratització d’Espanya.

Miguel Ángel Martín és graduat en Treball Social per la Universitat de València, i especialista en gestió de serveis socials i en direcció i gestió d’organitzacions no lucratives i economia social. Actualment és tècnic de la Regidoria de Joventut de l’Ajuntament de Sagunt. Ha estat vinculat a diferents moviments ciutadans en defensa del patrimoni industrial saguntí: va ser membre fundador de l’Associació Col·lectiu la Companyia (1994), portaveu de la Comissió Ciutadana Gerència Pública (1994-2002) i és membre fundador d’AMIMO (Associació Memòria Industrial i Moviment Obrer). Així mateix, va comissariar l’exposició “Joves obrers al paradís” juntament amb Gonzalo Montiel Roig.

No a la muerte del patrimonio: La segunda batalla de AHM o la ciudad que venció al ladrillo”. El passat octubre es van complir trenta-sis anys del tancament dels Alts Forns del Mediterrani a Port de Sagunt. L’anunci de la decisió, en els anys 80, producte dels acords d’Espanya amb la CEE, va desencadenar a Sagunt una resistència numantina que no va aconseguir frenar el tancament. En 1994, la ciutat comença tèbiament a preocupar-se pel patrimoni industrial i es crea la Fundació de Patrimoni Industrial de Port de Sagunt. Només un any després, uns joves que havien participat en les manifestacions contra el tancament reivindiquen una zona d’uns 45.000 metres quadrats en la qual vivien els antics directius de la factoria. Es reivindicava la titularitat pública d’aquests espais, perquè foren gestionats pel consistori com a zones verdes i equipaments socioculturals. Davant de la falta de sensibilitat de l’administració local, es va constituir una plataforma cívica formada per més d’una vintena d’entitats veïnals. L’estratègia passava per posar en l’agenda política la recuperació pública d’aquest espai. Es crea la Comissió Ciutadana Gerència Pública Ja!.

Pedro Montesinos és músic, tècnic de so i llicenciat en Ciències de la Informació. El seu treball se centra en l’ecologia acústica i la seua divulgació a través de composicions, textos o desenvolupament de projectes sonors. Entre els seus treballs hi ha el projecte “Archivo de paisajes sonoros de El Hierro” o les sis edicions del Dia Mundial de l’Escolta al Convent (Centre Cívic Convent de Sant Agustí, Barcelona), organitzades a través del Grup d’Exploracions de l’Entorn Sonor (GEES). També impulsa el col·lectiu Sagunt Territori Acústic, dedicat a la difusió i la promoció de l’escolta i la gravació de camp. A més, col·labora en Altaïr Magazine amb relats relacionats amb paisatges sonors de llocs com el Perú, els Estats Units, Turquia o Pakistan. Ha publicat “El Hierro suen/ña” (LEA012), entre altres referències en treballs col·lectius, a França i Espanya.

La sirena de la CSM, símbolo de una sociedad Industrial”. Sagunt Territori Acústic som un col·lectiu informal de tres persones que ens interessem pels sons, l’escolta i la gravació de camp des de la perspectiva de l’ecologia acústica. Aquesta disciplina entén el so com un fenomen físic indissociable de la percepció humana, la qual cosa permet establir relacions entre les persones i l’entorn en què vivim. El paisatge sonor es converteix en el marc espacial i temporal en què es plasma la coexistència entre els diferents sons. Si analitzem el paisatge sonor del Port de Sagunt, identifiquem la sirena de la CSM com un dels sons més significatius i rellevants pel seu valor històric i el seu impacte sobre les persones que van viure i van conviure amb aquest senyal acústic. Més enllà de la seua funció primera (assenyalar el canvi de torn), aquest so i el paisatge sonor que crea, simbolitza com cap altre la societat industrial que va créixer al Port de Sagunt, davant del paisatge sonor rural, dominat pels tocs de campana.

César Novella és historiador de l’art per la Universitat de València i la Universitat Autònoma de Barcelona, màster en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València; actualment defensa la seua tesi doctoral sobre el desenvolupament i les possibilitats del projecte de comissariat en art contemporani. Ha sigut professor de metodologia de projectes en disseny i art contemporani, vídeo art i idees estètiques en diferents universitats espanyoles i llatinoamericanes. És un dels principals promotors de l’escena cultural al Port de Sagunt per a la recuperació de certes accions del passat que siguen capaces d’accionar també el present, relacionades totes amb “fàbrica”, com es coneixia col·loquialment l’extinta siderúrgia Alts Forns del Mediterrani.

To Rave (or Not) to Rave”. En aquells temps, encara estaven moblades certes cases de La Gerència. Encara quedaven pòsters d’estreles del rock penjats de les parets, així com adhesius en els espills, de discoteques de moda a Marbella o Tossa de Mar. Els vàndals i els curiosos, així com els animals i les plantes, encara no havien alterat massa aquell ordre del passat. Revistes de “fàbrica” i dels sindicats es barrejaven amb fotos antigues, o no tan antigues; quasi semblava que algunes les havien fetes feia només uns mesos. També hi havia eines i restes de granotes de treball que et trobaves tirats, i peces estranyes de maquinària que no sabíem identificar.
Tot es mantenia en un estrany silenci, com detingut en el temps.
Era el moment de començar a reordenar-ho tot.
D’escoltar-ho de nou.

48 publicacions

BibliotecaIVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

48 publicacions és el títol d’un estudi entorn d’una biblioteca d’art contemporani que té a la seua casa un amic. Gràcies a la seua amistat i generositat tinc accés a la seua col·lecció de llibres. Així que un bon dia li vaig proposar que m’agradaria fer una selecció de publicacions per a: 1. fer unes pintures reproduint les seues cobertes. 2 . Dibuixar amb llapis alguns aspectes del seu contingut.

La selecció comença en els anys seixanta amb Ed. Ruscha i artistes del Fluxus que van posar l’accent en el llibre d’art com a objecte autònom. Segueixen algunes publicacions d’artistes conceptuals, fotollibres, poemaris i altres textos publicats fins hui. He de dir que la selecció és absolutament subjectiva per part meua i no pretén fixar cap esdevenir històric precís. M’he guiat més per algunes afinitats, encara que he renunciat a molt bells catàlegs de pintures, que tanta influència han tingut en el meu quefer, perquè s’allunyen de la premissa de partida, les pintures habiten molt més eloqüents en les parets que en les reproduccions dels llibres. Es dona la paradoxa que porte a la pintura i el dibuix, tècniques que, com vaig dir al principi, ús per a les reproduccions, un art en principi més allunyat d’elles. Del dibuix no tant…

La meua esperança és que la col·lecció de cobertes, que al final resulten ser 48, funcione com un camp, pot ser que una cosa dispersa, fins i tot amb subgrups, però un sol camp. La manera de mostrar-ho dependrà de l’espai on s’exhibisca. La col·lecció de dibuixos, davant la impossibilitat de mostrar-les físicament per la seua amplitud, es puga veure a través d’una projecció, foto a foto, adquirint d’aquesta manera un to de document i arxiu.

A les dues col·leccions acompanyen un parell de vitrines que mostren el procés de realització de cadascuna d’elles.

Escena experimental al museu

EscèniquesMúsicaIVAM Centre Julio González

Esplai IVAM. Escena experimental al museu

Vine a l’IVAM a gaudir de música en directe i performances les nits dels divendres de juliol.

La proposta Esplai IVAM. Escena experimental al museu presenta els concerts de Los Sara Fontán i Crudo Pimento i les performances “Psycho” d’Ángela Millano i Julián Pacomio, i “Kopfkino” de Los Detectives.

Programació:

Divendres de juliol, 21.30 h. Hall de l’IVAM

  • 3 de juliol. 21.30 h. Concert de Los Sara Fontán – AFORAMENT COMPLET

L’ofici de violinista exigeix tindre molt clara la màxima de Itzhak Perlman: “Allò que s’aprén lentament, s’oblida lentament”. Pot ser que per això Sara Fontán ha esperat fins ara per a actuar en solitari, després de 25 anys de conviure amb el violí i explorar les seues possibilitats en tota mena d’estils i formats, de la música clàssica al rock experimental, passant per l’electrònica i la dansa.

  • 10 de juliol. Concert de Crudo Pimento – AFORAMENT COMPLET

Artista, productor i luthier, Raúl Frutos, conegut també com el Captain Beefheart de l’horta del Segura, al costat de la fotògrafa i promotora musical Inma Gómez, van formar Crudo Pimento allà per l’estiu de 2012. Gràcies als seus instruments de fabricació casolana i afinacions impossibles (pal d’una corda, marímbula de fulles de serra, paelles i casseroles subjectes amb cordes i pinces de tendir), així com al seu original i arriscada proposta, van sorprendre des del primer moment a premsa i públic pel seu poderós i gens previsible directe.

  • 17 de juliol. Performance “Psycho” d’Ángela Millano i Julián Pacomio – AFORAMENT COMPLET

Psycho és una peça sobre l’anatomia de dues imatges i el seu escorxat. PSYCHO és una manera de dilatar el temps de cada cos i fer present el seu pes. PSYCHO és pausar el flux del temps i observar amb rigor els instants i els detalls del que esdevé dins. PSYCHO és un joc d’espills. PSYCHO va sobre els dobles. PSYCHO és una còpia més el seu original. PSYCHO és molt més que un remake. PSYCHO és una gota de sang caient sobre un toll de sang. PSYCHO són línies verdes i grises horitzontals. PSYCHO té a veure amb el tercer home. PSYCHO és un tercer cos.

  • 24 de juliol: Performance “Kopfkino” de Los Detectives – AFORAMENT COMPLET

Kopfkino és un lloc en moviment, en constant mutació. És un ritu de pas que ens col·loca en una dimensió liminal. Un espill que ens retorna una imatge alhora grotesca i real. Aquest treball consisteix a desenvolupar un diàleg entre la realitat i la ficció que aconseguisca trencar amb la seua aparent dicotomia i obrir una bretxa que permeta penetrar en aquest lloc indefinible que existeix ente mitjà: la fricció. Aquest lloc sense forma determinada i inclassificable que serà el nucli de la nostra investigació.

VisitesIVAM Centre Julio González

Relació de visites:
Matèria, espai i temps. Julio González i les avantguardes.
Dissabte 4 de juliol
Contracultura
Diumenge 5 de juliol
Orientalismes
Diumengei 12 de juliol
L’esperit d’una època: Ignacio Pinazo en la col·lecció de l’IVAM
Dissabte 11 de juliol

Visites comentades a les exposició juliol 2020 per a públic adult
Dissabtes 18:00h i Diumenges 12:00h
Impartida per: Luminaria

Relacionats

Julio González i les avantguardes

14 jul. 2022 – 09 oct. 2022
Col·leccióIVAM Centre Julio González

L’esperit d’una època: Ignacio Pinazo

17 mai. 2018 – 31 gen. 2021
Col·leccióIVAM Centre Julio González

Orientalismes

06 mar. 2020 – 13 set. 2020
ExposicióIVAM Centre Julio González