VisitesIVAM Centre Julio González

La visita comentada a l’exposició Mona Hatoum planteja un recorregut per mitjà de l’obra produïda per l’artista des dels anys noranta. Hatoum reprén la seriació, la simplicitat formal i l’espaiositat del minimalisme per a carregar-lo de contingut polític i humà, per a posicionar-se en un món estructurat sobre la base de jerarquies de poder. Per mitjà de peces de gran potència estètica, l’artista desarticula eixes jerarquies de poder des d’una identitat marcada per l’alteritat.

Relacionats

Mona Hatoum

16 abr. 2021 – 26 set. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González

Dinamització creativa de l’exposició. Escultura infinita, a l’IVAM ALCOI.

Centres educatiusIVAM Centre Julio González

“Per a vindre al que no saps, ha d’anar per on no saps». En aquesta línia de descobriment presentem la proposta de mediació educativa Tot s’assembla a alguna cosa, basada en el nom d’una important exposició de l’escultor Ángel Ferrant en 1957, autor present en aquesta mostra. Al llarg de la dinamització d’Escultura infinita recorrerem les sales de l’IVAM Alcoi conversant i descobrint, a partir d’algunes de les principals escultures del segle XX, autors, processos creatius, espais, matèries, tècniques, temps i temes de l’escultura del segle passat que ens emportarem al segle XXI per mitjà d’un exercici de mediació cultural adaptada a cada cicle educatiu.”

*María de los Llanos Iborra Candela és Llicenciada en Història de l’Art, Màster en Patrimoni Cultural, Diploma en Educació Artística i Gestió de Museus i Tècnica Superior de Turisme. Com a professional d’àmplia experiència  en mediació educativa per mitjà del patrimoni, participa en nombroses propostes turístiques i culturals a la ciutat d’Alcoi i altres localitats del territori valencià, destacant la seua especialització en visites guiades i dinamitzacions creatives a exposicions de l’IVAM Alcoi per a públics diversos.

Activació lectora amb Fani Grande

TallersIVAM Centre Julio González

Moguda! La biblioteca escolar itinerant de l’IVAM ha aterrat aquest curs en cinc dels centres educatius més pròxims a l’IVAM. En els seus fons compta amb 168 títols i més de 285 exemplars contingut dels quals gira entorn de la pintura, el disseny, l’arquitectura, la fotografia, la il·lustració o la gràfica.

Per a celebrar la fi d’un curs escolar atípic, hem convidat a l’escriptora Fani Grande a preparar una sessió molt especial d’animació a la lectura en família.

Amb aquesta acció, la biblioteca itinerant Moguda! s’activa aquest estiu amb les famílies del barri del Carme i es converteix en l’excusa per a jugar, compartir i imaginar, des del museu, a partir dels llibres.

Aforament: 25 persones (entre xiquets/es i adults: tot el món hi participa!). Una persona adulta, com a mínim, ha d’acompanyar a cada xiquet/a durant l’activitat.

ConversesIVAM Centre Julio González

Aquest llibre és un epistolari inusual que recull les cartes que el pintor Miguel Ángel Campano, Premi Nacional d’Arts Plàstiques en 1996, va enviar al catedràtic de Filosofia Nicolás Sánchez Durá, durant més de quaranta anys, entre 1971 i 2012. L’esperit impetuós emergeix d’elles que recorre la seua biografia mentre treballa les seues idees sobre la pintura, les seues reflexions des de la psicoanàlisi o la seua passió per l’art i la literatura. Un volum que dona fe del seu caràcter a estones ombrívol, a estones eufòric —sempre magnètic— i que es mostra d’una amistat, en paraules de Sánchez Durá, “tant radical com amorosa, exigent en extrem i esplèndida”.

Miguel Àngel Campano ha sigut un dels pintors espanyols més evocadors i moderns dels últims temps, amo d’un traç que va anar guanyant en calat i profunditat a mesura que s’anava acostant a l’abstracció. Quan estudiava Belles arts a València va travar amistat amb Nicolás Sánchez Durà, catedràtic de Filosofia en la universitat de la mateixa ciutat i apassionat de l’art contemporani, afició que li va portar a fundar la galeria Temple i a comissariar exposicions (entre elles, diverses de Campano) en institucions com l’IVAM de València, el Cercle de Belles arts de Madrid o el Banc Nacional d’Atenes, entre altres.

Participen en la presentació: Nicolás Sánchez Durà, Simón Campano, César Martínez-Useros i Nuria Enguita.

ConversesIVAM Centre Julio González

Amb motiu de l’exposició Cardiograma, de l’artista Lola Lasurt, s’hi organitza una trobada entre les persones i entitats amb què l’artista ha generat un vincle al llarg del procés d’investigació artística que ha comportat la mostra. Aquesta activitat pretén visibilitzar com el projecte conviu amb altres espais fora de l’abast del museu i activar un espai de diàleg entre els diferents sabers vinculats a cada lloc, com poden ser la Ciutat de l’Artista Faller, el Gremi Artesà d’Artistes Fallers o la Pirotècnia Nadal-Martí de l’Olleria, entre altres.

Participants:

  • Iván Esbrí. Responsable del Centre de Documentació de la Festa de les Falles
  • Nuria Martí i Xavier Nadal Martí. Pirotècnia Nadal-Martí
  • Vicent Vendrell Català. Mestre faller especialista en fusteria fallera.
  • Paco Pellicer i Marisa Falcó. Mestre major i Mestra fallera, integrants del col·lectiu Fet d’encàrrec
  • María José Luna. Mestra fallera i directora del Museu de l’Artista Faller
  • Paula Finat i Juanjo Ferrando. Representants del Col·lectiu Foko
  • Gil-Manuel Hernández. Director dels Museus de Cultura Festiva de l’Ajuntament de València
  • Josep Vicent Frechina. Crític musical i literari especialitzat en cultura popular valenciana
  • Mª Jesús Giménez Pinto. Mestra fallera especialista en figures de cartó

Relacionats

Cardiograma. Lola Lasurt

29 abr. 2021 – 19 set. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González

Cicle Presents Densos. Entorn de les arts de viure en un planeta ferit

ConversesIVAM Centre Julio González

El cicle Presents Densos. Entorn de les arts de viure en un planeta ferit va començar el setembre de 2020 i està comissariat per Miguel Ángel Martínez. El títol procedeix d’una expressió de Donna J. Haraway que, en el seu últim llibre, Seguir amb el problema, es refereix a l’època contemporània com un “present dens”. Com Haraway, aquestos projectes ens convida a tornar-nos capaços de donar resposta responsable i parcial als desafiaments i els horrors de l’Antropocé. Per això, parteix de la situació d’emergència en què es troba l’Albufera de València.

17a sessió del cicle. Taller Entorn de l’atenció i la imaginació, coordinada per Carmen Pardo Salgado.

La sessió gira entorn de la nostra capacitat de parar l’atenció i es desenvolupa com un «“taller per a aprendre a escoltar (també el cant dels pardals)”». Es proposa com a una experiència teoricopràctica en què es du a terme una introducció a l’aprenentatge de l’escolta. Aquesta introducció, que es va desenvolupar en tres temps, implica un recorregut per les formes en les quals l’atenció i la imaginació s’articulen en les nostres escoltes:

  • i.Primer temps. Sobre el silenci i la possibilitat d’escolta: és necessari perdre’s per a començar a escoltar.
  • ii.Segon temps. Si parem atenció al món, l’oïda s’ompli de sons. A l’escolta de les formes del silenci.
  • iii.Tercer temps. Cap a una escolta no antropocèntrica: entorn de les vocalitzacions dels éssers humans i els pardals.

Carmen Pardo Salgado treballa en la interfície entre la filosofia i l’art sonor. És professora titular de la Universitat de Girona i professora del màster Art Sonor de la Universitat de Barcelona. Va ser investigadora postdoctoral en la unitat IRCAM-CNRS de París (1996-1998), on du a terme una investigació sobre l’espai sonor en la música contemporània. Es va fer càrrec de l’edició i traducció de John Cage. Escritos al oído (1999), i és autora de les obres En el silencio de la cultura (Sexto Piso, 2016), La escucha oblicua: una invitación a John Cage (Sexto Piso, 2014), Robert Wilson (en colaboración con Miguel Morey, Polígrafa, 2003), Las TIC: una reflexión filosófica (Laertes, 2009) o En el mar de John Cage (La Central, 2009).
 

Accediu al microsite de Presentes Densos:

Presentes densos - Archivo

AltresIVAM Centre Julio González

Emissió en directe a través del canal YouTube de l’IVAM

En el marc de la setmana de PAM!21, l’IVAM coorganitza juntament amb la la Facultat de Belles Arts de la UPV, la presentació de publicacions de les mostres PAM!PAM!

PAM!21 IX Mostra de Produccions Artístiques i Multimèdia és una iniciativa organitzada des del Vicedeganat de Cultura de la Facultat de Belles Arts de la UPV, en col·laboració amb els quatre màsters oficials que s’imparteixen en aquest centre. Des de la primera edició de PAM! l’any 2013, s’ha consolidat com una aposta per mostrar a la societat valenciana la producció artística més jove desenvolupada des de la universitat pública. D’aquesta manera, s’ha presentat la institució acadèmica no sols com a espai d’aprenentatge, sinó també com a lloc d’investigació i producció cultural que s’exposa a la mirada de l’interessat, oferint un lloc per a la comunicació de l’art.

Així mateix, cada convocatòria de PAM! ha tingut per objecte regular el procés pel qual un jurat de reconegut prestigi, integrat per diferents agents del món de l’art i la cultura valencians, selecciona als 10 artistes que passen a formar part de la Mostra PAMPAM! en un espai expositiu de la ciutat de València, cobrint les necessitats generades per la producció de les obres i publicant un catàleg.

En dimecres 26 de maig a les 19 hores, es presentaran a l’Auditori Carmen Alborch de l’IVAM els catàlegs de les següents exposicions de PAM!PAM!:

• Mostra PAM!PAM!17. IVAM del 06/07/2017 al 17/09/2017
• Mostra PAM!PAM!18. Reals Drassanes de València del 06/11/2018 al 06/01/2019
• Mostra PAM!PAM!19. Reals Drassanes de València del 25/10/2019 al 12/01/2020
• Mostra PAM!PAM!20. Reals Drassanes de València 13/03/2021 al 30/05/2021

En la presentació participaran alguns dels artistes presents en cadascuna d’aquestes mostres, així com els dissenyadors dels catàlegs, tots ells estudiants diplomats de la Facultat de Belles Arts.

Activació de l'arxiu sonor i objectual de l'exposició "Indústria/Matrius, trames i sons"

VisitesIVAM Centre Julio González

Diumenge 20 de juny, 12 h

Divendres 25 de juny, 19.30 h

Llengua: valencià

Dissabte 17 de juliol, 18 h

Dissabte 18 de setembre, 12 h

Llengua: valencià

Dins de la línia de mediació expositiva de l’IVAM Centre Julio González, naix aquesta proposta específica per a l’exposició “Indústria/Matrius, trames i sons”, un projecte de Lorenzo Sandoval i Tono Vizcaíno. Aquesta mediació es planteja com una trobada viva amb les i els participants en la sessió, convertint cada visita en una oportunitat per a compartir reflexions al voltant de les dinàmiques del treball i de la productivitat capitalista, a través del patrimoni sonor i de les fonts documentals incloses en la mostra. La intenció és potenciar el patrimoni immaterial i activar l’adaptació museogràfica de l’arxiu recopilat pels creadors en forma d’instal·lació, i fer-ho a través de les evocacions sonores aportades pel públic assistent. Allò laboral, personal i emocional confluiran connectant els discursos de l’exposició amb els relats propis de les i els participants durant la visita.

Aforament limitat: 12 persones.

Clara Solbes Borja, és graduada en Història de l’Art (Universitat de València), màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament (Universitat Pompeu Fabra) i màster en Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat (Universitat d’Alacant). En l’actualitat, és personal investigador en formació del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València, on desenvolupa la seua tasca docent i investigadora. La seua tesi doctoral estudia la vinculació de les dones amb el sistema artístic valencià entre 1939 i 1980.

Álvaro Porras Soriano, és graduat en Belles arts i màster en Pràctiques Artístiques i Visuals (Facultat de Conca, de la Universitat de Castella-la Manxa), i màster en Història de l’Art Contemporani i Cultura Visual pel Museu Reina Sofia- Universitat Complutense de Madrid. Actualment és estudiant del programa de Doctorat en Art: Producció i Investigació de la Universitat Politècnica de València, desenvolupant el projecte ‘De Louki. Accionismo sutil en el contexto público’.

Darío Cobacho Velasco, és graduat en Belles arts per la Universitat Politècnica de València i màster en Gestió Cultural per la Universitat Politècnica de València i la Universitat de València. Actualment és estudiant del programa de Doctorat en Art: Producció i Investigació en la Universitat Politècnica de València, desenvolupant el projecte ‘El muralisme espanyol en el franquisme (1936-1975): travessant una concepció moderna de la pintura’.

Relacionats

Indústria/Matrius, Trames i Sons

06 mai. 2021 – 17 oct. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

En els últims anys les pantalles han adquirit una gran presència en les nostres vides quotidianes. Aquestes han crescut de grandària, s’incrusten en objectes de consum electrònic com rellotges i mòbils, mentre que en l’espai públic veiem com cobreixen façanes senceres com una membrana.

Una visita a l’enlluernadora col·lecció Amano de tèxtils precolombins a Lima em va fer conscients de la relació de la pantalla contemporània amb la tradició tèxtil. Ambdues generen imatges per mitjà de l’entrellaçat visual i, encara que distants en el temps, totes dues són superfícies utilitzades per a representar una cosmovisió del món. Com a artista que freqüentment treballa amb pantalles, comence a veure una relació directa del cablejat intern de les pantalles amb els fils i nucs d’una catifa o un tapís. Aquesta relació em permet veure la pantalla no com a una finestra neutra al món, sinó com a un artefacte cultural que té un riquíssim bagatge històric.

Daniel Canogar ha desenvolupat la seua vida i carrera entre Espanya i els Estats Units. Va començar amb la seua formació en el món de la fotografia quan s’hi va especialitzar durant el màster de la Universitat de Nova York i el Centre Internacional de Fotografia en 1990. Tanmateix, prompte es va interessar per les possibilitats de les imatges projectades i la instal·lació artística. Ha creat nombroses peces d’art públic amb pantalles escultòriques de LED i ha realitzat projectes expositius que s’han presentat en museus de tot el món.
Més informació: http://danielcanogar.com/es/bio

Relacionats

Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM

11 mar. 2021 – 30 gen. 2022
Col·leccióIVAM Centre Julio González
TallersIVAM Centre Julio González

L’artista multimèdia Daniel Canogar, present en l’exposició Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM, amb l’obra Contrabalança (1999), dinamitzarà un taller orientat a generar un projecte artístic a partir d’exercicis concrets proposats en cada sessió. Al principi de cada jornada del taller, l’artista farà una presentació teòrica que servirà de base per a realitzar instal·lacions artístiques d’execució ràpida. Qualsevol persona interessada pot inscriure-s’hi.

  • Els resultats dels exercicis pràctics seran analitzats pel grup i per l’artista.
  • Tots els participants presentaran el seu projecte l’últim dia de taller.
  • Nombre de participants: 15
  • Necessitats tècniques: ordinador portàtil

Daniel Canogar ha desenvolupat la seua vida i carrera entre Espanya i els Estats Units. Va començar amb la seua formació en el món de la fotografia quan s’hi va especialitzar durant el màster de la Universitat de Nova York i el Centre Internacional de Fotografia en 1990. Tanmateix, prompte es va interessar per les possibilitats de les imatges projectades i la instal·lació artística. Ha creat nombroses peces d’art públic amb pantalles escultòriques de LED i ha realitzat projectes expositius que s’han presentat en museus de tot el món.
Més informació: http://danielcanogar.com/es/bio

Relacionats

Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM

11 mar. 2021 – 30 gen. 2022
Col·leccióIVAM Centre Julio González

Laboratori d'arts escèniques per a joves

EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Spoiler alert: Açò no és una escola d’estiu és un taller d’arts escèniques adreçat a jóvens entre 13 i 16 anys. Es concep com a un espai flexible i creatiu de coproducció, expressió, pertinença i trobada. Els jóvens seran els protagonistes de la seua investigació escènica i experimentaran amb diferents materials, tècniques i imatges.

La primera sessió s’inicia amb una presentació en directe de l’obra juvenil Spoiler Alert: No som unes YouTubers qualssevol, seguida d’un debat i dinàmiques entre les/els intèrprets i les/els assistents. La resta de sessions s’estructuraran segons les principals temàtiques de la peça, com són la presa de consciència personal i col·lectiva, la identitat o la confiança personal i grupal. Sempre fent ús com a ferramenta principal el cos i el seu moviment per mitjà de dinàmiques específiques d’interpretació, performance i pautes dansístiques o coreogràfiques.

DADES PRÀCTIQUES

  • Adreçat a: jóvens de 13 a 16 anys. No és necessari tenir coneixements previs d’arts escèniques.
  • Num. de sessions: 5, de dilluns a divendres de 10 a 14 hores.
  • Dates:
    Setmana 1: del 28 de juny al 2 de juliol
    Setmana 2: del 5 al 9 de juliol
    Setmana 3: del 12 al 16 de juliol
    Setmana extra: 9, 10 i 12 d’octubre
  • Lloc: IVAMlab1
  • Quantitat de places: 15 per setmana
  • Disseny, creació i activació: Aurora Diago Romero

Aurora Diago, és llicenciada pel Conservatori Superior de Dansa de València en l’especialitat de Coreografia de Contemporani, màster en Arts Visuals i Multimèdia. Ha treballat per a companyies i creadors/res com La Coja Dansa, Teatro de lo Inestable, EnÁmbar Danza, La Casa Amarilla, Teatro Círculo, Paterland, Anna Albadalejo, Pedro Lozano, Columpiant la Dansa i Alicia Gracia. Cofundadora de la companyia transdisciplinària La Lola Boreal, en què coreògrafa, intèrpret i creadora multimèdia. Destaca la seua experiència en diferents projectes de mediació cultural i, en especial, en treball amb jóvens.

Sara Espinar, és graduada de dansa contemporània pel Conservatori de València i amb formació en Psicologia. Participa en diferents projectes i companyies de dansa com a ballarina, intèrpret i creadora.

Aquest taller es realitza en col·laboració amb el Servei de Promoció dels Drets de la Infància i Adolescència. Direcció General d’Infància i Adolescència. Generalitat Valenciana. Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives.

*Mesures de seguretat: de cara al correcte funcionament del taller i per a desenvolupar amb total seguretat, totes i tots els assistents al taller hauran de fer ús obligatori de la mascareta durant el temps de l’activitat. Serà necessari l’ús de gel hidroalcohòlic abans de cada sessió i a la finalització del taller. Es guardarà la distància de seguretat de més de metre i mig. Els materials utilitzats hauran estat en quarantena preventiva o sigut desinfectats després de la seua utilització i no podran ser compartits. El seu ús quedarà circumscrit únicament a qui li siguen assignats.

Videos

ConversesIVAM Centre Julio González

José Miquel G. Cortés, comissari de l’exposició Mona Hatoum, imparteix una conferència que versarà sobre aquells aspectes de l’obra de l’artista d’origen libanés que tenen relació amb la superació dels límits i les fronteres estàtiques. S’hi analitzarà tant el que és referent a aspectes temàtics, com al qüestionament de les identitats o, fins i tot, la diversitat de materials utilitzats en les seues instal·lacions. El treball de Mona Hatoum aposta per plantejaments fluids o porosos que generen actituds i posicionaments més oberts i incloents, tendents al qüestionament o les contradiccions: la precarietat i la inestabilitat, el que és ambigu i paradoxal o la memòria i la identitat són alguns dels més significatius.

José Miguel G. Cortés és professor de Teoria de l’Art a la Facultat de Belles Arts de la UPV. Va ser director de l’IVAM entre setembre 2014 i setembre 2020 i ha publicat diversos llibres i comissariat nombroses exposicions d’artistes moderns i contemporanis.

Relacionats

Mona Hatoum

16 abr. 2021 – 26 set. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González