Una mirada des del present

ConversesIVAM Centre Julio González

A partir de la projecció del documental “A Tornallom”, que aborda la problemàtica de les polítiques de desenvolupament urbà dutes a terme en les últimes dècades a València i els seus efectes en zones com La Punta.

18:00 h. Projecció del documental “A Tornallom”( 2005), d’Enric Peris i Videohackers.

(durada 48 min.)

19:00 h. Taula Redona.

Participants:

  • Javier Canales, arquitecte i membre de Per L’Horta
  • Jordi Belver, afectat i membre de Per L’Horta
  • Antonio Montiel, secretari general de Podemos CV
  • José Juan Martínez, membre de Artxiviu de l’Horta
  • Daniel T. Marquina, miembro de Artxiviu de l’Horta

Mesa redona amb motiu de les exposicions de Rogelio López Cuenca en l’Institut Valencià d’Art Modern, IVAM, i en la Galeria Paz y Comedias.

Per L’Horta és un moviment social hereu de la­ primera Iniciativa Legislativa Popular per la protecció de l’Horta de València (ILP) constituit formalment com associació sense ànim de lucre.

Per L’Horta no pretén ser un grup més en defensa del territori, sinó que vol ser catalitzador de totes aquelles accions o polítiques que vagen encaminades a l’aconseguiment dels objectius que es proposaven a la ILP. És a dir, accions i polítiques per la protecció de l’Horta de València, de posar en valor aquest paisstge, el seu patrimoni agrícola, hidric i cultural i històric.

Per L’Horta pretén ser un moviment cívic que incidisca en la realitat per canviar l’estat actual de menyspreu cap a l’agricultura i els valors patrimonials del nostre món rural.

http://perlhorta.info/

 

Artxiviu de l’Horta

Els protagonistes de la història agrària de l’Horta de València desapareixen sense que fins avui ningú s’haja ocupat d’arreplegar, ordenar i divulgar els seus records i experiències.

Aquest formidable cabal de sabers, indispensable per a entendre aquests paisatges culturals de l’aigua, és l’objecte de Artxiviu de l’Horta, un projecte que indaga en aquesta memòria i aquesta realitat, i que pretén ser arxiu i vehicle de coneixement i conservació.

https://vimeo.com/artxiviu

https://www.facebook.com/artxiviu/?pnref=story

Relacionats

Radical Geographics

07 oct. 2015 – 14 feb. 2016
Exposició
VisitesIVAM Centre Julio González

Activitat gratuïta per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. Públic general, acreditant l’entrada al Museu.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Vicente Ponce, és Doctor en Belles Arts per la Facultat de Sant Carlos UPV i Professor titular del Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l’Art de la UPV.

Relacionats

Construint Nous Mons

12 mar. 2015 – 10 abr. 2016
Col·lecció
CinemaIVAM Centre Julio González

Directors: Sonia Martínez i Miguel Ángel Baixauli

La IV edició de CINE POR VENIR posa el focus en Qui fa i perquè fer cinema avui?.

En 2016 projectem dos esdeveniments i temporalitats: les jornades (projeccions d’Imatge i sessions de Paraula), concentrades en un mes, i els tallers d’Acció, que provocaran un procés de treball continuat en el temps amb la reactivació de Públics per venir (processe soci-cinematogràfic iniciat en 2015).

Públics per venir és una línia de treball que entén el cinema des de la participació, la coproducció política i el treball estètic amb el local, que focalitza sobre els processos en els quals s’assenta i sobre els quals potencialment pot activar, que empodera al ciutadà i li convida a co-produir cinema i a fer cinema en comú.

Activitat gratuïta fins a completar aforament.

Projeccions:

Dissabte 13 de febrer: L’oeil impératif, de María Ruido
Dialoguen: María Ruido i Johana Caplliure.

Dissabte 20 de febrer: Arraianos, de Eloy Enciso.
Dialoguen: Eloy Enciso i Álvaro de los Ángeles

Diumenge 6 de març: El futur, de Luis López Carrasco
Dialoguen: Luis López Carrasco i Aúrea Ortíz

ConversesIVAM Centre Julio González

“Respiració Artificial. Performance. Eco Oscuro” és el triple títol del projecte específic proposat per a l’IVAM per Dora García en col·laboració amb Peio Aguirre.

Naix d’una llarga conversa entre Aguirre i García iniciada en el 2009 sobre la naturalesa de la performance, de l’actuació, dels dobles, de les personalitats múltiples, dels daimons, els fantasmes i les veus, de la representació, sobre la transmissió del coneixement i de l’experiència.

Respiració artificial serà una performance realitzada en col·laboració amb alumnes de la Facultat de Belles arts de la UPV. A partir del text elaborat en un taller sobre una experiència col·lectiva de deriva en la ciutat de València, construiran el script de la performance que tindrà lloc en l’IVAM durant els dies de l’exposició.

Al seu torn, Perforrmance, realitzada en col·laboració entre Dora García i Peio Aguirre, és un script que compta amb diversos personatges. Pot entendre’s com un assaig permanent i com una obra de teatre en temps real. Es presenta sobre una taula amb tantes còpies com a personatges apareixen en el text; periòdicament, una seriosa d’actors activen la peça.

I Eco Oscuro és una novel·la de Francisco Baena, escrita en 2015 i encara inèdita, que reflexiona sobre la possibilitat de la modificació del real per la ficció i és també un estudi de diverses obres de Daura García.

Francisco Baena (Madrid, 1967) es va llicenciar en Belles arts per la Universitat de Granada i va acabar el doctorat de Filosofia i Lletres per l’Autònoma de Madrid. Ha participat en tallers d’art actual amb José Guerrero, Marcelo Expósito, Antonio Emmurallat, Carmen Navarrete i Marina Núñez. És Director del Centro José Guerrero de Granada.

ConversesIVAM Centre Julio González

Aquesta exposició, la primera dedicada a l’anàlisi de la realitat soci-cultural del Mediterrani, qüestiona si aquesta àrea geogràfica existeix com a entitat cultural, política o social. La mostra s’estructura en dues parts: la primera reflexiona sobre el mite, el d’aquells intel·lectuals del nord d’Europa que cercaven al sud cercant la Arcadia perduda .Alguns d’ells ho feien per a millorar la salut, uns altres per a trobar-se amb una visió del cos humà molt més lliure, com a element de plaure sense els tabús dels països protestants. La segona part de l’exposició, la més contemporània, reflexiona sobre com s’ha passat d’aquesta visió idealitzada, a la de “l’espante”, amb el Mediterrani com a permanent zona de conflicte, amb problemes com la immigració, la desigualtat, el racisme o les fronteres infranquejables.

Isaac Rosa, Sevilla, 1974. Escriptor, autor de novel·les com “El vano ayer” (Premi Rómulo Gallegos 2005) i “El país del miedo”, “La mano Invisible”, “La habitación Oscura” (Premio Quimera de Narrativa 2013), entre unes altres, ha col·laborat en diversos mitjans de premsa escrita, digitals i ràdio.

VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició amb José Miguel G. Cortes, comissari de l’exposició

Activitat gratuïta per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. Públic general, acreditant l’entrada al Museu.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Entre el mite i l’espant

18 feb. 2016 – 12 jun. 2016
Exposició

Ricard Huerta, Amparo Alonso-Sanz, eds

AltresIVAM Centre Julio González

La voluntat que anima aquest llibre és, en el terreny de l’educació artística, contribuir a la defensa dels drets humans i al respecte cap a la diversitat sexual. Per a reflexionar sobre açò es presenten en aquest volum les aportacions d’especialistes en diversos àmbits, els qui proposen suggeridors escenaris molt més creatius i actuals per a abordar la qüestió des de diverses experiències educatives. S’arrepleguen en el llibre algunes de les contribucions més destacades del congrés celebrat en la Universitat de València sota el títol Educació Artística i Diversitat Sexual EDADIS.

Parlar de la diversitat sexual en educació suposa trencar diverses barreres que actualment segueixen imperant. Els prejudicis i les pors acompanyen a la falta de valentia amb que s’aborda la temàtica, la qual cosa provoca una situació d’invisibilitat que afavoreix l’ocultació dels desitjos i el menyspreu de les opcions del professorat i l’alumnat. No obstant açò, les experiències didàctiques reunides en aquest llibre mostren que és possible superar aquestes limitacions des de la perspectiva de l’educació artística. A partir del treball en diversos nivells d’ensenyament i en països diferents, els museus, les revistes, les exposicions i fins i tot les sèries de televisió, es converteixen en espais i objectes que poden animar la reflexió i les actituds de respecte cap a les persones i els col·lectius LGTB i en definitiva, contribuir des de l’aula d’art fa més tolerant i democràtica la societat en què vivim.

ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa amb motiu de l’exposició “Harum Farocki. lo que está en juego” entre els comissaris de la mostra.

Harun Farocki (1944-2014) representa el trànsit entre una cultura cinèfila i el desenvolupament d’una crítica de la representació que a principis dels anys noranta va ser acollida pels museus de nova generació. La seua trajectòria s’inicia en els cercles de la contracultura berlinesa de finals dels anys seixanta i culminarà com un autor de culte en el camp de l’art. El cinema militant, la crítica i el periodisme cultural a través de televisió i radi constitueixen l’origen d’una pràctica cada vegada més depurada que prendrà el vídeo-assage com a gènere de referència. El seu model d’anàlisi crítica constitueix una de les aportacions més significatives a la naturalesa mutant del cinema.

Harun Farocki és autor d’una vasta obra que inclou més de vuitanta títols. La presentació retrospectiva organitzada per l’IVAM i comissariada per Antje Ehmann i Carles Guerra mostra per primera vegada en l’estat espanyol una àmplia selecció de les pel·lícules militants i exemples de la seua activitat com a crític de cinema que prologa sis de les seues instal·lacions més destacades. L’exposició es complementa amb un doble programa de projeccions. Un dedicat a recuperar els programes de televisió en els quals entrevista a destacats productors culturals i un altre a través del com es pot traçar l’evolució d’un gènere molt específic l’objecte del qual seria la crítica de les imatges.

VisitesIVAM Centre Julio González

Activitat gratuïta per als Membres d’honor i Amics i Amigues de l’IVAM. Públic general, acreditant l’entrada al Museu.

Recorregut a càrrec de Teresa Millet, conservadora de l’IVAM.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Conversa entre Antje Ehmann y Carles Guerra, comissaris de l’exposició Harun Farocki

20 gen. 2016
ConversesIVAM Centre Julio González
EducacióIVAM Centre Julio González

Gratuït per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM i estudiants de la UPV i la UV. Per a la resta d’interessats/as acreditant l’entrada al museu, fins a completar les places.

Consultar disponibilitat de places en el telèfon 96 386 99 98

Setena Sessió: “L’ús del cos i la veu com a elements artístics”

A càrrec de Josep Salvador, Conservador de l’IVAM

Sessions:

  • 8 octubre 2015: “CLAUS DE L’ART DEL SEGLE XX” Álvaro de los Ángeles
  • 22 octubre 2015: “LES AVANTGUARDES HISTÒRIQUES” Josep Salvador
  • 5 novembre 2015: “EL CARTELLISME ENTRE LA PROPAGANDA I L’ART” Mª Jesús Folch
  • 19 novembre 2015: “LA PINTURA INFORMALISTA” Marta Arroyo
  • 10 desembre 2015: “L’ART POP(ULAR) O LA REALITAT I LES SEUES CRÒNIQUES” J. Ramon Escrivà
  • 14 gener 2016: “L’EXPANSIÓ DE L’ESCULTURA” J. Ramon Escrivà
  • 28 gener 2016: “L’ÚS DEL COS I DE LA VEU COM A ELEMENTS ARTÍSTICS” Josep Salvador
  • 11 febrer 2016: “MITOLOGIES INDIVIDUALS” Marta Arroyo
  • 25 febrer 2016:”CARTOGRAFIES URBANES” Mª Jesús Folch
  • 10 març 2016:”TECNOLOGIA I MULTIPLICITAT DE LES IMATGES” Teresa Millet
  • 7 abril 2016: “LA PRESÈNCIA DEL DISSENY EN LA VIDA QUOTIDIANA” Álvaro de los Ángeles
  • 28 abril 2016:”EL CINE I LA SEUA RELACIÓ AMB LES ARTS PLÀSTIQUES” Mª Jesús Folch
  • 5 maig 2016: “LES DONES EN L’ART DEL SEGLE XX” Teresa Millet
  • 19 maig 2016: “PER UN MUSEU DEL SEGLE XXI” J. Ramon Escrivà
  • 10 juny 2016: Visita guiada a l’exposició de la col·lecció del museu

Relacionats

Curs “Entendre l’art”

14 gen. 2016
EducacióIVAM Centre Julio González

Curs “Entendre l’art”

10 des. 2015
EducacióIVAM Centre Julio González
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut amb Ramon Escrivà, comissari de l’exposició.

Activitat gratuïta per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. Públic general, acreditant l’entrada al Museu.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

ConversesIVAM Centre Julio González

El crack borsari de 1929 va provocar l’ensulsiada del sistema financer americà i l’inici de la Gran Depressió en el món occidental. El estrangulament del sistema va posar en evidència les enormes contradiccions estructurals en les quals s’havia assentat el període d’esplendor coneguda com “els feliços anys 20”. Les conseqüències socials d’açò van ser devastadores. Les xifres de desocupació a Estats Units van ser catastròfiques, mai vistes amb anterioritat. Un terç dels habitants del país va quedar en situació de desocupació i sense protecció social. El somni americà es trontollava i es desintegraven a gran velocitat els assoliments del confort aconseguit per les seues classes mitjanes.

En l’àmbit de la fotografia quina dubte cap que les imatges que millor van il·lustrar les seqüeles socials de la Gran Depressió van ser les realitzades pels fotògrafs americans Walker Evans, Dorothea Lange, Carl Mydans, Arthur Rothstein, Jack Delano, Marion Post, Gordon Parks, Rusell Lee, que van participar en el programa de la Farm Security Administration (FSA. 1935-1944). Afavorida pel govern de la nació per a documentar gràficament el programa de reforma agrària promogut pel New Deal, el projecte va propiciar la construcció del major relat coral sobre la desolació, la misèria i l’emancipació del camperol americà de l’època.

A través d’una cuidada selecció de fotografies, revistes, llibres i documentals, l’exposició revisa el context històric de l’obra dels fotògrafs de la FSA, així com els treballs d’alguns dels màxims exponents de la fotografia social nord-americana com Lewis Hine, Paul Strand o Ralph Steiner presents en la Col·lecció de l’IVAM.