ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre els artistes Joana Hadjithomas i Khalil Joreige amb José Miguel G. Cortés, co-comissari de l’exposició, amb motiu de l’exposició “Joana Hadjithomas & Khalil Joreige. Two Suns in the Sunset-se souvenir de la lumière”.

La mostra  és una producció conjunta amb el Jeu de Paume, París; l’Haus der Kunst, Munic i la Sharjah Art Foundation, Sharjah.
Es tracta de la primera exposició d’aquestes característiques que els dedica una institució espanyola. Ambdós artistes, nascuts en 1969, utilitzen diferents llenguatges visuals i centren la seua pràctica artística en les imatges, representacions i història del seu país natal, el Líban, així com en la fabricació d’imaginaris i històries al voltant del dit país i la regió en què s’engloba, marcada per la violència i els conflictes sectaris, seguint la seua voluntat de redefinir els sistemes de representació i qüestionar així els conceptes d’identitat, memòria, individu i societat.

Per a la presentació de la mostra en l’IVAM dissenyaran la disposició de més de vint obres adaptades a l’espai expositiu i que permetran al públic gaudir d’una presentació inèdita a Espanya de la seua producció artística.

Relacionats

Joana Hadjithomas & Khalil Joreige

06 abr. 2017 – 27 ago. 2017
Exposició

V Edició. 25/3/17

CinemaIVAM Centre Julio González

Cine por venir sorgeix fa cinc anys amb l’objectiu d’activar una comunitat d’agents, individuals i col·lectius, al voltant del cinema contemporani i la seua relació amb els processos socials.

Cine por venir proposa en 2017 ser una versió processual de si mateix, amb unes jornades el focus de les quals està posat en “Autories, col·lectius, comunitats i processos fílmics”.

Plantegem per a aquestes jornades dos programes de projeccions: el primer entorn als “Col·lectius, comunitats i processos fílmics” i el segon sobre “L’altre en nosaltres. Autors contemporanis front de l’alteritat”, a més de debats col·lectius i tallers de cineastes en relació a aquests dos eixos temàtics. En 2017 acompanyem també un procés fílmic dinamitzat per Rubén Marín a un barri de València (Orriols) el resultat del qual serà projectat durant les jornades.

Dissabte, 25 de març 18:30 h. Saló d’Actes 

Projecció de la pel·lícula [NO-RES] (2012), de Xavier Artigas 

NO-RES és el fruit d’un procés col·lectiu, en el qual els micro-mecenes van poder influir sobre el resultat final, gràcies a les sessions dels anomenats Work-in-Progress que es van ser realitzant al llarg del rodatge (2010-2011). En aquestes presentacions, es compartia amb els futurs espectadors -i alhora amb els coproductors del projecte- allò que s’anava gravant. Tots els suggeriments arreplegats en aquestes sessions van anar afectant el muntatge final de NO-RES. Al llarg de la producció de NO-RES, tots els col·laboradors van cobrar dignament, especialment gràcies al fet d’haver entrat en coproducció amb TV3. D’aquesta manera queda demostrat per primera vegada en el nostre país, que produir sota llicències lliures no perjudica ni al sector de l’audiovisual ni als seus treballadors: simplement permet eliminar els intermediaris.

Contextualitza: Xavier Artigas i Pau Berga de Cine por venir.

Dissabte, 1 d’abril 18:30 h. Saló d’Actes 

Projecció de les pel·lícules Agosto sin ti (2015), Gure Hormek (Les nostres parets) (2016), La chica de la luz (2016), de María Elorza i Maider Fernández Iriarte (Las Chicas de Pasaik) i  Irudi mintzatuen hiztegi poetikoa (2013), codirigida  per Las chicas del Pasaik i Aitor Gametxo.

En 2013 i després de diferents col·laboracions juntes, María Elorza (1988, Gasteiz) i Maider Fernandez Iriarte (1988, Donosti) decideixen adoptar el nom de Las chicas de Pasaik per a formar els treballs que realitzen de forma conjunta. Irudi mintzatuen hiztegi poetikoa (2013) premiat amb la beca artística Benito Ansola, és el primer treball que realitzen, al costat del director Aitor Gametxo. Aquesta pel·lícula acaba de ser guardonada amb el premi al millor guió basc en el festival Zinebi de cinema documental de Bilbao. Durant l’any 2014 duen a terme el projecte documental Encuentros, becat en el Programa d’Artistes Novells de Guipúscoa, i el conjunt de videocartes titulat Agosto sin ti. A més, participen en el programa Zinergentziak del Festival Zinebi, codirigint, al costat d’altres 5 joves realitzadors bascos, el documental col·lectiu Errautsak. El seu últim treball juntes és Gure Hormek (Les nostres parets).

Contextualitzen: Maider Fernández Iriarte i Sonia Martínez de Cine por venir.

Dissabte, 8 d’abril 18:30 h. Saló d’Actes 

Projecció de les pel·lícules Puta Mina, Proyecto Teleclub i La Rara Troupe (peces en procés), de Chus Domínguez (Laav_)

Puta Mina: Una excavació audiovisual en la conca minera de Gordón (León), i, més en concret, en la localitat de Ciñera, afectada des de fa anys, i especialment en l’actualitat, per una situació de desmantellament de la indústria minera i les formes de vida associades a ella.
Proyecto Teleclub se centra en l’estudi i acte-representació de la comarca rural de la Sobarriba, propera a la ciutat de León. Pren el seu nom de l’extinta figura del teleclub, com un espai de diàlegs, trobades i intercanvis que reflecteixen una cultura rural en procés de transformació i redefinició.
La Rara Troupe: Grup de treball entorn de la salut mental que utilitza la creació audiovisual des de l‘autorepresentació i la narració en primera persona.

Contextualitzen: Chus Domínguez i Miguel Ángel Baixauli de Cine por venir

Domingo, 9 d’abril 18:30 h. IVAMlab

Trobada amb el Director Chus Domínguez i Belén Solá, Directora del Departament d’Educació i Acció Cultural del MUSAC.

Trobada entorn les diferents posicions sobre comunitats, col·lectius i processos fílmics.

Contextualitza: Miguel Ángel Baixauli de Cine por venir

Dissabte, 6 de maig 18:30 h. Saló d’Actes

Projecció de la pel·lícula Proceso Orriols Convive (2017) de Rubén Marín i Cine por venir.

Aquest projecte documental en procés aprofundeix, seguint una línia de treball processual i col·laborativa, en els problemes i lluites i processos de l’Associació Orriols Convive. En barris com el d’Orriols (València), on se situa l’associació, l’impacte de la crisi no és una idea abstracta sinó un problema viscut diàriament que posa de manifest una urgència de d’allò comú. L’Associació Orriols Convive du a terme un model de convivència intercultural i d’integració social basat en l’organització i confluència d’una amalgama de col·lectius, organitzacions socials i institucions. Persones que, tot i sent molt diverses, treballen juntes per a aconseguir objectius comuns que demostren, que la gent més humil i desposseïda, si s’organitza, pot fer front als problemes per si mateixa.

Contextualitzen: Rubén Marín i Pau Berga de Cine por venir.

Dijous, 8 de juny 16:30-20:30 h. IVAMlab

Taller /Trobada amb el Director Andrés Duque

Andrés Duque ens parlarà del cicle recentment projectat en la Filmoteca, “El otro en nosotros”, a partir de la seua experiència filmant al pianista rus Oleg Karavaichuk, protagonista de Oleg y las raras artes. Tractarà, a partir d’aquest procés, sobre les eines del cinema documental de creació per a dialogar i confluir amb l’art i amb la alteritat. Ens imaginem una sessió que partisca de Oleg i derive en el retrat, en la relació i diàlegs entre arts, en les escoltes, els ritmes, el intempestiu, i clar en les funcions de l’art?

Inscripcions: 10 € públic general. Gratuït per a Amics de l’IVAM

Inscripcions a través de: actividades@ivam.es

Contextualitza: Sonia Martínez de Cine por venir.

AltresIVAM Centre Julio González

Carlos Maiques (València, 1971) És llicenciat en Belles arts i ha sigut becari Erasmus en Southampton. Premi INJUVE 1999. Premie Fundació Divina Pastora 2015. Ha publicat en diverses editorials nacionals i internacionals, com Sins Entido, De Ponent, Tusquets i Steinkis. Ha exposat, entre altres espais, en Galeria Luis Adelantado Centro Centro, En breu inaugurarà en Espai Visor. Col·labora amb l’associació cultural Plutón.

Presentació de Anja Krakowski

Carlos i jo ens coneixem des de fa molts anys i ens vam conèixer per una casualitat, per un malentès. Des d’aleshores les casualitats i les estranyes coincidències, a més de divertir-nos, són part del que ens ha anat unint al llarg del temps. Encara que Carlos va sobrat de germans magnífics, per a mi, a més del meu millor amic és de la meua família.

Per aquest motiu, més que escriure una introducció, em naix donar-li les gràcies per ser d’aquelles poques persones que, caminant sempre embolicades, tot i això, sap arreglar-se-les per a estar sempre allí.

Carlos sempre està on el necessiten (per a xarrar, per a alçar els ànims, per a mudar-se de casa) però alhora sembla estar per tot arreu -a voltes distant i a voltes molt present. Aparentment a Carlos sempre li sobra temps, de la mateixa manera que li sobra talent. Però sé que açò no és del tot així, perquè allò que sembla provenir de l’excés i de la facilitat té a veure amb el sacrifici, amb el treball dur i amb tindre molt clares les prioritats de la vida.

I des d’aquesta gratitud i des de l’admiració (i sospite que no sóc l’única que ho sent) va nàixer el Projecte SWAP que vaig organitzar fa una mica més d’un any, quan vaig pensar que no estaria de més reflexionar sobre aquella de les moltes facetes de Carlos Maiques que potser siga la més coneguda i popular (però no menys enigmàtica) de regalar temps i atenció a través de xicotets dibuixos, a voltes amb ànims d’entaular una conversa amb coneguts o desconeguts, per acostar-se o per a mantenir les distàncies (encara que el vertader motiu sempre serà el seu propi secret).

I estenent la reflexió a un plànol més pràctic i tangible, i volent involucrar a més gent i facilitar les trobades i retrobaments, li vaig proposar intentar tornar a reunir el major nombre de dibuixos disseminats en lloc desconegut, perquè la gent tinguera l’ocasió d’intercanviar i compartir aquells xicotets fragments d’instants d’un altre temps.

Al seu torn, el fet de reunir tots aquests dibuixos narraria en forma de crònica discontínua les històries viscudes de gent unida mitjançant fins traçats sobre uns papers que guarden certes similituds, però que també reflecteixen moments i records tan singulars com a especials per a qui es veu retratat en ells.

La convocatòria va ser molt concorreguda i els seus resultats es reflecteixen en aquesta publicació, en el bon acolliment pels participants en la convocatòria, en l’alegria de reunir-se i més, important encara, en l’emoció de Carlos (qui fins al final, en realitat fins ara mateix, guarda certa reticència pel que fa a la meua comesa).

AltresCinemaIVAM Centre Julio González

El MINIPUT torna a València. El MINIPUT (www.miniput.cat) és la Mostra de Televisió de Qualitat de Barcelona, des de 1994. Una selecció dels programes de televisió més innovadors, provocadors, educatius i amb vocació de servei públic de l’any, projectats a la International Public Television Conference (INPUT: www.input-tv.org).

L’organització del MINIPUT Barcelona ens cedeix part de la seua programació i la mostra torna a València en versió reduïda. Seguirem la mateixa filosofia i estructura de la mostra de Barcelona: durant tot un dia projectarem alguns dels millors programes emesos en televisions públiques d’arreu del món, i dedicarem temps a l’anàlisi i el debat sobre la funció de la televisió pública.

A més, inclourem al llarg de la programació una sèrie de píndoles que mostren continguts que productores d’arreu del País Valencià han fet recentment. Fragments de programes, curtmetratges i tràilers de gèneres diversos, produccions actuals d’un sector audiovisual valencià que, malgrat tot, continua treballant.

Amb la projecció d’una programació internacional i de continguts locals, com a punt de partida propositiu, volem contribuir al debat sobre la nova televisió pública valenciana.

La mostra se celebrarà al saló d’actes de l’IVAM, des de les 11 fins a les 19:30, el dissabte 11 de març, amb accés gratuït. València serà, de nou, l’escenari de mostra, debat, i trobada de persones interessades en la televisió pública de qualitat d’arreu del món.

Aqueta mostra és una programació de MINIPUT Barcelona, organitzada a València per l’IVAM,  Barret Cooperativa Valenciana i el departament de Tª dels Llenguatges i CC. de la Comunicació de la UV, amb la col·laboració de l’associació valenciana d’empreses de producció audiovisual i productors independents – AVANT.

PROGRAMA

11.00 h Presentació de la jornada a càrrec d’Álvaro de los Ángeles, subdirector general d’activitats de l’IVAM; Ingrid Guardiola, coordinadora del MINIPUT Barcelona; Nel·lo Pellisser, Departament de Teoria dels Llenguatges-UV; Àlex Badia, president de Barret Cooperativa Valenciana

11.30 h. BIPEDS  (websèrie, Suïssa, 3 minuts, RTS)

Presentació: César Martí, Associació Valenciana de Productores – AVANT

 Bípeds és una comèdia seriada que pren les convencions utilitzades en els documentals d’animals i les aplica a escenes quotidianes que involucren éssers humans joves. De l’articulació del llenguatge fins a la processó del casament, la sèrie ens descobreix totes les peculiaritats que fan d’aquests animals socials un dels més variats tipus d’homínids. Veiem els joves David, Laura i Leo desenvolupar-se en el seu hàbitat natural, però amb la peculiaritat que, tecnològicament, la sèrie està pensada per a mòbils i amb la possibilitat d’acoblar-hi diferents pantalles per potenciar la narrativa.

11.45 h. PRISON SONGS (documental musical, Austràlia, 48 minuts, SBS)

Presentació: Rafa Xambó, músic i sociòleg, membre del Consell Rector de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació

 Un documental musical que s’endinsa en l’empresonament indígena, un dels temes més candents a Austràlia. Els indígenes tenen 27 vegades més probabilitats d’acabar tancats a la presó que la resta de ciutadans. Aquesta desproporció es produeix arreu d’Austràlia, però empitjora al nord. Els cineastes van passar mesos dins la Berrimah Prison, al nord d’Austràlia, on el 80% dels reclusos són indígenes. Són culturalment diversos, pocs parlen anglès, però la música forma part de les seves vides. Prison Songs està estructurat com un musical i com un documental. La història és una crònica de les seves vides i circumstàncies. Canten i ballen des de la presó, i la música dóna una nova dimensió als presos, normalment ignorats o poc escoltats. Les audiències van votar-lo com un dels millors programes de l’SBS i ha obtingut molts premis i reconeixements.

 12:45 h. MOMENTS OF CAMPAIGN (documental, Equador, fragment de 20 minuts, RTVECUADOR)

Presentació: Marc Gonzalo, director de fotografia

17 de febrer del 2013: Rafael Correa guanya les eleccions i es converteix en president de l’Equador per tercera vegada. 42 dies abans s’embarcava en una campanya frenètica al ritme de discursos, viatges i cançons. La pel·lícula segueix Rafael Correa, l’off the record de la campanya, centrant-se en els detalls, en allò que aparentment manca d’importància, però que sovint és més revelador que els moments èpics de qualsevol personatge públic. Més que un registre d’un esdeveniment històric específic a l’Equador, el documental reflexiona sobre les formes contemporànies de la vida política i la seua posada en escena.

 13.20 h. ADDICTED TO MY PHONE (documental, Dinamarca, 40 minuts, TV2)

Presentació: Nel·lo Pellisser, Departament de Teoria dels Llenguatges-UV

 Emmagatzamem totes les nostres vides i secrets en els nostres mòbils i esperem que la nostra informació (imatges, contactes, missatges…) romandrà privada, però no podem estar-ne segurs. TV2 revela com n’és de fàcil recuperar informació privada del mòbil d’una manera legal i sense notificar-ho a l’usuari. Les empreses internacionals tenen lliure accés als nostres mòbils a través de les apps o de diversos serveis. Quins són els perills i els límits de l’accés al big data per part de les empreses?

14:00 h. DIGGIN DOWN DEEP (puppet talk show, Japó, 30 minuts, fragment, NHK)

Presentació: Jaume Policarpo, Bambalina titelles

 Aquest programa de varietats utilitza titelles per discutir assumptes personals que sovint són massa sensibles per parlar-ne públicament. El primer episodi té dos convidats: la Miki, una “xicota professional”, i l’Hiroshi, un ex CEO el negoci del qual es va ensorrar. Les “xicotes professionals” són dones que només tenen cites amb actors i esportistes famosos i que són conegudes per les seves habilitats de seducció. En el programa, la Miki revela les seves sorprenents tècniques. L’Hiroshi explica la seva història, de ser milionari a dur una vida miserable. Molta gent se sent més còmoda revelant la veritat des d’identitats anònimes.

 16.00 h. JIMMY’S WAR-SOLDIER SEEKING ANSWER (documental, Dinamarca, 44 minuts, DR)

Presentació: Membre de la Unió de Periodistes Valencians

 L’any 2006 Jimmy Solgaard era un soldat de 25 anys que va decidir anar a l’Afganistan. Tot tenia sentit quan era allà, però avui dia té dubtes seriosos i està intentant trobar respostes. Ha matat gent per les raons correctes? Ha matat la gent equivocada? Realment va diferenciar els civils afganesos? Els polítics i les forces armades han donat l’autèntica imatge de la guerra? En Jimmy té dificultats per fer front a aquestes preguntes angoixants i està realment frustrat; per això s’embarca en un viatge, per intentar trobar sentit al que ha fet i a la mateixa guerra. En parla amb els polítics, amb el personal militar i amb altres responsables. El viatge es va fent més dolorós a mesura que li van arribant les respostes.

 17.00 h. RADIO GAGA (reality talk series, Bèlgica, 45 minuts, VRT)

 Joris Hessels i Dominique Van Malder, amics, actors i responsables de Radio Gaga, viatgen amb la seva emissora de ràdio mòbil i automanofacturada a vuit llocs de Bèlgica, on passen dies per fer una ràdio local extraordinària. En aquest episodi es transmetrà des d’un centre de rehabilitació. Ells distribueixen receptors perquè la gent pugui escoltar l’excèntric programa en què es combina la música amb entrevistes a residents. Radio Gaga va a la recerca de matisos, d’humor, d’emocions i, sobretot, de bandes sonores lligades a enclavaments geogràfics específics.

 PÍNDOLES VALENCIANES:

 

QUE TIEMBLE EL CAMINO (videojoc webdocumental, navegació guiada de 5 minuts, RTVE i Barret)

Un grup de persones amb pàrkinson es proposa un repte: recórrer 108 kilòmetres del Camí de Santiago. Aquest documental interactiu proposa a l’usuari que es pose en la pell dels pelegrins, tot combinant un videojoc de plataformes amb peces documentals i continguts divulgatius sobre el pàrkinson.

 18.00 h. CARFACE  (curt d’animació, Canadà, 5 minuts, NFB)

Presentació: Pablo Muñoz, director de cinema d’animació – Pangur Animation

 Un Chevrolet Bel Air de 1957 fa una versió icònica de la balada americana “Que sera, sera”. La banda del radiador es transforma en un parell de llavis, cantant ritmes tranquil·litzadors, mentre un cor espectacular de cotxes l’acompanya. Una sàtira mordaç sobre el poder de les grans companyies petrolieres, Carface és una comèdia musical a gran escala de la mà del dibuixant Claude Cloutier. El curtmetratge va estar nominat al millor curt d’animació en els Oscar 2016.

PÍNDOLES VALENCIANES:

 FEARDOM (curt d’animació, Pangur animation, 2 minuts)

Feardom es una història sobre la por, l’oportunitat, el canvi, el creixement i moltes altres coses amb les quals cal anar amb molta cura, protagonitzada per un pardal blau molt mono.

MECÁNICO (curt d’animació, 4 minuts)

Torniquete viu en un món mecànica. Mentre treballa reparant robots, observa impotent com els seus companys moren quan el rellotge de sorra que duen incorporat al seu interior es buida. La seua existència anodina es veurà alterada quan conega Arandela. El curtmetratge ha rebut diversos premis: Premi Secció Animació Quartmetratges 2016, 1er Premi Animainzón 2016, Nominat Mèliés d’Argent Trieste ScienceplusFiction 2016, CutOut Fest 2016, Secció Oficial Festival Internacional Cine de Lebú 2017.

18:20 h.

RUNDFUNK (sèrie, Holanda, 12 minuts, KRO-NCRV)

Presentació: Beatriz Garrote, directora de Barret

 Comèdia sobre dos millors amics, el Tim i l’Erik, que han passat el seu temps intentant fer el menys possible durant el seu any final a l’institut. La sèrie combina la comèdia d’esquetxos amb el drama, en la mesura que crea un absurd retrat de l’època en què els joves intenten trobar un sentit al món que els envolta. El seu professor d’alemany està fascinat amb Hitler, el d’art no pot controlar les seves hormones i el d’educació física, el racisme. Rundfunk és un antídot contra els drames sentimentals adolescents a l’època de l’institut. Va dirigida a aquest públic, així com als joves d’entre 20 i 35 anys que van compartir la sèrie a través de milions de comentaris a les xarxes. Actualment ja està en marxa la segona temporada.

 PÍNDOLES VALENCIANES:

 XAVI CASTILLO NEWS! (humor, 5 minuts, Pot de Plom Teatre)

“Xavi Castillo News!” és un espectacle definit per l’actualitat. Xavi Castillo fa un repàs a les últimes noticies, amb la sàtira i l’humor típics de la companyia.

Taller familiar dels diumenges

EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Gent i cases i gent és un taller en què les famílies reflexionaran sobre el significat social de l’habitatge com a necessitat humana, formularan objectius i desitjos de millora i construiran la seua pròpia casa amb blocs gegants de cartró en una activitat lúdica i al mateix temps compromesa amb la realitat que ens envolta.

Quina és la proposta del taller?
Partint de la visita dialogada a “La casa. Crónica de una conquista de Daniel Torres” reflexionarem sobre l’evolució de l’habitatge centrant-nos en la seua vessant més humana i fomentant la relativització i l’empatia així com la creativitat i la cooperació entre famílies en una divertida activitat que finalitzarà amb la construcció consensuada d’una casa de rajoles de cartró i altres materials.

Què es treballarà al taller?
L’activitat està estructurada en tres parts, iniciant-se amb la visita dialogada a l’exposició “La casa. Crónica de una conquista de Daniel Torres” en la que conversarem sobre els canvis en les llars a través de les èpoques i que servirà d’introducció a un breu taller reflexiu entorn de les distintes realitats socials de la vivenda tenint en compte variables econòmiques, polítiques o culturals. Buscarem així, a més d’enriquir la nostra visió del món, proporcionar una major perspectiva i empatia cap a situacions menys afavorides. En l’última part del taller desenrotllarem un dels jocs més tradicionals i reeixits de tots els temps “la casa” i en la seua construcció es fomentarà la creativitat, la imaginació i la cooperació entre les famílies.

A qui va dirigit?
A públic familiar de totes les edats. L’activitat es recomana per a xiquets i xiquetes a partir de 5 anys. L’aforament és de 25 persones i l’entrada d’adults està limitada a un màxim de dos adults per xiquet/a.

Qui l’imparteix?
En Críos&Roll ens dediquem a l’oci familiar, la gestió cultural i altres activitats per a xiquets i xiquetes. Promovem valors, no demonitzem la tecnologia i creiem en un oci gaudible per xicotets i grans. Totes les nostres accions es fonamenten en els pilars de l’autonomia, la lliure elecció i el respecte a la infància.

Què duració té?
L’activitat es compon d’una visita de mitja hora a l’exposició i un taller d’una hora de duració.

Quan?
Diumenges del 12 de març al 4 de juny de 2017 a les 12:00 h (excepte el 19 de març)

Més informació
Telèfon 963176653
Mail: jose.martinez@ivam.es

Inscripcions
És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en l’aparador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (es seguirà l’ordre d’inscripció)

Converses crítiques. Alba Braza i Ángela Montesinos

ConversesIVAM Centre Julio González

Converses crítiques, emmarcades en la proposta Subalternitats, destinades a analitzar el concepte del subaltern a diversos nivells: la cultura en relació amb la política; l’art pel que fa a la cultura; el local enfront del global; la perifèria enfront de les grans capitals; el sud d’Europa enfront del centre i el nord del continent…

Aquest cicle, acceptant el concepte de subalternitat com a factible, intenta oferir tant possibilitats d’anàlisis, com d’interpretació propositiva, imaginativa o de construcció de relat, tenint com a finalitat ressituar el nostre ací i ara en relació amb el que està passant en altres contextos i altres fòrums.

Converses crítiques. Alba Braza i Ángela Montesinos

L’art fora dels seus espais propis i tradicionals, pren un caràcter i una dimensionalitat diferent. Extrapola discursos instaurats i es converteix en una eina transversal i social més enllà de les seues demarcacions (pre)establides. Malgrat això, aquest espai no-establert també genera una responsabilitat respecte al seu context i els seus cohabitants. L’espai públic entra al relat de subalternitats per a crear nous llenguatges il·limitats i formes de comunicació de l’art amb els seus interlocutors.

Alba Braça (València, Espanya, 1980) és comissària d’exposicions i treballa com a coordinadora de projectes culturals i de mediació artística en Culturama SL. És llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de València, especialista en Museologia, Museografia i Conservació de Museus per la Universitat Politècnica de València i egressada en el Màster en Gestió i Anàlisi de l’Art Actual per la Universitat de Barcelona.

Àngela Montesinos (València, Espanya, 1979) és doctora en Art i Filosofia, llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de València. Com a investigadora els seus estudis estan dirigits a l’art contemporani centrat en la creació artística i les noves tecnologies, la seua relació, utilització, experimentació, social i de gènere. Treballa en l’organització de projectes i activitats del Vicerrectorat de Participació i Projecció de la UV, a més és coordinadora i adscrita al comisariat en diferents exposicions i festivals.

ConversesIVAM Centre Julio González

Trobada amb Josep Salvador, comissari de l’exposició “Les constel·lacions de Julio González. Entre la representació i l’abstracció”.

El gir experimentat per l’escultura en el segle XX va respondre als nous valors narratius que apareixen en les arts visuals i que incorporaven en les seues propostes els avanços en la ciència i la cultura.

Aquestes aportacions als llenguatges de l’obra tridimensional van trencar des de cercles cubistes, futuristes i constructivistes el contracte amb la representació clàssica i la versemblança, i van activar l’aparició d’idees i contextos amb un caràcter revulsiu.

En aquesta nova presentació de la sala dedicada a la col·lecció de Julio González, plantejada des de la sensibilitat i perspectiva actuals, es buscarà emfatitzar els conceptes bàsics de l’experiència escultòrica com són la manipulació estètica dels materials i la seua disposició espacial.

Per a aconseguir aquest objectiu s’articularan diverses àrees temàtiques que configuraran marcs simbòlics que oferiran una vinculació amb altres esferes de la reflexió, l’expressió i el pensament: transformació de la mirada i la percepció, racionalitat i intuïció, arquitectura i espai, processos i consciència de la forma i estructura de l’objecte

Relacionats

Les constel·lacions de Julio González

23 mar. 2017 – 24 mar. 2019
Col·leccióIVAM Centre Julio González
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut a l’exposició “Daniel Torres. La Casa” a càrrec de l’expert en còmics Álvaro Pons.

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Daniel Torres

09 mar. 2017 – 04 jun. 2017
Exposició
EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Quina és la proposta del taller?Diàlegs i altres absències a través de l’obra de Pepe Espaliú” és una aproximació a una selecció de temes plantejats en l’exposició “Cercle íntim: el món de Pepe Espaliú” a través del desplegament de dinàmiques de mediació artística.

Un procés basat en el treball col·laboratiu, que tractarà de crear vincles amb la seua obra i amb els referents de l’artista, així com amb altres produccions d’interés, abordant qüestions com el cos, el desig, la malaltia, la dissidència, l’homosexualitat, l’estigma, l’absència i la soledat.

Què es treballarà en el taller? La sessió s’articula a través de dinàmiques de grup fonamentades a compartir relats, interferències, emocions, percepcions i fractures que determinen l’estètica i la poètica de Pepe Espaliú, projectant tot això en les realitats de les persones participants. Per a fer-ho, cada participant és invitat a completar un test anònim per a donar lloc a una primera presa de contacte.

Aquest material orientarà l’equip de mediació per a treballar de la manera més adequada cada una de les sessions atenent el perfil grupal específic.

Durant la sessió es proposa una primera part d’intervenció en la sala de l’exposició. Ací s’activaran subgrups, i cada un operarà sobre un aspecte concret a través d’unes premisses i elements de treball específics.

La segona part es basarà en una posada en comú en l’IVAMlab, de la qual s’extrauran conclusions de la sessió. Posteriorment, el grup de mediació analitzarà les conclusions del conjunt de tallers realitzats i generarà noves conclusions a manera d’informe final.     + Accedir al test

A qui es dirigeix? A públic universitari i adults amb interés en la matèria. Grups de 20-25 persones o inscripcions de forma individual.

Qui l’imparteix? Culturama.

Quina duració té? El taller es compon d’una sessió de dues hores de duració.

Quan? Es realitzaran cinc sessions durant els mesos de febrer i març de 2017.

Sessió oberta:
Dissabte 4 de març, 12.00 h.

Grups concertats:
Divendres 10 de febrer, 9.30 h.
Divendres 10 de febrer, 12.00 h.
Dimarts 14 de febrer, 11.00 h.
Dimarts 7 de març, 11.00 h.

On puc informar-me i inscriure-m’hi?
IVAM tel. 963 176 653 ivam@ivam.es
Culturama tel. 963 799 473 info@culturama.es

Relacionats

Cercle íntim: el món de Pepe Espaliú

01 des. 2016 – 19 mar. 2017
Exposició
CinemaIVAM Centre Julio González

3 FICAE – Festival Internacional de Curtmetratges i Art sobre Malalties / UPV

L’IVAM acull de nou la Secció Oficial de 3FICAE, un festival que se celebrara a València des del 25 de febrer al 5 de març. A més, com a innovació dins del festival, es presenten els “Espais de Reflexió” en els quals es realitzaran dues taules de treball que donaran continuïtat discursiva a dues sessions de projecció, en la qual comptarem amb experts de diverses associacions ciutadanes, i un projecte educatiu a partir de l’obra Carrying que pot veure’s actualment en l’exposició Cercle íntim: el món de Pepe Espaliú.

L’objectiu d’aquest festival és fomentar a través del cinema i l’art la sensibilització i consciència social sobre la malaltia com a procés de vida i contrarestar els estigmes que moltes malalties segueixen suportant. A més, aquest festival es planteja mitjançant diversos projectes paral·lels i secciones nòmades estimular la creació i difusió audiovisual i artística per a donar una major visibilitat a les representacions sobre la malaltia i col·laborar en la generació i transmissió de coneixement sobre les mateixes.

http://www.ficae.es

OBERTURA FESTIVAL/IVAM 

25 de febrer, 19 h – 21 h
Amb la passada especial de Before We Go
Amb la presència del director, Jorge León
Documental, 82’ (Bèlgica, 2014)

http://ficae.es/apertura-3-ficae/

 

SECCIÓ OFICIAL/IVAM 

DIJOUS, 2 DE MARÇ
MATÍ 11 – 14 h

CÈL·LULES

Presenta el bloc: Maite Montón Barranco, de l’Associació ASACO (Associació D’Afectats Per Càncer D’Ovari) i autora del blog Llaços contra el càncer

Raisa, Pavel Cuzuioc, Moldàvia, 15’, Ficció
La voix du père (Rock’n’Roll Will Never Die), Mathias Rifkiss/Cues Rifkiss, França, 20’, Ficció
Soy Unoentrecienmil, Penélope Cruz, Espanya, 30’, Documental
SHELL, Daniel Ahrens, Alemanya, 4’, Animació
Lingua Absentia, Kate Raney, Estats Units, 10’, Animació

CONTEXTOS (1)

Presenta el bloc: Álvar Martínez, Investigador de l’Institut d’Història de la Medicina López Piñero de la Universitat de València

La casa de pedra (The Stone House), Vanesa A baix Pérez, Espanya, 12’, Documental
Фелдшерът с мотор (The Paramedic on a Motorbike), Borislav Stankov, Bulgària, 25’, Documental
Si la gente no te entiende, buscá otra gente (If People Don’t Get You, Get Other People), Paula Pallares, Argentina, 16’, Documental

 

DIVENDRES, 3 DE MARÇ
MATÍ 11 – 15 h

LA MORT BONA

Presenta el bloc: Javier Velasco, President de l’Associació DMD (Derecho a Morir Dignamente) de la Comunitat Valenciana

Donde caen las hojas (Where Leaves Fall), Alicia Albares Martínez, Espanya, 19’, Ficció
The Stroll, Ki-hun Shin, Corea del Sud, 13’, Ficció
Pomahoba (Romanova), Taymuraz Gogaev, Rússia, 16’, Ficció
Promissum, Sverre Gråblomst Galgum, Noruega, 6’, Ficció
La profesora de inglés(The English Teacher), Alán González, Cuba, 16’, Ficció
안개 위에 (Above the Mist), Gabriel Galand, Corea del Sud, 8’, Ficció
Hanging, Nick LeDonne, Estats Units, 6’, Animació

CURES

Presenta el bloc: Julio Fernández Garrido – Degà de la Facultat d’Infermeria i Podologia/ UV

Con sana alegría (Days of Wholesome Joy), Claudia Muñiz Pérez, Cuba, 18’, Ficció
Inside the Wolf’s Belly: Adventures of Little Red Cap, Lidiya Huzhva, Ucraïna, 10’, Ficció
Riphsime and Shota, Lasha Basharuli, Geòrgia, 13’, Documental
Mój pierwszy raz (My First Estafe in Life), Krzysztof Kuźnicki, Polònia, 15’, Documental

 

VESPARADA 16 – 21h

ESTIGMES

Presenta el bloc: David Peyró, del Lambda, Col·lectiu de lesbianes, gais, transexuales i bisexuales

Give, Ilias Walchshofer, Alemanya, 15’, Ficció
Meta, André Baeta/Miguel Trevisan, Portugal, 23’, Documental
Horizonte de eventos, (Event Horizon), Gil Baroni, Brasil, 15’, Documental
Женщины + (Women+), Nastia Kuzyakova, Rússia, 20’, Documental

 

SITUACIONS GRISES

Presenta el bloc: Ricard Mamblona i Pepe Miralles, directors de FICAE – Festival Internacional de Curtmetratges i Art sobre Malalties/UPV

20 Minutes, Asal Gharib, Iran, 10’, Ficció
Laisse moi (Leave Em), Tommaso Gorani, França, 17’, Ficció,
Faux départ (Almost There), François Zaïdi, França, 9’, Ficció
Born in Battle, Yangzom Brauen, Suïssa, 20’, Ficció
Yamuk Ev (The Skewed House), Ömer Kaçar, Turquia, 13’, Ficció
Clean Dating, Yan Decoppet/Cédric *Gottet, Suïssa, 9’, Ficció
DUST – The wanted life, Gabriele Falsetta, Alemanya, 22’, Ficció
Alle tankers slekt (All Thoughts Llaure Kin), Aleksander Johan, Noruega, 25’, Documental
家 (Home), Jabez Koh, Singapur, 6’, Documental
Los niños que salieron de un agujero negro (Children Who Came Out of a Black Hole), David Esquivel, Espanya, 15’, Documental
Farväl (Farewell), Anna Melin, Suècia, 5’, Documental
Immersion, Lalita Brunner, Suïssa, 4’, Animació
Powerman, Alberto Serrano, Colòmbia, 9’, Animació
Okay?, Triet Li, Estats Units, 2’Animació

 

DISSABTE, 4 DE MARÇ

MATí 11 – 14:00 h

ABISMES

Presenta el bloc: Ana Morón Esteban, psicòloga i gerent de AFAV, Associació de Familiars Alzheimer València

One Last Danse, Will Rowson, Regne Unit, 4’, Animació
L’age de deraison, (Age of Unreason), Braunstein Philippe, França, 20’, Ficció
Avalon, Vincenzo De Jonghe, Bèlgica, 13’, Ficció
효자 (A Good Son), Sangwook Ahn, Corea del Sud, 14’, Ficció
What time Is It?, Karine Versluis, Països Baixos, 6’, Documental
El abuelo (The Grandfather), Carlos Cuadrado Torrico, Espanya, 18’, Documental
Surrender, Julien Gignac, Canadà, 17’, Documental

La geometria fragile della memòria (A Fragile Geometry), Ambra Tonini, Itàlia, 5’, Documental

CONTEXTOS (2)

Presenta el bloc: José L. Barona, investigador de l’Institut d’Història de la Medicina López Piñero de la Universitat de València

Mr. Joe Lives Alone, Daneeta L Jackson, Estats Units, 6’, Documental
Hidden Time, Cewna DourandiSean, Iran, 14’, Ficció
Gemelos (Twins), Pablo Radice, Espanya, 13’, Documental
Đàn Bầo Lullaby (Dan Bau Lullaby), Jakeb Anhvu, Vietnam, 9’, Documental

 

VESPRADA  16 – 19 h

MISCEL·LÀNIA

Presenten el bloc: Ricard Mamblona i Pepe Miralles, directors de FICAE – Festival Internacional de Curtmetratges i Art sobre Enfermedades/UPV

Kollegen (Colleagues), Damian Weber, Alemanya, 11’, Ficció
Bellanca, Víctor Nores, Espanya, 18’, Ficció
Saudade, Sahori Pacheco, Mèxic, 16’, Ficció
Non è volare (It’s not About Flying), Marcello Cotugno, Itàlia, 14’, Ficció
Sterre, Catherine van Campen, Països Baixos, 19’, Documental
A World Within Four Walls, Patdeep Chaudhuri, Índia, 23’, Documental
در آرامش نفس بکش (Breathe in Peace), Mehdi Kuhkan, Iran, 11’, Documental
[jürg], Raphael Meyer, Suïssa, 19’. Documental
Blood sugar, Joe Hitchcock, Nova Zelanda, 4’, Documental
Persona. Estructures primàries (Persona. Primary Structures), Mikel Belascoain, Espanya, 30’, Documental

CLAUSURA FESTIVAL/IVAM 

4 de març, 19:30 – 21 h
Lectura del palmarès amb lliurament de premis i projecció dels curtmetratges guanyadors

http://ficae.es/clausura-festival-ivam3/

 

ESPAIS DE REFLEXIÓ

IVAMlab
INSTITUT VALENCIÀ D’ART MODERN

Ajuda Mútua. Pràctica educativa a partir del vídeo Carrying de Pepe Espaliú
28 de febrer, 10 – 15 h
Activitat destinada a Instituts d’Educació Secundària

Un projecte de Carles Gimeno i Pepe Miralles

IVAMlab
INSTITUT VALENCIÀ D’ART MODERN
Mesa de treball: La mort bona
3 de març, 13 – 14:30 h Després de la projecció del bloc:: La muerte buena

Amb la col·laboració de Javier Velasco, President de l’Associació Derecho a Morir Dignamente de la Comunidad Valenciana.

Mesa de treball: Innovació preventiva del VIH
3 de març, 18 – 19:30 h Després de la projecció del bloc: Estigmes

Amb la col·laboració de: David Peyró, del Col·lectiu Lambda de lesbianes, gais, transexuales i bisexuales, José Canales, del Comitè Ciutadà Anti-Sida de la Comunitat Valenciana, Esteban Brook-Hart, de AVACOS-H, Associació Valenciana VIH, SIDA i Hepatitis Ramón Espai, de CALCSICOVA, Coordinadora d’Associacions de VIH i sida de la Comunitat Valenciana.
Direcció metodològica de les taules: Anaïs Florin, artista i investigadora

 

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència de Frances Morris

Títol: Gender, Generation and Geography: discovering a bigger history

Frances Morris (Londres, 1958)

Frances Morris ha tingut un paper clau en el desenvolupament de la Tate, entrant com curadora en 1987, convertint-se en Head of Displays a la Tate Modern (2000-2006) i després com a directora de la Col·lecció d’Art Internacional fins a l’bril de 2016, quan va ser nomenada directora de la Tate Modern (Londres).

Morris ha treballat amb l’objectiu de re-imaginar la col·lecció de la Tate i el seu treball ha estat clau en el desenvolupament del seu abast internacional, com també en la representació de dones artistes.

Frances va ser la responsable de la presentació de les col·leccions de la Tate Modern inaugurada l’any 2000, que va transformar radicalment la forma en què els museus presenten la història de l’art modern. Ha comissariat exposicions de referència, moltes de les quals han estat col·laboracions internacionals a gran escala, incloent tres importants retrospectives de dones artistes, com Louise Bourgeois en 2007, Yayoi Kusama el 2012 i Agnes Martin en 2015.

A principis de la seaa carrera, Frances Morris va comissariar Paris Post War: Art and Existentialism el 1993 i el 1995 va treballar amb Stuart Morgan en l’exposició Rites of Passage. Especialitzada en art internacional europeu i contemporani de postguerra, ha publicat àmpliament sobre el tema i ha comissariat projectes amb molts artistes contemporanis de Gran Bretanya i de l’àmbit internacional, entre ells Miroslaw Balka, Chris Burden, Geneviève Cadieux, Sophie Calle, Mark Dion, Luciano Favre, Paul McCarthy i Nicholas Pope.

Frances Morris és llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Cambridge i és egressada en Història de l’Art pel Courtauld Institute of Art de Londres. És membre de la Junta Directiva d’Fruitmarket Gallery, Edimburg, membre del Consell d’Administració del CIMAM i membre del Comitè Consultiu del Museu d’Art Contemporani de Serralves, Porto.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Univerdad Miguel Hernández i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

Vídeo

Entre la representació i l'abstracció

Col·leccióIVAM Centre Julio González

El gir experimentat per l’escultura en el segle XX va respondre als nous valors narratius que apareixen en les arts visuals i que incorporaven en les seues propostes els avanços en la ciència i la cultura.

Aquestes aportacions als llenguatges de l’obra tridimensional van trencar des de cercles cubistes, futuristes i constructivistes el contracte amb la representació clàssica i la versemblança, i van activar l’aparició d’idees i contextos amb un caràcter revulsiu.

En aquesta nova presentació de la sala dedicada a la col·lecció de Julio González, plantejada des de la sensibilitat i perspectiva actuals, es busca emfatitzar els conceptes bàsics de l’experiència escultòrica com són la manipulació estètica dels materials i la seua disposició espacial.

Per a aconseguir aquest objectiu s’articulen diverses àrees temàtiques que configuren marcs simbòlics que oferiran una vinculació amb altres esferes de la reflexió, l’expressió i el pensament: transformació de la mirada i la percepció, racionalitat i intuïció, arquitectura i espai, processos i consciència de la forma i estructura de l’objecte i ficció.

Vídeo