AltresIVAM Centre Julio González

L’IVAM col·labora en la 3ª edició de la Biennal de les Arts de València Ciutat Vella Oberta presentant una selecció de videoarte i la performance “Sobre la poètica dels aliments I” de l’artista Lucía Peiró.

Ciutat Vella Oberta és una Biennal multidisciplinària que pretén dinamitzar i projectar des de la Comunitat Valenciana el nostre panorama artístic des del casc històric de València. Tots i totes podran gaudir del treball d’artistes nacionals i internacionals, tant reconocid@s com a emergents, que obriran les portes dels seus tallers, els espais expositius i els museus del centre històric. Una enriquidora oportunitat de reflexió i intercanvi de cultura, obert per a tots els públics.

Sessió de Videoarte:

Mostapha Romli, “La Primavera Àrab”, 1’52”, 2017
Francisca Sousa, “Coreografia de alfinete”, 2’24”, 2016
Julia Juaniz, “Emigració”, 8’00”, 2015
Jorge Isla, “Sputtering”, 1’42”, 2016
José Mª Vidal Giménez, “Transition”, 2’40”, 2017
Carlos Pesudo, “Vanitas Vanitatum” 8’34”

Performance “Sobre la poètica dels aliments I” de Lucía Peiró.

 Llicenciada en BBAA, Facultat de Belles arts de la Universitat Politècnica València. Màster en Gestió del Patrimoni Històric Artístic per la Universitat de València.

 

 

VisitesIVAM Centre Julio González

Visites guiades a les exposicions a càrrec de Pilar Martínez, Llicenciada en Història de l’Art

Relació de visites:

FAKE. No és veritat, no és mentida.
8 i 22 de gener

Caso de estudio: RICHARD HAMILTON. Objectes, interiors, autoretrats i gent
12 i 26 de febrer

Xavier Arenós. La presència i l’absència
12 i 26 de març

Les constel·lacions de Julio González.
2 i 9 d’abril

Helena Almeida. Corpus.
7 i 21 de maig

Joana Hadjithomas & Khalil Joreige.
11 i 25 de juny

Carmela García. Imatges de(l) poder – cartografia de l’invisible
17 de setembre

Caso de estudio: Robert Frank
24 de setembre

Anzo. Aïllament
8 i 22 d’octubre

En rebl·lia. Narracions femenines al món àrab
12 i 26 de novembre

Relacionats

En Rebel·lia

14 set. 2017 – 28 gen. 2018
Exposició

Encontre amb Marina Núñez

ConversesIVAM Centre Julio González

L’IVAM continua amb la línia d’actuació artística centrada en propostes específiques de diversos autors per a la façana principal del museu i l’espai d’accés a l’IVAMLab. Sota el títol L’IVAM produeix s’oferiran una sèrie d’imatges en gran format que s’exhibiran en la paret principal del museu i a l’interior de l’ e intervencions en el IVAMLab. Ambdues línies de producció estan pensades i creades ex profeso per a reflexionar sobre el paper de l’art en la nostra societat.

“Un cos estrany” de Marina Núñez és un artifici en el qual la façana de l’IVAM es trenca violentament perquè una dona impacta contra ella. Encara més inversemblant resulta que aquesta dona no siga dura ni consistent, sinó blana i mal·leable. De fet, la força de la col·lisió fa que la seua carn s’aboque en múltiples esquitxades que revelen la seua naturalesa fluïda. De manera que la matèria rígida resulta finalment ser molt més fràgil, incapaç de contenir l’allau de carn suau.

El cos d’aquesta dona és realment estrany, insòlit per la seua extrema ductilitat excepcional per les formes que adopta, sorprenent per la seua resistència. Però en medicina, “un cos estrany” al·ludeix a un element extern que entra al cos i que pot danyar-ho. En principi és important extreure-ho, encara que de vegades s’expulsa de forma espontània.

No sé si la dona és incòmoda per a l’edifici, que la regurgita. O si algú ha considerat que aquest lloc no li corresponia, i l’extirpa llançant-la contra la paret a la manera d’una dona bala. O si és ella la que sent que li envolta un entorn hostil, o simplement inert, i es veu impel·lida a escapar.

Jo tendisc a pensar que el que veiem és resultat del seu propi impuls. Que s’ha llançat al nostre espai, el dels espectadors, per conformar-se de nou, probablement d’alguna manera inesperada, o bé per, simplement, escampar-hi.

Tallers per a persones amb Alzheimer a l'IVAMLab

EducacióTallersIVAM Centre Julio González

En relació amb l’exposició “L’eclosió de l’abstracció”, el Màster de Arteteràpia de la Universitat Politècnica de València al costat del IDECART han posat en marxa un taller per a persones majors amb problemes d’Alzheimer, a través de l’art i la creació. Els tallers es realitzen en col·laboració amb l’IVAM i AFAV, l’Associació de Familiars amb Alzheimer de València, i compten amb el patrocini de DKV Seguros.

El objectiu d’aquestos tallers és afavorir el dessenvolupament actiu de la sensibilitat, la sensorialitat, la memòria, la creativitat, la lucidesa i el joc a través de projectes que estimulen la creació.

Per a més informació, poden contactar amb AFAV (Associació de Familiars amb Alzheimer de València):  www.afav.org

 

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència “Autopsia de un subtierro. Retrato de la Guerra Civil Española” a càrrec de Francisco Ferrándiz, organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI.

Francisco Ferrándiz

PhD en Antropologia, Universitat de Califòrnia en Berkeley,(1996) és Científic Titular del Instituto de Lengua, Literatura y Antropología (ILLA) del Centro de Ciencias Humanas y Sociales (CCHS) del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).

Els seus camps d’interès inclouen els estudis culturals, la religiositat popular, l’antropologia visual, l’antropologia mèdica, l’antropologia del cos i l’antropologia de la violència, amb especial èmfasi en recerques relacionades amb la memòria i el trauma social. Fins al moment, els seus dos grans projectes etnogràfics han tingut com a objecte el culte espiritista de María Lionza a Veneçuela i, des de 2003, les polítiques de la memòria en l’Espanya contemporània, a través de l’anàlisi de les exhumacions de fosses comunes de la guerra civil (1936-1939).

Ha sigut Professor i/o investigador de les Universitats de Berkeley, Virginia, Central de Veneçuela, Utrecht, Autónoma del Estado de Morelos, Deusto i Extremadura. Ha impartit també docència de postgrau en les Universitats Central de Barcelona, Complutense, Rovira i Virgili i del País Basc.

En la Universitat de Deusto (1999-2006), va ser Director de la Càtedra UNESCO per a la Formación de Recursos Humanos para América Latina (2001-2002), i Director del Doctorat Migraciones y conflictos en la sociedad global (2002-2006). Actualment és Coordinador de la xarxa europea EDEN (European DoctorateEnhancement on Peace and Conflict Research), finançada pel programa Erasmus de la Comissió Europea. Ha publicat nombrosos articles en revistes nacionals i internacionals.

 

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Univerdad Miguel Hernández i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

Vídeo

AltresIVAM Centre Julio González

Amb motiu del Dia de la Comunitat Valenciana, l’IVAM obrirà les seues portes dilluns que ve 9 d’octubre de manera gratuïta per a acostar el patrimoni cultural valencià a la ciutadania. L’IVAM s’uneix així als actes commemoratius del 9 d’Octubre que van començar el diumenge dia 1 i que es perllongaran durant 9 dies en les tres províncies de la Comunitat.

Els visitants que s’acosten al museu podran gaudir, des de les 11h fins a les 19’30h, del programa d’exposicions que inclou la mostra En Rebel·lia. Narracions femenines al món àrab, que indaga en la producció artística sorgida en els països àrabs a través de les diferents perspectives d’artistes dones.

El públic podrà visitar també L’eclosió de l’abstracció, amb prop de 150 obres de la Col·lecció del museu d’artistes com Adolf Gottlieb, Pierre Soulages, Lucio Fontana, Richard Serra, Tony Smith, José María Sicilia, Antoni Tàpies, Elizabeth Murray, Ángeles Marco, Jordi Teixidor, o James Turrell. En vinculació amb aquesta mostra, des del passat 4 d’octubre, l’IVAM exhibeix quatre intervencions dels artistes valencians Sergio Barrera, Nelo Vinuesa, Inma Femenía i Ana Esteve Llorens, dins de la línia d’actuació artística denominada IVAM Produeix.

Completa l’oferta expositiva de l’IVAM, la mostra dedicada a José Iranzo Almonazid, conegut artísticament com Anzo (Utiel, 1931-València, 2006) i el cas d’estudi sobre el fotògraf Robert Frank (Suiza, 1924), a pocs dies de finalitzar. A més de Fanzination!, dedicada als fanzines, i Les constel·lacions de Julio González.

AltresIVAM Centre Julio González

Visita a la intervenció d’Escif en el Solar de l’IVAM, amb la col·laboració de Ambar.

Acompanya’ns en la visita al solar per a veure de prop el mural realitzat per l’artista valencià Escif, que porta per títol Comentari del solar. Es tracta d’una intervenció que ocupa tota la paret posterior del museu, prop de 100 metres lineals, i que s’emmarca dins de la línia expositiva del museu denominada l’IVAM produeix.

La intervenció de Escif és la primera actuació que es realitza en el solar que molt prompte es convertirà en el Pati Obert, un jardí que comptarà amb mitja dotzena d’escultures de la col·lecció del museu. Aquesta pintura mural és el primer pas d’una renovació absoluta de l’antic solar de l’IVAM.

El treball de camp previ per a la realització del mural s’ha estès durant sis mesos en els quals Escif s’ha entrevistat amb diferents agents de la zona per a construir un arxiu de símbols i missatges que estructuren el projecte.

Com a resultat d’aquest treball, la pintura mural conté dos caps grecorromans que fan referència a les troballes arqueològiques descobertes en els subsòls del barri del Carme. Encara que no són els únics símbols reconeixibles en el mural que pot considerar-se “un gran llenç ple de signes i missatges”, com ha dit el director de l’IVAM.

Escif ha transformat un mur que separava el museu del barri del Carme en un lloc de convivència que reflecteix la història d’aquest lloc.

Col·labora:

TallersIVAM Centre Julio González

¡Inscripció oberta!
Per a formalitzar-la envia un correu a actividades@ivam.es

Inscripcions:
Assistents: 30 euros
Estudiants i membres d’APIV (prèvia acreditació): 15 euros
Amics de l’IVAM: gratuït

Taller d’autoedició de Fanzine a càrrec del dibuixant, artista gràfic i editor Martín López Lam.

Amb motiu de la clausura de l’exposició “Fanzination. El fanzine de còmic a Espanya”, realitzem en l’IVAM un taller d’autoedició, amb la finalitat de generar un acostament pràctic a aquest mitjà de la cultura visual, la seua vinculació amb la contracultura, els moviments underground i la llibertat creativa, així com un marc de foment de la “cultura fanzinera.”

Es tracta de crear un espai de diàleg i intercanvi entorn de la col·lecció de fanzines i publicacions teòriques del còmic recentment donades per Álvaro Pons a la biblioteca del IVAM, donant vida així a una incipient fanzinoteca, espai per al coneixement i divulgació del fanzine.

Descripció:
A través d’una sèrie d’exercicis senzills aprendrem diferents formats i les seues possibilitats a l’hora de realitzar una publicació gràfica, posant l’accent en la relació entre el contenidor (format) i el contingut (concepte). Amb exemples concrets aprendrem les diferents opcions a l’hora de crear una publicació: desplegables com a acordions, enrotllades, de grandària periòdica, amb format quadrat, tipus pòster, enllaunades, de la grandària d’una caixa de fòsfors, entre moltes altres. Anirem veient / experimentant des de formats senzills i econòmics, que puguen ser reproduïts fàcilment, fins a formats més complexos i que requereixen major infraestructura.

Objectius:
Facilitar al participant les eines bàsiques amb les quals puguen afrontar els seus propis projectes d’autoedició. El taller està orientat cap a l’autoedició gràfica (còmic, dibuix, collage, foto, etc), encara que també serà obert a altres àrees, incentivant l’encreuament de disciplines i el treball grupal. El resultat final del taller serà un fanzine col·lectiu, realitzat a manera de joc entre tots els participants.

Continguts:
1. Continguts teòrics:
– Acostament teòric a la autoproducción. Aprendre fent.
– Tipologies del fanzine.
– La col·lectivitat darrere de les publicacions.
2. Pràctica:
– Formats i continguts.
– Producció i mitjans.
– Distribució.

Dirigit a alumnes de belles arts o disseny, periodistes, fotògrafs o qualsevol amant de l’edició o simple curiós.

Nombre de màxim de participants: 14.

Relacionats

Fanzination!

27 jul. 2017 – 26 nov. 2017
BibliotecaExposició

Trobada sobre educació i mediació en museus

ConversesEducacióIVAM Centre Julio González

RESSÒ és una trobada didàctica que l’IVAM promou per posar en valor la importància de l’educació i els nous mètodes pedagògics en museus i centres d’art. Tres professionals de la mediació cultural explicaran la seua experiència,. Amb tots tres, una persona convidada explica un altre projecte didàctic realitzat en un àmbit artístic.

 

Participants:

Elena Barrera. Pedagoga

Pilar Beltrán. Artista i Professora de la facultat de BBAA de València

Beatriu Codoñer. Artterapeuta i Artista Visual

Aitziber Urtasu. Didàctica Museu Oteiza

ConversesIVAM Centre Julio González

Els artistes valencians Sergio Barrera, Nelo Vinuesa, Inma Femenía i Ana Esteve Llorens presentaran en el saló d’actes, a les 19 hores, les intervencions que han realitzat per a diferents espais de l’IVAM, vinculades a l’exposició L’eclosió de l’abstracció i dins de la línia l’IVAM produeix. Amb L’IVAM produeix, el museu pretén posar en valor projectes site specific per a espais, aparentment, no museals del centre, concebuts i creats per a reflexionar sobre el paper de l’art en la nostra societat.

La proposta de Sergio Barrera, que trobaran al costat de l’entrada de la Galeria I, és el resultat d’una investigació en l’àmbit de les arts, que utilitza, amb caràcter experimental, el pla pictòric com a suport per al seu desenvolupament. Antigesto planteja la possibilitat temàtica i experiencial de realitzar unes pintures que, tot i la inevitable presència de l’artista en la pràctica, es deslliguen d’allò personal. Representa així, una forma de contraposició a les nocions de pintura gestual, que inclou en la seua definició enciclopèdica aspectes relatius a la plasmació de la personalitat de l’artista. La focalització sobre un tipus de registre pictòric que sintetitza les constants essencials d’una pinzellada, evoca un possible gest comú i anònim. La visió i els seus processos, i la seua inevitable relació amb els possibles desenvolupaments, usos i recepcions de la pintura de la mateixa manera que el desig de multiplicitat constitutiva en el que observa, són els agents essencials d’aquesta obra.

Ultramar es titula la intervenció que l’artista Nelo Vinuesa ha realitzat per a la barana del hall de la segona planta de l’IVAM i que part sobre la idea de l’infinit derivada del vocable llatí “ultramarinus”, que significa literalment “de més enllà del mar”. L’interès de l’artista se centra en explorar els límits de la pintura i les seues possibilitats dins del camp expandit. El caràcter tridimensional de la seua peça permetrà que el volum puga actuar com una estructura cinètica en plena transformació, potenciada pel canvi del punt de vista de l’espectador. Al seu torn, mitjançant l’experimentació plàstica, Nelo Vinuesa ha reflexionat sobre les relacions entre individu i paisatge pel seu especial vincle amb la natura a través de la pràctica d’activitats com el muntanyisme, el senderisme o l’escalada. Per a ell la representació del paisatge es presenta com una imatge polièdrica en la qual es connecten idees contraposades, com el natural i l’artificial, l’orgànic i el geomètric, el fèrtil i l’erm… En les seues obres es perceben connexions amb la tradició pictòrica, l’estètica esquemàtica dels videojocs i l’imaginari tecnològic o digital, la ciència ficció o l’arquitectura.

L’obra Drop d’Ana Esteve Llorens, situada al costat de la sortida de la galeria 5 a la segona planta, consisteix en una intervenció experimental del procés d’imaginació i fabricació que conjuga disseny i producció artesanal, i amb la qual es pretén crear una situació específica per explorar la relació entre espai, materialitat i comunicació. Es tracta d’una franja tèxtil, de tons verdosos, que ocupa la totalitat de l’espai vertical assignat, partint de la lleixa superior i lliscant al llarg de la paret fins a aconseguir descansar a terra. La tela, de cotó, ha estat teixida en un teler manual de quatre pedals, del qual sorgeix de manera orgànica la forma allargada que suggereix l’espai assignat. Per a l’obtenció dels colors s’han emprat tints naturals, seguint receptes tradicionals. Del Zacatlaxcalli s’ha obtingut el groc, al qual s’ha superposat el blau extret de l’Indi. Sobre la superfície teixida s’han realitzat incisions verticals i horitzontals. El mateix pes de la tela, les condicions d’instal·lació, i les obertures realitzades confereixen dinamisme i volum al pla tèxtil i defineixen el seu comportament, dirigit i concretat en la instal·lació final.

Free Fall d‘Inma Femenia, situada al costat de l’entrada de la biblioteca al Hall de la segona planta, se centra a estudiar la relació entre la matèria i l’àmbit digital, a reflexionar sobre com als avenços tecnològics van determinant contínuament la nostra concepció de la realitat. En aquest sentit, podem considerar la nostra percepció de les imatges com ara un àmbit cada vegada més condicionat per processos comunicatius de descàrrega, pujada, formatació i edició. Aquests factors, que tendeixen a convertir la imatge en abstracció i són el punt de partida del seu projecte. Free Fall dialoga amb l’espai a través de les seues proporcions i un lent moviment sobre si mateixa que suggereix una contemplació reflexiva, necessària per reconfigurar la imatge actual derivada de la realitat.

Vídeo

Relacionats

Intervencions de Sergio Barrera, Nelo Vinuesa, Inma Femenía i Ana Esteve Llorens

04 oct. 2017 – 15 abr. 2018
IVAM Produeix

L’IVAM Produeix

20 gen. 2017 – 15 oct. 2017
IVAM Produeix

L’IVAM Produeix

07 gen. 2017 – 25 jun. 2017
IVAM Produeix
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició a càrrec de Marta Arroyo, conservadora de l’IVAM.

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita al mostrador situat al vestíbul. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Please come back

28 nov. 2017 – 08 abr. 2018
Exposició

Conversa amb motiu de l’exposició “Please come back. ¿El món com a presó?”

28 nov. 2017
ConversesIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre el co-comissari de l’exposició Hou Hanru, director artístic del MAXXI Roma amb José Miguel G. Cortés, director de l’IVAM.

L’exposició PLEASE COME BACK. El món com a presó?, organitzada per MAXXI-Museo nazionale delle arti del xxi secolo de Roma i produïda per l’IVAM per a la seua presentació a València, pren el seu títol d’una obra del col·lectiu artístic francés Claire Fontaine, una instal·lació amb llum de neó amb la frase ‘Torna, per favor’. Aquesta mostra centra la seua atenció en el concepte de presó, analitzant tant la seua dimensió física com el seu significat metafòric, especialment pel que fa a la societat contemporània que, en les últimes dècades, ha experimentat una ràpida, i a vegades violenta, transformació.

D’altra banda, la idea de vigilància s’ha implementat de noves i inquietants maneres a través del canvi de paradigma provocat per la revolució digital i les noves tecnologies. Cel·les, gàbies i presons simbolitzen un món on les formes lliures d’expressió no han mantingut el ritme amb la necessitat exacerbada de compartir a la qual internet ens ha acostumat. El projecte es divideix en tres seccions que giren al seu torn al voltant de murs simbòlics: -Darrere dels murs -Fora dels murs/extramurs -Més enllà dels murs, i presenta una cinquantena d’obres de vint-i-sis artistes que inclouen vídeos, escultures, instal·lacions, fotografies i pintures.

Relacionats

Please come back

28 nov. 2017 – 08 abr. 2018
Exposició