Gimcana familiar entorn de l'obra de Josep Renau #IVAM35

FamíliesIVAM Alcoi

L’activitat familiar al voltant de l’exposició Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir (22 mar. 2024 – 08 set.. 2024) es proposa com un work in progress a partir de les principals obres de l’artista.

El recorregut s’articula a partir de diverses proves plantejades per un assistent científic que ha vingut a l’IVAM de l’any 3.024, un futur distòpic en el qual les ciutats estan destrossades, la gent no és feliç i s’han perdut gran part dels valors socials universals.

Partint de l’obra més compromesa i transformadora de Renau, els jocs que es duran a terme en família permetran treballar conceptes com el canvi climàtic, el progrés científic i el compromís social, d’una manera didàctica i divertida.

Relacionats

Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir

21 mar. 2024 – 08 set. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Visita comentada en IVAM Alcoi

MediacióIVAM Alcoi

Les visites comentades a les exposicions de l’IVAM Alcoi tenen com a objectiu principal posar en relació el públic interessat amb el context i els processos de creació artístics de les exposicions programades.

L’exposició Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir (21 mar. 2024 – 08 set. 2024) planteja en la seu de l’IVAM a Alcoi, a través d’una extensa selecció de cartells, revistes, documents i fotomuntatges de l’artista, una revisió de la seua llarga i complexa trajectòria. Durant la visita s’abordarà la seua obra posant-la en relació amb el seu context a partir dels apartats en què s’estructura la mostra: els anys de la 2a República; l’exili a Mèxic; la sèrie The American Way of Life i la seua etapa en la República Democràtica Alemanya (RDA).

Dates: 

Dissabte 4 de maig

Dissabte 18 de maig (Dia Internacional dels Museus)

Dissabte 6 de juliol

Dissabte 7 de setembre

Relacionats

Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir

21 mar. 2024 – 08 set. 2024
ExposicióIVAM Alcoi
DossierIVAM Alcoi

Josep Renau (València, 1907 – Berlín, 1982) és considerat una de les f igures més destacades de l’avantguarda republicana a Espanya. Introductor del fotomuntatge polític al nostre país, Renau va ser, així mateix, pintor, cartellista, muralista, editor, agitador i teòric de les arts. Durant la Guerra Civil va ocupar càrrecs de gran responsabilitat: entre setembre de 1936 i abril de 1938, Renau va ostentar la Direcció General de Belles Arts del Govern de la República, posició des de la qual va impulsar l’evacuació del Tresor Artístic de Madrid, així com la posada en marxa del Pavelló Espanyol en la Fira Internacional de París de 1937. En 1938 es va incorporar a la Direcció de Propaganda del Comissariat General de l’Estat Major, des de la qual dirigirà l’agitació propagandística militar a Catalunya fins al final de la guerra.

Descarrega dossier complet en valencià ací

Relacionats

Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir

21 mar. 2024 – 08 set. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

La mostra reunix cartells, revistes, documents i fotomuntatges fets durant la seua etapa republicana, el seu exili a Mèxic i a l’antiga República Alemanya

Nota de premsaIVAM Alcoi
  • ’Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir’ estarà oberta al públic fins al 8 de setembre

 

L’Institut València d’Art Modern (IVAM) ha presentat a la seu d’Alcoi l’exposició ‘Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir’, composta per més de 180 obres que mostren l’enginy i la sàtira agitadora d’un artista que va introduir a Espanya el fotomuntatge polític i va combatre amb la seua obra l’‘American Way of Life’.

La directora adjunta de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Sonia Martínez; l’alcalde d’Alcoi, Antonio Francés Pérez; la regidora de Cultura, Elisa Guillem; així com el comissari de l’exposició, Joan Ramon Escrivà, han presentat la mostra que estarà oberta al públic fins al 8 de setembre de 2024 a IVAM Alcoi.

“Pintor, cartellista, fotomuntador, muralista, il·lustrador, cineasta, professor, teòric, activista polític, intel·lectual compromés… Per a l’IVAM la figura de Josep Renau ha tingut des de sempre una especial significació”, ha afirmat Sonia Martínez, qui ha recordat que esta exposició es va presentar al Museu Patio Herreriano de Valladolid l’any 2022 abans d’itinerar a Alcoi.

El títol de l’exposició al·ludix al somni de Josep Renau de “fer l’art operatiu, que és només que siga part de la societat, ferramenta en la crítica del present i en la construcció d’un futur millor”, així com a l’interés de l’artista per “dissenyar l’avenir, construir un futur millor, socialment just”, ha subratllat Sonia Martínez.

Així mateix, ha assenyalat que totes les obres de l’exposició procedixen de la col·lecció de l’IVAM i de la Fundació Josep Renau. En este sentit, ha recordat que el museu va ser objecte en 1989 d’un extraordinari depòsit de la seua obra i del seu arxiu i biblioteca personal per part de la Fundació.

“Des de llavors el museu ha fet un enorme treball de manteniment, catalogació, investigació i difusió transcendental per al coneixement públic i l’actual consideració de l’artista”, ha apuntat.

Per la seua part, l’alcalde d’Alcoi, Antonio Francés Pérez, ha manifestat que esta exposició “ens permetrà conéixer millor un dels artistes més importants del segle XX, una persona que entenia l’art com un compromís social, amb capacitat per a intentar canviar la societat en la qual no creia”.

Així mateix, la regidora de Cultura, Elisa Guillem, ha agraït a l’IVAM esta exposició que considera imprescindible ja que Josep Renau “és i hauria de ser referència” i ha recordat que l’artista valencià “va ser qui va encarregar el Guernica” i “va haver d’exiliar-se pel seu compromís amb les avantguardes”.

El comissari Ramón Escrivà ha explicat que l’exposició “es presenta a Alcoi de manera ampliada i aborda totes les seues facetes artístiques, especialment la política, però també la comercial”. La selecció d’obres de la mostra inclou cartells, revistes, documents i fotomuntatges que revisen la seua etapa republicana, el seu llarg exili a Mèxic (1939-1958) i estada a l’antiga República Democràtica Alemanya (1958-1982).

Josep Renau (València, 1907 – Berlín, 1982) és considerat com una de les figures més destacades de l’avantguarda republicana a Espanya. Durant la Guerra Civil va ocupar càrrecs de gran responsabilitat: entre setembre de 1936 i abril de 1938, Renau va exercir la Direcció General de Belles Arts del Govern de la República, posició des de la qual va impulsar l’evacuació del Tresor Artístic de Madrid, així com la posada en marxa del Pavelló Espanyol en la Fira Internacional de París de 1937. En 1938 es va incorporar a la Direcció de Propaganda del Comissariat General de l’Estat Major, des de la qual dirigirà l’agitació propagandística militar a Catalunya fins al final de la guerra.

Estructura de la mostra

La mostra s’estructura en cinc àmbits temàtics. El primer apartat aborda l’obra més avantguardista realitzada per Renau durant la Segona República i la Guerra Civil espanyola. Acompanya esta secció introductòria una selecció de fotografies documentals de la Guerra Civil espanyola d’Agustín Centelles i Robert Capa.

En este apartat s’inclou també “una xicoteta selecció de fotomuntatges de l’artista alemany John Hearfield que va ser el gran creador del fotomuntatge polític i un dels màxims exponents de l’avantguarda alemanya al qual Renau va admirar i va adaptar part del seu discurs estètic i polític”, ha explicat Escrivà.

El comissari de l’exposició ha asseverat que Renau “va ser pioner a introduir el fotomuntatge polític dins de la pràctica artística, no solament des del punt de vista de la tècnica sinó com una manera d’entendre el món”.

El segon apartat de la mostra presenta una selecció d’obres realitzades durant el seu exili a Mèxic a partir de 1939, i presta una atenció especial al disseny de portades de la revista Futuro, així com a la documentació per a la realització dels murals Retrato de la burguesía i La electrificación total de Mexico acabará con la miseria del pueblo.

L’apartat tercer mostra una selecció d’obra gràfica comercial realitzada per l’agència Estudio Imagen / Publicidad Plástica creada per Renau a Mèxic.

El quart apartat està dedicat a presentar, de manera íntegra i acompanyada d’abundant documentació processual, la seua sèrie de 69 fotomuntatges més emblemàtica, The American Way of Life “sens dubte el seu corpus d’obra més brillant i personal, a la qual dedicarà més de vint anys de la seua vida”, ha explicat Ramón Escrivà, que ha afegit que l’estètica “d’estos fotomuntatges realitzats amb el context de la Guerra Freda entre els EUA i els països soviètics com a rerefons, continua vigent hui dia”.

El quint i últim apartat mostra els projectes i esbossos produïts per Renau per a la realització de murals ceràmics de grans dimensions en edificis públics de l’antiga República Democràtica Alemanya (RDA) durant la dècada de 1970.

Galeria

Relacionats

Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir

21 mar. 2024 – 08 set. 2024
ExposicióIVAM Alcoi
ConvocatòriaIVAM Alcoi
  • Dijous, 21 de març de 2024
  • 11.00 h
  • IVAM ALCOI. Carrer Rigobert Albors, 8. Alcoi

La directora adjunta de l’IVAM, Sonia Martínez, l’alcalde de l’Ajuntament d’Alcoi, Antonio Francés Pérez i la regidora de Cultura, Elisa Guillem, així com el comissari de l’exposició, Joan Ramon Escrivà, presenten la mostra ‘Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir’.

L’exposició planteja una revisió de la llarga i complexa trajectòria artística de Josep Renau a través d’una selecció de més de cent cinquanta obres entre cartells, revistes, documents i fotomuntatges realitzats durant la seua etapa republicana, el llarg exili a Mèxic (1939- 1958) i l’antiga República Democràtica Alemanya (1958- 1982).

Relacionats

Josep Renau: fer l’art operatiu. Dissenyar l’avenir

21 mar. 2024 – 08 set. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Visites per a grups educatius per les exposicions de l'IVAM Alcoi

Centres educatiusMediacióL’IVAM EN VIUIVAM Alcoi

Dins de la línia L’IVAM EN VIU, i amb l’ànim de reforçar la presència dels grups educatius en diàleg amb la programació expositiva de l’IVAM, oferim recorreguts dinamitzats que es plantegen des de l’aprenentatge i raonament crític per les diferents mostres de l’IVAM Alcoi.

De la mà de l’equip de mediació, oferim una experiència que habita íntegrament a les sales del museu, que de manera acompanyada i respectuosa oferix ferramentes per a acostar als públics educatius a les línies de treball de les mostres de l’IVAM.

Exposicions disponibles: 

Per a més informació contactar amb reserves_ext@ivam.es

Diàleg i presentació del catàleg de la mostra. #100añosJuanaFrancés #IVAM35

ArticulacionsIVAM AlcoiTerritori

Amb motiu de l’exposició dedicada a l’artista Juana Francés en l’IVAM Alcoi, i coincidint amb el centenari del seu naixement, presentem una conversa entre la historiadora de l’art Isabel Tejeda i la comissària de la mostra Mª Jesús Folch. En ella s’analitzarà la figura i trajectòria de l’artista des d’una perspectiva de gènere, amb l’objectiu d’indagar en l’entramat de les construccions socioculturals de la seua època i comprovar com van influir en la seua activitat artística.

A més, es presentarà el catàleg associat a l’exposició.

Isabel Tejeda Martín (Madrid, 1967) és Catedràtica en la Facultat de BBAA de la Universitat de Múrcia, especialitzada en feminismes i art contemporani i discursos museogràfics. Va ser directora del Departament d’Art i Comunicació Visual Eusebio Sempere de la Diputació d’Alacant en la primera meitat de la dècada 1990 i directora del Departament d’Arts Visuals de Múrcia Cultural (CARM) i, com a tal, directora de l’Espai AV i la Sala de Veròniques de 1998 a 2010. Ha comissariat quasi un centenar d’exposicions a Espanya, Puerto Rico, l’Argentina, Gran Bretanya, Itàlia, França, Holanda i República Txeca. És Premi Espais a la Crítica de Arte; finalista del Premi d’Assaig Art i Dret, 2005; Premi Anetta Nicoli (UMH) i Premi Juana Francés – Precrea de les Universitats Públiques Valencianes.

María Jesús Folch és conservadora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) des de 1996 i doctora en Història de l’art per la Universitat de València (2017) amb una tesi titulada La dona com a document gràfic: una aproximació al fotoperiodisme femení. En els últims anys ha centrat el seu treball en l’estudi de la col·lecció de l’IVAM, a més d’haver coordinat més de 80 exposicions i comissariat altres tantes entre les quals destaquen alguns casos d’estudi sobre la col·lecció de l’IVAM com a Cos, espai i temps en Bruce Nauman (2015); Ana Peters. Mitologies polítiques i estereotips femenins en els seixanta (2015).

Relacionats

Juana Francés

16 jun. 2023 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Juana i els rinoceronts. Jornada al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaVisitesIVAM AlcoiTerritori

Juana i els rinoceronts

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaIVAM AlcoiTerritori

Tertúlia de bar amb Mónica Pérez, Pau Pons i Kika Garcelán, amb la col·laboració de GoGorostiza. #100añosJuanaFrancés #IVAM35

EscèniquesMúsicaIVAM AlcoiTerritori

El 13 de gener de 1961, Juana Francés va assistir a l’estrena del rinoceront en el Teatre María Guerrero de Madrid. Va ser tot un esdeveniment: 17 alçades de teló entre aplaudiments i recriminacions del públic del galliner al de la platea. José Luis Alonso, director de l’obra i acabat de nomenar director del María Guerrero pel Consell Superior de Teatre del Ministeri d’Informació i Turisme, amb Fraga Iribarne al capdavant, estava encantat amb la polèmica. Ionesco havia saltat dels escenaris del teatre independent —amb Dido Xicotet Teatre, dirigit per Josefina Sánchez Pedreño— al gran públic de Madrid, després d’estar en cartell a París, Nova York o Londres.

En el marc de la Jornada al voltant de Juana Francés, es durà a terme una recreació de la festa posterior a aquella estrena. Qui van estar? Què va suposar eixa estrena per a la comunitat artística? Censura i por era el dia a dia. Quin risc es corria? Va entendre algú eixe nou llenguatge? Eixe èxit va ser una acceptació o una renúncia? “No capitularé!”, crida Berenger, el protagonista de l’obra, enfront de la resta del món convertit en rinoceronts. Se sentia Juana una Berenger? José Luis? Josefina? Què queda de tot allò? Som tots rinoceronts amb complex de Berenger?

Una tertúlia entre Mónica Pérez, Pau Pons i Kika Garcelán, amb l’acompanyament musical de GoGorostiza

Mónica Pérez és gestora cultural especialitzada en arts escèniques, així com en pràctiques que inclouen la pedagogia, l’anàlisi crítica i el pensament contemporani. Actualment és directora de la Mostra de Teatre Espanyol d’Autors Contemporanis d’Alacant.

Pau Pons és directora, actriu i pedagoga d’arts escèniques. L’any 2000 crea, juntament amb tres companys més, la seua pròpia companyia, Pont Flotant, amb una clara voluntat d’investigació i d’experimentació escènica vinculada a la creació contemporània.

Kika Garcelán és actriu i directora. És fundadora dels Reis del Mambo, una organització dedicada al disseny i realització d’escenografia, on aferma el seu interés cap a la plàstica escènica.

GoGorostiza és un DJ al qual l’atrauen gravacions de variats gèneres de la segona mitat del segle XX; exòtica, bandes sonores, acid-jazz, psicodelicias, folk àcid o els seus favorits beat i garage. Va ser co-encarregat del segell discogràfic i botiga Discos Monterey en el Barri del Carme (València), entre altres peripècies.

Relacionats

Juana Francés

16 jun. 2023 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Conversa entre Mª Jesús Folch i Isabel Tejeda al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
ArticulacionsIVAM AlcoiTerritori

Juana i els rinoceronts. Jornada al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaVisitesIVAM AlcoiTerritori

En el marc de l'exposició Juana Francés. #100añosJuanaFrancés #IVAM35

EscèniquesMúsicaVisitesIVAM AlcoiTerritori

Amb motiu del centenari de l’artista alacantina i en el marc de l’exposició Juana Francés, comissariada per Mª Jesús Folch, el 24 de febrer es desenvoluparà en l’IVAM Alcoi una jornada que proposa altres acostaments alternatius a l’obra de l’artista.

Juana Francés va començar la seua activitat artística en la dècada de 1950, va formar part del cercle avantguardista madrileny i va ser l’única dona del grup El Paso, col·lectiu que abandona en 1957 per sentir el menyspreu cap a la seua obra i per la seua condició femenina.

Les jornades comptaran amb una conversa entre Mª Jesús Folch, comissària de la mostra, i la historiadora de l’art Isabel Tejeda, els qui a més presentaran el catàleg de l’exposició. En finalitzar la xarrada-presentació, continuarem amb una visita a l’exposició en forma de passeig dialogat, que realitzarem en companyia de l’equip de mediació de l’IVAM. En este, i a partir de les preguntes i interessos derivats de la conversa prèvia i de les obres, podrem repassar els punts fonamentals del treball de Juana Francés.

Per a finalitzar, ens traslladarem a la vesprada del 13 de gener de 1961. Exactament, a la tertúlia de bar posterior a la representació del rinoceront de Ionesco en el Teatre María Guerrero de Madrid. Mónica Pérez, Pau Pons i Kika Garcelán, acompanyades per Dj GoGorostiza, ens presentaran a figures teatrals coetànies a l’artista i analitzaran el gran èxit d’eixa peça, per a fer-nos reflexionar sobre el moment històric i el seu context artístic, envoltades d’efluvis rinocerontescos.

Programa de la jornada
09.15 h – Eixida de València a Alcoi (des de C/ Guillem de Castro 118, València)
11.30 h – Café benvinguda
12.00 h – Conversa entre Mª Jesús Folch i Isabel Tejeda i presentació del catàleg de l’exposició
13.00 h – Visita amb l’equip de mediació de l’IVAM
13.40 h – Juana i els Rinoceronts, amb Mónica Pérez, Pau Pons, Kika Garcelán i Dj GoGorostiza
15.00 h – Menjar
17.00 h – Retorn d’Alcoi a València

Dades pràctiques i reserves

Reserves
Si viatges des de València, és necessari que reserves la teua plaça d’autobús i que a més ens digues si menjaràs o no amb el grup. Són dues reserves independents: una per a l’autobús i una altra per al menjar.
Pots menjar pel teu compte. També pots arribar amb els teus propis mitjans.
Les activitats i l’autobús són gratuïts. L’import del menjar l’abonarà cada persona en el restaurant.
Si vens des d’Alcoi t’esperem a les 11.30 h en el café de benvinguda.

Bus: l’IVAM oferix servici de bus gratuït per a les i els assistents a la jornada. Eixida a les 9.15 h des de l’IVAM Centre Julio González (C/Guillem de Castro 118, València) i retorn amb eixida a les 17.00 h des de l’IVAM Alcoi.

Esmorzar: Existix la possibilitat de reservar plaça per al menjar que realitzarem de manera conjunta les i els assistents a la jornada (19 euros/persona – begudes apart – que s’abonaran directament en el restaurant El Templet (Carrer Sant Maure, 32, 03801 Alcoi, Alacant)

Preu: l’assistència a la jornada és gratuïta i requerix reserva. Es prega puntualitat tant en els punts d’eixida del bus com per a l’assistència a les diferents propostes.

Relacionats

Juana Francés

16 jun. 2023 – 25 feb. 2024
ExposicióIVAM Alcoi

Juana i els rinoceronts

24 feb. 2024
EscèniquesMúsicaIVAM AlcoiTerritori

Conversa entre Mª Jesús Folch i Isabel Tejeda al voltant de Juana Francés

24 feb. 2024
ArticulacionsIVAM AlcoiTerritori

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

EscèniquesMúsicaIVAM Alcoi

L’IVAM i el Centro de Perfeccionament del Palau de les Arts Reina Sofía continuen amb la seua col·laboració en aquesta temporada 2023-2024, per a apropar les diferents arts i mostrar la vinculació existent entre elles, aptes per a tots els públics.

Així, amb l’objectiu de donar difusió a la creació artística i fer-la més accessible, han creat un programa de concerts amb què aconsegueixen integrar les programacions pròpies. Contextualitzen, mitjançant peces musicals que s’interpreten en les actuacions, les diferents propostes expositives que es presenten en l’IVAM.

Amb aquesta col·laboració, ambdues institucions reivindiquen la necessitat de treballar en una cultura oberta, polièdrica i plural, així com reivindiquen la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

Nota de premsaIVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori
  • Del 22 de desembre al 7 de gener, el Museu proposa una sessió amb el DJ set Califato, tallers, joc lliure, mediacions especials i una nova proposta amb l’artista Carlos Maiques

 

València (18.12.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) proposa més d’una desena de tallers, activitats i activacions amb la finalitat d’acostar el seu programa expositiu i oferir un espai d’experiències a tots els públics durant les festes nadalenques.

Els andalusos Califato ¾ seran els encarregats de fer ballar els assistents divendres que ve, 22 de desembre, amb un dels seus últims DJ sets de l’any. Folklore, rumba, world music i electrònica a través de remix, edits i tot l’univers clubber i breakbeater subterrani a partir de les 20.00 hores.

Amb un ampli bagatge musical, la banda és coneguda per mesclar reminiscències de la tradició musical andalusa amb gèneres moderns com el rock, l’electrònica o el punk. Les seues cançons són una mescla de sàtira, reflexió i humor en allò que han denominat com a “folklore futurista”.

Prèviament a la sessió de Califato, divendres, a les 18.30 hores, l’IVAM inaugura una nova proposta d’‘Estudi obert’ amb l’artista Carlos Maiques, que instal·larà el seu estudi en l’IVAMLab3 fins al 5 de gener.

Este projecte d’estudi obert, que va tindre com a primer artista convidat LUCE, continua enguany amb ‘Pareidolia hipercúbica’, en què Carlos Maiques compartirà els seus processos de treball i generarà un diàleg a través de diversos àmbits com la paraula, la representació gràfica o una performance electrònica.

 

Propostes familiars

Així mateix, durant els dies nadalencs l’IVAM oferix cinc propostes de tallers familiars. El primer és una nova edició de ‘Juguetoría’, el taller de construcció i joc que va inaugurar el Museu l’estiu passat, dirigit a la primera infància.

Una altra proposta és ‘De sobte un conte!’, on es posarà a prova l’espontaneïtat narrativa dels participants, unint literatura, oralitat i art a partir de l’exposició de ‘Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud’, que es clausura el 7 de gener.

Sota el títol ‘Que el joc no s’acabe mai’, l’IVAM oferix també a les famílies un joc autònom amb el qual dialogar amb la seua col·lecció per a gaudir en qualsevol racó del museu. A més, el més “rebel” dels tallers, ‘Al museu? No!’, convida a recórrer els espais de l’IVAM replantejant què es pot fer o no fer als museus.

Finalment, ‘Troballa o deixalla?’ és una proposta de creació col·lectiva a partir d’elements inusitats i d’espais que no solen ser accessibles als museus.

És imprescindible la reserva prèvia per a participar en els tallers. Consulteu horaris: consulteu.

 

Mediacions especials i performance

Amb motiu de l’exposició ‘Anhel de llum del sud’, l’IVAM convida a aproximar-se a l’obra d’Otobong Nkanga -recentment guardonada amb el Premi Nasher d’escultura-, a través de diverses mediacions.

D’una banda, el 27 de desembre, l’Escola de Sabers Diversos de Poliglotisme oferirà una visita especial a través de les veus de tres dones: la italiana Noemi Neri, la iraniana Saba Moradi i la toledana Soledad Martín.

D’altra banda, el 5 de gener es podrà gaudir d’una nova activació de l’obra Carved to Flow (Tallat per a fluir, 2016), sota el guiatge de Lucía Jaén i Katalay Sun.

Així mateix, l’equip de mediació de l’IVAM proposa diverses visites a les exposicions del museu: ‘La fotografia al mig’, ‘Ser artista. Julio González’, ‘Otobong Nkanga. Anhel de llum del sud’ i ‘Trascity. Alberto Feijoo’.

Galeria

Relacionats

Torna el Nadal a l’IVAM

23 des. 2023 – 07 gen. 2024
EducacióTallersVisitesIVAM Centre Julio González
Nota de premsaIVAM AlcoiIVAM Centre Julio GonzálezTerritori
  • Amb motiu de l’Any Sempere l’IVAM, en col·laboració amb el MACA acollirà una gran mostra sobre l’artista alacantí
  • El museu s’alia amb la National Portrait Gallery de Londres, el Museé du quay Branly de París o la Fundació Gulbenkian de Lisboa en tres grans projectes
  • Simone Fattal, Francesca Woodman, Julia Margaret Cameron, Senga Nengudi, Carolina Caycedo, Cualladó, Sempere o Renau, protagonistes del 2024

 

València (14.12.23). La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha presentat la programació d’exposicions de l’IVAM per a l’any 2024 amb una proposta que inclou exposicions de grans noms valencians com Llorenç Barber, Gabriel Cualladó, Eusebio Sempere, Josep Renau o Pinazo -que torna a la sala de la Muralla després de les obres de condicionament de l’espai, juntament amb artistes de l’escena internacional històrica i contemporània, com Simone Fattal, Francesca Woodman, Julia Margaret Cameron, Senga Nengudi, Maren Hassinger o Carolina Caycedo.

“El programa combina noves lectures de la col·lecció del museu, la revisió d’unes certes trajectòries d’artistes menys visibles i projectes que plantegen noves mirades crítiques sobre la història hegemònica, com una mostra sobre la iconografia de l’africanisme o una exploració del treball de les dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia”, ha destacat Enguita.

L’IVAM allotjarà al Centre Julio González un total de 14 exposicions en 2024, a les quals cal sumar les dos que organitza a la seua seu d’Alcoi i l’exposició dedicada a Juana Francés que acollirà el Centre Cultural Niemeyer d’Avilés. “Una oportunitat de mostrar els excepcionals fons sobre l’artista alacantina que atresora l’IVAM fora de la Comunitat Valenciana” ha assenyalat.

En un moviment complementari al de la seua territorialització, l’IVAM consolida la seua presència internacional i col·laborarà l’any 2024 amb institucions com la National Portrait Gallery de Londres, el Museé du quay Branly de París o la Fundació Gulbenkian de Lisboa en tres projectes de gran envergadura.

“L’IVAM continua treballant en la seua internacionalització amb la finalitat d’oferir exposicions i projectes compartits i afermant la seua presència en una xarxa global”, ha destacat Nuria Enguita. En eixa línia s’inserix una exposició que es mostrarà inicialment a la National Portrait Gallery i que després viatjarà a València”, ha assegurat la directora de l’IVAM.

“La mostra permetrà establir connexions entre la fotògrafa estatunidenca Francesca Woodman i la britànica Julia Margaret Cameron -dos grans artistes que van desenvolupar les seues obres amb cent anys de diferència- a través dels seus treballs més famosos, però també dels menys coneguts”, ha desgranat Núria Enguita.

El mes de maig l’IVAM inaugurarà l’exposició ‘El poder amb què saltem juntes. Dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia’ sobre la producció de les artistes espanyoles i portugueses de l’època i l’ampli ventall d’estils i mitjans que van adoptar.

Un altre projecte clau en la programació del pròxim curs és l’exposició a duo de dos pioneres en el treball dels feminismes negres, Senga Nengudi i Maren Hassinger, que indagarà en l’estreta col·laboració entre les dos artistes al llarg de cinc dècades, a través d’instal·lacions, textos, escultures, performances i projectes de vídeo.

El mes de juliol, una altra gran mostra col·lectiva d’obres procedents, en la seua majoria, del Museé du quay Branly mostrarà els usos i sentits de la imatge d’una dona mangbetú, que s’ha convertit en icona tant de l’Àfrica colonial com de la genealogia de l’africanisme etnogràfic. Les obres d’esta mostra procedixen també de col·leccions tan prestigioses com el Museu Britànic de Londres, la Biblioteca del Museu d’Arts Decoratives de París o el Museu Nacional d’Art de Basilea.

La memòria ambiental dels territoris i les lluites per la justícia, sobretot tot entorn de l’aigua com a recurs fonamental per a la humanitat, són algunes de les claus que la creadora Carolina Caycedo reflectirà en ‘Terra d’amistat’. Una coproducció amb l’Artium Museoa que revisa per primera vegada a Europa el treball d’esta artista nascuda a Londres, criada a Colòmbia i resident a Los Angeles, centrat en la investigació sobre els moviments socials i comunitaris que s’oposen a les grans infraestructures hidràuliques.

 

35é aniversari de l’IVAM i Any Sempere 

El 18 de febrer de 2024 es compliran 35 anys des de la inauguració de l’IVAM. Amb motiu d’este aniversari el museu inicia este mes una sèrie d’exposicions que, amb la rúbrica d’‘Escenes de la Col·lecció de l’IVAM’, anirà mostrant els seus fons. “És una proposta basada en investigacions sobre la col·lecció, la pedra angular del museu”, ha explicat Núria Enguita.

La primera presentació entorn de la col·lecció planteja la idea de museu com a catalitzador d’un context i, amb el títol ‘Fer paisatge’, proposa un recorregut que relaciona qüestions de memòria, arqueologia i paisatge amb formes de vida compartides i coneixements ancestrals. A partir d’una escultura de Robert Smithson, inclourà també obres de Miquel Navarro, Helena Almeida, LUCE, Adolf Gotlieb i Cecilia Vicuña, entre altres.

La segona presentació, que tindrà lloc al maig amb el títol de ‘Latències’, s’organitza a partir de l’obra ‘El pamflet’ d’Equipo Crónica i plantejarà els múltiples camins que obrin les pràctiques artístiques en la seua trobada amb el que és real, principalment en les últimes dècades del segle XX. L’acompanyaran obres de Juan Muñoz, Ana Penyas, Richard Serra, Yturralde, Teresa Lanceta o Gary Hill.

Donant continuïtat a l’Any Sempere, el museu també s’unix a la celebració del centenari del naixement de l’artista alacantí. El mes de març l’IVAM presentarà una importantíssima exposició -en col·laboració amb el MACA, Museu d’Art Contemporani d’Alacant- sobre la seua estada a París des de 1949 a 1960, un temps en el qual va realitzar la seua sèrie de gouaches i els seus famosos relleus lluminosos.

 

Artistes valencians

Prèviament, l’artista sonor valencià Llorenç Barber obrirà l’agenda amb el primer projecte expositiu del 2024 en l’IVAM. Una proposta que planteja una exposició en forma d’arxiu, un programa de performances i tallers i una publicació.

Un altre nom valencià fonamental en 2024 serà Gabriel Cualladó, Premi Nacional de Fotografia en 1994. Una exposició al novembre mostrarà el seu treball no sols com a fotògraf, sinó també com a col·leccionista, escriptor o editor, partint d’una exhaustiva investigació dels seus fons duta a terme per l’IVAM en el seu afany per aportar noves lectures sobre este mestre de la fotografia.

En eixa voluntat per llegir la història ‘a contrapel’ per a afegir capes de sentit s’inserix també l’exposició col·lectiva ‘Atrevir-se a més. València abans de l’art normatiu (1947-1957)’. Un període històric de l’art valencià en el qual va sorgir el Grupo Z, el Grupo de los 7 o el Grupo Parpalló amb noms com Manolo i Jacinta Gil, Juan Genovés, Rafael Pérez Contel, José Vento, Ángeles Ballester o Salvador Soria.

Així mateix, també es desenvoluparà una exposició que reunirà els treballs de ‘Confluències’, el programa d’intervencions artístiques en el medi rural, en un doble desplaçament del museu cap al territori i retorn a la ciutat. La programació es completa amb Ignacio Pinazo que torna a la sala de la Muralla, després de les obres de condicionament de l’espai, amb una mostra que porta per títol ‘Identitats’.

 

Premi Internacional Julio González 2024

Amb motiu del guardó, l’IVAM presentarà al novembre una exposició que revisa les principals línies del treball de la creadora francolibanesa Simone Fattal. Una artista la inspiració de la qual beu de la mitologia, des de l’antic Egipte fins al misticisme sunnita, passant per la tradició grecoromana, i d’esta manera crea figures escultòriques.

 

IVAM Alcoi

El programa previst per a la seu d’Alcoi presenta dos exposicions. La primera és una revisió de la llarga i complexa trajectòria del cartellista valencià Josep Renau a través de 150 obres. La segona mostra, ‘Unes notes sobre el foc’, convida una sèrie d’artistes a interpretar el foc com a matèria que destruïx, però també com a canvi d’estat, prenent com a punt de partida l’alçament popular que va tindre lloc a Alcoi en 1873. Esta exposició es completarà amb obres de la col·lecció de l’IVAM.

 

Programes públics IVAM

La programació d’activitats i educació aferma els programes de llarga duració -programes situats i que escolten i dialoguen amb el context-, alhora que dissenya noves mediacions i accions que expandixen la programació expositiva.

En 2024 continua ‘Art i context’ amb l’objectiu de reivindicar la producció artística jove del context valencià a través d’una selecció d’artistes i un equip curatorial. Durant dos anys compartiran el seu procés creatiu en forma d’activitats i obertures públiques que culminarà amb una exposició final en l’IVAM.

També en 2024 seguix ‘Articulacions’, el programa d’estudis internacional que al juny mostrarà alguns dels projectes duts a terme; ‘El gest narratiu’, espai que connecta l’exposició popular amb la literatura i altres narratives; ‘Poliglotisme’, un programa processual que convida persones amb llengües i accents diversos a trobar-se a través de les diferents llengües de la ciutat de València; o els grups residents ‘Els Grans’ i ‘Bandarres’, el primer conformat per sèniors (a partir 60 anys) i el segon pels més jóvens (entre 6 i 10 anys).

Alhora, el programa educatiu i de mediació continua amb accions en el territori de la mà de les mediacions de ‘Confluències’ i ‘Prop’, que desplaça el museu a xicotetes localitats de la Comunitat. Però també a l’IVAM, amb propostes que amplien les exposicions a diferents públics i edats, des de visites a tallers específics, passant per conferències, seminaris, textos de mediació, performances o arts en viu que actualitzen discursos i potències de les mostres.

Descarregar dossier