Imaginarios políticos en la narrativa actual

AltresIVAM Centre Julio González

L’IVAM acull dues sessions obertes al públic del curs “Lo que (nos) está pasando. Imaginarios políticos en la narrativa actual” que organitza la Associació COS.

Bloc de les sessions: El “malestar social”. Les formes actuals de la malaltia

1a. sessió: Dijous 19 de maig. Horari: 18:30h – 20:30h. Trobada amb Miguel Ángel Martínez
2a. sessió: Dijous 26 de maig. Horari: 18:30h – 20:30h. Trobada i conversa amb l’autora Elvira Navarro.

Continguts: Les sessions d’aquest bloc s’articularan entorn de les representacions de la malaltia que trobem en La treballadora i en la pregunta sobre la “dimensió social” que sembla que se’ls atribueix en la novel·la. La malaltia apareix en aquest bloc, per tant, com un motiu que problematitza, des del cos, la separació entre l’individual i el social i que ens indueix a posar en relació a aquests dos àmbits. Fins a quin punt poden ser considerats com a problemes individuals els trastorns per ansietat o les depressions en una societat en la qual s’estima que fins al 40 % de la seua població podria estar afectada per problemes d’aquest tipus? La literatura ens ajuda, ací, a anar més enllà del relat dominant (en aquest cas, el relat mèdic) i a aproximar-nos críticament a les formes actuals de la malaltia.

Elvira Navarro és una de les veus crítiques més destacades en el panorama de la narrativa espanyola actual. Ha publicat dos llibres complementaris,

Miguel Ángel Martínez, membre de la Associació COS, organitzador del curs i coordinador d’aquest bloc, és Doctor en Estudis Hispànics per la Universitat de València.

CàtedraIVAM Centre Julio González

Dins de la Càtedra d’Estudis Artístitics Segles XX/XXI, el professor Javier Moscoso impartirà la conferència “La terapia de lo sublime”.

Javier Moscoso, Professor d’Investigació d’Història i Filosofia de la Ciència en el Consell Superior de Investigacions Científiques (CSIC). Autor del llibre “Historia cultural del dolor”.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

AltresIVAM Centre Julio González

Carmen Amoraga, 1969. És llicenciada en Ciències de la Informació pel CEU San Pablo de Montcada. Com a periodista ha treballat en diferents mitjans de comunicació, columnista en el diari Levante-EMV i la Cartelera Turia, i col·labora en tertúlies en Punto Radio, Radio 9 i Canal 9 TVV. I va treballar com a assessora de relacions amb els mitjans del Rector de la Universitat de València. Va iniciar la seua carrera com a escriptora amb la novel·la Para que nada se pierda, guanyat el II Premio de Novela Ateneo Joven de Sevilla en 1997, al que van seguir La larga noche, Premi de la Crítica Valenciana, amb Algo tan parecido al amor va ser finalista del Premio Nadal de Novela 2007, i El tiempo mientras tanto, finalista del Planeta 2010. Va ser guanyadora del LXX Premio Nadal 2014 amb la novel·la La vida era eso. Actualment ocupa el càrrec de Directora General de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana.

Relacionats

Perdidos en la ciudad

18 mai. 2016 – 18 jun. 2017
Col·leccióExposició
CinemaIVAM Centre Julio González

L’IVAM acull, un any més, sessions del Festival Internacional de Cinema de València – Cinema Jove, que al juny celebra la 31 edició.

Una programació que manté el seu compromís amb el cinema més innovador, en un fòrum de trobada internacional que dóna cabuda a les més diverses disciplines cinematogràfiques. En aquesta edició, a més, l’IVAM projectarà la recentment creada Secció Oficial de Webseries de Cinema Jove, donant cabuda als formats audiovisuals més nous del panorama internacional. L’edició d’enguany se celebra del 17 al 24 de Juny.

Dissabte 18 de juny, 20:00 h.

HITCHCOCK/TRUFFAUT: 50 ANIVERSARI. LA NIT AMERICANA,116, 35 MM

Diumenge 19 de juny, 20:00 h.

HITCHCOCK/TRUFFAUT: VIVAMENT EL DIUMENGE 111´, 35 MM

Dilluns 20 de juny, 20:00 h.

ANIMACIÓ POLONESA: O!PLA ACROSS THE BORDER 2015, 96´Presentació del director Piotr Kardas

Programa de curtmetratges

Dimarts 21 de juny, 20:00 h.

HITCHCOCK/TRUFFAUT: FAHRENHEIT 451, 113´, 35 MM

Dimecres 22 de juny, 18:00 h.

Programa 1 WEBSERIES, 93’14’’

Taula Redona

Dijous 23 de juny, 18:00 h.

Programa 2 WEBSERIES, 94’23’’

Taula Redona

Divendres 24 de juny, 18:00 h.

Programa 3WEBSERIES, 62’24’’

Taula Redona

Festival Internacional de Cine de Valencia-Cinema Jove

ConversesIVAM Centre Julio González

L’IVAM presenta la conversa de l’artista Luis Úrculo (Madrid, 1978), amb Alejandro Meitín, director de la publicació d’art “Curador”, Francisco Ramallo, comissari de l’exposició “Ornamento y Delito” de Luis Úrculo en la Galeria Espai Tactel, i Inma Pérez, Directora de la Llibreria Dadà.

Luis Úrculo arriba a València després d’haver triomfat al Metropolitan Museum of Art de Nova York, que va adquirir i exhibir part de la seua obra. El seu treball es mou entre l’arquitectura i les arts plàstiques, recorre a tot tipus de suports i disciplines, incloent el dibuix, la instal·lació i el vídeo, entre allò material i allò performatiu.

Juan Olivares i Javier Chapa

ConversesIVAM Centre Julio González

Continuem amb la sèrie de converses entre artistes destinades a relacionar treballs i projectes que guarden similitud entre si –o que plantegen diferències- amb la intenció de posar sobre la taula conceptes clau que ajuden a entendre la pràctica artística contemporània. La intenció és poder dialogar, repensar, imaginar o contraposar idees. Perquè aquestes, i la seua concreció en formes artístiques diverses, tornen a ser element consubstancial del debat sobre la cultura i l’art contemporanis. I perquè siguen els artistes els qui les exposen.

Conversa entre els artistes Juan Olivares i Javier Chapa.

Juan Olivares (Catarroja 1973)

Llicenciat en 1998 per facultat de Belles arts de Sant Carlos, Universitat Politècnica de València. Va ampliar els seus estudis en la École Nationale Supérieure des Arts Visuels de la Cambre a Brussel·les. Entre les beques d’arts plàstiques rebudes destaquen la del Col·legi d’Espanya de Cité Internationale Universitaire de París concedida pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esports, i la de l’Acadèmia de Roma pel Ministeri Afers exteriors.
Ha realitzat prop de 20 exposicions individuals en diferents galeries espanyoles participant en diferents mostres nacionals i internacionals Nova York, Brussel·les, Ginebra, París i Roma. Així com en fires internacionals: ARCO Madrid, ARTE SANTANDER, ARTE MARBELLA, ARTISSIMA Torí, MIART Milà, ARTCOLOGNE Colònia, SHANGAI ART FAIR, ARTE LISBOA, MACO Mèxic, PULSE MIAMI i PINTA LONDON.

El seu treball se centra principalment en la recerca pictòrica transcendint en ocasions el suport bidimensional i abordant l’espai.

http://juanolivares.net/

Javier Chapa (València 1957)

1974-1983 Estudis en l’Escola Superior de Belles arts de Sant Carlos de València, New York University i Pratt Graphic Center.

1981 Becat per la Fundació Fulbright.

1990 Seleccionat pel Ministeri d’Afers exteriors per a participar en la Biennal del Cairo (no es va celebrar a causa del conflicte del Golf).

Ha realitzat exposicions individuals a Estats Units, Espanya i França, i participat en exposicions col·lectives a Espanya, Estats Units, Veneçuela, Àustria, antiga Txecoslovàquia, Hongria, Mèxic, Guatemala, Portugal, Bèlgica, Itàlia, Xile, Taiwan i França.

En l’actualitat segueix pintant i exposant i, a més, treballa com a Professor titular en la Facultat de Belles arts de la Universitat Politècnica de València.

http://www.javierchapa.com/

Mariela Apollonio i Pacual Arnal

ConversesIVAM Centre Julio González

Continuem amb la sèrie de converses entre artistes destinades a relacionar treballs i projectes que guarden similitud entre si –o que plantegen diferències- amb la intenció de posar sobre la taula conceptes clau que ajuden a entendre la pràctica artística contemporània. La intenció és poder dialogar, repensar, imaginar o contraposar idees. Perquè aquestes, i la seua concreció en formes artístiques diverses, tornen a ser element consubstancial del debat sobre la cultura i l’art contemporani. I perquè siguen els artistes els qui les exposen.

Pascual Arnal
El treball fotogràfic de Pascual Arnal (Vila-real, 1969) ens ofereix una al·legòrica mirada a espais i fets comuns que ens relacionen i identifiquen com a éssers humans. Imatges de marcat caràcter simbòlic que ofereixen una relectura des del present dels processos arquetípics de representació i la seua influència en la transmissió del coneixement. Una sort d’enciclopèdia visual on preval una íntima trobada amb els aspectes més sublims que ens proporciona l’esdevenir de la quotidianitat.

Mariela Apollonio

Mariela desenvolupa la seua labor professional en el camp de la fotografia d’arquitectura des de l’any 2008 com a Fotògrafa d’arquitectura.

http://fotografadearquitectura.com

Combina, des dels seus inicis, el treball professional amb la seua activitat artística. Aquesta orientació ha influït en la seua manera d’entendre la fotografia d’arquitectura assumint que és, sobre totes les coses, una manera de pensar i de donar algun sentit sobre la realitat.

Va estudiar Belles Arts en la Universitat Politècnica de València, on va cursar estudis del Máster de Fotografía Arte y Técnica en el camp de la fotografia d’arquitectura ha impartit classes en el Máster de Producción Artística de la UPV, en la Universitat de Saragossa i, en l’actualitat, en la Escuela de Fotografía TAI de Madrid.

El seu treball professional és representat per l’Agència Internacional OTTO ARXIVE establida a Nova York.

http://www.ottoarchive.com/

Ha treballat per a importants estudis d’arquitectura d’Espanya, Alemanya i Itàlia i ha publicat el seu treball en revistes especialitzades de tot el món.

TallersIVAM Centre Julio González

Seminari-Taller organitzat entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i l’IVAM.

Amb motiu de la participació de l’artista Joan Fontcuberta (Barcelona, 1955) en l’exposició “No es verdad, no es mentira. El arte del Fake” en l’IVAM, s’organitza un seminari-taller entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i l’IVAM.

La dinàmica del mateix consistirà a generar un grup de treball de 12 persones, que es trobaran en dos moments diferents, per a desenvolupar una obra col·laborativa. La trajectòria vital i professional de Joan Fontcuberta es caracteritza per haver franquejat en multitud d’ocasions els límits difusos de la realitat i la ficció, del relat inventat i de la seua plasmació com a document fidel.

Dates:

Dilluns 2, dimarts 3 de maig.

Dimarts 7, dimecres 8 de juny.

INSCRIPCIÓ COMPLETA.

ConversesIVAM Centre Julio González

En l’àmbit de la fotografia quina dubte cap que les imatges que millor van il·lustrar les seqüeles socials de la Gran Depressió van ser les realitzades pels fotògrafs americans Walker Evans, Dorothea Lange, Carl Mydans, Arthur Rothstein, Jack Delano, Marion Post, Gordon Parks, Rusell Lee, que van participar en el programa de la Farm Security Administration (FSA. 1935-1944). Afavorida pel govern de la nació per a documentar gràficament el programa de reforma agrària promogut pel New Deal, el projecte va propiciar la construcció del major relat coral sobre la desolació, la misèria i l’emancipació del llaurador americà de l’època.

A través d’una cuidada selecció de fotografies, revistes, llibres i documentals, l’exposició revisa el context històric de l’obra dels fotògrafs de la FSA, així com els treballs d’alguns dels màxims exponents de la fotografia social nord-americana com Lewis Hine, Paul Strand o Ralph Steiner presents en la Col·lecció de l’IVAM.

Horacio Fernández, Historiador de la fotografia, comissari d’exposicions i autor de nombrosos llibres. Professor d’Història de la Fotografia en la facultat de Belles arts de Conca des de 1988. Entre 2004 i 2006, va ser comissari general de PHotoEspaña.

Relacionats

Fotografia documental als Estats Units

21 abr. 2016 – 01 nov. 2016
Exposició
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut a càrrec de les artistes Helena Cabello i Ana Carceller.

Activitat gratuïta per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. Públic general, acreditant l’entrada al Museu.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre les artistes Hellena Cabell i Ana Carceller con la comissària d’exposicions Alba Braza amb motiu de l’exposició “CABELLO/CARCELLER. LOST  IN TRANSITION _un poema performativo”

“Lost in Transition _un poema performativo” apel·la a l’espai expositiu com a lloc obert a narratives transicionals. Per a açò fixa la seua mirada en l’escala que comunica les dues plantes de la Galeria 6 de l’IVAM, a priori un element arquitectònic ajeno a la funció expositiva mateixa. Com a vincle entre dos espais, l’escala preveu un ús secundari, no obstant açò en aquest projecte ha sigut triada com a eix conceptual. Perpetu lloc de transició, passa a ser l’escenari central ideal, metàfora de les zones intermèdies, del continu moviment i el canvi.

La tradició teatral i cinematogràfica o l’espectacle han atorgat a l’escala un paper essencial per a la presentació/introducció dels seus protagonistes.

L’espai entre un lloc i un altre activa en el context de Lost in Transition la percepció de l’ambigüitat, transitorietat i variabilitat dels gèneres.

Alba Braça (València, Espanya, 1980) és comissària d’exposicions i treballa com a coordinadora de projectes culturals i de mediació artística en Culturama SL. És llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de València, especialista en Museologia, Museografia i Conservació de Museus per la Universitat Politècnica de València i egressada en el Màster en Gestió i Anàlisi de l’Art Actual per la Universitat de Barcelona.

ConversesIVAM Centre Julio González

Amb motiu de l’exposició “Perduts en la Ciutat. La vida Urbana en les col·leccions de l’IVAM” presentem la conversa entre l’antropòleg Manuel Delgado i l’arquitecte David Estal.

Manuel Delgado (Barcelona, 1956) és Doctor en Antropologia per la Universitat de Barcelona (UB), i llicenciat en Història de l’Art.

David Estal, és Arquitecte, cofundador de l’estudi multidisciplinari l’Ambaixada i de Desayuno con viandantes.

Relacionats

Perdidos en la ciudad

18 mai. 2016 – 18 jun. 2017
Col·leccióExposició