ConversesIVAM Centre Julio González

Encontre amb l’escriptor algerià Boualem Sansal.

Moderador amb Bouziane Khodja, periodista de RTVE.

Un versicle anomenat “2084”, la fi del món

Present en totes les llistes dels premis literaris de l’última tardor, coronat del Gran Premi de l’Acadèmia francesa, finalista del Premi Goncourt, Boualem Sansal i el seu conte orwelliano 2084, la fi del món va marcar de manera indiscutible enguany literari. Donada la nona acollida de la critica se suma el plebiscit del públic per a una novel·la negra, que descriu l’adveniment d’una dictadura religiosa, de la qual podem llegir: “La religió potser fa estimar a Déu però gens la supera per fer odiar l’home i avorrir la humanitat”. 2084 presenta una societat dictatorial, regida per un idioma i un pensament únic, basat en la força, la vigilància i l’absència de llibertat. Ati, el personatge principal comença a dubtar d’aquest sistema i intenta entendre.

El Cafè literari de l’Institut Français proposa, en col·laboració amb el Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), una trobada amb Boualem Sansal per a presentar la seua novel·la: 2084, la fi del món.

Moderador Bouziane Ahmed Khodja

Periodista de Radio Televisión Española  (TVE i RNE), creador i animador dels Cafès Literaris de l’Institut *Français de València i de Madrid. Doctor en sociolingüística, Màster en ciències polítiques i en periodisme.

EducacióTallersIVAM Centre Julio González

El taller educatiu LLjOCS PER EMPORTAR parteix de l’exposició Perduts en la ciutat. La vida urbana en les col·leccions de l’IVAM, la qual tracta de mostrar-nos les múltiples visions, espais i existències humanes que han conformat la vida en la ciutat.

Consta d’una visita dinamitzada (30 minuts de durada), i d’una activitat reflexiva-creativa en el taller didàctic (1 hora de durada).

Els objectius del taller són:

  •  Aprofitar els recursos del museu com a font d’aprenentatge
  • Crear un espai de creació artística a la ciutat i sobre la ciutat
  • Situar a la persona en el seu entorn pròxim i fer-la partícip d’ell
  • Generar consciència cultural i social de l’entorn urbà a través de l’art contemporani
  • Potenciar la sensibilització per construir la identitat respecte a la ciutat/poble en el que es viu.

Aquest taller es basa en la idea de l’ecodisseny. Partint de materials d’ús quotidià a la ciutat, tant naturals com industrials, i havent escoltat les nostres necessitats pròpies com a ciutadans/es, tractarem de plasmar la nostra visió individual col·lectivitzada sobre els espais urbans, dissenyant llocs que s’adapten a aquelles.

Alguns aspectes a desenvolupar seran: la propietat dels materials, les necessitats individuals i col·lectives, la visió d’infantesa i d’adultesa, i l’observació i transformació de l’entorn, entre d’altres.

DADES D’INTERÈS

A partir de 5 anys
Els tallers són gratuïts

HORARI TALLER dimecres a divendres
Matins
10.00 h
11.00 h
12.00 h
Vesprades segons demanda

DURADA aproximadament 1 hora i 30 minuts cada grup

DIRIGIT A alumnes de l’últim curs d’educació infantil, estudiants d’educació primària i secundària, batxillerat, F.P., a més d’adults/es i persones majors.
El taller s’adaptarà als diferents nivells.

GRUPS 25-30 alumnes cada sessió

INFORMACIÓ I RESERVES a partir de l’1 de setembre als telèfons 963 17 66 53 i 963 17 66 07, de dilluns a divendres de 8.30 a 13.30 h

INFORMACIÓ PROFESSIONALS DE CENTRES EDUCATIUS dimarts 20 de setembre a les 18.00 h al hall de l’IVAM

ABANS DE VINDRE!

*En l’activitat del taller es farà un enregistrament de veu (seleccionant 4 persones aleatòriament), amb la finalitat de documentar la seua explicació del treball realitzat. L’alumnat explicarà el seu LLJOC PER EMPORTAR. Per això necessitem l’autorització prèvia d’enregistrament de tot el grup, signada pels seus familiars, (no obstant, tot el grup no serà registrat, solament 4 persones): Model AUTORITZACIO TOTAL
* Activitat prèvia: Obrim la finestra

Relacionats

Perdidos en la ciudad

18 mai. 2016 – 18 jun. 2017
Col·leccióExposició

Amnistia Internacional

ConversesIVAM Centre Julio González

Xarrada-Col·loqui “Llibertat d’expressió i mitjans digitals” organitzada per Amnistia Internacional.

Participen:

  • Eugenio Viñas – Culturaplaza. Redactor en cap de cultura
  • Eva Peidró – El Hype. Lingüística, crítica de cinema i escriptora.
  • Jesús García Cívico – Canibaal. Professor, escriptor i investigador jurídic.
  • Oscar Brox – Detour. Crític Cultural.
  • María Baeza – Amnistía Internacional. Equip de Treball per Països – Xina.
CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferències de Carme Manuel i Rebeca Romero, organitzades per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI.

19:00 h. Conferència de Carme Manuel, professora de literatura nord-americana del Departament de Filologia Anglesa i Alemanya de Facultat de *Filologia, Comunicació i Traducció de la Universitat de València des de 1992.

20:00 h. Conferència de Rebeca Romero, Llicenciada en Periodisme i en Comunicació Audiovisual, i Doctora Europea per la Universitat de València (UV).

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre José Miguel G. Cortes, Director de l’IVAM, el galerista Pepe Cobo i el crític d’art Jesús Alcaide, amb motiu de l’exposició “Cercle íntim. El món de Pepe Espaliú”.

L’obra de Pepe Espaliú, vinculada a les pulsions de vida i mort, és un referent per a posteriors generacions d’artistes. Per aquesta raó, l’exposició es desenrotlla a partir de la presència que l’element “màgic” del cercle té en la seua obra i en la de molts altres artistes espanyols i internacionals, com Joan Brossa, Louise Bourgeois, Gina Pane, Robert Mapplethorpe, etc.
El cercle és interpretat ací com eixe element profundament relacionat amb el renàixer constant, amb un continu donar voltes que apel·la als aspectes més íntims del ser humà, que està unit a la mort i a la vida, enteses no com a aspectes antagònics, sinó com a conceptes d’un tot que conforma l’existència.

Aquesta mostra se centra a analitzar, des d’un nou prisma, la singularitat d’un dels artistes més destacats de la generació espanyola dels anys huitanta i noranta, i que va desenrotllar una obra coherent i significativa relacionada molt estretament amb la reflexió sobre la pròpia identitat.

ConversesIVAM Centre Julio González

Els casos d’estudi són projectes que vinculen l’exposició amb la investigació, la documentació i l’anàlisi de l’obra d’artistes del segle xx.

Aquest cas d’estudi presentarà, a partir d’una selecció d’obres que es conserven en la col·lecció permanent de l’IVAM, un recorregut pel treball de Richard Hamilton (Londres 1922 -2011), responsable, junt amb altres artistes, de la transformació i desenrotllament de l’art britànic entre 1950 i 1960. El seu paper seminal en el naixement de l’art pop ha sigut reconegut, i celebrat, a través d’exposicions retrospectives organitzades en els museus més importants d’Europa i Estats Units.

L’exposició mostrarà el discurs incisiu i polifacètic del treball de Richard Hamilton que amb un caràcter lúdic i irònic, planteja una reflexió crítica sobre la societat de consum i l’imaginari mediàtic contemporani. Les obres seleccionades, fonamentalment obra gràfica, junt amb els catàlegs que la Biblioteca de l’IVAM conserva d’aquest autor i el disseny i contingut de la qual Hamilton va cuidar sempre a consciència, seran els eixos d’aquesta presentació que explora els límits entre el popular i el culte, el natural i l’artificial, el figuratiu i l’abstracte.

ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre l’artista Joan Fontcuberta i Jorge Luis Marzo, comissari de l’exposició “Fake. No és veritat, no és mentida”.

La màxima picassiana que l’art és una mentira que conta la veritat continua sent hui vàlida. El fake, eixe format parasitari i emmascarat que aparenta el que no és, s’ha convertit, en mans de molts artistes, en una arma que busca curtcircuitar la massiva manipulació de la realitat, sovint fent seues tècniques de l’enemic. Però a diferència del mer engany, propi del màrqueting comercial i polític –i també, per què no, estètic–, el fake no persegueix eternitzar l’aparença, sinó desvelar com més prompte millor els mecanismes i mites que fan possible la credibilitat: qüestionar, en definitiva, els formats lingüístics de l’autoritat, en els mitjans de comunicació, en els museus, en els discursos acadèmics, en les tertúlies morals. Amb el problema afegit que, sovint, també el fake esdevé part de l’espectacle que critica, fent-se format d’autoritat.

L’exposició FAKE. No és veritat, no és mentira repassa alguns dels camuflatges, infiltracions i sabotatges empresos per artistes en tot el món des que Orson Welles fera creïble un atac marcià per a posar en evidència el poder manipulador dels mitjans en una societat cada vegada més constreta a certs formats de veracitat.

Relacionats

Fake

20 oct. 2016 – 29 gen. 2017
Exposició
AltresIVAM Centre Julio González

Lectura de “O: Llibre d’hores” a càrrec de  Salvador Jàfer i Joan Navarro, amb  projecció de les imatges de Pere Salinas.

O: Llibre d’hores és el treball conjunt del pintor Pere Salinas i del poeta Joan Navarro; una simbiosi artística que ja s’havia produït en llibres anteriors. Aquest últim parteix d’un quadern de pintures de Pere Salinas intitulat O, que provocaran una sèrie de poemes —Llibre d’hores—, en què Joan Navarro reflexiona sobre la relació entre la pintura i la paraula, el problema de la mateixa escriptura i les seues capacitats comunicatives…, i on deixa palès que el discurs pictòric de Pere Salinas és per al poeta Navarro una font inesgotable per a la construcció del seu discurs poètic. L’edició inclou la traducció dels poemes a l’espanyol, portuguès, francès, anglès i italià. El resultat és un llibre objecte, una obra d’art on imatge i paraules conviuen en un equilibri impecable.

ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre Francisco Javier Pérez Rojas, comissari de l’exposició i José Ignacio Casar Pinazo, Director del Museu de Belles Arts de València.

L’art de Pinazo va estar sotmès a un procés de cerca i experimentació que fan d’ell un model d’artista evolutiu en sintonia amb les directrius més avançades de la pintura europea del seu temps, per açò, aquesta mostra commemorativa a la celebració del centenari de la seua defunció, estarà centrada a destacar les facetes més modernes així com les afinitats i correspondències amb altres artistes d’avantguarda presents en la col·lecció de l’IVAM.

D’aquesta manera, s’evidenciaran similituds amb artistes contemporanis en l’afany de renovació i experimentació, en fragments i cerques, que, posen de manifest la modernitat i actualitat de l’obra d’Ignacio Pinazo Camarlench així com el fet que el seu art va estar sotmès a un procés de cerca i experimentació que fan d’ell un model d’artista evolutiu en sintonia amb les directrius més avançades de la pintura europea del seu temps.

Relacionats

Ignacio Pinazo i les avantguardes

08 set. 2016 – 03 set. 2017
Col·leccióExposició
EducacióTallersIVAM Centre Julio González

El taller educatiu HÀBITA(N)TS, parteix de l’exposició Perduts en la ciutat. La vida urbana en les col·leccions de I’IVAM la qual tracta de mostrar-nos les múltiples visions, espais i existències humanes que han conformat la vida en la ciutat.

Consta d’una visita dinamitzada (30 minuts de durada), i d’una activitat reflexiva-creativa en el taller didàctic (1 hora de durada).

Els objectius del taller són:

  • Aprofitar els recursos del museu com a font d’aprenentatge
  • Crear un espai de creació artística a la ciutat i sobre la ciutat
  • Situar a la persona en el seu entorn pròxim i fer-la partícip d’ell
  • Generar consciència cultural i social de l’entorn urbà a través de l’art contemporani
  • Potenciar la sensibilització per construir la identitat respecte a la ciutat/poble en el que es viu.

Aquest taller partint d’algunes de les obres de l’exposició que representen paisatges urbans, desenvoluparà l’habitabilitat dels espais. Treballarem mitjançant la fotografia, materials emmotllables i de traçat la seua transformació.

Alguns aspectes a desenvolupar seran: la mescla de colors, l’ús fotogràfic, el treball en equip, la motricitat fina, i l’aprenentatge sensorial, entre d’altres.

DADES D’INTERÈS

A partir de 5 anys.
Aquests tallers són gratuïts

HORARI TALLER: dimecres a divendres

Matins
10:00 h
11:00 h
12:00 h
Vesprades segons demanda

DURADA: aproximadament 1 hora i 30 minuts cada grup.

DIRIGIT A: Alumnes de l’últim curs d’educació infantil, estudiants d’educació primària, secundària, batxillerat i FP, a més d’adults i persones majors. El taller s’adaptarà als diferents nivells.

GRUPS: 25-30 alumnes cada sessió.

INFORMACIÓ I RESERVES: des de l’1 de setembre telefonant al 96 317 66 53 i 96 317 66 07, de dilluns s divendres de 8:30 a 13:30 h

INFORMACIÓ PROFESSORAT CENTRES EDUCATIUS: dimarts 20 de setembre a les 18:00 h al hall de I‘IVAM

Et suggerim realitzar una activitat al teu centre abans de vindre a l’IVAM.
Fotopassegem el barri

Relacionats

Perdidos en la ciudad

18 mai. 2016 – 18 jun. 2017
Col·leccióExposició
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut amb l’arquitecte Tito Llopis per l’exposició “Perduts en la ciutat. Col·lecció IVAM” .

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Perdidos en la ciudad

18 mai. 2016 – 18 jun. 2017
Col·leccióExposició