VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició a càrrec de Sergio Rubira, comissari de l’exposició i Subdirector General de Col·lecció i Exposicions

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita al mostrador situat al vestíbul. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Ignasi Aballí

09 nov. 2017 – 04 mar. 2018
Exposició

Conversa entre l’artista Ignasi Aballí i Sergio Rubira, comissari de l’exposició

09 nov. 2017
ConversesIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre l’artista Ignasi Aballí i Sergio Rubira, comissari de l’exposició i Subdirector General de Col·lecció i Exposicions de l’IVAM, previa a la inauguració de la seua exposició “Ignasi Aballí. Cas d’Estudi” en la Galeria 3 de l’IVAM

Ignasi Aballí va iniciar la seua trajectòria com a artista conceptual durant els anys noranta, moment en què va deixar a un costat el mitjà pictòric i la representació mimètica de la realitat per a introduir-se gradualment en el desenvolupament de reflexions conceptuals que es van centrar primer en la pintura com a tema, i després, en les tècniques d’arxiu plantejades per Michel Foucault. Va realitzar, a més, un altre tipus de projectes més relacionats amb la ficció, la imaginació i el cine. Un bon exemple n’és la seua sèrie Desapariciones, formulada al voltant de la novel·la homònima de Georges Perec La Disparition (El segrest), 1969, que va ser escrita amb paraules que no contingueren la lletra «e». Aballí dirà que compartia amb aquest escriptor la seua fascinació pel «soroll de fons […] allò que no percebem mai, però que, quan li prestem atenció, resulta ser molt interessant i complex». Desaparicions, que constituirà l’objecte d’aquesta mostra, està conformada per vint-i-tres cartells que publiciten pel·lícules, els guions de les quals van ser escrits per Perec, encara que alguns mai no van arribar a executar-se per a la gran pantalla. Així, aquests pòsters cinematogràfics no sols ens conduiran a descobrir noves absències, posant en pràctica la idea duchampiana del record de la presència de quelcom absent, sinó que ens faran reflexionar sobre la producció de la imatge en la nostra societat. Juntament amb aquesta peça s’hi inclouran diferents obres que guarden relació amb la temàtica del cine en l’obra d’Ignasi Aballí.

Relacionats

Ignasi Aballí

09 nov. 2017 – 04 mar. 2018
Exposició

Recorregut per l’exposició “Ignasi Aballí” Caso de estudio” a càrrec de Sergio Rubira, comissari de l’exposició

10 nov. 2017
VisitesIVAM Centre Julio González

Nico Munuera “De l'estudi a la sala”

TallersIVAM Centre Julio González

Nico Munuera, De l’Estudi a la sala. Projecte/Processe/Exposició

Taller paral·lel a la preparació de l’exposició NicoMunuera. Praeciso en l’IVAM.

A través del conveni de col·laboració entre l’IVAM i la Universitat Politècnica de València, la Facultat de Belles Arts de Sant Carles ofereix el taller de Nico Munuera que es planteja en paral·lel a la seua exposició.

Les exposicions clàssiques, tradicionals, posen èmfasis en l’ordre i l’estabilitat. No obstant açò, en les nostres vides i entorns socials, constatem l’existència de fluctuacions i desequilibris, una plètora d’opcions i una visibilitat limitada. Igual que la física del no equilibri ha desenvolupat conceptes de “sistemes inestables” o de dinàmica de “entorns variables”, una exposició autènticament contemporània haurà de llançar propostes i expressar possibilitats de connexió. I, encara que poguera semblar-nos sorprenent, aqueixa exposició connectaria amb els anys de laboratori de la pràctica expositiva del segle XX. Hans Ulrich Obrist, “When Attitudes BecomeForm de Harald Szeemann (Los hitos del arte. 1969: El papel del comisario)”, El Cultural, Madrid, 16/10/2009.

A principis del segle XX, en el marc d’un sistema artístic orientat a l’objectivitat, tant en la superfície com en el volum, les possibilitats de triar un ambient eren extremament limitades. L’artista estava lligat per la demanda, que li instava a operar en l’escala monolítica de la pintura i l’escultura i tenia poques ocasions per a anar més enllà de l’espai ambiental, definit per quatre parets, el sostre i el sòl. La incomoditat i la intolerància que provocava aquesta situació condicionada, que l’objecte havia passat de ser una forma entre moltes altres per a convertir-se en l’únic vehicle d’expressió, va explotar a partir del 1909 amb la visió globalitzadora del futurisme, que va incitar als moviments lingüístics i físics a superar els límits anteriors i va obrir un espai de procediments alliberat de l’estricte monopoli visual.
[…] L’objectiu és crear un terreny en l’espai i el temps capaç de crear un unicum, on l’art de testimoniatge de les necessitats vitals i ideològiques, i integrar físicament i estèticament l’existència de l’art dins de la realitat concreta que li envolta.

Dirigit a
Estudiants de Belles Arts, Arquitectura, Disseny, Història, Ciències Polítiques, Magisteri i Pedagogia i a totes aquelles persones interessades en la creació.

Professorat
Nico Munuera va nàixer en la ciutat de Lorca (Múrcia) en 1974. En 1993 es va traslladar a la ciutat de València on cursa estudis de Belles arts i desenvolupa la seua carrera artística. Ha sigut guardonat amb nombrosos premis i beques com la residència del Col·legi d’Espanya a París (2003) o el Premio Generaciones (2005). En 2004 realitza l’exposició Relevos: Hernández Pijuan Munuera en el Real Jardín Botánico de Madrid. Entre 2008 i 2012 viu en la ciutat de Berlín i realitza exposicions significatives com Llegando a Xuwan (Galeria Tomás March, València, 2007), To paint or not to paint (Museo de Bellas arts de Múrcia, 2009) i Abstracción Racional. Aldrich/ Loureiro/ Munuera/ Uslé (CGAC-Centro Gallego de Arte Contemporaneo, Santiago de Compostela, 2011). També han sigut importants les mostres Frame Time (Sala Verónicas, Murcia, 2014) o Stimmung (Galeria Projecto Paralelo, México D.F., 2014). Altres exposicions rellevants han sigut No Flags i La isla de de Boneless (Galeria Max Estavella, Madrid, 2008 i 2015), Ribbons (Galeria La Caja Negra, Madrid, 2011) o La Medida de la Intuición (Galeria Maurizio Caldirola, Milà, 2017). La seua obra es troba en nombroses col·leccions de prestigi com les de la Fundación Barrié, la Fundación AENA, LaCaixa o la Colección Fundación Caja Mediterráneo.

Directors
Álvaro de los Ángeles i Ricardo Forriols

Cronograma
Dates: del 3 al 6 d’octubre de 2017
Horari: de 10:00 a 14:00
Lloc: Facultat de Belles Arts de Sant Carles-UPV
Nombre de places: 12
Durada: 18 hores
Aula: Per determinar

Certificats
En finalitzar el curs s’atorgarà un certificat acreditatiu de l’Assistència (havent superat un mínim del 80% de les hores del curs).

Inscripció i matrícula
Enviar correu electrònic amb les dades personals i escrit de motivació a vcbbaa@upv.es, indicant en l’assumpte: “curso DEL ESTUDIO A LA SALA”

Matrícula: 0 euros per a alumnat UPV, Amics del IVAM i socis AVVAC; 50 euros per a alumnat extern

Informació
Vicedeganat de Cultura
Facultat de Belles Arts de Sant Carles (Edifici 3N)
Universitat Politècnica València
Camí de Vera, s/n. 46022 VALÈNCIA
Tel. 96 387 72 21
www.upv.es/entidades/bbaa.

 

 

Relacionats

Praecisio

19 oct. 2017 – 14 gen. 2018
Exposició

Conversa entre Nico Munuera i David Barro amb motiu de l’exposició “Praecisio: Nico Munuera”

19 oct. 2017
ConversesIVAM Centre Julio González

Debat "Mirades sobre la sexualitat en el Mediterrani"

ConversesIVAM Centre Julio González

L’IVAM col·labora amb Mostra Viva del Mediterrani amb la realització del debat “Mirades sobre la sexualitat en el Mediterrani”.

Participan:

  • Charo Altable.  Llicenciada en Geografia i Història. Educadora sexual. Experta en Coeducació i Mediació en Conflictes. Professora del màster d’Agents d’Igualtat de la Universitat de València.
  • Ricardo Rubio.Metge i sexólogo de la Unitat de Psicologia Clínica de l’Hospital General de València.
  • Awatef Ketiti. Professora de la Universitat de València en el Departament de Teoria dels Llenguatges i Mitjans de comunicació en la Facultat de Filologia. Mediadora intercultural. Experta en cinematografia tunecina.
  • Representant del grup de Drets Humans del col·lectiu Lamdba.

Mostra Viva del Mediterrani

VisitesIVAM Centre Julio González

Visites guiades a les exposicions a càrrec de Pilar Martínez, Llicenciada en Història de l’Art

Relació de visites:

FAKE. No és veritat, no és mentida.
8 i 22 de gener

Caso de estudio: RICHARD HAMILTON. Objectes, interiors, autoretrats i gent
12 i 26 de febrer

Xavier Arenós. La presència i l’absència
12 i 26 de març

Les constel·lacions de Julio González.
2 i 9 d’abril

Helena Almeida. Corpus.
7 i 21 de maig

Joana Hadjithomas & Khalil Joreige.
11 i 25 de juny

Carmela García. Imatges de(l) poder – cartografia de l’invisible
17 de setembre

Caso de estudio: Robert Frank
24 de setembre

Anzo. Aïllament
8 i 22 d’octubre

Relacionats

Anzo

29 jun. 2017 – 05 nov. 2017
Exposició
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Amb motiu del Congrés Imaginar el Mediterrani, l’actor Ximo Solano realitza una lectura teatralitzada de textos de Jean Genet en les sales de l’exposició “En Rebel·lia. Narracions femenines al món àrab”.

Relacionats

Congrés Imaginari del Meditarrani

22 set. 2017 – 23 set. 2017
SeminarisIVAM Centre Julio González

En Rebel·lia

14 set. 2017 – 28 gen. 2018
Exposició

Mostra Internacional independent sobre art i ecologia

AltresIVAM Centre Julio González

Presentació de INNER NATURE, participen l’artista Ursula Biemann i Francesc La Roca, Secretari de la Fundación Nueva Cultura del Agua.

En la seua tercera edició INNER NATURE es consolida com a mostra internacional independent sobre art i ecologia. La seua vocació interdisciplinària i descentralitzada transcendeix el format convencional dels festivals audiovisuals per a incloure estratègies amb les quals mobilitzar i connectar territoris molt diferents del planeta. El projecte parteix de la Universitat Politècnica de València i es realitza en múltiples centres que acullen la itinerància amb l’objectiu de generar una xarxa d’intercanvi en la qual pensar junts noves fórmules culturals enfront de la crisi ecològica global.

La inauguració coincidirà en dates amb el cim climàtic internacional i en ella ÚrsulaBiemann presentarà el seu treball com a artista convidada. Aquesta tercera edició està enfocada en el tema de l’Aigua, per a açò explicarem a més amb la col·laboració especial de Francesc La Roca, en representació de la Fundación Nueva Cultura del Agua. És necessària una profunda reflexió sobre l’ús d’aquest element essencial per a la vida els cicles de la qual i disponibilitat resulten dràsticament modificats -entre uns altres- pels efectes del canvi climàtic i la contaminació. El potencial de l’art per a visibilitzar i comunicar qüestions complexes, construir imaginaris col·lectius i articular sensibilitats diverses s’enfronta, en temps del ja denominat “Antropoceno”, amb un dels majors reptes de la humanitat.

Programa:

18:00h. Presentació de la tercera edició INNERNATURE Contracorriente.
18:20h. Secció Oficial. Projecció dels videos seleccionats
18:50h. “Una nova cultura de l’aigua per al segle XXI” Francesc la Roca, Fundación Nueva Cultura del Agua
19.20h. Secció Variable. Projecció dels videos seleccionats
19.45h. “Late Subatlantic” Ursula Biemann, Projecció, conferència i col·loqui

Més informació en: www.innernatureexhibition.com

ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa “Europa i les seues fronteres” entre el reporter Guillermo Abril i el fotògraf Carlos Spottorno, moderada per la periodista Lola Bañón i l’especialista en còmic Álvaro Pons.

Després de diversos anys de treball fotografiant i documentant les fronteres europees i un World Press Photo, el reporter Guillermo Abril i el fotògraf Carlos Spottorno decideixen narrar les seues experiències en “La Grieta”. A mig camí entre el fotolibro i la novel·la gràfica, mentre que utilitza elements de la narrativa d’aquesta última, el resultat és un relat que no està basat en fets reals: són fets reals. Recentment “La Grieta” ha rebut el prestigiós premi Atomium concedit per la Festa del Còmic de Brussel·les.

Carlos Spottorno. Va nàixer a Budapest (1971) però ha viscut entre Madrid, Paris, el Marroc, Màlaga i Roma. En 2001 comença la seua carrera com a fotògraf professional i en 2003 va rebre el World Press Photo. Col·labora amb el País i Getty Images. És autor dels llibres “La hora del recreo”, “China Western”  i “Buscadores de historia”.

Guillermo Abril. Llicenciat en Dret i Econòmiques, i Master en Periodisme per EL PAIS-UAM, treballa des de 2007 en El País Semanal, en les pàgines del qual ha escrit desenes de cròniques, perfils i reportatges. Ha rebut un World Press Photo per la seua participació en el curtmetratge documental “A las puertas de Europa”.

Moderen la conversa Lola Bañón i Álvaro Pons.

Programa de dansa, performance i moviment

EscèniquesIVAM Centre Julio González

Amb el títol Posar el cos, l’IVAM planteja tres sessions entre els mesos d’octubre i desembre on els espais de l’Institut són habitats, intervinguts i transformats per les accions de ballarins, ballarines i performers. Posar el cosés convertir la presència física dels cossos en compromís; i així mateix, implica plantejar qüestions obertes sobre el lloc que ocupa dins de l’art contemporani la dansa performática, però també aquella registrada i convertida en peça audiovisual, en un museu com l’IVAM.

Divendres 27 octubre

Aquesta segona edició del cicle Radicantes pretén consolidar un espai d’investigació, experimentació i reflexió entorn del cos; en el qual l’acció i el moviment adquireixen tot el protagonisme. Un dispositiu dissenyat per a compartir l’acte creatiu en viu, conformat per diferents pràctiques amb caràcter processual que derivaren en una diàleg obert amb el públic.
Un projecte de Rocío Pérez, Tatiana Clavel, Cristina Núñez i Mireia Ferrer.

18:00h. Imago conferències performativas amb Sofía Asencio, Olga Clavel, Oihana Atube i Tatiana Clavel. Hall de l’IVAM
19:00h. Dinamització de les conferències a càrrec de Marina Pastor i Raúl León. IVAMlab

Vídeo de la primera sessió: https://vimeo.com/237402892

Divendres 17 novembre

19:00 h. Projecció de curtmetratges de Yvonne Rainer

Five Easy Pieces, Compilación de sus primeros cortometrajes, 1966-1969, b/n, sense so. Durada: 48 min.

Saló d’Actes

20:00 h. Conferència Performativa “Sudando el discurso” d’Aimar Pérez Galí

Durada aproximada: 50 min.

A diferència de la crítica tradicional en la qual el subjecte desenvolupa la seua pràctica sobre un objecte d’estudi, en aquest treball la simultaneïtat del discurs físic i intel·lectual coincideix en la mateixa persona: el ballarí.
La crítica és encossada i, per tant, suada. Amb aquesta proposta s’intenta posar èmfasi en l’alteritat d’aquest llenguatge cinestèsic alhora que es desplega una anàlisi crítica sobre com s’ha construït històricament la figura del ballarí com a subjecte de subalternitat, un subjecte mut sense capacitat d’agència ni veu política.

Divendres 15 desembre 

19:00 h. Projecció de curtmetratges de Yvonne Rainer

Trío A, 1978, 10’30’’, b/n, sense so.

After Many a Summer Dies the Swan: Hybrid, 2002, 31’, color, so.

Durada total: 42 min.

Saló d’Actes

20:00 h. “Equal Elevations” de Marcos Morau – La Veronal

Durada aproximada: 35 min.

Marcos Morau planteja un diàleg entre el moviment generat pel seu col·lectiu La Veronal amb les escultures que Richard Serra va concebre, no com a referència a la memòria històrica, sinó com una experimentació espacial i una analogia temporal de dos fets històrics: els bombardeigs de Guernica (1937) i l’atac de Bengasi (1986). El diàleg que ací es trena és la juxtaposició espacial entre la dansa i l’escultura, entre el pes i el
moviment. Acompanyat per la música de Steve Reich, músic col·laborador i amic de Richard Serra, La Veronal posa el seu traç i el seu desenvolupament morfològic del moviment al servei de la construcció d’un laberint de complexitat significativa, un diàleg entre la gravetat del cos i la seua capacitat de profusió i dispersió laberíntica, una trobada entre dues matèries que, sent profundament oposades, es troben en la seua habitabilitat i el seu moviment interior i perceptiu.

 

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes de Centre de Perfeccionament Palau de les Arts

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament Palau de les Arts Reina Sofia continuen en aquesta temporada 2017-2018 amb el cicle d’actuacions musicals iniciat el 2015, oferint una actuació cada mes entre octubre del 2017 i juny del 2018.

Aquesta col·laboració entre l’IVAM i les Arts sorgeix amb el principal objectiu d’integrarse mútuament en les programacions pròpies, com també per a fer patent la vinculació inexorable entre les diferents arts. Ambdues institucions, així mateix, pretenen posicionar la imatge cultural de la Comunitat Valenciana en un lloc de prestigi i reivindicar la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes de Centre de Perfeccionament  Palau de les Arts

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament Palau de les Arts Reina Sofia continuen en aquesta temporada 2017-2018 amb el cicle d’actuacions musicals iniciat el 2015, oferint una actuació cada mes entre octubre del 2017 i juny del 2018.

Aquesta col·laboració entre l’IVAM i les Arts sorgeix amb el principal objectiu d’integrarse mútuament en les programacions pròpies, com també per a fer patent la vinculació inexorable entre les diferents arts. Ambdues institucions, així mateix, pretenen posicionar la imatge cultural de la Comunitat Valenciana en un lloc de prestigi i reivindicar la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

Pròximes Actuacions 2017 :

  • 17 desembre

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes de Centre de Perfeccionament Palau de les Arts

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament Palau de les Arts Reina Sofia continuen en aquesta temporada 2017-2018 amb el cicle d’actuacions musicals iniciat el 2015, oferint una actuació cada mes entre octubre del 2017 i juny del 2018.

Aquesta col·laboració entre l’IVAM i les Arts sorgeix amb el principal objectiu d’integrarse mútuament en les programacions pròpies, com també per a fer patent la vinculació inexorable entre les diferents arts. Ambdues institucions, així mateix, pretenen posicionar la imatge cultural de la Comunitat Valenciana en un lloc de prestigi i reivindicar la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

Pròximes Actuacions 2017 :

– 12 novembre
– 17 desembre