Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes de Centre de Perfeccionament Palau de les Arts

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament Palau de les Arts Reina Sofia continuen en aquesta temporada 2017-2018 amb el cicle d’actuacions musicals iniciat el 2015, oferint una actuació cada mes entre octubre del 2017 i juny del 2018.

Aquesta col·laboració entre l’IVAM i les Arts sorgeix amb el principal objectiu d’integrarse mútuament en les programacions pròpies, com també per a fer patent la vinculació inexorable entre les diferents arts. Ambdues institucions, així mateix, pretenen posicionar la imatge cultural de la Comunitat Valenciana en un lloc de prestigi i reivindicar la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

AltresIVAM Centre Julio González

Presentació del llibre “Imaginar a Peter Pan” amb il·lustracions de Miguel Calatayud i textos de Manuel Roig Abad, Editorial Degomagom.

Fa ara una mica més de 40 anys, en 1976, l’editorial Doncel publicava una edició de la celebrada obra de James Matthew Barrie, Peter Pan. Era un volum de 207 pàgines que contenia un tresor en forma de dèsset il·lustracions dibuixades per Miguel Calatayud.

El present llibre, dividit en tres capítols, sorgeix de la voluntat de rescatar aquelles il·lustracions i reproduir-les de la manera més adequada en un marc diferent. Prenent com a base les dèsset il·lustracions, Manuel Roig fa créixer al voltant d’elles una història bella i divertida. Naix així “Imaginar a Peter Pan”, un conte per a tots els públics que vol ser llegit, que ha de ser explicat, que espera ser escoltat per oïdes atentes.

Se sumen al conte nous dibuixos i en ells es planteja una arriscada teoria, un càlcul inexacte però precís, una recepta amb ingredients que tots tenim a mà “Per a imaginar a Peter Pa”.

“Imaginar a Peter Pan”, un divertit filar prim que culmina amb el viatge a un espai que ningú haguera pensat que es poguera visitar, un lloc mai explorat que se situa en el centre precís de l’àrea dels somnis i la creativitat de l’il·lustrador, a “El país de nunca jamás” de Miguel Calatayud.

L’obra acaba amb la valuosa aportació de Gustavo Martín Garzo, qui analitza la gènesi de la història escrita per Barrie i destaca la importància que tenen els contes en el desenvolupament harmònic de la personalitat de xiquetes i xiquets.

EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Col·labora:

AFORAMENT COMPLET

A aquest taller coneixerem el llibre La tenda d’animalhomes del senyor Larsen: un bestiari molt particular. Entrarem en la tenda del senyor Larsen, observarem algunes de les seues bèsties imaginàries i després crearem, mitjançant la tècnica del collage, nous espècimens per a la seua col·lecció.

EDAT: de 6 a 100 anys.

NÚM. PARTICIPANTS: 20

OBJECTIUS:

– Conèixer directament el treball dels il·lustradors.
– Experimentar amb la tècnica del collage, on es fomenta la relació entre formes i conceptes més que la destresa a l’hora de dibuixar.
– Desenvolupar la capacitat d’expressar plàsticament el que som capaços d’imaginar.
– Potenciar la creativitat individual i col·lectiva.

 

CURRÍCULUM:

Aitana Carrasco és autora de Literatura Infantil y Juvenil. Compta amb més d’una vintena de llibres publicats (Fce, Kalandraka, Sembra Llibres, Océano, Bromera, Impedimenta i A Buen Paso, entre altres) i ha col·laborat amb vàries revistes. El seu treball ha estat reconegut a nivell internacional en diverses ocasions i la seua obra ha sigut exposada a Espanya, Mèxic, Itàlia, Eslovàquia, Iran, Emirats Àrabs Units, Japó, França i Argentina. Compagina el seu treball com il·lustradora amb la docència tant per a xiquets com per a adults, impartint cursos, seminaris, trobades, conferències i tallers.

3a edició

EducacióIVAM Centre Julio González

La difusió de l’art modern i contemporani és una premissa fonamental de l’IVAM, posada en pràctica a través d’exposicions, activitats, tallers d’artistes, seminaris, cicles de cinema o vídeo i diferents línies pedagògiques que inclouen recorreguts guiats per les exposicions temporals o de la col·lecció, tallers escolars i activitats familiars.

El curs Entendre l’art proposa per tercera vegada dins de l’IVAM una sèrie de conferències i visites guiades de caràcter divulgatiu impartides per conservadors del museu, que recorreran aspectes conceptuals i les tendències artístiques característiques de l’art des de l’inici del segle XX fins a l’actualitat.

El curs es compon d’un total de 8 conferències i una visita guiada entre els mesos d’abril i maig de 2018.

Sessions a les 19:00 h. en el Saló d’actes del IVAM

 

SESSIONS:

Dijous, 12 d’abril, 19:00 h. 
Conferència a càrrec de Marta Arroyo. Tema: Exposició PLEASE COME BACK. Des de dins

Dimarts, 17 d’abril, 19:00 h. 
Conferència a càrrec de Joan Ramon Escriva. Tema: L’art en l’era soviètica. Un futur en construcció

Dijous, 19 d’abril, 19:00 h. 
Conferència a càrrec de Josep Salvador. Tema: Continguts de l’abstracció

Dimarts, 24 d’abril, 19:00 h. 
Conferència a càrrec de Sandra Moros. Tema: La institució com a objecte de reflexió

Dijous, 3 de maig, Primera sessió 18:00 h./Segona sessió 19:00 h.
Conferència a càrrec de Mª Jesús Folch. Tema: Discursos polítics de l’art femení en la comunitat Valenciana (1930-80).

Dijous, 10 de maig, 19:00 h. 
Conferència a càrrec d’Álvaro de los Ángeles. Tema: Videoart i documental

Dimarts, 15 de maig, 19:00 h.
Conferència a càrrec de Sergio Rubira. Tema: Muntatge d’exposicions / història d’exposicions.

Dijous, 24 de maig, 19:00 h. 
Visita guiada a càrrec de Maita Cañamás. Tema: L’IVAM ocult

Dimarts, 29 de maig, 19:00 h. 
Visita guiada a càrrec de Maita Cañamás. Tema: L’IVAM ocult

Dijous, 31 de maig, 19:00 h.
Conferència a càrrec de Teresa Millet. Tema: IVAM Viatja. Art pop en la Col·lecció de l’IVAM

Inscripció: actividades@ivam.es

Places limitades

Gratuït

Es lliurarà un certificat de participació en el Curs als alumnes que assistisquen al 80% de les sessions.

Vídeo

AltresIVAM Centre Julio González

“Radicantes. Danza y otras especies. Ciclo de danza, práctica, experimentación y pensamiento en el museo”.

Aquesta publicació arreplega el periple vital de les dues propostes del cicle Radicantes desenvolupades l’any 2017 en el IVAM.

Equip Radicantes: Tatiana Clavel, Mireia Ferrer, Cristina Núñez i Rocío Pérez

El subjecte del radicante es crea en descriure la seua pròpia trajectòria, gràcies a la seua mateixa dinàmica […] el radicante pot créixer i desenvolupar les seues arrels en qualsevol tipus de superfície [….]. Borriaud, Nicolas. Radicante, 2009

Radicantes. Danza y otras espécies pretén crear un espai de recerca, experimentació i reflexió entorn del cos; un camp semàntic obert en el qual l’acció i el moviment adquireixen ple protagonisme.

Un dispositiu dissenyat per a compartir l’acte creatiu en viu. Un laboratori escènic, un espai de prova, experiència i observació on el públic és part activa de l’experiment, incidint directament en els resultats.

 

 

Relacionats

“Radicantes”

02 jun. 2017
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Posar el cos

27 oct. 2017; 17 nov. 2017; 15 des. 2017
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes de Centre de Perfeccionament Palau de les Arts

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament Palau de les Arts Reina Sofia continuen en aquesta temporada 2017-2018 amb el cicle d’actuacions musicals iniciat el 2015, oferint una actuació cada mes entre octubre del 2017 i juny del 2018.

Aquesta col·laboració entre l’IVAM i les Arts sorgeix amb el principal objectiu d’integrarse mútuament en les programacions pròpies, com també per a fer patent la vinculació inexorable entre les diferents arts. Ambdues institucions, així mateix, pretenen posicionar la imatge cultural de la Comunitat Valenciana en un lloc de prestigi i reivindicar la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició “Cas d’Estudi: Ródtxenko” a càrrec de J. Ramon Escrivà, comissari de l’exposició.

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Cas d’estudi: Ródtxenko

13 mar. 2018 – 26 ago. 2018
Col·leccióExposició

Conferència de David Pérez amb motiu de la intervenció de l'artista Juan Hidalgo

ConversesIVAM Centre Julio González

L’IVAM Produeix. Conferència de David Pérez amb motiu de la intervenció de l’artista Juan Hidalgo

Dins de la línia L’IVAM produeix, instal·larà en la façana del museu l’obra “El mundo en un condón”de l’artista Juan Hidalgo, la qual constitueix un exemple de la hibridació de les seues obres i una via per a indagar des d’una vessant metafòrica entorn del plaure que el món suscita i a la frustració que el mateix inevitablement genera. El treball de Juan Hidalgo, es troba situat en l’espai en el qual la música, la performance, l’acció fotogràfica i l’univers objectual de caràcter més banal s’entrecreuen i bifurquen.

Amb motiu de la intervenció de Juan Hidalgo, el crític d’art David Pérez impartirà una conferència sobre el treball de l’artista.

Juan Hidalgo, Las Palmas de Gran Canaria, Espanya. 1927-2018

Encarna l’esperit de les avantguardes, amb el seu afany per esborrar els límits i ampliar els marges de la creació.
La seua primera formació va ser musical, però la seua interpretació oberta del fet creatiu li converteix en un artista multimèdia que es mou lliurement pel món de la música, la poesia i la plàstica, a través dels seus llibres, escrits, composicions musicals, art postal, accions i performances, art objectual, accions fotogràfiques, etc. La versatilitat dels suports testifica la primacia d’alló conceptual en una poètica que es desplega amb humor, sexe, ironia i desmitificació. Per a Juan Hidalgo els gèneres artístics són permeables, l’actitud davant el fet creatiu és el que defineix. En prevaldre el conceptual qualsevol suport és vàlid. És un creador manierista.
La biografia de Juan Hidalgo està plena de primícies. És el primer compositor espanyol convidat als mítics festivals de Darmstadt, el primer a fer una composició electroacústica, el fundador de ZAJ i el creador dels etcèteres. El seu itinerari és singular, tot ho inaugura.
La seua obra mai ha tingut una acceptació clamorosa. Només en els últims anys comença a ser entesa i valorada, fins a eixe moment, romania al marge dels circuits artístics. Pel que sembla eixa és la destinació dels pioners, deixar treballar al temps. I, mentre discorre, seguir avant, fer coses i reflexionar…..

David Pérez, llicenciat en Filosofia i en Història de l’Art. Doctor en Belles arts. Catedràtic de “Claves del discurso artístico contemporáneo” en la Universitat Politècnica de València. En 1999 va ser comissari del Pavelló Espanyol de la XLVIII Biennal de Venècia. Ha publicat nombrosos articles de crítica d’art en revistes especialitzades i en catàlegs d’exposicions. Entre els seus llibres destaquen: La mirada contra la Historia  (Cimal, 1995), Femenino, Plural. Reflexiones desde la diversidad (Generalitat Valenciana, 1996),  Del arte impuro. Entre lo público y lo privado (Generalitat Valenciana, 1997),  Malas artes. Experiencia estética y legitimación institucional  (CENDEAC, 2003), La certeza vulnerable. Cuerpo y fotografía en el siglo XX I (Gustavo Gili, 2004), Sin marco: arte y actitud en Juan Hidalgo, Isidoro Valcárcel Medina y Esther Ferrer (UPV, 2008) y Dicho y hecho. Textos de artista y teoría del arte (ARTIUM, 2012).

AltresIVAM Centre Julio González

‘Panoràmica. Un passeig per l’IVAM’, ens mostra la visió del dibuixant valencià Carlos Maiques sobre les diferents dependències del museu i de la vida quotidiana que en ell es desenvolupa.

A través dels espais comuns del museu, en les galeries, les oficines, els magatzems o durant les conferències, concerts, xarrades i performances, l’autor mostra una visió panoràmica del IVAM. Aquesta mirada manifesta la senzillesa d’allò que només es queda amb el fonamental descartant la resta. I en fer-ho, aquests dibuixos es converteixen en registres d’unes accions i unes persones que fan possible la vida d’un museu.

El llibre reuneix més de 80 il·lustracions realitzades en tècnica mixta sobre paper per Carlos Maiques.

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència A Decolonial Cartography of Europe. Borders, Gender, Race, Capital” de Françoise Vergès, organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

Françoise Vergès, politòloga francesa, figura clau en els estudis postcolonials i la lluita feminista en el seu país, titular de la Càtedra “Global South (s)” en el Collège d’études mondiales, Fondation Maisondónes sciences de l’homme de París.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Univerdad Miguel Hernández i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

Vídeo

AltresIVAM Centre Julio González

Presentació de la col·lecció de llibres “Dibujo y Concepto”, amb la presència de Kosme de Barañano, Jordi Costa, Carlos Plasencia i Miguel Vidal (autors i coordinadors dels dos primers volums) i Maribel Pleguezuelos (en nom de l’editorial Sendemà) en l’IVAMlab.

La col·lecció de llibres es presenta com una iniciativa conjunta entre els autors i la pròpia editorial Sendemà, que té com objectiu fonamental establir una reflexió al voltant de la disciplina del dibuix: “El dibuix materialitza el naixement d’una idea, la modalitat de pensament artístic, la manera d’enfrontar-se i resoldre qualsevol problema formal, però també, és la imatge especular del jo més personal i profund de l’artista, la seua manera d’assimilar la realitat, de situar-se enfront del món”.

La col·lecció arranca amb dos volums: El dibujo como forma de conocimiento, i Mantener alejado del alcance de los niños. Animación para adultos.

En el primer volum de la col·lecció, titulat El dibujo como forma de conocimiento, i coordinat per Carlos Plasencia, intervenen com a autors, Kosme de Barañano, Carlos Plasencia, Alejandro Rodríguez, Roberto Giménez i Carmen Lloret. Aquest llibre arreplega una sèrie d’estudis entorn del potencial del dibuix com a disciplina i vehicle d’expressió formal, introduint al lector en perspectives tècniques, històriques i conceptuals, amb la intenció d’aportar reflexions que ajuden a entendre el paper d’aquest noble art en la cultura artística moderna.

En el segon volum de la col·lecció, coordinat per Miguel Vidal, amb títol Mantener alejado del alcance de los niños. Animación para adultos, intervenen com a autors, Jordi Costa, María Lorenzo, Miguel Vidal, M. Ángeles López i Susana García. En aquesta publicació s’aborda l’estudi i anàlisi de l’animació que ha sigut creada per a un públic adult. Idees, temàtiques, dissenys i entorns conformen un univers controvertit i transgressors, que pot arribar a descobrir pel·lícules dures i reflexives que utilitzen la imatge animada com a línia d’expressió que distorsiona els patrons fins llavors propers al món del dibuix animat per a xiquets.

Irreverència cap a l’humor, la política i la sexualitat abriguen una llarga llista de curtmetratges i produccions animades reservades únicament per a l’àmbit adult. Un cinema d’animació underground d’altres èpoques, que avui es reconcilia amb la indústria animada i es guarda sota la màniga un futur prometedor.

VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició “L’eclosió de l’abstracció. Línia i color en la col·lecció de l’IVAM” a càrrec de Mireia Ferrer, professora del Departament de Història de l’Art de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València.

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

L’eclosió de l’abstracció

20 jul. 2017 – 21 oct. 2018
Col·leccióExposició