Cicle de cine dirigit per Vicente Ponce. Saló d'actes 18:30 h

CinemaIVAM Centre Julio González

Introducció de les sessions a càrrec de Vicente Ponce, Director del cicle.

PROGRAMA

Dimarts, 7 de juliol de 2015

18’30 h.- Carles Santos cineasta (I)

Presentació per Vicente Ponce, Director del cicle.

Projeccions:

LA-RE-MI-LA… repetit i ampliat extensament. Carles Santos (1979). 8´35”
PeÇa per a quatre pianos/Escaparate. Carles Santos (1978). 5´40”
El pianista i el conservatori (Homenatge al conservatori). Carles Santos (1977). 1´38”
628.3133 Buffalo Minnesota. Carles Santos (1977). 6´44”
Preludi Chopin, Opus 28. núm. 18 (Debut). Carles Santos (1974), amb el col·lectiu Grup de Treball de Barcelona. 16’54’’
Preludi Chopìn, Opus 28. núm. 7. Carles Santos (1969). 20´45

(Duració total: 1:06)

Dimecres, 8 de juliol de 2015

18’30 h.- Carles Santos cineasta (II)

Projeccions:

L’Apat. Carles Santos (1967). 27’22’’
L’espectador. Habitació amb rellotge. La llum. Conversa. Carles Santos (1967). 6’42’’
La cadira. Carles Santos (1968). 30’13’’

(Duració total: 01:04 )

Dijous, 9 de juliol de 2015

18’30 h.- Carles Santos compositor per al cine de Pere Portabella

Projeccions:

Play Back. Carles Santos (1970). 8’
Acció Santos. Pere Portabella (1973). Música de Frédéric Chopin. 12´
La Tempesta. Pere Portabella (2003), per a l’espectacle de Carles Santos El compositor, la cantant, el cuiner i la pecadora. 6´
No al No. Pere Portabella (2006), per a l’exposició dedicada a Carles Santos Visca el piano en la Fundació Joan Miró. 12’
Die Stille von Bach / El silencio antes de Bach. Pere Portabella (2007). 97’

(Duració total 02:25 )

Divendres, 10 de juliol de 2015

18’30 h.- Carles Santos i Pere Portabella escolten i filmen a Joan Miró

Projeccions:

Miró Tapis. Pere Portabella (1973). 22’
Miró La Forja. Pere Portabella (1973). 24’
Miró l’altre. Pere Portabella (1969). Sonido/Música: Carles Santos. 15’

(Duració total: 1:01 )

VisitesIVAM Centre Julio González

Activitat gratuïta per als visitants del Museu a càrrec de Mª Jesús Folch, comissària la exposició. És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el vestíbul d’entrada a l’IVAM. Places limitades a 30 persones (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Cos, Espai i Temps en Bruce Nauman

23 feb. 2015 – 28 jun. 2015
Exposició

Martha Rosler i Josep Renau, a càrrec del comissari Juan Vicente Aliaga

VisitesIVAM Centre Julio González

El comissari de “Tristes Armes”, Juan Vicente Aliaga, farà un recorregut comentat de l’exposició. Activitat gratuïta per als visitants del Museu. És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el vestíbul d’entrada de l’IVAM. Places limitades a 30 persones ( se seguirà l’ordre de inscripció)

Relacionats

Tristes Armes

05 feb. 2015 – 05 jul. 2015
Exposició
ConversesIVAM Centre Julio González

CONFERÈNCIES SOBRE WALTER BENJAMIN, A propòsit DE L’EXPOSICIÓ “CONSTEL·LACIONS. WALTER BENJAMIN”

Dimarts, 27 de gener de 2015. 19’00 hores.

JUAN BARJA. Merodeos: Visión y huella”.

Introducció conferencia Merodeos: Visión y huella”.

Entre visió i petjada. Com entre pensar i construir. El muntatge i la línia. Figures –figuracions– del discurs. Entre el tauler i el pentagrama. Construcció de la imatge, imaginació del projecte, projecte i atzar. Camp magnètic i constel·lació. Atracció, repulsió, analogia…-, o, també, unitat i diferència. Exhibir/mostrar: un pensament.

Dimecres, 28 de gener de 2015. 19’00 hores.

CÉSAR RENDUELES. “Walter Benjamin, l’antropòleg de la vida moderna”.

Introducció conferencia “Walter Benjamin, l’antropòleg de la vida moderna”.

La repercussió del pensament de Walter Benjamin transcendeix els cercles habituals de la reflexió filosòfica. Els seus escrits són citats amb entusiasme per artistes visuals, sociòlegs, arquitectes, cineastes, escriptors o activistes. En aquesta recepció tan àmplia ha exercit un paper essencial una avaluació molt positiva de la seua contribució a la teoria política. Els escrits de Benjamin desenvolupen una crítica molt original del capitalisme i exploren les seues possibilitats de transformació. Suggereixen l’existència d’alternatives socials vivificants i factibles i, d’aquesta manera, proposen eines intel·lectuals per a superar l’oclusió contemporània del camp polític. En quina mesura aquest diagnòstic és encertat? És l’obra de Walter Benjamin una eina adequada per a comprendre i criticar el capitalisme postmodern?

Dijous, 29 de gener de 2015, 19’00 hores.

JUAN CALATRAVA. “Walter Benjamin i l’arquitectura de la metròpolis”.

Introducció conferencia “Walter Benjamin i l’arquitectura de la metròpolis”.

El creixent interès que suscita -en contrast amb l’oblit que patia fins a fa ben poc- la figura de Walter Benjamin ha posat en relleu, entre molts altres aspectes, la riquesa i densitat de la seua mirada sobre l’arquitectura contemporània. No es tracta només que triara un símbol arquitectònic i urbanístic, el passatge comercial, com a símbol i metàfora de la seua dissecció de la metròpolis contemporània, sinó que nombroses reflexions al llarg de tota la seua obra s’articulen sobre anàlisi l’objecte primordial de la qual és l’espai: des del laberint al saló burgés, des del monument tradicional a la nova arquitectura del ferro, des de la terrassa al carrer, des de la porositat d’algunes ciutats fins a la coexistència de temps en unes altres… tot el seu pensament està impregnat d’arquitectura.

SeminarisIVAM Centre Julio González

PROGRAMA
11’00 h.- Presentació del Seminari a càrrec de José Miguel G. Cortés, Director de l’IVAM.
11’15 h.-. Conferència de Peio Aguirre. “Ruptura d’imatges en un temps crisi”.
12’30 h.- Conversa amb Jordi Costa i Mercedes Álvarez.
16’30 h.- Conversa amb Dora García i Mira Bernabeu.
17’45 h.- Conferència d’Iván de la Nuez.

Des del punt de vista de l’art i la cultura visual contemporània, en una època on les imatges han esdevingut el fil textual de les nostres vides, plantegem la qüestió a propòsit de la necessitat de quines imatges. A la tan present qüestió de la crisi financera i social, se li uneix una altra, aqueixa que planteja què imatges podrien considerar-se avui dia les que marquen la seua època i, més encara, en quina mesurada aquestes imatges estan o no relacionades amb l’art visual.

Si l’art tradicionalment ha generat els símbols de la seua època, que s’han convertit finalment en icones, quin és el paper que pot exercir l’art visual avui per a seguir demostrant-se necessari mentre que generador dels símbols de la seua contemporaneïtat? Seguim necessitant imatges? I si és així quin pot ser el marc concret de la seua influència, al marge de l’especialització estètica del seu propi àmbit? El repte dels creadors contemporanis, en aquest sentit, es presenta titànic, doncs han de seguir aportant els criteris i el contingut perquè les imatges de la seua contemporaneïtat seguisquen resultant atractives i, al mateix temps, no queden soterrades per milions i milions de pantalles que multipliquen el nombre d’imatges per segon.

Relacionats

En Trànsit

15 gen. 2015 – 30 ago. 2015
Col·lecció
VisitesIVAM Centre Julio González

Els comissaris de “En Trànsit”, José Miguel G. Cortés i Álvaro dels Àngels, duran a terme un recorregut comentat de l’exposició.

Activitat gratuïta per als visitants del Museu. És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el vestíbul d’entrada de l’IVAM. Places limitades a 30 persones ( se seguirà l’ordre d’inscripció) Els comissaris de “En Trànsit”, José Miguel G. Cortés i Álvaro dels Àngels, dugueren a terme un recorregut comentat de l’exposició.

 

Relacionats

En Trànsit

15 gen. 2015 – 30 ago. 2015
Col·lecció
MúsicaIVAM Centre Julio González

Notes per a una intervenció en l’esplanada i pòrtic de l’IVAM

de Llorenç Barber

TITULE: “SIC TRANSEAMUS PER BONA TEMPORALIA….”

Un so és un lloc, una atmosfera, un aire i un cúmul de densitats en expansió. L’escolta és entrar en fora mida.

En escoltar, els peus poden detenir-se, però el cap, l’orella, l’emoció, no cessen.

Escoltar no és un acte ‘sòlid’, sinó un fluir entre líquid i gasós. És l’inestable locus on suspenem tota solitud, identitat i estolidesa. Escoltar és, doncs, un art mutant, pot ser que transmutador. Solament és paralitzant quan momentàniament recorrem al inexcusable truc fisiològic que exigeix una escolta profunda i atenta.

Quan l’escolta és plena, no hi ha gèneres, ni castes, ni jerarquies, hi ha tan sols una fluïda contaminació d’indicibles que freguen les memòries, els desitjos i els inusitats camps del perceptiu, i pot ser que també de la voluntat.

És la d’avui una intervenció que es vol reflexió, estímul i metàfora d’un trànsit molt desitjat: el d’un IVAM que entra en gir, per aquest motiu recorreguem per a escenificar-la al ric moviment relatiu d’una mòbil font sonora pel que fa a aquell que escolta, és açò que cridem ‘efecte doppler’ i que produeix un subtil o evident desviament, desplaçament o relliscada d’un color o so, i que és un corriment de l’altura del són. Els músics parlem de ‘glissandi’.

Fenomen aural aquest que es vol avui, símbol i distinció, i que té la voluntat explícita de celebrar un ‘sic transeamus’ que molts volem auguri de més definitius ‘bona temporalia’.

La Canyada, tardor 2014

Llorenç Barber

Relacionats

En Trànsit

15 gen. 2015 – 30 ago. 2015
Col·lecció

Rogelio López Cuenca

TallersIVAM Centre Julio González

La ciutat, col·lecció de trofeus, exposició pública permanent del botí acumulat pels successius vencedors al llarg de la història, dipòsit de documents de legitimació, és també un magatzem de casos arxivats, per força tancats, no resolts, negats: un arxiu de l’omissió, les pàgines descartades de la memòria dels ignorats, els versos suprimits de les cançons dels oblidats.
Rogelio López Cuenca ha treballat en l’elaboració de contramapes, alteritineraris i senyalitzacions intruses en ciutats com a L’Hospitalet, Mataró, Roma, Lima, São Paulo, Mèxic o Màlaga (malagana), manuals de desviaments i cruïlles, recorreguts extramurs de la història oficial, projectes centrats en l’anàlisi de l’exclusió, de les absències, de l’arquitectura dels buits, les elisions, la submissió i les ocultacions que són objecte aquells elements susceptibles d’implicar dissonàncies, discrepàncies, malentesos a l’hipnòtic edifici de la identitat ideal.
Pot un mapa de cap manera representar el canviant polimorfisme del descartat, el discontinu de les àrees cegues en la ciutat-espectacle? Com fer visibles les fronteres socials que s’inscriuen sobre la pròpia pell; subratllar els discursos subterranis, subalterns; senyalitzar els temples ambulants on oficia en precari el viure els seus ritus de resistència al fulgor de les imatges de les mercaderies globals que ens miren com a membres amputats del nostre propi cos?
Dirigit a:
Estudiants de Belles arts, Arquitectura, Disseny, Magisteri, Pedagogia i a totes aquelles persones interessades en la creació artística contemporània en relació amb la relectura crítica de la memòria i les identitats.

Relacionats

Radical Geographics

07 oct. 2015 – 14 feb. 2016
Exposició
ConversesIVAM Centre Julio González

Taula redona sobre la publicació de “Espacios para la Innovación, la Creatividad y la Cultura”, editada per  Publicacions de la Universitat de València. Parlaran sobre els espais, la seua configuració i maneres de gestió, amb exemples de projectes i propostes com: Desayuno con viandantes, Cabanyal Íntim o València Vibrant, entre un total de 48 casos d’estudi.

Intervindran:

  • Ramon Marrades, autor del llibre “ESPACIOS para la Innovación, la Creatividad y la Cultura”
  • Pau Rausell, autor del llibre “ESPACIOS para la Innovación, la Creatividad y la Cultura”
  • Álvaro de los Ángeles, Laboratori Urbà de l’IVAM
  • Arturo Sanz, Horts Urbans de Benimaclet
  • Jacobo Roger, Cabanyal Íntim
  • Guillermo Arazo, Les Naus
AltresIVAM Centre Julio González

Es presenta en l’IVAM la tercera edició de la Fira SUMMA que se celebra del 16 al 20 de setembre de 2015, en Matadero, Madrid, amb noves seccions i un decidit interès per abundar en la creació de valor afegit entorn de l’obra artística. El director d’aquesta edició és Paco de Blas.

En 2015 SUMMA proposa una Secció General oberta a galeries nacionals i internacionals. La secció Transversal, inclou Com col·leccionar art polític, comissariada per l’artista i comissari peruà Jota Castro que explora el contingut polític en les propostes creatives més contemporànies. També inclou Off Axis, secció dedicada a les zones menys centrals (fins ara) de l’art contemporani. Adam Nankervis comissaria una mostra amb galeries berlineses i de l’Est d’Europa, dedicades a la producció artística de la zona. Miguel Estimat, per la seua banda, selecciona galeries presentant art africà actual.

Portafolio

AltresIVAM Centre Julio González

SELECTA és un projecte realitzat per la Facultat de Belles Arts de València que té com a objectiu oferir una experiència de professionalització a l’alumnat del Màster Oficial en Producció Artística (MPA), per a donar visibilitat a la seua producció pràctica i establir ponts de comunicació amb el sistema de l’art.

SELECTA 15 s’articula entorn d’una xarxa d’exposicions i altres activitats en diversos espais de la ciutat de València que possibiliten la interacció entre les propostes dels i les estudiants del MPA, els professionals de l’art i els educadors artístics.

En SELECTA 15. PORTAFOLIO es planteja una jornada oberta al públic, on es presenten els treballs dels alumnes del Màster de Producció Artística(MPA).

CinemaIVAM Centre Julio González

L’IVAM acull, un any més, sessions del Festival Internacional de Cinema de València – Cinema Jove, que en aquest Juny aconsegueix el seu 30 edició.

Una programació que manté els criteris d’edicions anteriors en el seu compromís amb el cinema més innovador, en un fòrum de trobada internacional que dóna cabuda a les més diverses disciplines cinematogràfiques, creuant sovint en la línia del fronterer entre totes elles. Del 19 al 26 de Juny, 30 edició del Festival Internacional de Cinema de València – Cinema Jove.