ConversesIVAM Centre Julio González

Amb motiu de l’exposició “Perduts en la Ciutat. La vida Urbana en les col·leccions de l’IVAM” presentem la conversa entre l’antropòleg Manuel Delgado i l’arquitecte David Estal.

Manuel Delgado (Barcelona, 1956) és Doctor en Antropologia per la Universitat de Barcelona (UB), i llicenciat en Història de l’Art.

David Estal, és Arquitecte, cofundador de l’estudi multidisciplinari l’Ambaixada i de Desayuno con viandantes.

Relacionats

Perdidos en la ciudad

18 mai. 2016 – 18 jun. 2017
Col·leccióExposició
AltresIVAM Centre Julio González

Projecte realitzat per Graham Bell Tornat en col·laboració amb la Erreria (House of Bent).

Consisteix a establir una xarxa de Parcs Pos Natural Industrial Queer per a la conservació de la diversitat en el sentit ampli de diversitat biològica i cultural.
Llocs abandonats, naus, solars, etc on han rebrotat les plantes autòctones (o no autòctones) i han tornat els altres components de l’ecosistema – insectes, ocells, mamífers etc – deurien estar protegits per llei, com a espais d’interès científic per la força d’adaptació dels espècies a aquests llocs mitjà tòxics, que hem deixat abandonat com a ferides obertes en el nostre paisatge.

El primer Parc P.I.N.Q. es va inaugurar a València el 21 de desembre 2013, dia del solstici hivernal, amb una cerimònia participatiu i obert al publique que va reclamar un solar abandonat per totxs lxs que “han sigut bandejat de les seues terres, els  cuirs perquè no encaixen, les dones perquè ha de quedar-se a casa, els tribus perquè les corporacions poden robar els seus terrenys, i els animals perquè senzillament no hi ha espai per ells”: Jau entre un parc recentment creat amb uns apartaments de luxe i el nou Bioparc, tot construït en terrenys que abans van formar part de la mítica horta valenciana.

El segon Parc P.I.N.Q. (Barcelona) ha sigut inaugurat pel Xaman TravestiGeyserbird el 22 de Febrer 2014 en col·laboració amb Davis Museum -“el museu d’art contemporani mes xicotet del món ” en un altre espai abandonat dins del recinte del Centre cultural Hangar a Barcelona. Cremem la llei sobre biodiversitat que tant s’ignora en la planificació urbanística a Espanya, on no existeixen cinturons verds en les ciutats.

El tercer P.I.N.Q. Parc (Madrid) va obrir el dia 17 d’Abril, 2015 en la Neomudejar d’Atocha un espai d’art situat en una nau prèviament en desús de la RENFE. La cerimònia d’obertura va coincidir amb el Dia Internacional de la Lluita Camperola i va formar part de la performance Cabaritual 2.0/15

El quart P.I.N.Q. Parc (Velluters) es va obrir el dia 24 d’octubre amb celebracions al llarg de dos dies. L’espai triat és un solar en el casc antic de València.  Es van fer dues cercaviles amb els veïns del barri i persones queers, trans i ageners afins al projecte.

En està ocasió, el projecte es realitzarà en el solar de l’IVAM.

VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició amb Mª Jesús Folch, conservadora de l’IVAM.

Activitat gratuïta per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. Públic general, acreditant l’entrada al Museu.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Exposició:
Boltanski
Départ – Arrivée
Un projecte de Christian Boltanski i José Miguel G. Cortés
CinemaIVAM Centre Julio González

SONOGRAFÍAS DEL AGUA 2015. 25′

Presentació i debat a càrrec del director Adrián Torres Astaburuaga.

València Ciutat Vella oculta una gran quantitat d’espais vegetalizatats sense ús. La memòria natural i l’aigua estan presents sense ser visibles. El so també està present contínuament en l’experiència urbana, i és una condició indispensable per a la negociació i convivència…

Direcció: Adrián Torres Astaburuaga

Producció: Faules Produccions Audiovisuals, Adrián Torres Astaburuaga
Direcció de Fotografia: Mariela Apollonio Fotògrafa d’Arquitectura.
Producció Executiva: ESAAA École Supérieure d’Art de l’Agglomération d’Annecy & MAMCO Musée d’Art Moderne et Contemporain de Genève. Amb el suport de la Unió Europea. Projecto TIRE’s recolzat per la Unió Europea.
Interpretació Musical: Maxim Hunerblaes Saxo Tenor, Adrián Torres Harmonio i Cant difònic, Teresa Juan Violoncel, Llorenç Barber cant difònnic, Ulisses Pistolo Cant difònic, Jacob Helps Cant difònic, Juan Miguel Ruvira Rabab, José Vicente Fuentes Frame drum.
So Directe: Enrique Salom, Miguel Gómez
Postproducció de so i mescla: Miguel Gómez
Edició: Nacho Gil, Cristina Vergara, Adrián Torres.
Ajudant de Realització: Omar Tahrichi
Operador de càmera making off: Domingo Mestre
Injertador: Domingo Chinestra
Escalador: José Antonio Lafuente

Assessoria i Seguiment Artístic: Nicolas Tixier, Didier Tallagrand

Agraïments: Jardí Botànic de València, IVAM, Solar Corona, Associació de Veïns del Barri del Carmen Juan Manuel, Bosc Urbà del Carmen, Santos Juanes, Anaïs Florí, Neus García, Aure Silvestre.

Pel·lícula desenvolupada gràcies al projecte «ECHO’S,  por un territorio transfronterizo del arte» un partenariat entre la ESAAA – École Supérieure d’Art de l’Agglomération d’Annecy, i el Mamco – Musée d’Art Moderne et Contemporain de Genève . Amb el suport de la Unió Europea.

AltresIVAM Centre Julio González

“La immensa minoria” és un llibre d’homenatge al periodista i crític d’art Rafael Prats Rivelles mort al febrer de 2015.

Recopila més d’un centenar d’articles publicats en el diari Levante-EMV entre els anys 1993 i 2015. Corresponen a una selecció de la seua columna setmanal que apareixia publicada els dilluns en el mateix diari. L’obra ha sigut coordinada i editada per la seua vídua, l’artista María José Marco, i J. R. Seguí, exJefe de Cultura de Levante-EMV i actual columnista del diari digital València Plaza. A més compta amb textos introductoris dels catedràtics i crítics d’art Juan Ángel Blasco Carrascosa i Román de la Calle i el mateix periodista i escriptor J.R. Seguí.

L’obra suposa un passeig per la història de l’art i la cultura de la qual Prats Rivelles es va ocupar durant els seus anys d’exercici professional i és un homenatge a la seua memòria. Els articles recopilats són, a més, un caleidoscopi d’aquells que van participar durant aquells mateixos anys en l’activitat cultural valenciana i espanyola i una reflexió sobre el seu propi temps. Rafael Prats Rivelles va ser biògraf de Max Aub i a més de crític d’art, va comissariar nombroses exposicions, entre elles la dedicada a l’artista Amadeo Gabino organitzada per l’IVAM. L’obra serà editada per Denes editorial.

SeminarisIVAM Centre Julio González

Seminari organitzat per l’Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed) amb motiu de l’exposició Entre el mite i l’espant. El Mediterrani com a conflicte.

El relat d’aquesta exposició planteja el canvi esdevingut en la percepció de les cultures mediterrànies, unides pel mar que, així mateix, les separa. Des d’una visió exòtica i mítica a una altra, més contemporània que es mou entre la bonança i l’espant dels seus conflictes.

Aquest seminari, en el qual participen experts en aquestes realitats, ofereix una visió polièdrica i complexa de les circumstàncies que emboliquen els conflictes sociopolítics i culturals mediterranis”.

PROGRAMA

10:00 h.-        Inauguració a càrrec de José Miguel G. Cortés, director de l’IVAM i Senen Florensa, president executiu de l’Institut Europeu de la Mediterrània(IEMed).

 EL MITE CREADOR D’ESTEREOTIPS

 10:30 h.-        Jaime Vives Ferrándiz. Conservador del Museu de Prehistòria de València.

Conferència: “Els estereotips davant deu mil·lennis de jerarquies i marginalitat”

 10:50 h.          Maria-Àngels Roque. Antropòloga, Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed).

Conferència: “La contribució dels mites grecs a l’imaginari patriarcal”

 11:10 h.-         José Enrique Ruíz-Domènec. Historiador, Universitat Autònoma de Barcelona.

Conferència: “Visions romàntiques del Mediterrani”

11:30 h.-         Debat

 EL MAR COM A FRONTERA I DRAMA

 12:15 h.-         Senén Florensa. President executiu de l’Institut Europeu de la Medierrània (IEMed).

Conferència: “Identitats, trobades i desacords. Un drama mediterrani”

 12:35 h.-         Lola Bañón. Periodista.

Conferència: “Del desert al mar: la insòlita presència del whabisme en el Mediterrani”

 12:55 h.-         Haizam Amirah Fernández. Investigador. Real Instituto Elcano.

Conferència: “Fronteres mentals i xoc d’ignoràncies”

 13:15 h.- Debat

EL MEDITERRANI: MESCLA DE CULTURES

 13:30 h.-         Vicent Garcés. Presidente de la Fundación Asamblea de Ciudadanos del Mediterráneo (ACM)

Conferència: “Ciutadania, identitat i diversitat cultural”

 13:50 h.-         Najat El Hachimi. Escriptora.

Conferència: “Mar de fronteres o d’interseccions?”

 14:10 h.-         Isona Passola. Associació Internacional de Productors Audiovisuals Independents de la Mediterrània (APIMED).

Conferència: “Un espai de creativitat audiovisual”

 14:30 h.-         Debat i Clausura

 

Relacionats

Entre el mite i l’espant

18 feb. 2016 – 12 jun. 2016
Exposició
ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre el comissari de l’exposició Álvaro Pons i els artistes Sento Llobell, Miguel Calatayud, Mique Beltran, Manuel Gimeno, Daniel Torres i Javier Mariscal participants en la mostra “VLC. València Línia Clara”.

Durant els anys 60 i 70, València va viure un espectacular moment creatiu. Les avantguardes creatives explotaven a través de grups com l’Equip Crònica i Realitat, que influïen decisivament en els joves que per aquell moment començaven a cursar els seus estudis artístics. Uns joves creadors que, a més, s’havien format en la cultura del còmic, que va tenir a València un centre neuràlgic durant els anys 40 i 50. Els còmics de l’Editorial Valenciana, els Jaimito i Pumby, el TBO o les publicacions de Bruguera com Pulgarcito van generar un bagatge visual que es va amalgamar durant la seua etapa formativa amb les noves tendències artístiques que inundaven la ciutat i amb les quals arribaven de l’exterior: el còmic que durant la seua infantesa els va atraure es convertia a França i en els EUA en un exponent de contraculturalitat i modernitat, en un missatge de llibertat i innovació que va tenir en Miguel Calatayud el seu primer gran exponent. Els seus còmics en la revista Trinca van inspirar definitivament a una generació que va començar a expressar-se a través de fanzines hereus del underground, però amb una personalitat pròpia i distintiva. Javier Mariscal va iniciar un camí al que prompte es van unir altres creadors com Sento Llobell, Micharmut, Manel Gimeno, Mique Beltrán o Daniel Torres. Autors que van prendre la bandera de l’experimentació des d’aqueixos fanzines per a prompte donar el salt a publicacions nacionals aprofitant el boom del còmic adult que es viu en l’Espanya dels 80. Revistes com Besame Mucho, El Víbora, Cairo o Complot es van convertir en l’eix fonamental d’expressió d’aquesta generació d’autors, que des del seu traç net i definit trencava els cànons establits per a trobar noves expressions de la historieta on el risc formal era la constant, però també cercant la reivindicació dels gèneres clàssics del còmic d’aventures. Una explosiva unió que va sorprendre a una Europa immersa en la decisiva reivindicació del còmic d’autor.

L’exposició VLC. Valencia Línea Clara fa un repàs a aqueix moment d’explosió creativa del còmic valencià, detenint-se en la trajectòria de set dels seus principals autors i mostrant el complex joc d’influències que va donar lloc a aqueix estil i, també, la profunda marca i relació que va entaular amb la seua ciutat d’origen.

Relacionats

VLC

09 jun. 2016 – 02 oct. 2016
Exposició
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut a càrrec del comissari de l’exposició Álvaro Pons.

Activitat gratuïta per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. Públic general, acreditant l’entrada al Museu.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Visita limitada a 30 persones.

Relacionats

VLC

09 jun. 2016 – 02 oct. 2016
Exposició
ConversesIVAM Centre Julio González

Taula redona Conflictes, èxode i drets humans amb motiu de l’exposició “Entre el mite i l’espante. El Mediterrani com a conflicte”.

 

Relacionats

Entre el mite i l’espant

18 feb. 2016 – 12 jun. 2016
Exposició
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició amb Mª Jesús Folch, conservadora de l’IVAM.

Activitat gratuïta per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM. Públic general, acreditant l’entrada al Museu.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Perdidos en la ciudad

18 mai. 2016 – 18 jun. 2017
Col·leccióExposició
CàtedraIVAM Centre Julio González

Dins de la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI i amb motiu de la inauguració de l’exposició l’IVAM “Perduts en la ciutat. La vida urbana en les Col·leccions de l’IVAM” l’arquitecta Beatríz Colomina impartirà la conferencia“Privacidad y publicidad en la era de las redes sociales”.

Beatriz Colomina, Arquitecta, Professora d’Història i Teoria de l’Arquitectura i Directora del Programa d’Estudis de Postgrau de l’Escola d’Arquitectura de la Universitat de Princeton, EUA.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

Relacionats

Perdidos en la ciudad

18 mai. 2016 – 18 jun. 2017
Col·leccióExposició

Dibujar una estrella de cinco puntas. Xavier Arenós

TallersIVAM Centre Julio González

A través del conveni de col·laboració entre l’IVAM i la Universitat Politècnica de València, la Facultat de Belles Arts de Sant Carles ofereix el taller de Xavier Arenós que es planteja en paral·lel a les tasques de preparació de la seua exposició en l’IVAM en 2016.

Programa detallat del curs

València va ser capital de la II República entre novembre de 1936 i octubre de 1937. Durant aqueix breu període de temps la ciutat es va convertir en un laboratori creatiu i polític de primer ordre on es van posar en pràctica tot tipus d’activitats educatives, culturals i propagandístiques. Una de les més singulars va ser la creació dels Instituts per a Obrers, un assaig pedagògic innovador que oferia als obrers i obreres la possibilitat d’estudiar el batxillerat. L’Instituto Obrer de València va ser el més reeixit i rellevant, estava situat en l’antic Col·legi dels Jesuïtes (Gran Via Fernando el Catòlic) i el seu perímetre comprenia l’espai que avui es coneix com el “solar dels jesuïtes”.
El taller tindrà com a referent l’Instituto Obrer i analitzarà in situ l’espai que ho va ocupar. També reflexionarà sobre el sentit de l’obrerisme en ple segle XXI, la vigència de l’internacionalism, la unitat del proletariat o el significat de símbols com l’estel roig de cinc puntes.
El resultat del taller s’integrarà en l’exposició Xavier Arenós. La presencia y la ausencia, IVAM (Galeria 6), del 10 de novembre de 2016 al 19 de març de 2017.

Dirigit a Estudiants de Belles Arts, Arquitectura, Disseny, Història, Ciències Polítiques, Magisteri i Pedagogia i a totes aquelles persones interessades en la creació artística contemporània i la seua relació amb la relectura crítica del passat i de la memòria.

Professorat:

Xavier Arenós (Vila-real, 1968) va estudiar Belles arts en la Universitat Politècnica de València. En l’actualitat viu a Mataró (Barcelona), és professor en l’Escola Massana d’Art i Disseny i co-editor de la revista de projectes artístics Roulotte (www.roulottemagazinecom). El seu treball explora experiències utòpiques del passat que van ser cancel·lades prematurament; bé perquè van fracassar per si soles perquè es van enfrontar al poder hegemònic, o simplement perquè van ser abandonades. Arenós rememora algunes d’aquelles experiències suposadament idíl·liques amb la intenció de qüestionar-les o activar-les de nou. Els seus referents es troben en l’arquitectura moderna, l’avantguarda russa i el productivisme cultural desenvolupat durant la guerra civil espanyola. Ha participat recentment en les exposicions: Entre el mite i l’espante. El mediterréneo com a conflicte (IVAM, València, 2016); Construint democràcia (Fund. Xirivella Soriano, València, 2015); Estrats (Galeria Rosa Santos, València, 2015); Indisposició general. Assaig sobre La fatiga (Fabra i Coats. Centre d’Art Contemporani, Barcelona, 2015); Futurs abandonats (Fabra i Coats. Centre d’Art Contemporani, Barcelona, 2014)

Informació

Dates: del dimarts 10 al divendres 13 de maig de 2016
Horari: de 9:00 a 14:00
Lloc Faculteu de Belles arts de Sant Carles-UPV
Nombre de places: 20

Inscripció i matrícula:
Enviar correu electrònic a vcbbaa@upv.es amb les dades personals indicant en l’assumpte: “curso DIBUJAR UNA ESTRELLA ”
Matrícula: 0 euros per a alumnat UPV, Amics de l’IVAM i socis AVVAC.

Certificats: En finalitzar el curs s’atorgarà un certificat acreditatiu de l’Assistència (havent superat un mínim del 80% de les hores del curs).

Directors del curs: Álvaro de los Ángeles i Ricardo Forriols