AltresIVAM Centre Julio González

El llibre Tra(ns)ducciones Invisibles reflexiona respecte a una part important de l’obra de Juan Downey, qui, segons la mirada i l’oïda de l’artista sonora Ana María Estrada Zúñiga, hauria sigut pioner en la utilització del so com a material de treball.

Aquest assaig, explora les possibilitats estètiques i discursives en relació a l’aspecte sonor d’algunes escultures àudio cinètiques, vídeos, instal·lacions i art d’acció dutes a terme per l’artista xilè, però també proposa una lectura creuada en relació a la producció actual de l’Art Sonor.

12/11/16

EducacióTallersIVAM Centre Julio González

Amb Motiu del centenari de la mort d ‘Ignacio Pinazo Camarlench (1849- 1916), l’IVAM ha programat una de les exposicions més especials al voltant de la seva figura. Es tracta d’una mostra de més de 150 obres on, des d’un punt de vista trencador, s’aprofundeix en la figura de l’artista valencià com un visionari per al seu temps, que va obrir les portes a la Modernitat. La mostra reuneix algunes de les seves obres més personals i les connecta amb altres d’autors de diversos corrents i tendències presents a la col·lecció del museu.

El taller didàctic que es proposa per a l’exposició Ignacio Pinazo i les avantguardes. Afinitats electives, consta d’una visita guiada, on s’acostarà al públic l’obra del pintor i la seva relació amb obres d’ avantguarda; i d’un taller didàctic, on els visitants podran posar en pràctica tècniques pictòriques i fotogràfiques que ajudaran a comprendre el nou estil i la peculiar visió d’Ignacio Pinazo Camarlench a l’hora de crear.

Qué es treballarà al taller?
– Realitzarem, mitjançant la cianotípia, una sèrie d’imatges fotogràfiques i pictòriques per, a través d’aquesta pràctica senzilla, reflexionar sobre com era la societat en què vivia el pintor i entendre com aplica alguns recursos tècnics, nous en aquest moment i característics de la seva pintura.
– Revisarem imatges del passat per veure com ha evolucionat la ciutat fins al present, entroncant així amb altres propostes exposades al museu.
– Aprendrem alguns fonaments de la fotografia, tècnica que data del segle XIX, i influencià molt als pintors del moment. En Pinazo observem aquesta influència en les mides i enquadraments de molts dels seus apunts.

A Qui va dirigit?
A públic de totes les edats que estigui interessat en la figura del pintor valencià i en l’art contemporani en general. Els menors de 12 anys podran assistir, acompanyats d’un adult.

Qui l’imparteix?
Visita guiada: Éncar Martínez Vicente. Departament de Didàctica del IVAM.
Taller didàctic: Pilar Beltrán Lahoz. Artista i professora del Departament de Pintura de la Facultat de Belles Arts de Sant Carles.

Quina durada té?
L’activitat està estructurada en dues parts: una visita de mitja hora a l’exposició a la Sala Pinazo i un taller d’una hora de durada que s’impartirà en el IVAMlab.

Quan?
Els següents dissabtes a les 11:30 hores:
2016: 12 i 19 de novembre; 3 i 17 de desembre
2017: 14 i 28 de gener; 11 i 25 de febrer; 11 i 25 de març; 8 i 29 d’abril; 13 i 27 de maig; 10 i 24 de juny; 8 i 22 de juliol

Com inscriure’m?
Cal inscripció prèvia:
Departament de Didàctica de l’IVAM
Telèfon 963 176653 / 963 176665
ivam@ivam.es

El taller és completament gratuït. Inclou la visita i els materials.

Relacionats

Ignacio Pinazo i les avantguardes

08 set. 2016 – 03 set. 2017
Col·leccióExposició

IGNACIO PINAZO I LES AVANTGUARDES

07 sep. 2016
Nota de premsa

L’IVAM signa amb Caixa Popular un conveni per a la difusió de la figura d’Ignacio Pinazo

06 jul. 2016
Nota de premsa
AltresIVAM Centre Julio González

Presentació del llibre “@Alicia_Hot” d’Alejandro Ruiz Morillas y Taula redona: “Porno i capitalisme” amb l’autor Alejandro Ruiz Morillas i la crítica d’art Marisol Salanova.

Moderada per David Transhumant.

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència a càrrec Vicente Sánchez-Biosca, Catedràtic de Comunicació Audiovisual en la Universitat de València.

Títol: “Miradas de perpetrador, ojos de víctima. Sobre las imágenes de un genocidio” 

En arribar a la presó jemer vermella coneguda amb el nom de S-21 (Cambodja), els detinguts eren despullats de la bena que els cobria els ulls i fotografiats. Era la seu postrera instantània fins a la seua inexorable execució dies o mesos més tard, després de patir perllongades sessions de tortura i haver lliurat al partit la seua última contribució: la confessió de les seues traïcions. Eixes fotografies seran la base expositiva sobre la qual es va construir en 1980 i sobre els mateixos llocs del suplici un museu del genocidi (Tuol Sleng Genocide Museum). Aquesta conferència segueix l’itinerari de les fotografies senyaléticas de les víctimes des de la seua captació per l’aparell de repressió fins al seu exili per museus i galeries d’art de tot el món, des dels manuals escolars fins a les reapropiacions per artistes de la segona o tercera generació, passant pel seu ús en la cort penal encarregada de jutjar als líders de la massacre quaranta anys més tard. Es tracta, en suma, d’analitzar la lenta, progressiva i incerta migració d’eixes imatges des de l’espai del trauma fins a la seua condició de patrimoni cultural.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

CàtedraIVAM Centre Julio González

Títol de la conferència: Concentrationary Cinema, Concentrationary Memories, Concentrationary Imaginaries: Totalitarian Legacies and Cultural Resistance.

Griselda Pollock, Professora d’Història Social i Crítica d’Art, i Directora del Centre d’Anàlisi, Teoria i Història Cultural (centreCATH) en la Universitat de Leeds, Regne Unit.

Conferència online:https://www.youtube.com/watch?v=BDinv4jLQC4

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Univerdad Miguel Hernández i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

Vídeo

Intervenció Urbana "Grude per la Democràcia"

AltresIVAM Centre Julio González

L’IVAM col·labora amb el Festival Instramurs amb una intervenció urbana, Grude per la Democràcia, “Pegada col·lectiva de cartells artístics en protesta al colp d’Estat bla a Brasil”.
Articuladora: Janice Martins

http://www.intramurs.org/

https://circuitogrude.wordpress.com/

Activismes polítics i culturals a la Comunitat Valenciana (c. 1970-2015)

BibliotecaExposicióIVAM Centre Julio González

Text curatorial_Testimonis de la ciutat

La certesa del testimoni és que ha vist i viscut allò que explica. Els activismes socials, polítics i culturals bé saben d’aquest tipus de testimoniatges i de proves fefaents. Han lluitat contra maquinàries molt més potents que han intentat -des de diferents cotes de poder- negar, contrarestar, apropiar-se de, sumar-se a… les seues propostes crítiques i transformadores. En no pocs casos, aquestes transformacions pretenien evitar un canvi innecessari o intempestiu, impertinent quasi sempre, que amagava altres interessos allunyats dels seus plantejaments visibles. És a dir, han simbolitzat un enfrontament directe entre el viscut com a real per part de la ciutadania i el construït com a parapet institucional fictici, generat pels dirigents.

Aquesta mostra documental, que s’exhibeix en la sala d’exposicions de la Biblioteca de l’IVAM, intenta extraure alguns dels exemples més significatius de la societat, la política i la cultura activistes amb l’objectiu de traçar una línia de temps, indissociable als propis relats construïts, d’aquests més de quaranta anys. Reuneix cartells, fullets, documents i fotografies sobre les demandes de col·lectius com El llit del Túria ES Nostre i el volem VERD, El Saler per al Poble, Salvem el Botànic, El Casal de la Dona, Per l’horta de La Punta, Salvem Cabanyal-Canyamelar, Abusos Urbanístics No, Xúquer viu, el sorgiment del Col·lectiu Lambda o l’Associació de Víctimes del metro de València del 3 de juliol de 2006.

 

Vídeo

AltresIVAM Centre Julio González

Presentació del llibre “Leer lo no vivido” de David Pérez amb motiu de l’exposició de Christian Boltanski.

David Pérez, llicenciat en Filosofia i en Història de l’Art. Doctor en Belles arts. Catedràtic de “Claves del discurso artístico contemporáneo” en la Universitat Politècnica de València. En 1999 va ser comissari del pavelló espanyol de la XLVIII Biennal de Venècia. Ha publicat nombrosos articles de crítica d’art en revistes especialitzades i en catàlegs d’exposicions. Entre els seus llibres destaquen: La mirada contra la Historia  (Cimal, 1995), Femenino, Plural. Reflexiones desde la diversidad (Generalitat Valenciana, 1996),  Del arte impuro. Entre lo público y lo privado (Generalitat Valenciana, 1997),  Malas artes. Experiencia estética y legitimación institucional  (CENDEAC, 2003), La certeza vulnerable. Cuerpo y fotografía en el siglo XX I (Gustavo Gili, 2004), Sin marco: arte y actitud en Juan Hidalgo, Isidoro Valcárcel Medina y Esther Ferrer(UPV, 2008) y Dicho y hecho. Textos de artista y teoría del arte (ARTIUM, 2012).

Relacionats

Boltanski

05 jul. 2016 – 06 nov. 2016
Exposició
MúsicaIVAM Centre Julio González

El II cicle “Músiques de Nova Creació” és un projecte del Grup Instrumental de València i l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM). La missió principal del cicle és esdevenir una plataforma de coneixement i difusió dels processos creatius i interpretatius de la música actual tant a nivell nacional com internacional.

Aquest cicle respon a la necessitat que tenen les noves músiques i les més recents creacions musicals de ser interpretades, és per això que “Músiques de Nova Creació” té com a objectiu prioritari crear espais que permeten la difusió dels treballs dels nostres creadors. El cicle “Músiques de Nova Creació” constitueix no sols un espai d’interpretació sinó essencialment un territori de reflexió i de pensament al voltant de l’autor i de la creació musical.

Durant les intenses tres jornades de durada del cicle, els ensembles participants presentaran els seus projectes interpretatius dedicats a la música d’última creació i de repertori actual, en un intent d’apropar i difondre la música del nostre temps en un context òptim per a la modernitat com a concepte cultural com és l’IVAM.

El cicle tindrà lloc els dies 4, 5 i 6 de novembre de 2016 i comptarà amb la participació de 5 ensembles:

Divendres 4 de novembre

18:00 h.- Concert de Plural ensemble de Madrid.

Saló d’actes

Dissabte 5 de novembre

12:30 h.- Concert de Taller Sonoro de Sevilla

17:30 h. Encontre amb els compositors Voro García i Zuriñe F. Guerenabarrena

18:00 h.- Concert de Ensemble Kuraia de Bilbao

Saló d’actes

Diumenge 6 de novembre

12:30 h.- Concert de Ocaz Enigma de Zaragoza

18:00 h.- Concert del Grup Instrumental de València

Saló d’actes

Els músics del Grup Instrumental realitzaran actuacions a les sales del museu.

  • Divendres 4 de novembre a les 17:30 h. Carlos Apellániz Martínez. Piano. 3 haikus, Benet Casablancas i Interludio Jesús Rueda. Hall 2ª Planta
  • Dissabte 5 de novembre 12:00 h. José María Sáez Ferriz. Flauta. Quasi niente. Ramón Ramos. Galeria 4
  • Dissabte 5 de novembre 17:00h. María Carmen Antequera Antequera. Violí. Periferias del sueño. Tres miniaturas. Carlos Fontcuberta. Galeria 2
  • Diumenge 6 de novembre 12:00 h. José Cerveró Martínez. Clarinet. Recordando a Ma-yuan, Santiago Lanchares. Galeria 2
  • Diumenge 6 de novembre 17:30 h. Mayte García Atienza. Violonchelo. Deploratio, Francisco Guerrero in memoriam. José M. Sánchez-Verdú. Galeria 4
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició “Ignacio Pinazo y les avantguardes. Afinitats electives” a càrrec de Raquel Gutiérrez, coordinadora de l’exposició.

Activitat gratuïta. Prioritat per a Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Ignacio Pinazo i les avantguardes

08 set. 2016 – 03 set. 2017
Col·leccióExposició
ConversesIVAM Centre Julio González

L’IVAM col·labora amb la Mostra Viva del Mediterrani amb el  debat “Fronteres i mobilitat. Artistes del Mediterráneo”.

Participen:

 

  • Pau Catà, responsable del Centre Recerca i Creació Casamarlès (CERCCA)
  • Mireia Estrada, directora de la Residencia Internacional de Artistas e Investigadores (JIWAR)
  • Domingo Mestre, artista y miembro fundador de la Asociación de Artistas Visuales de Alicante, Castellón y Valencia(AVVAC)
  • Manuel Garrido, crític d’art, il·lustrador y gerent d’APIV (Associació Professional d’Il·lustradors de València)
  • Kaylee Bear Koos, directora de l’Independent Museum of Contemporary Arts (IMOCA)
  • Modera: Maite Ibáñez, Crítica de arte y vicepresidenta de Mostra Viva
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut a càrrec de a càrrec de Mª Jesús Folch, conservadora de l’IVAM.

Activitat gratuïta. Prioritat per a Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Boltanski

05 jul. 2016 – 06 nov. 2016
Exposició