Conferència de Vicente Sánchez Biosca, organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència a càrrec Vicente Sánchez-Biosca, Catedràtic de Comunicació Audiovisual en la Universitat de València.

Títol: “Miradas de perpetrador, ojos de víctima. Sobre las imágenes de un genocidio” 

En arribar a la presó jemer vermella coneguda amb el nom de S-21 (Cambodja), els detinguts eren despullats de la bena que els cobria els ulls i fotografiats. Era la seu postrera instantània fins a la seua inexorable execució dies o mesos més tard, després de patir perllongades sessions de tortura i haver lliurat al partit la seua última contribució: la confessió de les seues traïcions. Eixes fotografies seran la base expositiva sobre la qual es va construir en 1980 i sobre els mateixos llocs del suplici un museu del genocidi (Tuol Sleng Genocide Museum). Aquesta conferència segueix l’itinerari de les fotografies senyaléticas de les víctimes des de la seua captació per l’aparell de repressió fins al seu exili per museus i galeries d’art de tot el món, des dels manuals escolars fins a les reapropiacions per artistes de la segona o tercera generació, passant pel seu ús en la cort penal encarregada de jutjar als líders de la massacre quaranta anys més tard. Es tracta, en suma, d’analitzar la lenta, progressiva i incerta migració d’eixes imatges des de l’espai del trauma fins a la seua condició de patrimoni cultural.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.