Dansa i altres espècies. 2019

EscèniquesIVAM Centre Julio González

Radicants. Dansa i altres espècies.

Radicants pretén consolidar un espai d’investigació, experimentació i reflexió entorn del cos; un camp semàntic obert en el qual l’acció i el moviment adquireixen tot protagonisme. Un dispositiu dissenyat per a compartir l’acte creatiu en viu.

La sessió del 4 de maig està consagrada a la temàtica Homo ludens amb això pretenem explorar les dimensions de l’esfera lúdica de l’ésser humà i la seua capacitat per a conformar subjectivitats i experiències.

“Sense cert desenvolupament d’una actitud lúdica, cap cultura és possible” Johan Huizinga

Pràctiques a càrrec de: Amaranta Velarde, Diana Gadish i Marion Cruza.

Amaranta Velarde, treballa en el camp de les arts escèniques com a ballarina i coreògrafa. El seu interés gira entorn a la intersecció d’allò que és produït artificialment i determinat culturalment amb el que apareix ser espontani, desinhibit i involuntari. Es gradua en CODARTS (Universitat de Dansa de Rótterdam) en 2004 i des d’eixe moment treballa intensament amb el coreògraf Bruno Listopad entre altres creadors. Després de la seua activitat professional a Holanda es muda en el 2011 a Barcelona on inicia les seues pròpies peces coreogràfiques: Lo Natural, Hacia una estética de la buena voluntad i Mix-en-scene. A part de realitzar els seus projectes treballa amb creadors com Cris Blanco, el Conde de Torrefiel, Diana Gadish i Ona Maciejewska, i ha format part del col·lectiu ARTAS de La Poderosa (2013 2016). Actualment desenvolupa el projecte Apariciones Sonoras on explora el fenomen de la sinestèsia i la capacitat plàstica i coreogràfica del so.

Diana Gadish, cursa primer cicle de Belles arts en l’U.B. i en 2007 es gradua de S.N.D.O. (Estudis superiors de coreografia a Amsterdam). Com a intèrpret ha treballat en projectes de dansa, teatre, clown i performance. Aquesta hibridació de gèneres artístics està latent en les seues creacions on genera una tensió entre el teatral i el performatiu. Amb les seues creacions Hiccup for Home (2007), Genesis Joplin (2009), Lucy Live (2013), Handle with care (2016) i el seu treball Atlantisboceto de un paisaje, ha actuat en diversos països europeus i d’Amèrica Llatina. Actualment, a part de continuar desenvolupant el seu treball artístic i girar amb les seues obres escèniques, imparteix classes de treball corporal en Laboratorio Escuela (http://laboratorioescuela.es) i des de 2015 treballa com a pallassa d’hospital amb Pallapupas. També és membre de CRA’P – pràctiques de creació i investigació artística (http://www.cra-p.org) i forma part del col·lectiu Misiondivina.

Marion Cruza Le Bihan, (Bilbao, 1982). soc artista i viu al País Basc, on duc a terme la major part de la meua producció i col·laboracions. He treballat de traductora, comissària, comediant, professora i com a assistent per a altres artistes. En els últims anys he presentat el meu treball en Tabakalera, Feministaldia, Zarata Fest, la mostra de cinema Pantalla Fantasma, T- Festa, Le Larraskito Kluba, també en la residència per a artistes Trankat (Tetuan, el Marroc) i en espais com Azala (Lasierra, Alava), on actualment forme part del programa intensiu P.I.C.A. M’interessa com a través de la realitat construïm ficcions, i observar la manera en què aquestes s’armen i desarmen. Porte anys desenvolupant el meu treball i una tesi doctoral entorn d’aqueix tema, una tesi el lema de la qual vindria a ser: De les pel·lícules que ens fem per a fer pel·lícules.

Un projecte de Rocío Pérez, Tatiana Clavel i Mireia Ferrer Álvarez.

https://www.youtube.com/user/gvaIVAM

CàtedraIVAM Centre Julio González

Títol: “Another afterthought on Visual Pleasure and Narrative Cinema. The overlooked alternative gaze: fetishism, film form and the female form”.

Abstract:

Quan vaig rellegir recentment “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, em vaig adonar que hi ha hagut un desequilibri en la recepció crítica de l’assaig. La secció introductòria, la secció sobre Hitchcock i el voyeurisme i la conclusió s’han discutit i citat àmpliament al llarg dels anys. Però la secció de l’assaig sobre Sternberg, Dietrich i el fetitxisme cinematogràfic ha sigut quasi completament passada per alt. Aquesta secció obri l’argument a un altre tipus d’espectadors en els quals es desplaça la “mirada masculina”. Mentre que l’alternativa podria suggerir una “mirada femenina” de gènere, però també una tipus d’espectador més compromés amb la forma mateixa del cinema. Ampliaré aquests punts en relació amb el Marroc de 1931 de Joseph von Sternberg per a incloure a l’estrela masculina com a objecte de plaer visual i a la protagonista femenina com a força motriu de la narració.

Laura Mulvey és professora de cinema en Birkbeck College, Universitat de Londres. És l’autora de: Visual and Other Pleasures (Macmillan 1989/2009), Fetishism and Curiosity (British Film Institute 1996/2013), Citizen Kane (BFI Classics sèries 1992/2012) i Death Twenty- four times a Second: Stillness and the Moving Image (Reaktion Books 2006). Va realitzar sis pel·lícules en col·laboració amb Peter Wollen, entre elles Riddles of the Sphinx (British Film Institute 1977; dvd 2013) i Frida Kahlo i Tina Modotti (Arts Council 1980). Amb l’artista i cineasta Mark Lewis, ha realitzat Disgraced Monuments (Channel 4 1994) i 23 August 2008 (2013).

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directores:  Giulia Colaizzi / Marina Pastor

Esta col·laboració entre la Universitat de València UV, la Universitat Politècnica de València UPV, la Universitat Miguel Hernández d’Elx i l’IVAM, pretén ser un focus d’investigació, estudi i difusió de l’art visual dels segles XX i XXI. El seu objectiu serà en aquesta segona edició animar la reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, això sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

TEMA DE ESTUDIO

“Cos, imaginari social i cultura visual”

L’àmbit de la visualitat, en el sentit explícit del seu valor cultural, de la seua producció i interpretació, ofereix, des de l’experiència estètica i la producció artística, un espai que és propici per a l’estudi dels diferents significats i els diversos interessos que conformen la construcció identitària dels subjectes, sobretot pel que fa a la producció d’imatges del cos. Proposem investigar les característiques del camp de la imatge –en els seus continguts, els seus mètodes i les seues relacions- a través de la producció de l’imaginari social i les seues formes de difusió. Una teoria crítica sobre els media i les seues expressions es constitueix com un camp en què analitzar els discursos sobre el cos i en el qual realitzar una aportació crítica vinculada al seu desenvolupament en el mitjà social. Partint d’aquestes premisses, ens proposem revisar, en el Programa de la Càtedra d’Estudis artístics de l’IVAM, durant els pròxims dos anys, els creus i controvèrsies de la perspectiva de gènere oberta pel feminisme i els Gender Studies, en la seua confluència amb disciplines com els estudis visuals i la crítica cultural. Donat el cúmul de temes que obri aquesta problemàtica, posarem l’accent en la representació visual i audiovisual de la corporeïtat, treballant sobre els diferents conceptes de cos, les seues representacions i les seues relacions amb els imaginaris, amb l’entorn urbà i l’arquitectura, amb l’entorn natural i les noves ecologies, amb la configuració dels cossos des de les teories decoloniales i epistemologies del sud, i atendrem especialment la seua relació amb la biopolítica, l’economia dels afectes i les guerres quotidianes obertes per les tecnologies socials de gènere, proposant desentranyar discursos visuals crítics o de resistència.

Centre d’Investigacions Col·laboratives (C.I.C.) 2019

AltresIVAM Centre Julio González

Dins del procés de treball desenvolupat pel Centre d’Investigacions Col·laboratives (C.I.C.), la galeria 3 de l’IVAM es converteix en espai no solament expositiu sinó també en un lloc de trobada i d’investigació per a l’activació de la pròpia mostra centrada en l’origen de l’IVAM i el context artístic valencià d’aqueix moment. Per a això, dimarts que ve 2 d’abril, tindrem una trobada amb José Juan Martínez Ballester i Silvia Lenaers, tots dos membres del col·lectiu Haz-Art Entertainment.

En aquesta trobada oberta al públic el C.I.C. pretén treballar i indagar amb José Juan Martínez Ballester i Sylvia Lenaers sobre els seus projectes realitzats durant els anys que emboliquen el naixement de l’IVAM, la seua pertinença al col·lectiu Haz-Art Entertainment i els jocs com Artot que van desenvolupar durant aqueixos anys.

El Centre d’Investigacions Col·laboratives (C.I.C.) es planteja com un espai de treball constituït per un grup d’investigació que desenvolupa processos i metodologies híbrides d’estudi i anàlisis vinculades amb la programació del museu així com amb la seua col·lecció. Al seu torn, aquest lloc es converteix també en un espai de formació amb una aproximació tant a l’àmbit teòric com al pràctic de les labors realitzades per i des del museu, incloent també la presència de pro­fesionals convidats que complementaran els processos del museu i ajudaran a generar un territori en el qual desenvolupar processos d’experimentació i assaig.

El guardó reconeix des de l’any 2000 persones de projecció internacional que destaquen en l’àmbit de la creació artística per la seua contribució a l’art contemporani

AltresIVAM Centre Julio González

València (27.03.19). L’artista d’origen palestí Mona Hatoum (Britànica palestina, 1952) rebrà el Premi Julio González 2020 que concedeix l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM). Aquesta creadora multidisciplinària és la segona dona que rep aquest guardó que, en els seus 20 anys d’història, ha premiat el treball d’artistes com Andreu Alfaro, Annette Messager o Christian Boltanski.

Mona Hatoum és una “creadora subtil i enigmàtica que ens enfronta a les més profundes emocions i sentiments” en paraules del director de l’IVAM, José Miguel G. Cortés, qui a més ha esmentat la gran potència ideològica i solidesa poètica de l’obra de l’artista.

L’artista Mona Hatoum s’ha mostrat molt satisfeta per un guardó que reconeix la seua contribució a l’escultura contemporània. “És un plaer -ha dit- veure’m associada al treball de Julio González i al nom d’altres grans artistes que han rebut el premi anteriorment”. L’artista ha afegit que “és una oportunitat per a mostrar més extensament el meu treball i per a oferir al públic local una experiència més profunda de la meua obra”.

La guardonada ha creat un ampli conjunt d’obres que recorden o s’associen amb diferents tipus de mapes de la cultura mediterrània que no solament parlen dels aspectes geogràfics, sinó també de les situacions personals, socials i polítiques dels individus que hi habiten.

El seu treball ha sigut exposat en grans museus i certàmens internacionals com la Document de Kassel, la Bienal de Venècia i altres esdeveniments centrals de l’escena artística contemporània.

Fins a abril de 2020, Hatoum exhibeix la seua obra 3-D Cities, 2008-2010 en l’exposició de l’IVAM ‘Temps Convulsos. Històries i microhistòries en la col·lecció de l’IVAM’. La seua instal·lació parla de la realitat urbana de tres ciutats fonamentals del món àrab (Beirut, Bagdad i Kabul). Les geografies canviants, la guerra, la violència o l’experiència de l’exili són algunes de les fonts fonamentals del seu treball creatiu.

Un premi creat en 2000

El premi, concedit per la Generalitat Valenciana a proposta del president del Consell Rector de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), es va instaurar l’any 2000 amb la finalitat de distingir i reconéixer les persones pel seu treball, mèrits i activitat al llarg del temps. Està dotat amb 20.000 euros i els artistes premiats són objecte d’una exposició a l’IVAM que usualment va acompanyada d’un acte d’homenatge.

VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut a l’exposició Matèria, espai i temps. Julio González i les Avantguardes

Activitat gratuïta. És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en l’Hall d’entrada a l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Julio González i les avantguardes

14 jul. 2022 – 09 oct. 2022
Col·leccióIVAM Centre Julio González

Conferència de Carmen Fernández Aparicio amb motiu de l’exposició “Matèria, espai i temps. Julio González i les Avantguardes”

11 abr. 2019
ConversesIVAM Centre Julio González

4ª edició

CinemaEducacióIVAM Centre Julio González

Esdeveniment cultural cinematogràfic organitzat per Loopita Cultura i el IVAM. Se celebra els dies 10, 11 i 12 d’Abril 2019.

Oferim el millor cinema independent actual per a joves de 12 a 18 anys, el propòsit dels quals és la comprensió lectora del llenguatge audiovisual, basada en els fonaments de l’educació mediàtica. L’interessant i motivador de l’increment en el consum de mitjans audiovisuals està lligat a una millora en la compressió dels codis narratius, i per açò fomentem l’esperit crític en una etapa tan interessant de la vida i plena de canvis com és l’adolescència i la joventut.

Els mitjans audiovisuals són un vehicle per a la comunicació i la transmissió de la cultura. Pretenem conscienciar de la importància i eficàcia que per a l’estudi de les matèries acadèmiques té la pedagogia audiovisual d’una manera atractiva, divertida i reflexiva.

Es tracta de projeccions matinals gratuïtes per a grups concertats amb els centres educatius, dues sessions matinals: a les 9.15 h i a les 12h. Entrada gratuïta. Auditori Carmen Alborch de l’IVAM. Es projecten en versió original subtitulada al valencià.
Cada projecció es realitza amb una presentació i col·loqui a càrrec d’un/a expert/a, acompanyada d’una guia pedagògica per a treballar abans i després del visionat de la pel·lícula.
A les sessions acudeixen experts profesionales de la cultura i del cinema com Sara Álvarez,Clara Gorría i Sara Mansanet.
Per a tots aquells grups interessats a assistir a través del formulari de la web: http://cinemawildandfree.wixsite.com/cinemawildandfree para la seua confirmació.
El festival enguany es fa amb la col·laboració del Oceanogràfic de València i el suport de Cinemes Babel.

Aforament limitat.
Les pel·lícules seleccionades són:

Isla de perros
Direcció: Wes Anderson. 2018
País: Estats Units

Goodbye Berlín
Direcció: Fatih Akin. 2016
País: Alemanya

La Fuga: Girl in the flight
Direcció: Sandra Vannucchi. 2017
País: Italia, Suïssa

ConversesIVAM Centre Julio González

Conferència “Julio González i l’abstracció dels anys 30” a càrrec de Carmen Fernández Aparicio, conservadora d’escultura del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, MNCARS.

Aquesta exposició situa l’obra de Julio González (Barcelona, 1876 – París, 1942) en el centre del debat estètic, polític i social de la seua època, i pretén generar un discurs que relacione tots aquests aspectes a partir de les obres i la documentació que l’IVAM conserva d’ell i d’altres artistes de les avantguardes històriques. Al seu torn, té la voluntat de permetre una aproximació a la realitat artística i cultural de les metròpolis on va desenvolupar el seu treball creatiu: Barcelona i París.

En el recorregut de l’exposició es destaquen alguns moments clau en la trajectòria d’aquest artista, com ara el període de formació que va fer en el cercle modernista català i la relació amb el seu germà Joan; l’amistat amb Joaquín Torres-García (Montevideo, Uruguai, 1879-1949) i el contacte amb alguns dels artistes que van formar part del Cercle et Carré; la participació que va fer en el Pavelló de la República en l’Exposició Internacional de París de 1937, i el caràcter innovador de la seua escultura a partir de la Dona davant de l’espill (1937).

Relacionats

Julio González i les avantguardes

14 jul. 2022 – 09 oct. 2022
Col·leccióIVAM Centre Julio González
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut Performatiu a l’exposició Temps Convulsos. Històries i microhistòries en la col·lecció de l’IVAM a càrrec de Vicente Arlandis.

Vicente Arlandis és creador escènic, investigador i docent.

Màster en Producció Artística (Pensament Contemporani) per la Universitat Politècnica de València i Màster en Performance en APASS (Adavanced Performance and Scenography Trainning) (Brussel·les).

Des de 2001 fins al 2015 treballa al costat de Sandra Gómez en el projecte Losquequedan, des del qual duen a terme projectes artístics com la serie Borrones, Thank You Very Much, Tragedia de los Comunes o The Love Thing Piece. Ha realitzat tallers i laboratoris de creació escènica en espais com doch, Màster de New Performance Language (Estocolm, Suècia), Festival VEO (València Escena Oberta), Casa de Cultura de España a Lima (Perú), Universitat Politècnica de València (UPV), Universidad de Sevilla, La Fundición (Bilbao), Les Naus. Espai de Creació Contemporània (València) o la Facultad de Bellas Artes de Bilbao. Ara mateix, és docent en el Màster de Pràctica Escènica i Cultura Visual de la UCLM(Universidad de Castilla-la Mancha) – MNCARS (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía).

Ha col·laborat amb nombrosos artistes, tals com Hipòlit Patón, Miguel Ángel Martínez, Gloria&Robert, Lisbeth Gruweth, Macarena Recuerda, Jan Fabre, Amalia Fernández, Saioa Olmo o Rafael Tormo i Cuenca entre altres. En l’actualitat, desenvolupa el seu treball al voltant del projecte de «Taller Placer». En aquest marc, impulsa i desenvolupa a terme el projecte d’investigació escènica 7 maneras de hacer el idiota i el proyecto.

Activitat gratuïta. Inscripció en el mostrador de recepció, 15 minuts abans de l’inici.

Relacionats

Temps convulsos

13 feb. 2019 – 24 mai. 2020
Col·leccióIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

L’IVAM i el centre de Perfeccionament Palau de les Arts Reina Sofía continuen en aquesta temporada 2018-2019 amb el cicle d’actuacions musicals iniciat el 2015, ofereixen una actuació cada mes entre octubre de 2018 i juny de 2019.

Aquesta col·laboració entre l’IVAM i Les Arts sorgeix amb l’objectiu principal d’integrar-se mútuament en les programacions pròpies, així com per a fer patent la vinculació inexorable entre les diverses arts. Les dues institucions, així mateix, pretenen posicionar la imatge cultural de la Comunitat Valenciana en un lloc de prestigi i reivindicar la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

 

EducacióVisitesIVAM Centre Julio González

Dissabte 30 de març 18.00 hores

Diumenge 24 de març i 7 i 14 d’abril 12.00 hores

Visita guiada a l’exposició “ Habitar el Mediterrani

Impartida per: Luminària.

Relacionats

Habitar el Mediterrani

29 nov. 2018 – 14 abr. 2019
ExposicióIVAM Centre Julio González
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González

Dissabte 23 de març, 13 d’abril i 11 de maig, 18.00 hores

Diumenge 31 de març, 28 d’abril i  5 i 19 de maig, 12.00 hores

Visita comentada a l’exposició “ 1989. La fi del segle XX

Impartida per: Luminària.

Relacionats

1989. La fi del segle XX

24 gen. 2019 – 19 mai. 2019
ExposicióIVAM Centre Julio González

Cas d’estudi: 1989

24 gen. 2019 – 09 jun. 2019
ExposicióIVAM Centre Julio González
EducacióVisitesIVAM Centre Julio González

Dissabte 9 de març 18.00 hores

Diumenge 10 de març 12.00 hores

Visita guiada a l’exposició “ El dibuixat. Paco Roca”

Impartida per: Luminària.

Relacionats

Paco Roca. El dibuixat

07 mar. 2019 – 30 jun. 2019
IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González