ConversesIVAM Centre Julio González

El projecte “Indústria. Estudi parcial des de l’immaterial i el sonor”, concebut per Lorenzo Sandoval i Tono Vizcaíno per a l’IVAM, continua endavant amb una nova activitat: Matriu N003-València.

València va ser un dels enclavaments amb més activitat industrial de l’Estat espanyol, el model del qual va canviar ràpidament després de la Transició i la incorporació a la Unió Europea cap a un model de serveis, en què es va impulsar la construcció i el turisme. Aquest canvi de paradigma va provocar que una gran part de la memòria industrial fora abandonada, així com les seues evidències materials.

En aquesta trobada proposem abordar la temàtica de la lluita pel patrimoni industrial des de diferents perspectives. D’una banda, des de moviments ciutadans i entitats, com el projecte “La Corporació”, que va reivindicar el valor de les naus de Cros, o la memòria del treball compilada per CCOO. D’altra banda, presentem com es va donar nova vida a aquests espais a través de processos des de baix, com els centres socials autogestionats o l’organització de raves i esdeveniments culturals relacionats amb el so.

L’acte tindrà lloc el dimarts 15 de desembre, de 16.30 a 20.30 hores, a l’IVAMLab. Per a assistir-hi és indispensable la inscripció prèvia, ja que l’aforament està limitat a 20 persones. inscripcions en actividades@ivam.es.

La sessió s’estructurarà en dues parts:

● Intervencions:
Yo valoro el patrimonio industrial. ¿Y tú?, Diana Sánchez Mustieles.
De los usos y abusos en la memoria industrial, obrera, especulativa… a los re-usos de la intervención artística: acciones de La Corporació en la antigua fábrica Cros (València, 1994-1996), Miguel Molina-Alarcón.
Komakino: expresión sonora, raves en entorno post-industrial, Alfonso Civantos.
Archivos de historia del trabajo y la democracia, Alberto Gómez Roda.
Kafè-tá-Kabarè. Veladas de variettés y desvariettés, Vanesa Castro i Iñaki López (Für Alle Fälle).
Subvertir la fàbrica: okupació i espais productius a València, Anaïs Florin i Francisco Collado Cerveró (El Punt, Espai de Lliure Aprenentatge).

● Diàleg entre els participants (obert al públic).

 

 

Participants i resum de les intervencions

Diana Sánchez Mustieles és doctora arquitecta per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de València (UPV), especialitzada en revalorització i divulgació del patrimoni industrial. Ha fet conferències sobre el patrimoni industrial en els seus diferents àmbits, inclosos la gestió i l’educació patrimonial, així com informes de valorització en espais com l’Antigua Fundición Averly (Saragossa), les Cocheras de Cuatro Caminos (Madrid), Bombas Gens (València), etc. És directora i coordinadora del Pla director de la Reial Fábrica de Pisa i Porcellana de l’Alcora. Fa il·lustració enfocada a la didàctica patrimonial i és responsable del blog Patrimonio Industrial Arquitecténico (conegut en l’àmbit internacional i un dels més llegits a Espanya i Amèrica del Sud). Membre d’Icomos.

Yo valoro el patrimonio industrial. ¿Y tú?. El patrimoni industrial és un d’aquest “altres” patrimonis que encara no tenen la valoració que es mereix per part de la societat, probablement perquè és un patrimoni pròxim, una cosa que, contra tot pronòstic, li dona un valor especial, un valor de memòria que encara està viva que cal recuperar. Però, aleshores, quins valors té aquest patrimoni? Té valor històric, valor arquitectònic, valor constructiu, valor ètnic/tecnològic, valor pel seu conjunt, valor com a recurs revitalitzador, i té un gran valor social. Jo valore el patrimoni industrial, i tu?

Miguel Molina-Alarcón és catedràtic del Departament d’Escultura de la Universitat Politècnica de València i investigador responsable del grup d’investigació Laboratorio de Creaciones Intermedia (LCI) d’aquesta universitat. Com a artista ha desenvolupat el seu treball en el camp interdisciplinari de l’escultura, fotografia, art públic, art sonor i performance. Ha format part de col·lectius artístics com Societat d’Artistes Purgatori, La Corporació, Associació de Música Electroacústica i Art Sonor d’Espanya (AMEE), Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló (AVVAC), entre altres. Ha sigut organitzador d’alguns esdeveniments en espais industrials, com “Memòria Industrial” (1994) i “L’Edat del Ciment. Intervencions fàbrica de ciment de Burjassot” (1999).

De los usos y abusos en la memoria industrial, obrera, especulativa… a los re-usos de la intervención artística: acciones de La Corporació en la antigua fábrica Cros (València, 1994-1996). Es reflexionarà sobre les diferents accions (artístiques, polítiques i ciutadanes) dutes a terme pel col·lectiu La Corporació a l’antiga fàbrica Cros de València entre 1994-1996, tant pels seus èxits, fracassos i descobriments dels usos i abusos produïts en el patrimoni industrial, i la seua valoració no solament material, sinó també humana dels obrers i crítica de l’especulació econòmica posterior patida en aquests mateixos espais. Cadascuna d’aquestes accions va tindre una estratègia i conseqüències diferents: de la primera acció com a esdeveniment artísticofestiu “Memòria Industrial” (1994), amb la participació d’artistes, antics obrers i ciutadania en general, a l’acció política de presentar una moció a l’Ajuntament de València (1995) i de crear la fundació La Corporació (1996) per a aglutinar tots els agents socials, polítics, culturals i econòmics valencians per a la seua preservació com a espai cultural contemporani polivalent. El projecte va ser inconclús, va tindre els seus resultats i desviaments inesperats.

Alfonso Civantos, també conegut com a Fon, gallec de naixement, arriba a València en 1998, on es troba amb els primers espeternecs de l’escena rave de la ciutat. En 1999 funda el col·lectiu Komakino (KMK) que, durant els anys en què va estar en actiu, va ser una part important del moviment rave a la zona de Llevant.

Komakino: expresión sonora, raves en entorno post-industrial. Es parlarà del moviment rave a València, començant pels primers passos de l’escena electrònica prerave, les seues influències, el context musical i la seua filosofia. A partir d’ací, es connectarà amb l’evolució del moviment rave i els col·lectius que el van protagonitzar, parant especial atenció al naixement de Komakino (KMK), del qual Alfonso Civantos (Fon) va ser l’alma mater. Aquest col·lectiu va tindre el seu període de més activitat entre 1999 i 2007, en què va participar en l’organització de raves, sovint en entorns industrials.

Alberto Gómez Roda és llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de València, en l’especialitat d’Història Contemporània. Ha desenvolupat investigacions sobre el franquisme i el moviment obrer a València. Des de maig de 2001 és el responsable de l’arxiu històric de Comissions Obreres del País Valencià.

Archivos de historia del trabajo y la democracia. CCOO manté una xarxa d’arxius que van sorgir en la dècada de 1980, en un moment de reconversions i destrucció massiva de l’ocupació industrial, a partir d’iniciatives pròpies de l’afiliació, per a mantindre la memòria del treball i de la lluita contra la dictadura. El nucli material d’aquests arxius és la documentació generada pel moviment de les comissions obreres i, des de la conquesta de la legalitat a l’abril de 1977, per les organitzacions del sindicat. Però la memòria del treball i la lluita per la democràcia transcendeix la història depositada en els documents i materials diversos que hem reunit (carnets, fotografies, cartells, fulls de mà, pancartes, partitures, etc.). En la nostra pràctica de recuperació activa, conscients de la insuficiència de la documentació conservada, conseqüència de la precarietat de les nostres organitzacions, hem dirigit la nostra mirada als subjectes, dones i homes, que guarden arxius personals i la memòria personal i col·lectiva del viscut. És per això que hem desenvolupat projectes d’història oral, amb entrevistes en profunditat que interpel·len sobre el treball, la militància i la vida. En els últims anys destaca la reflexió sobre la desindustrialització i el moviment obrer a la ciutat.

Vanesa Castro i Iñaki López (Für Alle Fälle). Són agitadors culturals, especialistes en projectes col·laboratius i treball en xarxa, en mitjans audiovisuals i transmèdia. Codirectors de Für Alle Fälle, una productora cultural independent que naix en 2003. Fundadors, impulsors i coordinadors de RuralC, associació que impulsa la innovació social i l’agitació cultural en el rural; de la comunitat Montenoso, que visibilitza i dinamitza les comunitats de muntanyes veïnals en mà comuna; de la plataforma insultarte.net, del laboratori d’experimentacio Dio3Stu, i d’altres projectes col·laboratius. Llicenciats en Belles Arts, produeixen obres analògiques i digitals, fan performances i happenings, organitzen esdeveniments culturals i curadories i imparteixen tallers i conferències. La seua manera de treballar es caracteritza per rondar i tractar de hackejar límits, qüestionar l’inqüestionable. Per a cada projecte duen a terme una investigació i apliquen la disciplina que consideren més adequada. Els agrada practicar l’art viu i divers.

Kafè-tá-Kabarè. Veladas de variettés y desvariettés. Kafè-tá-Kabarè van ser set vetlades de variettés i desvariettés que van succeir entre 2005 i 2006 al CSO Pepika La Pilona, drassana de 1920 rehabilitada i governada com a centre social okupat per veïnes del Cabanyal. La selecció dels números escènics es basava en la varietat i en els criteris establits en un llibre d’estil. A part dels números de la casa i les “metavedettes”, van actuar moltes figures joves del moment, grans glòries del cabaret valencià i bombes de l’escena internacional. Les escenografies eren diferents en cada vetlada, una combinació extrema de luxe i misèria, un gaudi d’objectes i tresors, una reconversió constant de deixalles industrials. Les vetlades eren d’entrada gratuïta, i comptaven amb l’acurat servei d’una cigarrera i un equip de distingits cambrers en barra i taula, només copes de vidre vintage, begudes de qualitat, còctels a preus populars i ambient divers.

Anaïs Florin i Francisco Collado Cerveró (El Punt, Espai de Lliure Aprenentatge).
Anaïs Florin és artista visual. La seua pràctica artística s’inscriu principalment en l’àmbit de les pràctiques en context, en les quals presenta especial interés als relats, memòries i lluites associades a les transformacions territorials. Ha publicat els llibres Ara vindran les màquines. Relats subalterns de la València Sud amb Alba Herrero i La Retaguardia.
Francisco Collado Cerveró és historiador i bibliotecari vinculat al moviment d’okupació i de contrainformació. Les seues recerques estan enfocades a pràctiques de resistència al marge dels relats hegemònics. Ha publicat llibres sobre les okupacions a la ciutat de València, el Sàhara i el maquis.
Els dos formen part d’El Punt, un col·lectiu nascut a València l’any 2016, fruit de la conjunció de dos projectes anteriors. D’una banda el Centre de Documentació Antagonista (CDA) i, d’altra, part de la Biblioteca Anarquista Al Margen. Els seus objectius són la recopilació, conservació, catalogació i difusió de tot tipus de material bibliogràfic i documental vinculats a moviments socials de la ciutat de València i els seus voltants. Disposa d’una biblioteca de vora 3.000 volums, una extensa col·lecció de publicacions periòdiques (diaris, revistes, fanzins i butlletins), cartells i documentació en diversos formats. Entre altres activitats, han organitzat i/o participat en xarrades, presentacions de llibres i exposicions.

Subvertir la fàbrica: okupació i espais productius a València. L’okupació d’espais abandonats per a la seua reutilització com a centres socials autogestionats arranca a València l’any 1989. Des de llavors hi ha hagut desenes de variades experiències, unes amb èxit i d’altres no tant, en les quals s’han posat en marxa projectes polítics i culturals basats en l’autogestió, l’assemblearisme i l’horitzontalitat. Alguns d’aquests espais eren antigues fàbriques o tallers. Exemple en són el Kasal Popular del carrer Llíria, el de Flora 6, Pepica la Pilona, el Proyecto Mayhem, La Fusteria, La Jero, la Fàbrica Maelectric o Bombas Gens. En aquests espais l’okupació va substituir, després d’anys de silenci, el soroll de les màquines i les reivindicacions obreres per les converses de joves en assemblees o la música de centenars de concerts de tota classe de músiques. En aquestes fàbriques, reconvertides en CSOA, els crits de ràbia van traspassar els seus murs i es van fer audibles als carrers.

 

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament Palau de les Arts continuen en aquesta temporada 2020-2021 amb el cicle d’actuacions musicals iniciat en 2015, oferint una actuació un dissabte cada mes entre octubre de 2020 i juny de 2021.

Aquesta col·laboració entre l’IVAM i Les Arts sorgeix amb el principal objectiu d’integrar-se mútuament en les programacions pròpies, així com per a fer patent la vinculació inexorable entre les diferents arts. Totes dues institucions, així mateix, pretenen posicionar la imatge cultural de la Comunitat Valenciana en un lloc de prestigi i reivindicar la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

 

FamíliesBarriRecursosIVAM Centre Julio González

INSTRUCCIONS PER IL·LUSTRAR EL LLIBRE COL·LECTIU QUÈ HI HA SOTA LA TERRA?

1) Mira el vídeo que hem gravat per a tu.

Fes tants dibuixos com vulgues (amb llapis o retolador, però sense pintar per dins, només a línia) sobre algun/s dels següents temes:

SI VOLS DIBUIXAR SOBRE CASES: DIBUIXA UNA CASA: valen cases de tot tipus: cases altes, baixes, grata-cels, tendes de campanya, iglús, tipis…DIBUIXA LA CASA D’UN ANIMAL: caus, closques, formiguers, coves,…DIBUIXA QUI VIU A TA CASA: Retrats de les persones i animals que viuen amb tu.DIBUIXA QUÈ HI HA DINS DE TA CASA: Dibuixa el que vulgues: coberts, telèfons, roba, llibres, llapisseres, tisores, menjar, ferramentes, ordinadors, cadires, peretes de la llum, finestres, televisions, cassoles…

SI VOLS DIBUIXAR SOBRE CASES: DIBUIXA UNA CASA: valen cases de tot tipus: cases altes, baixes, grata-cels, tendes de campanya, iglús, tipis…DIBUIXA LA CASA D’UN ANIMAL: caus, closques, formiguers, coves,…DIBUIXA QUI VIU A TA CASA: Retrats de les persones i animals que viuen amb tu.DIBUIXA QUÈ HI HA DINS DE TA CASA: Dibuixa el que vulgues: coberts, telèfons, roba, llibres, llapisseres, tisores, menjar, ferramentes, ordinadors, cadires, peretes de la llum, finestres, televisions, cassoles…

TAMBÉ POTS DIBUIXAR COSES QUE HI HA FORA DE CASA: DIBUIXA EL QUE HI HA A LA NATURA: núvols, sol, papallones, gespa, plantes, arbres, flors, pluja, mussols, estruços, lleons,…DIBUIXA EL QUE HI HA A LA CIUTAT: cotxes, coloms, senyals de tràfic, bicicletes, rates, parcs, insectes, passos de zebra, semàfors…

I VOLS DIBUIXAR SOBRE LA POR: DIBUIXA A QUÈ TENIM POR EL HUMANS: monstres, donyets, sorolls, fantasmes, crits, foscor, insectes, esquelets, animals salvatges, virus, trons i llamps, guerra, petardos, lladres, notícies, bruixes, gegants…DIBUIXA A QUÈ TENEN POR ELS ANIMALS: altres animals més grans, bosses plàstic, caça, anelles de plàstic del refrescos, xarxes, zoològics, circs, gàbies, peixeres…DIBUIXA REMEIS CONTRA LA POR: coses que et fan riure o que t’agraden.

SI VOLS DIBUIXAR SOBRE ELS DESITJOS: DIBUIXA UN DESIG: Pot ser un desig per a dins de casa o per a fora de casa.

2) Recorda que pots dibuixa sobre qualsevol superfície de ta casa… la teua llar és el teu llenç! Pots dibuixar sobre el banc de la cuina, amb el dit sobre l’espill del bany o amb paper allà on vulgues!

3) Signa els teus dibuixos amb el teu nom ben visible, així et podrem incloure al llibre com a autor o autora!

4) Quan tingues els teus dibuixos acabats i signats, fes-los una foto i puja’ls a les xarxes socials (Instagram, Facebook o Twitter) amb el hashtag #IVAMacasa, així podrem recollir-los i gastar-los per il·lustrar el conte!

5) Tens per pujar les teus dibuixos fins el 30 de novembre, participa!

Videos

AltresIVAM Centre Julio González

Presentació del projecte desenvolupat per Anja Krakowski per al programa “Variacions sobre el plànol. Interaccions en un context geogràfic”, un cicle d’accions públiques i privades, dins de la línia IVAM Produeix, que durant 2019 i 2020 ha proposat a diversos artistes elaborar un procés creatiu de confrontació i interacció directa amb el territori físic i el context històric i social del barri del Carme de València.

Després d’un llarg procés d’escolta, col·laboració i producció de coneixement en col·laboració amb el col·lectiu Associació d’Afectats pel PEPRI de la Muralla Àrab i el Taller Pepe March, un espai centenari de treball familiar i un dels últims tallers artesans que queden al centre històric de València, Anja Krakowski aglutina un any d’experiències i relacions en un disc de vinil que titula (E)SPECULA(R).

Després d’una intensa investigació i una sèrie d’accions, aquest treball sonor basat en la transmissió oral, estretament vinculada a la cultura local del barri, com són les albaes i el cant d’estil, sorgeix a partir de diversos enfocaments que han aparegut al llarg del projecte com la noció de patrimoni cultural i la construcció de diferents formes d’identitat. Però sobretot aprofundeix en la idea de fractura com a forma simbòlica d’un espai construït a través del conflicte i on el territori habitat i afectat per la mala gestió del patrimoni es torna un lloc de disputa.

En la presentació del disc, el dijous 20 al hall de l’IVAM, escoltarem els diferents relats recollits en forma de cant d’estil que componen aquest projecte, i algunes de les experiències realitzades al llarg d’aquest extens període de temps de creació conjunta.

Un projecte d’Anja Krakowski en col·laboració amb l’Associació d’Afectats pel PEPRI de la Muralla Àrab i Taller Pepe March.

Cantadors: Josep Aparicio, Apa; Trini Carballo; Tatiana Prades
Versadors: Lluís Benlloch, Josemi Sànchez
Dolçaina: Juan Ramón Ferrando
Tabal: Antonio de la Asunción
Gravació i postproducció: Gilles Martin, Ximo Rojo
Espai de gravació: Factoría 12
Producció vinil: Krakatoa Records
Disseny gràfic: Anja Krakowski
Producció: IVAM – Institut Valencià d’Art Modern

Variacions sobre el plànol. Interaccions en un context geogràfic” és un cicle de produccions dins del programa IVAM Produeix de l’Institut Valencià d’Art Modern.
Comissariat per Juan Luis Toboso i Ángela Montesinos junt amb els artistes Anaïs Florin, Anja Krakowski, Migue Martínez García, Norberto Llopis Segarra, Clara Boj i Diego Díaz.

Il·lustracions en família per a un futur llibre col·lectiu

FamíliesIVAM Centre Julio González

A l’IVAM com a casa! Proposa una activitat familiar on es reflexionarà, de manera col·lectiva, entorn al concepte de la llar (què és una casa? per a què serveix? quins tipus de casa hi ha? qui hi viu dins? què hi ha fora?), la por (té més por qui té casa o qui no en té? a què li tenim por quan estem dins de casa? i quan estem fora?) i el desig (què ens agrada de la nostra casa? què no? com seria una casa ideal?) i on s’intervindran les vitrines de l’IVAM amb dibuixos i paraules fruit d’estes reflexions.

Les imatges resultants, serviran per il·lustrar del llibre Què hi haurà sota la terra?, amb el text d’Elisa Matallín, editat per l’IVAM i de propera aparició.

Vols participar al llibre? Pots fer-ho de manera presencial o virtual:

Presencial: Vine el proper dia 21 de novembre a l’IVAM i participa del la interveció col·laborativa que farem entre totes i tots sobre les pròpies vitrines del museu!

Virtual: estigueu atent a les xarxes socials de l’IVAM i al hashtag #IVAMacasa.

  • Es demanaran permisos d’imatge dels i les menors ja que l’acció quedarà enregistrada.
  • < Mesures de seguretat: De cara al correcte funcionament del taller i per desenvolupar-ho amb total seguretat, totes i tots els assistents al taller hauran de fer ús obligatori de la mascareta durant el temps de taller (menys els menors de 6 anys), es pregarà fer ús de gel hidroalcohòlic abans de començar. Durant el temps de l’activitat es guardarà la distància de seguretat de més de metre i mig i nomes podrà accedir en una única unitat familiar (que no sobrepasse en un nombre de 5 persones) a la intervenció mural.

    ConversesIVAM Centre Julio González

    Conferència de Victoria Pérez Royo amb motiu del Cas d’Estudi: “Glacial Decoy”, Robert Rauschenberg – Trisha Brown.

    Victoria Pérez Royo es investigadora d’arts escèniques i professora d’Estètica i Teoria de les arts en el Departament de Filosofia (Universidad de Zaragoza), co-directora del Màster en Pràctica Escènica i Cultura Visual (Universidad de Castilla-La Mancha, Museo Reina Sofía), ha impartit seminaris en programes universitaris d’arts escèniques a Alemanya, el Brasil, Xile, Costa Rica, Finlàndia, Holanda i el Perú, entre altres països. És investigadora d’Artea i coordinadora de diversos projectes: estudis sobre investigació en arts.

                                  

    Relacionats

    Glacial Decoy

    19 nov. 2020 – 18 abr. 2021
    Cas d'estudiExposicióIVAM Centre Julio González

    Conversa entorn del Cas d’Estudi: “Glacial Decoy”, Robert Rauschenberg – Trisha Brown

    04 des. 2020
    VisitesIVAM Centre Julio González
    IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

    Des de Magritte i Kafka, l’escala de l’espai interior ha sigut alterada, especialment la dels objectes i la d’algun dels seus habitants.

    Cinquanta anys han transcorregut des que va ser pintat aquest quadre. És en certa manera una natura morta que ara reapareix en format de gran pancarta. Les banderoles són per a l’exterior i representen una de les últimes aplicacions dels cartells iniciats en els primers anys del segle xx.

    La figura central d’aquesta pintura és un plàtan gitat sobre un llit tubular. Una icona pop, deduïm còmodament. Els plàtans no han canviat el seu aspecte al llarg del temps. Els llits sí: objectes fabricats en sèrie, han anat modificant la seua anatomia i aparença afectada pels impulsos de la moda, la tècnica constructiva i el consum.

    El llit és, probablement, el símbol més oníric de tots els que hi ha en l’hàbitat quotidià de l’individu. Des de sempre és el lloc on se sol engendrar la vida dels éssers humans, és el lloc on naixen i moren, però també és allí on s’acomoden i somien. Erotisme, plaer, por o dolor, són alguns dels seus habitants i amb aquests sorgeixen el desig i la frustració.

    El llit individual, repetit, pressuposa massificació. És sinònim de concentració humana en hospitals, aquarteraments i similars.

    L’actualitat ha tornat a oferir escenaris que vam creure superats, definitivament allunyats de les nostres sorts…, però, en art, alguns pensem que l’opció se centra en la memòria, en la gravetat dels cossos sòlids, una matèria pesada que cal transformar, en compte d’oblidar.

    Està també el signe d’interjecció. Potser és un cap en exclamació, una crida entre altres punts que forma un petit mapa de constel·lacions.

    O és un forat pel qual es colen i desapareixen els somnis?

    Artur Heras

    VisitesIVAM Centre Julio González

    Conversa entorn del Cas d’Estudi “Glacial Decoy”, Robert Rauschenberg – Trisha Brown, a càrrec de Teresa Millet, comissària del Cas d’Estudi, i els coreògrafs i ballarins Juana Castelblanque i Leonardo Santos.

     

                                  

    Relacionats

    Glacial Decoy

    19 nov. 2020 – 18 abr. 2021
    Cas d'estudiExposicióIVAM Centre Julio González

    Conferència de Victoria Pérez Royo amb motiu del Cas d’Estudi: «Glacial Decoy», Robert Rauschenberg – Trisha Brown

    19 nov. 2020
    ConversesIVAM Centre Julio González
    CinemaConversesIVAM Centre Julio González

    SOUVENIR. Fragments d’un film futur

    Mostra de treballs del Laboratori pràctic.

    Es realitzarà una presentació-exposició no convencional d’un sol dia. El format (o els diferents formats) es definiran durant el procés de treball amb el grup de participants, però podria comptar amb projeccions, monitors i altres materials, en una disposició espai/temps no convencional i pròxima al format expositiu i la performance.

     

     

    Relacionats

    Laboratori de Cinema-Assaig

    20 oct. 2020 – 13 nov. 2020
    CinemaEducacióIVAM Centre Julio González
    CinemaConversesIVAM Centre Julio González

    SOUVENIR. Fragments d’un film futur

    Sessions de TALLER amb JAVIER REBOLLO

    Con(tra) el cine del yo o acabar de una vez por todas con los abusos de la memoria”

    Tot és autobiografia, fins i tot en el porno, deia Marcel Hanoun. Partim d’una crítica al jo, als abusos de la memòria i al cinema assaig. Partim de qüestionar el que s’entén per cinema assaig i assagem anar cap a altres llocs, a registres més expositius i performatius. M’abelleix molt comptar tot el que el cinema hauria d’aprendre de l’art contemporani, i posar més vida en l’art i més art en la vida, sense necessitat de descendir en piragua el riu Congo, fins i tot sense càmera i sense eixir de l’habitació.

     

     

     

    Relacionats

    Laboratori de Cinema-Assaig

    20 oct. 2020 – 13 nov. 2020
    CinemaEducacióIVAM Centre Julio González

    “Souvenir". Conferència de Remedios Zafra

    CinemaConversesIVAM Centre Julio González

    SOUVENIR. Fragments d’un film futur

    CONFERÈNCIA de REMEDIOS ZAFRA

    “Futuro y pantalla. La (im)posibilidad de una vida sin párpados”

    Aquesta conferència busca abordar els conflictes del subjecte contemporani davant un món permanentment connectat i ara noquejat per la incertesa de la pandèmia. La cultura xarxa i el marc capitalista porten temps promovent l’erosió de les esferes pública i privada en les pantalles, reduint a la seua menor expressió els dos àmbits que més singularitzen al subjecte humanista, l’íntim i el públic. Semblara llavors que el risc de desarticulació ciutadana (i treballadora) derivat de normalitzar les nostres vides com a multitud de persones soles a les seues cases darrere de les pantalles s’uneix al perill d’una vida (sense parpelles) on desbordats d’imatges i dades l’atenció es posen en risc, la memòria es delega en l’arxiu i la intimitat és arraconada o ajornada allí on el cos se sent tot sol. Quin paper té l’imaginari i el treball creatiu en aquest escenari?, què pot la ficció i la imaginació especulativa sobre el futur que aquest món ens inspira?.

    Retransmissió en streaming: https://www.youtube.com/user/gvaIVAM

     

     

    Relacionats

    Laboratori de Cinema-Assaig

    20 oct. 2020 – 13 nov. 2020
    CinemaEducacióIVAM Centre Julio González

    “Souvenir". Diàleg “virtual” entre Laura Vallés i Eli Cortiñas

    CinemaConversesIVAM Centre Julio González

    SOUVENIR. Fragments d’un film futur

    DIÀLEG “VIRTUAL” entre LAURA VALLÉS i ELI CORTIÑAS

    Cuando el cuerpo deviene relato. Esperanzas y retos para estremecernos con el mundo

    A partir d’un compendi de cites i imatges, aquest diàleg virtual proposarà una reflexió sobre l’edició com a escriptura i la consecució del fragment com a cine por venir. Com si d’una pel·lícula en procés es tractara, Eli Cortiñas i Laura Vallés Vílchez empraran una sèrie de materials apropiats per a “pensar-amb” ells, a la manera de María Puig de la Bellacasa, i travessar-los amb una mirada de gènere amb la finalitat de reflexionar entorn de les maneres de circulació i producció de cossos i objectes en la present situació d’excepció. Entre el llenguatge, la poesia i l’acció, aquesta conversa afrontarà les esperances i reptes del nostre futur pròxim en els quals la polisèmia de la imatge es torna moneda de canvi però també eina per a, com diria Edouard Glissant, entendre millor el món i estremir-nos amb ell.

     

    Relacionats

    Laboratori de Cinema-Assaig

    20 oct. 2020 – 13 nov. 2020
    CinemaEducacióIVAM Centre Julio González