Sonorització col·lectiva d’objectes a partir de l’obra de Mona Hatoum

IVAM Centre Julio González

Com a activitat paral·lela a l’exposició retrospectiva de Mona Hatoum i en col·laboració amb el festival ENSEMS, s’ofereix un taller a càrrec de l’Escola d’Oficis Electrosonors a partir de l’obra de l’artista. Aquest taller planteja la necessitat de reflexionar sobre la percepció que tenim dels objectes quotidians i com hi canvien en funció de  l’escala amb què es presenten. En el cas del taller, buscarem modificar la percepció acústica de les coses quotidianes amb l’exploració del que succeeix quan juguem a amplificar allò que és diminut, suau i lleu. Per aquest motiu es proposa una experiència d’art-educació, un laboratori creatiu organitzat en una sèrie de tallers que busquen explorar les possibilitats de resignificació de l’amplificació sonora. Amb freqüència, l’escolta està supeditada a la tirania de la nostra pròpia atenció. No escoltem allò que no ens interessa i, demostrem així, una capacitat infinita de sordera selectiva. En aquest taller es proposa reivindicar l’existència de sons ignorats, obviats o, fins i tot, menyspreats per una oïda massa depenent del sentit de la vista. No és necessari tenir coneixement previ de treball amb so. Les sessions són independents, però es recomana la inscripció a totes per poder seguir el procés del taller.

Programació

Sessió 1: L’objecte parla per mi.

  • Data: dissabte, 15 de maig
  • Horari: de 12 a 14 h.
  • El primer dia del projecte estarà dirigit a conèixer el grup de treball i els objectius que volem assolir durant aquest procés creatiu. Per aquest motiu, ens presentarem per mitjà d’objectes personals i quotidians i treballarem en la construcció d’altaveus. Finalitzem amb un ritu de pas a partir del qual pretenem que els participants potencien la seua capacitat d’amplificar allò que és subtil i/o ignorat.
  • Necessitats: objecte personal i íntim.

Sessió 2: Sembla que no estaves ací.

  • Data: dissabte, 29 de maig
  • Horari: de 12 a 14 h.
  • Per mitjà d’exercicis d’escolta profunda ens endinsarem en les possibilitats de percebre el món des d’altres criteris sonors. Explorarem les vibracions dels objectes amb micròfons de contacte, coneixerem a les nostres aliades les gravadores i proposarem iniciar un noi repte, els diaris sonors.
  • Necessitats: si tens una gravadora, emporta-te-la.

Sessió 3: Construcció de sons.

  • Data: dissabte, 12 de juny.
  • Horari: de 12 a 14h.
  • Aquesta sessió estarà dedicada a la construcció de peces sonores a partir de gravacions pròpies o alienes. Utilitzarem el programa de software lliure Audacity per a posar en pràctica alguns exercicis de manipulació de so i tindrem l’oportunitat de visitar l’exposició de Mona Hatoum.
  • Necessitats: un ordinador amb Audacity instal·lat.

Sessió 4: Amplifique, per favor.

  • Data: dissabte, 26 de juny.
  • Horari: de 12 a 14h.
  • Dedicarem la sessió a desnaturalitzar el so i a explorar l’amplificació de sons a través de diferents objectes quotidians. També treballarem en la construcció de l’acció sonora final que presentarem l’últim dia, en què recopilarem els aprenentatges realitzats durant el taller.
  • Necessitats: si tens una tetera, emporta-te-la.

Sessió 5: So revelat.

  • Data: dissabte, 3 de juliol
  • Horari: 19h.
  • L’última sessió estarà dedicada a compartir els aprenentatges, a jugar entre nosaltres i amb altres persones per mitjà del so. Per a això, realitzarem una acció sonora en què reflectirem les diferents ferramentes apreses amb altaveus autoamplificats.

L’Escola d’Oficis Electrosonors és un projecte d’art-educació que gira entorn de l’experimentació amb el so, l’art sonor, la música electrònica i l’escolta. Ens agrada treballar amb comunitats i sons que generalment no són escoltats, i fer-ho amb perspectiva de gènere i diferenciació cultural. Dos dels seus components són Patricia Raijenstein, professora i art-educadora que desenvolupa projectes educatius en museus amb perspectiva de gènere; i Jesús Lara, mediador cultural treball del qual busca posar de manifest la importància de la tecnologia en la creació musical contemporània.

Mesures de seguretat: Perquè el taller funcione de forma correcta i per a desenvolupar-lo amb total seguretat, totes i tots els assistents hauran de fer ús de la mascareta durant el temps del taller, així com gel hidroalcohòlic abans de començar. Durant el temps de l’activitat guardarà la distància de seguretat de més de metre i mig entre cada persona.

ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa amb motiu de la presentació de l’exposició Cardiograma, entre l’artista Lola Lasurt i la seua comissària Nuria Enguita.

Cardiograma és el nou projecte específic que l’artista Lola Lasurt proposa per a la Galeria 6 de l’IVAM, que té com a punt de partida una visita que va realitzar al Museu del Gremi Artesà de Fallers de València i la trobada d’un ninot indultat anomenat Democràcia, obra de l’artista faller José Azpeitia.

La conversa contextualitzarà l’exposició de Lola Lasurt en l’IVAM amb altres treballs realitzats per l’artista, interessada en l’estudi del passat recent i les relacions entre les històries privades i els esdeveniments col·lectius, investigacions que tenen la cultura popular, ritual i festiva, en el seu centre.

Relacionats

Cardiograma. Lola Lasurt

29 abr. 2021 – 19 set. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

Des del segle XIX i durant el XX es forja alguna cosa així com una “imaginació tecnològica” a què no som aliens en els nostres dies. Amb això ens referim al fet que la tecnologia, fruit de les revolucions industrials i matrius d’una idea del progrés, transcendeix la seua dimensió purament instrumental i es constitueix com a un medi ambient, un substrat antropològic que mesura les distàncies entre els pobles i les civilitzacions del món, i una esfera d’expectatives projectades al futur que es manifesten per mitjà de la imaginació artística i literària. Aquest principi actiu d’allò que és tecnològic articula, de fet, molts dels comportaments artístics de les anomenades “avantguardes”. A tot això se suma l’aparició històrica quasi providencial d’un dispositiu, la fotografia, que multiplica exponencialment la potència de difusió de les imatges i arxiva tot el llegat artístic del passat. Si estudiem amb atenció eixa combinació de factors històrics i culturals podem fer un diagnòstic podem fer un diagnòstic bastant precís dels eixos originaris del segle XX, entendre el seu esperit d’època, però, també, comprendre d’una manera tal vegada més lúcida les pulsions del nostre present, pulsions, per exemple, en la nostra enigmàtica i sens dubte patològica relació amb les imatges.

Víctor del Río és assagista i professor titular de teoria de l’art a la Universitat de Salamanca. La seua trajectòria investigadora recorre la teoria de l’art contemporani, la gènesi i desenvolupament de l’estètica documental i la teoria de la fotografia, també ha dedicat bona part de la seua investigació a l’estudi dels marcs ideològics i els substrats antropològics de la nostra relació amb la imatge i la tecnologia. Entre els títols més destacats, és autor dels llibres següents: La superación de la estética del documento (Universidad de Salamanca, 2008); Factografía. Vanguardia y comunicación de masas (Abada, Madrid, 2010); La querella oculta. Jeff Wall y la crítica de la neovanguardia (El Desvelo, Santander, 2012); La pieza huérfana. Relatos de la paleotecnología (Consonni, Bilbao, 2015) o La memoria de la fotografía. Historia, documento y ficción (Cátedra, Madrid, 2021).

Relacionats

Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM

11 mar. 2021 – 30 gen. 2022
Col·leccióIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

El projecte ‘Indústria / Matrius, trames i sons’, realitzat per Lorenzo Sandoval i Tono Vizcaíno per a l’IVAM, proposa una nova activitat: la Matriu N004-Alacant.

A Alacant, el relat oficial ha parat poca o nul·la atenció al patrimoni industrial. La projecció turística de sol i platja ha copat l’imaginari local, relegant a un segon pla aquelles realitats que no encaixen amb aquesta imatge idealitzada. No obstant això, diferents institucions, col·lectius i persones a títol individual lluiten perquè la memòria industrial no acabe completament oblidada.

En aquesta trobada proposem parlar i reflexionar sobre el patrimoni industrial alacantí des de l’activisme ciutadà, les pràctiques artístiques, l’arxivística i la musicologia. L’acte tindrà lloc divendres 26 de març, de 16:30 a 20: 00h, al IVAMLab 1.

La sessió s’estructurarà en dues parts:
• Intervencions:
Elles, las cigarreres. Teresa Lanceta.
L’Arxiu de la Democràcia. La recuperació de la memòria històrica. Beatriz Bustos.
La Fàbrica de Tabacs d’Alacant com a principi i ¿final? d’un barri popular. Relacions del teixit associatiu amb la desindustrialització del barri de Carolines a Alacant. Vicent Oncina.
El cançoner industrial: el gran oblidat. Josep Vicent Frechina.
• Diàleg entre els participants (obert a el públic).

Participants i resums de les intervencions

Teresa Lanceta Aragonés és doctorada en Art. Treballa el teixit, l’escriptura i el vídeo, entre els quals destaca un extens treball documental sobre les dones a la fàbrica de tabacs d’Alacant. Entre les seues exposicions individuals destaquen La alfombra roja (1989), Tejidos marroquíes. Teresa Lanceta (2000) al MNCARS i a la Villa des Arts, Casablanca, Adiós al rombo a La Casa Encendida i Azkuna Zentroa, El paso del Ebro i La alfombra española del siglo XV, en la Galería Espacio Mínimo, Madrid.

Ha participat col·lectivament en How to (…) things that don’t exist, 31ª Bienal de Sâo Paulo, VIVA ARTE VIVA, 57ª Bienal de Venecia, en El contrato, La Alhóndiga de Bilbao, La Réplica Infiel, al CA2M, ¿ornamento=delito? Bombas Gens, Aplicación Murillo, Sevilla o Te toca a ti, a l’Espai d’Art Contemporani de Castelló.

Elles, les cigarreres. Les dones tenien accés només a determinats treballs temporals, com les tasques agrícoles, i mal pagats i amb pocs drets, com el servei domèstic, en el qual estaven sotmeses a l’arbitrarietat dels “senyors” i a una paga mínima, mentre que a la fàbrica, el salari estava assegurat, encara que fora minso, el que empenyia els homes a buscar alguna cosa millor; però, a elles, els garantia una estabilitat satisfactòria.

Això no obstant, l’enorme fidelitat de les cigarreres a la fàbrica es devia a l’enteniment que, des d’un principi, hi va haver entre l’empresa i les dones. Es va establir un consens tàcit que aconseguia compatibilitzar, en la mesura del possible, els interessos d’ambdues parts, buscant que les necessitats familiars de les treballadores foren ateses sense perjudicar els guanys de l’empresa.

Beatriz Bustos Mendoza és llicenciada en Història per la Universitat d’Alacant. Ha cursat el Programa de Doctorat Societat i Estat a Espanya (segles XIV-XX). Entre les seues publicacions es troben Mujeres y movilización vecinal del barrio Virgen del Remedio de Alicante (1975-1982) (Centre d’Estudis de la Dona de la UA) i l’edició crítica Diarios de la Guerra Civil (1936-1939) Eliseo Gómez Serrano (Vicerectorat d’Extensió Universitària de la UA), juntament amb Francisco Moreno.

Des de 2004 és especialista tècnic a l’Arxiu de la Democràcia, un dels fons documentals de l’Arxiu General de la UA. A més de les tasques pròpies d’un arxiu, també participa en les activitats didàctiques que s’hi organitzen, com les visites de l’alumnat, preparant les mostres documentals, i la presentació de la pàgina web.

L’Arxiu de la Democràcia. La recuperació de la memòria històrica. La recuperació de la memòria històrica. L’Arxiu de la Democràcia és una iniciativa del Vicerectorat de Cultura, Esport i Llengües de la Universitat d’Alacant que va començar la seua activitat l’any 2004. L’objectiu de l’entitat és doble: d’una banda, assegurar la conservació de la memòria documental de la transició democràtica i de la consolidació de la democràcia a la Comunitat Valenciana i facilitar-ne a la ciutadania l’accés; d’una altra banda, estimular el coneixement de la nostra història a través d’accions divulgatives de tota mena i publicacions, contribuint a l’enfortiment de la memòria col·lectiva cívica i democràtica.

Per a aquesta comunicació, centrarà la seua atenció en els fons documentals relacionats amb el patrimoni industrial alacantí, a partir dels moviments socials, concretament el moviment obrer i assembleari de la dècada dels anys setanta

Vicent Oncina i Climent és Enginyer Tècnic Agrícola de formació i “veí” per convicció i no només per padró. Compagina la seua participació en el teixit associatiu del barri entre l’associació de veïns, l’hort comunitari i el sindicat de llogaters, entre d’altres. Lligat des de fa anys a lluites i projectes en l’àmbit de Carolines, s’ha centrat en els darrers temps en analitzar els efectes de la transformació de la Fàbrica de Tabacs i la reivindicació de la importància de la participació del veïnat en la presa de decisions sobre els usos de l’espai.

La Fàbrica de Tabacs d’Alacant com a principi i ¿final? d’un barri popular. Relacions del teixit associatiu amb la desindustrialització del barri de Carolines a Alacant. L’origen de la trama urbana del barri de Carolines es remunta a la fi del segle XIX, amb l’ampliació de les instal·lacions de la Fàbrica de Tabacs. Allà roman l’activitat industrial més d’un segle, configurant la idiosincràsia local fins els inicis de l’actual segle XXI.

En 2002 es va traslladar la fàbrica al polígon industrial Les Talaies, quedant tot el conjunt fabril orfe d’activitat i ocult, pel mur que l’envolta, a les mirades de les veïnes, a poc a poc esvaït dels seues pensaments, condemnat en uns llimbs d’ostracisme durant una dècada. En 2010 es va rehabilitar el vell edifici, batejat per a l’ocasió com “Las Cigarreras”, per a ser emprat com a espai cultural. Des de llavors, al seu interior s’organitzen exposicions, concerts i actes culturals, mentre a l’exterior, la crisi provocada per la bombolla immobiliària assola i despobla un barri de classe treballadora.

La situació del barri afavoreix que siga objectiu, l’any 2014, dels fons d’ajudes europees EDUSI, amb un projecte que té com epicentre la rehabilitació de “Las Cigarreras” i el seu entorn. Així és com s’inicia un procés de gentrificació baix el pretext de combatre la degradació, alhora que el veïnat s’ha organitzat per aturar els seus efectes i reclama l’ús i la participació en les infraestructures i el seu futur per a suplir la històrica mancança dotacional.

Josep Vicent Frechina dirigeix la revista semestral de Música i Cultura Popular Caramella i ha publicat, entre d’altres, els llibres La Cançó en valencià. Dels repertoris tradicionals als gèneres moderns (Acadèmia Valenciana de la Llengua, 2011); Pensar en vers. La cançó improvisada als països de la Mediterrània (Els llibres de Caramella, 2014); El cant de la terra. Pep Gimeno Botifarra (Bromera, 2016), amb Joan Olivares i Bressolant. El llibre de les cançons de bressol (Andana Editorial, 2016), Premi de la Crítica 2018 de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.

Col·labora en diversos mitjans de comunicació i és el secretari del jurat dels Premis Ovidi a la Música en Valencià des de la seua creació.

És president de la Federació d’Instituts d’Estudis Comarcals del País Valencià. El 2017 va ser reconegut amb el premi Recercat.

El cançoner industrial: el gran oblidat. L’estudi de les tradicions populars arrossega, com una pesada llosa, els seus prejudicis fundacionals, fills de la ideologia romàntica que els propicià. El Romanticisme va construir un imaginari idíl·lic del món rural i, en contraposició, una visió hostil, grisa, profundament negativa, de les ciutats industrials. Per aquesta raó el cançoner industrial, el repertori de cançons que es cantaven fent la feina a la fàbrica, en els desplaçaments a peu i en grup del domicili al treball i en les ocasions festives que reunien treballadores i treballadors, és el gran oblidat en els treballs sobre el folklore musical valencià. I és una llàstima perquè els reculls que hem pogut confegir d’aquells repertoris ens mostren una imatge diàfana de les condicions de treball, les relacions socials, els processos d’autorepresentació i les aspiracions i frustracions dels homes i dones que les cantaven: un reflex d’una època molt sovint més il·lustratiu i significatiu que els que ens proporciona la documentació històrica.

Jornada d'accions

EducacióEscèniquesMúsicaSeminarisTallersIVAM Centre Julio González

Per a aquesta ocasió, hem convidat al col·lectiu nyamnyam per curar i articular una jornada d’accions diverses que naixen arran de la reflexió que l’artista Asunción Molinos Gordo ens planteja amb la seua instal·lació sobre l’horta valenciana “Com solíem…” comissariada per Sandra Moros.

Es tracta d’una jornada articulada en diferents temps i espais de l’IVAM que ofereix diverses propostes de taller, xarrades, música o recorreguts que pivoten sobre els estrats, els objectes trobats, el joc, la conversa i el temps. A més ha sigut concebuda com una jornada transgeneracional: adults i xicalla, xicalla acompanyada d’adults o viceversa.

Iñaki i Ariadna són nyamnyam, un espai i col·lectiu que treballa a la cruïlla entre les arts en viu, les pedagogies, el pensament i la gastronomia crítica. Unint les seues formacions i deformacions en diversos camps de creació, tenen com a objectiu promoure l’intercanvi de coneixement en un sentit holístic, incorporant organismes (escala humana i altres), sistemes, ambients, relacions, etc.

 

PROGRAMA DE LA JORNADA

11h-13h. Videocreació al voltant de l’exposició “Com solíem…” d’Asunción Molinos Gordo a partir de visites individuals

A càrrec d’Iñaki Álvarez (nyamnyam)

  • Espai: Galeria 6
  • Dirigit a: tots els públics
  • Aforament: 20 persones per torns de 10’
  • Inscripcions: reserva prèvia

A través de visites a duo a l’exposició (un visitant cada torn), de la mà d’Iñaki Alvarez (nyamnyam), es genera un espai de conversa amb cada persona al voltant de temes tangents al projecte. Aquests relats es converteixen en el centre d’una proposta videogràfica que es realitza in situ i que es presenta el mateix dia 27 de març al final de la jornada al hall de l’IVAM. L’espai sonor d’aquesta pel·lícula es realitzarà en directe a càrrec de Pablo Gisbert.

 

11h-19h. Fluffy Disk, joc per a dispositius mòbils adaptat a l’exposició “Com solíem…” d’Asunción Molinos Gordo

A càrrec de nyamnyam

  • Espai: Galeria 6
  • Dirigit a: tots els públics
  • Inscripcions: d’accés lliure a la Galeria 6

I si les coses virtuals són reals, però no realitzades? Fluffy Disk és un lloc/joc tou que s’allunya del disc dur, un joc elàstic amb que podem crear relats infinits i imprevisibles a partir d’arxius creats de manera site-specific dins de l’exposició “Com solíem…” d’Asunción Molinos Gordo. Es diu Fluffy perquè és porós, bla, de forma molt variable i es dedica a fer volar la imaginació.

 

12h-13: 15h Carboni 14, taller transgeneracional per a famílies

A càrrec d’Ariadna Rodríguez (nyamnyam)

  • Espai: IVAMlab2
  • Dirigit a: públic familiar
  • Aforament: Fins a 5 unitats de convivència que no sobrepassen 18 persones (entenem unitat de convivència per grup de persones que conviuen de manera habitual).
  • Inscripcions: amb reserva prèvia

Carboni 14 es planteja com una pràctica per a construir una instal·lació performativa creada gràcies a una arqueologia del lloc. A partir d’objectes trobats a les entranyes de l’IVAM, es generen relats de ficció, que posen en circulació lògiques pròximes a l’ecologia i el pensament crític.

 

17h-18h. Conversa: L’horta com a context d’acció i resiliència 

A càrrec de Xavier Luján (Voransenda), Esther Bravo i Toni Palamós (Col·lectiu Trellat), Anaïs Florin (A hores d’ara). Modera i dinamitza: nyamnyam

  • Espai: hall de l’IVAM
  • Dirigit a: tots els públics
  • Inscripcions: amb reserva prèvia

Una conversa entre agents locals per compartir l’horta com a context d’acció que, des de l’agroecologia o la sobirania alimentària, o la pràctica artística, genera espais de resiliència. Es plantejarà com, a través de dinàmiques i pràctiques agri-culturals, es difonen els valors de l’horta posant èmfasi en la transformació social.

 

18-19h. 27# RÀDIO

A càrrec de Pablo Gisbert

  • Espai: hall de l’IVAM
  • Dirigit a: tots els públics
  • Inscripcions: amb reserva prèvia

Durant una hora de música i entrevistes intentarem trobar l’espontaneïtat entre una conversa no pactada, música electrònica i accions obertes al hall de l’IVAM. Pablo Gisbert, membre de la companyia El Conde de Torrefiel, dirigirà la sessió fent d’entrevistador i de DJ.

 

19h. Visionat de creació videogràfica

A càrrec d’Iñaki Álvarez i Pablo Gisbert

  • Espai: hall de l’IVAM
  • Dirigit a: tots els públics
  • Inscripcions: amb reserva prèvia

Arran de les passejades en sala fetes a duo amb Iñaki Álvarez durant el matí de la jornada (nyamnyam) i dels enregistraments de vídeo/veu que es duran a terme, com a tancament de la jornada es visionarà la pel·lícula resultant acompanyada pel so en directe creat per Pablo Gisbert.

INSCRIPCIONS

Per a les activitats que requereixen reserva prèvia contactar amb:

 ivam@consultaentradas.com o 976004973 (de dilluns a dissabte de 9-20h.).

*És possible reservar diverses -o totes- les activitats de la jornada

 nyamnyam

L’Iñaki i l’Ariadna són nyamnyam, un espai i col·lectiu que treballa en l’encreuament entre les arts en viu, les pedagogies, el pensament i la gastronomia crítica. Unint les seues formacions i deformacions en diversos camps de creació, tenen com a objectiu promoure l’intercanvi de coneixement en un sentit holístic, incorporant organismes (escala humana i altres), sistemes, ambients, relacions, etc.

Esther Bravo i Toni Palamós (Col·lectiu Trellat)

Projecte comunitari experimental que es planteja com a objectiu la conservació, regeneració i revitalització del patrimoni cultural de l’Horta, des d’un àmbit local i a xicoteta escala. Una experiència col·lectiva que recerca un nou model sota pautes de sostenibilitat i permacultura per garantir un paisatge cultural viu. Treballen per la preservació de la cultura mil·lenària que han heretat a l’Horta, i fer possible la seua continuïtat d’una manera sostenible amb els nous models de vida del s. XXI. Tracten de recuperar no només els sabers agrícoles, sinó també tota la riquesa gastronòmica, de llavors, d’oficis en desús i vincles que han mantingut vius alguns costums oblidats de l’Horta.

Xavier Luján Estellés (Vorasenda)

Xavier Luján Estellés, llaurador al capdavant del projecte Vorasenda. Vorasenda és un projecte agroecològic que naix fa 11 anys a Carpesa. El projecte representa el sosté de vida de les cinc persones que el conformen: Fabiola, Manu, Bert, Pablo i Xavi. Les principals línies d’actuació són l’agroecologia, l’agricultura sostinguda per la comunitat, la venda directa i la sobirania alimentària. Abasten regularment de productes frescos i sostenibles a més de 150 famílies, a banda de botigues, cooperatives de consum, menjadors socials, càterings i restaurants. Actualment Vorasenda està engegant un nou projecte nomenat L’Alter de Vorasenda, un espai agrosocial que compaginarà la producció i venda agroecològica amb la dinamització social, cultural i educativa que gire entorn de l’agricultura i la sostenibilitat.

Anaïs Florin (A hores d’ara)

La seua pràctica artística s’inscriu principalment en l’àmbit de les pràctiques en context, amb especial interés en els relats, memòries i lluites associades a les transformacions territorials. Ha estat vinculada a la campanya Horta és Futur NO A LA ZAL i és integrant del col·lectiu Per l’Horta. Llicenciada en Publicitat i Relacions Públiques per la Universitat d’Alacant, Especialista en Art Contemporani per l’Institut Superior d’Art de Madrid, ha estudiat un Grau en Belles Arts així com el Màster de Producció Artística en la Universitat Politècnica de València. Actualment està cursant el Programa de Doctorat en Art, Producció i Investigació en la Universitat Politècnica de València amb una beca d’investigació en el Centre d’Investigació d’Art i Entorn.

Pablo Gisbert

Pablo Gisbert va nàixer a Ontinyent (València) en 1982. Va estudiar dramatúrgia a la Reial Escola Superior d’Art Dramàtic de Madrid i a l’Institut del Teatre de Barcelona. En 2011 va rebre l’Accèssit al Premi Marqués de Bradomín i en 2013 el Premi Sebastià Guasch de Barcelona per la seua tasca dramatúrgica dins de la companyia de dansa La Veronal. Gisbert presenta les seues pròpies creacions amb la seua companyia El Conde de Torrefiel, juntament amb Tanya Beyeler. El Conde de Torrefiel és un projecte escènic que fluctua entre la literatura, les arts plàstiques i el moviment coreogràfic, i ha estat en festivals d’Espanya, Europa i Llatinoamèrica. Pablo Gisbert ha sigut proposat per a la plataforma europea de dramatúrgia contemporània Fabulamundi: Playwriting Europe. En 2015 va recopilar tots els seus textos en un llibre titulat Mierda Bonita amb l’editorial La Uña Rota.

Relacionats

Com solíem… Asunción Molinos Gordo

17 des. 2020 – 11 abr. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

L’IVAM i el Centro de Perfeccionament del Palau de les Arts Reina Sofía continuen, en aquesta temporada 2020-2021, amb l’exercici de corresponsabilitat interinstitucional iniciat en 2015.  Col·laboren per a apropar les diferents arts i mostrar la vinculació existent entre elles, aptes per a tots els públics.

Així, amb l’objectiu de donar difusió a la creació artística i fer-la més accessible, han creat un programa de concerts amb què aconsegueixen integrar les programacions pròpies. Contextualitzen, mitjançant peces musicals que s’interpreten en les actuacions, les diferents propostes expositives que es presenten en l’IVAM.

Amb aquesta col·laboració, ambdues institucions reivindiquen la necessitat de treballar en una cultura oberta, polièdrica i plural, així com reivindiquen la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre Guillaume Désanges i François Piron, comissaris de l’exposició Absalon, Absalon.

L’exposició de l’artista conegut com a Absalon (Israel, 1964 – França, 1994), coproduïda per l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) i el CAPC, Musée d’Art Contemporain de Bordeus, té dos objectius principals: per una banda, deixar patent la contribució crucial d’aquest artista al discurs de l’art produït en la dècada dels anys noranta; i per una altra banda, establir un diàleg entre els seus creadors i les seues línies conceptuals i les d’alguns artistes com Robert Gober, Laura Lamiel o Mona Hatoum, o amb el treball d’artistes contemporanis com Myriam Mihindou o Dora García.

Durant la conversa, els dos comissaris, mitjançant dos projectes d’Absalon seleccionats per a l’exposició i els diàlegs establerts amb els altres artistes, proposen la reinterpretació de la fredor de les formes minimalistes amb un vocabulari emocional i afectiu, que emfatitza la soledat de la vida i les relacions, així com la relació amb el cos humà, la malaltia, la precarietat i la finitud de la vida.

SeminarisIVAM Centre Julio González

Conferència Topografies de l’avantguarda i imaginari cinematogràfic a càrrec de Vicente Sánchez-Biosca, Catedràtic de Comunicació Audiovisual de la Universitat de València, amb motiu de l’exposició Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM.

En 2001, Bruce Posner va estrenar una sèrie de programes sota el títol Unseen cinema – Early American Avant-garde, 1894-1941. Sorprenentment, va estirar la categoria d’avantguarda a terrenys fins aleshores considerats com les seues antípodes: el cinema de Hollywood o el precinema, per exemple. Es tractava probablement d’una reacció excessiva enfront del purisme que havia regnat fins aleshores i que amb prou faenes havia salvat alguns artistes que, després del seu reconeixement en un altre domini d’expressió, van indagar en el domini de la pantalla. Quin grau d’exigència o “generositat”, de mimetisme i d’autonomia respecte a altres arts, convé mantindré quan atorguem la condició avantguardista al cinema? Aquesta conferència aspira a cartografiar breument la relació entre el cinema i les avantguardes històriques, sense oblidar conceptes com l’experimentalisme, maquinisme i modernitat.

Vicente Sánchez-Biosca és catedràtic de Comunicació Audiovisual en la Universitat de València i Investigador Principal del projecte La construcció mediàtica del carisma dels líders polítics en períodes de transformació social: del Tardofranquisma a la Transició (HAR2012-32593). Va ser becari de Fulbright postdoctoral a la universitat de Wisconsin-Madison (EUA) i ha sigut professor convidat en diferents universitats (New York University, París 3-Sorbonne Nouvelle, Paris 1-Sorbonne, Montreal, Sao Paulo, entre d’altres). Entre els seus últims llibres, poden citar-se NO-DO. El tiempo y la memoria i El pasado es el destino. Propaganda y cine del bando nacional en la guerra civil (2000 i 2011, ambdós amb Rafael R. Tranche), Cine y vanguardias artísticas. Conflictos, encuentros, fronteras (2004), entre d’altres.

Aquesta conferència forma part de la programació pública confeccionada per l’IVAM amb motí de l’exposició Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM, que inclou concerts, conferències, taules redones i un taller d’artista.

Relacionats

Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM

11 mar. 2021 – 30 gen. 2022
Col·leccióIVAM Centre Julio González

Acció editorial a partir de l’exposició “Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM

FamíliesIVAM Centre Julio González

Pot ser el museu una màquina?

El museu és una fàbrica
La fàbrica és una discoteca
La discoteca és una escola
L’escola és un teatre
El teatre és un carrer
El carrer és Instagram
Instagram és una màquina
La màquina és un museu

El museu en cadena és una acció dissenyada i realitzada per La Figuera Massa Salvatge dirigida a famílies en què els participants reprodueixen la fabricació en cadena per a crear petites publicacions.

Amb la forma d’un taller d’autoedició, en el qual es realitzarà una peça gràfica col·lectiva, l’acció es basa en el concepte de societat disciplinària i l’imaginari mecànic que l’acompanya, així com en la idea del “deure” de les societats postindustrials, en què l’individu es transforma en part de l’engranatge social necessari per a mantenir el seu moviment continu.

El taller es transforma en una acció col·lectiva, amb certes dosis d’ironia, que pretén provocar una posició conscient de les persones que participen en relació amb la seua condició de visitants d’una exposició d’un museu (com a públic, usuaris, clients, ciutadans, etc.).

  • 27 de juny de 2021 (sessió en valencià)
  • 11 de juliol de 2021 (sessió en castellà)
  • 12 de setembre de 2021 (sessió en valencià)
  • 26 de setembre de 2021 (sessió en castellà)
  • 17 d’octubre de 2021 (sessió en valencià)
  • 21 de novembre de 2021
  • 19 de desembre de 2021
  • 4 de gener de 2022
  • 16 de gener de 2022
  • Un projecte de: La Figuera Massa Salvatge

    *Mesures de seguretat. De cara al correcte funcionament del taller i per a desenvolupar-lo amb total seguretat, totes i tots els assistents al taller hauran de fer ús obligatori de la mascareta durant el temps del taller (llevat dels menors de 6 anys). Es pregarà fer ús de gel hidroalcohòlic abans de començar cada joc i acabar l’activitat. Durant el temps de l’activitat es guardarà la distància de seguretat de més de metre i mig entre cada unitat familiar. Els materials dels jocs hauran estat en quarantena preventiva un mes abans i després de la seua utilització i no podran ser compartits entre les unitats familiars.

    ConversesIVAM Centre Julio González

    Presentació de Mª Jesús Folch, conservadora de l’IVAM i comissària de l’exposició Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM.

    L’IVAM presenta amb Imaginaris Mecànics i Tècnics en la Col·lecció de l’IVAM, una nova lectura de la col·lecció en la qual, a través de les 300 obres, il·lustra l’interés de les pràctiques artístiques per a imaginar la concepció mecànica de l’univers i, a través dels grans invents, els mitjans de transport o els objectes de comunicació, així com dels nous procediments industrials, científics i tècnics i la incorporació de nous materials, posa de manifest la simbiosi perfecta entre ciència, tècnica, disseny i art.

    Amb la finalitat de presentar la mostra i coincidint amb la seua obertura al públic, Mª. Jesús Folch, comissària d’aquesta, realitza un recorregut per les 10 sales en les què s’estructura, i a través de les imatges de les obres que la integren. Podrem apreciar pràctiques d’artistes interessats en dissenyar i construir mecanismes o en crear imaginaris que reflectiren l’esperit de la cultura industrial i científica que els envoltava, com Alexander Calder, Marcel Duchamp, Lászó Peri, Man Ray, Moholy–Nagy, Boris Ignatovich, Germaine Krull o Gustav Klucis.

    També ens acostarà a les obres de tecnòlegs visionaris com Gilberto Zorio o d’aquells artistes que, com Maribel Doménech o Gary Hill, reflexionen sobre l’esperit, el temps, el cos i la memòria, utilitzant materials i tècniques extretes de la manufactura industrial. I ens mostrarà les obres d’altres creadors que, com Yturralde, Alfaro, Sempere, José Luis Alexanco, Elena Asins o Soledad Sevilla defensen el diàleg entre la ciència i l’art, o narradors conceptuals que, com Thomas Ruff, investiguen sobre la percepció de les imatges a través del mitjà fotogràfic, utilitzant la iconografia mecànica com a tema bàsic.

    Amb motiu de l’exposició Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM, l’IVAM ha organitzat una extensa programació d’activitats que inclou concerts, conferències, taules redones i un taller d’artista, entorn de la temàtica de la mostra, que s’inaugura amb aquesta conversa.

    Relacionats

    Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM

    11 mar. 2021 – 30 gen. 2022
    Col·leccióIVAM Centre Julio González

    Concert de piano Carmen Barradas (1888-1963) al voltant dels imaginaris mecànics sonors a càrrec de Patricia Pérez

    12 i 26 mar. 2021
    MúsicaIVAM Centre Julio González

    Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

    MúsicaIVAM Centre Julio González

    L’IVAM i el Centro de Perfeccionament del Palau de les Arts Reina Sofía continuen en aquesta temporada 2020-2021, amb l’exercici de corresponsabilitat interinstitucional iniciat en 2015. També col·laboren per a apropar les diferents arts i mostrar la vinculació existent entre elles, a tots els públics.

    Així, amb l’objectiu de donar difusió a la creació artística i fer-la més accessible, han creat un programa de concerts amb què aconsegueixen integrar les programacions pròpies, les diferents propostes expositives que es presenten en l’IVAM. Amb aquesta col·laboració, ambdues institucions reivindiquen la necessitat de treballar en una cultura oberta, polièdrica i plural, així com la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

    MúsicaIVAM Centre Julio González

    L’exposició Imaginaris Mecànics i Tècnics en la Col·lecció de l’IVAM reuneix obres d’artistes de la col·lecció de l’IVAM, que al llarg de tot el segle XX s’han sentit fascinats pels avanços tècnics i tecnològics de la ciència i han dirigit les seues investigacions i pràctiques a la relació entre ciència i art des d’enfocaments molt diferents: aquells interessats de dissenyar i construir mecanismes, però també de crear imaginaris que reflecteixen l’esperit de la cultura industrial i científica que els envolta amb l’ús de materials i tècniques estretes de la manufactura industrial, que reflexionen sobre l’esperit, el temps, el cos i la memòria, com per exemple Alexander Calder, Germaine Krull Marcel Duchamp, Lászó Peri o Man Ray, creadors que defenen el diàleg entre la ciència i l’art com Yturralde, Alfaro, Sempere, Elena Asins o Soledad Sevilla, o narradors conceptuals, com Thomas Ruff, entre d’altres.

    Amb motiu de l’obertura d’aquesta mostra i coincidint amb la celebració del Dia de la Dona, des de l’IVAM volem donar visibilitat a les aportacions realitzades durant aquest període per les dones i ho fem mitjançant la figura de la compositora Carmen Barradas, qui tot i que es troba molt a prop de moviments avantguardistes com el Vibracionisme, l’Ultraisme espanyol o el Futurisme musical maquinista, va ser oblidada com moltes altres artistes.

    Per a fer-ho, hem organitzat, en col·laboració amb el professor Miguel Molina-Alarcón, director del Laboratori de Creacions Intermèdia de l’UPV i la pianista Patricia Pérez, la sèrie de concerts CARMEN BARRADAS (1888-1963), amb què li volem retre homenatge. Farem una interpretació de les seues composicions mecanicistes més representatives.

    PROGRAMA:

    • Campanero loco (Montevideo, 1934. Revisió i transcripció de Néffer Kröger, 1971)*
    • Taller Mecánico (estrenada a Barcelona, 1928)
    • Poema del reloj (sense data)*
    • Canción del Trabajo (part II de Campana de Toledo. Madrid, 1924) *
    • Espera el coche (publicada en la Revista de Casa América-Galicia, 1923)
    • El coche (nocturn, sense data)*
    • Nocturno en el taller (sense data)*
    • Cajita de música (de la sèrie Miniaturas, ca.1915)
    • Aserradero (Madrid, ca. 1921)
    • Fundición (Madrid, ca. 1922, publicada en la Revista de Casa América-Galicia, 1923)
    • Fabricación (Madrid, 1922. Publicada a Montevideo, 1939)

    * Estrena absoluta.

    Interpretació:

    Piano: Patricia Pérez Hernández

    Relacionats

    Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM

    11 mar. 2021 – 30 gen. 2022
    Col·leccióIVAM Centre Julio González